Hvorfor testes ikke disse merkene i Fidelity?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Roysen skrev:
Nå var vel dette en tråd hvor det ble forespurt hvorfor enkelte produkter ikke testes i Fidelity. Mvh
Roysen
Jeg kjenner minst en produsent / importør som ikke vil ha testet sine produkter i nevnte blad.
Da har vedkommende tatt en beslutning der bl.a. følgende av misbruk / mishandling er lagt vekt på. Bedre tjent med fornøyde kunder enn en misfornøyd HiFi tester.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.312
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Mulig du har rett i at det er flere grunner, men en av årsakene er den jeg fremla.
Takk for at du modererte din påstand.

Forøvrig er korstoget avsluttet for lenge siden da jeg tegnet abonnement.
Takk igjen. He-he.

Om du ikke kan se på det jeg har skrevet om Fidelity i den senere tid som konstruktiv kritikk på områder det er åpenbart at Fidelity har forbedringspotensiale synes det er på kanten hårsårt.
Selvfølgelig begås det feil innad i redaksjonen og selvfølgelig har bladet et forbedringspotensiale. Hvem har ikke det?

Forøvrig lurer jeg litt på om Pedal synes jeg ikke kan uttale meg om saken når temaet kommer opp og jeg sitter inne med informasjon direkte fra kilden?
Fidelity er et av de mest populære temaene her på Sentralen. Det er bare av det gode, spør du meg. Jeg er slettes ikke på barrikadene. Tar man en kontrollesning av mine innlegg, ser man at jeg har svært lav deltakelse i disse trådene. Primært tar jeg til motmæle når det dukker opp usannheter og ondskapsfulle insinuasjoner.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.312
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Kan skyldest Vadseth's svært dårlige rykte (og dømmekraft) fra et tiår eller mer siden fra den fordums publikasjonsfadesen Audio.
Bomskudd. Vadseth jobbet ikke i Audio den gang. Han kom med helt på slutten, i 2002 var det vel, rett før oppstarten av FIDELITY.


Voff skrev:
Av daværende (90-tallet engang) Levinson importør (ikke OHFC) fikk jeg fortalt de ikke lånte ut utstyr til Audio fordi de anså dem som amatører, som dessuten var av bekjente av produsenter av norsk hi-fi utstyr som de i annethvert nummer utropte til verdens beste. Som hevn(?) lånte Vadseth liksågodt en Levinson fra en eier, tok den med til heimen til en Norsk forsterkeprodusent og proklamerte triumferende på trykk at denne forsterkeren var bedre enn Levinson.
Bomskudd. Denne artikkelen stod ikke i Audio. Den stod i Lyd & Bilde.


Denne grensesprengende uprofesjonaliteten blir nok aldri glømt og kan nok være årsak til det ellers egentlig ganske ypperlige, til Hi-Fi magasin å være, "Fidelity" kanskje strever med å få enkelte produkter til test. Hva vet jeg...
Det grensesprengende i dette innlegget er dine usannheter og omgåelser av fakta.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke på disse annonseringsargumentene når det gjelder Fidelity. Et enkelt eksempel er HiFi-klubben, som "aldri" annonserer i Fidelity men som støtt og stadig har produkter inne til test, spesielt Dali og B&W er hyppig testet, som regel med svært god omtale.

Jeg tror rett og slett denne leverandøren har funnet ut at produktene deres jevnt over er gode i forhold til hva de koster. Men hvor mange ganger har man sett, la oss si et Classe`-produkt til test? Det viser, kanskje(?), at også klubben reserverer seg fra å teste produkter som har sterkere konkurranse i sin prisklasse, og dermed minsker sjansen for å "vinne" testen.

Jeg finner ingen grunn til å trekke Fidelitys hensikter i tvil. Man kan diskutere seg i hjel vedr testprosedyrer og kompetansen til alle slike blader. Argumentet om at produkter misbrukes/mishandles vet jeg ikke noe om, men finner det lite sansynlig at det som regel er tilfelle. Tenk på de produktene som er testet i det siste fra Jeff Rowland, Marten m.fl. Tviler på eierne av disse tar sjansen på testing hvis det er overveiende sansynlig at produktene mishandles.

Men i et magasins historie, der hundrevis, kanskje tusenvis av produkter er testet, har det garantert skjedd et par ganger at utstyr har fått seg en smell. Noe annet ville være rart, men at dette som regel er tilfelle, det kjøper jeg ikke. Men det er jo en grei unnskyldning å bruke for den som har opplevd det en gang, og som helst ønsker å slippe at sine produkter blir testet.

Mvh,

Lars
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg vil tro at hovedgrunnen er at Norge er et knøttlite land, noe som betyr at aktørene kjenner hverandre godt og at evetuelle tidligere negative erfaringer huskes lenge. At butikker/importører forventer en topp test og trekker produktet hvis de ikke får en sådan virker nesten litt paranoid.
Jeg har hørt Geir Tømmervik snakke usedvanelig nedsettende om Fidelity og dets redaktør, så det er åpenbart noe i disse ryktene om ondt blod.
Når det kommer til alle merkene som ikke testes i fidelity så kan det vel igjen ha noe med de små forholdene i Norge og at importørene/butikkene sjelden har hele sortimanget til xxx produsent inne. Hvis kostnadene ved å ha et produkt inne til test er større enn hva importøren/butikken tror de kan få igjen i omsettning så sier det seg jo nesten selv at mange produkter aldri blir testet.
Butikken må kjøpe inn produktet, sende det til redaksjonen for test, ordne med forsendelse tilbake etter endt test for så å selge produktet til demopris.
Når man vet hvor små volum de private butikkene egentlig omsetter så sier det seg selv at det vil være hifiklubben, soundgarden og de store importørene som vil dominere når det kommer til å sende produkter til test.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.147
Antall liker
777
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
Det er ingen krav til annonsering ved test av produkter hos Fidelity.

spar ryktene til syklubben.

 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Fra Fidelity #1.. Hvis dette er testrommet...................
 

Vedlegg

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det har så lenge jeg har vært involvert i hifi florert med konspirasjonsteorier om hva som testes i hifitidsskrifter og hvordan.

Jeg tror de fleste glemmer at det faktisk er tid til rådighet som er den mest begrensende faktoren for begge deler! Det er faktisk tidkrevende å teste, skrive, gjøre layout, hente inn produkter, holde seg orientert om hva som kommer av nye ting osv. I tillegg er det faktisk slik at tidsskrifter har begrensninger i økonomi og tilgjengelige ressurser i form av journalister, lytterom, testutstyr mm.

Derfor tror jeg faktisk det som er nærmest sannheten er at stort sett velges "minste motstands vei". Man har noen store nyheter som man jobber ganske hardt med leverandørene for å få testet. Dette handler om å finne noen sensasjoner som selger. Resten er mye basert på hvilke nyheter man kan få tilgang til på enklest mulig måte. Det betyr at en del utstyrsleverandører som er enkle å ha med å gjøre vil få testet utstyr vesentlig oftere enn de som krever mye forhandlinger og stiller betingelser for testingen.

Det er ikke slik at tidsskriftene kan bruke markedet som en svær restaurantmeny og bestille akkurat hva man vil for testing. Derfor utvikler bladene etterhvert et samarbeid med en del leverandører rundt logistikk og informasjonsflyt for testing av nye produkter. Og der det finnes "oppgåtte stier" er det lettere å hente inn nye produkter enn der man må "rydde ny vei". Jeg tror ikke det er så mye vanskeligere enn det.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.861
Torget vurderinger
4
wotg skrev:
Jeg vil tro at hovedgrunnen er at Norge er et knøttlite land, noe som betyr at aktørene kjenner hverandre godt og at evetuelle tidligere negative erfaringer huskes lenge.
Det er vel like mye at dette er en knøttliten bransje......de samme diskusjonene dukker opp med jevne mellomrom i Stereophile også.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.496
Antall liker
35.350
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har noen tanker ang. denne tråden.

1. Hvis det stemmer - som det nevnes her at Fidelity luker ut produkter bevisst så er det ikke bare trist, men også dumt - de og vi går glipp av mange gode produkter som det kunne vært artig å lese om. Så hvis dette stemmer så burde enten bladet ta inn og teste flere produkter, eller fortelle hvorfor de velger som de velger.

2. Hvis dette her er en mengde av oppdiktede historier så bør den enkelte av forfatterne ta seg sammen, ja t.o.m skamme seg! Her er det mange "stygge" historier ute å går. Jeg regner med at som altid har disse historiene også to sider.

mvh HoJ
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei. :)

Det er utrolig hvordan Fidelity kan provosere så
mange mennesker. Eller er det egentlig så mange?
Hver gang Fidelity diskuteres er det en del faste
gjengangere (5-10 stk?) som med følgende unn-
skyldningen; "vi gjør det bare så dere skal lage et
bedre blad" forteller oss hvor utrolig dumme og
inkompetente vi er. Gang på gang på gang på gang.
Hva kan grunnen til dette være?

En del av disse faller vel i besserwisser-kategorien
der man med all tydlighet forteller at det tullet vi
holder på med har man for lengst vokst i fra! Om
så er tilfelle kan man jo lure på hvorfor det er
nødvendig - igjen og igjen - å fortelle verden
(hifisentralen) dette for å underbygge sin egen
fortreffelighet. Egentlig ganske trist.

En annen kategori klagere er dem som har brukt
sine hardt ervervede penger på et produkt de har
klokketro på - for så i etterkant har lest en test i
bladet som ikke lever opp til deres egne forhåpninger.
Så skal man "hevne" seg med å ta igjen med oss på
nettet. En forstålig reaksjon kanskje. Disse er ikke
i samme grad gjengangere heller.

Den tredje kategorien jeg vil plassere klagerne i er
kanskje den mest alvorlige. Det finnes debatanter som
gjennom sitt vennskap eller forretningsforbindelser med
bransjeaktører som skal ta oss for å undergrave vår
troverdighet i forhold til den jobben vi gjør. Med en
viss anonymitet kan man fortelle alle hvor ubrukelige
medarbeiderne i denne blekka er. Redaktøren er
selvfølgelig mest ubrukelig av alle siden han har
ansvaret for bladet (og har testet flest produkter).
Denne kategorien klagere er mest alvorlig fordi de
gjennom sin anonymitet påberoper seg å være en av
oss vanlige gutta (og jentene) som frekventerer
hifisentralen men som har et skjult agenda.

En fjerde kategori kan være målemafiaen/kabelhaterne
som rett og slett ikke vet bedre. ;)

Hvilken kategori hører du hjemme i?

Så til selve emnet for tråden. Svaret på det spørsmålet
som stilles er svært enkelt; feighet! Jeg har en mengde
ganger blitt fortalt av importører at; "dette produktet
ønsker jeg ikke noen test av fordi vi har så gode tester
fra andre (norske eller utenlandske) blader. Da tar vi ikke
sjansen på å få negativ omtale fra dere". Thats it.
Det er derfor ganske provoserende at det er vi som får
kjeften - av dere lesere - fordi vi (i importørers øyne) er
for strenge og negative i omtalene våre. Å levere et
produkt til test i Fidelity gir ingen garantier for en god test.
Vi ønsker å formidle både det negative og positive ved et
produkt. Denne usikkerheten skremmer en del aktører. Det
er tydligvis tryggere å få testet produktene andre steder.
Om disse aktørene gjemmer seg bak argumenter som at
vi er inkompetente, har dårlig hørsel, har dårlige lytterom
eller bruker testobjektene som hoggestabber sier vel mer
om disse aktørene en det sier om oss.

Utvelgelsen av testobjekter i bladet er langt mer tilfeldig
enn mange kanskje tror.
Noen ganger forespør vi importører/produsenter om
testobjekter som virker interessante. Blant annet syntes
vi det er interessant med norske produkter så disse er
(selvfølgelig) overrepresentert i et norsk hifiblad.
Andre ganger blir vi forespurt av importør/produsent.
Enkelte aktører er mer aktive enn andre med flere omtaler
som resultat.
Om aktøren annonserer eller ikke har selvfølgelig ingen ting
med om vi tester produkter (eller hvor gode testresultater
man får). Er noen i tvil kan man gå tilbake å se hvor mange
ganger Hifi Klubben har annonsert hos oss og hvor mange
tester av deres produkter som er publisert. Vi fikk utrolig
masse pepper her på sentralen for at vi hadde for mye
B&W i bladet.

mvh :)

P.S.
Dette er min private mening og jeg snakker ikke på vegne
av Fidelity i denne sammenhengen.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.312
Torget vurderinger
1
La meg bare kort supplere kollega Brekkes innlegg med at det selvsagt også kommer inn konstruktiv kritikk. Flere innspill/forslag til forbedringer her fra Sentralen har blitt tatt til følge. Så ingenting galt med kritikk eller debatt, så lenge den er konstruktiv. Dette i motsetning til destruktive og ondskapsfulle innlegg.
 
R

Roysen

Gjest
Det som er litt trist er at dersom Fidelity er mer enn middels opptatt av den kritikken som fremlegges her så tror jeg at mange av de mest negative kritikerne hadde stilnet dersom redaktøren eller andre fra magasiinet hadde vært litt mer deltakende i debatten og vist litt mer åpenhet. Noe jeg igjen tror ville ført til mer blest og positivitet om magasinet fordi leserne (de aller fleste abonnentene og repeterende leserne finnes nok her på HFS også) ville følt en sterkere tilhørighet og at redaksjonen faktisk bryr seg om hva leserne mener.

@Gunnar_Brekke:
For det første - er du sikker på at alle faller inn under disse kategoriene? For det andre - synes du det er en riktig beskrivelse å kalle misfornøyde kunder for besserwissere eller kan de forlange å blitt tatt seriøst.

Edit:Ser at Pedal tok poenget.

Mvh
Roysen
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Journalistyrket skulle vært en beskyttet tittel slik som eiendomsmeglerbransjen har blitt. Fortell meg gjerne hvilken utdannelse skribentene har, da skal jeg gi de den kreditt de fortjener.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
Mute skrev:
Journalistyrket skulle vært en beskyttet tittel slik som eiendomsmeglerbransjen har blitt. Fortell meg gjerne hvilken utdannelse skribentene har, da skal jeg gi de den kreditt de fortjener.
Adjunkt og journalistutdannelse her, selv om jeg ikke ser helt hva det har å si for hvilke produkter hifimagasinene får teste eller ikke...
 
R

Roysen

Gjest
Mute skrev:
Journalistyrket skulle vært en beskyttet tittel slik som eiendomsmeglerbransjen har blitt. Fortell meg gjerne hvilken utdannelse skribentene har, da skal jeg gi de den kreditt de fortjener.
...men Mute ville du heller hatt høyt utdannede journalister eller audiofile til å skrive i Fidelity dersom du måtte velge? Jeg tror muligens ikke det finnes så mange på dusinet av kombinasjonen selv om disse selvfølgelig også finnes.

Jeg synes skrekkens eksempel er en del av de kommentatorene og journalistene som draes inn i ulike medier i forbindelse med idrett som sikkert har gode utdannelser men som ikke kan så veldig mye om den idretten de skal uttale seg om.

Mvh
Roysen
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Roysen skrev:
Mute skrev:
Journalistyrket skulle vært en beskyttet tittel slik som eiendomsmeglerbransjen har blitt. Fortell meg gjerne hvilken utdannelse skribentene har, da skal jeg gi de den kreditt de fortjener.
...men Mute ville du heller hatt høyt utdannede journalister eller audiofile til å skrive i Fidelity dersom du måtte velge? Jeg tror muligens ikke det finnes så mange på dusinet av kombinasjonen selv om disse selvfølgelig også finnes.

Jeg synes skrekkens eksempel er en del av de kommentatorene og journalistene som draes inn i ulike medier i forbindelse med idrett som sikkert har gode utdannelser men som ikke kan så veldig mye om den idretten de skal uttales seg om.

Mvh
Roysen
Det er etterprøvbarhet, objektivitet og et verdiløst grunnlag jeg savner. Har man disse egenskapene skal det vel godt gjøres å ikke få teste saker og ting.

Samtidig kravet om lange tester mot mye utstyr, jobbe for å finne optimal match i et godt rom alá Svanå/miljøteknikk etc.

Gullvinner i Lyd og bilde 2008 må være bedre enn 2007 og 2006. Blir dette testet mot hverandre? Opplys meg gjerne.

Mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
R.E.S. skrev:
Mute skrev:
Journalistyrket skulle vært en beskyttet tittel slik som eiendomsmeglerbransjen har blitt. Fortell meg gjerne hvilken utdannelse skribentene har, da skal jeg gi de den kreditt de fortjener.
Adjunkt og journalistutdannelse her, selv om jeg ikke ser helt hva det har å si for hvilke produkter hifimagasinene får teste eller ikke...
Bra Roy!
Eg har eit vinnande vesen. Det er vel kompetanse god nok?
 
N

nb

Gjest
Mute skrev:
Det er etterprøvbarhet, objektivitet og et verdiløst grunnlag jeg savner. Har man disse egenskapene skal det vel godt gjøres å ikke få teste saker og ting.
Tja, er man en stor kjede/butikk og har en 10-15 eks på lager er det neppe noe problem. Driver man en liten butikk, så er det nok problematisk å låne ut en sak som kanskje koster 50.000 kroner inn og som det går to stk av i året. Tenk deg at denne skal sirkulere blant en 2-3 anmeldere, det går fort en del uker på det. Forhandler må da sikkert ha inne et eks til for å ha til demo om han skulle være så heldig at en av årets to kunder stikker inn i mellomtiden. Det er en del kapital bundet. Videre vet jeg ikke om det i det hele er mulig å selge et slikt produkt som "nytt" etter at emballasjen er brutt, det kanskje har fått noen få, små merker etter inn- og utlasting osv. Det skjer neppe hver gang, men selv den beste og mest forsiktige kan være uheldig.

Jeg har (jeg er kun privatkunde) vært litt rundt hos forhandlere. Noen tilbyr hjemlån mot evt depositum, noen gjør det ikke. Jeg skjønner begge tilnærmingene, og begge har sine fordeler og ulemper for de involverte.

Til lags åt alle kan ingen gjera.
 
R

Roysen

Gjest
Mute skrev:
Roysen skrev:
Mute skrev:
Journalistyrket skulle vært en beskyttet tittel slik som eiendomsmeglerbransjen har blitt. Fortell meg gjerne hvilken utdannelse skribentene har, da skal jeg gi de den kreditt de fortjener.
...men Mute ville du heller hatt høyt utdannede journalister eller audiofile til å skrive i Fidelity dersom du måtte velge? Jeg tror muligens ikke det finnes så mange på dusinet av kombinasjonen selv om disse selvfølgelig også finnes.

Jeg synes skrekkens eksempel er en del av de kommentatorene og journalistene som draes inn i ulike medier i forbindelse med idrett som sikkert har gode utdannelser men som ikke kan så veldig mye om den idretten de skal uttales seg om.

Mvh
Roysen
Det er etterprøvbarhet, objektivitet og et verdiløst grunnlag jeg savner. Har man disse egenskapene skal det vel godt gjøres å ikke få teste saker og ting.

Samtidig kravet om lange tester mot mye utstyr, jobbe for å finne optimal match i et godt rom alá Svanå/miljøteknikk etc.

Gullvinner i Lyd og bilde 2008 må være bedre enn 2007 og 2006. Blir dette testet mot hverandre? Opplys meg gjerne.

Mvh
Helt enig, men har det noe med journalistutdannelse å gjøre?

Mvh
Roysen
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
Audiophile-Arve skrev:
Bra Roy!
Eg har eit vinnande vesen. Det er vel kompetanse god nok?
I forhold til denne problemstillingen, definitivt. Det kan jo hende du kan vinne over noen av de visstnok vanskelige importørene ;)

Roy
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Bør blader som Fidelity fortelle sine lese om hvilke produkter de evt ønsker å teste men som de ikke får til test av importør?
Litt tilbake til tråden; Synes dere det er noen poeng i å utfordre leverandørene ved å publisere hvilke produkter man ønsker å teste?

Lars
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
larkrla skrev:
Bør blader som Fidelity fortelle sine lese om hvilke produkter de evt ønsker å teste men som de ikke får til test av importør?
Litt tilbake til tråden; Synes dere det er noen poeng i å utfordre leverandørene ved å publisere hvilke produkter man ønsker å teste?

Lars
Jeg har forståelse for ønsket om å få flere og mer spennede produkter til test, men jeg har også i dette tilfelle liten tro på å bruke pisk.

En hver bedrift velger selv hvordan man ønsker å markedsføre driften sin, eller produktene man eventuelt selger. Noen velger tester i blader, andre referansekunder, mens noen velger å ikke bruke så mye penger på markedsføring, og lar utenlandske bladers tester av egne produkter stå for markedsføringen.

Jeg tror nok at den beste måten for de tre bladene her hjemme er å formidle fordelen med å ha tester i norske blader til importørene i stedet for å henge ut de som ikke leverer produkter til test.

PS. Dette er min personlige mening, og er ikke nødvendigvis representatativ for bladet Hjemmekino sin mening.

Roy
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ærleg talt, det må då vere opp til dei einskilde firma kva dei ynskjer å levere til testing. Dei treng slett ikkje komme med grunnar til dette. Gløym ikkje at det er bunden kapital, slitasje av dyre produkt, ekstra kostnadar til transport, manglande tilgjenge på nisjeprodukt dei ikkje har for mange av. Og om eitt magasin har testa dingsen, er det strengt tatt ikkje nødvendig at fleire skal teste same produktet (gjeve at det aktuelle magasinet er lett tilgjengeleg. t.d. er webmagasina svært rimelege og gode alternativ, som har mange tusen lesarar)
Framgangsmåte:
1. Vi oppdagar på ein eller annan måte eit produkt vi trur har interesse for våre lesarar.
2. Eg høyrer om nokon har lyst til å teste det (nokre gjer det av plikt, men gode artiklar skrivast med lyst)
3. Eg høyrer om vi får låne produktet.
4. Dersom det ikkje passar, rykk tilbake til start.
 
O

Omar

Gjest
Har snakket med Geir om dette jeg også. Jeg tviler på at det er boikott av Vadseth eller at de krever topp tester. Når man tester stereoanlegg som står midt i stuen foran et piano i Vadset sitt hjem, så blir lytteforholdene noe spesielle.
Roksan er heller aldri blitt testet i hverken Lyd og bilde eller Fidelity. Sjøl kan jeg tenke meg å lage et hifi blad med en mer "What hifi" aktig tilnærming men noe mer seriøst.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Mute skrev:
Journalistyrket skulle vært en beskyttet tittel slik som eiendomsmeglerbransjen har blitt. Fortell meg gjerne hvilken utdannelse skribentene har, da skal jeg gi de den kreditt de fortjener.
Jeg har i en periode hatt en bijobb som frilansskribent for et blad som omhandler audio- og videoutstyr. Jeg har ingen journalistutdannelse, men en teknisk utdannelse, en sterk interesse både for skriftlig kommunikasjonsform, for lyd og bilde, og erfaring fra både å konsumere og bygge audioutstyr for privat bruk. Sånn sett er jeg alt annet enn objektiv når jeg svarer på det ovenstående.

Når det gjelder dette med utdanningstitler så forteller de ofte ganske lite.

For å si noe om det jeg kjenner best:
Jeg har en sivilingeniørtittel innen data, men sier det noe om min kunnskap og mine evner når det gjelder de ulike fagdisiplinene innenfor databehandlingsfagfeltet? På noen områder kan jeg kalle meg ekspert. På andre områder kan jeg mindre enn en datainteressert tenåring.
Dette har med erfaring og anvendt kunnskap å gjøre. Videre er datautdannelsen når den anvendes nesten alltid i inngrep med andre fagfelter. Jeg har vært involvert i mange fagfelter jeg ikke har utdannelse for, som for eksempel shipping, logistikk, byggevarer mm. Her må man tilegne seg kunnskapen i samarbeid med dem som kan noe om disse tingene.

På samme måte mener jeg det forholder seg med journalister. Utdannede journalister har god trening i å skrive og kjenner godt til hvordan en redaksjon fungerer, har basiskunnskap om etikk og etterrettelighet og en mengde annen kunnskap som andre skribenter må få hjelp til. Likevel er det slik at ulike tidsskrifter omhandler en enorm mengde ulike fagfelter. Og selv om en journalist har 30 års erfaring fra politisk journalistikk, så er det ikke sikkert at vedkommende yter noe bedre som audioskribent enn en nyutdannet journalist. På samme måte som jeg jobber med data må altså en journalist tilegne seg kunnskap om de fagområdene som berører det han eller hun skriver om.

For skribenter for hifi-tidsskrifter som ikke har journalistutdannelse forholder det seg gjerne motsatt: Man har en god innsikt i fagfeltet man skal skrive om, men trenger mer bistand til det journalistiske arbeidet enn en utdannet journalist.

Poenget mitt er altså at det er mange veier til Rom, man må uansett kombinere det man kan med det man ikke kan ved å tilegne seg den nødvendige kunnskapen for å gjøre jobben.

For meg er det to ting som er viktig når jeg leser en artikkel i et tidsskrift:
1. At artikkelen er velskrevet og lett å lese.
2. At den er etterrettelig og korrekt i de opplysningene som presenteres.

Jeg må da spørre:
Er det skribentens utdanningstittel som er avgjørende for å oppfylle de ovenstående kriteriene, eller kan man si at "the proof of the pudding is in the eating", altså at artikkelens innhold står på egne ben og at det er leserens oppfattelse av den som er avgjørende for om det som formidles faktisk er god kommunikasjon?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.247
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Voff skrev:
Kan skyldest Vadseth's svært dårlige rykte (og dømmekraft) fra et tiår eller mer siden fra den fordums publikasjonsfadesen Audio.
Bomskudd. Vadseth jobbet ikke i Audio den gang. Han kom med helt på slutten, i 2002 var det vel, rett før oppstarten av FIDELITY.


Voff skrev:
Av daværende (90-tallet engang) Levinson importør (ikke OHFC) fikk jeg fortalt de ikke lånte ut utstyr til Audio fordi de anså dem som amatører, som dessuten var av bekjente av produsenter av norsk hi-fi utstyr som de i annethvert nummer utropte til verdens beste. Som hevn(?) lånte Vadseth liksågodt en Levinson fra en eier, tok den med til heimen til en Norsk forsterkeprodusent og proklamerte triumferende på trykk at denne forsterkeren var bedre enn Levinson.
Bomskudd. Denne artikkelen stod ikke i Audio. Den stod i Lyd & Bilde.


Denne grensesprengende uprofesjonaliteten blir nok aldri glømt og kan nok være årsak til det ellers egentlig ganske ypperlige, til Hi-Fi magasin å være, "Fidelity" kanskje strever med å få enkelte produkter til test. Hva vet jeg...
Det grensesprengende i dette innlegget er dine usannheter og omgåelser av fakta.

Aner ikke om det var Audio eller Lyd og Bilde (leste ikke Lyd & Bilde så det er litt rart at det stod der), men dette er da irrelevant. Saken er at Vadseth fikk kraftig kritikk for fremgangsmåten på internett (no.audio) i en slik grad at han skrev leder i nummeret etterpå der han skjelte ut internettmafiaen (hans uttrykk). Hans forsvar var at det ikke var en formell test. Det var til og med skrevet i "testen" at importøren ikke ville låne ut Levinson. Grensesprengende uprofft var det uansett....
 
B

brand-x

Gjest
Jeg synes det er drøyt å dra G.Tømmervik sannhets-serum til inntekt for hvorfor han ikke vil ha test på enkelte produkter i Fidelity..... Sirkus Tømmervik har en egen form for fremstilling, til tider underholdene, men som regel totalt uinteresant...

Hvis han har en forkjærlighet for L.Svendsen noe han ettersigende har, så selger han mindre av en gulltest av Adyton i ett blad som bruker mere tid på digitale fotoapparat enn hva tillfellet ville vært med en litt kjøligere fremstilling i Fidelity som garantert ville innholdt kommentarer fra hele "ruklet" av skribenter... Og bladet Fidelity består utelukkende av personer som tenker lyd.. først, mellomst og sist... Og rent personlig så påberoper jeg Mr.Rognlien til kongen av alle.... for ordens skyld så opptrer han med stor innlevelse og er heller ikke redd for å kommentere svakheter.... BRAVO...

For ordens skyld har Densen blitt testet i bladet...

mvh
:)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
13.001
SOEDAL skrev:
Jeg mener å ha hørt at Oslo Hificenter ikke leverer sine egenimporterte varer til test hos Fidelity. De prioriterer Lyd&bilde og Hjemmekino. Korriger meg hvis jeg har feil.
Du er på sporet SOEDAL ;)
Så har vi det som heter personkjemi mellom importør og formidler 8)
Relativt liten og "tantete" denne HiFi andedammen i Norge serr`u :'(
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Håvarhede skrev:
Har snakket med Geir om dette jeg også. Jeg tviler på at det er boikott av Vadseth eller at de krever topp tester. Når man tester stereoanlegg som står midt i stuen foran et piano i Vadset sitt hjem, så blir lytteforholdene noe spesielle.
Roksan er heller aldri blitt testet i hverken Lyd og bilde eller Fidelity. Sjøl kan jeg tenke meg å lage et hifi blad med en mer "What hifi" aktig tilnærming men noe mer seriøst.
Dette er også en hendig, men sørgelig patetisk liten unnskyldning som dukker opp fra tid til annen. Hver gang noen trenger en krykke å støtte seg til.Tror dere virkelig at Fidelitys redaksjon ville bruke så mye tid som vi gjør (tro det eller ei!) på lyttetester i redaktørens stue om det var slik at den ikke gav produktene gode betingelser? Tror dere vi har så lite respekt for produktene vi omtaler og de som lager dem at vi er lemfeldige mht. rammebetingelser?
Å lage et blad som Fidelity i Norge er som de fleste sikkert er i stand til å fatte et arbeid med ryggen mot veggen. Det gjøres på pur entusiasme. Jeg gråter ikke for min syke mor her, bevares. Jeg bidrar netopp fordi jeg liker det. Utrolig nok. Når jeg ser på endel av påstandene som fremsettes her, lurer jeg på om jeg utsetter meg for dette fordi jeg har et eller annet masochistisk gen jeg ikke var klar over.
Hva redaktørens lytterom angår, kan jeg bekrefte at det er et av de mest velegnede rom til formålet jeg kjenner. Piano eller ikke piano. Det bekreftes også av endel som har tilbrakt lyttetid der, blant annet etpar velanskrevne high-end-konstruktører.

Så ta det nå litt piano, mine herrer. Utstyret som settes opp i redaktørens hule er i gode hender. Både fordi rommet virker, og fordi vi som lytter til det (altså utstyret) i all kledelig beskjedenhet også gjør det. Punktum.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.496
Antall liker
35.350
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Så ta det nå litt piano, mine herrer. Utstyret som settes opp i redaktørens hule er i gode hender. Både fordi rommet virker, og fordi vi som lytter til det (altså utstyret) i all kledelig beskjedenhet også gjør det. Punktum.
Som pianostemmer så har jeg lært meg å finne ut hvor problemene ligger, og ikke minst skille ut hva en egentlig hører i et piano. Jeg tipper at Knut også klarer å skille ut hva som klinger fra høyttalerne han lytter på og hva som klinger med..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.712
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det flygelet gjør nok ikke så mye galt som enkelte tror.
Vadsets rom er ikke typisk, det har jo ingen* frontvegg. Det er ikke galt, men uvanlig.

*Den er iallefall veldig lang unna, og det gir en effekt som likner 10cm Rockwool på en normalt plassert frontvegg.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Hvis ikke jeg husker feil, så mener jeg at Fidelity faktisk har spurt om å teste Adyton 1.8, men ikke fått 'lov' til dette.
Derfor L&B annonsen i Fidelity istedenfor.
 
B

brand-x

Gjest
Til dere som mener flygelet ikke gjør så mye galt... Plasser ett flygel i ett hvilket som helst rom og overbevise om att "verdens største" resonanse-kasse ikke skaper problemer.... Akkurat rundt denne kritikken forstår jeg fremstilingen og henvisningen... Mulig han putter madrasser opp i kassen, hvis ikke er det vel ikke akkurat verdens beste samarbeidspartner til å detektere ørsmå kabelforskjeller... I den grad troverdigheten spiller noen rolle... selv med madrasser vil jeg tro en slik kasse lett skaper hørbare problemer.... Nok om det ....

mvh
:)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.312
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Aner ikke om det var Audio eller Lyd og Bilde (leste ikke Lyd & Bilde så det er litt rart at det stod der), men dette er da irrelevant. Saken er at Vadseth fikk kraftig kritikk for fremgangsmåten på internett (no.audio) i en slik grad at han skrev leder i nummeret etterpå der han skjelte ut internettmafiaen (hans uttrykk). Hans forsvar var at det ikke var en formell test. Det var til og med skrevet i "testen" at importøren ikke ville låne ut Levinson. Grensesprengende uprofft var det uansett....
ALTSÅ: Utgangspunktet for dine svært krasse anklager er påståtte debattinnlegg på et nedlagt nettforum, vedrørende en 10år gammel artikkel som stod på trykk i et blad du ikke leser. Ja, dette var jo meget oppklarende og seriøst.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.247
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
ALTSÅ: Utgangspunktet for dine svært krasse anklager er påståtte debattinnlegg på et nedlagt nettforum, vedrørende en 10år gammel artikkel som stod på trykk i et blad du ikke leser. Ja, dette var jo meget oppklarende og seriøst.
Poenget er at vedkommende det gjelder mistet så mye troverdighet at den ennå huskes i, og langt utenfor, Hi-Fi kretser. Hvorvidt jeg husker navnet på bladet fadesen stod på trykk i er vel revnende likegyldig....

Ellers vil jeg tilføye at jeg synes Fidelity er et ypperlig blad til Hi-Fi magasin å være og er uten tvil nordens beste.....
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Mute skrev:
Fra Fidelity #1.. Hvis dette er testrommet...................
Vet du hva? Det der trenger ikke fungere dårlig. Jeg bruker en lignende plassering selv for tiden.
Mener å huske at sofaen hos Vadseth står ganske nærme bakvegg?

Mange har uansett rapportert at lyden som oppnås hos KV er særdeles god. Jeg ser ingen grunn til å betvile dette.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Kan det ha noe med tryne faktoren å gjøre, eller uenighet om visse produkter?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Essensen i hovedinnlegget var hvorvidt årsaken til at visse merker ikke blir testet i Fidelity, skyldes at importører ikke leverer produkter til test, eller at bladet selv utelukker test av disse. Jeg føler helt klart at dette spørsmålet er besvart; Fidelity ønsker i utgangspunktet å teste alle produkter de anser interessante, men blir av noen importører hindret i dette.

Dessverre virker "situasjonen" mer låst enn jeg håpet på. Det er jo først og fremst oss lesere det går utover når Fidelity av ulike, tåkelagte årsaker, ikke får produkter til test. Kan man håpe på forbedringer eller må man "for alltid" akseptere at en del topprodukter i markedet er forhindret fra Fidelity-test?

Temaet er mer brennbart enn jeg trodde, og jeg synes det er flaut for dem det gjelder at man velger å bruke en slik tråd til skittkasting og ryktespredning om Fideltys redaktør og utmerkede medarbeidere.

Det er prisverdig at flere av Fidelitys medarbeidere bidrar i debatten. Det får oss til å føle mer nærhet og lojalitet til bladet som forøvrig er veldig bra etter min mening.

Hilsen Lars som håper på tester av Mark Levinson, Moon Revolution, Adyton og Burmester m.fl. i en utgave av Fidelity i overskuelig fremtid. Naivt optimistisk som jeg kanskje er 8)
 
Topp Bunn