Hvorfor testes ikke disse merkene i Fidelity?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.154
Torget vurderinger
32
larkrla skrev:
Hilsen Lars som håper på tester av Mark Levinson, Moon Revolution, Adyton og Burmester m.fl. i en utgave av Fidelity i overskuelig fremtid. Naivt optimistisk som jeg kanskje er 8)
I en ideell verden ville samtlige magasiner ha tilgang på alle merker, men verden er nok ikke ideell på dette området heller. Derfor må man nok belage seg på at man vil være nødt til å lese mer enn ett hifiblad for å skaffe seg så god oversikt over markedet som mulig. Det gjelder både de bladene i norsk språkdrakt, men også de utenlandske bladene.

PS. Selv har jeg blitt lovet test på i hvert fall ett av de merkene du nevner over ;)

Roy
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.666
Antall liker
32.671
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Synes trådstarter har en flott oppsummering her nå. Og skal ha honnør for fokus på hvilket spørsmål denne tråden egentlig handlet om ;)
Dette ble jo frisk debatt, både saklig og litt utenfor de grensene.
Så får vi bare håpe på at noen av de fremlagte ønsker om tester kommer i fremtiden??

gismo :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Man kan jo lure hvorfor Emmlabs ikke er testet i TAS, feks.
Den står faktisk oppført i referansesammenheng, selv uten test :eek:
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.312
Torget vurderinger
1
Distinctive skrev:
Man kan jo lure hvorfor Emmlabs ikke er testet i TAS, feks.
Den står faktisk oppført i referansesammenheng, selv uten test  :eek:
Emmlabs har fått masse (positiv) omtale i TAS. Av HP i hans egen seksjon litt bak i bladet.

Det finnes imidlertid mange andre eksempler. I farta kommer jeg på den dyre platespilleren til Continuum. Den er "kun" testet i Stereophile. Det virker ikke som TAS lykkes med å få kloa i den. Pussig nok har TAS uttalt seg relativt nedsettende om lyden til Continuum i flere messerapporter. Her lukter det "knute på tråden" lang vei...
 

Vedlegg

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
703
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Det finnes imidlertid mange andre eksempler. I farta kommer jeg på den dyre platespilleren til Continuum. Den er "kun" testet i Stereophile. Det virker ikke som TAS lykkes med å få kloa i den. Pussig nok har TAS uttalt seg relativt nedsettende om lyden til Continuum i flere messerapporter. Her lukter det "knute på tråden" lang vei...
Hadde bestemt meg for ikke å kommentere denne tråden av flere årsaker. Til det er den for kontroversiell/sammensatt og jeg har ei innsikt i forholdene, bare en søllle mening som forbruker.

Men siden du har en rolle i omtalte tidsskrift og når du tar til orde for å eksemplifisere en mulig konflikt mellom dine bransjekollegaer (riktig nok litt far out men dog) er det jo nærliggende å tro at tilsvarende forhold også eksisterer her hjemme.

Fordi, det er for mange eksempler på gode ”hyllevarer” innen hifi som ikke blir omtalt at jeg synes det hele er påfallende.

Ta f.eks. G-serien til Meridian. Det kan ikke være frykt for dårlig omtale at man ikke får tak i produkter som er beskrevet side opp og side ned i årevis av en samlet hifi presse worldwide.
Knut(e) på tråden?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.312
Torget vurderinger
1
Baard skrev:
pedal skrev:
Det finnes imidlertid mange andre eksempler. I farta kommer jeg på den dyre platespilleren til Continuum. Den er "kun" testet i Stereophile. Det virker ikke som TAS lykkes med å få kloa i den. Pussig nok har TAS uttalt seg relativt nedsettende om lyden til Continuum i flere messerapporter. Her lukter det "knute på tråden" lang vei...
Hadde bestemt meg for ikke å kommentere denne tråden av flere årsaker. Til det er den for kontroversiell/sammensatt og jeg har ei innsikt i forholdene, bare en søllle mening som forbruker.

Men siden du har en rolle i omtalte tidsskrift og når du tar til orde for å eksemplifisere en mulig konflikt mellom dine bransjekollegaer (riktig nok litt far out men dog) er det jo nærliggende å tro at tilsvarende forhold også eksisterer her hjemme.

Fordi, det er for mange eksempler på gode ”hyllevarer” innen hifi som ikke blir omtalt at jeg synes det hele er påfallende.

Ta f.eks. G-serien til Meridian. Det kan ikke være frykt for dårlig omtale at man ikke får tak i produkter som er beskrevet side opp og side ned i årevis av en samlet hifi presse worldwide.
Knut(e) på tråden?
pedal skrev:
Som tidvis bidragsyter i Audio/Fidelity så kjenner jeg til forholdene vi her er inne på:
Terskelen for å ta inn et produkt til test er veldig lav. Redaksjonen er hele tiden på jakt etter spennende testobjekter. Hvis et produkt eller et merke glimrer med sitt fravær i bladet, så skyldes det ikke redaksjonen. La det være helt klart.

På den annen side så må man respektere at en importør går sine egne veier. Hvis han mener han er best tjent med å stå utenfor et eller flere tidsskrifter, så er det lite redaksjonen kan gjøre.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
703
Torget vurderinger
1
Riktig- jeg så ikke den. Men jeg skjønner det ikke.

Det er jo vi som brukere som taper på en slik løsning - forøvrig så låner jo samme importøren ut til andre tidsskrifter......
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.312
Torget vurderinger
1
Baard skrev:
Riktig- jeg så ikke den. Men jeg skjønner det ikke.

Det er jo vi som brukere som taper på en slik løsning - forøvrig så låner jo samme importøren ut til andre tidsskrifter......
Ja det er synd. Presisering: Jeg kjenner ikke til det aktuelle tilfellet. (-Og hadde jeg gjort det så hadde jeg ikke uten videre kunne lagt ut om det her på Sentralen).

OPPFORDRING:
Savner dere test av spesifike merker/produkter i Fidelity? Send en mail herom til vedkommende importør, med kopi til FIDELITY-redaksjon. Det er ofte at tilfeldighetene rår/lite som skal til for å sette ting i bevegelse.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
At det ikke skulle være mulig å få en test uten å annonsere er noe som stadig dukker opp. Her nevnes det endog som en sannhet. "....ikke mulig å få en test uten å ha annonse i bladene..""

Jeg kan selvfølgelig bare snakke for de to publikasjonene jeg har vært involvert i, Audio og Fidelity. Her har det aldri eksistert noen slik policy. Snarere tvert imot, faktisk. Jeg tror ikke det finnes en eneste importør som på noe tidspunkt har blitt "nektet" test av et relevant produkt i disse to bladene. Annonse eller ikke. I så fall kan de jo bare stå fram.
[/quote]


dette er feil.
for noen år siden forsøkte jeg å få testet produkter i audio.
det gikk ikke med begrunnelse i at produktene ikke hadde noe
distrubsjonsnett å snakke om. ikke det at jeg solgte som Sony
eller Yamaha. men det står endel produkter omkring.
om du lurer på hva slags produkter dette er, kan du sende
med en melding.
nb. lyd og bilde gjorde en test
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.312
Torget vurderinger
1
swans skrev:
dette er feil.
for noen år siden forsøkte jeg å få testet produkter i audio.
det gikk ikke med begrunnelse i at produktene ikke hadde noe
distrubsjonsnett å snakke om. ikke det at jeg solgte som Sony
eller Yamaha. men det står endel produkter omkring.
om du lurer på hva slags produkter dette er, kan du sende
med en melding.
nb. lyd og bilde gjorde en test
Jeg vet ikke hvem swans er eller hvilket utstyr han solgte den gang. Du kan jo bare si det. Ikke noe å holde hemmelig, er det vel?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg kommer til å følge oppfordringen til pedal og det synes jeg andre også skulle gjøre.

Som antydet i åpningsinnlegget, mottar tilsynelatende Fidelity svært mange liknende henvendelser av lesere som savner test av ulike produkter. Svaret fra Fidelity er gitt for de som har fulgt denne tråden.

Jeg tolker Pedal dithen at det nødvendigvis ikke trenger å være like håpløst som det virker i dag.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hvorfor er det galt og "uproft" å låne et privateksemplar til test? Når man selger noe må man vel finne seg i at pressen skriver om tingene selv om man ikke er interessert i å bidra selv.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
swans skrev:
At det ikke skulle være mulig å få en test uten å annonsere er noe som stadig dukker opp. Her nevnes det endog som en sannhet. "....ikke mulig å få en test uten å ha annonse i bladene..""

Jeg kan selvfølgelig bare snakke for de to publikasjonene jeg har vært involvert i, Audio og Fidelity. Her har det aldri eksistert noen slik policy. Snarere tvert imot, faktisk. Jeg tror ikke det finnes en eneste importør som på noe tidspunkt har blitt "nektet" test av et relevant produkt i disse to bladene. Annonse eller ikke. I så fall kan de jo bare stå fram.

dette er feil.
for noen år siden forsøkte jeg å få testet produkter i audio.
det gikk ikke med begrunnelse i at produktene ikke hadde noe
distrubsjonsnett å snakke om. ikke det at jeg solgte som Sony
eller Yamaha. men det står endel produkter omkring.
om du lurer på hva slags produkter dette er, kan du sende
med en melding.
nb. lyd og bilde gjorde en test
[/quote]

Du kan gjerne presisere "for noen få år siden", slik at det er mulig å gå inn i saken. Gjerne på PM
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
703
Torget vurderinger
1
larkrla skrev:
Jeg kommer til å følge oppfordringen til pedal og det synes jeg andre også skulle gjøre.
Ja - pedal er løsningsorientert. Dveler ikke med pjatt eller kos med misnøye. Sett strek og gå videre.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Litt morsomt at det ble en debatt om journalistutdannelse, og om den har noe å si. Jeg tror den glade amatørjournalist med spesialkompetanse er nyttig. Det er uvanlig at et månedsmagasin ikke har redigere, som omgjør journalistisk håpløse manus til lesverdig lektyre. Det magasinet jeg jobber for har en utstrakt bruk av eksperter i faktasaker, men manuskriptene vi mottar fra ekspertene er langtfra gode nok til å bare gå gjennom korrektur. Før de kommer så langt må de gjennom en grundig gjennomgang av vår eminente redigerer. Og i etterkant kanskje redigeres ytterligere for nett. Det er ofte de "anonyme" journalistene som i praksis formulerer artiklene, selv om byline selvfølgelig tilhører den som har forfattet manus. Og det fungerer jo godt det hvis kommunikasjonen mellom journalist og redigerer er god. Jeg vet ikke om Fidelity har stort nok opplag til å bruke mye penger på slikt, men det er uansett ingen grunn til at en ekspertjournalist nødvendigvis skal være en god journalist rent teknisk. Det er ekspertens tolkning eller framlegging av en sak som er viktig, så kan andre få det redigert slik at leserne forstår det.

Takk skal dere ha for den debatten, for den har gjort meg glad for mitt yrkesvalg. Jeg er sannelig glad for at jeg slipper å skrive for hifi-magasiner. Det virker kanskje som en drømmejobb for mange å få betalt for å lytte til musikk, men det er åpenbart at koster mye mer personlig å skrive for den målgruppen, enn det er å skrive for min målgruppe. Jeg sender en stor takk til mine lesere, uten å nevne hvem de er. Dere er sannelig snille med meg :-*
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
swans skrev:
for noen år siden forsøkte jeg å få testet produkter i audio.
det gikk ikke med begrunnelse i at produktene ikke hadde noe
distrubsjonsnett å snakke om.
Denne praksisen er ikke så veldig uvanlig. Stereophile har et krav om minst 5 forhandlere for at de skal teste et produkt, og jeg har selv av og til som frilansskribent opplevd at redaksjonell linje mer på skjønnsbasis bestemmer å ikke teste et produkt fordi det enten appellerer til et meget lite markedssegment eller ikke er tilgjengelig nok i det norske markedet. Dette er jo en ganske grei redaksjonell linje, siden det er redaksjonens jobb å bestemme hva slags stoff de vil publisere overfor sin målgruppe.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg fulgte oppfordringen fra Pedal og har foreløpig sendt en anmodning om test av Moon Evolution til Acoustic Tuning i går kveld.

Har allerde mottatt et svært positivt svar, der de både skriver at produkter absolutt er aktuelle for test i nær fremtid og at de er komfortable med Fidelitys erfaring og kompetanse. De jobber med å utvikle et forhandlernett for dette merket i Norge.
Det viktigste de skriver er kanskje at de som andre trenger et puff, og takker for at ballen er kastet inn. De tilbyr meg å låne demoprodukter.

jeg kommer til å sende en liknende henvendelse til Eufonia vedr Mark Levinson og hvis jeg orker, en til OHFC vedr. Burmester og Adyton.

Mvh,

Lars
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.312
Torget vurderinger
1
Du verden. Her har vi en som ikke bare "løser verdensproblemer" på nettfora, men faktisk gjør noe med saken i den virkelige verden. Hats Off!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Det er alltid de samme kjedelige produktene som blir testet i bladene. Spesielt i Stereophile. De samme merkene går igjen år etter år. Til slutt gidder jeg ikke å kjøpe bladene.

Jeg oppfordrer herved den norske importøren av Luxman til å sende et par forsterkere ved navn M-600 og M-800 til testbenken hos Fidelity, fortrinnsvis til redaktøren selv. ;D
Kanskje jeg da vurderer å bli abonnent igjen.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ingen av mine produkter (heller ikke kabler og slikt tilbehør) i hovedanlegget (sett bort fra vinyldelen) er testet i Fidelity, ikke i andre norske blader heller, spiller bra likevel imo ;D
Mvh.KW
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
larkrla skrev:
Jeg fulgte oppfordringen fra Pedal og har foreløpig sendt en anmodning om test av Moon Evolution til Acoustic Tuning i går kveld.

Har allerde mottatt et svært positivt svar, der de både skriver at produkter absolutt er aktuelle for test i nær fremtid og at de er komfortable med Fidelitys erfaring og kompetanse. De jobber med å utvikle et forhandlernett for dette merket i Norge.
Det viktigste de skriver er kanskje at de som andre trenger et puff, og takker for at ballen er kastet inn. De tilbyr meg å låne demoprodukter.

jeg kommer til å sende en liknende henvendelse til Eufonia vedr Mark Levinson og hvis jeg orker, en til OHFC vedr. Burmester og Adyton.

Mvh,

Lars


;)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
KW skrev:
Ingen av mine produkter (heller ikke kabler og slikt tilbehør) i hovedanlegget (sett bort fra vinyldelen) er testet i Fidelity, ikke i andre norske blader heller, spiller bra likevel imo ;D
Mvh.KW
;D
Takk, den ventet jeg på!
Det er underholdende med HiFiblader, jeg abonnerer ikke på noen, men støtter min lokale bladkiosk
med kjøp av løsnummer; typisk HiFI World, TAS og Fidelity. Plukker de nummerne som har stoff om produkter som interesserer meg, og innimellom for å holde meg generelt oppdatert.
Leser tester, men det jeg henter ut, er nok mest den spesifikke informasjonen om produktet, lytteinntrykk leses som underholdning, og for å være ærlig; ansér jeg de som (nær) irrelevante. (Men en velskrevet artikkel, blir selvfølgelig alltid lest i sin helhet.)
Andre komponenter, annet rom, andre ører, annen prosessering - hvilken relevans har dette for meg? Ingen.

Det skulle da vært en beinkald dag i himmelen, den dagen jeg lot lytteinntrykk i et blad påvirke et innkjøp, ærlig talt... ;D

Vennlig hilsen

Morten
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Har for lengst funnet ut at greiene mine spiller ok uten at det står i Fidelity.

Synes det er gøy at noen gidder å ta fine bilder og synse om hifi for å underholde oss andre. Desverre er det en god del om lar seg hisse opp i stedet for å la seg underholde.

Om jeg kan tillate meg å komme med et ønske (selv om det sikkert er feil tråd osv), er det at det blir slutt på disse nokså patetiske "temanummerene" som f.eks at alt plutselig skal handle om høytalere osv.

Som nevnt tar jeg hele blekka som "underholdende synsing", og kunne derfor ønske meg at det synses om litt av hvert ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KW skrev:
Ingen av mine produkter (heller ikke kabler og slikt tilbehør) i hovedanlegget (sett bort fra vinyldelen) er testet i Fidelity, ikke i andre norske blader heller, spiller bra likevel imo ;D
Mvh.KW
Samme her også; ikke et eneste av mine hifiprodukter (unntatt LP12 drivverk) er testet i Fidelity. Historisk sett så er ingen av mine tidligere hifiprodukter testet i Fidelity noensinne. Så det er visst anyone's guess hvorfor jeg abonnerer; det er tidvis god underholdning.

Kan man skyte inn en oppfordring til potensielle hifikjøpere om å slutte å bruke slike brukeropplevelser som Fidelity representerer som veiledere for kjøp? Og med det samme be Fidelity slutte å late som om de er allmennt egnet til slikt bruk?

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du misforstår; det er ikke slik. Det er kun en konstantering av at tester i Fidelity ikke er grunnlaget for våre kjøp.

Mvh Vidar P
 
N

nb

Gjest
baluba skrev:
Hvorfor vil dere lese om noe dere allerede har kjøpt? ;)
Fordi det muligens er veldig viktig å få bekreftelse på at man har kjøpt bra greier.

Jeg skjønner egentlig ikke problemet. For den som vil lese tester av dings X eller Y så finnes det som regel i bøtter og spann på nettet med mindre det er veldig sære saker det dreier seg om. Hvorfor er det så viktig at testen er gjort akkurat av d'herrer i Fidelity-redaskjonen?? De har sikkert lyst å prøve mye rart, men det er en del praktiske problem forbundet med det, som påpekt i en del innlegg i denne tråden.

OM min antagelse har et snev av riktighet så synest i alle fall jeg det er trist. Det burde være mulig å bygge et godt system uavhengig av hva som har stått påt trykk her eller der.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
nb skrev:
baluba skrev:
Hvorfor vil dere lese om noe dere allerede har kjøpt?  ;)
Fordi det muligens er veldig viktig å få bekreftelse på at man har kjøpt bra greier...
Hehe. Dagens bommert. Du er ikke snau nb; men nå er jeg redd du har kommet til feil reisemål i vår labyrint, hvor du møter Fidelity's utenomgalaktiske korrespondent i outer-space, som skal ta deg med hjem igjen :)

Mvh Vidar P
 
N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Hehe. Dagens bommert. Du er ikke snau nb; men nå er jeg redd du har kommet til feil reisemål i vår labyrint, hvor du møter Fidelity's utenomgalaktiske korrespondent i outer-space, som skal ta deg med hjem igjen :)

Mvh Vidar P
;) Nå regnet jeg ikke akkurat deg som målgruppen for min kommentar, ref din egen tidligere post. Jeg sliter bare med å skjønne problemet - hvorfor er det så viktig med en test akkurat i Fidelity - det finnes jo masser av tester av det meste rundt omkring for den som vil lese slikt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
"Test" i Fidelity er ikke det. Test altså. Når skal folk skjønne det? Det er en korttids brukererfaring, og en omtale omkring det. Ingen "test". Denne brukeromtalen er ofte godt skrevet og moro lese, men det er og blir underholdning, og akkurat like kjøpsveiledende som enhver brukeromtale hvor som helst. For alt leseren vet så kan produktet enten passe inn i brukersettingen til skribenten eller ei, det aner vi ikke.

Men hvis folk vil blåse sine surt oppsparte penger på helt ordinære brukeromtaler fra et blad som later som om de omtaler produkter basert på en dyptgripende kjennskap til testobjektene, markedet og leserens egentlige behov, så vel bekomme :)

Oppfordring til Fidelity; slutt å bruk "test"-begrepet. Kall en spade for en spade, og vær tydelig på det.

Mvh Vidar P
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
703
Torget vurderinger
1
Man kjøper da blader for å holde seg orientert samt å få tilgang på informasjon, utvikling, trender etc.
Også er det noen av oss som mener det kunne vært et større mangfold mellom det som omtales i Fi og det som tilbys av produkter på hjemme markedet.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.247
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
"Test" i Fidelity er ikke det. Test altså. Når skal folk skjønne det? Det er en korttids brukererfaring, og en omtale omkring det. Ingen "test". Denne brukeromtalen er ofte godt skrevet og moro lese, men det er og blir underholdning, og akkurat like kjøpsveiledende som enhver brukeromtale hvor som helst. For alt leseren vet så kan produktet enten passe inn i brukersettingen til skribenten eller ei, det aner vi ikke.

Men hvis folk vil blåse sine surt oppsparte penger på helt ordinære brukeromtaler fra et blad som later som om de omtaler produkter basert på en dyptgripende kjennskap til testobjektene, markedet og leserens egentlige behov, så vel bekomme :)

Oppfordring til Fidelity; slutt å bruk "test"-begrepet. Kall en spade for en spade, og vær tydelig på det.

Mvh Vidar P

Snakk om å treffe spikeren på hodet! :D
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Fidelity er bare en (liten) aktør blant mange, som vi som liker å lese om lytteintrykk leser... Det er arti å lese om subjektive meninger om lyd.. om de mener det er bra bass i greia de tester (og andre mener det samme) så kan vi kanskje dra til butikken å høre selv (om vi er veldig gla i bra bass) .. det er vel ingen som STOLER på disse folka ?? og KJØPER dyre komponenter basert på hva de SIER ?????

ærlig talt :)

Ta det for det det er... en ærlig (jaja..) personlig oppfatning om hvordan det låter! det er ikke mer tyngde i hva DE mener enn det er i hva ANDRE mener :) .. (selv om de er erfarne lyttere, selvsagt.. det finnes nok flere her på sentralen som er mer erfarne, men som ikke forfatter tester for disse magazinene).. Tviler ikke et SEKUND på at KV er litt mer "bevandret" og fortjener å få sin mening på trykk.. samma hva dere sier i denne tråden) men hva han SIER er jo ingen fasit uansett .. så ta det bare som en personlig (relativt kvalifisert) oppfatning ?

Det er en "guide" mer enn en fasit (slik jeg ser det) (og da snakker jeg ikke om fidelity spesielt, men hifimagazin bransjen GENERELT)

;) (og jeg ELSKER å lese disse bladene, og jeg ELSKER både å være enig, og uenig i hva de konkluderer!)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hvis man mener at en omtale i Fidelity ikke har noe å si for beslutning om kjøp for en del potensielle kunder, hvorfor er da en del importører tydeligvis redde for å sende produkter til "test"?

Sannheten er nok at slike tester kan ha betydning for salgsstall, husk at ikke bare entusiaster er kjøpere av kostbare hifi-produkter! Det finnes en haug med mennesker, ikke spesielt interesserte i lyd, men opptatt av status og å eie det beste, dvs det man tror er det beste eller har høyest status. Disse deltar ikke på sentralen, og bruker slettes ikke tid på å dra rundt på finlytting. Men kjøper kanskje et tilfeldig Hifi-blad i ny og ned, og er definitivt viktige kunder for butikker og importører. Er de nødvendigvis idioter for det? Neppe. Kanskje er de til og med viktige bidragsytere for å holde utvalget oppe for oss andre ::)

Hvis man leser noen, jeg vil si svært underholdende "hyggetråder" her på sentralen, er det dessuten helt åpenbart at en del hifi-interesserte også handler kostbare produkter basert på andre faktorer enn hjemlån e.l, det finnes eksempler på sekssifrede høyttalerkjøp her på sentralen, der kjøper overhodet ikke har hørt høyttaleren spille sammen med eget utstyr eller rom. Er dette idioter? Neppe. De har stor glede av sin hobby og ufattelige byttefrekvens, det er en del av gamet ;)

Poenget mitt i denne sammenhengen er at kjøpere av kostbar hifi ikke er en homogen gruppe, ikke i nærheten en gang. Aksepter at ulike entusiaster utøver sin hobby ulikt!

Mange i denne tråden liker å kritisere KV og hans lytterom basert på bilder i Fidelity, samt rykter om et piano som spiller med osv. Ta en titt på diverse bildetråder her på sentralen med bilder av anlegg i mange-hundretusenkronersklassen, tilsynelatende plassert i helt håpløse rom. Er det mulig å kritisere hvordan ting låter basert på bilder av hvordan det ser ut? De fleste vet vel svaret på det.

Og bare for å ha sagt det; jeg forstår selvsagt at man med rette kan være mer kritisk til et lytterom brukt til testing i Fidelity enn til en tilfeldig entusiast her på sentralen. Men kritikk av lyd basert på bilder..ikke relevant kritikk.

Jeg startet ikke tråden fordi det er så sinnsvakt viktig for meg å få omtale av et enkelt merke i Fidelity. Men fordi jeg rett og slett har fundert på hva som er den egentlige årsaken til at noen merker omtales ofte, mens andre er helt fraværende. Omtale er for meg viktig for å orientere meg om hva som finnes, hva som er nytt, og hva jeg kan forvente er produkter verdt å sjekke ut hos en forhandler de 4-5 gangene i året jeg befinner meg i nærheten av et godt utvalg hifibutikker e.l. Jeg bor usentralt i hifi-sammenheng og trenger blader/internett for å begrense utvalget mitt litt på forhånd.
Dessuten mener jeg at bladet blir enda mer interessant med større variasjon i det som omtales. Jo flere jo bedre mener jeg.


Lars
 
P

Parelius

Gjest
Nå må vi slutte å gjøre oss dumme; selvfølgelig betyr det mye for oss at KOMPONENTEN omtales. Om det nå er for å være dirigerende i våre kjøp eller legitimerende i vår «har allerede kjøpt» eller drømmer om den - altså Komponenten . Å tro at blekker som fidelity og andre er ren underholdning er under pari; man kan ha ønsker om at en film vises på flatskjermen, men hvorfor i alle verden skulle vi ønske at mange dumme merker blir testet?

Fidelity er viktig. Var det bare underholdning så ville vi bare funnet oss noe annet å gjøre enn til stadighet snakke frem og tilbake om det hele når vi var misfornøyde. Det er liksom ikke helt friskt å leie en film en ikke liker 10-15 ganger.

Fidelity og dets like er sannheten, veien og lyset. Den som sier noe annet er blind, skal ingen steder og bryr seg lite om tilstanden i verden. Når vi sier at det bare er underholdning så fordi vi liker å ta forbehold. Det er greit nok at vi er skakkjørte, men folk trenger ikke å få det inntrykket.

Selv har jeg helt sluttet å lese slike blekker, om de da ikke helt tilfeldigvis har en test av en av mine komponenter. Men det har de jo ikke - har noen lest test av ATC, Klyne, Herron og alt det andre eminente utstyret som jeg har i mitt eie i fidelity? -, så fidelity interesserer meg lite. For det meste sitter jeg og leser om og om igjen den ene lille artikkelen som omtaler det jeg har, eller som jeg drømmer om. Jeg har sågar årganger av slike flotte magasiner. Kanskje er jeg bare en arkivar.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Hvordan vil du definere en "test" av høyttaler? og hva er forskjellen på å teste en høyttaler og "korttids brukererfaring"?


Om jeg tar med meg en høyttaler hjem for å "teste" den, så gjør jeg vel det eller? ::)




Vidar P skrev:
"Test" i Fidelity er ikke det. Test altså. Når skal folk skjønne det? Det er en korttids brukererfaring, og en omtale omkring det. Ingen "test". Denne brukeromtalen er ofte godt skrevet og moro lese, men det er og blir underholdning, og akkurat like kjøpsveiledende som enhver brukeromtale hvor som helst. For alt leseren vet så kan produktet enten passe inn i brukersettingen til skribenten eller ei, det aner vi ikke.

Men hvis folk vil blåse sine surt oppsparte penger på helt ordinære brukeromtaler fra et blad som later som om de omtaler produkter basert på en dyptgripende kjennskap til testobjektene, markedet og leserens egentlige behov, så vel bekomme :)

Oppfordring til Fidelity; slutt å bruk "test"-begrepet. Kall en spade for en spade, og vær tydelig på det.

Mvh Vidar P
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Vidar P skrev:
"Test" i Fidelity er ikke det. Test altså. Når skal folk skjønne det? Det er en korttids brukererfaring, og en omtale omkring det. Ingen "test". Denne brukeromtalen er ofte godt skrevet og moro lese, men det er og blir underholdning, og akkurat like kjøpsveiledende som enhver brukeromtale hvor som helst. For alt leseren vet så kan produktet enten passe inn i brukersettingen til skribenten eller ei, det aner vi ikke.

Men hvis folk vil blåse sine surt oppsparte penger på helt ordinære brukeromtaler fra et blad som later som om de omtaler produkter basert på en dyptgripende kjennskap til testobjektene, markedet og leserens egentlige behov, så vel bekomme :)

Oppfordring til Fidelity; slutt å bruk "test"-begrepet. Kall en spade for en spade, og vær tydelig på det.
En "test" er i mitt hode og med støtte fra wiktionary "en tidsperiode der et testobjekt (f.eks. et produkt eller en form for utstyr) undersøkes under hverdagslige eller ekstreme forhold for å evaluere testobjektets egenskaper".

Ordet "test" i seg selv sier ikke noe om hvor lenge eller hvordan denne undersøkelsen skal utføres. Ordet "test" er altså et temmelig vidt begrep. En test kan være kort eller lang. Den kan være overfladisk eller grundig. Den kan omfatte mange egenskaper eller kun fokusere på en bestemt egenskap.

Jeg synes derfor at om Fidelity eller andre tidsskrifter kaller sin undersøkelse av produktene som presenteres for en "test", så er det innenfor rammene av begrepet.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
703
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Fidelity og dets like er sannheten, veien og lyset. Den som sier noe annet er blind, skal ingen steder og bryr seg lite om tilstanden i verden.
Blind høne finner også korn......
 
R

Roysen

Gjest
roffe skrev:
Vidar P skrev:
"Test" i Fidelity er ikke det. Test altså. Når skal folk skjønne det? Det er en korttids brukererfaring, og en omtale omkring det. Ingen "test". Denne brukeromtalen er ofte godt skrevet og moro lese, men det er og blir underholdning, og akkurat like kjøpsveiledende som enhver brukeromtale hvor som helst. For alt leseren vet så kan produktet enten passe inn i brukersettingen til skribenten eller ei, det aner vi ikke.

Men hvis folk vil blåse sine surt oppsparte penger på helt ordinære brukeromtaler fra et blad som later som om de omtaler produkter basert på en dyptgripende kjennskap til testobjektene, markedet og leserens egentlige behov, så vel bekomme :)

Oppfordring til Fidelity; slutt å bruk "test"-begrepet. Kall en spade for en spade, og vær tydelig på det.
En "test" er i mitt hode og med støtte fra wiktionary "en tidsperiode der et testobjekt (f.eks. et produkt eller en form for utstyr) undersøkes under hverdagslige eller ekstreme forhold for å evaluere testobjektets egenskaper".

Ordet "test" i seg selv sier ikke noe om hvor lenge eller hvordan denne undersøkelsen skal utføres. Ordet "test" er altså et temmelig vidt begrep. En test kan være kort eller lang. Den kan være overfladisk eller grundig. Den kan omfatte mange egenskaper eller kun fokusere på en bestemt egenskap.

Jeg synes derfor at om Fidelity eller andre tidsskrifter kaller sin undersøkelse av produktene som presenteres for en "test", så er det innenfor rammene av begrepet.
Selv om du for så vidt har rett i at det kan kalles en test i henhold til definisjonen, finnes det gode og mindre gode måter å foreta en test på. En god måte er å evealuere testobjektet under alle tenkelige forhold slik at testens resultat har verdi for de som skal bruke testojektet under andre forhold. En mindre god måte er å sette testobjektet inn i en spesifikk setting og generalisere resultatet av denne testen.

Samtidig så forbinder jeg en test med en undesøkelse som leder frem til et klart og tydelig resultat. Det mangler mange av de "testene"/omtalene hi-fi magasinene skriver.

Man har derfor muligheten til å kalle Fidelitys og også de andre hi-fi magasinenes tester for dårlige tester eller å gå vekk helt fra test begrepet som Vidar P. poengterer og benytte begrep som omtaler i stedet.

Nå skal det vel sies at medarbeiderne i Fidelity har poengtert at de ikke er så glad i uttrykkene test og testere omdet som skrives og om de som skriver i deres magasin.

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn