Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.445
    Jeg forstår at finske matbutikker må leve på grensen av konkurs. De har alltid vær ekstremt konkurransedyktige på pris når det gjelder kjøttdeig! Akkurat nå er det ikke så skrekkelig mye å hente prismessig grunnet kronekursen mot Euro. Men kvaliteten er jo bare fantastisk.
    Nå er det lenge siden jeg var på harryhandel noenlunde hypping men type bibringe og bog kostet rundt 70 kroner kiloen i Sverige pre-covid. I Norge minst det dobbelte den gang da. Kjøttdeig var vel rundt det samme om jeg husker riktig, altså ca halvpris fra Norge. Nå kan sistnevnte være et element av lokkepris for nordmenn på grensenære butikker siden folk i Norge konsumerer nær absurde mengde kjøttdeig sammenlignet med resten av verden. Jeg var på harryhandel for et års tid siden riktig nok men husker ikke hva det evt kostet eller om jeg i det hele kjøpte kjøttdeig da.

Sist redigert:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.552
    Sted
    Portugal

Tiltakene biter ikke skikkelig

Alt dette er godt ment. Det er faglig forankret, og politisk oppriktig. Likevel: Fortsatt dominerer tre kjeder det norske dagligvaremarkedet. Fortsatt er det vanskelig for nye aktører å etablere seg. Og fortsatt betaler norske forbrukere mer for maten enn mange av våre naboland. Det inviterer til et spørsmål som sjelden stilles høyt: Hvorfor biter ikke tiltakene?

Et mulig svar peker mot det som sjelden diskuteres – og aldri prioriteres: importvernet. Konkurransetilsynet har over tid pekt på at det norske importvernet ikke bare beskytter bøndene. Det beskytter også etablerte grossister og kjeder mot utenlandsk konkurranse.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.441
    Torget vurderinger
    1
    Å legge ned norsk landbruk (som følge av opphevet tollvern/blått nivå på statsstøtten) er selvfølgelig en mulighet. Jeg er vel tilhenger av det, men på en ærlig og redelig måte.

En annen mulighet er å begrense kjedenes grep om matvarekjeden. Men det tør/vil man jo ikke. Man kunne avgrense kjedene til å selge mat og kun det. Det er ingen naturlov at de også skal produsere og distribuere. Forby EMV, få på plass uavhengig transport/distribusjon og forby eksklusive eneavtaler - og vips så er det lett å etablere konkurranse også på salgsleddet. Det handler bare om politisk mot, noe som kun Rødt har i denne saken. Alle andre nøyer seg med å 'kalle inn på teppet' og gi en offisiell reprimande over dyr mat. Rituelt opplegg og Ole Robert, Johansson og jag er like rituelt alvorlige når de mottar reprimanden.

Jeg holder altså en knapp på første variant. Ivar Gaasland, Hegnar og Stavrum kan umulig ta feil. Tror jeg det blir billigere mat av det? Nei, men jeg liker tanken på å se folk bli litt desperate i butikkene. Har blitt litt ondskapsfull på mine gamle dager.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.129
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Å legge ned norsk landbruk (som følge av opphevet tollvern/blått nivå på statsstøtten) er selvfølgelig en mulighet. Jeg er vel tilhenger av det, men på en ærlig og redelig måte.

En annen mulighet er å begrense kjedenes grep om matvarekjeden. Men det tør/vil man jo ikke. Man kunne avgrense kjedene til å selge mat og kun det. Det er ingen naturlov at de også skal produsere og distribuere. Forby EMV, få på plass uavhengig transport/distribusjon og forby eksklusive eneavtaler - og vips så er det lett å etablere konkurranse også på salgsleddet. Det handler bare om politisk mot, noe som kun Rødt har i denne saken. Alle andre nøyer seg med å 'kalle inn på teppet' og gi en offisiell reprimande over dyr mat. Rituelt opplegg og Ole Robert, Johansson og jag er like rituelt alvorlige når de mottar reprimanden.

Jeg holder altså en knapp på første variant. Ivar Gaasland, Hegnar og Stavrum kan umulig ta feil. Tror jeg det blir billigere mat av det? Nei, men jeg liker tanken på å se folk bli litt desperate i butikkene. Har blitt litt ondskapsfull på mine gamle dager.
    Du nærmer deg et kompromiss, og det er bra, vi trenger bøndene, men det må finansieres på en bedre måte, det må gå an som bonde og "gjørra butikk" Det må være et overskudd i bondenæringa, og så er jeg enig at grossist og butikk må skilles.

At du er blitt ondskapsfull og håper på en viss desperasjon... der tror jeg at du tar feil... dessverre så skjønner ikke alle forbrukerne det, så lenge de får pizza og taco....... :(

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.441
    Torget vurderinger
    1
    Det er en del lavthengende frukter det går an å plukke hvis en vil. Men man vil ikke. Troen på den snille og rettferdige colonialmajor er for sterk. Politikerne vil heller ikke styre noe som helst som angår marked, der har man abdisert og overlatt det meste til nettopp markedet. Så da så. Det jeg ikke vil ha er et landbruk som holdes kunstig i live gjennom politiske almisser, sveltefôring, løgn og blomsterspråk. Da heller intet landbruk. Det er ikke landbruksfolket det går utover, i så fall.

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.129
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Det som irriterer meg (som mange andre ting :devilish: ) og det er her endel av problemene vi diskuterer her, det er at folk snart ikke kan lage skikkelig mat ifra bunn av. Vi snakker om beredskapsnorge... men hvor mange hadde klart og stykke opp en skrott ? Jeg snakker ikke om som en slakter med massiv kompetanse, men sånn grovt sett for og gjøre best mulig nytte av dyret (og koke/steke tider)
    Selv på min lokale meny så er det snart ikke hele kjøttstykker og se engang.. alt er delt opp i små biter (og selvfølgelig altfor tynne biffer).
    Folk er snart ikke kompetente til og lage skikkelig mat, og om man i en krisetid tar bort internettilgang - så forsvinner de flestes oppskriftmulighet i tillegg.. for folk har snart heller ikke (koke)bøker hjemme......

Som nevnt tidligere i tråden, så er en Rema butikk i utlandet utstyrt med både 2 og 3 ganger så stort utvalg.. og attpåtil ferskvare disker på størrelse med en vanlig rema her hjemme. Og det er en skam, men jeg tror det grunner i at folk ikke etterspør skikkelig mat lengre 😖

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt tidligere i tråden, så er en Rema butikk i utlandet utstyrt med både 2 og 3 ganger så stort utvalg.. og attpåtil ferskvare disker på størrelse med en vanlig rema her hjemme. Og det er en skam, men jeg tror det grunner i at folk ikke etterspør skikkelig mat lengre 😖
    Du tror ikke det har noe med f eks importvernet å gjøre? Hvis Rema i Danmark har bra utvalg og bra kvalitet, men ikke Rema Norge blir det litt vanskelig å skylde på matvarebaron Reitan, blir det ikke?

• Liker
    Reaksjoner: oen

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.956
    Sted
    Oslo
    Du tror ikke det har noe med f eks importvernet å gjøre? Hvis Rema i Danmark har bra utvalg og bra kvalitet, men ikke Rema Norge blir det litt vanskelig å skylde på matvarebaron Reitan, blir det ikke?
    Om Meny, Jacobs og også Coop Mega kan ha bra utvalg, men ikke Kiwi og Rema og Xtra så har det neppe med importvernet å gjøre, men heller at mange flere nordmenn er lavprisdyr hvor sluttprisen og VGs matbørs er det som teller.
    Har bodd i Danmark og utvalget hos Netto, Lidl og andre discount kjeder er ikke særlig bedre enn Rema eller andre lavpris kjeder.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.259
    Er Rema regnet som lavprisbutikk i Danmark?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.129
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Pris er selvsagt en ting, men jeg har diskutert dette med Geir Scheie litt, og han sier at det samme at det går altfor mye ferdigmat i butikkene og at folk som er yngre idag ikke har det filla peil på skikkelige råvarer, det er et fåtall entusiaster som vet hva som skal til.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.129
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Norge har blant verdens beste råvarer, blant verdens beste kokker, men med elendige mattradisjoner, og det er ingen lys fremtid

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.424
    Det som irriterer meg (som mange andre ting :devilish: ) og det er her endel av problemene vi diskuterer her, det er at folk snart ikke kan lage skikkelig mat ifra bunn av
    Jeg la min sjel i dette. Begge mine unger er opplært til først lese bruksanvisning før dem åpner Toroposen fra bunnen. Det er ikke så vanskelig som høres ut som.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.956
    Sted
    Oslo
    Jeg la min sjel i dette. Begge mine unger er opplært til først lese bruksanvisning før dem åpner Toroposen fra bunnen. Det er ikke så vanskelig som høres ut som.
    Har du også lært dem at om de åpner boksen med Trøndersodd fra bunnen av så bør den holdes opp ned?

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.441
    Torget vurderinger
    1
    Det artige er jo at Stortinget har en visjon om 50% selvforsyning i 2030 (mot dagens 40%) uten å ha filla peiling på hvordan de skal få det til. Helst uten bønder og norsk landbruk. Vi må nesten be Ole Robert stille til valg snart.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.441
    Torget vurderinger
    1
    Dagligvarekjedene brukte 4,3 milliarder på reklame i fjor, sånt blir det billig mat av! Det er bare å håpe at de samme kjedene går tungt inn i boligmarkedet nå slik at vi får ned bokostnadene i dette landet! 30% reduksjon bør være inne rekkevidde. Ole Robert, kom igjen da! Pappan din eier jo halve Trondheim, hva med resten av landet?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.634
    Dagligvarekjedene brukte 4,3 milliarder på reklame i fjor, sånt blir det billig mat av! Det er bare å håpe at de samme kjedene går tungt inn i boligmarkedet nå slik at vi får ned bokostnadene i dette landet! 30% reduksjon bør være inne rekkevidde. Ole Robert, kom igjen da! Pappan din eier jo halve Trondheim, hva med resten av landet?
    Ja, å samle eiendomsmarkedet på færre hender burde vel gi lavere leiepriser, om jeg har forstått både Marx og Smith rett.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.819
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det bli jo nokså hardnakket påstått at konkurransen i daglivaremarkedet er beinhard innpå det absurde... det samme påståes jo også om drivstoffmarkedet...hvor prisene på drivstoff på lokalt nvå er eksakt den samme til enhver tid.... noen må jobbe jævlig hardt for å klare å holde disse såkalte konkurransesituasjonene.....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.445
    Det bli jo nokså hardnakket påstått at konkurransen i daglivaremarkedet er beinhard innpå det absurde... det samme påståes jo også om drivstoffmarkedet...hvor prisene på drivstoff på lokalt nvå er eksakt den samme til enhver tid.... noen må jobbe jævlig hardt for å klare å holde disse såkalte konkurransesituasjonene.....
    Det er vel slik at bensinstasjoner stort sett tjener penger på stort sett alt annet enn drivstoff.

verdeb rundt er dagligvare en bransje med små prosentuelle marginer og store volumer. Jeg har ennå ikke sett særlig med empiri på hva som skiller Norge fra utlandet bortsett fra kjipere utvalg. Det er uansett knapt noen som handler i de fjonge butikkene som finnes enjelte steder i landet, primært i større byer. Vi har en gutta på haugen i nabolaget som nå har redusert åpeningsriden fra åpent hver dag til å ha åpent onsdag-lørdag. Sikkert fordi det hopet seg opp for mye penger så de måtte redusere litt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kontrollspørsmål: Hvordan tror du prisene vil oppføre seg i et perfekt marked med intens konkurranse om å selge identiske produkter?

Alt volumet går til leverandøren med lavest pris. De andre får ikke solgt noe før de endrer prisene til gjeldende markedspris. Det vil de gjøre nokså umiddelbart, enten de tjener på det eller ikke, så lenge markedsprisen dekker deres variable kostnader. I motsatt fall vil de stenge butikken. Altså vil kunden til enhver tid oppleve at alle aktører tilbyr samme pris. Det du beskriver er en markedssituasjon med intens lokal konkurranse.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.259
    Jeg får jo "rabatt" hos min lokale Meny uten at det betyr at Meny er en billig-kjede. Er dansk Rema en billig butikk?

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.186
    Norge har blant verdens beste råvarer, blant verdens beste kokker, men med elendige mattradisjoner, og det er ingen lys fremtid
    "Blant verdens beste råvarer" hvor har man det fra egentlig. Det gjentas stadig vekk, også av medaljekokkene våre, uten at jeg kan se at det blir noe sannere av den grunn. Jeg har ikke kunnet observere noe belegg for det på mine expeditioner uti Europa. Snarere tvert om. Tror heller at det er et utslag av at det er typisk norsk å være selvgod.

Disse medaljekokkene har dessuten tilgang til leverandører og produsenter som jeg ikke har.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.181
    Sted
    Fjøresteinane
    Disse medaljekokkene har dessuten tilgang til leverandører og produsenter som jeg ikke har.
    Den openberre lesinga av påstanden («dei beste råvarene i verda») er at dei råvarene som er greitt tilgjengelege for folk flest er betre enn det som er tilgjengeleg for folk flest i andre land. Det får eg heller ikkje til å stemma, sjølv om eg ikkje meiner det er elendig, heller. Berre litt dyrt, og litt begrensa utval.

Ikkje at det, på ein eksklusiv økogard seks timar frå folk, finst heilt fantastiske råvarer som du kan kjøpa om du er initiert i den inste gastronomiske sirkelen.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    514
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Reklame ja - den ene er teitere enn den andre og det virker som kjedene konkurrerer om å ha den teiteste reklamen og teiteste slagord.
    Kiwi: vi gir oss aldri på pris
    Meny: spiser du bedre lever du bedre
    Rema: det er sluttsummen som teller
    osv, osv.

Vi blir teppebombet med disse fordummende reklamene straks du slår på TV’en. Når den ene kjeden har reklame må selvsagt alle andre også ha, på samme måte som at nabobutikken har åpent til 23.00 på kvelden så må vi også følge etter.

Jammen ikke rart maten er dyr når det pøses milliarder ut på tull og vås. Og reklamebyråene ler hele veien til banken. Jeg gremmes.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.031
    Sted
    Bergstaden
    Den openberre lesinga av påstanden («dei beste råvarene i verda») er at dei råvarene som er greitt tilgjengelege for folk flest er betre enn det som er tilgjengeleg for folk flest i andre land. Det får eg heller ikkje til å stemma, sjølv om eg ikkje meiner det er elendig, heller. Berre litt dyrt, og litt begrensa utval.

Ikkje at det, på ein eksklusiv økogard seks timar frå folk, finst heilt fantastiske råvarer som du kan kjøpa om du er initiert i den inste gastronomiske sirkelen.
    Har man mye penger kan man sikkert få fantastiske råvarer hele tiden i Norge også, men mye av det som er i de vanlige matbutikkene er temmelig mediokert. For eksempel er mye av grønnsakene og frukten som ligger ute stygge/dårlige så man alltid må sortere nøye, noe som ikke alltid er så lett når det er pakket i krympeplast eller annen emballasje. Mye av kyllingen som er å få ligger og svømmer i en uappetittlig lake i plastboksene sine, og jeg har flere ganger kjøpt rå kylling som har luktet råttent selv om den var godt innenfor holdbarhetsdatoen.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.819
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi har faktisk svært mye utrolig gode råvarer i Norge... problemet er bare at det er lite tilgjengelig for folk flest..... Her jeg bor ilandføres det feks tonnevis av fisk, - men ingen steder å kjøpe den lokalt, - dvs hvis man kjenner noen som kjenner noen, så ornær det sæi nok...
    Derimot kommer det av og til en bil fra nabokommunen og selger fisk på torget..... fullstendig absurd teater...

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.186
    Det åpna et lite bakeri rett oppi gata her for en stund sia. Skikkelige saker ! Åpent i ukas fire siste dager. Ser ut som det er blitt populært. Knallgode brød !

Jeg kom til å nevne det for noen venner på nærpuben like ved. Det var en som spurte hvor mye brødene kostet. Jeg sa det som jeg kjøpte: 89, -.
    Det blei mye akking, oiing og hæærregud rundt bordet.

Jeg sa:" her sitter vi i finværet og heller i oss øl etter øl, vin, spritz etc. Ølen koster 118,- og du gikk nettopp og hentet deg den fjerde....det er over 5 brød det"
    Det blei litt humring rundt bordet.

Joda, nordmenn er noen særinger. Maten må være billig !

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.819
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja.... men langt fra alt er logisk mulig å lage sjøl.... 89 kr er forsåvidt OK for godt kjøpebrød, når det koster 57-60 for hurtigbrød i butikken...
    Blir likevel uendelig mye bedre å bake sjøl, hvis man ellers bryr seg om smaken av brød..

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.129
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    det er avhengig av hvor god man er til å bake
    Om man starter med det som er basic, og det er og kjøpe disse ferdigposene

Så får man allerede der noe som smaker bedre enn det som er standardkneip i butikkene.. og det kan man gjerne bake i
    En gryte..Le Cruset eller Staub type
    Ikke avansert i det hele tatt, og er en god start på og øke innsatsen etterhvert

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    637
    Sted
    Aarhus
    det ble skrevet om et spesialbakeri og ikke standardkneip. å smelle sammen en deig som på bildet er enkelt. bake et godt surdeigsbrød, krever en annen innsats.
    Jada har gjort men det tok noen omganger før det ble bra. tar 24-36 timer også.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.445
    Det høres jo ut som en fin ide. Men like forbannet så skal råvarer transporteres, foredles, distribueres og alt det andre som hører med. Altså antar du implisitt at en broket forsamling, som ikke inkluderer noen colonialmajorer, er i stand til å gjennomføre disse operasjonene langt mer effektivt enn hva som er tilfelle i dag. Jeg tillater meg å tvile.

Eller sagt på en annen måte, dersom maten i kongeriket kostet akkurat det samme som i dag men heller var fordelt på la oss si 20 ca like store aktører fremfor de tre dominerende vi har i dag og man ingen coloniarmajor hadde, i høyde noen colonialløytnanter (ingen kapteiner) så ville neppe veldig mange ment at det var i sisteleddet skoen trykket.

Og jeg lurer fortsatt på hvordan du forklarer at Coop ikke klarer å tjene penger, gitt hvilken gullgruve det er å drive en kjede i følge deg selv. Forklar gjerne også hvorfor aktører som ICA og Lidl gav opp. De må være dumme som brød skal man tro deg.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.259
    ^Og du kan jo forklare hvorfor innvandrersjappene som du stadig refererer til er endel billigere. Marginene er jo så ørsmå at forbrukeren ikke merker det om regnskapet til kjedene går i null.....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Koster vel 35-40kr å bake 3 brød sjøl....:cool:
    Mine koster nokså nøyaktig 50 kr i ingredienser pr brød etter Odas prisliste. Ikkenoe spesielt fancy, surdeigsrugbrød etter dansk forbilde, solsikkefrøene dyreste komponent. Strøm til steking koster ca en krone. Det tar ca 36 timer fra jeg tar surdeigen ut av kjøleskapet til brødet kan serveres.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.181
    Sted
    Fjøresteinane
    ^Og du kan jo forklare hvorfor innvandrersjappene som du stadig refererer til er endel billigere. Marginene er jo så ørsmå at forbrukeren ikke merker det om regnskapet til kjedene går i null.....
    Eg skulle likt å sjå ei samanlikning av desse opp mot ein gjennomsnittleg Kiwi/Rema.

Eg ville tippa at dei tenar på å ha eit spesialisert vareutval med anten veldig kort eller veldig lang haldførleik (sorry ordet); gode, og kanskje av og til litt grå avtalar med leverandørar; billigare husleige/standard og billigare arbeidskraft.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn