Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.717
    Sted
    Market Snodsbury
    Uten bruk av innsatsmidler, altså uten å kjøpe inn fôr fra Felleskjøpet, uten å gjødsle med mineralgjødsel, uten å bruke tid på å slå gress og samle rundballer. Alt han gjorde var å ta seg en halvtime, hver dag midt på sommeren når beitet er mest aktivt, og annenhver dag ellers, for å flytte elstengslet til en ny kvadrant. Dyrene stod og trippet av iver for å komme over på nytt, fett gress.
    Min kunnskap om landbruk er slik at både folk og fe burde verta skremde om eg bestemte meg for å skifta beite (pun intended), så eg spør rett fram:

Betyr slik drift at dyra ikkje går på fjellbeite med begrensa oppsyn heile-halve sumaren, men beitar på inngjerda (eller på andre måtar avgrensa) innmark frå dei slepp ut til dei skal slaktast?

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Halden
    Min kunnskap om landbruk er slik at både folk og fe burde verta skremde om eg bestemte meg for å skifta beite (pun intended), så eg spør rett fram:

Betyr slik drift at dyra ikkje går på fjellbeite med begrensa oppsyn heile-halve sumaren, men beitar på inngjerda (eller på andre måtar avgrensa) innmark frå dei slepp ut til dei skal slaktast?
    Du kan bruke inn- og utmark. Målrettet eller planlagt beitebruk har noen opplagte fordeler:

1. Du beiter ikke ned innmarka. Vanligvis slipper man dyrene ut på denne tidlig i sesongen, når den er beitet ned transporteres dyrene til utmarksbeitet (på fjellet, for eksempel). Innmarka henter seg inn igjen og slås, for å gi fôr gjennom vinteren. Dyrene hentes ned igjen fra fjellet/utmark, og avrunder på innmarka før de går i fjøs over vinteren.

2. Med målrettet beitebruk har du delt opp innmarksbeitet og dyrene bruker dette i seksjoner. Gresset får tid til å hente seg inn igjen og flokken roteres gjennom beitet slik at de hele tiden får optimalt gress og næring. Man unngår at feltet beites ned og reduserer behovet for å sende dyrene på utmark. Avhengig av hvilken rase du arbeider med kan du ha dyrene på innmark året gjennom, men må da ha en gressreserve å gi dem over vinteren.

3. Du får minimal bruk av eksterne innsatsmidler, noe som bedrer økonomien betydelig.

4. Etter introduksjon av No-Fence klavene, der dyrene kan styres med GPS og el-impulser, har man fått veldig bra metoder for å lett flytte flokken også på beite som ligger lenger unna gården.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn