Hvorfor er Orso utestengt?

Status
Stengt for ytterligere svar.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Høvdingen skrev:
Hifi-miljøet er lite og det er ønskelig fra vår/min side å ha med bransjeaktører. En må nesten ta det som det er. Hvis en ønsker et forum hvor det er fritt frem å kritisere alt uten noen form for reelle bevis eller erfaringer, så bør det kanskje opprettes et eget forum for dette.
Ja, man må dessverre det. At det stilles krav til bevisførsel for kritiske betraktninger på et diskusjonsforum som om man førte en straffesak er slik jeg ser det håpløst, men inntil noen tar Høvdingens oppfordring til å starte et forum der man ikke trenger å ivareta bransjeaktørers omdømme, men kan diskutere som man vil, er det betingelsene vi har.

Det er vel ikke de mest grunnløse kritikkene som er problemet. Dersom jeg blir beskyldt for å være en lang og hengslete bønnestengel gir ikke det grunnlag for fornærmelse. Dersom noen sier at jeg er stutt, litt tykk og alt for masete og høyrøstet derimot...

Edit: Nettopp
hel skrev:
For meg er det ikke noe problem om folk mener en hel masse ting. Hvis jeg har tid, og ikke minst gidder, så kan jeg gi velbegrunnede svar. Dersom det ikke er hold i angrepet så faller det på sin egen urimelighet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Med fare for å ha oversett noen vesentlige innlegg; jeg følger tråden fordi jeg er nysgjerrig på følgende; som tittelen sier, hvorfor er Orso utestengt?

V

vredensgnag

Gjest
Såvidt jeg forstår mislikte han et "akustisk" produkt som bl.a. Six Moons har skrytt inn i asteroidebeltet.

(Fjernet en link.)

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Med fare for å ha oversett noen vesentlige innlegg; jeg følger tråden fordi jeg er nysgjerrig på følgende; som tittelen sier, hvorfor er Orso utestengt?
Høvdingen har vel svart noe ala: Generell oppførsel til tross for oppfordringer om å roe seg ned, samt at skepsisen til de her omtalte tibetanskinspirerte stålskålene var den berømte dråpen.

Se svar #113 i denne tråden for Hr. Høvdings redgjøresle.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vredensgnag; det fikk jeg med meg, jeg smilte litt av realiteten som ligger i at noen faktisk kjøper slikt selv også; men er Orsos innlegg i den tråden årsak? Har det blitt sagt?

EDIT; nb; så det var en var en samlet vurdering. Ok, jeg hadde ikke fått med meg det. Takker! Det er jo viktig for slike som meg også å følge med hvor grensene går :)

V

vredensgnag

Gjest
Jeg hadde ikke fått med meg Høvdingens innlegg 113 - som jeg syns har gode synspunkter.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Jeg hadde ikke fått med meg Høvdingens innlegg 113 - som jeg syns har gode synspunkter.
Enig i det. Oppfatter det som et reflektert innlegg som sikkert bare er toppen av isfjellet.

Dersom det i denne tråden er lov å kritisere innholdet i mange (de fleste?) av Orso's innlegg på HFS, så må jeg bare si at jeg er blant de som faktisk hopper videre fra en tråd når det blir evig gnål og mas om samme akustiske selvfølgeligheter i tråd etter tråd, år etter år. Jeg synes det blir rimelig drøyt å høre om hvordan man nærmest bør (må?) bo i noe som likner en madrassbutikk for å skjønne hva som egentlig er god musikkgjengivelse. Og alle vi som har stuer hvor familier bor i aner ikke hva god lyd er.

Som om vi andre var dumme eller det var mindre med oss… jo jeg takker. Selv om dette isolert neppe var en stor del av grunnen til at Orso er utestengt, så håper jeg på returen av en Orso med noe mer adekvat realitetsorientering og forhåpentlig også noe mer antenner enn før.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.014
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
vredensgnag skrev:
Såvidt jeg forstår mislikte han et "akustisk" produkt som bl.a. Six Moons har skrytt inn i asteroidebeltet.
(Fjernet en link.)
Det kan jeg godt forstå. At han mislikte det altså. Men at han skrev det...

Tror jeg trenger litt tuningprodukter selv nå

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er vel ingen som kritiserer sunn skepsis til produkter uten noen form for teknisk rasjonale? Er det virkelig det? Det har ikke jeg fått med meg. I så fall må jeg være varsom selv, siden jeg nærer samme skepsis selv.

P

Parelius

Gjest
vredensgnag skrev:
Av og til er vi bare grunnleggende uenig, Vreden. At kritikken av de dingsene skulle være det som fikk begret til å renne over, sier det meste. Den type kritikk burde virke motsatt.

Og gjentagelsens kunst kan jo de fleste av oss.

P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
Det er vel ingen som kritiserer sunn skepsis til produkter uten noen form for teknisk rasjonale? Er det virkelig det? Det har ikke jeg fått med meg. I så fall må jeg være varsom selv, siden jeg nærer samme skepsis selv.
Tror du må lese litt bedre, Vidar P.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tråder som starter med ordet "humbug" for så å nevne en bransjeaktør kan gjerne virke litt provoserende... Måten overskriften står på kan fort tas som om alt det bransjeaktøren gjør er humbug...Noe som ikke er helt heldig 8)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.677
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Korstog er en destruktiv øvelse og en korsfarer er pr definisjon ikke kjent for sin vide horisont og inkluderende vesen.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Vidar P skrev:
Tar gjerne imot lesetips til hvor Høvdingen eller riddere ved hans runde bord har kritisert den rasjonelle debatt. Det må ha gått meg hus forbi på HFS.

Men når det gjelder repetetivt gnål omkring hvor mye bedre det låter i noe som likner en madrassbutikk så har jeg lest evig nok, ellers takk.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
For min egen del, som moderator her på sentralen, syns jeg at noe av det som blir vanskelig er å hjelpe brukerne til å se at vi, av og til, primært modererer/kritiserer form og ikke innhold. I.e. måten noe skrives på, kontra hva som skrives. Slik jeg oppfatter sentralen er det rom for å kritisere det meste, så lenge det er saklig begrunnet og skrevet i en respektfull tone. Og slik jeg tenker om det er den respektfulle tonen det som ofte uttrykkes i et innleggs form, og ikke bare i dets innhold.

F.eks.:
Denne høyttaleren kan umulig og uten noensomhelst tvil fungere slik den dustete produsenten påstår. Produsenten er helt åpenbart på vid vanke, skjønner ingenting om de grunnleggende fysiske lovene og skriver bare vrøvl i markedsføringen sin. Det er totalt og gjennomført skandale at Hi-Fi-pusheren AS kan selge dette makkverket av en HT og jeg håper at produsenten, distributøren og alle disse utrolig teite, reklamefinansierte møkkeblekkene som sier at dette er en "god" høyttaler går konkurs.
kontra
For meg er det underlig at produsenten av denne høyttaleren påstår at høyttaleren skal fungere slik det beskrives, rett og slett fordi det ikke stemmer overens med slik jeg har forstått hvordan lyd skapes av en HT. Videre syns jeg det er trist at Hi-Fi Pusheren AS selger dette og jeg er overrasket over at den har fått så gode omtaler i ulike hi-fi magasiner.
Det første innlegget jeg siterer (disse er oppdiktet, bare så det er sagt) ville jeg moderert for å bryte med bl.a. regel nr. 1 og regel nr. 3. Det siste innlegget hadde jeg latt stå. Jeg vil mene at innholdet i begge innleggene langt på vei er det samme.

En ting jeg tror at kunne ha dempet mangt og meget her, er hvis vi hadde klart å skru ned noen knepp på hvor kontante og skråsikre vi er når vi skriver på nett. Ydmykhet og respekt tar deg langt, også på et online forum for hi-fi interesserte.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.250
Sted
Østfold
tkr skrev:
Korstog er en destruktiv øvelse og en korsfarer er pr definisjon ikke kjent for sin vide horisont og inkluderende vesen.

mvh
Det eneste korstoget vi har sett i denne sammenhengen er jakten på en ett eller annet påskudd for å få stengt ute Orso.

Det sier jo sitt at enkelte kan få seg til å skrive "det evindelige maset om akustikk, som om vi var dumme". Hvorfor er det enkelte som maser om forsterkere, høyttalere osv? Som om vi er dumme?

På tide å dele ut advarsler til dem som skriver om hifiprodukter i tide og utide?

P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
Parelius skrev:
Vidar P skrev:
Tar gjerne imot lesetips til hvor Høvdingen eller riddere ved hans runde bord har kritisert den rasjonelle debatt. Det må ha gått meg hus forbi på HFS.

Men når det gjelder repetetivt gnål omkring hvor mye bedre det låter i noe som likner en madrassbutikk så har jeg lest evig nok, ellers takk.
Det du har lest nok av kan du hoppe over. Mener du at kritikk av de dingsene er meningsløst/irrasjonelt/etc?

Høvdingen skrev:
Dere må nok delvis på sitat-jakt for det var en vurdering utifra mange ulike innlegg. Jeg ramser ikke opp alt her, men dingsebomsene fra AcousticTuning var kun prikken over i'en. Angrip gjerne produktet, men jeg synes det ble veldig feil å angripe bransjeaktøren uten at produktet en gang er er vurdert.
Og timic fikk en liten oppstrammer, om jeg forstod det rett.

timc skrev:
Parelius skrev:
timc skrev:
Jeg har fått munnkurv.
Living on the Edge!

Men er det virkelig sant, at du har fått smelt raudestokken over tastaturfingrane grunnet dine forklaringer på dingsens antatte (u)virkemåte?
Siden jeg er bransjeaktør, må jeg trå varsomt. Munnkurv var nok litt drastisk ordlegging.

Det ironiske i forhold til kommentaren din, er at jeg var den enste som forsvarte de omstridte prouktene utfra ett prinsippielt ståsted.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.677
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Det eneste korstoget vi har sett i denne sammenhengen er jakten på en ett eller annet påskudd for å få stengt ute Orso.
Den der tror jeg du må utbrodere. Hvem jaktet på et påskudd? Og hvordan vet du det?

mvh

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Godt å se at Orso engasjerer mer en interessen for hifi og musikk, selv når'n har permisjon fra sentralen....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Vidar P skrev:
Parelius skrev:
Vidar P skrev:

Det du har lest nok av kan du hoppe over. Mener du at kritikk av de dingsene er meningsløst/irrasjonelt/etc?
Nei, hvis du har forstått meg slik så er det kanskje du som burde lese litt bedre, eller jeg som må ha vært mye mer utydelig enn jeg klarer å se selv  :)

Jeg sier jo at jeg ler i skjegget av disse dingsene jeg, og at jeg er tilhenger av at det må være greit å kritisere irrasjonalitet, voodoo, sort magi etc på rasjonelt grunnlag. Jeg tror du har misforstått meg. Det jeg sier er jo at jeg har opplevd at HFS på det jevne har godt rom for rasjonell kritikk av irrasjonaliteter, på linje med ditto kritikk av rasjonaliteter. Det er ufundert kritikk og repetetivt gnål som ikke møter samme takhøyde.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.250
Sted
Østfold
tkr skrev:
Snickers-is skrev:
Den der tror jeg du må utbrodere. Hvem jaktet på et påskudd? Og hvordan vet du det?

mvh
Når man får advarsel for å skrive saklig om akustikk på et forum som handler om lyd...

Og grunnlaget for denne utkastelsen er på skikkelig heksejaktnivå. Alle svarene så langt bærer preg av at her er det noe som ikke skal frem, akkurat som i en liknende tråd for noen måneder siden.

P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
Det er ufundert kritikk [zip]
Og det var tilfellet i tilfellet «Orso»? Var Orso den som slang rundt seg med mest «ufundert kritikk»?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Vidar P skrev:
Det er ufundert kritikk [zip]
Og det var tilfellet i tilfellet «Orso»? Var Orso den som slang rundt seg med mest «ufundert kritikk»?
Det har jeg heldigvis ikke ment noe om, og det er heldigvis ikke min oppgave å mene noe om det heller. Ser at den oppgaven vanligvis blir ivaretatt av det runde bord, så rett spørsmålet dit du.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.250
Sted
Østfold
Hva er poenget med å strø om seg med slike argumenter i en tråd som omhandler grunnlaget for utestengelsen av orso dersom du ikke mener det har noe med den aktuelle saken å gjøre?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg spurte hvorfor Orso ble utestengt, det er tema i tråden. Fikk gode svar på det. Burde være et greit spørsmål.

Deretter tilføyde jeg at jeg håper vi snart ser returen av Orso, men en Orso med noe mer tilbakeholdenhet på dette å promotere akustikk-forbi-det-de-fleste-er-i-stand-til-å-få-gjennom-i-en-familiestue igjen og igjen i så mange tråder at det blir en plage i mitt syn. Det er mitt håp, burde være greit det også.

Det som ikke er greit er å dra ut i slike usakligheter om at jeg strør om meg med påstander og argumenter. Jeg strør om meg med egne meninger og egne håp, ikke påstander. Jeg strør egentlig lite av de også. Burde være helt greit imo, ikke minst siden vi er i avdelingen for kommentarer til forumet.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.752
Torget vurderinger
4
Hvorfor skal hele sentralen vite hvorfor folk er utestengt?
Er det innteresant?
Har Høvdingen opplysningsplikt?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det bør være av allmenn interesse å kjenne til innholdet i og praktiseringen av regelverket iallefall.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.677
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Regler for HFS, § 4, f.eks:

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.
mvh

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.990
RJEL skrev:

Er det innteresant?

Tja, jo, nei.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.250
Sted
Østfold
tkr skrev:

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

mvh
Om dette er måten denne regelen skal håndheves kan det fort bli tynnt med folk her.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.677
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
tkr skrev:

mvh
Om dette er måten denne regelen skal håndheves kan det fort bli tynnt med folk her.
Bare så vi forstår hverandre, Snickers:
Jeg skal være den siste til å hevde at reglene på HFS blir praktisert med så mye som et snev av konsekvens!
mvh

Edit: Da jeg var moderator, forsøkte jeg veldig hardt å få til en slags konsekvent bedømmelse og en slags "straffekatalog". F.eks. Tilsnakk> Advarsel 1-2-3 > Utestengelse. No go.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nåja, dersom jeg skal tillates å mene noe så synes det på meg som om Orso ikke akkurat er uskyldig i overskridelser av denne regelen for å si det mildt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.250
Sted
Østfold
Vidar P skrev:
Jeg spurte hvorfor Orso ble utestengt, det er tema i tråden. Fikk gode svar på det. Burde være et greit spørsmål.

Deretter tilføyde jeg at jeg håper vi snart ser returen av Orso, men en Orso med noe mer tilbakeholdenhet på dette å promotere akustikk-forbi-det-de-fleste-er-i-stand-til-å-få-gjennom-i-en-familiestue igjen og igjen i så mange tråder at det blir en plage i mitt syn. Det er mitt håp, burde være greit det også.

Det som ikke er greit er å dra ut i slike usakligheter om at jeg strør om meg med påstander og argumenter. Jeg strør om meg med egne meninger og egne håp, ikke påstander. Jeg strør egentlig lite av de også. Burde være helt greit imo, ikke minst siden vi er i avdelingen for kommentarer til forumet.
Dette var ikke mye klargjørende. Mener du eller mener du ikke at dette sitatet:

Vidar P skrev:
Det er ufundert kritikk og repetetivt gnål som ikke møter samme takhøyde.
har noe med Orso sin fremferd å gjøre?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis det ikke er klart nok for deg Snickers så er det synd. Jeg drar ikke videre på din vei med dette, har fått mine svar.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.250
Sted
Østfold
tkr skrev:
Snickers-is skrev:
tkr skrev:

mvh
Bare så vi forstår hverandre, Snickers:
Jeg skal være den siste til å hevde at reglene på HFS blir praktisert med så mye som et snev av konsekvens!
mvh
Man kan ikke forvente at folk retter seg etter skrevne regler. Folk retter seg etter måten de blir praktisert. Da er det direkte ufint å plukket ut et enkeltmedlem som skal utsettes for ekstra streng håndhevelse.

L

larkus

Gjest
Snickers-is skrev:
tkr skrev:

mvh
Denne regelen gjelder tydeligvis ikke typiske high-end produkter, men bare produkter som ikke gir status i menigheten.

mvh larkus

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.677
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Man kan ikke forvente at folk retter seg etter skrevne regler. Folk retter seg etter måten de blir praktisert. Da er det direkte ufint å plukket ut et enkeltmedlem som skal utsettes for ekstra streng håndhevelse.
Jo, det kan man forvente, IMO.

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.250
Sted
Østfold
Vidar P skrev:
Hvis det ikke er klart nok for deg Snickers så er det synd. Jeg drar ikke videre på din vei med dette, har fått mine svar.
Greit, da ble hensikten din klokkeklar.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
RJEL skrev:
For min egen del: Fordi jeg synes det er merkelig at et ivrig medlem som uten bannskap skriver mye og tidvis* interessant om HiFi-problemstillinger han er opptatt av blir kastet ut for å være for lite hensynsfull i forhold til kommersielle interesser. Dette synes jeg er dårlig oppførsel fra Høvdingens side av to grunner: 1. Det krasjer med hele ideen om et diskusjonsforum. 2: Man skal ikke behandle folk slik.

*Edit: Burde valgt et annet ord enn "tidvis", kanskje noe opp mot "overveiende".

RJEL skrev:
Nei, han kan gjøre som han vil.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn