Kurant. De tidlige klavene var tunge og dette var årsaken til at NoFence ikke ble godkjent i Sverige før nå. Videreutvikling har gjort dem lettere og også mer driftsikre, naturlig nok, etterhvert som årene går og man utvikler produktet. Det var også skepsis til bruken av el, inntil man forstod at dyrene etter den første innlæringen kjapt forstår hvordan det skal forholde seg til klavens signaler. Jeg kjøper tanken om at fysiske hindre kan bidra til å beskytte, men det krever sitt å bygge et ulv- eller gaupesikkert gjerde.
Selv brukte jeg en god del timer og penger på å overholde gjerdeplikten i allmenningen i Valdres, altså sikre at min del av inngjerdingen var tett og i god stand, og bønder ser at de nå kan fjerne slike fysiske gjerder, som dyrene noen ganger setter seg fast i, og som altså krever en del vedlikehold.
Jeg har sett flokker med NoFence i aksjon og ser også hvordan bønder kan styre flokken gjennom beiteområder hjemmefra, med oppsyn på hvert dyr i fjellet. Gitt at vi hvert år mister 100.000+ sauer i fjellet, der de hittil har gått uten oppsyn og finner på ulike måter å ta livet av seg på (rovdyr står for en meget liten andel av tapene), syns jeg systemet er revolusjonerende i mulighetene det byr på.
Her er en god presentasjon som ikke er laget av NoFence. Om det har noen betydning så er nå Jeremy Clarkson blitt evangelist for systemet i UK.
Når sesong fire av den populære Amazon-serien Clarkson’s Farm går på lufta, får seerne se noe helt nytt på Diddly Squat Farm: Jeremy Clarkson har tatt i bruk Nofence på geitene på gården.
www.nofence.no