Hvorfor dyr streamer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    Er
    Wiim Mini bitperfekt streamer
    et duganes alternativ? med Analog inn fra RIAA og Digital ut?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Er
    Wiim Mini bitperfekt streamer
    et duganes alternativ? med Analog inn fra RIAA og Digital ut?
    Sånn fungerer den med tanke på analog inn:

    When selecting the analog input, the Mini's top-panel LED glows green, and it converts the analog signal to a 16/48 digital signal. The digitized data can then be directed either to the optical S/PDIF output or to the analog output, where it is converted back to analog with a Burr-Brown PCM5121 DAC chip. (When a 3.5mm plug is inserted into the analog output jack, the digital output is disabled.)
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Får ta sikte på en Node 2 i da. 👍
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Nå har jeg av nysgjerrighet koblet opp Sonos (rca) og CCA (toslink) mot dacen (MF M1) og gjør mitt beste for å forsøke å høre forskjell mellom de to. Begge på fullt volum for unngå digitalt dilldall.

    Forslag til låter som skiller?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg av nysgjerrighet koblet opp Sonos (rca) og CCA (toslink) mot dacen (MF M1) og gjør mitt beste for å forsøke å høre forskjell mellom de to. Begge på fullt volum for unngå digitalt dilldall.

    Forslag til låter som skiller?
    Sonos låter bra her også, men har ikke prøvd noe annet så. Hva er CCA?
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Sonos låter bra her også, men har ikke prøvd noe annet så. Hva er CCA?
    Som HoJ sier.

    Både Sonos connect og CCA skal være bitperfekt ved fullt volum, og leverer hhv 16/44.1 og opp til 24/96. Så da sliter jeg med å forstå at det er mulig å høre forskjell, eller mulig å få det "bedre".
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Som HoJ sier.

    Både Sonos connect og CCA skal være bitperfekt ved fullt volum, og leverer hhv 16/44.1 og opp til 24/96. Så da sliter jeg med å forstå at det er mulig å høre forskjell, eller mulig å få det "bedre".
    Har du nyere versjon av Sonos connect? Mulig det da er bit perfect. Sonos connect gen 1 er ikke det.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Har du nyere versjon av Sonos connect? Mulig det da er bit perfect. Sonos connect gen 1 er ikke det.
    Den er kompatibel med s2, så relativt ny. Visste ikke det var noen vesentlige forskjeller på de ellers? Testene jeg har sett har konkludert positivt (i praksis så bra det blir med 16/44.1), uten at jeg har sett om de har skilt på versjon.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Det er ikke natt og dag forskjeller, men veldig mange brukere opplever en degradering av lyden.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har gen 1. Det er vel bare å prøve en Node 2i, så finner jeg ut av det.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Her låter Mola Mola Tambaqui helt fantastisks som streamer. Denne er koblet med nettverkskabel rett i ruteren. Det samme er en vifteløs pc som fungerer som Roon Core.
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig, du har kjøpt deg en premium dac etter hva jeg har lest. Jeg har en Lindeman Bridge streamer ( ca 8000), det var tydelig et hakk opp fra BS 2i koblet til samme dac. Vil også anbefale Qobus for best lyd.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Enig, du har kjøpt deg en premium dac etter hva jeg har lest. Jeg har en Lindeman Bridge streamer ( ca 8000), det var tydelig et hakk opp fra BS 2i koblet til samme dac. Vil også anbefale Qobus for best lyd.
    Bruker selvfølgelig Qobus :)
    Som streamer syns jeg denne er bedre enn usb fra vifteløs musikkpc. (PCen står nå som Roon Core).
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Så en slik mini med core installert bør kobles til med kabel. Eller er wifi like bra?
    De lærde strides om en kabel kan overføre støy, du kan jo og få potensialforskjeller mellom utstyr som er tilkoblet ledning, så i teorien så kan wifi være bedre.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Så en slik mini med core installert bør kobles til med kabel. Eller er wifi like bra?
    Interessant spørsmål, nettverksteknisk er wifi like bra på så lave hastigheter (om du har ok dekning).
    Men hva er minst dårlig av elektrisk støy via kabel og støy via luften…
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Interessant spørsmål, nettverksteknisk er wifi like bra på så lave hastigheter (om du har ok dekning).
    Men hva er minst dårlig av elektrisk støy via kabel og støy via luften…
    Hos meg så handler det om at jeg ønsker at det som kan være kablet skal være kablet, slik at hastigheten via wifi er så god som mulig. Jeg har Telia via coax-kabel 500/25 hastighet. Dette måler jeg med min mobil med wifi.
    Screenshot_20221029_195926.jpg

    Nå er det ikke lenge til jeg kan få 1000/1000.
    Mye ble lagt klar i går.
    20221028_171054.jpg
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Aha. Takk for innspill.

    Jeg har Roon Core på en gammel imac som ikke oppdaterer OS lenger. Det er et herk hver gang Roon oppdaterer programvaren, for den vil ikke imac laste ned automatisk. Tilkobling via wifi har fungert fint.

    Vurderer NUC som kan plasseres et strategisk sted i en bod, men jeg har ikke tilgang til nettverkspunkter der.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Så en slik mini med core installert bør kobles til med kabel. Eller er wifi like bra?
    Selv 2.4GHz er bra nok til hi-rez musikkstrøm. Respons til nettbrett/telefon kan trolig oppleves mer snappy med raskere WiFi6 om brett/telefon støtter dette.

    Denne posten belyser litt vedrørende forventet trafikk ved ulike sample rater.

    Merk at en RPi3 med normal FLAC strøm tusler med hvilepuls med CPU i lavstrømmodus på 600MHz. Selv sammen med CamillaDSP kjørende en 5 bånd EQ får ikke fram svette på RPi som fortsatt tusler med 600-700MHz.

    Så hva ROON Core egentlig behøver all CPU og minne til er egentlig en gåte? Et det bitcoin den dekrypterer?
    Joda den opererer en større lokal database, men jeg har cashet over 3900 album med cover i LMS sin database som da knapt blir 1 GB. Relevante koblinger til lignende artister samt info om artisten som avspilles hentes med ferske data i skyen ved behov.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Hos meg så handler det om at jeg ønsker at det som kan være kablet skal være kablet, slik at hastigheten via wifi er så god som mulig. Jeg har Telia via coax-kabel 500/25 hastighet. Dette måler jeg med min mobil med wifi.
    Vis vedlegget 863091
    Nå er det ikke lenge til jeg kan få 1000/1000.
    Mye ble lagt klar i går.
    Vis vedlegget 863092
    Håper det er fra en lokal leverandør (som jeg jobber hos) ;)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.050
    Antall liker
    3.975
    Sted
    Tårnåsen
    Så lenge streameren er bitperfect og man har ekstern DAC er det så langt beste forbedringsverktøyet jeg vet om hvis man ønsker å strekke strikken så langt som mulig denne lille saken:
    Da skal det virkelig ikke være noen forskjell om streameren koster si eller så, eller om man bare streamer over USB fra en PC eller en annen dings, både med tanke på jitter og støy. Alle digitale inputs isoleres og regenereres uansett. Så jeg valgte denne sammen med en Cocktail Audio X50D streamer som Roon endpoint, framfor å kjøpe X50D Pro (som har bedre strømforsyning og klokke) men koster det dobbelte. Valgte for øvrig Cocktail pga all funksjonaliteten, nydelig display, Roon ready, NAS lagring, ripping, masse inputs og outputs, osv osv.
    På litt mer "pro" komponenter som har input for master wordclock kan den lille Mutec-saken utgjøre enda større forskjell ved at alle ledd i den digitale kjeden fram til og med DAC er perfekt synkronisert.
    Om det er verd prisen kan alltids diskuteres (ca 10 000), også avhengig av utstyret for øvrig, men mulighetene og resultatet som tilbys med denne opp mot forskjellige digitale kilder med ymse kvalitet var vel verd det for min del, selv med en dyr dCS DAC i etterkant.
    Avspillingskjeden min for digital musikk er altså
    Roon + Qobuz (via kablet ethernett)->Cocktail X50D (USB ut) -> Mutec (AES ut, WClk ut)-> (WClk + AES inn fra Mutec) Trinnov (AES ut)-> (WClk fra Mutec + AES inn fra Trinnov) dCS DAC (XLR ut)->(XLR inn) ASR Emitter->Tannoy Westminster. Subber rett fra Trinnov.
    Mange vil sikkert mene at det er unødvendig komplisert men det skyldes blant annet at jeg har romkorreksjon med Trinnov heldigitalt...
     
    Sist redigert:

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Da er en pent brukt Node 2i på plass og ift Connect så løfter denne lyden noen hakk kan man si. Jeg bruker Tidal HiFi.
    Det jeg lurer på er, hvordan får jeg "My Music" in på BlueOs appen? Når jeg åpner den i BlueOs så er det bare noen mix lister som ligger der som ikke jeg kjenner til.
    I Sonos appen så er dette på plass. Noen tips??
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.050
    Antall liker
    3.975
    Sted
    Tårnåsen
    Så hva ROON Core egentlig behøver all CPU og minne til er egentlig en gåte? Et det bitcoin den dekrypterer?
    Joda den opererer en større lokal database, men jeg har cashet over 3900 album med cover i LMS sin database som da knapt blir 1 GB. Relevante koblinger til lignende artister samt info om artisten som avspilles hentes med ferske data i skyen ved behov.
    Ja det er en gåte. Eller svaret er sikkert enkelt, og det er vel siktet mot ekstrasalg for den kjøpergruppen som kanskje ikke har så mange PC'er slengende rundt omkring, eller som tenker at core må være en del av "anlegget" og tror de må kjøpe en dedikert boks. Her kjører Roon core HELT fint på en Mac Pro som er arbeidsstasjonen i stua, ikke at det egentlig er nødvendig med de kreftene. Har kjørt med Audiolense convolution, upsampling, PEQ osv osv selv med en gammel Windows laptop PC som jeg er i ferd med å pensjonere. Det funket også HELT fint. Bortsett fra alle windows-oppdateringene som var slitsomt. Så derfor mac.
     
    Sist redigert:

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    Da er en pent brukt Node 2i på plass og ift Connect så løfter denne lyden noen hakk kan man si. Jeg bruker Tidal HiFi.
    Det jeg lurer på er, hvordan får jeg "My Music" in på BlueOs appen? Når jeg åpner den i BlueOs så er det bare noen mix lister som ligger der som ikke jeg kjenner til.
    I Sonos appen så er dette på plass. Noen tips??
    Har du tatt en factory resett av node2i når du fikk den ? Logget inn med din bruker på tidal i music service ?
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Da er en pent brukt Node 2i på plass og ift Connect så løfter denne lyden noen hakk kan man si. Jeg bruker Tidal HiFi.
    Det jeg lurer på er, hvordan får jeg "My Music" in på BlueOs appen? Når jeg åpner den i BlueOs så er det bare noen mix lister som ligger der som ikke jeg kjenner til.
    I Sonos appen så er dette på plass. Noen tips??
    Hei. Jeg skjønte ikke helt.... Mener du at Node 2i spiller bedre via BluOs enn Tidal Connect? Har en Node 2 selv som jeg kan bruke både med BluOs og Tidal Connect, men velger bevisst Connect fordi jeg da kan bruke spillelistene/min musikk/anbefalinger i Tidal-appen. Men avspillingen burde vel gi samme kvalitet i begge apper....
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Hei. Jeg skjønte ikke helt.... Mener du at Node 2i spiller bedre via BluOs enn Tidal Connect? Har en Node 2 selv som jeg kan bruke både med BluOs og Tidal Connect, men velger bevisst Connect fordi jeg da kan bruke spillelistene/min musikk/anbefalinger i Tidal-appen. Men avspillingen burde vel gi samme kvalitet i begge apper....
    Jeg brukte Sonos Connect tidlegere. Det du skriver har jeg ikke testet ut enda. Lurte bare på om man kan få min musikk inn på BluOS.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Jeg brukte Sonos Connect tidlegere. Det du skriver har jeg ikke testet ut enda. Lurte bare på om man kan få min musikk inn på BluOS.
    Hvordan opplever du forskjellen? Som nevnt over har jeg testet sonos connect vs chromecast inn i DAC, og synes ikke jeg merker forskjell. I hvert fall ikke som jeg klarer å sette fingeren på.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan opplever du forskjellen? Som nevnt over har jeg testet sonos connect vs chromecast inn i DAC, og synes ikke jeg merker forskjell. I hvert fall ikke som jeg klarer å sette fingeren på.
    Hei. Lyden ble mye åpnere/luftiger med mer detaljer spesielt i diskantområdet og mellomtone. Mer klangrikdom. Ser du har gen 2 av Connect og den er vel bitperfekt. De jeg har er gen1, så det kan være det som gjør den store forskjelen her hos meg.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Jeg brukte Sonos Connect tidlegere. Det du skriver har jeg ikke testet ut enda. Lurte bare på om man kan få min musikk inn på BluOS.
    ...Aha... Sonos Connect... Med Tidal Connect menes bare at Blusound støtter bruk av Tidal-appen som styring av avspillingen. For min del gjør det nytten. Men jeg har ikke sjekket om BluOs kan hente den type info fra Tidal... trodde egentlig ikke det...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn