Hvorfor dyr streamer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Selvsagt klarer de levere høy byggekvalitet til denne prisen, skulle da bare mangle!
    Normalt kjører ikke jeg over dingsene mine (med mindre jeg skal demonstrere et poeng for idioter på finn som vil ha noe gratis) :)
    Når Mark Levinson spiller er der ingen som savner å bli overkjørt av noe som helst. Det er liksom bare der, uten å kjøres over. 😁
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Selvsagt klarer de levere høy byggekvalitet til denne prisen, skulle da bare mangle! De klarer sikkert også bruke komponenter i toppklasse (som koster opp til et par 100 USD/stk fra hylla i Kina).
    Normalt kjører ikke jeg over dingsene mine (med mindre jeg skal demonstrere et poeng for idioter på finn som vil ha noe gratis) :)
    Det er lyden som styrer. At det er bygd for en krig eller 2 har aldri skadet noen.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Jeg har brukt Raspberry pi 3 som streamere i en del år, de fungerer utmerket. Har to anlegg i drift, i det ene leverer Pi+hat I2S til en DAC og i det andet anlegg leverer pi+DAC-hat direkte til forforsterker (passiv eller aktiv ihht. dagens lune). DAC hatten som jeg bruker er nok det svakeste leddet og kunne med fordel erstattes med en bedre DAC. TV lyd går fra AppleTV til TV (som brukes kun som monitor) via HDMI som så har optisk forbindelse (dvs TV :) ) til DAC. Selvom det er en rett simpel/billig/knotet løsning så lyder TV, YOUTUBE, Sporify mm. helt ok :) .
    Jeg bruker også Apple-TV (ikke 4K-versjon) via HDMI til TV, og forsøkte å ta lyden digitalt ut til Devialet Expert. Dette virket på enkelte sendinger, men var taust på andre, som NRKs Exit. Da måtte jeg ta lyden analogt ut fra TV (Philips) for å få lyd. Helt greit, da jeg har 2-kanal i stua. Men irriterende :-( , må være noe tøv med digitale rettigheter på visse programmer. Kunne tatt rett ut av Apple-TV, men da måtte lyden forsinkes ift TV, det er også for mye styr.

    Er det flere som har plages med digital lyd ut fra TV og ulik oppførsel på forskjellige programtyper?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.518
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg bruker også Apple-TV (ikke 4K-versjon) via HDMI til TV, og forsøkte å ta lyden digitalt ut til Devialet Expert. Dette virket på enkelte sendinger, men var taust på andre, som NRKs Exit. Da måtte jeg ta lyden analogt ut fra TV (Philips) for å få lyd. Helt greit, da jeg har 2-kanal i stua. Men irriterende :-( , må være noe tøv med digitale rettigheter på visse programmer. Kunne tatt rett ut av Apple-TV, men da måtte lyden forsinkes ift TV, det er også for mye styr.

    Er det flere som har plages med digital lyd ut fra TV og ulik oppførsel på forskjellige programtyper?
    Sjekk at ikke TV-en står innstilt på Passthrough/bitstream på digital output, kan høres ut som et det funker/ikke funker etter hvilket lydformat det er på det du spiller av. Dersom den settes til PCM bør det ikke være noen forskjeller.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Sannsynligvis på grunn at både Mark Levinson og jeg er på ville veier. Ikke når lyden rår.
    Svindyrt dog.😁
    Joda, men i rettferdighetens navn er No.519 langt mer enn en streamer; High-end pre-amp, dac, sacd-spiller OG streamer. Kunne gjerne hatt en sånn...
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Til mitt bruk - musikk i CD kvalitet og med tilknyting til en eparat (god) DAC - han mente Lindemann var mer enn god nok for meg.
    Men - og dette drøftet jeg ikke med han - kan være streamer med innebygget DAC i den klassen du mener faktisk er verdt sine ekstra kroner, dersom direkte kontakt mellom streamer/DAC har sin fordel. Og noen mener jo det..
    Har også forstått at denne er meget god, rimelig også. Men, hvordan er brukergrensesnittet i Lindemann-appen? Og, hvor gode er Lindemann på raskt å implementere ny sw når det er behov for det? Er de gode på dette må jo dette være en innertier. Men er de middelmådige på dette, som de fleste andre, er det ikke fullt så interessant. Lumin og Naim virker å ligge et stykke foran de fleste vedr app/gui. Skynder meg å si at jeg ikke har sett Lindemann-appen i bruk.
    Som mange er inne på er ofte lyden god nok, og kanskje ikke så forskjellig. Men for at streaming skal kunne bli en tilfredstillende kilde til high-end lyd må mer enn lyd være på plass.
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lindemann app fungerer knirkefritt, dog er Naim sin bedre. Det viktigste er at lyden er meget bra. Med samme dac var det en oppgradering fra både pc rett i dac og Node2i. Prisen er latterlig lav etter min mening. Anbefales.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Streamer ville jeg kjøpt noe mest mulig kommersielt som ikke er for dyrt rett og slett. Dyrere produkter som selges som er nisje-bedrifter på et hjørne i en eller annen by (eller langt utpå landet i Hedmarken for den saks skyld) ville jeg holdt meg unna, nettopp pga. oppdateringer på produktene. Man får sikkert god oppfølging direkte fra produsent som gir veldig mange her inne en slags falsk trygghet, men her snakker vi om software og sikkerhet på IOT. Chippene har de ikke lagd selv, her er det sårbarheter i både ROM og RAM og nettverksdel og alt innenfor lag 1-7 på OSI-modellen. Kjøper man heller et produkt fra en større leverandør så er ihvertfall software oppdatert og patchet og man får et sikkert og godt produkt, da de har egne folk som jobber med dette til vanlig og sannsynligheten er større for at patcher blir lagd jevnlig og sårbarheter blir oppdaget av de som jobber med dette istedet for de som utnytter sårbarhetene. Jeg tviler på at kundegruppen og kompetansen på sikkerhet/software/nettverk er alt for stor på de dyrere merkene av streamerne, og spesielt de merkene som har inngrodde meninger om hvordan ting skal være siden 70-tallet og ikke fornyet seg særlig siden...
    Sonos, BluOS, Google Chromecast, Yamaha MusicCast, HeOS for å nevne noen, disse er store og seriøse nok til å ha egne utviklere og team som jobber jevnlig med patching og forbedringer på software og også klarer å detektere sårbarheter, de fleste streamere som koster 50K+++++ ser jeg mer for meg er en nisje og har et veldig begrenset marked på verdensbasis og jeg ville ha vært svært forsiktig med å påstå at de er sikrere enn en 5 år gammel utdatert Sonos. Når det er en-to stk. mann/dame som jobber deltid med patching av et helt merke, så er ikke det tillitsvekkende akkurat. Google er såpass store at de ikke bare har teams som jobber med sikkerhet og patching, men også klienter som sensorer og forsker på maskinlære. Og kina-produkter vil jeg ikke starte å nevne på engang, føler man Ali-produkter er sikre og gode? Mest sannsynlig er de sikrere enn man tror, men på en annen måte enn de fleste tenker da det mest sannsynlig står et stort team bak på utviklersiden.. Har man tilgang til en brannmur, se på "phone-home tilganger" fra klienten så har man sikkert underholdning i timesvis. Mest sannsynlig så bruker de den som en sensor, så klienten vet mer om deg enn det du vet om den.

    Også kommer hylekoret om eierglede etc.etc.etc... fint!
    I akkurat dette innlegget så er det fokus på sikkerhet, og her driter jeg fint i både eierglede, lyd og hvor mye stråling streameren har eller hva den har som lys-kilde og ikke minst hvilken farge den har!
    Streamere funker sikkert fint uten oppdateringer de, men ville du ha vært på internett med windows 98 fortsatt?
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Nuprime fortalte meg engang att det var softwareutviklere som var den store kostnaden og vanskelig å få fatt i dyktige folk. De hadde leid inn en Franskmann med hjemmekontor og det gikk ikke så glatt for å si det sånn.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nuprime fortalte meg engang att det var softwareutviklere som var den store kostnaden og vanskelig å få fatt i dyktige folk. De hadde leid inn en Franskmann med hjemmekontor og det gikk ikke så glatt for å si det sånn.
    Jeg skjønner virkelig ikke noe av at dette er vanskelig. Spotify, Tidal, Qobuz er jo basert på apputvikling, streamer-produsentene trenger bare å fikse en god implementering av disse, samt å kunne finne frem i filer fra minnepinner, usb-discer osv. Må være enkelt eller? Gleden over streaming er i alle fall langt større når dette er på topp. Bruker selv Mind 2, den er ok men heller ikke denne er på nivå med Lumin/Naim
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har også forstått at denne er meget god, rimelig også. Men, hvordan er brukergrensesnittet i Lindemann-appen? Og, hvor gode er Lindemann på raskt å implementere ny sw når det er behov for det? Er de gode på dette må jo dette være en innertier. Men er de middelmådige på dette, som de fleste andre, er det ikke fullt så interessant. Lumin og Naim virker å ligge et stykke foran de fleste vedr app/gui. Skynder meg å si at jeg ikke har sett Lindemann-appen i bruk.
    Som mange er inne på er ofte lyden god nok, og kanskje ikke så forskjellig. Men for at streaming skal kunne bli en tilfredstillende kilde til high-end lyd må mer enn lyd være på plass.
    Lindemann er raske på å oppdatere sw, et tysk selskap som jeg har meget god erfaring med. Etter å ha registert produktet på deres hjemmeside kommer det informasjon om oppdatering og nyheter. Men det er ikke snakk om spam, det kommer en epost kanskje en gang i måneden. Jeg er veldig fornøyd med produkt, sw og kundebehandling.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF
    X

    X186841

    Gjest
    Jeg skjønner virkelig ikke noe av at dette er vanskelig. Spotify, Tidal, Qobuz er jo basert på apputvikling, streamer-produsentene trenger bare å fikse en god implementering av disse, samt å kunne finne frem i filer fra minnepinner, usb-discer osv. Må være enkelt eller? Gleden over streaming er i alle fall langt større når dette er på topp. Bruker selv Mind 2, den er ok men heller ikke denne er på nivå med Lumin/Naim
    Ikke vanskelig, men dyrt å få tak i folk til å tilpasse og style software til ditt produkt. De havnet tilslutt på hyllevareløsning uten egne tilpassninger fra Qualcomm® AllPlay™ på WR100 som nå er utgått som produkt. Har fortsatt en sånn i roteskuffen og den funker til internettradio og Spotify connect.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner virkelig ikke noe av at dette er vanskelig. Spotify, Tidal, Qobuz er jo basert på apputvikling, streamer-produsentene trenger bare å fikse en god implementering av disse, samt å kunne finne frem i filer fra minnepinner, usb-discer osv. Må være enkelt eller? Gleden over streaming er i alle fall langt større når dette er på topp. Bruker selv Mind 2, den er ok men heller ikke denne er på nivå med Lumin/Naim
    Integreringen for REST-API er vel det enkleste!
    Også er det jevnlig kjente sårbarheter som dukker opp her og der, tipper man finner ganske mye rusk hos de fleste.
    Meltdown sårbarheten som dukket opp for et år eller to siden, har vel vært der siden 90-tallet og har fulgt CPU-arkitektur og ikke operativsystem. Nå fikk de lukket det verste i OS, men den er allikevel ikke borte.
    Min erfaring er også at flinke programmerere er det ikke flust av, og det er mangelvare på generell basis som all mulig annen arbeidskraft som er noenlunde etterspurt. Også har man dyktige utviklere, som faktisk ikke skjønner bæra av hverken hardware, nettverk eller sikkerhet for den saks skyld. Av og til må utviklere bli fortalt hva de skal gjøre veldig konkret. Men selv om de lager noe som fungerer bra for brukerne, så trenger ikke nødvendigvis sikkerheten å være der.
    Ikke glem at streamer også er en IOT (Internet Of Things) og må faktisk patches av og til, ikke bare for funksjon, men også sikkerhetspatching på sårbarheter som dukker opp underveis.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det finnes mange programmerere men ikke så mange virkelig gode programmerere. Bare spør VW.
    Har en 2 år gammel Skoda og for å si det mildt elektronikk og programvare er ikke det jeg vil fremheve som en fordel med bilene fra det konsernet. Eneste jeg liker er plassen og førersetet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mitt inntrykk er at de eneste som virkelig har fått til software i biler er Tesla.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kjøpte Lindemann Limetree Bridge forrige uke. Meget fornøyd med appstyring og den er superrask. Lyden er magisk. Lindemann er koblet med LAN og jeg sender signalet via Coax til Devialet. Et pluss er er at man kan koble til en Apple driver med USB kabel og spille CD. Passer meg perfekt da min CD spiller tok kvelden her om dagen. Anbefales til dere som vurderer en ren streamer
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Erfarer at USB-tilkoblingen er den som er mest aktuell for høy oppløsning. Eller går det greit gjennom coax også? Men jeg får ikke den høyeste oppløsningen når jeg bruker coax og optisk fra streamer til dac. Dét får jeg derimot når jeg bruker PC og USB.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Det varierer fra enhet til enhet. Coax og optisk er i utgangspunktet designet for opp til 24/48, men en del implementeringer støtter høyere.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Lindemann Limetree Bridge greier opptil 192kHz, 24 bit på både coax og optisk.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Hadde en streamer hatt skikkelig grensnitt så den kan brukes uten noe apper så hadde det vert værd noen høvdinger.
    Altså styre funksjoner via fjerkontroll.
    Men har ikke funnet noe slikt.... Mulig det finnes..?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En god app brukt på et lite dedikert nettbrett til en drøy tusenlapp er min fjernkontroll :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.518
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hadde en streamer hatt skikkelig grensnitt så den kan brukes uten noe apper så hadde det vert værd noen høvdinger.
    Altså styre funksjoner via fjerkontroll.
    Men har ikke funnet noe slikt.... Mulig det finnes..?
    Bluesound har fjernkontroll, men litt usikker hvor praktisk dette er når disse streamerne enten ikke har skjerm (eller har en bitte liten en).
    Hadde streamer enda hatt en skjermutgang for tilkobling til TV kunne jeg sett nytten..
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Bluesound har fjernkontroll, men litt usikker hvor praktisk dette er når disse streamerne enten ikke har skjerm (eller har en bitte liten en).
    Hadde streamer enda hatt en skjermutgang for tilkobling til TV kunne jeg sett nytten..
    En Electrokompaniet Dac/streamer har en HDMI-utgang. Montro om den også har fjernkontroll?
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    134
    Antall liker
    147
    Sted
    Bodø
    Bluesound har fjernkontroll, men litt usikker hvor praktisk dette er når disse streamerne enten ikke har skjerm (eller har en bitte liten en).
    Hadde streamer enda hatt en skjermutgang for tilkobling til TV kunne jeg sett nytten..
    Den nyeste Node (N130 ) får HDMI eARC hvis den kan brukes til noe fornuftig .
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.518
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Den nyeste Node (N130 ) får HDMI eARC hvis den kan brukes til noe fornuftig .
    Ja går an å sjekke med HFK for de som er interessert, men etter det jeg har lest er dette kun en ekstra lydinngang for å kunne sende lyd fra TV via HDMI.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ja går an å sjekke med HFK for de som er interessert, men etter det jeg har lest er dette kun en ekstra lydinngang for å kunne sende lyd fra TV via HDMI.
    Det kan jo faktisk være at CEC fungerer med fjernkontrollen når man kobler til HDMI? Ikke vet jeg.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.518
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det kan jo faktisk være at CEC fungerer med fjernkontrollen når man kobler til HDMI? Ikke vet jeg.
    Ja den vil fungere med CEC slik at du kan styre Node'n med fjernkontrollen til TVen, men siden det ikke skrives noe sted om at du får opp streaminginfo på skjermen så tror jeg ikke den har funksjonalitet utover dette. Kunne dog vært spennende å hvite om den kan behandle et DTS HD Master lydspor som kommer ferdig dekodet inn som PCM..
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Når man ikke kan skifte internet radio kanal engang uten å lete hele huset etter telefonen så er de såkalte high end strearmerne på feil spor.
    Ett sådant eksempel er visst Electrocompaniet ECM1.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke de fleste telefonen i lomma nå for tiden? Alle her inne venter på svar fra Finn, enten den ene eller andre veien.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Jeg har ny Intel Nuc 9 Windows pc med en Marantz Na8005 streamer som lydkort. Marantz Streamer er gammeldags når det gjelder streaming tjenester og viser hva som skjer når man kjøper en proprietær boks. Den har bare støtte for Spotify, ikke Tidal. Sikker på at de kunne ha laget det med et firmware oppgradering, men de vil heller at du kjøper en ny boks.
    Jeg kjøpte den til 1/4 del av ny pris og fikk da et knakenes godt lydkort til Nuc 9 pc.
    Slipper å tenke på jitter problematikk da overføring er asynkron - via usb hvis jeg vil bruke analog utgang i Marantz Na-8005.
    Hvis jeg vil ha bedre dac enn i Marantz Na8005, kan jeg kjøpe så dyr og fin som jeg vil med usb inngang og koble til pc'n.
    Streamer funksjon sitter i pc og vil være fleksibel til å bruke til å spille av hva det skal være av digitale formater i flere år fremover.
    Har plassert pc'n i et skap, så den verken høres eller syns.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har styrt stereoanlegget fra telefonen i 10 år.
    Streameren min er en Squeezebox Touch. Jeg har forresten to streamere til i huset. De kommer det faktisk lyd ut av og ikke bare PCM på optikk. Monolyd. Squeezebox Radio heter de.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Er jo greit med app hvis man kun har ett anlegg i huset, men hvis det flere som vi har, 3 anlegg, så blir det kronglat med å være bundet til en telefon for å styre anleggene. .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn