- Ble medlem
- 28.05.2009
- Antall liker
- 160
Det er nok mange på dette forum, som normalt har langt mindre dekning for sine påstander og kritikk, enn det Orso har..
Vel, nå tror jeg ikke så mange har hørt produktene så det burde vel gå bra 8)BT skrev:Klippet fra regel 3:
Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.
Vi er jo flere moderatorer som diskuterer de fleste saker, og på nye HFS får vi også et nytt moderatorpanel som vil sørge for mye bedre samarbeid. Vi burde vært ennå flere moderatorer, men det er ikke mange som har meldt seg frivillig til en slik jobb, og jeg kan godt forstå hvorfor. Jeg er forøvrig helt enig med Leif om moderatorpanel, og vi bør lage bedre rutiner når det gjelder tøffe avgjørelser. Det skal tas opp på moderatorhjørnet umiddelbart.LMC skrev:seriøst forslag:
Høvdingen, som instans, burde vært erstattet av et moderatorpanel, som gikk i tenkeboksen ved slike incidenter, og tok en samlet vurdering.
Det er jo bare å utforme dem slik at de er innenfor regelverket. For eksempel står det i åpningstinnlegget for beste høyttaler-tråden: Hva er den beste høyttaler du noen gang har hørt, og hvorfor!timc skrev:Og likevel lever "det beste vi har hørt" trådene i beste velgående...........
For å slippe å videre spekulasjoner: Ble Orso kastet ut pga innleggene om sølvbegerne til AcousticTuning?Høvdingen skrev:Angående Orso så har jeg ikke hatt noe kontakt med AcousticTuning (selv om enkelte spekulerer i det), men jeg minner om at intensjonen med HFS fra dag 1 har vært å bringe bruker og bransje nærmere sammen. Se f.eks. her: http://www.hifisentralen.no/hfs/hfs_omhfs.shtml
Saklig og begrunnet kritikk av bransje og bransjeaktører er fullstendig tillatt, men stadig nedrakking av diverse bransjeaktører er ikke ønskelig, og jeg tror det er mange som setter pris på at bransjen kan fortelle om nyheter og delta på forumet med informasjon. Hvis en lager et forum hvor alle bransjekritikk er tillatt så vil ihvertfall bransjen holde seg borte, og det tror jeg ingen er tjent med i vårt lille hi-fi samfunn. Vi er mange forskjellige mennesker her inne, og det å drive et balansert forum er ingen enkel oppgave.
Tror ikke jeg hadde noen begrunnelse i mitt innlegg der.BT skrev:Det er jo bare å utforme dem slik at de er innenfor regelverket. For eksempel står det i åpningstinnlegget for beste høyttaler-tråden: Hva er den beste høyttaler du noen gang har hørt, og hvorfor!timc skrev:Og likevel lever "det beste vi har hørt" trådene i beste velgående...........
Dermed ber man om begrunnelse og da er det jo innenfor regelen.
Logikken synes å være: Dersom ikke produsenten kan svare for seg, må han beskyttes ved at den som kritiserer blir utestengt.timc skrev:Tror ikke jeg hadde noen begrunnelse i mitt innlegg der.BT skrev:Det er jo bare å utforme dem slik at de er innenfor regelverket. For eksempel står det i åpningstinnlegget for beste høyttaler-tråden: Hva er den beste høyttaler du noen gang har hørt, og hvorfor!timc skrev:Og likevel lever "det beste vi har hørt" trådene i beste velgående...........
Uansett. Jeg mener at å angripe promotering av produkter som til de grader er basert på folks godtroenhet, og løse lommebøker, bør være tillatt. Spesielt dersom ikke produsent kan svare for seg. Ingen reagerte på uthengingen av "clever little clock".
Det kan sikkert til tider virke slik, men når det lages tråder som kritiserer et produkt/bransjeaktør så tror jeg de flere bransjeaktører har lært seg å holde seg unna. Uansett hva de sier så blir det vridd og vendt på, og det ender negativt for dem uansett. Har enkelte bestemt seg for at noe er tull eller svindel så er det nærmest umulig å endre på deres mening uansett. Det har vi jo 100vis av eksempler på.Karma skrev:Logikken synes å være: Dersom ikke produsenten kan svare for seg, må han beskyttes ved at den som kritiserer blir utestengt.
Du tenker veldig feil. Hvor vidt et produkt lever opp til reklamen er uvesentlig. Skal du kritisere produktet må du begrunne det, det er ikke verre enn som så.Holmium skrev:Vel, nå tror jeg ikke så mange har hørt produktene så det burde vel gå bra 8)BT skrev:Klippet fra regel 3:
Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.
Men vi snakker om, i hvert fall en stor andel, produkter som mest sannsynlig ikke gjør i nærheten av nytten de påstår. Og i tillegg har en hinsides produktkost ut i fra produktets tilsynelatende beskaffenhet.
Det er vel et poeng at bevisbyrden/ dokumentasjonsansvaret ligger på den som påstår egenskaper som strider mot så langt dokumentert vitenskap?
Eller tenker jeg veldig feil?
Skal vi anta at ett hvert produkt er bra selv om alt taler i mot?
Poenget mitt var at dette kravet burdet vært rettet til både forumdeltagere og bransje.Høvdingen skrev:...., og hvis en kommer med slike uttalelser så kan det være greit å kunne backe det opp med en antydning av bevis.
jo, det kan du vel, viss du syns det smaker dritt?BT skrev:Du tenker veldig feil. Hvor vidt et produkt lever opp til reklamen er uvesentlig. Skal du kritisere produktet må du begrunne det, det er ikke verre enn som så.Holmium skrev:Vel, nå tror jeg ikke så mange har hørt produktene så det burde vel gå bra 8)BT skrev:Klippet fra regel 3:
Men vi snakker om, i hvert fall en stor andel, produkter som mest sannsynlig ikke gjør i nærheten av nytten de påstår. Og i tillegg har en hinsides produktkost ut i fra produktets tilsynelatende beskaffenhet.
Det er vel et poeng at bevisbyrden/ dokumentasjonsansvaret ligger på den som påstår egenskaper som strider mot så langt dokumentert vitenskap?
Du kan f.eks skrive -Jeg sto der naken midt i stua etter å ha herjet hele natta med den lekre dama, da foreldrene hennes ringte på. Jeg drakk en Zero, men det kom ingen spesialpatrulje og reddet meg, ryddet leiligheten og satte munnkurv på bikkja.
Men du kan ikke skrive: Zero er no dritt!
Det kan jo være fordi det er en bløff/useriøst også? Eller fins det ikke bløff i denne bransjen? Og at de useriøse holder seg unna er da bare en fordel?Høvdingen skrev:Uansett hva de sier så blir det vridd og vendt på, og det ender negativt for dem uansett. Har enkelte bestemt seg for at noe er tull eller svindel så er det nærmest umulig å endre på deres mening uansett. Det har vi jo 100vis av eksempler på.
Nei, men du kan skrive: "Zero er ikke min personlige favoritt, men du må smake selv og finne ut hva som er best for deg".Brasse skrev:jo, det kan du vel, viss du syns det smaker dritt?BT skrev:Men du kan ikke skrive: Zero er no dritt!
haha, no waytotte skrev:Nei, men du kan skrive: "Zero er ikke min personlige favoritt, men du må smake selv og finne ut hva som er best for deg".Brasse skrev:jo, det kan du vel, viss du syns det smaker dritt?BT skrev:Men du kan ikke skrive: Zero er no dritt!
For noe tull! Kan du ikke si "det er jaggu kaldt" heller? Må du si "dette er ikke min foretrukkne temperatur..."?totte skrev:Nei, men du kan skrive: "Zero er ikke min personlige favoritt, men du må smake selv og finne ut hva som er best for deg".Brasse skrev:jo, det kan du vel, viss du syns det smaker dritt?BT skrev:Men du kan ikke skrive: Zero er no dritt!
Er det virkelig noen som selger disse i Norge?totte skrev:For å slippe å videre spekulasjoner: Ble Orso kastet ut pga innleggene om sølvbegerne til AcousticTuning?Høvdingen skrev:Angående Orso så har jeg ikke hatt noe kontakt med AcousticTuning (selv om enkelte spekulerer i det), men jeg minner om at intensjonen med HFS fra dag 1 har vært å bringe bruker og bransje nærmere sammen. Se f.eks. her: http://www.hifisentralen.no/hfs/hfs_omhfs.shtml
Saklig og begrunnet kritikk av bransje og bransjeaktører er fullstendig tillatt, men stadig nedrakking av diverse bransjeaktører er ikke ønskelig, og jeg tror det er mange som setter pris på at bransjen kan fortelle om nyheter og delta på forumet med informasjon. Hvis en lager et forum hvor alle bransjekritikk er tillatt så vil ihvertfall bransjen holde seg borte, og det tror jeg ingen er tjent med i vårt lille hi-fi samfunn. Vi er mange forskjellige mennesker her inne, og det å drive et balansert forum er ingen enkel oppgave.
Ja har han det? Høvdingen svarer på alt mulig annet, men ikke på det egentlige spørsmålet.Parelius skrev:Det kan jo være fordi det er en bløff/useriøst også? Eller fins det ikke bløff i denne bransjen? Og at de useriøse holder seg unna er da bare en fordel?Høvdingen skrev:Uansett hva de sier så blir det vridd og vendt på, og det ender negativt for dem uansett. Har enkelte bestemt seg for at noe er tull eller svindel så er det nærmest umulig å endre på deres mening uansett. Det har vi jo 100vis av eksempler på.
Men nå har du altså satt standarden med tilfellet «Orso»? Greit å vite.
Det er tillatt, det må bare begrunnes.timc skrev:Tror ikke jeg hadde noen begrunnelse i mitt innlegg der.BT skrev:Det er jo bare å utforme dem slik at de er innenfor regelverket. For eksempel står det i åpningstinnlegget for beste høyttaler-tråden: Hva er den beste høyttaler du noen gang har hørt, og hvorfor!timc skrev:Og likevel lever "det beste vi har hørt" trådene i beste velgående...........
Uansett. Jeg mener at å angripe promotering av produkter som til de grader er basert på folks godtroenhet, og løse lommebøker, bør være tillatt. Spesielt dersom ikke produsent kan svare for seg. Ingen reagerte på uthengingen av "clever little clock".
Det der var ett fryktelig søkt eksempel, gitt grunnen til debatten. Det var snakk om akustikkprodukter. Lett å måle. Lett å dokumentere. Så lenge de faktisk virker som avertert. Det burde være null problem for SR å legge ut dokumentasjon på at tingene gjør som de sier. Men neida. Her skal det dras in kvantemekanikk, og det som verre er.BT skrev:Du tenker veldig feil. Hvor vidt et produkt lever opp til reklamen er uvesentlig. Skal du kritisere produktet må du begrunne det, det er ikke verre enn som så.Holmium skrev:Vel, nå tror jeg ikke så mange har hørt produktene så det burde vel gå bra 8)BT skrev:Klippet fra regel 3:
Du kan f.eks skrive -Jeg sto der naken midt i stua etter å ha herjet hele natta med den lekre dama, da foreldrene hennes ringte på. Jeg drakk en Zero, men det kom ingen spesialpatrulje og reddet meg, ryddet leiligheten og satte munnkurv på bikkja.
Utover i den aktuelle tråden, ble ting begrunnet. Ihverfall delvis.BT skrev:Det er tillatt, det må bare begrunnes.timc skrev:Tror ikke jeg hadde noen begrunnelse i mitt innlegg der.BT skrev:Det er jo bare å utforme dem slik at de er innenfor regelverket. For eksempel står det i åpningstinnlegget for beste høyttaler-tråden: Hva er den beste høyttaler du noen gang har hørt, og hvorfor!timc skrev:Og likevel lever "det beste vi har hørt" trådene i beste velgående...........
Det er sikkert mye som kan stride mot regelverket som det ikke blir slått ned på. Moderatorene er neppe noen reinkarnasjon av Stalin, selv om enkelte sikkert mener det.
Jepp. Men kritikk - det er fy det.timc skrev:Det var snakk om akustikkprodukter. Lett å måle. Lett å dokumentere. Så lenge de faktisk virker som avertert. Det burde være null problem for SR å legge ut dokumentasjon på at tingene gjør som de sier. Men neida. Her skal det dras in kvantemekanikk, og det som verre er.
Ok. Da konkluderer jeg med at det er større sannsynlighet for at nettopp dette scenarioet inntreffer enn at det ikke gjør detBT skrev:Du tenker veldig feil. Hvor vidt et produkt lever opp til reklamen er uvesentlig. Skal du kritisere produktet må du begrunne det, det er ikke verre enn som så.
Det var da voldsomt til humørløshet.timc skrev:Det der var ett fryktelig søkt eksempel, gitt grunnen til debatten. Det var snakk om akustikkprodukter. Lett å måle. Lett å dokumentere. Så lenge de faktisk virker som avertert. Det burde være null problem for SR å legge ut dokumentasjon på at tingene gjør som de sier. Men neida. Her skal det dras in kvantemekanikk, og det som verre er.BT skrev:Du tenker veldig feil. Hvor vidt et produkt lever opp til reklamen er uvesentlig. Skal du kritisere produktet må du begrunne det, det er ikke verre enn som så.Holmium skrev:Vel, nå tror jeg ikke så mange har hørt produktene så det burde vel gå bra 8)BT skrev:Klippet fra regel 3:
Jeg gikk jo faktisk til forsvar for SR produktene i den originale tråden, siden det fra flere hold ble hevdet "null effekt". Det er like feil, som at produktene gir oppgitt effekt.
Se post #100BT skrev:Det var da voldsomt til humørløshet.timc skrev:Det der var ett fryktelig søkt eksempel, gitt grunnen til debatten. Det var snakk om akustikkprodukter. Lett å måle. Lett å dokumentere. Så lenge de faktisk virker som avertert. Det burde være null problem for SR å legge ut dokumentasjon på at tingene gjør som de sier. Men neida. Her skal det dras in kvantemekanikk, og det som verre er.BT skrev:Du tenker veldig feil. Hvor vidt et produkt lever opp til reklamen er uvesentlig. Skal du kritisere produktet må du begrunne det, det er ikke verre enn som så.Holmium skrev:Vel, nå tror jeg ikke så mange har hørt produktene så det burde vel gå bra 8)BT skrev:Klippet fra regel 3:
Jeg gikk jo faktisk til forsvar for SR produktene i den originale tråden, siden det fra flere hold ble hevdet "null effekt". Det er like feil, som at produktene gir oppgitt effekt.
Uansett om et produkt holder det det lover eller ei bør det ikke være for mye å kreve en begrunnelse for kritikk, uansett hva man mener om det.
;DHolmium skrev:Ok. Da konkluderer jeg med at det er større sannsynlighet for at nettopp dette scenarioet inntreffer enn at det ikke gjør detBT skrev:Du tenker veldig feil. Hvor vidt et produkt lever opp til reklamen er uvesentlig. Skal du kritisere produktet må du begrunne det, det er ikke verre enn som så.
siden produsent påstår det!?
Eneste måten jeg kan påstå noe annet er den dagen jeg står naken i stua med den lekre dama og hennes foreldre ringer på og jeg da heldigvis har en Zero tilgjengelig. Men uansett kommer det sikkert en patrulje så det går nok bra - siden Coca Cola påstår det mener jeg
Du ser galskapen, ikke sant?
Personlig synes jeg ikke nødvendigvis Zero er noe dritt fordi patruljen ikke kommer. Men jeg synes et akustikkprodukt, som vel har samme sjanse for å holde det de lover, som Zero kan garantere patrulje, i utgangspunktet er noe dritt.
Tenkte jeg skulle sette ut alle dåpsgavene til ungene i stua og se om hallelujastemningen brer seg.
Living on the Edge!timc skrev:Jeg har fått munnkurv.
Siden jeg er bransjeaktør, må jeg trå varsomt. Munnkurv var nok litt drastisk ordlegging.Parelius skrev:Living on the Edge!timc skrev:Jeg har fått munnkurv.
Men er det virkelig sant, at du har fått smelt raudestokken over tastaturfingrane grunnet dine forklaringer på dingsens antatte (u)virkemåte?
Det er slett ikke uvesentlig å kristere et produkt på grunnlag av markedsføringen. Jf. markedsføringslovens §3:BT skrev:...
Du tenker veldig feil. Hvor vidt et produkt lever opp til reklamen er uvesentlig. Skal du kritisere produktet må du begrunne det, det er ikke verre enn som så.
...
Dere må nok delvis på sitat-jakt for det var en vurdering utifra mange ulike innlegg. Jeg ramser ikke opp alt her, men dingsebomsene fra AcousticTuning var kun prikken over i'en. Angrip gjerne produktet, men jeg synes det ble veldig feil å angripe bransjeaktøren uten at produktet en gang er er vurdert. Jeg kan også nevne Zensati tråden hvor Orso skrev at han visste at Mark Johansen ikke har noe greie på seg, og at det han driver med er svindel. Dette var kun basert på et par foruminnlegg som var lest på danske forum, og selv om Zensati har hatt bra vind i seilene den siste tiden, så er dette en drøy påstand som krever mer belegg enn det som ble gitt.Valentino skrev:Takk til høvdingen for redegjørelsene så langt.
Men hva var det som utløste at orso måtte i kakebua? Må vi på sitatjakt og spekulere omkring dem eller vil høvdingen poste det her?
Har ikke vært på sentralen før nå (i dag), og denne var jo bare helt hysteriskfjellvåk skrev:Er han utestengt da? De har vel ikke bare tatt fra han repeatknappen?