Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    0
    Min morfar kjøpte før krigen en butikk i Trondheim for at mormor skull ha noe å "leke" seg med, les: kvinnesakskvinne skulle føle seg nyttig i samfunnet.
    Den butikken overtok etter hvert, leenge etter krigen, min mor. Undertegnede hadde "gleden" av å være "barnearbeider" der. På den tiden kjøpte vi alt av varer fra flere grossistledd eller direkte fra produsent. Vi snakker 70 tallet. Det vanlige den gangen var at man hadde "Hansen på hjørnet" som nærbutikk. Det var mange butikker også innenfor matvarer. Selvstendige små butikker. Disse gav grei inntekt til "mor og far" som drev dem. Da det ble snakk om å tillate kjedebutikker ble det en megt sterk offentlig debatt om man skulle tillate dannelsen av slik kjeder. Argumentet for var lavere priser, argumentene mot var
    samling av makt, ensretting, mindre vareutvalg etc. Min gamle mor var veldig klar på at dette ikke var lurt og at de "lave prisene" kun ville vedvare til alle småbutikker var borte. Hun fikk rett! For oss spillte dette liten rolle for vi drev ikke med dagligvare. Det vi merket var at grossistene ble borte. Og det er nok her Rema Reitan og familien Johanson ( Norgesgruppen ) virkelig henter pengene. De har nemlig ikke bare en kjede med utsalg ( butikker ) der de henter vel så mye penger er da fra grosistleddet som de har full kontroll over.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Landbruket selv kunne konkurrert med egne direktesalg til forbruker, men får ikke lov pga konkurranselovgivningen! (personlig meddelse Anton C. Smedshaug, Agri Analyse). Så mens kjedene får kjøpe seg nedover helt til fjøsdøra og snart kontrollerer absolutt alt og alle så får altså ikke landbruket gå andre veien oppover til forbruker
    Blir nysgjerrig på hvilke hindringer som finnes, og hvem som står for dem. Det er jo eksempler på direktesalg som REKO-ringen, bondens marked osv. pluss gårdsutsalg, så helt umulig kan det neppe være. Og er evt. hindringer noe dagligvareleddet eller videreforedlingsleddet står for?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.234
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Blir nysgjerrig på hvilke hindringer som finnes, og hvem som står for dem. Det er jo eksempler på direktesalg som REKO-ringen, bondens marked osv. pluss gårdsutsalg, så helt umulig kan det neppe være. Og er evt. hindringer noe dagligvareleddet eller videreforedlingsleddet står for?
    Jeg kjøper økologiske egg lokalt, gårdsutssalg - 3,50 stk for vanlig størrelse og 3,80 for store egg, og da er noen av dem dobble og...
    Brett a 30 stk

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    179
    Sted
    Halden
    Mange hindringer.
    REKO er fragmentert gratisdistribusjon fra produsent til forbruker, med forhåndssalg, der kontakten kun er henting av varen man har bestilt.
    Det er ikke lov å organisere utkjøring distribusjon.

Bondens marked er vilkårlig og ganske krevende for deltagerne, og mange gir seg, slik det også har gått med REKO.
    Gårdsutsalg krever at kundene finner vei til gården. Ikke mange klare suksesshistorier - de som klarer seg best er de biodynamiske gårdene Alm Østre, Fokhol og Bergsmyrene, pga kundegrunnlaget som Steinerskolene har skapt.

Det er ikke forbudt for enkeltgårder å distribuere til kunder, men det er krevende og kan også sette en i en utsatt posisjon, der du får bøtter av kritikk fra dem som fortsatt leverer til samvirket.

Og selv store produsenter opplever hvor utsatte de kan være når de skvises av grossist/detaljistledd.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.384
    Sted
    Ein knaus
    Det er ikke forbudt for enkeltgårder å distribuere til kunder, men det er krevende og kan også sette en i en utsatt posisjon, der du får bøtter av kritikk fra dem som fortsatt leverer til samvirket.
    Kan bonden sjonglera dette (direktesal/samvirke) slik han vil, altså levera ev større produksjon enn direktesal vidare til samvirket?

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Portugal
    Jeg har fulgt med i media på diskusjonen om dagligvare butikkene i mange år.
    Mest for irriterende lite utvalg og høyere priser i Norge.
    Etter å ha bodd i andre land en del år er det lett og se hvorfor dette er tilfellet i Norge.
    Jeg er overbevist om at hvis importvernet blir fjernet vil det komme meget store kjeder til Norge.
    Kjedene vil da kunne bruke sine vanlige leverandører på mange varer.
    De er som de Norske kjedene avhengig av volum for og kunne holde lave priser.
    Lidl gjorde ikke hjemmeleksen, og trodde nok de kunne bruke sine kjente leverandører.
    Utenlandske kjeder i Norge er ikke avhengig av å kjøpe ferskvarer i Norge.
    Men noe lokale varer må de tillby.
    I de fleste land i EU finnes det ferskvarer fra stort sett alle land i EU.

De stadige forsøk fra politikerne vil ikke føre til en bedring av vareutvalget eller lavere priser.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.515
    Det vi merket var at grossistene ble borte. Og det er nok her Rema Reitan og familien Johanson ( Norgesgruppen ) virkelig henter pengene. De har nemlig ikke bare en kjede med utsalg ( butikker ) der de henter vel så mye penger er da fra grosistleddet som de har full kontroll over.
    For Norgesgruppens del så er dette også med i konsernregnskapet. Nå er det mange år siden jeg las om dette, men en av de store "nyvinningene" Rema og Rimi gjorde i sin tid var å flytte mye av profitten i dagligvaremarkedet over fra grossistleddet til detaljistleddet. Ta det med en klype snus, det er maange år siden jeg las om dette.

Om man deler de norske kjedene opp i 10 eller 20 aktører så endrer det ikke nøvendigvis allverdens for sluttbruker. Maktforholdene endrer seg selvsagt, men at det skal gi noe lavere priser ut er langtfra opplagt, dersom ledd lengre bak i verdikjeden kan ta seg bedre betalt så tyter det jo ut i andre enden. Overskuddene i all involvert virksomhet bør fortrinnsvis være av en slik størrele at man faktisk gidder å drive med det man driver med. Det er mye lager, logisitkk, vareflyt og det hele som trengs og man må anta at de store har blitt temmelig gode på dette opp gjennom årene.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Portugal

Realiteten er at dagligvarebransjen er utsatt for knallhard konkurranse. Den omsatte for nærmere 270 milliarder kroner i 2024, og eierne satt da igjen med cirka åtte milliarder kroner i overskudd. Det er snaue tre prosent av omsetningen i overskudd. Med andre ord en av de mist lønnsomme bransjene i Norge.

Staten derimot, representert ved Støre og Myrseth, tar inn enorme inntekter på denne bransjen. 15 prosent moms utgjør nær 40 milliarder kroner som forbrukerne må betale. Og det er bare begynnelsen. Tollavgifter på mat utgjorde ytterligere 3,5 milliarder. Tallene for særavgifter som sukkeravgift, alkoholavgift, tobakksavgift, miljøavgifter, emballasjeavgift utgjør i tillegg flere titalls milliarder kroner

Vår fiskeindustri er effektivt forhindret fra å videreforedle fisken i Norge på grunn av vår beskyttelse av landbruket. Bare i Danmark er det mer enn 10.000 arbeidsplasser som videreforedler og tjener gode penger på norsk oppdretts- og villfisk. Vi snakker om milliarder i tapte inntekter.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.296
    Jeg har fulgt med i media på diskusjonen om dagligvare butikkene i mange år.
    Mest for irriterende lite utvalg og høyere priser i Norge.
    Etter å ha bodd i andre land en del år er det lett og se hvorfor dette er tilfellet i Norge.
    Jeg er overbevist om at hvis importvernet blir fjernet vil det komme meget store kjeder til Norge.
    Kjedene vil da kunne bruke sine vanlige leverandører på mange varer.
    De er som de Norske kjedene avhengig av volum for og kunne holde lave priser.
    Lidl gjorde ikke hjemmeleksen, og trodde nok de kunne bruke sine kjente leverandører.
    Utenlandske kjeder i Norge er ikke avhengig av å kjøpe ferskvarer i Norge.
    Men noe lokale varer må de tillby.
    I de fleste land i EU finnes det ferskvarer fra stort sett alle land i EU.

De stadige forsøk fra politikerne vil ikke føre til en bedring av vareutvalget eller lavere priser.
    Det hadde vært flott å ha bare en stor kjede, og intet importvern.
    Farvel landbruk og dets støttetjenester...Farvel REMA, Norgesgruppen, COOP og andre.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    179
    Sted
    Halden
    Lidls største utfordring var vel overetableringen av butikker i markedet da de kom. Og de satte opp på relativt utilgjengelige steder, sammenlignet med konkurrentenes beliggenhet.
    I tillegg var det begrensninger på hva de kunne hente av varer utenfra, men det var ikke den største bøygen. De ga seg da de skjønte at Norge utgjorde et lite marked de kunne klare seg fint uten.

Står mye klokt her:

Ellers er vel ICA/Aholds fiasko av større interesse enn Lidls lille opptreden i Norge.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.447
    Torget vurderinger
    1
    Tollvern - landbruk og sånt ræl: Jeg har vel linket til mye om dette før, men det hjelper jo ikke så vi tar det igjen. Nationen niende april, faktisk:

Statsviter om norsk tollvern: – Skal jeg gjette, tror jeg det ville blitt svært lite jordbruk igjen
    Prosjektleder Torbjørn Tufte i Agri Analyse tror norsk landbruk ville blitt utradert om tollvernet ble fjernet eller tilskuddsordningen avviklet. Han sier han ikke vet om noe land i verden som ikke har noen form for landbrukstoll.

Trumps tollpolitikk har skapt debatt om hvorvidt Norge egentlig er noe bedre, med sine høye tollsatser på enkelte landbruksprodukter. Professor i økonomisk historie ved Norges Handelshøyskole, Ola Grytten, uttalte i Debatten onsdag at han synes den norske tollen ligner mye på Trumps.

– Trump snakker om å beskytte amerikansk næringsliv, og at man trenger høye priser på utenlandske varer for å opprettholde konkurranseevnen og holde utenlandske produkter ute. Han har også andre argumenter, men i det vesentlige er argumentasjonen ganske lik, sa Grytten.

Torbjørn Tufte, prosjektleder i AgriAnalyse og utdannet statsviter, har god oversikt over hvordan ulike land organiserer sin støtte til landbruket – både gjennom tollvern og produksjonstilskudd.

Han sier til Nationen at han ikke kjenner til noen land som ikke har tollvern på landbruksvarer.

– Det er viktig å huske at også EU har et omfattende tollvern på landbruksvarer fra tredjeland, selv om EU samlet sett har langt bedre produksjonsforhold enn Norge, påpeker han.

Tufte forklarer at det er Verdens handelsorganisasjon (WTO), med sine 166 medlemsland, som setter regelverket for tollvernet. WTO har fastsatt maksimale tollsatser som landene har rett til å bruke. Samtidig står det hvert land fritt til å benytte lavere satser enn disse.

– Det gjør Norge i stor grad. I WTO er det også slik at toll er det lovlige importvernet land kan kan nytte i internasjonal handel, sier Tufte, før han legger til at tollregimet USA nå legger opp til må ses på som et alvorlig brudd på de folkerettslige forpliktelsene USA har i WTO.

– Tollvernet er avgjørende
    Den norske importtollen på landbruksvarer er ment å beskytte innenlandsk produksjon av varer vi har god dekning på nasjonalt – spesielt kjerneprodukter som melk, kjøtt, korn og grønnsaker. Produkter som ikke konkurrerer direkte med norsk produksjon har lav eller ingen toll.

– Utfordrende naturgitte forhold som topografi, klima, høyt kostnadsnivå og en politisk valgt produksjonsstruktur gjør det nødvendig å skjerme norsk jordbruk. Tollen bidrar til at norske jordbruksvarer kan selges til priser som speiler de faktiske nasjonale produksjonsforholdene, sier Tufte.

– Kort sagt: Tollvernet er avgjørende for å utjevne forskjeller i produksjonskostnader mellom Norge og de landene vi handler med.

Men det er ikke bare tollvernet som skaper politisk debatt i Norge. I tillegg til at både Høyre og Frp ønsker å redusere tollen, vil begge partier også kutte i den norske jordbruksstøtten.

Tufte viser til både EU og Sveits for å illustrere hvordan støtten kan organiseres. Mens Norge har tilskudd som i stor grad er knyttet til produksjonsvolum og antall husdyr, gir EU og Sveits støtte per arealenhet – med vilkår.

– Våre tilskudd er i stor grad knyttet til hvor mye som produseres, heller enn hvordan produksjonen foregår eller hvordan arealet forvaltes, forklarer han.

– I EU og Sveits gis det i hovedsak produksjonsuavhengig støtte. Man utbetaler støtte per dekar dyrket mark, uavhengig av produksjonsmengde. Hoveddelen av støtten er en direkte eller grunnstøtte per dekar. I tillegg stilles det ofte krav til miljø- og klimatiltak – enten som grunnvilkår for støtteberettigelse eller som tiltak som må gjennomføres for å motta støtte.

I USA har man i større grad støttet etterspørselssiden, blant annet gjennom støtteordninger for lavinntektsgrupper slik at de kan kjøpe mat – tidligere kjent som "Food Stamps", nå SNAP.

– Lurer på hvordan Norge og norske bønder skulle klare seg
    Så er spørsmålet, vil skje hvis støtten til jordbruket fjernes – slik Frp ønsker?

– Om jeg skal gjette, tror jeg det ville blitt svært lite jordbruk igjen. Jeg lurer på hvordan Norge og norske bønder skulle klare seg, når bønder i andre land med langt bedre produksjonsforhold fortsatt mottar store subsidier, sier Tufte.

Han mener at Norge, EU og USA i all hovedsak har bygget sin jordbrukspolitikk på samme grunnmodell:
    • Tollvern
    • Økonomiske overføringer (budsjettoverføringer)
    • Markedsinntekt til bøndene
    Tufte tror ikke at befolkningen har mistet tilliten til norsk jordbrukspolitikk.

– Jeg tror folk i Norge generelt støtter godt opp om norsk jordbruk. De ønsker et aktivt jordbruk i hele landet, og norsk jordbruk har relativt godt omdømme og høy tillit. Hvordan mediene vinkler debatten og hvilke saker de lager ut av dette, må du nesten spørre journalistene eller politikerne om. Jeg vet ikke hva agendaen deres er.

For egen regning vil jeg bare tilføye at hvis man tror at man holder seg med landbruk i Norge av hensyn til bonden så er det feil. Hvis man videre tror at man ved å fjerne produksjonsstøtte og tollvern på ett eller annet vis setter bonden fri slik at han likevel klarer å konkurrere med verdensmarkedspriser i høykostlandet Norge så be my guest: Kjør på, men ikke lur ungdommen inn i gjeldsfella først. La folk få tid til å avvikle uten at det går liv.

Hvis man i tillegg tror at det blir billigere mat i norske butikker av det når all forskning viser det motsatte: Du er mer nedsnødd enn jeg trodde.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.515
    De ga seg da de skjønte at Norge utgjorde et lite marked de kunne klare seg fint uten.

Står mye klokt her:
    Takk for den, det var usedvanlig interessant til masteroppgave å være, noe som normalt er en helt jævlig sjanger (i den sekken passer min egen av sorten, for øvrig). Den eventuelt interesserte lesesr kan lese kapittel 2, 4 og 5 - om man skal velge kun ett er nok kapittel 5 det mest sentrale for Lidl Konkretl. De andre kapitlene (da altså bortsett fra 2 og 4) er det obligatoriske man må ha i en slik oppgave, altså litt teorironking (befriende lite av det her) og en del om metodevalg, fremgangsmåte og den slags.

Lesing frarådes imidlertid for den som er hellig overrbevist om at det ikke er priskonkurranse i det norske dagligvaremarkedet og alt ville blitt så mye billigere og fint dersom man hadde mange mindre aktører fremfor tre store.

Kapittel 2 beskriver en del av kjennetegnene ved dagligvarebransjen i Norge og Europa, utviklingen i Norge fra 90-tallet da kjedene kom for alvor og en del om hvilke type etableringshindere som kan finnes og/eller finnes i et lavmarigin/storvolum marked som dagligvare, samt en del spesielle trekk ved det norkse av sorten. Kapittel 4 og 5 gir en god del elementer for hvorfor ting ikke funket helt som Lidl hadde sett for seg, og som nevnt er det betydelig mer enn tollhinderene som var problemene her.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    0
    Om man deler de norske kjedene opp i 10 eller 20 aktører så endrer det ikke nøvendigvis allverdens for sluttbruker. Maktforholdene endrer seg selvsagt, men at det skal gi noe lavere priser ut er langtfra opplagt, dersom ledd lengre bak i verdikjeden kan ta seg bedre betalt så tyter det jo ut i andre enden. Overskuddene i all involvert virksomhet bør fortrinnsvis være av en slik størrele at man faktisk gidder å drive med det man driver med. Det er mye lager, logisitkk, vareflyt og det hele som trengs og man må anta at de store har blitt temmelig gode på dette opp gjennom årene.
    Du har nok mye rett i dette.Visse tog burde man vært ombord i før de forlot stasjonen. Etter at det har kjørt er det litt sent.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.515
    Meninger: Full forvirring om dagligvare-apper

Æ ble appen Rema 1000, navnebyttet er greit nok. Men så hevdet de at den nye appen og tilhørende fordelsprogram var bedre for folk.

Det er bare tull.

Spesialtilpassede rabatter? De får du ikke automatisk, de må du inn i appen og «aktivere». Gjør du ikke det, synd for deg.

Salg på bananer? Usikkert. Du får ikke 30 prosent avslag når du betaler, du får 30 prosent bonus, står det på salgsplakaten.

Bonusen ligger i appen, den må du også «aktivere». Så «trekkes den fra sluttsummen neste gang du handler».

Hvor mange husker den bonusen? Hvor mange millioner kroner med ubenyttet bonus sitter Rema 1000 på?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.195
    Torget vurderinger
    1
    Jeg pleier konsekvent å styre unna alt som har med fordelsprogrammer da jeg forstår at hele poenget er å binde meg eller få meg til å bruke mer enn jeg egentlig behøver.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.384
    Sted
    Ein knaus
    Jeg pleier konsekvent å styre unna alt som har med fordelsprogrammer da jeg forstår at hele poenget er å binde meg eller få meg til å bruke mer enn jeg egentlig behøver.
    Har stor sympati med synspunktet. Eg skulle gjerne ønskt meg at alt slikt kunne vore kutta flatt, med tilsvarande prisreduksjonar.

Men eg har vanskar med å sjå kva bindingar som ligg i td. Trumf, Coop-"utbytte" eller Rema-bonus. Dersom ein er registrert på alt dette, og elles har eit ganske jamt forbruksmønster, er det jo like mykje eit spørsmål om å takka ja eller nei til ein slik bonus. Eller, for den del, pizza og kattemat. For vårt vedkomande er det oftest slik at «oi, her var det jo nokre tusen kroner, gitt», eller «oi, den pizzaen fekk vi visst gratis» enn at vi strategisk har handla for å få den bonusen.

Kona, som er den som oftest gjer storhandel kvar veke, slår rett nok til på ein del "bonus-tilbod", men ho er så gjennomført fornuftig at eg av og til skulle ønskt at ho ikkje gjorde det.

Eine jentungen min, som bur på hybel, tykkjer det er artig med sånn "gamification" og bonuspoeng, men til gjengjeld har jo ikkje ho eit valdsamt meirforbruk tilgjengeleg.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.887
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man ikke klarer å styre unna bonustilbud man egentlig ikke har bruk for.... Hmmmm..... :cool:
    Når det er sagt, så har feks Coop-systemet en lang rekke medlemstilbud som er tildels svært attraktive, og på en mengde forskjellige varer og artikler, husholdningsartikler, sprotsutstyr, enkel bekledning, og ikke minst blomster... men man kjøper vel ikke ting man ikke trenger....??

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.509
    Jeg får noia av slike fordelsprogram. Men det hender jeg bruker dem på butikken når det er appbasert. Spesielt om det er veldig travelt. Da fomler jeg gjerne med telefonen 1 minutt bare for å få fram et poeng.

Denne dritten koster masse penger å drifte. En kost kunden betaler for. Og siden alle kjedene har tilsvarende løsning gir ingen merverdi verken for kjeden eller kunde. Kunden blir aldi trofast enn så lenge bransjen gjør det slik at kunden må dobbeltskjekke dagspriser ved alle sine besøk.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.887
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange kjøttvarianter har gått opp 50-60% siste 18 mnd... så hvis prisene nå skal opp igjen, får man vel forvente at kjøttprodusentene får mer igjen...

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.234
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange bønder slutter hver dag?

Norsk landbruk står foran ei stor omstilling når alle båsfjøs skal bygges om til lausdriftsfjøs i løpet av de neste ti åra. De siste åra er mer enn ett norsk gårdsbruk blitt lagt ned hver eneste dag. For i 2022 var det 37.682 gårdsbruk i Norge,
    og det var nesten 400 færre enn i 2021.4. mars 2024​

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.509
    Ser fårekjøtt er med på listen. Er vel ikke lenge side det var repotasje om overfylte fryselager med fårkjøtt dem ikke klarer selge.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    0
    Mange kjøttvarianter har gått opp 50-60% siste 18 mnd... så hvis prisene nå skal opp igjen, får man vel forvente at kjøttprodusentene får mer igjen...
    In your dreams.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.515
    Norsk daglivare taper som nevnt ca 1 milliard kroner i året på storfekjøtt. Det stod endatil i Nationen så da kan vel kanskje selv de mest skeptiske tro på det? Saken er fra 2024 for øvrig. Nordmenn spiser kun to typer stofekjøtt: Biff og kjøttdeig. I følge en studiekompis av meg som har jobbet med prising i dagligvare i over 20 år selger alle matbutikker i Norge kjøttdeig med tap.

Den norske dagligvaresektoren taper årlig over én milliard kroner på å selge kjøtt med tap. Rema 1000 alene anslår tap på flere hundre millioner kroner. Denne praksisen er ikke tilfeldig – kjøtt brukes som lokkemiddel for å trekke kunder inn i butikken, mens prisene på andre varer må dekke opp for tapene. Dette har enorme konsekvenser for bønder, forbrukere og miljøet – og det er på høy tid med et oppgjør.

Når kjøtt selges til kunstig lave priser, må andre varer – som brød, grønnsaker og såpe – ta støyten. Resultatet er høyere priser på alt annet vi kjøper.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Oslo
    Norsk daglivare taper som nevnt ca 1 milliard kroner i året på storfekjøtt. Det stod endatil i Nationen så da kan vel kanskje selv de mest skeptiske tro på det? Saken er fra 2024 for øvrig.

Den norske dagligvaresektoren taper årlig over én milliard kroner på å selge kjøtt med tap. Rema 1000 alene anslår tap på flere hundre millioner kroner. Denne praksisen er ikke tilfeldig – kjøtt brukes som lokkemiddel for å trekke kunder inn i butikken, mens prisene på andre varer må dekke opp for tapene. Dette har enorme konsekvenser for bønder, forbrukere og miljøet – og det er på høy tid med et oppgjør.

Når kjøtt selges til kunstig lave priser, må andre varer – som brød, grønnsaker og såpe – ta støyten. Resultatet er høyere priser på alt annet vi kjøper.
    Og det er et helt selvpåført tap, som de tar igjen på andre varer.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.515
    Og det er et helt selvpåført tap, som de tar igjen på andre varer.
    Ja, men det forhindrer ikke gud og hvermann å klage på hvor dyrt kjøtt er.

Rent anekdotisk selger min foretrukne innvandrersjappe her i området bog og bibringe med ben til en kilopris som er marginalt høyere enn hva kjøttdeig koster i dagligvarebutikkene. Det er da mindre bearbeiding og emballering men samtidig er en ikke ubetydelig del av vekten ben som man jo som kjent ikke spiser. Bena kan man koke kraft på men det er det ikke en veldig stor del av befolknigen som gjør. Nevnte butikk får inn hele slakt og skjerer ned selv.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.887
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Merkelig resonnement... hvis man ikke kan selge til max.pris, så er det bedre det ligger på lager til det må destrueres.... her er forresten noe av problemet at andre stykningsdeler enn stek, småstek og biff stort sett ikke er å finne utenom ferskvarediskene - som heller ikke finnes mange av i distriktene.....
    forøvrig selges det da mye lammekjøtt, selv om sau og geit ikke er salgbart.... Var forresten innom en velforsynt ferskvaredisk tidligere i dag... der var det en god del geitekjøtt på tilbud, noe som eldre her i regionen bruker en del av..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.515
    Merkelig resonnement... hvis man ikke kan selge til max.pris, så er det bedre det ligger på lager til det må destrueres.... her er forresten noe av problemet at andre stykningsdeler enn stek, småstek og biff stort sett ikke er å finne utenom ferskvarediskene - som heller ikke finnes mange av i distriktene.....
    forøvrig selges det da mye lammekjøtt, selv om sau og geit ikke er salgbart.... Var forresten innom en velforsynt ferskvaredisk tidligere i dag... der var det en god del geitekjøtt på tilbud, noe som eldre her i regionen bruker en del av..
    Det er knapt noen i Norge som vet hva man kan gjøre med noe annet enn kjøttdeig eller et biffstykke. Det er en grunn til at butikkene ikke selger dette og det er fordi knapt noen kjøper det. I tillegg er nedskjering i stykningsdeler ganske arbeidsintensivt og arbeid er som kjent dyrt i Norge. De langt fleste i Norge kan ikke å lage mat og baserer sitt daglige virke på hel- og halvfabrikata. Det finnes endatil folk som kjøper "guacamole"dip på boks på Rema/Kiwi. Den har en homeopatisk mengde avokado. Kjøpte forresten brisket på Spar her om dagen. 259 kroner kiloen, stykker på ca 3 kilo. Det er ikke veldig mye mer enn hva kiloprisen på kjøttdeig er.

Her er hva guacamoledip inneholder:

Vann, avokado (14%), tomater (10%), løk (7%), hvetemel, kremost, fløte, modifisert maisstivelse, rapsolje, potetflak (sulfitter), hvitløkspuré, myseekstrakt/valleekstrakt (melk), salt, krydder, limesaft konsentrat(sulfitter), mysepulver/vallepulver (melk), sukker, tørket glukosesirup, surhetsregulerende middel: glucono-delta-lactone, sitronsyre, tørket jalapeñopepper, urter, druesukker, antioksidant: askorbinsyre, fargestoff: kobber complex klorofyll, lutein; gjærekstrakt, kaseinat (melk), hvitløkpulver.

Av disse ingrediensene er det ikke veldig mange som har noe i en faktisk guacamole å gjøre.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Oslo
    Det er knapt noen i Norge som vet hva man kan gjøre med noe annet enn kjøttdeig eller et biffstykke. Det er en grunn til at butikkene ikke selger dette og det er fordi knapt noen kjøper det. I tillegg er nedskjering i stykningsdeler ganske arbeidsintensivt og arbeid er som kjent dyrt i Norge. De langt fleste i Norge kan ikke å lage mat og baserer sitt daglige virke på hel- og halvfabrikata. Det finnes endatil folk som kjøper "guacamole"dip på boks på Rema/Kiwi. Den har en homeopatisk mengde avokado og er essensielt ertestuing. Kjøpte forresten brisket på Spar her om dagen. 259 kroner kiloen, stykker på ca 3 kilo. Det er ikke veldig mye mer enn hva kiloprisen på kjøttdeig er.

Her er hva guacamoledip inneholder:

Vann, avokado (14%), tomater (10%), løk (7%), hvetemel, kremost, fløte, modifisert maisstivelse, rapsolje, potetflak (sulfitter), hvitløkspuré, myseekstrakt/valleekstrakt (melk), salt, krydder, limesaft konsentrat(sulfitter), mysepulver/vallepulver (melk), sukker, tørket glukosesirup, surhetsregulerende middel: glucono-delta-lactone, sitronsyre, tørket jalapeñopepper, urter, druesukker, antioksidant: askorbinsyre, fargestoff: kobber complex klorofyll, lutein; gjærekstrakt, kaseinat (melk), hvitløkpulver.

Av disse ingrediensene er det ikke veldig mange som har noe i en faktisk guacamole å gjøre.
    Jeg pleide å kjøpe grov stykket halve lam, stykket opp, beina ut og kokte kraft på beina.
    Så vokste jeg også opp med bestemor og mor som drev matauk under krigen.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.887
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lammelår dukker gjerne opp på tilbud til jul, påske og elllers innimellom, - 95-120 kr/kg... da kjøper jeg gjerne flere og slenger i fryseren... utbeina lammelår kan bli til forskjellige ting....... Jeg lager bl.a. en del lammeruller ila et år.. da er det llitt morsomt at skinnnfilla kjøttet skal pakkkes inn i koster 2-3 ggr så mye som kjøttet
    I vinter solgte Rema lammelår uten knoke til en hundrings pr kilo.... lammeskank kan som kjent selges til mer enn det dobbelte.....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.515
    Lammelår dukker gjerne opp på tilbud til jul, påske og elllers innimellom, - 95-120 kr/kg... da kjøper jeg gjerne flerre og slenger i fryseren... i vinter solgte Rema lammelår uten knoke..... lammeskank kan som kjent selges til mer enn det dobbelte.....
    Jepp, lam 101 er at man kjøper de hele og sager av knoken selv og sparer opp til man har nok eksemplarer av sorten til å ha lammeskank til middag. Har en metallsag jeg i praksis kun bruker til å skjere skanken av lammelår. Da passer låret også fint i den ildfaste formen jeg pleier å steke låret i.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Oslo
    Jepp, lam 101 er at man kjøper de hele og sager av knoken selv og sparer opp til man har nok eksemplarer av sorten til å ha lammeskank til middag. Har en metallsag jeg i praksis kun bruker til å skjere skanken av lammelår. Da passer låret også fint i den ildfaste formen jeg pleier å steke låret i.
    Og uten å være hverken en Bear Grylls eller Monsen type, det er noe urmacho ved å skjære opp et slakt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    0
    Jeg forstår at finske matbutikker må leve på grensen av konkurs. De har alltid vær ekstremt konkurransedyktige på pris når det gjelder kjøttdeig! Akkurat nå er det ikke så skrekkelig mye å hente prismessig grunnet kronekursen mot Euro. Men kvaliteten er jo bare fantastisk.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    0
    Og uten å være hverken en Bear Grylls eller Monsen type, det er noe urmacho ved å skjære opp et slakt.
    En tidligere kollega som hadde jobbet i politiet i Oslo kom med følgende gode råd: Hvis du av en eller annen grunn ser deg nødt til å ta livet av noen hjemme hos deg selv skal du kjøpe en halv gris og partere denne grisen på gulvet der liket lå før du fikk det ut av huset og under blomsterbedet ditt! Likhundene vil markere der han/hun lå, men da har du forklaringen på rede hånd. Du parterte dette slaktet der! Et annet godt råd var at du ikke måtte begrave vedkommende for dypt. En vanlig grav er ca 2 meter dyp ( 6 fot ), men hvis du holder deg til ca 1 meter vil liket "komposteres" mye raskere fordi der bedre tilgang på oksygen på 1 meter enn på 2 meter.
    Det var dagens noe groteske gode råd! 😮 😄 😄

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.528
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    takk og notert. Fikk du noen flere tips? Beddet er gravd opp og grisen er partert så haster litt før jeg får besøk her...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn