Hvorfor er Orso utestengt?

Status
Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvordan MÅLER en en berettighet utstengelse kontra en som ikke burde vært gjennomført på generellt grunnlag? Høvdingen har uansett tatt en subjektiv avgjørelse som vi ikke vet alle detaljer rundt. Uten å ha alle fakta på bordet blir det bare famling i blinde. Vil vi så ha alle fakta ? Muligens noen. For så å anvende til hva da ? Hvis problemet er at dette fora er for snevert så er jo det beklagelig. Uten at jeg skal støtte hverken den ene eller den andre i denne saken. Til det vet jeg for lite.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Jeg kan forsvare mye, men når uvitenhet tar over.... ja da må jeg melde pass...

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Hvordan MÅLER en en berettighet utstengelse kontra en som ikke burde vært gjennomført på generellt grunnlag? Høvdingen har uansett tatt en subjektiv avgjørelse som vi ikke vet alle detaljer rundt. Uten å ha alle fakta på bordet blir det bare famling i blinde. Vil vi så ha alle fakta ? Muligens noen. For så å anvende til hva da ? Hvis problemet er at dette fora er for snevert så er jo det beklagelig. Uten at jeg skal støtte hverken den ene eller den andre i denne saken. Til det vet jeg for lite.
Subjektivt: thats the word

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.358
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
tkr skrev:
Parelius skrev:
tkr skrev:
Det finnes helt sikkert grunner til utestengelse av både den ene og den andre i regelverket på HFS. Selv har jeg pekt på § 4 i reglene mhp Orso. Høvdingen og moderatorene har åpenbart andre grunner.
Nemlig! (Siden det nå ikke er du som har tatt avgjørelsen og stengt ham ute.) Hvorfor da lete opp andre grunner for å kunne legitimere det hele?

(Regler er greit, men da må de følges nogenlunde konsekvent. Vi er mange i faresonen da.)
Da synes jeg det er litt rart at du ikke siterer resten av innlegget mitt. Jeg sier jo akkurat det. Regelverket skal binde både medlemmer og moderator/Høvding.
mvh
Det er fordi jeg ser på tilfellet «Orso», ikke hva du eller jeg kan pønske ut av mulige grunner for å bli kvitt folk.

Og tilfellet «Orso» sier noe om at takhøyden nå begynner å bli lovelig lav. tottes tidligere innlegg bokstaverer det hele greit, slik jeg ser det:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52681.msg998057.html#msg998057
Jeg er ikke uenig med deg. Orso er, IMO, et gnagsår, men et høflig og relativt sakelig gnagsår. Han har stått for de aller fleste "flame"- trådene det siste året, og hans trådtitler er IMO både provoserende og polariserende. Jfr. "Hvorfor frykter de audiofile målinger".

Det betyr ikke at jeg ønsker ham bort fra HFS. Han har full rett, IMO, til både å poste her og starte tråder. Og det synes jeg han skal fortsette å gjøre. Så lenge han holder seg innenfor det vedtatte regelverket.

mvh

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Det betyr ikke at jeg ønsker ham bort fra HFS. Han har full rett, IMO, til både å poste her og starte tråder. Og det synes jeg han skal fortsette å gjøre. Så lenge han holder seg innenfor regelverket.

Det var da enda godt å høre, at vi fortsatt har ytringsfrihet....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.358
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
DAChild skrev:
Det betyr ikke at jeg ønsker ham bort fra HFS. Han har full rett, IMO, til både å poste her og starte tråder. Og det synes jeg han skal fortsette å gjøre. Så lenge han holder seg innenfor regelverket.

Det var da enda godt å høre, at vi fortsatt har ytringsfrihet....
Vi har ikke det, kompis. Dette er et privateid forum. Det er høvdingen, og han alene, som bestemmer hva vi kan ytre her. Det er derfor jeg mener at han bør holde seg til det regelverket som han selv har vedtatt.
mvh

P

Parelius

Gjest
tkr skrev:
Så lenge han holder seg innenfor det vedtatte regelverket.

mvh
Og den regel som ble gitt som tilstrekkelig begrunnelse var ikke den regel du henviser til - og som du jo selv gav uttrykk for. Derimot var det som fikk det hele til å tippe over for Store Høvding noe som de fleste - slett ikke alle - vil anse som en positiv ting; skeptisk fokus på alt vi blir levert innen denne hobbyen vår. Og der er tilfellet «Orso».

Så kan vi argumentere vikariernde til solen står opp igjen og smilene drar seg over leppene våre.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.358
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
tkr skrev:
Så lenge han holder seg innenfor det vedtatte regelverket.

mvh
Og den regel som ble gitt som tilstrekkelig begrunnelse var ikke den regel du henviser til - og som du jo selv gav uttrykk for. Derimot var det som fikk det hele til å tippe over for Store Høvding noe som de fleste - slett ikke alle - vil anse som en positiv ting; skeptisk fokus på alt vi blir levert innen denne hobbyen vår. Og der er tilfellet «Orso».

Så kan vi argumentere vikariernde til solen står opp igjen og smilene drar seg over leppene våre.
Helt enig, Parelius. Nå vet jo heller ikke jeg mer enn det høvdingen har skrevet. Men jeg stiller meg like tvilende til begrunnelsen som det du gjør.
mvh

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
La meg gjette:
Orso startet og drev forover en tråd hvor han mente at en bransjeaktør solgte overprisede akustikkprodukter med begrenset virkningsgrad (søk på humbug). Bransjeaktøren og Høvdingen (som også er bransjeaktør) snakket sammen og Høvdingen sendte Orso på gangen.

La meg spekulere:
Orso ville ikke blitt utestengt om forumet ikke var drevet av et bransjemenneske.
Har sansen for Valentinos lov... (du fornuftige man)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
At denne andedammen av en meningsutvekslingplass passes på av representanter fra markedskreftene er ikke det spor rart.
At sider som DIY, bruktbørsen og vintageavdelingen får eksistere er dog enda rarere da dette er med å pulverisere markedet...

Nei til DIY, bruktbørsen og vintageavdelingen!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Tråden gjenåpnes etter å ha vært stengt for natten for å unngå "ruspåvirkede utspill".

bjornh, moderator

O

Oblivion

Gjest
bjornh skrev:
Tråden gjenåpnes etter å ha vært stengt for natten for å unngå "ruspåvirkede utspill".

bjornh, moderator
Hmmm......

Dette var en forunderlig ny regel og måte å kontrollere forumet - og i beste KRF ånd...

T

timc

Gjest
Du leste åpenbart ikke de siste tirader som kom i går kveld.

O

Oblivion

Gjest
timc skrev:
Du leste åpenbart ikke de siste tirader som kom i går kveld.
Betyr det at tråden har blitt moderert?

Da burde det for oss som ikke har hatt "mulighet" til å følge med kontinuerlig ha vært tatt med en linje til som fortalte at tråden har vært moderert og innlegg slettet.

L

larkus

Gjest
tkr skrev:
Da har du jo allerede motsagt deg selv. Du hevdet at noen medlemmer kopierte og lagret innlegg.
Kjapp bruk av "Screenshot" er en fin ting i tilfelle innlegg eller hele tråder blir slettet ;D

mvh
larkus

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.709
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
bjornh skrev:

bjornh, moderator
Hmmm......

Dette var en forunderlig ny regel og måte å kontrollere forumet - og i beste KRF ånd...
Hehe. Kanskje like lurt å stenge hele forumet unntatt musikkavdelingen fra 00:00 til 05:00 på alle lørdager. ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Tråden har vært ryddet for litt "vrøvl" -bør ikke by på problemer. Generelt tror jeg mange bør enten avstå eller tenke nøye gjennom før man poster innlegg dersom man har drukket litt mer enn "litt".

bjornh, moderator

M

musicus

Gjest
"Dont drink and dial", var en gammel huskeregel fra tiden man var ulykkelig forelsket og vonbroten, det kan jo lett overföres til dette, ser at t.o.m tryneboka anbefaler slike kjöreregler :) ...

mvh

L

larkus

Gjest
Hva med å la demokratiet bestemme? Liste over fem HFS-medlemmer en gang i uka og avstemming om hvem som skal utestenges ;D Høvdingen og moderatorene trenger nok litt avlasting ;)

mvh
larkus

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.151
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
"Dont drink and dial", var en gammel huskeregel fra tiden man var ulykkelig forelsket og vonbroten, det kan jo lett overföres til dette, ser at t.o.m tryneboka anbefaler slike kjöreregler :) ...

mvh
Når neste utgave av hifisentralen lanseres så bør den kanskje utstyres med denne: http://www.fyllefilter.se/

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
I følge den testen er eg ikkje heiiilt edru :'(

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Forunderlig styring av dette forumet.

La nå til helv..... folk få uttale seg, MED eller UTEN en pils eller Valium innabords. de som leser, kan vel selv filtrere hva de finner interessat og ikke. yttringsfriheten GJELDER også etter en pils til maten.

Hakke lest hele tråden, men la nå Orso og andre skrive hva de måtte mene. (selvf. innenfor rammen av NORSK lovgivning)

Hva er bransjen redd for? ???

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Tråden har vært ryddet for litt "vrøvl" -bør ikke by på problemer. Generelt tror jeg mange bør enten avstå eller tenke nøye gjennom før man poster innlegg dersom man har drukket litt mer enn "litt".

bjornh, moderator
Helt riktig å beskytte noen fra seg selv. Ref drittkastingen fra DAChild til meg i natt. Jeg tåler det, men det må være tankevekkende se sitt lavmål fra fylle-rør neste dag - passelig edru...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
ottone skrev:
Jeg har fulgt innleggene fra orso, og debattene han har vært involvert i, med stor interesse lenge.
Ikke fordi jeg er enig i alt han har kommet med, eller fordi det er så viktig, men fordi jeg syns han har utmerket seg med en gjennomført rasjonell innfallsvinkel og en uvanlig grad av saklighet i sine innlegg. Han har også styrt unna personangrep og personkarakteristikker på en imponerende måte, tatt i betraktning den høye temperaturen i mange av "debattene" og tilsvarene. Det virker som hans utholdende saklighet har irritert meningsmotstandere fryktelig, og det har også vært interessant å observere.

HFS drives av et firma i hifi-bransjen, med de hensyn det innebærer, det har jeg alltid hatt full forståelse for. Det inkluderer også friheten til å redigere forum og brukere.
Men at orso nå blir utestengt er trist og ganske uforståelig, spesielt når det beskrives som om det skulle ha noe med form å gjøre, ikke innhold. Det virker ikke troverdig på meg, og jeg tar meg friheten til å kritisere for en gangs skyld.
De mest hatske motstandere av orso synes for meg å være folk med mindre interesse for musikk og lite musikalsk erfaring. Det er ikke kritikk eller latterliggjøring, det er bare min enkle observasjon.

Hele saken får meg for første gang til å føle det litt flaut å bruke så mye tid og energi på et slikt forum, og det skyldes grunnholdningene og motivene som jeg syns skinner gjennom her. Da er det kanskje på tide å gå i tenkeboksen og vurdere hva slags menighet det egentlig er jeg støtter ved å fortsatt holde på her.

Drittsekkmentalitet, kunnskapsforakt, mobbing og religiøs menighet koblet med kommersielle interesser har aldri vært helt min greie.

Jørgen
+1

Vel talt!

EDIT: +10 må det bli, det var 9 før meg :D

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Nok konspriasjonsteorier.

Orso har fått en 14 dagers utestengelse pga. gjentatte brudd på reglene (regel om gjentagelse og ubegrunnet kritikk), og dette er langt mindre komplisert enn enkelte skal ha det til. Han er hjertlig velkommen tilbake om 1 uke hvis han ønsker, og jeg stenger denne tråden nå da teoriene tar helt overhånd.

Tråden burde egentlig vært stoppet på side 1, men jeg synes på en annen side det er bra at folk viser hva de tenker og føler om en sak. Orso har helt klart kommet med mye matnyttig infomasjon, og han er en ivrig hifi-entusiast, men han må også holde seg innenfor regelverket som er laget.

Mvh
Høvdingen

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn