Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    Så folk flest har virkelig så dårlige matvaner att de ikke etterspør annet ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Ja, problemet er at det eneste man konkurrerer på er pris, eller rettere sagt - det er det eneste de fleste bryr seg om. For å få til noe annet må man få aksept for at det er andre ting enn pris som betyr noe. Heldigvis har vi i hvert fall fått flere gode bakerier i Trondheim, så det er ikke noe problem å få tak i godt brød, men ellers er det et problem. Slaktere og fiskehandlere har forsvunnet.
    Det er for få kunder og konkurransen har bare dreid seg om pris.
    Når det gjelder vin har jeg problemer med å skjønne dette gnålet omkring "snobbeviner". Man klager på 2 ting: Det er dårlig utvalg av kvalitetsmatvarer, og det er godt utvalg av kvalitetsviner. Hvorfor er det problem at kvaliteten på matvarene er dårlig, samtidig med at det er et problem at kvaliteten på viner er god?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Så folk flest har virkelig så dårlige matvaner att de ikke etterspør annet ?
    Ja, det tror jeg er den viktigste grunnen. Jeg kjenner en tidligere kokk som ble ferskvareansvarlig på den lokale Spar der jeg kommer fra, han hadde store planer og ambisjoner og tok inn en del ting, men måtte gi opp etter en stund pga svinn og gikk over til å produsere ferdigretter av god kvalitet, det var folk interesserte i for å slippe å lage mat selv. Det som vokser mest er vel også ferdigretter ala Fjordland og den slags. Folk er villige til å betale for å slippe å gjøre noe, men ikke særlig for kvalitet.

    Samme sted er det for øvrig fem matbutikker. Konsensus blat de som driver er at det er et marked for to så alle går ganske dårlig sist jeg hørte om det.

    Norge har, som Cruiser er inne på, helt absurd mange butikker og folk besøker de hyppig og handler lite pr gang. Her jeg bor (Nordstrand i Oslo kan jeg innenfor 1km spasertur komme meg til en Rema, en Meny, en Kiwi og to Matkroken.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Ja, problemet er at det eneste man konkurrerer på er pris, eller rettere sagt - det er det eneste de fleste bryr seg om. For å få til noe annet må man få aksept for at det er andre ting enn pris som betyr noe. Heldigvis har vi i hvert fall fått flere gode bakerier i Trondheim, så det er ikke noe problem å få tak i godt brød, men ellers er det et problem. Slaktere og fiskehandlere har forsvunnet.
    Det er for få kunder og konkurransen har bare dreid seg om pris.
    Når det gjelder vin har jeg problemer med å skjønne dette gnålet omkring "snobbeviner". Man klager på 2 ting: Det er dårlig utvalg av kvalitetsmatvarer, og det er godt utvalg av kvalitetsviner. Hvorfor er det problem at kvaliteten på matvarene er dårlig, samtidig med at det er et problem at kvaliteten på viner er god?
    Det er forskjell på god kvalitet og "snobbe" både når det gjelder mat og vin. God kvalitet trenger ikke å være spesielt dyrt, i grønnsakdisken hadde mye vært gjort hvis de ryddet ut råttne grønnsaker og grønnepoteter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Ja, her jeg bor i Trondheim har jeg innenfor 1 km radius 2 Bunnpris, 2 Kiwi, 2 REMA 1000, 2 Coop Mega, 1 Prix.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ja, det tror jeg er den viktigste grunnen. Jeg kjenner en tidligere kokk som ble ferskvareansvarlig på den lokale Spar der jeg kommer fra, han hadde store planer og ambisjoner og tok inn en del ting, men måtte gi opp etter en stund pga svinn og gikk over til å produsere ferdigretter av god kvalitet, det var folk interesserte i for å slippe å lage mat selv. Det som vokser mest er vel også ferdigretter ala Fjordland og den slags. Folk er villige til å betale for å slippe å gjøre noe, men ikke særlig for kvalitet.

    Samme sted er det for øvrig fem matbutikker. Konsensus blat de som driver er at det er et marked for to så alle går ganske dårlig sist jeg hørte om det.

    Norge har, som Cruiser er inne på, helt absurd mange butikker og folk besøker de hyppig og handler lite pr gang. Her jeg bor (Nordstrand i Oslo kan jeg innenfor 1km spasertur komme meg til en Rema, en Meny, en Kiwi og to Matkroken.
    Hadde en Spar i rimelig nærhet her der vi bestilte kjøttvarer før. De forlangte att vi bestilte ett visst kvanta og de delte det opp på kjøttsaga i butikken, helt flott. Men etterhvert var det ingen igjen som kunne bruke kjøttsaga, så dett var dett.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Det er forskjell på god kvalitet og "snobbe" både når det gjelder mat og vin. God kvalitet trenger ikke å være spesielt dyrt, i grønnsakdisken hadde mye vært gjort hvis de ryddet ut råttne grønnsaker og grønnepoteter.
    Hvis du vet hva du skal lete etter får du kvalitetsvin for en fornuftig penge i Norge også. Dyre viner (det du kaller snobbeviner) er billige i Norge, men du får helt greie viner uten å betale så veldig mye mer enn du må betale andre steder. Men viner i 40-kronersklassen (der kvalitet er et fremmedord) får du ikke, og det burde faktisk ikke være noe savn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg pleier å handle grønnsaker på en av de mer velassorterte innvandrerbutikkene i området. Der er prisene stort sett 20-50% lavere enn hos kjedene og utvalget er enormt. Butikken er også veldig godt besøkt så det er god flyt i lagerholdningen. Frukt og grønt blir omtalt som "finansdepartementet" innen dagligvare da det visstnok er der mye av marginene ligger for en butikk. I tilegg kjøper folk sikkert mer enn de spiser og ender opp med å kaste og resupplere, noe som også hjelper på omsetningen regner jeg med.

    Om man lager sin mat selv og faktisk spiser opp det man kjøper så kan man leve bra her i landet uten at det trenger å koste så mye. Vi ligger sånn ca på SIFO-budsjettet pr måned, men da inkluderer vårt forbruk også polet og så lager jeg øl selv. Det er som kjent ikke rom til alkohol i et SIFO-budsjett. Det er ganske banale ting som kan gjøres, som å bake sitt eget brød til en femmer fremfor å kjøpe til 40 eller hva det nå koster, lære seg å lage suppe av grønnsaker som synger på siste verset og å ha en plan og handle inn deretter. Og så ha en fryser for å oppbevare ting i fremfor å la de ligge i kjøleskapet til de dør. Da er mye gjort. I tillegg vite sånn ca hva ting skal koste - det er ganske store variasjoner på varer som ikke er med i de ymse pristestene rundtomkring og prisene svinger også ganske mye basert på ett-eller-annet jeg aldri helt har skjønt hva er.

    Å lære seg å lage mat selv og å ha litt aktivt forhold til dagligvareinnkjøp er noe av det mest lønnsomme man kan gjøre siden det betaler seg tilbake uke etter uke, måned etter måned og år etter år resten av livet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Så folk flest har virkelig så dårlige matvaner att de ikke etterspør annet ?
    Tørt oppsummert til meg av dengang toppleder i Norgesgruppen: nordmenn vil ikke ha kvalitetsmat. De skal ha billig mat, gjerne frysevarer eller tørrvarer og ferdig tilberedt, klart til oppvarming. Da hadde de lagt ned sine kjøttdisken/fiskedisken og smilte av Ahold som var i ferd med å slenge milliarder ut av vinduet i håp om å få nordmenn til å satse på kvalitet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har køyrt gjennom Europa nokre gongar, og er ikkje særleg imponert over utvalet av rose, kvit og raud vin. Heller ikkje prisane.
    På polet kan du kjøpe heilt grei vin til heilt grei pris, og svært god vin til ikkje fullt så grei pris. Dersom dette er pietistisk, treng du nok å ferdast litt meir med piet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Det er klart at hvis du bor i Chablis vil du kunne få enkle Chabliser fra ukjente produsenter til en mye lavere pris enn det mer komplekse Chabliser fra kjente produsenter koster i Norge. Og muligens de "gode" Chablisene noe billigere. Men hva hvis du skulle ønske å kjøpe en Pinotage fra Sør-Afrika? Eller en vin fra Sicilia? Det er mulig du får tak i en, men det er slettes ikke sikkert, og får du tak i en er den ikke billig. I Norge, derimot, får du tak i det uansett hvor du bor, og da sannsynligvis til en lavere pris enn i Frankrike.

    Til det vil sikkert denne franske damen svar "Hvorfor skulle jeg ønske å kjøpe en Pinotage fra Sør-Afrika?".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I Norge må man betale 150 kroner for en vin som egentlig koster 15 og må i tillegg oppsøke et statlig avlukke som er stengt mesteparten av tiden for å en gang å få tillatelse å kjøpe den.. og dette hylles av grønnsakene som noe sivilisert. Jævla sauer.


    Men så lenge de får kjøpe noe overpriset hipsteslaps .. gjerne en naturvin til 1500 kroner eller en chablis til samme prisen som de kan vise til sine venner så driter de så loddrett i vanlige mennesker, og forsvarer tvang, sosialisme og monopoler til sitt siste åndedrag.

    ... de minner meg så jævlig om hifinisser som bruker 100.000 kroner på en meter ledning (helst vegansk men i alle fall økologisk) og så skryter av det i 10 år senere og samtidig ønsker å forby Biltema.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er klart at hvis du bor i Chablis vil du kunne få enkle Chabliser fra ukjente produsenter til en mye lavere pris enn det mer komplekse Chabliser fra kjente produsenter koster i Norge. Og muligens de "gode" Chablisene noe billigere. Men hva hvis du skulle ønske å kjøpe en Pinotage fra Sør-Afrika? Eller en vin fra Sicilia? Det er mulig du får tak i en, men det er slettes ikke sikkert, og får du tak i en er den ikke billig. I Norge, derimot, får du tak i det uansett hvor du bor, og da sannsynligvis til en lavere pris enn i Frankrike.

    Til det vil sikkert denne franske damen svar "Hvorfor skulle jeg ønske å kjøpe en Pinotage fra Sør-Afrika?".
    Det vil hun selvsagt svare, I Frankrike hyller man jo gjerne det meste fra sin region. Samme med Italia, du får ikke kjøpt serrano skinke på supern der. Du kan få noen skiver av nabogrisen supplert med den lokale vinen.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Vin er Frankrike og Spania, mat er Italia, der de bare kan lage hvitvin som er drikkendes.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Italia er jo rødvinlandet framfor noen. Det er i Frankrike og Tyskland man lager hvitvin.
     
    X

    X186841

    Gjest
    I mine smaksløker er Itaiensk og Tysk hvitvin best, Italiensk rødvin har jeg ikke smakt noe brukbart av selvom jeg har prøvd både litt dyre og billigere som har fått topp anmeldelser og høye poeng av diverse "vinkjennere".
     
    Sist redigert av en moderator:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.135
    Antall liker
    9.452
    I mine smaksløker er Itaiensk og Tysk hvitvin best, Italiensk rødvin har jeg ikke smakt noe brukbart av selvom jeg har prøvd både litt dyre og billigere som har fått topp anmeldelser og høye poeng av diverse "vinkjennere".
    Kanskje det er så enkelt som at du rett og slett ikke liker vin?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser at den norske folkesporten for folk over 50 florerer her. :cool:
    Mat og drikke er ikke spesielt dyrt i Norge sett i forhold til kjøpekraften. På Rema kjøpes det svinekjøttdeig til 100,- kroner kiloen.
    Entrecote til 279,- Dypfryste reker for ca. 350,- for 5 kilo. (Bedre kvalitet enn ferske reker kjøpt på brygga) Dette er helt greie produkter og priser,. Innvandrerbutikkene har fantastiske grønnsaker og dypfryste sjømatprodukter fra Asia, bra saker. Og skal vi ha noe fancy kan vi gå til Meny. Fersk fisk, krabbe, oster, fancy krydder o.l.
    En god whisky på polet koster ikke noe særlig mer enn i Sverige eller England. Øl og vin koster litt ekstra men det går:)

    Og som nevnt over her, folk går til butikker med et greit utvalg til lave priser, ikke noe feil med det.
    Ha en god dag, det forventes 30 grader i ettermiddag så her skal det grilles entrecote og scampi og drikkes litt vin og øl. Helt innafor på alle måter.:)
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Kanskje det er så enkelt som at du rett og slett ikke liker vin?
    Meget glad i god vin jeg, har kanskje litt annen smak enn noen andre. Men trekker ikke dermed konklusjonen att de ikke liker vin, da må man være ganske sneversynt.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Portugal
    Mener coronakrisen avslører hvor katastrofal grensehandelen er.
    Da Norge stengte grensene ble harryhandelen satt på pause. Det har gitt uvurderlig innsikt inn i grensehandelen, og næringen krever handlingen fra regjeringen for å slippe å se arbeidsplasser forsvinne ut av landet.

    Les mere på
    E24
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ser at den norske folkesporten for folk over 50 florerer her. :cool:
    Mat og drikke er ikke spesielt dyrt i Norge sett i forhold til kjøpekraften. På Rema kjøpes det svinekjøttdeig til 100,- kroner kiloen.
    Entrecote til 279,- Dypfryste reker for ca. 350,- for 5 kilo. (Bedre kvalitet enn ferske reker kjøpt på brygga) Dette er helt greie produkter og priser,. Innvandrerbutikkene har fantastiske grønnsaker og dypfryste sjømatprodukter fra Asia, bra saker. Og skal vi ha noe fancy kan vi gå til Meny. Fersk fisk, krabbe, oster, fancy krydder o.l.
    En god whisky på polet koster ikke noe særlig mer enn i Sverige eller England. Øl og vin koster litt ekstra men det går:)

    Og som nevnt over her, folk går til butikker med et greit utvalg til lave priser, ikke noe feil med det.
    Ha en god dag, det forventes 30 grader i ettermiddag så her skal det grilles entrecote og scampi og drikkes litt vin og øl. Helt innafor på alle måter.:)
    Hvis det er ditt bud på godt utvalg, så har vi ganske forskjellig utgangspunkt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men du er nok veldig representativ for befolkningen, jeg er nok ikke.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Desverre, Deffe - Vinmonopolet er ikke det som presser prisen oppover. Det ser en tydelig på at utlendingene kommer til Norge og står i kø for å kjøpe kvalitetsviner når polet har slipp.

    Årsaken til dyr alkohol i Norge er alkoholavgiftene, og de er styrt av Stortinget - de har som sådan ingen ting med polet å gjøre.

    Straks en kommer over vinkvaliteter som kan karakteriseres som oppvaskvann, så vil polets priser, fratrukket alkoholavgiftene være like billig eller billigere enn i utlandet.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Desverre, Deffe - Vinmonopolet er ikke det som presser prisen oppover. Det ser en tydelig på at utlendingene kommer til Norge og står i kø for å kjøpe kvalitetsviner når polet har slipp.

    Årsaken til dyr alkohol i Norge er alkoholavgiftene, og de er styrt av Stortinget - de har som sådan ingen ting med polet å gjøre.

    Straks en kommer over vinkvaliteter som kan karakteriseres som oppvaskvann, så vil polets priser, fratrukket alkoholavgiftene være like billig eller billigere enn i utlandet.

    Johan-Kr
    Dette har enkeltmannsforetaket Motråd fått forklart sikkert 100 ganger så jeg tviler på at det siger inn den 101. gangen, men kudos for ikke å gi oppø
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    For de som drikker viner som i Italia og Frankrike koster 1 euro pr. flaske, og som ikke en gang egner seg til å koke sniler i, vil prisene i Norge oppleves som ekstremt høye. Drikker man kvalitetsvin som koster fra 10 euro og oppover så er ikke prisene i Norge spesielt høye. Avgiften er ca. 40 kroner pr. flaske i begge tilfellene. Da får vi ekstremt dyrt skvip eller rimelig kvalitet.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Portugal
    Svakvin, 13 volumprosent alkohol, glassflaske, 0,75 liter:

    Pris til kunde 150,90
    Grossistens nettopris 50,88
    Alkoholavgift 49,82
    Merverdiavgift30,17
    Miljø- og emballasjeavgift 1,65
    Vinmonopolets avanse 18,35
    Avgiftene til staten utgjør 54 %

    Ref, Vinnmonopolet
     
    6

    65finger

    Gjest
    Meget glad i god vin jeg, har kanskje litt annen smak enn noen andre. Men trekker ikke dermed konklusjonen att de ikke liker vin, da må man være ganske sneversynt.
    Du har en god del vin i italia laget på franske druer
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Smak og behag. Det er klart at det lages bra hvitvin i Italia, f.eks. i Alto Adige og Valtelina. Det er klart at det er mulig å fortrekke dem framfor Chablis, Sentralburgund, Loire, Jura, Alsace, Bordeaux og Champagne, men jeg er ikke der. For meg er Italia primært rødvin.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Smak og behag. Det er klart at det lages bra hvitvin i Italia, f.eks. i Alto Adige og Valtelina. Det er klart at det er mulig å fortrekke dem framfor Chablis, Sentralburgund, Loire, Jura, Alsace, Bordeaux og Champagne, men jeg er ikke der. For meg er Italia primært rødvin.
    Du hopper glatt over de Italienske regionene som er mest kjent for sine hvitviner, Campania og Veneto, Ta med Abruzzo, Marche og Sicilia så er du godt dekket.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Det var bare eksempler. Jeg har på følelsen av at de beste hvite vinene dyrkes i relativt kjølige klima (for å få nok syre). Derfor Alto Adige og Valtelina.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    For de som boikotter Ryanair pga av systematisk utnytting av ansatte, dårlig lønn, manglende fagforeninger osv. Her er europas kjøttindustri, hva er forskjellen?
    Tipper kjøttindustrien i sentraleuropa er et godt hakk værre enn Ryanair.


    Spis norske landbruksvarer som er litt dyrere for anstendighetens skyld :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det var bare eksempler. Jeg har på følelsen av at de beste hvite vinene dyrkes i relativt kjølige klima (for å få nok syre). Derfor Alto Adige og Valtelina.
    Det avhenger av druesorten. Det dyrkes ikke riesling i Campania, derimot lager de suverene hvitviner på gamle druetyper som f.eks. Greco di Tufo, Falanghina, Fiano og Coda di Volpe. Dette er druetyper som grekerne plantet der for over 2500 år siden og de trives utmerket i det lokale klimaet og det vulkanske jordsmonnet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn