Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er nok støy til å påvirke stereo/tv. Alle med nyere målere har støyen så tviler du har noe svart bakgrunn på TV-en din om du ikke har fjernet det!
    Siden du helt klart er fullstendig uten begreper om størrelser og forholdstall ift måleverdier generelt, så er den forferdelige støyen du referer til, og som du heller tydeligvis ikke har målt selv, uansett .. en verdi som er ca -150 dB under middelverdien av nettspenningen. Hvis det er riktig at denne «forferdelige» forferdelige støyen ødelegger dine opplevelser av både lyd og bilde, ser jeg bare to muligheter… enten reklamasjon på alt du har, … eller psykolog…..
    Jeg fastholder min tidligere diagnose… enten driver du med disse absurditetene på pur faen, eller at du muligens trenger faglig hjelp påflere plan….
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, så du målte verdier som 140, 550 og 800 mV støy på ulike kurser hos deg med et Emzer Emscope. 800 mV er 118 dBuV, altså langt over skalaen du viser i screenshots fra rapporten. Mulig det stemmer, men det er jo alt annet enn likt. Grafene i rapporten viser nivåer på 30-40 dBuV, altså rundt 0,1 mV.

    Er dine tall integrert støy over hele båndbredden, og i så fall hvilken båndbredde?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Enten er det noe her, og i så fall vil jeg gjerne forstå hva det er, eller så vil jeg gjerne vite om tallene som ble slengt ut bare var påfunn. Pr nå er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal tro. Vil jo helst ikke tro så ille om folk som at de bare finner på tall og screenshotter tilfeldige rappirter fra nett når de blir spurt hva de tallene betyr.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    OK, så du målte verdier som 140, 550 og 800 mV støy på ulike kurser hos deg med et Emzer Emscope. 800 mV er 118 dBuV, altså langt over skalaen du viser i screenshots fra rapporten. Mulig det stemmer, men det er jo alt annet enn likt.
    Mener det var ca 450mv med kun strømmåler tilkoblet, men det måles 140mv støy fra strømnettet i gaten.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja … siden det nå engang er freddan’… så fortsetter dette som historien om en håndfull vise og …..noe annet….. ;)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Siden du helt klart er fullstendig uten begreper om størrelser og forholdstall ift måleverdier generelt, så er den forferdelige støyen du referer til, og som du heller tydeligvis ikke har målt selv, uansett .. en verdi som er ca -150 dB under middelverdien av nettspenningen. Hvis det er riktig at denne «forferdelige» forferdelige støyen ødelegger dine opplevelser av både lyd og bilde, ser jeg bare to muligheter… enten reklamasjon på alt du har, … eller psykolog…..
    Jeg fastholder min tidligere diagnose… enten driver du med disse absurditetene på pur faen, eller at du muligens trenger faglig hjelp påflere plan….
    Jeg gir faen i hva du tror og mener. Nok av folk som forstår mer enn deg og er enig. Du kan antagelig bare ikke nok. Om det er -150 db under middelverdi er bare en referanse på strømnettet, det går fortsatt inn i elektronikken. Flytter du støyen over på nettverket er det plutselig ok for da har du en annen referanse til støyen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gir faen i hva du tror og mener. Om det er -150 db under middelverdi er bare en referanse på strømnettet, det går fortsatt inn i elektronikken. Flytter du støyen over på nettverket er det plutselig ok for da har du en annen referanse til støyen?
    Om det er -150 dB radiofrekvent støy inn på primærsiden på strømforsyningen, filtrering i strømforsyningen (som er et eneste stort lavpassfilter), og så til forsterkerkretser med ytterligere undertrykkelse av rippel (PSRR), så snakker vi om noe som kanskje ligger 300 dB under lydsignalet og ved langt høyere frekvenser enn vi kan høre. Og det mener du låter «forferdelig»?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg gir faen i hva du tror og mener. Om det er -150 db under middelverdi er bare en referanse på strømnettet, det går fortsatt inn i elektronikken. Flytter du støyen over på nettverket er det plutselig ok for da har du en annen referanse til støyen?
    Selvsagt gir du faen i teknologiske fakta… skulle da vel ellers bare mangle…..
    Det er bare enda et bevis på at du ikke forstår bæra av hva du snakker om… Et visst støynivå i en en krets, er ikke det det samme som at det samme støynivået følger inn i en annen krets, etter strømforsyninger med egne filtre osv osv….
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gir faen i hva du tror og mener. Nok av folk som forstår mer enn deg og er enig. Du kan antagelig bare ikke nok. Om det er -150 db under middelverdi er bare en referanse på strømnettet, det går fortsatt inn i elektronikken. Flytter du støyen over på nettverket er det plutselig ok for da har du en annen referanse til støyen?
    Nå skal det sies at du glimter til med utrolig lav kunnskap utrolig ofte. Det er vel kanskje like greit at du ikke jobber med strøm.
    Har du fått fjerna alle jordingslooper i hifien nå da? Og er du helt sikker på at du har klart det? Ikke rart det er støy i hifien med alle de jordings loopene du har kladda til selv.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Selvsagt gir du faen i teknologiske fakta… skulle da vel ellers bare mangle…..
    Det er bare enda et bevis på at du ikke forstår bæra av hva du snakker om… Et visst støynivå i en en krets, er ikke det det samme som at det samme støynivået følger inn i en annen krets, etter strømforsyninger med egne filtre osv osv….
    Det må du gjerne mene, men ikke påstå du sitter på fasiten. Folk som har kunnskap langt over læreren nivå som er uenig med deg, så hvorfor så bastant?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nå skal det sies at du glimter til med utrolig lav kunnskap utrolig ofte. Det er vel kanskje like greit at du ikke jobber med strøm.
    Har du fått fjerna alle jordingslooper i hifien nå da? Og er du helt sikker på at du har klart det? Ikke rart det er støy i hifien med alle de jordings loopene du har kladda til selv.
    Jeg burde kanskje jobbet med strøm så kravet til støy skjerpes. Ser jo hva dagens idioter krever. Håper snart noen som kan strøm setter standard så AV utstyr får optimale forhold og ikke tenker minimum krav og sikkerhet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg burde kanskje jobbet med strøm så støykravet økte? Ser jo hva dagens idioter krever. Håper snart noen som kan strøm setter standard så AV utstyr får optimale forhold og ikke bare fjøler som har kun fokus på sikkerhet.
    Så du har fortsatt jordingslooper da...
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Om det er -150 dB radiofrekvent støy inn på primærsiden på strømforsyningen, filtrering i strømforsyningen (som er et eneste stort lavpassfilter), og så til forsterkerkretser med ytterligere undertrykkelse av rippel (PSRR), så snakker vi om noe som kanskje ligger 300 dB under lydsignalet og ved langt høyere frekvenser enn vi kan høre. Og det mener du låter «forferdelig»?
    Jeg er ufattelig langt unna ditt forhold til lyd. Når du ikke hører forskjell på strømforhold og forsterkere annet enn støy i det hørbare området så er det helt greit. Men jeg hører forskjellig selvom det ikke går opp i ditt regnestykke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ufattelig langt unna ditt forhold til lyd. Når du ikke hører forskjell på strømforhold og forsterkere annet enn støy i det hørbare området så er det helt greit. Men jeg hører forskjellig selvom det ikke går opp i ditt regnestykke.
    Min erfaring er tydeligvis forskjellig fra din. Har ikke noe problem med å høre forskjell på visse forsterkere, men det er jo ikke noe kvalitetstegn for forsterkerne. Hvis det er hørbar forskjell, så må minst en av dem farge lyden med hørbare avvik. Alle tilstrekkelig gode forsterkere låter klin likt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er jo litt interessant hvem du mener besitter kunnskap langt utover etablert etablert fagkunnskap innen relatert og etablert fagkunnskap ….?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Min erfaring er tydeligvis forskjellig fra din. Har ikke noe problem med å høre forskjell på visse forsterkere, men det er jo ikke noe kvalitetstegn for forsterkerne. Hvis det er hørbar forskjell, så må minst en av dem farge lyden med hørbare avvik. Alle tilstrekkelig gode forsterkere låter klin likt.
    Akkurat som eksempelet til armand hvor han sammenligner 2 diskanter som måler likt. Det ingen forskjell og oppleves det som forskjell er det placebo?
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Min erfaring er tydeligvis forskjellig fra din. Har ikke noe problem med å høre forskjell på visse forsterkere, men det er jo ikke noe kvalitetstegn for forsterkerne. Hvis det er hørbar forskjell, så må minst en av dem farge lyden med hørbare avvik. Alle tilstrekkelig gode forsterkere låter klin likt.
    Tja kanskje det, jeg har hatt 4 forskjellige DP forsterkere, med bipolare transistorer alle 4….og måler rimelig eller veldig likt alle 4, men spiller likt, det gjør di absolutt ikke…mange nuller bak komma på alle målinger på alle 4….
    hvorfor blir det sånn da?
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Det er ikke verre enn det.

    Minner om disse TV-predikantene som sier at Gud vil velsigne folk med rikdom hvis de er villige til å gi. Jo mer du gir, jo rikere vil du bli. Og selvfølgelig oppfordres manipuleres folk til å gi til TV-predikantene 😂 Halleluja!
    Da må du huske på at det koster å drifte en TV kanal. Og Visjon Norge driver også nødhjelp og skole i fattige land. Så ikke alt går i deres lomme. Det er ikke noe bedre med Røde Kors og Redningsselskapet og Blindeforbundet som ringer opp gamle og enslige og ber om penger. Det er frivillig å gi til f eks Visjon Norge. NRK får jo penger via beskatning. Mange liker ikke Visjon Norge men mange liker heller ikke alt NRK sender og står for. Tilbake til kabler er det ingen som tvinger folk til å kjøpe dyre kabler. De fleste som investerer i dyre kabler har selv gått for innstegsmodeller og velger å oppgradere. 👍
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Tja kanskje det, jeg har hatt 4 forskjellige DP forsterkere, med bipolare transistorer alle 4….og måler rimelig eller veldig likt alle 4, men spiller likt, det gjør di absolutt ikke…mange nuller bak komma på alle målinger på alle 4….
    hvorfor blir det sånn da?
    Du har rett. Jeg anbefaler deg å gjøre som jeg har gjort de siste dagene. Lese gamle tråder og leste meg fremover i tid helt til i dag. Jeg har fått med meg at det er en gjeng venner, bekjente, noen få bransje aktører og til og med et par moderatorer som gjør omtrent alt de kan for å ødelegge tråder som de er uenige i eller faktisk påstår at de vet at det som diskuteres ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Dette gjelder da spesielt diskusjoner om kabler, strømfiltere, streamere og mye mer. Denne tråden som skulle være en diskusjon angående strømkabler og hvorfor det blir både bedre og dårligere lyd med forskjellige strømkabler. Altså meget interessant for oss som er interessert i best mulig lyd, men jeg har sett at de som hører at en strømkabel er bedre enn en annen noe jeg vet at alle egentlig gjør blir idiotforklart og de påstår også at de innbiller seg de forbedringene de hører ved å bytte til en bedre kabel. Har ikke sett så mange påstander om at man innbiller seg at man hører at lyden blir dårligere med en dårligere strømkabel, men jeg bare nevner det jeg har lest om strømkabler på hifisentralen. Alle som virkelig er interessert i best mulig lyd og er interessert i å prøve og forstå hva som foregår i disse diskusjonene hvor en trådstarter prøver og starte en seriøs diskusjon kanskje i jakten på bedre lyd havner da etterhvert opp i en helt håpløs diskusjon med personer som enten kun er ute etter å ødelegge tråder for personer de er uenige med eller at de faktisk tror på det de sier og de tror på det i så stor grad at de gjør alt de kan for å motbevise feks det faktum at man hører en stor forbedring ved å bytte fra en strømkabel til en annen. Da de til slutt ikke klarer å grave frem flere argumenter om at den kabelen som en person hører tydelig at er bedre enn en annen ikke kan stemme da kommer de med påstanden: DET ER INGEN FORSKJELL PÅ KABLENE. DET ER ALTSÅ IKKE BEDRE LYD. DET ER BARE NOE MAN INNBILLER SEG. Det er vel kun en ting alle er enige i angående alle typer kabler og ikke bare strømkabler og det er at de som er virkelig gode er alt for dyre. Jeg må også huske og gratulere larsmartin med tittelen Nord-Europas mest tålmodige mann. Skal til Tønsberg til sommeren og da skal jeg forhåpentligvis få til et besøk hos larsmartin og høre på hva han har fått til. Jeg er helt sikker på at hvis alle som idiotforklarer han og misliker han tar seg en tur innom han og hører på hvor bra lyd han har hjemme vil gravleggge stridsøksen og kanskje ikke bli venner, men kanskje åpne opp for nye utfordringer innen denne hobbyen vi har. Ja kanskje noen til og med kan bli venner med han. Hvis han vil selv da selvførgelig. Jeg kjenner ingen her, men kom fort frem til at jeg er mest enig med larsmartin i det meste dere krangler om og det har dere sikkert sett med mine tommel opp på en del av hans innlegg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ufattelig langt unna ditt forhold til lyd. Når du ikke hører forskjell på strømforhold og forsterkere annet enn støy i det hørbare området så er det helt greit. Men jeg hører forskjellig selvom det ikke går opp i ditt regnestykke.
    Som vanlig er det er det støy som hverken er i det hørbare området eller som kan måles som er det store problemet hos deg. Kan det være Tinnitus? Veldig vanskelig å måle det objektivt men subjektivt er det jo helt reell støy…30% av alle pensjonister får det før eller siden og stadig flere i yngre aldersgrupper får det tidlig…..

    Hvordan strømkabler og strømrens på virker Tinnitus er ennå ikke vitenskapelig forklart men det er sikkert bare mangel på forskning fra de rette folkene . Skulle ikke forundre med om Anzus kommer med en apparatplugg mot Tinnitus snart…


    Her er støyen i mitt lytterom , db kalibrert IPhone AudioTools men hvor reelle tallenes er er ikke godt å si..10 db er nesten for godt til å være sant i en bolig i byen..
    853429FE-6973-4AF8-8C10-B072AA4D60A4.jpeg
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ser noget optimistisk ut... Jeg måler rundt 25dB hjemme, midt på natta. Rolig strøk, null trafikk, helt tyst.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ser man på tallet er det 37 og 42.
    Calibreringen viser 28.5 dbA men umulig å ta snapshot av det uten å påvirke mic
    DCD85DC5-C0B7-4DDB-AD6C-3B1303388255.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja kanskje det, jeg har hatt 4 forskjellige DP forsterkere, med bipolare transistorer alle 4….og måler rimelig eller veldig likt alle 4, men spiller likt, det gjør di absolutt ikke…mange nuller bak komma på alle målinger på alle 4….
    hvorfor blir det sånn da?
    Det er en lang historie som kanskje hører hjemme i en forsterkertråd, men kort oppsummert:
    • forvrengningen fra forsterkere inneholder høyereordens komponenter som sjuende til trettendeordens
    • ørets følsomhet følger Fletcher-Munson-kurven med størst følsomhet rundt 2-4 kHz
    • det kraftigste signalet i musikkspektra er rundt 100-200 Hz, så høyereordens havner i et frekvensområde hvor øret er langt mer følsomt enn ved grunntonen
    • frekvensinnholdet i musikk faller med frekvens omtrent som 1/f, så forvrengningskomponentene fra lavere frekvenser blir forholdsvis store sammenlignet med signalet ved den frekvensen hvor de dukker opp
    • dessuten ligger de høyereordens utenfor maskeringen fra grunntonen, mens andre- og tredjeordens fra høyttalerne maskeres
    • forvrengningen kommer som en serie komponenter, og øre/hjerne er ekstremt følsomt for harmoniske overtonerekker, siden der er dette vi bruker til å tolke inn sinnstemning og helsetilstand i stemmer - litt forkjølt i dag, hører jeg.
    Det ene tallet THD+N sier ganske lite om en forsterker, mest en grov pekepinn om hvor på kvalitetsskalaen man befinner seg. Det er ikke det minste merkelig at det er mulig å høre forskjell på mange forsterkere, selv med «mange nuller». Jeg har heller ingen problemer med å høre forskjell på f eks Hypex UcD400 og UcD700, forresten.

    Hvis man skal demonstrere kvantitativt at det ikke kan være hørbare forskjeller må man nok ned på -130 dB THD+N eller så, men hvis forvrengningsspektrumet er mest lavereordens kan man slippe unna med langt høyere nivåer. Armands og mitt lille forsterkerprosjekt har stort sett bare andre- og tredjeordens, og det nede ved ca -130 dB. Da kan vi ganske rolig si at det der hører man ikke.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vil en kabel med 0 Ohm vs en kabel med 1 Ohm kunne påvirke?
    Sannsynligvis ikke, men nullohmskabelen må være en superleder badet i flytende helium, og kabelen med 1 ohm resistans vil gi et spenningsfall på 1 V når det går 1 A gjennom den, f eks fra 230 til 229 V. Det er mindre enn den vanlige variasjonen fra time til time på strømnettet, men vil i stedet utvikle en god del varme i kabelen. Det er ingen apparatkabel som har hverken 0 eller 1 ohm seriemotstand.

    Det plausible spennet for seriemotstand i apparatkabler er noe slikt som mellom 8 milliohm (en meter 4 mm2 kabel, tur/retur) og 140 milliohm (tre meter 0,75 mm2 lampettkabel, tur/retur). Det siste ville neppe noen av oss bruke, så her inne er kanskje det plausible spennet mer som 8-30 milliohm.

    Til sammenligning er en typisk impedans fra nettsiden rundt 0,1-0,25 ohm, så dette er størrelsesorden +/-1 % på impedansen apparatet uansett «ser» på primærsiden av strømforsyningen. Det er langt innenfor hva apparatet må kunne takle uten degradert ytelse. I motsatt fall ville det låte helt forskjellig fra hus til hus og fra time til time.

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn