Diverse Hvordan vite hva som passer sammen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.120
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Høyttalerne som vurderes har svakheter som f.eks:
- Høy baffelstep hvor mye lyd går bakover tidlig i frekvens
- Mangler uniform spredning både horisontalt og vertikalt for et større frekvensområdet
- Sprer mye vertikalt som gir mer hørbare og utstikkende refleksjoner
- Delefrekvens i et uheldig frekvensområdet
- Passivt delefilter uten tidskorrigering mellom elementene og de andre svakhetene som et passivt delefilter gir sammenlignet med et aktivt
- Klassisk gulvkansellering i grunntoneområdet
- Problemer med diffraksjon fra kabinettet
- Lav kapasitet og høy forvrengning i deler av frekvensområdet

En effektforsterker som Vera Audio vil avsløre slikt.

Gode målemessige høyttalere, optimalisering av plassering og akustikk er det viktigste å få plass først slik jeg ser det. Man bør tilstrebe å tilpasse spredning fra høyttalerne til rommet og bruksområdet. Har man f.eks et utfordrerende rom, er låst til en plassering, kan ikke utføre akustiske tiltak osv. så er desto viktigere å velge høyttalere med et spredningsmønster som passer.

Debattene her inne om passende og matchende elektronikk får IMO for stor plass og det nevnte over altfor lite. Bli et fokus på små områder før det vesentlige er lagt til rette for. Resultatet blir da sjelden bra og fører en fort inn i en byttekarusell.
Vil Veras avsløringer være så plagsomme at det ikke vil være mulig å kose seg med god musikk og god lyd, selv om der skulle finnes høyttalere som ut fra dine skriblerier ville passet bedre? Eller er dette synsing/mistanker basert på hva som står på print på et eller annet papir, men som det gjenstår å få bekreftet i virkeligheten?
Synes i så fall det høres litt merksnodig ut, all den tid jeg har hørt både SF og Serblin spille godt på annet utstyr enn det ts lister opp, og Vera, som jo fakta er en knallgod forsterker.......

mvh
Proffen

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
309
Sted
Tranby
For å få et anlegg man er fornøyd med må det være tilpasset rommet. Har man en typisk norsk stue på 30-40 m2 må man ha litt størrelse på høyttalerne.
Lyd forplanter seg i rommet og avtar med tredje potens. Lydeffekt nivå måles i db som er logaritmisk log10, dvs. 10 ganger høyere effekt øker nivå med 10 db.
Følsomheten på ht oppgis ofte i db ved 1 w 1 meter fra.
Man kan da begynne å regne. First Watt forsterker kan sannsynligvis bare frembringe nok lyd til fyldig taffel musikk. Dvs man får maks ca 94 db lydnivå. 5W og 88 db følsomhet. Da har man ikke tatt hensyn til at disse vakre italienske høyttalerne kan ha noen primadonna nykker med lav impedans i bassen som suger ut de 5 w lenge før du er oppe i teoretiske 94 desibelene.
Det finnes mange gode kraftige forsterkere i dag. Hadde kjøpt en billigere streamer med DAC og pre og en dyrere forsterker.
Besøk noen butikker, få råd og lytt.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.891
Torget vurderinger
1
Jeg synes TS bare skal få kjøpe det han vil av synsing, fremfor å gidde og høre på det selv!
Kanskje noen guruer kan hjelpe ham med å tømme lommeboken ytterligere, med både håndspåleggelser og kabler. Også vil man fortsatt ha en totalt uforståelig elendig lyd.

Ikke alle er interessert i å faktisk få råd, de er bare noen jåler som er interessert i å få oppmerksomhet på bling.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
8.895
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hei.
jeg går og funderer nytt anlegg, da jeg i løpet av året vil flytte, og akkurat nå har jeg et ræva anlegg.
Men så klør jeg meg i huet, da det omtrent er umulig å høre på anlegget jeg vurderer.
Så hvordan gjør man det når man vil sette sammen et anlegg, og tenker utenfor boksen.
anlegget jeg vurderer er
Høyttalere : Sonus Faber Maxima Amator eller Franco Serblin Acordo
Forforsterker : Pass Labs XP-32
Effektforsterker : First Watt SIT-5 monoblokker
Streamer Lumin P1.

Og selvsagt så vil ørene tilpasse seg lyden etter hvert. Men åssen gjør man det hvis man ikke har mulighet til å høre alt sammen
Dette behøver ikke være så komplisert: Det som har åpenbart mest å si for lyden er høyttalerne, så du kan jo begynne med å dra en plass hvor du kan høre på de. Hvertfall Sonus Faber er vel å få hørt på hos norske forhandlere. Så er det som andre sier greit med en forsterker som har nok effekt (kanskje samme forhandler har noe å anbefale?), så er du vel langt på vei i mål.

Utover det så har rommet mye å si, så det vil ikke nødvendigvis låte helt likt hos forhandleren som hjemme hos deg selv, men de fleste tilbyr vel å returnere hvis du ikke er fornøyd.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.299
Torget vurderinger
2
«Hifi Stereo en innføring» av Svein Erik Børja er et sted å begynne, Finnes på biblioteket og nett bibliotek. Gamle råd men de er fortsatte gyldige.. mener den omhandler match mellom høyttaler og forsterker osv , uten dagens svada og villedende blomsterspråk.

Topp Bunn