Hvorfor skal vi ikke stille spørsmål?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Altså, for de som har lyst til å høre hvordan Mayhem hører ut live og at det er utrolig viktig for de at det skal være så nært innspilling som mulig, så har jeg mye av utstyret til det for gitar! Mayhem var faktisk veldig opptatt av lydbildet sitt og hvordan det skulle låte.
    Om det er like authentisk på stereoen min det tror jeg heller ingen bryr seg så hardt om.. Noe musikk SKAL høres jævlig ut rett og slett, og låter best på en Philips kassett-spiller fra 80-tallet (ja, den i mono!).

    Enkelte artister er opptatt av lydbildet de har, andre bryr seg mer om hva som kommer i lomma på de og kunne ikke brydd seg mindre om lyden. Det er sikkert ikke alle artister som klarer å skille lyden imellom en gitar og et piano heller, det som er jobben dems er å spille og lage underholdning og ikke lytte etter om det er en mygg i naborommet som ødelegger ALL lyden! Og som nevnt lengre opp, mange artister har veldig nedsatt hørsel etter mye turnering og spilt med høy lyd, man kan vel nesten ikke kalle seg artist uten å ha tinitus?

    Små skala studioer har det vel vært snakk om før her i tråden, de har gjerne noen ganske rimelige monitorer og gjerne flere forskjellige for å høre om lyden høres ok ut i flere av de mtp. farging. Mange av disse studiomonitorene mangler endel bass, og det meste av studioer er digitalisert så man har god oversikt over grafer og målinger av lyden som kommer inn rett og slett så her kan man også tune med kompressor (til og med garasje studioer har dette).

    Men igjen, viktig å skille imellom opptak og avspilling på samme måte som snørr og bart. Det er så mye myter og merkelige ting som det fokuseres på av de som er på High-end kjøret, at det er nesten bare å la de holde på for de skjønner ikke hvordan elektronikk og strøm henger sammen allikevel og de er heller ikke interessert i å finne ut av det. For enkelte så er vel sikkert pissekonkuransen viktigere enn lyden også, ikke vet jeg.
    Lost case.
    Følger deg på de tre første avsnittene og frem til midtveis på andre linje i siste avsnitt. Deretter ramler jeg av.

    Er det sånn at de som er på «high end kjøret» ikke skjønner bæret av de tre første avsnittene, eller er det bare dette med elektronikk og strøm de ikke skjønner eller er interessert i å skjønne? Antar begge deler siden det også henger sammen. Kunne sikkert bedt deg om å presisere hvordan «de som er på high end kjøret» skal forstås, men nøyer meg med å poengtere det meningsløse ved å generalisere om grupper. Så mye som du skriver i «disse trådene» tror jeg ikke du ser det meningsløse med slike utsagn, og jeg tror heller ikke du er interessert i en tilnærming 😊
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg er ikke en gang enig i de første avsnittene jeg. Det ble så mye generallisering i det innlegget na_X skrev, at jeg ikke orket å begynne på det en gang.... :) Så ære være deg....
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Tror Knubie sliter generelt med å skjønne dette omkring nøytralt i et musikkanlegg... Når man ikke forstår at et musikkanlegg i seg selv skal kunne gjengi alt nøytralt og med dette farge minst mulig selv (sågar alle typer instrumenter og stemmer og annet) - nei så har det lite med den enkelte gitars særpreg og gjøre (som han hevder lenger opp i tråden).
    hmm folk flest ser vist ikke ut til og like nøytralt og ikke alle produsenter av høyttalere etc er ute etter det heller!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Så mye som du skriver i «disse trådene» tror jeg ikke du ser det meningsløse med slike utsagn, og jeg tror heller ikke du er interessert i en tilnærming 😊
    Hvilken/hvem sin tilnærming? Disse trådene blir ganske så meningsløse uansett, som de aller fleste tråder her inne..

    Jeg er ikke en gang enig i de første avsnittene jeg. Det ble så mye generallisering i det innlegget na_X skrev, at jeg ikke orket å begynne på det en gang.... :) Så ære være deg....
    Flott innlegg! Er ikke uten grunn til at hele forumet blir fylt opp av søppel-innlegg uten mening..
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvilken/hvem sin tilnærming? Disse trådene blir ganske så meningsløse uansett, som de aller fleste tråder her inne..



    Flott innlegg! Er ikke uten grunn til at hele forumet blir fylt opp av søppel-innlegg uten mening..
    Siste setning var et ordspill etter mal fra din egen setning. Tilnærming relaterer seg til å la være å generalisere grupper.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    En forsterker må spilles inn og yter ikke sitt beste før den er varm, tull eller fakta?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    En kald og en varm forsterker inneholder like mange partikler. Strukturelt er det ingen merkbar forskjell.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En forsterker må spilles inn og yter ikke sitt beste før den er varm, tull eller fakta?
    Kommer an på forsterkeren. Det stemmer for den shitty Kina-forsterkeren som ble diskutert lenger oppe, og da sannsynligvis også for «audiofile» SPEC-forsterkere med samme innmat. Denne er til og med så «avslørende» at den låter forskjellig med lokket åpnet eller lukket. Men noe kvalitetstegn er det ikke.

    1634054019962.png
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    193
    Torget vurderinger
    7
    Hei Hans

    Ikke la deg provosere av denne fyren. Han vet ikke nok om disse gleder til reelt å skape et provoserende innlegg. Kanskje det er generasjonsgreie?
    Å samle erfaring tar tid ...
    Mvh
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det blir nok enda bedre hvis du kjører et inverse temperaturforløp i forhold til kurvene Asbjørn la ut over men "pulsing" skal være prikken over-Ien 50-30-50 osb....

    Da akselererer man raskt forbi "badekarkurven...."
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Elektriske motstand av ledere som sølv, kobber, gull, aluminium, etc., avhenger av kollisionsprosessen av elektroner i materialet. Etter hvert som temperaturen øker, blir denne elektronkollisjonen raskere, noe som resulterer i økt motstand med lederens temperaturstigning. Ledermotstanden stiger vanligvis med temperaturstigning.

    Hvorfor yter den ikke dårligere med økt temperatur, motstanden i materiale øker jo med temperaturen?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Jeg «føler» at det spiller bedre etter å ha stått på en stund. Rørforsterkeren trenger lengre tid en transistorforsterkeren.
    Åpen for at dette kan være hjernen min som spiller meg ett puss? Helt klart..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.083
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noen komponenter yter faktisk dårligere når de blir varme også..
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har hatt klasse A forsterkere som har måttet stå på nesten 20 minutter før de var til å høre på - med tydelig forskjell på kald og varm - kald låt det hardt/grovt i forhold til varm. Litt irriterende, for man kunne liksom ikke ha de stående på hele tiden, selv ikke med datidens lave strømregninger.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Kl. A låter best når normal driftstemperatur oppnås, tiden avhenger ab omgivelsestemperaturen. Hos meg, i en kald kjeller er worst case ca. halvtimen. For andre prinsipper/ klasser vet jeg ikke.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Samme her. Om jeg kobler mine monotrin i Kl. A, går det vel 30 minutter, før de spiller
    med en homogenitet, som jeg ikke oppnår i A/B. Uheldigvis passer 1,2Kw/t ikke med en pensionist-inntekt,
    så for det meste bli´r det bare A/B :cry:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    @Snickers-is Verden vil bedras.. og noen vil tro på alt det selgerne sier, for dem vet ikke bedre - eller tror/håper/antar at det vil bli bedre.

    Kunnskap er makt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Her er det nok kun strømrens og rack som hjelper på å få bedre lyd, godt gammelt analogt utstyr:

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mi erfaring er at det er vanskeleg å generalisere.
    Min gamle Audio Researc SP 10 opplever eg som betre etter å ha stått på rundt ein halvtime, slik også dei fleste rørforforsterkarar eg har prøvd over lengre tid. Alle riaatrinn (kanskje med eit par unntak) treng også å stå på ei stund (varierande) Effektforsterkarar med rør endrar seg også litt (til det betre) om dei får llitt tid på seg.
    Men:
    OBH22 frå Creek (passiv dings) endrar seg aldri, og er litt kjedeleg uansett
    ASR Emitter 2 Exclusive Endrar seg berre viss han er heilt avslått, og har stått kaldt ei tid
    Vera 400/1000 endrar seg ikkje merkbart.

    Så eg trur det er ganske individuelt i kva grad dette opplevast som eit problem.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Har nettopp diskutert litt rundt lyd med godeste larsmartin og kammeraten hans. Gikk helt fint, og ingen blåveis levert verken den ene eller andre veien.

    Hyggelig egentlig.

    Etterklangen i rommet er vel det som utmerker seg som mest uvant for besøket her tror jeg, og gjør at en del blir litt mer lukket i presentasjonen enn de er vant med.

    Den kjøper jeg gladelig, for det er jo fakta. Jeg liker det sånn og er blitt avhengig av at det er sånn.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En forsterker må spilles inn og yter ikke sitt beste før den er varm, tull eller fakta?
    Det må da holde at de komponentene som utvikler varme har stabilisert seg?
    Etter 30 min skjer det ikke store endringer.
    Chassis f.eks. kan ha vilkens om helst temperatur.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn