Hvorfor skal vi ikke stille spørsmål?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hva med deg herr Mix, skal du også bære den rasjonelle fane? Du som langer det som intelligentsiaen og vitenskapen for lengst har dømt som utdatert og overflødig?

    Går vi til angrep på bransjen, må alle med!
    Du tar en setning ut av sammenhengen. Får til og med (y)
    Siden jeg oppfordrer til å holde seg til trådstarters innlegg, går jeg for å jobbe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser fra tidligere tester av oberon og har hørt mye på Embla som er i samme kategori vil jeg tro? At de oppleves som harde. Flere av de som har klasse d på forum og jeg inkludert opplever hardheten når en lytter over tid. Det kan imponere ved å lytte i 30 minutter, men så er det noe som er «på» uansett hvor mye en demper rommet. Vel og merke må høyttaleren være oppløst og detaljert for å få det frem.
    Fortsatt helt motsatt av min erfaring. Fenomener som lyttetretthet og opplevelse av hardhet forsvant sporløst etter at jeg byttet til klasse D-forsterkere. Uansett hvor lenge jeg lytter.

    Da tenker jeg det er den "oppløste og detaljerte" høyttaleren som har et avvik med et litt stikkende og fremhevet presensområde, og at det ikke kompenseres ved motsatt avvik i en forsterker med normalt lav utgangsimpedans. Du får ingen innebygget "eq-profil" som følger høyttalerens impedansekurve.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    En egen tråd om hifimyter kan jo bl riktig så underholdende... en skikkelig freddagstråd....
    Vent nå litt, synes jo at hifimyter havner inne fra de samme folka på alle tråder? Fredag alle dager?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden er å bli skikkelig turn-of tråd i forhold til hifi som en kjekk hobby. Jeg er for å måle, men det er ørene som skal bli stimulert og ikke øynene via å lese målinger. Av og til samles vi en liten gjeng og hører på forskjellig utstyr. I stede for A - B testing kunne vi satt oss ned å sett på måledata. Vet ikke om jeg hadde giddet å stille opp da. Hva så om jeg har et produkt i kjeden som mange mener er bare tull? Er effekten kun placebo, lever jeg fint med det. Mitt valg og min hobby.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Sikken da noget forvrøvlet nonsens.
    Du uttaler deg om ting, du ikke vet en drit om. Og innen du kommer i gang.....
    Mine Kl.A/AB monottrin låter himla mye bedre på mine Magnepan enn en Gryphon Diablo.... og JA, er prøvet mere enn én gang.
    Gryphon diablo er vel klasse a/b og ikke klasse d?

    Faktisk vet jeg endel om Magnepan. En gryphon disblo begynte å koke og kortsluttet på Magnepan 20.7 så ikke rart den funker dårlig på en strømsuger som Magnepan.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden er å bli skikkelig turn-of tråd i forhold til hifi som en kjekk hobby. Jeg er for å måle, men det er ørene som skal bli stimulert og ikke øynene via å lese målinger. Av og til samles vi en liten gjeng og hører på forskjellig utstyr. I stede for A - B testing kunne vi satt oss ned å sett på måledata. Vet ikke om jeg hadde giddet å stille opp da. Hva så om jeg har et produkt i kjeden som mange mener er bare tull? Er effekten kun placebo, lever jeg fint med det. Mitt valg og min hobby.
    Jeg syntes hensikten med tråden er god. Det er altfor mye snakeoil som blir omsatt i Hi-fi miljøet og det er lett å gå i den fella hvis man ikke vet bedre. Å opplyse om produkter som ikke har noe for seg eller er villedende med reklame tatt rett ut av Harry Potter bøkene, syntes jeg er en fin ting. Ting som er litt i grå sonen er jo det som blir diskutert pr nå og som det ikke har vært mulighet å få enighet i i 3-4 tråder nå. Den ballen kan man for min del legge død å heller flytte fokuset over på andre ting.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syntes hensikten med tråden er god. Det er altfor mye snakeoil som blir omsatt i Hi-fi miljøet og det er lett å gå i den fella hvis man ikke vet bedre. Å opplyse om produkter som ikke har noe for seg eller er villedende med reklame tatt rett ut av Harry Potter bøkene, syntes jeg er en fin ting. Ting som er litt i grå sonen er jo det som blir diskutert pr nå og som det ikke har vært mulighet å få enighet i i 3-4 tråder nå. Den ballen kan man for min del legge død å heller flytte fokuset over på andre ting.
    Intensjonen med tråden er grei. Synes bare den utviklet seg negativt.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.721
    Antall liker
    5.918
    :)
    ??
    Dette må være det dummeste utsagnet i denne tråden hittil. Hvem har hevdet det? Er tommestokk det eneste måleinstrumentet du kjenner? Tommestokk er ihvertfall fint om man skal finne utav fysiske mål av ting og vinkler, volum, etc.etc.. En snekker kan som regel måle alt i jobben sin med en tommestokk.
    Skal man bygge høyttalere så får man også gjort utrolig mye med en tommestokk, man har fine verktøy til simuleringer av frekvenser etc. så eneste man trenger for å få frem det man vil er å bruke tommestokken og være nøye der med måla så blir resultatene gode også.



    Og hvor viktig er vibrasjoner i elektronikk som står i rackene? Rister elektrodene ut av ledningene av mikrovibrasjoner? Greit nok at det for enkelte kan fremstå som fint design..
    Utrolig at noen i det hele tatt kan høre på radio i bil, og har gjort det i mange år allerede og til og med CD-spiller uten avbrudd.. spør du meg.
    Utrolig hvor mye myter det er i hifi, det starter å bli en egen bibel i så måte uten håndbok hvordan religionen oppsto eller hvordan den skal være og Jesus er den som hører best? Og blir tilbedd av de andre som mener de hører bedre enn måleapparater.
    Selv om man bruker høreapperat så hører man bedre enn måleapperater! Det er viktig å poengtere!

    For utenforstående så oppleves dette kun som trolling og ren og skjær BS eller en religion i beste fall. Ikke så veldig merkelig at audiofile er en utdøende rase og rekrutteringen heller er dårlig. Religion har ikke vært populært siden 80-tallet (tenk, Jehovas vitner, pinsevenner og andre sekter som har bosatt seg her i landet på den tiden).
    Dere mener dere hører såpass godt at man trenger ikke å se på en diamant engang for å vite kvaliteten på den, man rister på den istedet for å høre om den skramler og kan deretter si hvilken karat og gradering den er i!!? Det er bare helt utrolig!
    Har du prøvd å jogge med en Walkman cd spiller? Det fungerer ikke, den tåler ikke vibrasjonene.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nei, hele tida faktisk. Hele poenget med å ha et buffer var at den kunne gjøre en retry hvis noe gikk galt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Faktisk vet jeg endel om Magnepan. En gryphon disblo begynte å koke og kortsluttet på Magnepan 20.7 så ikke rart den funker dårlig på en strømsuger som Magnepan.
    Magnepan er riktignok litt tungdrevne, men de er en veldig enkel last for forsterkeren - så om Gryphon kneler på de så er det i grunn sjeldent dårlig.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.916
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ser fra tidligere tester av oberon og har hørt mye på Embla som er i samme kategori vil jeg tro? At de oppleves som harde. Flere av de som har klasse d på forum og jeg inkludert opplever hardheten når en lytter over tid. Det kan imponere ved å lytte i 30 minutter, men så er det noe som er «på» uansett hvor mye en demper rommet. Vel og merke må høyttaleren være oppløst og detaljert for å få det frem.
    Nå er dette fritt etter hukommelsen, men husker jeg ikke helt på skeiva, så var vel både Embla og Oberon basert på tidlig generasjon IcePower, som led av en ganske så lav inngangsimpedans?

    I så fall, så kan vel så mye av lydsignaturen som oppleves som «hard» skyldes dårlig match med preamp.

    Johan-Kr
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Nå er dette fritt etter hukommelsen, men husker jeg ikke helt på skeiva, så var vel både Embla og Oberon basert på tidlig generasjon IcePower, som led av en ganske så lav inngangsimpedans?

    I så fall, så kan vel så mye av lydsignaturen som oppleves som «hard» skyldes dårlig match med preamp.

    Johan-Kr
    Tværtimod så lyder det varmere, når pre belastes hårdt af power amp er min erfaring. Det har konstruktørerne nok gjort bevidst for at holde deres produkt ud.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå er dette fritt etter hukommelsen, men husker jeg ikke helt på skeiva, så var vel både Embla og Oberon basert på tidlig generasjon IcePower, som led av en ganske så lav inngangsimpedans?

    I så fall, så kan vel så mye av lydsignaturen som oppleves som «hard» skyldes dårlig match med preamp.

    Johan-Kr
    Også har det jo skjedd ting på de 15 årene siden dette var utstyret som man kunne kjøpe nytt.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    har en del icepower ASX som jeg bruker på to ganske ulike høyttalere sammen med minidsp 2x4hd, opplever de å helle mot det varme enn kaldt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Nå er dette fritt etter hukommelsen, men husker jeg ikke helt på skeiva, så var vel både Embla og Oberon basert på tidlig generasjon IcePower, som led av en ganske så lav inngangsimpedans?

    I så fall, så kan vel så mye av lydsignaturen som oppleves som «hard» skyldes dårlig match med preamp.

    Johan-Kr
    Dette er 99% korrekt. ASP-serien hadde 4,7kohm ubalansert, men var ikke så fryktelig langt fra resistive på inngangen, så de låt temmelig nøytralt, vel såfremt man hadde en litt grei pre med tilnærmet resistiv utgang. Men det kom jo frem i noen tilfeller at ikke alle dyre preamper hadde gode buffere. Imidlertid skal Embla ha laget en liten EQ på inngangen som løftet diskanten en anelse. Men det kom en modul litt senere som het ASX, og den hadde en fryktelig inngangsimpedans. Den var vanskelig å få til å låte nøytralt uten ekstra buffer, og som du nevner her, den hadde en impedans som fikk den til å låte lyst.

    Drossel sin påstand er direkte feil. Det avhenger helt av hvordan lasten ser ut. Det er ikke noe man kan forutsi eller generalisere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Gryphon diablo er vel klasse a/b og ikke klasse d?

    Faktisk vet jeg endel om Magnepan. En gryphon disblo begynte å koke og kortsluttet på Magnepan 20.7 så ikke rart den funker dårlig på en strømsuger som Magnepan.
    Om det ikke var noe feil på det eksemplaret av høyttalere var de neppe årsaken. En panelhøyttaler av denne typen er omtrent like lett å drive som en testmotstand. Virkningsgraden er derimot ikke av de høyeste, men da kreves det jo bare en håndfull watt ekstra. Men siden du vet en del om Magnepan går jeg ut i fra at du vet dette også.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.721
    Antall liker
    5.918
    Gammel tråd, kanskje vi vet bedre i dag, kan vibrasjoner i elektronikk påvirke lyden negativt? Alle forhandlere selger vibrasjonsdempere til dette formålet, er det bare tull?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nei, den tåler ikke konstante dunk over tid, har prøvd mange ganger.

    Finnes/fantes det bare en slik Walkman? Jeg mener å ha sett opptil flere modeller.... Kan det være at din ikke fungerer godt nok, men at andre gjør det?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    :)

    Har du prøvd å jogge med en Walkman cd spiller? Det fungerer ikke, den tåler ikke vibrasjonene.
    Den heter jo tross alt Walkman som kassetspiller, og ikke Runman men de fungerte fint å løpe med også. ;) Discman er vel det du tenker på som er en CD-spiller, de som kom på 80-tallet var ikke like gode, de ble ganske godt forbedret utover 90-tallet med ganske så stor buffer. Jogge og at en CD-spiller står stille et sted i stuen stasjonær, er vesentlig stor forskjell. :) Om man står og fysisk rister en stasjonær CD-spiller som er i gang så kan man oppnå fysiske hakk/riper/skader i platen da platen snurrer og kommer til å hoppe opp i laser ved hard nok belastning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Faktisk vet jeg endel om Magnepan. En gryphon disblo begynte å koke og kortsluttet på Magnepan 20.7 så ikke rart den funker dårlig på en strømsuger som Magnepan.
    Var ikke den store fordelen med Gryphon-forsterkere at de skulle kunne levere usannsynlig mye effekt i usannsynlig lave impedanser? I så fall forstår jeg ikke helt problemstillingen. Magnepan er tungdrevne, men ikke ekstremt. Laveste impedans er et sted rundt 2 ohm, men med nokså jevnt resistiv fasevinkel uten de helt store utsvingene.
    Magnepan Magneplanar 20.7 loudspeaker Lab Report | Hi-Fi News (hifinews.com)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.721
    Antall liker
    5.918
    Finnes/fantes det bare en slik Walkman? Jeg mener å ha sett opptil flere modeller.... Kan det være at din ikke fungerer godt nok, men at andre gjør det?
    Har prøvd flere typer og alle detter ut ved løping. Veldig kjent problem, du bruker opp bufferet ved løping.
    Har også opplevd hakking i lyden når jeg kjører bil og lytter til cd spiller. Enig at dette er ekstrem belastning på Cd spiller.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Dette er 99% korrekt. ASP-serien hadde 4,7kohm ubalansert, men var ikke så fryktelig langt fra resistive på inngangen, så de låt temmelig nøytralt, vel såfremt man hadde en litt grei pre med tilnærmet resistiv utgang. Men det kom jo frem i noen tilfeller at ikke alle dyre preamper hadde gode buffere. Imidlertid skal Embla ha laget en liten EQ på inngangen som løftet diskanten en anelse. Men det kom en modul litt senere som het ASX, og den hadde en fryktelig inngangsimpedans. Den var vanskelig å få til å låte nøytralt uten ekstra buffer, og som du nevner her, den hadde en impedans som fikk den til å låte lyst.

    Drossel sin påstand er direkte feil. Det avhenger helt av hvordan lasten ser ut. Det er ikke noe man kan forutsi eller generalisere.
    Så det er åbenbart ikke noget du har eksperimenteret med kan jeg forstå på dit indlæg. Andre konstruktører er meget uenig med dig. Men du er vist også bare højttaler konstruktør?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Gammel tråd, kanskje vi vet bedre i dag, kan vibrasjoner i elektronikk påvirke lyden negativt? Alle forhandlere selger vibrasjonsdempere til dette formålet, er det bare tull?
    Tja, de tjener jo ganske brutalt med avanse på å selge slike remedier da. Demping på elektronikk er mest for show/utseende og en praktisk årsak er at det gjerne skal stå stødig.
    Jeg har trent endel med MP3-spiller i lommen og de har blitt brutalt behandlet rett og slett, ikke bare løping. Aldri hørt noe hakk eller forskjeller i lyden på disse og de har vart i utrolig mange år (har fortsatt alle liggende, og de fungerer fortsatt). Men ja, med mekanisk bevegelige ting, som LP og CD så kan det jo såklart ha noe å si, spesielt om man spiller såpass høyt så bassen rister nålen av LPen eller at CD-spilleren hopper i takt med headbanging og mosh-pit foran stereoen.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.721
    Antall liker
    5.918
    Tja, de tjener jo ganske brutalt med avanse på å selge slike remedier da. Demping på elektronikk er mest for show/utseende og en praktisk årsak er at det gjerne skal stå stødig.
    Jeg har trent endel med MP3-spiller i lommen og de har blitt brutalt behandlet rett og slett, ikke bare løping. Aldri hørt noe hakk eller forskjeller i lyden på disse og de har vart i utrolig mange år (har fortsatt alle liggende, og de fungerer fortsatt). Men ja, med mekanisk bevegelige ting, som LP og CD så kan det jo såklart ha noe å si, spesielt om man spiller såpass høyt så bassen rister nålen av LPen eller at CD-spilleren hopper i takt med headbanging og mosh-pit foran stereoen.
    De mp3 spillerene jeg har, har ikke harddisk så de funker jo. Prøvde å løpe med minidisc også, samme problem, musikken detter ut.
    Nå er jo dette ikke et problem lenger, folk bruker vel tlf til avspilling?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.677
    Torget vurderinger
    6
    Gryphon diablo er vel klasse a/b og ikke klasse d?

    Faktisk vet jeg endel om Magnepan. En gryphon disblo begynte å koke og kortsluttet på Magnepan 20.7 så ikke rart den funker dårlig på en strømsuger som Magnepan.
    Diablo klarer det meste om den ikke får stygg kapasitiv last i form av kabler ect. Da går den i selvsving med følgende det medfører. Gryphon har ingen zoble nettverk på utgangen, eller kortslutningsikring. Der er det straka-rør (y) Meget gode ting!!!
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Så det er åbenbart ikke noget du har eksperimenteret med kan jeg forstå på dit indlæg. Andre konstruktører er meget uenig med dig. Men du er vist også bare højttaler konstruktør?
    Nå hadde det seg slik at disse hadde svært lav inngangsimpedans ved høye frekvenser, og da synker signalspenningen ved høye frekvenser om utgangsimpedansen er høy. Jeg er redd ikke dette er en demokratisk beslutning selv om alle dine tusenvis av forsterkerekspertvenner er 100% enige med deg. Det er simpelthen fysikk, og fysikken driter som kjent i folks meninger.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    De mp3 spillerene jeg har, har ikke harddisk så de funker jo. Prøvde å løpe med minidisc også, samme problem, musikken detter ut.
    Nå er jo dette ikke et problem lenger, folk bruker vel tlf til avspilling?
    Jepp, ingen mekanisk overføring av lyden hjelper jo godt når ting er i bevegelse. Harddisker er jo også ømfintlige når det kommer til støt, kan sammenlignes med en LP grovt sett med riper i platen om de blir for hardt behandlet. Nå idag så er det meste SSD disker, så man slipper mekanisk bevegelige deler og er vel stort sett bare vifter som er bevegelige pr. idag på det meste av elektronikk og på litt mer rugged utstyr så loddes alt på hovedkortet så ting ikke skal løsne.

    Men forstår fortsatt ikke poenget med et hifi-rack.. Har man LP-spiller eller noe annet som har bevegelige deler, så skjønner jeg det som sagt så man får noe mekanisk frikobling fra underlaget.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Var ikke den store fordelen med Gryphon-forsterkere at de skulle kunne levere usannsynlig mye effekt i usannsynlig lave impedanser? I så fall forstår jeg ikke helt problemstillingen. Magnepan er tungdrevne, men ikke ekstremt. Laveste impedans er et sted rundt 2 ohm, men med nokså jevnt resistiv fasevinkel uten de helt store utsvingene.
    Magnepan Magneplanar 20.7 loudspeaker Lab Report | Hi-Fi News (hifinews.com)
    Diablo er av de mindre integrert forsterkerne gryphon har.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har en 10 år gammel Yamaha hjemmekino-receiver som kostet ca 3000 kr. Den driver Magnepan helt uten problemer. Såpass burde man forvente!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn