Hei, har noen erfaringer med dette? Har et rom som i dag bare blir brukt til oppvaring (er godkjent soverom). Ved et eventuelt salg, vil det være mest verdifullt å ha det som et innredet soverom eller kinorom? Hva tror man er mest attraktivt?
Location, location, location..Hei, har noen erfaringer med dette? Har et rom som i dag bare blir brukt til oppvaring (er godkjent soverom). Ved et eventuelt salg, vil det være mest verdifullt å ha det som et innredet soverom eller kinorom? Hva tror man er mest attraktivt?
Om du tenker å lage et kinorom ifølge salg, så bruk 0K...Takk for raskt svar. Hvor mye vil du si et budsjett ligger på for å lage et ok kinorom? Lest litt her om alt fra 5k-200k..
Takk takk. Jeg har kommet frem til ca. samme anslag selv, altså en sum rundt 100-150k med alt. Jeg har ikke de pengene ligge, og lurer på om jeg er helt idiot som vurderer å låne pengene fra broren min som har tilbudt meg det? Han ville selv sikkert brukt kinorommet litt selv da vi bor ganske nærme. Om man har en grei lånekontrakt er det da litt mer innafor å bruke lånte penger på dette eller er det fy fy? Og spesielt når det er penger lånt fra familie? Merker jeg så lyst så stoler ikke helt på meg selv om hva som er lurt her eller ikkeOm du tenker å lage et kinorom ifølge salg, så bruk 0K...
Et helt OK kinorom havner fort på 50-100K i bare byggvare materialer, så kommer alt av elektronikk og høyttalere i tillegg. Regn med 50K til fort en mill avhengig av ambisjonsnivået. Man er også avhengig av litt størrelse på rommet for kinorom, om rommet er for lite så vil man også rive vegg til sideliggende rom for å få det større.
Folk flest ønsker heller et ekstra soverom, og bruker ikke mer enn 5K på en Sonos. Folk flest er de som kjøper bolig.
Treffer man med et smaksfullt kinorom, akkurat der en hjemmekino entusiast ønsker å bo så kan det øke verdien så lenge ting er gjort rett. Men tipp heller lotto er mitt tips, større sjanse for å treffe der.
Men ønsker du et kinorom selv, så er det jo bare å bygge ivei!Selv om det koster så er det jo verdt det, ville ikke tenkt så mye på "salgsverdien" om man skal bo der og leve der selv i flere år.
Veldig sant!Å bygge om en kino til et soverom er uansett enkelt. Og man kan også legge til rette for det når man bygger kinoen.
Bygging kan jo ta tid, selv brukte jeg vel ca. 400t på det ene rommet jeg hadde før. Så bare handle byggematerialer og start og bygg først. Innkjøp er også noe som tar nesten like lang tid som montering. Så kan man handle litt elektronikk og høyttalere etc. Etter hvert.Takk takk. Jeg har kommet frem til ca. samme anslag selv, altså en sum rundt 100-150k med alt. Jeg har ikke de pengene ligge, og lurer på om jeg er helt idiot som vurderer å låne pengene fra broren min som har tilbudt meg det? Han ville selv sikkert brukt kinorommet litt selv da vi bor ganske nærme. Om man har en grei lånekontrakt er det da litt mer innafor å bruke lånte penger på dette eller er det fy fy? Og spesielt når det er penger lånt fra familie? Merker jeg så lyst så stoler ikke helt på meg selv om hva som er lurt her eller ikke![]()
Tror ikke jeg ville ha lånt pengene av en bror, uansett hvor godt forholdet er. Da er det bedre å låne i bank.Takk takk. Jeg har kommet frem til ca. samme anslag selv, altså en sum rundt 100-150k med alt. Jeg har ikke de pengene ligge, og lurer på om jeg er helt idiot som vurderer å låne pengene fra broren min som har tilbudt meg det? Han ville selv sikkert brukt kinorommet litt selv da vi bor ganske nærme. Om man har en grei lånekontrakt er det da litt mer innafor å bruke lånte penger på dette eller er det fy fy? Og spesielt når det er penger lånt fra familie? Merker jeg så lyst så stoler ikke helt på meg selv om hva som er lurt her eller ikke![]()
Takk for tips... innerst inne føler jeg nok at det er det lureste..Mange gode råd her, men jeg skal gi deg ett til.
Ikke lån penger til luksusformål. Kinorommet bygger du den dagen du har spart pengene til det.
Heng heller opp en tv, rull inn en digg sofa og start i det små. Kjøp en budsjett AVR og bygg deg oppover samtidig som du sparer til noe litt mere "endgame" (hvis det i det hele tatt eksisterer).Takk for tips... innerst inne føler jeg nok at det er det lureste..
Amen!Mange gode råd her, men jeg skal gi deg ett til.
Ikke lån penger til luksusformål. Kinorommet bygger du den dagen du har spart pengene til det.
Hvorfor skriver du at du skal lage kinorom når du skal lage deg TV rom. Da har du innredet et soverom som TV rom, og null betydning for salgsum av et hus. Som Flagerborg sier du trenger noen kroner til maling og du er ferdig....Har folk forresten tips til en grei lydplanke? Sonos beam eller f.eks. Samsung?
Ser Samsung har 25% rabatt her.
De fleste sier hjemmekino om TV-stue. TV og lydplanke er vel for noen hjemmekino også.Hva folk legger i ordet hjemmekino er veldig individuelt.
Godt poeng. Vi kjører en mellomting. Kjellerstuen er lydisolert, har grei TV og lyd, men sitteplassen er en sovesofa. Kino ville jeg ikke kalle det, men helt OK.De fleste sier hjemmekino om TV-stue. TV og lydplanke er vel for noen hjemmekino også.
Men så er jo dette kanskje en mer entusiast side, så da hever man ofte nivået "litt" mer enn det.