Min kunnskap om landbruk er slik at både folk og fe burde verta skremde om eg bestemte meg for å skifta beite (pun intended), så eg spør rett fram:
Betyr slik drift at dyra ikkje går på fjellbeite med begrensa oppsyn heile-halve sumaren, men beitar på inngjerda (eller på andre måtar avgrensa) innmark frå dei slepp ut til dei skal slaktast?
Du kan bruke inn- og utmark. Målrettet eller planlagt beitebruk har noen opplagte fordeler:
1. Du beiter ikke ned innmarka. Vanligvis slipper man dyrene ut på denne tidlig i sesongen, når den er beitet ned transporteres dyrene til utmarksbeitet (på fjellet, for eksempel). Innmarka henter seg inn igjen og slås, for å gi fôr gjennom vinteren. Dyrene hentes ned igjen fra fjellet/utmark, og avrunder på innmarka før de går i fjøs over vinteren.
2. Med målrettet beitebruk har du delt opp innmarksbeitet og dyrene bruker dette i seksjoner. Gresset får tid til å hente seg inn igjen og flokken roteres gjennom beitet slik at de hele tiden får optimalt gress og næring. Man unngår at feltet beites ned og reduserer behovet for å sende dyrene på utmark. Avhengig av hvilken rase du arbeider med kan du ha dyrene på innmark året gjennom, men må da ha en gressreserve å gi dem over vinteren.
3. Du får minimal bruk av eksterne innsatsmidler, noe som bedrer økonomien betydelig.
4. Etter introduksjon av
No-Fence klavene, der dyrene kan styres med GPS og el-impulser, har man fått veldig bra metoder for å lett flytte flokken også på beite som ligger lenger unna gården.
NLR er bindeleddet mellom forskning og landbruket, og innhenter, utvikler og samordner kunnskap som rådgiverne formidler til næringsutøvere i landbruket.
www.nlr.no