Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke snakk om å fremprovosere et problem, men for å kunne måle forskjellen må jord fjernes midlertidig. Selvom støyen går til jord er du vel enig støy som ikke har oppstått er best?

    Her er utklipp av prosedyrene:

    2) Kople effektforsterker/integrert forsterker til strømnettet, uten at apparatet er tilkoblet nettjord.

    3) Mål vekselspenningen mellom kabinettet på forsterkeren og nettjord. Snu stikkontakten på forsterkeren, til du oppnår minst spenning mellom kabinettet og jord.

    4) Kople forsterkeren til jord.
    Ja, jeg har lest Leif Erntsens prosedyre for dette flere ganger tidligere, men det som eventuelt har betydning er differansen mellom apparatene, så de neste stegene i prosedyren er like viktige som det du nevner. Det var også en grunn til at Erntsens DP-forsterkere hadde en polskrue for jord på baksiden sammen med høyttalerterminalene, til manges store forvirring. Det var for å jorde andre komponenter til chassis på effektforsterker.

    Men jeg tukler ikke med sikkerhetsjord på apparatene, uansett. Ikke «bare» midlertidig for å gjøre en måling heller. Det er det ikke verdt. Harpeklang er oppskrytt.

    Dessuten vil eventuelle spenningsdifferanser være AC, ikke DC, og utfallet av øvelsen avhenger av hvilket multimeter du har. Fanger det opp både 50 Hz fra strømforsyningen og langt mer høyfrekvent fra andre støykilder? Hva om resultatet er motsatt vei ved 50 Hz og ved 1 kHz?

    Om man virkelig har nevroser for dette er det jo bare å laske en grov kobberflette mellom chassis på de forskjellige apparatene ved hjelp av allerede eksisterende skruer bakpå hvert apparat. Du kan gjøre motstanden mellom dem så lav du måtte ønske, og størrelsen på eventuelle spenningsdifferanser følger etter.

    1669923326339.png
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja, jeg har lest Leif Erntsens prosedyre for dette flere ganger tidligere, men det som eventuelt har betydning er differansen mellom apparatene, så de neste stegene i prosedyren er like viktige som det du nevner. Det var også en grunn til at Erntsens DP-forsterkere hadde en polskrue for jord på baksiden sammen med høyttalerterminalene, til manges store forvirring. Det var for å jorde andre komponenter til chassis på effektforsterker.

    Men jeg tukler ikke med sikkerhetsjord på apparatene, uansett. Ikke «bare» midlertidig for å gjøre en måling heller. Det er det ikke verdt. Harpeklang er oppskrytt.

    Dessuten vil eventuelle spenningsdifferanser være AC, ikke DC, og utfallet av øvelsen avhenger av hvilket multimeter du har. Fanger det opp både 50 Hz fra strømforsyningen og langt mer høyfrekvent fra andre støykilder? Hva om resultatet er motsatt ved 50 Hz og 1 kHz?

    Om man virkelig har nevroser for dette er det jo bare å laske en grov kobberflette mellom chassis på de forskjellige apparatene ved hjelp av allerede eksisterende skruer bakpå hvert apparat. Du kan gjøre motstanden mellom dem så lav du måtte ønske, og størrelsen på eventuelle spenningsdifferanser følger etter.

    Vis vedlegget 873226
    Har prøvd det, men stjernejord uten å være sammenkoblet med separat kabel er det jeg mener låter best uten å målt støynivå.

    Uansett valg går det mindre støy til chassiet ved å sette støpsel rette veien.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hva mener du med «stjernejord uten å være sammenkoblet med separat kabel»?
    Nettjord (jordkabel i apparat kablene) er koblet i sjerne uten ekstra tilkoblet kabel på chassisene som du viser til på bilde. Den kan og kobles i stjerne eller serie, men uansett løsning påvirker ekstra kabel negativt når nettjord er stjernekoblet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, altså vanlig jordet apparatkabler til felles padde, men hva gjør du så med signalkablene?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    OK, altså vanlig jordet apparatkabler til felles padde, men hva gjør du så med signalkablene?
    Full balansert.

    Skilletrafo har padde med stjernejord, men lav strøm komponentene er koblet slik:
    Four high-quality outlets are provided, each one fully isolated; no two outputs are connected together, thus eliminating differential mains noise created by cross-contamination between the connected audio components
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, fullbalansert. Pin 1 i XLR er skjerm, koblet rett til chassisjord i begge ender hvis det er koblet korrekt.
    Regnes ikke den som en jordforbindelse mellom chassis? Fra Rane 110 igjen:

    1669928646992.png
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    OK, fullbalansert. Pin 1 i XLR er skjerm, koblet rett til chassisjord i begge ender hvis det er koblet korrekt.
    Regnes ikke den som en jordforbindelse mellom chassis? Fra Rane 110 igjen:

    Vis vedlegget 873267
    Det er fordel at alle komponentene utlignes til samme potensialet, derfor skilletrafo med symmetrisk spenning og galvanisk skille på strøm og nettverk så det i praksis ikke går strømmer mellom komponentene.
    Dette er å grunn til at en bør ha kraftig sølv jordingskabel i apparatkabel så støyen velger strøm jordkabel istedet for signal.
    Med rca kan det være fordel med å koble egen kabel mellom komponenter om en ikke har stjernejord på strøm kablene .
     
    Sist redigert av en moderator:

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    287
    Stjernejord og strømmer mellom komponenter - jeg følger tråden og lærer fra post til post - venter i spenning på neste oppdatering!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Stjernejord og strømmer mellom komponenter - jeg følger tråden og lærer fra post til post - venter i spenning på neste oppdatering!
    Det er alltid en "glede" å følge Lars Martin "min tro, mine bokser kjøpt på OHC" - tråd mk x.. 🙂. Godt vi er mange som heier på og holder entusiasmen "oppe"..
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    Det er garantert sølevann. Har aldri eiet integrert forsterker uansett budsjett. Det er og blir sølevann.
    Vet ikke helt om man skal le eller gråte.

    I følge mange på HFS, hadde en integrert forsterker og noen sko esker best lyd på Horten messa.
    Den integrerte forsterkeren har en DAC i referanse klassen og en RIIA som heller ikke er så verst - i samme kabinettet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er fordel at alle komponentene utlignes til samme potensialet, derfor skilletrafo med symmetrisk spenning og galvanisk skille på strøm og nettverk så det i praksis ikke går strømmer mellom komponentene.
    Dette er å grunn til at en bør ha kraftig sølv jordingskabel i apparatkabel så støyen velger strøm jordkabel istedet for signal.
    Med rca kan det være fordel med å koble egen kabel mellom komponenter om en ikke har stjernejord på strøm kablene .
    Vet du, det der ga ikke veldig mye mening. Hvordan skal det ikke gå strømmer mellom komponentene når en komponent er en effektforsterker med en whopper av en lineær strømforsyning, mens andre komponenter er digitale signalkilder som stort sett bare shunter høyfrekvent støy til jord? Jordstrømmene vil fordele seg omvendt proporsjonalt med impedansen ved aktuell frekvens. De skiter høyaktelsesfullt i om en jordleder er sølv eller kobber, det er bare 6 % forskjell i resistivitet og utjevnes av 6 % kortere ledning eller 6 % større tverrsnitt. Om jordforbindelsen fra effektforsterker til nettjord via apparatkabelen er 0.1 ohm ved en gitt frekvens og jordforbindelsen via XLR skjerm (eller RCA retur) og den andre komponentens apparatkabel er 0.2 ohm ved samme frekvens vil 2/3 gå direkte og 1/3 via det andre apparatet ved den frekvensen. Jordstrømmene velger ikke det ene eller andre, de går alle steder med en viss fordeling.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke helt om man skal le eller gråte.

    I følge mange på HFS, hadde en integrert forsterker og noen sko esker best lyd på Horten messa.
    Den integrerte forsterkeren har en DAC i referanse klassen og en RIIA som heller ikke er så verst - i samme kabinettet.
    Ja, det er bare piss prat hele greia, han har null peiling på noe som helst å øser ut med piss han ikke forstår selv engang.
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    287
    Det er alltid en "glede" å følge Lars Martin "min tro, mine bokser kjøpt på OHC" - tråd mk x.. 🙂. Godt vi er mange som heier på og holder entusiasmen "oppe"..
    Skaper litt dynamikk i hverdagen - Gøy at Asbjørn svarer da :) Alltid noe å lære (Ballast når man besøker OHC)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vet du, det der ga ikke veldig mye mening. Hvordan skal det ikke gå strømmer mellom komponentene når en komponent er en effektforsterker med en whopper av en lineær strømforsyning, mens andre komponenter er digitale signalkilder som stort sett bare shunter høyfrekvent støy til jord? Jordstrømmene vil fordele seg omvendt proporsjonalt med impedansen ved aktuell frekvens. De skiter høyaktelsesfullt i om en jordleder er sølv eller kobber, det er bare 6 % forskjell i resistivitet og utjevnes av 6 % kortere ledning eller 6 % større tverrsnitt. Om jordforbindelsen fra effektforsterker til nettjord via apparatkabelen er 0.1 ohm ved en gitt frekvens og jordforbindelsen via XLR skjerm (eller RCA retur) og den andre komponentens apparatkabel er 0.2 ohm ved samme frekvens vil 2/3 gå direkte og 1/3 via det andre apparatet ved den frekvensen. Jordstrømmene velger ikke det ene eller andre, de går alle steder med en viss fordeling.
    Det burde du vite veldig godt at å fjerne all støy er umulig, kun reduksjon. Det er en grunn til det heter støydemperstrafo, og rensere klarer aldri å få støy ned til 0. Demping, demping, demping. Ikke av og på bryter for støy.

    Selvsagt er all strømforsyning lineær så minst mulig høyfrekvent støy oppstår.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men det var du som skrev at støyen «velger» sølvkabelen. Det gjør den jo ikke.
    I virkeligheten kan en god SMPS være mer støysvak enn en lineær strømforsyning…

    Det er ganske opplagt at jeg vil bruke SMPS’er i de forsterkerne jeg holder på med nå.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Joda, men det var du som skrev at støyen «velger» sølvkabelen. Det gjør den jo ikke.
    I virkeligheten kan en god SMPS være mer støysvak enn en lineær strømforsyning…

    Det er ganske opplagt at jeg vil bruke SMPS’er i de forsterkerne jeg holder på med nå.
    Alt jeg snakker om er å begrense støy, det er umulig å bli kvitt helt.
    Har testet mange lineære strøm forsyninger som gir dårligere lyd enn ved bruk av switch power, men skikkelig gode lineære strømforsyninger er det best for lyd. De må selvsagt i egne gode vibrasjon dempende kabinetter med god skjerming.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg kan null om elektronikk og støy, har kun hørt meg frem til hva jeg syntes låter bra og dårlig. Jeg ble nysgjerrig på endringene jeg hørte og skjønner mer og mer at teoriene er helt i tråd med hva jeg hører.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    1
    Alt jeg snakker om er å begrense støy, det er umulig å bli kvitt helt.
    Har testet mange lineære strøm forsyninger som gir dårligere lyd enn ved bruk av switch power, men skikkelig gode lineære strømforsyninger er det best for lyd. De må selvsagt i egne gode vibrasjon dempende kabinetter med god skjerming.
    Ja, elektronene hopper vel ut fra PSU om det vibrerer de og skaper vel derav støy?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    1
    Siden er ikke copyrightbeskyttet og det er grunnleggende teorier jeg lærte i O-fag på barneskolen så lite forfatter har bidratt med her. Koble av jording og bruke multimeter mellom mellom jord chassiet/ jord strømnett så ser du nok det endres ved å snu kontakten om du ikke har symmetrisk spenning.

    Jeg demonterte hele anlegget etter leting av feil i lyden, fant til slutt ut det var jordfeil hos naboen. Det ble fikset og alt var som før. Har hørt 2 tilfeller til, men da kjente jeg igjen hardhet som oppstår og fikk vaslet strømnett leverandøren.

    Morsomt at du bare slenger ut linker av ting du ikke forstår selv..
    Har du forstått hvordan et Faradays bur fungerer så ville du ikke linket til det for det mister helt kontekst sammen med det andre du skriver om.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Morsomt at du bare slenger ut linker av ting du ikke forstår selv..
    Har du forstått hvordan et Faradays bur fungerer så ville du ikke linket til det for det mister helt kontekst sammen med det andre du skriver om.
    Du er jo helt på jordet! Det er hele grunnlaget for å velge rett fase til rett inngang på trafo.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    1
    Du er jo helt på jordet! Det er hele grunnlaget for å velge rett fase til rett inngang på trafo.
    Nei.. Det er ikke jeg som er på jordet, Faradays bur er en av tingene jeg faktisk har jobbet med.
    Men jeg kan jo alltids lære deg å snekre?
    I et jordet chassi, så har man noen egenskaper som et Faradays bur mtp. elektrisk støy, men det er ikke et Faradays bur. I et Faradays bur skal man bruke en egen jording på, ikke sikkerhetsjord. Det er forskjell på jord. Man kan putte alle komponentene og lage et helt rom eller hus i et Faradays bur, der er det ingen kobber som går igjennom for dette ødelegger egenskapene til Fardays buret. Så fort man har en ledningsstump som går igjennom chassiet (veldig vanlig for å få strøm) så ødelegger man faktisk egenskapene.

    Du snakker så mye om symmetrisk spenning, hvordan gjør du det i et TN-nett da? Der er jo den ene "fasen" 0-leder tilnærmet jord og den andre fasen 230V. Der driter man rett og slett i symmetrien og det fungerer glimrende.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.900
    Antall liker
    11.285
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har jeg aldri hørt om.... mulig at det er mulig med sølvkabler, men da må de vel i det minste være cryobehandlet og godt innbrendt....
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei.. Det er ikke jeg som er på jordet, Faradays bur er en av tingene jeg faktisk har jobbet med.
    Men jeg kan jo alltids lære deg å snekre?
    I et jordet chassi, så har man noen egenskaper som et Faradays bur mtp. elektrisk støy, men det er ikke et Faradays bur. I et Faradays bur skal man bruke en egen jording på, ikke sikkerhetsjord. Det er forskjell på jord. Man kan putte alle komponentene og lage et helt rom eller hus i et Faradays bur, der er det ingen kobber som går igjennom for dette ødelegger egenskapene til Fardays buret. Så fort man har en ledningsstump som går igjennom chassiet (veldig vanlig for å få strøm) så ødelegger man faktisk egenskapene.

    Du snakker så mye om symmetrisk spenning, hvordan gjør du det i et TN-nett da? Der er jo den ene "fasen" 0-leder tilnærmet jord og den andre fasen 230V. Der driter man rett og slett i symmetrien og det fungerer glimrende.
    Kan du vær så snill å lese dette, tror du har skummet for fort gjennom, blir det for kjedelig uten tegninger så skal du gjerne få det i morgen.

    I ethvert apparat med transformator vil det induseres en spenning på chassiset som følge av magnetfeltet transformatoren genererer. Spenningsnivået som genereres vil være helt avhengig av hvilke vei stikket står i støpselet. Som vi husker fra beskrivelsen av hva flytende jord innebærer, kan spenningen mellom fase A og jord, og fase B og jord variere, avhengig av hvor jordpunktet ligger inne i trekanten. Siden en transformator alltid vil være viklet innenfra og utover, kan vi tenke oss at fase A kobles til innerst, og fase B ytterst på primærspolen i transformatoren. Uavhengig av om apparatet er jordet eller ei, vil kabinettet på apparatet utgjøre et jordpotensiale, som kan ligge mer eller mindre skjevt i forhold til fasene. Dersom fase B har et større potensiale mot jord enn fase A, vil spenningen som induseres på kabinettet på apparatet bli høyest når fase B er koblet til ytterst på primærspolen i transformatoren. Når vi så snur stikket vil fase A bli koblet til ytterst på spolen, og spenningen som induseres på kabinettet vil gå ned. Derfor vil dette spenningsnivået påvirkes direkte av hvilken vei stikket har. I et opplegg med fast jord, vil dette fenomenet bli ytterligere forsterket, siden spenningen mellom f.eks. fase A og jord (230 volt) er vesentlig høyere enn i et opplegg med flytende jord.
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    287
    Jeg kan null om elektronikk og støy, har kun hørt meg frem til hva jeg syntes låter bra og dårlig. Jeg ble nysgjerrig på endringene jeg hørte og skjønner mer og mer at teoriene er helt i tråd med hva jeg hører.
    Gøy at du tør/våger å prøve allikevell:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn