Hvis man mener at en omtale i Fidelity ikke har noe å si for beslutning om kjøp for en del potensielle kunder, hvorfor er da en del importører tydeligvis redde for å sende produkter til "test"?
Sannheten er nok at slike tester kan ha betydning for salgsstall, husk at ikke bare entusiaster er kjøpere av kostbare hifi-produkter! Det finnes en haug med mennesker, ikke spesielt interesserte i lyd, men opptatt av status og å eie det beste, dvs det man tror er det beste eller har høyest status. Disse deltar ikke på sentralen, og bruker slettes ikke tid på å dra rundt på finlytting. Men kjøper kanskje et tilfeldig Hifi-blad i ny og ned, og er definitivt viktige kunder for butikker og importører. Er de nødvendigvis idioter for det? Neppe. Kanskje er de til og med viktige bidragsytere for å holde utvalget oppe for oss andre :
Hvis man leser noen, jeg vil si svært underholdende "hyggetråder" her på sentralen, er det dessuten helt åpenbart at en del hifi-interesserte også handler kostbare produkter basert på andre faktorer enn hjemlån e.l, det finnes eksempler på sekssifrede høyttalerkjøp her på sentralen, der kjøper overhodet ikke har hørt høyttaleren spille sammen med eget utstyr eller rom. Er dette idioter? Neppe. De har stor glede av sin hobby og ufattelige byttefrekvens, det er en del av gamet
Poenget mitt i denne sammenhengen er at kjøpere av kostbar hifi ikke er en homogen gruppe, ikke i nærheten en gang. Aksepter at ulike entusiaster utøver sin hobby ulikt!
Mange i denne tråden liker å kritisere KV og hans lytterom basert på bilder i Fidelity, samt rykter om et piano som spiller med osv. Ta en titt på diverse bildetråder her på sentralen med bilder av anlegg i mange-hundretusenkronersklassen, tilsynelatende plassert i helt håpløse rom. Er det mulig å kritisere hvordan ting låter basert på bilder av hvordan det ser ut? De fleste vet vel svaret på det.
Og bare for å ha sagt det; jeg forstår selvsagt at man med rette kan være mer kritisk til et lytterom brukt til testing i Fidelity enn til en tilfeldig entusiast her på sentralen. Men kritikk av lyd basert på bilder..ikke relevant kritikk.
Jeg startet ikke tråden fordi det er så sinnsvakt viktig for meg å få omtale av et enkelt merke i Fidelity. Men fordi jeg rett og slett har fundert på hva som er den egentlige årsaken til at noen merker omtales ofte, mens andre er helt fraværende. Omtale er for meg viktig for å orientere meg om hva som finnes, hva som er nytt, og hva jeg kan forvente er produkter verdt å sjekke ut hos en forhandler de 4-5 gangene i året jeg befinner meg i nærheten av et godt utvalg hifibutikker e.l. Jeg bor usentralt i hifi-sammenheng og trenger blader/internett for å begrense utvalget mitt litt på forhånd.
Dessuten mener jeg at bladet blir enda mer interessant med større variasjon i det som omtales. Jo flere jo bedre mener jeg.
Lars