Hvordan streamer du musikk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det jeg lurer på med dette opplegget-og andre opplegg hvor man bruker en PC og USB DAC, er om folk sitter med en laptop i fanget og en 5m lang USB kabel fra PC til anlegget? Eller om det kan styres på en mer trådløs måte?
    Roon Core installert på en MacMini og fra macmini en usb til USB dac rett i forsterkeren. Styres fra telefon/nettbrett med Roon appen.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har ved flere anledninger koblet til min Cyrus CD spiller for en reality check og ofte blir konklusjonen at den spiller bedre en Tidal uavhenging av kvaliteten på streamer og DAC. Men finner du gode "innspillinger" på Tidal (ref denne tråden; https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/tidal-låter-med-fantastisk-lyd.82278/) og sammenlikner dem med en CD så skal man ha gode ører for å høre forskjell etter at nivåforskjeller er justert. Mye av musikken på Tidal og Spotify er komprimert og "loudnessifisert" totalt ihjel - dessverre.

    -BB-
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Jeg har ved flere anledninger koblet til min Cyrus CD spiller for en reality check og ofte blir konklusjonen at den spiller bedre en Tidal uavhenging av kvaliteten på streamer og DAC. Men finner du gode "innspillinger" på Tidal (ref denne tråden; https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/tidal-låter-med-fantastisk-lyd.82278/) og sammenlikner dem med en CD så skal man ha gode ører for å høre forskjell etter at nivåforskjeller er justert. Mye av musikken på Tidal og Spotify er komprimert og "loudnessifisert" totalt ihjel - dessverre.

    -BB-
    Nettopp derfor at det er et kunststykke å overgå CD med streaming.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Hva er en oppegående dac? :) Den må vel i så fall reclocke. I tillegg er jo drivverk/ikke drivverk en variabel. Kanskje han i tillegg sammenlignet med CD-lyd der han brukte analog ut fra CD. Nok en variabel..... osv.
    Topping D5o, D70, D90. Smsl m100 bare for å nevne noen.
    Skal man sammenligne lyd så får man gi de samme betingelser. Cd spiller og streaming må gå gjennom samme DAC for at det skal være rettferdig.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.567
    Antall liker
    7.523
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg bruker en bærbar pc med overkill specs (Intel i7, 12GB ram, SSD). Clean install av Windows 10 Pro og kun installert Spotify for streaming og Jriver (m/WASAPI for å unngå volum og re-sampling i Windows)for avspilling av rippet musikk. PC er koblet med USB til DAC og hdmi til TV, styres via trådløst tastatur og mus.
    Fungerer bra - enkelt og greit :)
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Finnes det noen fornuftige cd spillere som har digital in?
    holder på å sette opp et low-fi headsystem.
    Nå mangler jeg bare dac og kilde. Tenker kilden skal bestå av cd og mobil/pc
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Finnes det noen fornuftige cd spillere som har digital in?
    holder på å sette opp et low-fi headsystem.
    Nå mangler jeg bare dac og kilde. Tenker kilden skal bestå av cd og mobil/pc
    Hva er fornuftig?
    Ny eller brukt?

    Jeg har hjerte for Wadia og foreslår en 860 eller evt 850.
    830 er utrolig mye for pengene og er veldig rimelig når den først er på børsen, men sjelden med digitale innganger.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    For de av dere som vil teste Roon gratis i 30 dager. Jeg har betalt for lifetime membership for 2 år siden og ser meg aldri tilbake. Det er ett FØR Roon og ett musikk liv ETTER. Her er linken:
    https://roonlabs.com/r/77opnHDwskihe08eHeVeGg
    Enig - Med Roon finner man igjen gleden ved å lete etter og lese om musikk, med bra lydkvalitet i tillegg er det en vinner. Streamer Roon (hovedsaklig Tidal, men også noe lagret lokalt) med Roon Rock på NUC til Primare NP5.
     
    S

    svk

    Gjest
    Hva er fornuftig?
    Ny eller brukt?

    Jeg har hjerte for Wadia og foreslår en 860 eller evt 850.
    830 er utrolig mye for pengene og er veldig rimelig når den først er på børsen, men sjelden med digitale innganger.
    Tenker helst brukt. 1000-3000
    Lite wadia på finn.no
    Sikkert enklest ned separat dac
     
    Sist redigert av en moderator:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.567
    Antall liker
    7.523
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Tenker helst brukt. 1000-3000
    Lite wadia på finn.no
    Sikkert enklest ned separat dac
    Tror ikke det finnes cd-spillere med digital inngang til under 10.000 i nypris, så det beste er nok å se etter en brukt ekstern DAC ja.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.084
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vennligst ta de spørsmålene i en egnet tråd eller lag en ny. Denne tråden var fin der vi fikk et innblikk i de forskjellige streaminløsningene til HFS medlemmer.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Via Lumin T2 / Tidal / Synology NAS via AQ Diamond ethernettkabler. Ekstremt fornøyd. Har hatt noen løsinger før denne for å si det sånn.

    lumin t2 a.JPG
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.793
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg streamer ikke ofte. Og når jeg gjør det så er det som oftest fra telefon/iPad til ett par rimelige Anbes trådløse plugger. Jeg har også en Chromecast basert Pioneer streamer som brukes sammen med anlegget. Kilden er Spotify. Men i går oppdaget jeg at det var kommet en ny innstilling i Spotify.

    C9F0BC6C-A4E9-4728-AB24-77782A9B41DC.png


    Under Volume level kan man nå velge mellom 3 innstillinger. Her skal man velge Quiet som ikke tukler med dynamikken. Default er normal.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Jeg streamer ikke ofte. Og når jeg gjør det så er det som oftest fra telefon/iPad til ett par rimelige Anbes trådløse plugger. Jeg har også en Chromecast basert Pioneer streamer som brukes sammen med anlegget. Kilden er Spotify. Men i går oppdaget jeg at det var kommet en ny innstilling i Spotify.

    Vis vedlegget 638683

    Under Volume level kan man nå velge mellom 3 innstillinger. Her skal man velge Quiet som ikke tukler med dynamikken. Default er normal.
    Hos meg må jeg aktivere normalize volum for å sette til quiet, det er ikke gunstig å ha normalize volum aktivert.
    Enable Audio Normalization står på hos deg, regner med det er det samme som normalize audio hos meg.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Jeg streamer ikke ofte. Og når jeg gjør det så er det som oftest fra telefon/iPad til ett par rimelige Anbes trådløse plugger. Jeg har også en Chromecast basert Pioneer streamer som brukes sammen med anlegget. Kilden er Spotify. Men i går oppdaget jeg at det var kommet en ny innstilling i Spotify.

    Vis vedlegget 638683

    Under Volume level kan man nå velge mellom 3 innstillinger. Her skal man velge Quiet som ikke tukler med dynamikken. Default er normal.

    Hei,

    Trodde det beste var å slå av Volume Normalization helt?
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Jeg skriver jo at jeg er åpen for at det er placebo. Men, uansett, placebo eller ikke, så gjør det meg lykkeligere når jeg hører på musikk.
    Uansett, hvis du aksepterer at en blind kan trene opp hørselen sin i en så ekstrem grad, bør du da ikke også akseptere at vi alle har ulik grad av (opplært) følsomhet for lyd? Jeg har jobbet som lydtekniker og musiker siden jeg var 15. I 10 år drev jeg mitt eget lydstudio og analyserte lyd daglig. Jeg merket at i begynnelsen ble jeg gradvis mer og mer obs på sure toner fra sangere, for eksempel. Det samme i motsatt ende - nå når jeg har sluttet som lydtekniker merker jeg at jeg blir gradvis sløvere i det å kunne detektere sure toner. Dette vil jo kunne oversettes til hva man hører av forskjeller med ulikt utstyr. Vil det ikke være forskjell på det en med min erfaring har lært opp øret til å være observant på og det en som aldri har jobbet med lyd/musikk oppfatter bevisst? Jeg prøver ikke å si at jeg hører så mye bedre enn alle andre. Men, jeg har vært over gjennomsnittet bevisst på hva jeg hører i hverdagen i mer enn 30 år.
    Det er ingen motsetning mellom det jeg og du skriver. Det jeg omtaler som "å lure seg selv" er når man påstår å høre forskjell hvor ingen avanserte måleapparater har funnet noe eller der hvor det er null teoretisk mulighet for forskjell.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.394
    Antall liker
    20.822
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Logitech Media Server (LMS) på hovedanleggs-PCen kjører Spotty for Spotify-plugin for strømming av musikk som ikke er lagret fysisk i heimen. LMS forer hovedanleggets Squeezebox Touch samt to Squeezebox Radio ellers i huset.
    Det er noen av oss igjen :)
    LMS på ReadyNAS Ultra4 på loftet, ca 8000 album på den.
    Tidal på LMS, styrer den fra iPad med
    Avspiller på iPadn også.
    Stereoanlegget har en Squeezebox Touch
    Rega DAC og Icon Audio rørbuffer som siste ledd inn i forsterker.
    mvh
    Squeeze/LMS er genialt. Komplett uforståelig av Logitech å droppe den ballen. Godt vi har Michael Herger.

    Tillegg (siden andre har tatt med konvertere og sånn: I hovedanlegget sender Squeezebox Touch ferdig volumregulert PCM optisk til et RME Fireface UC lydkort. Dette er koplet med USB 2.0 til nevnte PC som tygger og spytter ut 8 ferdigfiltrerte kanaler som lydkortet DA-konverterer før signalet sendes til effektforsterkerne i høyttalerne.
    Spotify kjøres på 320 kb/s som låter greit om kildematerialet er greit. Det er det som vi vet ikke alltid på Spotify. De liker lydstyrkekrig-mastere dessverre.
    Brukergrensesnitt er iPeng eller Logitechs egen app på heimens mobiltelefoner.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.793
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Trodde det beste var å slå av Volume Normalization helt?
    Jeg er ikke kjent med normalize funksjonen. Ha er det den gjør ?

    Edit. Jeg ser nå at aktivering av normalize gir meg de 3 valgene. Så sirop har helt rett. Normalize skal være OFF.

    Som sagt så streamer jeg ikke så ofte 😬
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Jeg er ikke kjent med normalize funksjonen. Ha er det den gjør ?

    Edit. Jeg ser nå at aktivering av normalize gir meg de 3 valgene. Så sirop har helt rett. Normalize skal være OFF.

    Som sagt så streamer jeg ikke så ofte 😬
    Låter er innspilt med forskjellig volum, Normalize volum gjør at alle sangene blir avspilt med samme volum, altså mister du dynamikk i låten.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    4.422
    Sted
    Nøtterøy
    Tidal og Node 2i. Spiller meget godt. Bruker IPhone og Ipad som remote.(y):love:
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    2.031
    Sted
    Nordland
    Streamer TIDAL og Spotify fra iPhone til Appletv 3 med optisk kabel til Hegel H300 med innebygget Dac. Er fornøyd med kvaliteten, men det har blitt ett rent Helvette å spille musikk via Apple-TV hvis man surfer med tlf samtidig! Mange nettaviser har reklamevideoer som starter automatisk når man skroller og da STOPPER MUSIKKEN🥶🥶🥶 (se bilde). Har prøvd å justere i innstillinger for autostart, uten hell🤬 Har heldigvis også iPad som jeg kan bruke samtidig som løser dette problemet. Meget unødvendig og noe tungvint, spør du meg.

    Noen som vet om innstillinger på iPhone som eliminerer problemet😲?
    9EBDA529-9048-48BC-80E8-CBFAA93F50FD.jpeg
    No
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mine Apple TVer av forskjellige generasjoner gjør det.......
    Og for å legge til; streamer jeg Tidal via Apple TV og bruker Tidalappen i Apple TVen gir det vesentlig dårligere lyd sammenlignet med Lindemann Limetree Bridge...
    For å bruke et uttrykk brukt lenger opp i tråden; Det er latterlig stor forskjell.
    (Begge løsningene går til samme DAC)
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    2.031
    Sted
    Nordland
    Hmm.. AKKURAT😱 Da blir det jakt på nytt utstyr, igjen🤣 Fikk TIDAL forrige uke, og jeg må si jeg er imponert iht. Spotify. Enkelte «masterinnspillinger» har gitt meg gåsehud. I CD-kvalitet etter hva dere sier😂😂😂
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Stasjonær pc med optisk kabel til dac.
    (Trodde dette var en helt normal løsning, tenkte ikke på at stasjonær pc er en sjeldenhet.)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Streamer TIDAL og Spotify fra iPhone til Appletv 3 med optisk kabel til Hegel H300 med innebygget Dac. Er fornøyd med kvaliteten, men det har blitt ett rent Helvette å spille musikk via Apple-TV hvis man surfer med tlf samtidig! Mange nettaviser har reklamevideoer som starter automatisk når man skroller og da STOPPER MUSIKKEN🥶🥶🥶 (se bilde). Har prøvd å justere i innstillinger for autostart, uten hell🤬 Har heldigvis også iPad som jeg kan bruke samtidig som løser dette problemet. Meget unødvendig og noe tungvint, spør du meg.

    Noen som vet om innstillinger på iPhone som eliminerer problemet😲?
    Vis vedlegget 638765 No
    Vet ikke om forslaget mitt tar knekken på problemet ditt, men du kan trykke på ikke forstyrr knappen, sveip nedenfra og opp på skjermen og du får opp en hurtigmeny. Trykk på bilde av en måne. Da blokkerer du innkommende lyder (mail, sms osv)
    Dette er jo meget irriterende lyder som plinger på anlegget ditt.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    684
    Torget vurderinger
    1
    Det er noen av oss igjen :)
    LMS på ReadyNAS Ultra4 på loftet, ca 8000 album på den.
    Tidal på LMS, styrer den fra iPad med
    Avspiller på iPadn også.
    Stereoanlegget har en Squeezebox Touch
    Rega DAC og Icon Audio rørbuffer som siste ledd inn i forsterker.
    mvh
    Gjør litt som herrene ovenfor. Har avviklet Roon etter 2 års bruk og gått tilbake til Logitech Media Server med SB Touch og bruker Spotty for Spotify-plugin for strømming av musikk. Sagt opp Tidal og gått tilbake til kjøp og ripping av CD plater ved behov.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Gjør litt som herrene ovenfor. Har avviklet Roon etter 2 års bruk og gått tilbake til Logitech Media Server med SB Touch og bruker Spotty for Spotify-plugin for strømming av musikk. Sagt opp Tidal og gått tilbake til kjøp og ripping av CD plater ved behov.
    Det er noen av oss igjen :)
    LMS på ReadyNAS Ultra4 på loftet, ca 8000 album på den.
    Tidal på LMS, styrer den fra iPad med
    Avspiller på iPadn også.
    Stereoanlegget har en Squeezebox Touch
    Rega DAC og Icon Audio rørbuffer som siste ledd inn i forsterker.
    mvh
    Samme her, Squeezeboksens Venner er noen seige gubber ;) men leker fortsatt litt med Roon...
    Har akkurat byttet ut LMS med Daphile for å slippe Windows Update hælvett........
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    416
    Sted
    Skive, DK
    Har akkurat investert i en Lumin T2. Fikk et godt tilbud på min gamle D2.
    Fy f...... Det er godt nok en betydelig bedre utgave av Lumin.
    Er inne i min 2 uke av burn-in. Blir bare bedre og bedre.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Deezer på pc til Audiolab 8300CD,veldig bra lyd.
    Kan tenke meg mer brukervennlig løsning,snuser på Audiolab 6000N play. :)
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tidal (og lokalt bibliotek) fra Roon på MacMini kablet rett inn i DAC’en i en McIntosh C2500. MacBook Pro eller iPhone for å styre Roon. Funker brillefint.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn