Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Kan du vær så snill å lese dette, tror du har skummet for fort gjennom, blir det for kjedelig uten tegninger så skal du gjerne få det i morgen.

    I ethvert apparat med transformator vil det induseres en spenning på chassiset som følge av magnetfeltet transformatoren genererer. Spenningsnivået som genereres vil være helt avhengig av hvilke vei stikket står i støpselet. Som vi husker fra beskrivelsen av hva flytende jord innebærer, kan spenningen mellom fase A og jord, og fase B og jord variere, avhengig av hvor jordpunktet ligger inne i trekanten. Siden en transformator alltid vil være viklet innenfra og utover, kan vi tenke oss at fase A kobles til innerst, og fase B ytterst på primærspolen i transformatoren. Uavhengig av om apparatet er jordet eller ei, vil kabinettet på apparatet utgjøre et jordpotensiale, som kan ligge mer eller mindre skjevt i forhold til fasene. Dersom fase B har et større potensiale mot jord enn fase A, vil spenningen som induseres på kabinettet på apparatet bli høyest når fase B er koblet til ytterst på primærspolen i transformatoren. Når vi så snur stikket vil fase A bli koblet til ytterst på spolen, og spenningen som induseres på kabinettet vil gå ned. Derfor vil dette spenningsnivået påvirkes direkte av hvilken vei stikket har. I et opplegg med fast jord, vil dette fenomenet bli ytterligere forsterket, siden spenningen mellom f.eks. fase A og jord (230 volt) er vesentlig høyere enn i et opplegg med flytende jord.
    Så, det beste spenningsnettet er tydeligvis TT-nett da...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den hodeløse rytter rir igjen... Når LM fyrer opp sine betraktningskonstruksjoner er alle fysikkens og elektroteknikkens grunnlover i spill...... hundreårige og grunnleggende fagteser underkjennes glatt og elegant med " det er da ikke sånn det funker, - for jeg har prøvd slik og slik, kjøpt ditt og datt, og ikke minst hører jeg forskjell på absolutt alt jeg har prøvd - uansett hvor på jordet det er i forhold til lang tids etablerte teknologiske sannheter....
    Egentlig bør man jo absolutt sette slike på ignore-lista, men det er på godt og vondt noe slags merkelig underholdende i disse mange nærmest psykotiske utsagn og påstander.... Just nettopp kunne vi lese at "Jeg kan null om elektronikk og støy..", - og tidligere ble det høytidelig proklamert at " Jeg hører forskjell på absolutt alt....."
    Javel, nei.... sånn går nu dagan......
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er ett utrykk jeg lære av min far den gangen jeg var ung.
    Diskuter ikke med idioter, de trekker deg ned på sitt plan. Der vinner de på lang erfaring.
    Totalt ute av stand til å kunne forklare det de sier og dokumentere det. Men bortforklaringene av de fysiske lovene kommer på løpende bånd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.498
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan du vær så snill å lese dette, tror du har skummet for fort gjennom, blir det for kjedelig uten tegninger så skal du gjerne få det i morgen.
    Tegningene ligger i Nistads artikkel som du kopierer fra, så det behøves ikke. Kan du tenke litt over at Nistad beskriver magnetisk induksjon i chassis fra AC-strømmene som går i en svær trafo i en lineær strømforsyning, og at Benchmark-linken jeg nettopp delte viser hvordan man unngår disse ved å bruke SMPS i stedet? Ønskereprise:
    Litt nysgjerrig: Du sier du bruker eksterne strømforsyninger hvor det er mulig. Hvor er det? Ifølge signaturen har du Gryphon elektronikk, men jeg ser ikke eksterne strømforsyninger i produktsidene hos Gryphon.

    Som nevnt noen ganger holder Armand og jeg på med et lite forsterkerprosjekt. Disse vil få ca 5-6 uV støy, 24 dB lavere enn oppgitt for Gryphon Apex, 12 dB lavere enn mine nåværende Hypex NC400, og 3-4 dB lavere enn Benchmark AHB2. Da er vi kanskje på et nivå hvor man kan begynne å tenke på innstrålt støy fra strømforsyningen. Forsterkerkortene vil filtrere bort alt rippel som eventuelt er igjen på rails etter strømforsyningen, men innstrålt elektromagnetisk støy fra strømforsyning og AC-kablingen gjennom luft til signalwiring internt i forsterkerkabinettet er en mulighet. Så jeg har begynt å bygge eksterne strømforsyninger, SMPS i separat jordet chassis. Det er ikke helt trivielt, det heller, siden man må finne kabelforbindelser mellom chassis som tåler ganske høye strømmer DC. Hvis man noensinne har mistet en skrutrekker slik at den traff polene på et 12 V bilbatteri har man en viss respekt for akkurat det.

    To sånne pr side:
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Jeg irriterte meg over en knøttliten flue i går, den spaserte over pc-skjermen her, i ytterkant. Klarte ikke å fange den - gled unna uansett hvor rask jeg var. Helt til jeg oppdaget at flua egentlig var en flekk inne i høyre øyet!!! Den beveget seg i takt medøyet! Visstnok et ganske vanlig fenomen leste jeg.

    :unsure: Bare en tanke... kan det være slik med støy også? At den egentlig kan være INNE i hodet....?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.122
    Sted
    Oslo
    Her har vi vel et klassisk tilfelle av en som innrømmer at han ikke har peiling men bruker løsrevne sitater fra faglitteratur og glansede brosjyrer som han ikke forstår at ikke henger sammen, og når hans forsøk på tekniske argumenter faller i bakken sier han at han uansett bare tror på ørene sine.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.122
    Sted
    Oslo
    Jeg irriterte meg over en knøttliten flue i går, den spaserte over pc-skjermen her, i ytterkant. Klarte ikke å fange den - gled unna uansett hvor rask jeg var. Helt til jeg oppdaget at flua egentlig var en flekk inne i høyre øyet!!! Den beveget seg i takt medøyet! Visstnok et ganske vanlig fenomen leste jeg.

    :unsure: Bare en tanke... kan det være slik med støy også? At den egentlig kan være INNE i hodet....?
    Det er kanskje noen som mener at tinitus er ekte lyd også?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert spist det samme som folka som mener at det går lyd i strømkabler.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Det er kanskje noen som mener at tinitus er ekte lyd også?
    Finnes vel alltid noen spesialtilfeller...
    Den vanlige typen tinnitus er ikke ekte lyd, men det finnes visst noen tilstander der blodtilførsel kan skape vibrasjoner i forbindelse med øret, som både den som har øresus og andre på utsiden av hodet til den som har det kan registrere dette som lyd, så da kan "tinnitus" i enkelte tilfeller være ekte lyd....

    Strømkabler som påvirkes av magnetfeltet seg i mellom kan bevege seg og med det lage lyd. Ikke så vanlig innenfor audio verdenen, men har sett og hørt dette selv ved bruk av kraftige startbatterier og startkabler.

    Asbjørn nevnte kortslutning med skrutrekker litt tidligere, marerittet for bilmekanikeren er å få gifteringen i en kortsluttningssituasjon mellom polene på batteriet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En tidligere kollega av meg hadde vært elektriker på Kobben-ubåter. Han hadde arr der gifteringen hadde vært.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.498
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn nevnte kortslutning med skrutrekker litt tidligere, marerittet for bilmekanikeren er å få gifteringen i en kortsluttningssituasjon mellom polene på batteriet.
    Ja, har heldigvis ikke opplevd det selv, men jeg mistet skrutrekkeren over batteripolene på en traktor en gang. Rettere sagt, den landet slik at den berørte positiv pol og karosseri koblet til negativ pol samtidig. Karosseriplaten forsvant som om man hadde satt en skjærebrenner i den.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er hvor mange A du drar igjenom en strømkabel som skaper varmen, ikke vibrasjoner.
    Prøv å dra 3000W igjenom en 0,75mm2 kabel, den vil smelte.
    Gjør det samme med en 4mm2, den blir ikke varm. ikke fordi det er mindre vibrasjoner.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Den hodeløse rytter rir igjen... Når LM fyrer opp sine betraktningskonstruksjoner er alle fysikkens og elektroteknikkens grunnlover i spill...... hundreårige og grunnleggende fagteser underkjennes glatt og elegant med " det er da ikke sånn det funker, - for jeg har prøvd slik og slik, kjøpt ditt og datt, og ikke minst hører jeg forskjell på absolutt alt jeg har prøvd - uansett hvor på jordet det er i forhold til lang tids etablerte teknologiske sannheter....
    Egentlig bør man jo absolutt sette slike på ignore-lista, men det er på godt og vondt noe slags merkelig underholdende i disse mange nærmest psykotiske utsagn og påstander.... Just nettopp kunne vi lese at "Jeg kan null om elektronikk og støy..", - og tidligere ble det høytidelig proklamert at " Jeg hører forskjell på absolutt alt....."
    Javel, nei.... sånn går nu dagan......
    Det er jo helt grunnleggende teori. At du mener det er feil og mener noe annet er greit for meg.
    Mikrofoni er sikkert bare hentet fra Donald duck.
    Du sitter 3-5 m unna høyttalerne og spiller så kropp og trommehinna flagrer. Men elektronikken 1m unna merker ingenting? Den har jo ikke ører..
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er hvor mange A du drar igjenom en strømkabel som skaper varmen, ikke vibrasjoner.
    Prøv å dra 3000W igjenom en 0,75mm2 kabel, den vil smelte.
    Gjør det samme med en 4mm2, den blir ikke varm. ikke fordi det er mindre vibrasjoner.
    Mindre motstand, mindre varme, mindre vibrasjoner.
     
    Sist redigert av en moderator:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Er 2MHz mer eller mindre vibrasjoner enn 20Hz?
    Er vel slikt man lærte i ofag det, eller hjemmeskole..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Er 2MHz mer eller mindre vibrasjoner enn 20Hz?
    Er vel slikt man lærte i ofag det, eller hjemmeskole..
    Jeg kan sette deg inn i en male risteboks hvor jeg kontrollerer så kan du kjenne etter selv når du merker mest vibrasjoner?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mindre motstand, mindre varme, mindre vibrasjoner.
    Bare enda ett bevis på att du ikke har forstålelse på strøm.
    Handler ikke om vibrasjone som gjør en kabel varm men A.
    Selv letfortalt så går du imot de faktiske årsakene til varme i en kabel.
    men hvis vi lar deg holde på i en monolog så hadde det hvert bedre for alle tror jeg.
    Du har ikke evnen til å forstå de faktiske forhold. men maler om det samme.
    Fysikk kan ikke motbevises, her snakkes det om de fysiske lover. De må selv du forholde deg til.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Bare enda ett bevis på att du ikke har forstålelse på strøm.
    Handler ikke om vibrasjone som gjør en kabel varm men A.
    Selv letfortalt så går du imot de faktiske årsakene til varme i en kabel.
    men hvis vi lar deg holde på i en monolog så hadde det hvert bedre for alle tror jeg.
    Du har ikke evnen til å forstå de faktiske forhold. men maler om det samme.
    Fysikk kan ikke motbevises, her snakkes det om de fysiske lover. De må selv du forholde deg til.
    Så bra du har oppfunnet superlederen totalt uten motstand, antar du er multimilliardær med den pantenten.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan sette deg inn i en male risteboks hvor jeg kontrollerer så kan du kjenne etter selv når du merker mest vibrasjoner?
    Fin sammenligning forøvrig, male risteboks og strøm... Ikke rart at elektronene hopper ut av ledningen når man sitter inne i en male risteboks. :geek:

    Tenker man på disse lettlurte ørene, kroppen og øynene og andre sanser da. Det som skjer med lyd og øret, og ikke minst øyet også når man kommer over 50Hz. Bildet ser helt ille ut om man har 20Hz og man merker blinkingen godt og jo høyere frekvens jo bedre, altså høyere frekvens betyr "mindre" blinking men fakta så er det øyet som ikke klarer å se forskjell på noe over 100Hz i frekvens pga. det er slik by design selv om det egentlig er enda mer blinking på TVn enn aldri før.
    Slik er det også med øret, det klarer ikke å høre annet enn imellom 20Hz til 20KHz om man har god hørsel. Bassen høres også ut som den "vibrerer" mer enn diskanten, selv om dette ikke er tilfellet. Hvorfor er det slik mon tro?
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så over GHz området er veldig støyende på stereoen din mao? Fin sammenligning forøvrig, male risteboks og strøm... Ikke rart at elektronene hopper ut av ledningen når man sitter inne i en male risteboks.
    Frekvenser er annerledes i strøm en frekvens på ristemaskin? To forskjellig lover kanskje?

    Høyfrekvent er grusomt! Bedre med lav harmonisk.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har 72 elementer og 2 små rottehus 16 hundehus til medium hund og 4 til stor hund.
    Du må dit for å få det til. Men trenger ikke betale ekstra.
    Men det kan jo ikke gi deg det du ønsker, når alt er galt og støyen er forferdelig.
    Men klarte ikke å holde fingrene unna tastaturet nå. Du motstrider alt som blir sagt av folk som kan ting.
    Nå kastet jeg litt bensin på bålet også. Dumt av meg men det får gå.
    72 elementer som mottar et forvrengt signal. 😬
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Frekvenser er annerledes i strøm en frekvens på ristemaskin? To forskjellig lover kanskje?

    Høyfrekvent er grusomt! Bedre med lav harmonisk.
    Lovene er jo mye av det samme basert på energi, og man kan måle hvor mange KW den ristemaskinen bruker også veldig enkelt. Du har tydeligvis ikke skjønt energi loven heller.. MEN, det er utrolig stor forskjell på mekanikk og elektronikk! Og det er her du feiler så hardt.. Du prøver og prøver, men klarer ikke å skjønne sammenhengen på ting innenfor elektronikk selv om det er relativt simple ting.
    Du som er tømrer, burde jo kunne cosinus, sinus og tangens? Sinus som det her er snakk om på AC strøm så har man ofte gjerne mye bruk for det når det er snakk om bølger, altså frekvenser av en eller annen type da man regner topp og bunn som i en trekant, samt hvor mange grader bølgen er såklart.

    Lav harmonisk er bedre enn høyfrekvent? Hva med høyfrekvent som lager lav harmonisk da? Dette er også to begreper du ikke skjønner helt, frekvens og harmoniske.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn