Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ta en bolle eller en placebo paracetamol pille. Sett deg ned, inn med luft i lungene og slapp av. At smertene i skuldrene da forsvinner i Jesu Kristi navn! Er bare eventyr og Placebo. Det samme er det med budskapet til denne mannen. Sett på surroundforsterkeren din som kostet maks 30K ny og la senterkanalen som sender mesteparten av lyden reflektert fra gulvet og forvrengningen i surroundhøyttalerne fortelle deg at det er aldri forskjell på strømkabler og nåde den som påstår at Nordost....

    Nåde den som sier at det er ørlite dårlig "stemning" å overnatte i et av gasskamrene i Auschwitz.

    Det er ikke noe poeng å holde på med å idiotifisere hverandre og slå hverandre i hue med vitenskap. Vitenskap er harde tekniske matematiske kalde fakta og har ingenting med musikkformidling å gjøre.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Å faen. Jeg trodde alle disse transistorene, diodene, impedansene og kablene hadde noe med vitenskap å gjøre. Det er bare musikk altså... Jeg burde gått musikklinjen i stedet for elektronikklinjen jeg da som liker å fikle med disse apparatene.
    Da kunne jeg sikkert nare kjøpt inn et lass med komponenter og linolje og prøvd meg frem til det ble ..... musikalsk...? Dette er antakelig noe de lærer på misukklinjen.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Ta en bolle eller en placebo paracetamol pille. Sett deg ned, inn med luft i lungene og slapp av. At smertene i skuldrene da forsvinner i Jesu Kristi navn! Er bare eventyr og Placebo. Det samme er det med budskapet til denne mannen. Sett på surroundforsterkeren din som kostet maks 30K ny og la senterkanalen som sender mesteparten av lyden reflektert fra gulvet og forvrengningen i surroundhøyttalerne fortelle deg at det er aldri forskjell på strømkabler og nåde den som påstår at Nordost....

    Nåde den som sier at det er ørlite dårlig "stemning" å overnatte i et av gasskamrene i Auschwitz.

    Det er ikke noe poeng å holde på med å idiotifisere hverandre og slå hverandre i hue med vitenskap. Vitenskap er harde tekniske matematiske kalde fakta og har ingenting med musikkformidling å gjøre.
    Støtter forslaget ditt, ta deg en bolle du så går det nok over skal du se... og kjendis, er helt enig, det er ikke noe poeng med å idiotifisere noen etter et slikt innlegg
    ;)
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Å faen. Jeg trodde alle disse transistorene, diodene, impedansene og kablene hadde noe med vitenskap å gjøre. Det er bare musikk altså... Jeg burde gått musikklinjen i stedet for elektronikklinjen jeg da som liker å fikle med disse apparatene.
    Da kunne jeg sikkert nare kjøpt inn et lass med komponenter og linolje og prøvd meg frem til det ble ..... musikalsk...? Dette er antakelig noe de lærer på misukklinjen.
    Du har to typer hi-fi firmaer. De som utelukkende vil tjene mest mulig penger. Eller,
    De som er opptatt av å gi kundene musikalske opplevelser i vitenskapens navn.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Du har to typer hi-fi firmaer. De som utelukkende vil tjene mest mulig penger. Eller,
    De som er opptatt av å gi kundene musikalske opplevelser i vitenskapens navn.
    Hvordan stemmer det du skriver her med det du skrev tidligere?
    Kjendis skrev:
    Vitenskap er harde tekniske matematiske kalde fakta og har ingenting med musikkformidling å gjøre.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange kabeltråder trenger vi egentlig?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet til Kjendis og de andre fantastene er de ikke skjønner at uten vitenskapen så hadde de fortsatt vært avhengig av å fiske fram seljefløyta og fela og underholde seg sjøl i skinnet fra et stearinlys eller beste fall ei oljelampe...
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det har nok ikke vært så mange instrumenter uten ingeniør-huer eller fagfolk heller faktisk..
    Tror ikke mange skjønner hverken hvor mye som skal til av beregninger og nøyaktig håndtverk som skal til for å lage instrumenter.



    Disse er jo nærmest kunstnere/artister i seg selv på en helt annen måte enn musikk. Ikke trenger de å kunne spille selv heller for å lage verdens beste instrumenter. La fagfolk gjøre det de er best til, nemlig å lage ting så får artister gode instrumenter og avspillingsutstyr til alle de som ikke kan spille selv. Det er forøvrig to helt seperate ting.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    De nevnte ikke lukt i den fiolin blindtesten, de gammle italienske skal visst lett kunne skilles ut luktmessig hvis det ikke er gjort noe for å skjule dette.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.270
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken mobiltelefon lyttet du med? :unsure:
    Iphone og airpods pro. Skikkelig high end!

    Edit/ for meg var det forskjell på note 2 og 4(?), men det kan like gjerne være forskjell i hvor fiolinisten plasserte fingrene. Little know I. Jeg er jo ingeniør og kun opptatt av elektronenes bevegelse. Teknisk sett svarte jeg på hvilken versjon jeg likte best.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.042
    Antall liker
    20.230
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Syns denne var bedre. Drossel og vennene hans for en del år siden :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Referat fra klubaften d. 7/2-2014

    KBH.jpg


    Denne aften stod på kabeltest. Kabler er i høj grad noget der fremkalder kraftige følelser
    og denne aften skulle vise sig at udvikle sig særlig dramatisk.

    Før jeg fortsætter med referatet vil jeg lige pointere at jeg ikke er kabelfornægter. Jeg har i
    klubregi hørt forskel på kabler, men jeg er nok mere skeptisk end de fleste i vores hobby.
    Min skepticisme hænger i høj grad sammen med min faglige baggrund som medfører at
    jeg simpelt hen ikke kan udholde alt det vås som kabelfabrikanterne fylder i deres
    salgsmateriale. Det meste er ren og skær technobabble. I mit eget anlæg bruger jeg
    kabler som jeg mener opfylder alle de rent praktiske og almen fornuftige krav: god kontakt,
    god konstruktion, lav stivhed (de stakkels terminaler) osv.

    Grunden til at jeg nævner min egen holdning til kabler er at vi denne aften oplevede en
    massehypnose som var lige dele pinlig og urkomisk.

    På aftenen benyttede vi udelukkende klubbens udstyr. Under opsætningen blev det
    bemærket at vores dac havde et meget lavt output. Der var medbragt et hav af højttalere og
    digitalkabler så vi havde travlt.

    Vi lagde ud med klubbens kabler. Niels havde fundet et norsk nummer med Kings of
    Convenience som var hyggeligt nok, men som undertegnede nåede at blive temmelig træt
    af som aftenen skred frem. Det kan afsløres at der var to hakker ved hhv. 1:47 og 2:17

    Lyden på første setup var ikke særlig spændende og vi prøvede at live det op med at
    sætte Midnight Sugar på. Stadig lidt tynd og svampet. Erlend (Drossel red.) forklarede at dacen ikke
    havde været tændt i et halvt år eller længere.

    Vi satte trumf på med Elvis Fever.

    Niels havde siddet og hoppet på stolen fordi han havde lånt et kabel fra de amerikanske
    firma LAT. Det kostede den i hifisammenhænge rimelige pris 1200 og havde en flot rød
    farve. Vi satte det til og pludselige havde vi fuldt niveau fra dacen! Det var en sand
    åbenbaring. Konklusionen på dette tidspunkt var at vi havde et defekt kabel.

    På grund af niveauforskellen var det ikke muligt at lave en direkte sammenligning, men jeg
    har noteret at det norske nummer stadig var træls.

    For at kickstarte testen igen skiftede vi til Martins Acoustic Zen. Et japansk kabel med boks
    og strøm og en fin transportpose. Der var enkelte der foretrak dette frem for det røde LAT.
    For sjov satte vi klubbens Nordost kabel til igen og denne gang var der fuldt output. Det
    må have været en løs forbindelse.

    Imens det blev diskuteret om det var klubbens eller LAT der var bedst luskede Dennis
    rundt om anlægget. Han havde været med til at stille op og kunne se på
    indgangsvælgeren at der var noget der ikke hang sammen. Han kunne se at vi stod på
    den balancerede indgang hvilket ikke var den vi brugte til dacen.

    Det viste sig at vi havde lyttet på klubbens Sonyafspiller direkte i alle de foregående
    tests! Der var kollektivt røde ører for vi havde jo alle hørt forskelle mellem kablerne,
    referenten inkluderet.


    Vi skiftede lynhurtigt til den rigtige indgang og dobbeltsikrede ved at pille stikkene fra cden
    ud. Vi roterede kablerne igen, men det var lidt tyndt med kommentarer i denne omgang...

    Vi fortsatte aftenen med højttalerkabler. Her var der i det mindste intet at tage fejl af så
    man kunne mere roligt have en mening om tingene. Vi startede med trafotråd (?) med PU
    lim som isolationsmateriale. Erlend (Drossel) havde taget det med og han mente selv at det lød for
    udtværet så det blev hurtigt pillet af igen.

    Næste kandidat var Sørens kobberkabler betrukket (berullet?) med sølv. De var i sin tid
    hevet ud af et fly så baggrundshistorien var helt i orden. Det var bestykket med spadestik
    som var meget svære at fastgøre til vores terminaler, så vi holdt vejret under testen. Der
    var kommentarer om at det lød skarpere, men ellers var meningerne lidt delte.

    Efter kaffepausen testede vi blå haveslanger fra Cardas. Kommentarer: Det lød godt, men
    lidt blødt måske?

    Næste kabel var Dannys hjemmebryggede Cat-5 kabler med en stiv strømpe om. Flot
    lavet, men igen var det kun lige at de kunne monteres. Denne gang fordi der er temmelig
    langt mellem terminalerne på kummefryseren. Kommentarer: det var sørme også godt.
    Forsigtigt, pænt? Absolut value for money.

    Sidste gæst var endnu en Erlend-(Drossel)-frembringelse: et kabel med 540 litzetråde omviklet med
    silke. Dette var vist hevet ud af et tog. Igen var ejeren ikke imponeret og han syntes at det
    lød uldent og mørkt. Måske skulle vi købe flere af de stærke øl så optimismen stiger.

    Vi skiftede tilbage til klubbens egne kabler og der var generel enighed om de fungerede
    bedst.
    Vi sluttede af med at høre musik. Det var tiltrængt efter at have hørt de samme numre
    længe. Vi startede med hasidisk reggae over til Balkan Box og Bremer McCoy. Der var
    åbenbart et behov for at afreagere.

    Det var et fantastisk resultat som tykt understreger faldgruberne i vores hobby. Vi vil alle
    vildledes og bliver det sikkert oftere end vi selv vil erkende.

    Til sidst opfordrede Dennis os til at sende numre til en ny sampler. Sidste gang var der kun
    et par enkelte der kom med bidrag og det kunne være interessant at se et bedre billede af
    klubbens musiksmag.

    - Peter
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Syns denne var bedre. Drossel og vennene hans for en del år siden :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Referat fra klubaften d. 7/2-2014

    Vis vedlegget 952820


    Denne aften stod på kabeltest. Kabler er i høj grad noget der fremkalder kraftige følelser
    og denne aften skulle vise sig at udvikle sig særlig dramatisk.

    Før jeg fortsætter med referatet vil jeg lige pointere at jeg ikke er kabelfornægter. Jeg har i
    klubregi hørt forskel på kabler, men jeg er nok mere skeptisk end de fleste i vores hobby.
    Min skepticisme hænger i høj grad sammen med min faglige baggrund som medfører at
    jeg simpelt hen ikke kan udholde alt det vås som kabelfabrikanterne fylder i deres
    salgsmateriale. Det meste er ren og skær technobabble. I mit eget anlæg bruger jeg
    kabler som jeg mener opfylder alle de rent praktiske og almen fornuftige krav: god kontakt,
    god konstruktion, lav stivhed (de stakkels terminaler) osv.

    Grunden til at jeg nævner min egen holdning til kabler er at vi denne aften oplevede en
    massehypnose som var lige dele pinlig og urkomisk.

    På aftenen benyttede vi udelukkende klubbens udstyr. Under opsætningen blev det
    bemærket at vores dac havde et meget lavt output. Der var medbragt et hav af højttalere og
    digitalkabler så vi havde travlt.

    Vi lagde ud med klubbens kabler. Niels havde fundet et norsk nummer med Kings of
    Convenience som var hyggeligt nok, men som undertegnede nåede at blive temmelig træt
    af som aftenen skred frem. Det kan afsløres at der var to hakker ved hhv. 1:47 og 2:17

    Lyden på første setup var ikke særlig spændende og vi prøvede at live det op med at
    sætte Midnight Sugar på. Stadig lidt tynd og svampet. Erlend (Drossel red.) forklarede at dacen ikke
    havde været tændt i et halvt år eller længere.

    Vi satte trumf på med Elvis Fever.

    Niels havde siddet og hoppet på stolen fordi han havde lånt et kabel fra de amerikanske
    firma LAT. Det kostede den i hifisammenhænge rimelige pris 1200 og havde en flot rød
    farve. Vi satte det til og pludselige havde vi fuldt niveau fra dacen! Det var en sand
    åbenbaring. Konklusionen på dette tidspunkt var at vi havde et defekt kabel.

    På grund af niveauforskellen var det ikke muligt at lave en direkte sammenligning, men jeg
    har noteret at det norske nummer stadig var træls.

    For at kickstarte testen igen skiftede vi til Martins Acoustic Zen. Et japansk kabel med boks
    og strøm og en fin transportpose. Der var enkelte der foretrak dette frem for det røde LAT.
    For sjov satte vi klubbens Nordost kabel til igen og denne gang var der fuldt output. Det
    må have været en løs forbindelse.

    Imens det blev diskuteret om det var klubbens eller LAT der var bedst luskede Dennis
    rundt om anlægget. Han havde været med til at stille op og kunne se på
    indgangsvælgeren at der var noget der ikke hang sammen. Han kunne se at vi stod på
    den balancerede indgang hvilket ikke var den vi brugte til dacen.

    Det viste sig at vi havde lyttet på klubbens Sonyafspiller direkte i alle de foregående
    tests! Der var kollektivt røde ører for vi havde jo alle hørt forskelle mellem kablerne,
    referenten inkluderet.


    Vi skiftede lynhurtigt til den rigtige indgang og dobbeltsikrede ved at pille stikkene fra cden
    ud. Vi roterede kablerne igen, men det var lidt tyndt med kommentarer i denne omgang...

    Vi fortsatte aftenen med højttalerkabler. Her var der i det mindste intet at tage fejl af så
    man kunne mere roligt have en mening om tingene. Vi startede med trafotråd (?) med PU
    lim som isolationsmateriale. Erlend (Drossel) havde taget det med og han mente selv at det lød for
    udtværet så det blev hurtigt pillet af igen.

    Næste kandidat var Sørens kobberkabler betrukket (berullet?) med sølv. De var i sin tid
    hevet ud af et fly så baggrundshistorien var helt i orden. Det var bestykket med spadestik
    som var meget svære at fastgøre til vores terminaler, så vi holdt vejret under testen. Der
    var kommentarer om at det lød skarpere, men ellers var meningerne lidt delte.

    Efter kaffepausen testede vi blå haveslanger fra Cardas. Kommentarer: Det lød godt, men
    lidt blødt måske?

    Næste kabel var Dannys hjemmebryggede Cat-5 kabler med en stiv strømpe om. Flot
    lavet, men igen var det kun lige at de kunne monteres. Denne gang fordi der er temmelig
    langt mellem terminalerne på kummefryseren. Kommentarer: det var sørme også godt.
    Forsigtigt, pænt? Absolut value for money.

    Sidste gæst var endnu en Erlend-(Drossel)-frembringelse: et kabel med 540 litzetråde omviklet med
    silke. Dette var vist hevet ud af et tog. Igen var ejeren ikke imponeret og han syntes at det
    lød uldent og mørkt. Måske skulle vi købe flere af de stærke øl så optimismen stiger.

    Vi skiftede tilbage til klubbens egne kabler og der var generel enighed om de fungerede
    bedst.
    Vi sluttede af med at høre musik. Det var tiltrængt efter at have hørt de samme numre
    længe. Vi startede med hasidisk reggae over til Balkan Box og Bremer McCoy. Der var
    åbenbart et behov for at afreagere.

    Det var et fantastisk resultat som tykt understreger faldgruberne i vores hobby. Vi vil alle
    vildledes og bliver det sikkert oftere end vi selv vil erkende.

    Til sidst opfordrede Dennis os til at sende numre til en ny sampler. Sidste gang var der kun
    et par enkelte der kom med bidrag og det kunne være interessant at se et bedre billede af
    klubbens musiksmag.

    - Peter
    Synes det er fint at slikt dokumenteres. Klart dette forandret tydeligvis intet ref del 2 og sekten der borte er vel fortsatt like sterke i troen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.427
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Syns denne var bedre. Drossel og vennene hans for en del år siden :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Referat fra klubaften d. 7/2-2014

    Vis vedlegget 952820


    Denne aften stod på kabeltest. Kabler er i høj grad noget der fremkalder kraftige følelser
    og denne aften skulle vise sig at udvikle sig særlig dramatisk.

    Før jeg fortsætter med referatet vil jeg lige pointere at jeg ikke er kabelfornægter. Jeg har i
    klubregi hørt forskel på kabler, men jeg er nok mere skeptisk end de fleste i vores hobby.
    Min skepticisme hænger i høj grad sammen med min faglige baggrund som medfører at
    jeg simpelt hen ikke kan udholde alt det vås som kabelfabrikanterne fylder i deres
    salgsmateriale. Det meste er ren og skær technobabble. I mit eget anlæg bruger jeg
    kabler som jeg mener opfylder alle de rent praktiske og almen fornuftige krav: god kontakt,
    god konstruktion, lav stivhed (de stakkels terminaler) osv.

    Grunden til at jeg nævner min egen holdning til kabler er at vi denne aften oplevede en
    massehypnose som var lige dele pinlig og urkomisk.

    På aftenen benyttede vi udelukkende klubbens udstyr. Under opsætningen blev det
    bemærket at vores dac havde et meget lavt output. Der var medbragt et hav af højttalere og
    digitalkabler så vi havde travlt.

    Vi lagde ud med klubbens kabler. Niels havde fundet et norsk nummer med Kings of
    Convenience som var hyggeligt nok, men som undertegnede nåede at blive temmelig træt
    af som aftenen skred frem. Det kan afsløres at der var to hakker ved hhv. 1:47 og 2:17

    Lyden på første setup var ikke særlig spændende og vi prøvede at live det op med at
    sætte Midnight Sugar på. Stadig lidt tynd og svampet. Erlend (Drossel red.) forklarede at dacen ikke
    havde været tændt i et halvt år eller længere.

    Vi satte trumf på med Elvis Fever.

    Niels havde siddet og hoppet på stolen fordi han havde lånt et kabel fra de amerikanske
    firma LAT. Det kostede den i hifisammenhænge rimelige pris 1200 og havde en flot rød
    farve. Vi satte det til og pludselige havde vi fuldt niveau fra dacen! Det var en sand
    åbenbaring. Konklusionen på dette tidspunkt var at vi havde et defekt kabel.

    På grund af niveauforskellen var det ikke muligt at lave en direkte sammenligning, men jeg
    har noteret at det norske nummer stadig var træls.

    For at kickstarte testen igen skiftede vi til Martins Acoustic Zen. Et japansk kabel med boks
    og strøm og en fin transportpose. Der var enkelte der foretrak dette frem for det røde LAT.
    For sjov satte vi klubbens Nordost kabel til igen og denne gang var der fuldt output. Det
    må have været en løs forbindelse.

    Imens det blev diskuteret om det var klubbens eller LAT der var bedst luskede Dennis
    rundt om anlægget. Han havde været med til at stille op og kunne se på
    indgangsvælgeren at der var noget der ikke hang sammen. Han kunne se at vi stod på
    den balancerede indgang hvilket ikke var den vi brugte til dacen.

    Det viste sig at vi havde lyttet på klubbens Sonyafspiller direkte i alle de foregående
    tests! Der var kollektivt røde ører for vi havde jo alle hørt forskelle mellem kablerne,
    referenten inkluderet.


    Vi skiftede lynhurtigt til den rigtige indgang og dobbeltsikrede ved at pille stikkene fra cden
    ud. Vi roterede kablerne igen, men det var lidt tyndt med kommentarer i denne omgang...

    Vi fortsatte aftenen med højttalerkabler. Her var der i det mindste intet at tage fejl af så
    man kunne mere roligt have en mening om tingene. Vi startede med trafotråd (?) med PU
    lim som isolationsmateriale. Erlend (Drossel) havde taget det med og han mente selv at det lød for
    udtværet så det blev hurtigt pillet af igen.

    Næste kandidat var Sørens kobberkabler betrukket (berullet?) med sølv. De var i sin tid
    hevet ud af et fly så baggrundshistorien var helt i orden. Det var bestykket med spadestik
    som var meget svære at fastgøre til vores terminaler, så vi holdt vejret under testen. Der
    var kommentarer om at det lød skarpere, men ellers var meningerne lidt delte.

    Efter kaffepausen testede vi blå haveslanger fra Cardas. Kommentarer: Det lød godt, men
    lidt blødt måske?

    Næste kabel var Dannys hjemmebryggede Cat-5 kabler med en stiv strømpe om. Flot
    lavet, men igen var det kun lige at de kunne monteres. Denne gang fordi der er temmelig
    langt mellem terminalerne på kummefryseren. Kommentarer: det var sørme også godt.
    Forsigtigt, pænt? Absolut value for money.

    Sidste gæst var endnu en Erlend-(Drossel)-frembringelse: et kabel med 540 litzetråde omviklet med
    silke. Dette var vist hevet ud af et tog. Igen var ejeren ikke imponeret og han syntes at det
    lød uldent og mørkt. Måske skulle vi købe flere af de stærke øl så optimismen stiger.

    Vi skiftede tilbage til klubbens egne kabler og der var generel enighed om de fungerede
    bedst.
    Vi sluttede af med at høre musik. Det var tiltrængt efter at have hørt de samme numre
    længe. Vi startede med hasidisk reggae over til Balkan Box og Bremer McCoy. Der var
    åbenbart et behov for at afreagere.

    Det var et fantastisk resultat som tykt understreger faldgruberne i vores hobby. Vi vil alle
    vildledes og bliver det sikkert oftere end vi selv vil erkende.

    Til sidst opfordrede Dennis os til at sende numre til en ny sampler. Sidste gang var der kun
    et par enkelte der kom med bidrag og det kunne være interessant at se et bedre billede af
    klubbens musiksmag.

    - Peter
    Ja, det er vanvittigt. Og der er sikkert ingen af dem, de har lært noget af denne oplevelse :D
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Problemet til Kjendis og de andre fantastene er de ikke skjønner at uten vitenskapen så hadde de fortsatt vært avhengig av å fiske fram seljefløyta og fela og underholde seg sjøl i skinnet fra et stearinlys eller beste fall ei oljelampe...
    Nå surrer du fælt. Bare fordi jeg glemte å skrive kan i en setning så er jeg fantast som avviser vitenskap. Skakke mye til før du setter folk i bås.

    Jeg er sikker på at mange i denne tråden har aldri hørt en rigg til over 2 mill som er riktig satt opp. Få klarer å sette opp en vellydende rigg som yter prisen rettferd, kanskje derfor mange avviser enhver form for tweaking. Det er bare placebo. Man hører ikke forskjell uansett sies det.

    Jeg hørte høyttalere i dag til kr. 250 000,- aktiv deling til og med.
    Det var litt bedre enn jbl xl boomboks bluetooth høyttalere. I et så mislykket oppsett hjelper det lite med strømkabel som koster like mye som en ny tesla s plaid. Når alt er amatørmessig satt opp.
     
    Sist redigert:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Nå surrer du fælt. Bare fordi jeg glemte å skrive kan i en setning så er jeg fantast som avviser vitenskap. Skakke mye til før du setter folk i bås.

    Jeg er sikker på at mange i denne tråden har aldri hørt en rigg til over 2 mill som er riktig satt opp. Få klarer å sette opp en vellydende rigg som yter prisen rettferd, kanskje derfor mange avviser enhver form for tweaking. Det er bare placebo. Man hører ikke forskjell uansett sies det.

    Jeg hørte høyttalere i dag til kr. 250 000,- aktiv deling til og med.
    Det var litt bedre enn jbl xl boomboks bluetooth høyttalere. I et så mislykket oppsett hjelper det lite med strømkabel som koster like mye som en ny tesla s plaid. Når alt er amatørmessig satt opp.
    For meg ser deg ut til at du "kan" være bland de som lett setter likhetstegn mellom pris og teknisk ytelse.
    Kan det være en riktig betrakning?

    Ellers så synes jeg det er komplett galskap å bruke "tesla penger" på en 2-3m strømkabel de 2-3 siste meterene til å fore 230v AC til komponenter i anlegget.
    Kan du være grei å forklare i tekniske termer hva en slik kabel kan gjøre i et "perfekt" oppsatt 2mill anlegg? (hvis det i det hele tatt finnes...)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    For meg ser deg ut til at du "kan" være bland de som lett setter likhetstegn mellom pris og teknisk ytelse.
    Kan det være en riktig betrakning?

    Ellers så synes jeg det er komplett galskap å bruke "tesla penger" på en 2-3m strømkabel de 2-3 siste meterene til å fore 230v AC til komponenter i anlegget.
    Kan du være grei å forklare i tekniske termer hva en slik kabel kan gjøre i et "perfekt" oppsatt 2mill anlegg? (hvis det i det hele tatt finnes...)
    Oioi! Stråmannsargument.
    Jeg har aldri hintet om at lyden blir bedre desto dyrere strømkabel. For sånne som deg vil jeg aldri anbefale noe annet enn svart gratis standard strømkabel og den kobles til kloakkanleget eller strømnettet som noen kaller det. 🤡

    Fasiten på riktig satt opp anlegg får du kanskje på Hortenmessa. Der stiller fagfolka opp. Se etter en trønder som er der på lørdag. Jeg har ikke anlegg til 2 mill, så jeg har ingen tips. Eller ring Ståle Krapyl himself i Dronning Mauds gate. Be om demo.
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Oioi! Stråmannsargument.
    Jeg har aldri hintet om at lyden blir bedre desto dyrere strømkabel. For sånne som deg vil jeg aldri anbefale noe annet enn svart gratis standard strømkabel og den kobles til kloakkanleget eller strømnettet som noen kaller det. 🤡

    Fasiten på riktig satt opp anlegg får du kanskje på Hortenmessa. Der stiller fagfolka opp. Se etter en trønder som er der på lørdag. Jeg har ikke anlegg til 2 mill, så jeg har ingen tips. Eller ring Ståle Krapyl himself i Dronning Mauds gate. Be om demo.
    Hvornår er man "fagfolk"? Er det når man arbejder med, og forstår elektronik, eller er det, når en sælger high end som f.eks dem der solgte Edge-cdafspilleren?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.873
    Torget vurderinger
    23
    Hififagfolk = når en kan kunsten å oppnå mersalg på unyttige dingsbomser med grassat dekningsgrad! :)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hvornår er man "fagfolk"? Er det når man arbejder med, og forstår elektronik, eller er det, når en sælger high end som f.eks dem der solgte Edge-cdafspilleren?
    Fagfolk er fagfolk. For eksempel: Partner(e) til eks statsministere og statsråder som kjøper og selger. Kunder og selgere med og uten kunnskap om elektronikk, high-end utstyr, lyd, musikk, kunst og kultur...politikk. 🤡
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Er dyr strømkabel mellom uttak og forsterker bedre enn å koble forsterker rett til sikring i sikringsskap?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.873
    Torget vurderinger
    23
    Å ja! Uten tvil.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Er dyr strømkabel mellom uttak og forsterker bedre enn å koble forsterker rett til sikring i sikringsskap?
    De aller fleste har ikke stort nok sikringskap til forsterker plassert der. 😂

    Til de som er usikker (eller sikker) på dette med strømkabler:
    Nå nærmer jo Hifi Messen i Horten seg raskt, og det dukker opp produsenter og forhandlere fra fjern og nær.
    Hva med rett og slett spørre dem direkte om det er slik at utstyret de selger trenger visse typer strømkabler for å fungere optimalt/yte max (aka i henhold til spesifikasjonene oppgitt)?
    Og om en slik kabel følger med i prisen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.427
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er dyr strømkabel mellom uttak og forsterker bedre enn å koble forsterker rett til sikring i sikringsskap?
    Som en liten tankeøvelse kan man fundere over avstand vs elektriske egenskaper vs temperatur.

    Seriemotstand, kapasitans og induktans er fordelt langs lengden av kabelen, like mye for hver ekstra meter. La oss si det er 15 m 2,5 mm2 installasjonskabel på dedikert kurs fra sikringsskapet til stikkontakt og 1,5 m 2,5 mm2 apparatkabel fra stikkontakt til apparat. Hvor mye må man øke tverrsnittet på apparatkabelen for å redusere samlet seriemotstand på nettsiden like mye som å flytte hele rukkelet til en stikkontakt med bare 5 m til apparatskapet? Hva om man bor i leilighet hvor all installasjonskabel i veggene er 1,5 mm2?

    Alt det står i serie med primærsiden av trafoen, la oss si en 300 VA med 5 ohm seriemotstand. Kobber har en temperaturkoeffisient på 0,4 % endret resistivitet per grad Celsius. Hvor mye må temperaturen i rommet senkes for å få samme reduksjon i seriemotstand i kretsen fra sikringsskap og tilbake som ved å korte den ned med 10 meter?

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.873
    Torget vurderinger
    23
    Spiller ingen rolle - den reduserte konduktiviteten/økte motstanden har ingen innvirkning på det apparatet som er tilsluttet... de er nok bygget for helt andre og mye større variabler i nettspenningen..
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.724
    Antall liker
    5.923
    Man oppnår øøørlite mer volt inn til forsterker med mindre lengde kabel fra sikringsskap.
    Er forsterkere konstruert sånn at høyere volt = bedre ytelse?
    Nei.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.427
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spiller ingen rolle - den reduserte konduktiviteten/økte motstanden har ingen innvirkning på det apparatet som er tilsluttet... de er nok bygget for helt andre og mye større variabler i nettspenningen..
    Ja, det stemmer jo også. Om motstanden i kretsen endrer seg med +/-0,01 ohm ved å bruke en halv dullion på en skjøteledning vil det endre spenningen i toppene med kanskje 0,01 V når man trekker 0,1 A fra veggen.

    Til sammenligning: Spenningen inn til huset er spesifisert med en toleranse på +/- 10 %, dvs mellom 207 og 253 V. I tillegg er det akseptabelt med inntil 24 sprang utenfor dette intervallet pr døgn.

    1695222557741.png

    1695222666990.png

    1695222519020.png


    Som fortsettelse av tankeøvelsen må man også gjerne forsøke å regne på hvor store endringer man må gjøre i tverrsnittet på en apparatkabel for å skape 10 % spenningsfall (og hvordan man har tenkt å forklare det til brannvesen og forsikringsselskap når det går som det må gå).

    Seriøst: Et apparat som begynner å «avsløre forskjell på nettkabler» er farlig. Det bør enten til godkjent service eller deponeres i bingen for EE-avfall.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Som en liten tankeøvelse kan man fundere over avstand vs elektriske egenskaper vs temperatur.

    Seriemotstand, kapasitans og induktans er fordelt langs lengden av kabelen, like mye for hver ekstra meter. La oss si det er 15 m 2,5 mm2 installasjonskabel på dedikert kurs fra sikringsskapet til stikkontakt og 1,5 m 2,5 mm2 apparatkabel fra stikkontakt til apparat. Hvor mye må man øke tverrsnittet på apparatkabelen for å redusere samlet seriemotstand på nettsiden like mye som å flytte hele rukkelet til en stikkontakt med bare 5 m til apparatskapet?
    Du vil vel aldri oppnå en neggativ seriemotstand på en 1,5m apparatkabel samme hvor stort tverrsnitt den har, så den er vel grei.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn