Hvordan påvirker kinorom boligverdien?

lyko

Medlem
Ble medlem
25.04.2025
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hei, har noen erfaringer med dette? Har et rom som i dag bare blir brukt til oppvaring (er godkjent soverom). Ved et eventuelt salg, vil det være mest verdifullt å ha det som et innredet soverom eller kinorom? Hva tror man er mest attraktivt?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.892
Torget vurderinger
1
Hei, har noen erfaringer med dette? Har et rom som i dag bare blir brukt til oppvaring (er godkjent soverom). Ved et eventuelt salg, vil det være mest verdifullt å ha det som et innredet soverom eller kinorom? Hva tror man er mest attraktivt?
Location, location, location..
Kinorom er for spesielt interesserte, ekstra soverom er for større familier.
Folk pusser uansett opp selv som de vil, og folk med best råd vinner som oftes budrunder. Bruker man mye penger på å pusse opp for salg, så ender man uansett å tape på det.

lyko

Medlem
Ble medlem
25.04.2025
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk for raskt svar. Hvor mye vil du si et budsjett ligger på for å lage et ok kinorom? Lest litt her om alt fra 5k-200k..

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.892
Torget vurderinger
1
Takk for raskt svar. Hvor mye vil du si et budsjett ligger på for å lage et ok kinorom? Lest litt her om alt fra 5k-200k..
Om du tenker å lage et kinorom ifølge salg, så bruk 0K...
Et helt OK kinorom havner fort på 50-100K i bare byggvare materialer, så kommer alt av elektronikk og høyttalere i tillegg. Regn med 50K til fort en mill avhengig av ambisjonsnivået. Man er også avhengig av litt størrelse på rommet for kinorom, om rommet er for lite så vil man også rive vegg til sideliggende rom for å få det større.
Folk flest ønsker heller et ekstra soverom, og bruker ikke mer enn 5K på en Sonos. Folk flest er de som kjøper bolig.
Treffer man med et smaksfullt kinorom, akkurat der en hjemmekino entusiast ønsker å bo så kan det øke verdien så lenge ting er gjort rett. Men tipp heller lotto er mitt tips, større sjanse for å treffe der.

Men ønsker du et kinorom selv, så er det jo bare å bygge ivei! :) Selv om det koster så er det jo verdt det, ville ikke tenkt så mye på "salgsverdien" om man skal bo der og leve der selv i flere år.

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.954
Å bygge om en kino til et soverom er uansett enkelt. Og man kan også legge til rette for det når man bygger kinoen.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.247
Har du lyst på et kinorom, så bygger du et. Det påvirker nok ikke salgspris verken positivt eller negativt i noen særlig grad.

lyko

Medlem
Ble medlem
25.04.2025
Antall liker
0
Sted
Oslo
Om du tenker å lage et kinorom ifølge salg, så bruk 0K...
Et helt OK kinorom havner fort på 50-100K i bare byggvare materialer, så kommer alt av elektronikk og høyttalere i tillegg. Regn med 50K til fort en mill avhengig av ambisjonsnivået. Man er også avhengig av litt størrelse på rommet for kinorom, om rommet er for lite så vil man også rive vegg til sideliggende rom for å få det større.
Folk flest ønsker heller et ekstra soverom, og bruker ikke mer enn 5K på en Sonos. Folk flest er de som kjøper bolig.
Treffer man med et smaksfullt kinorom, akkurat der en hjemmekino entusiast ønsker å bo så kan det øke verdien så lenge ting er gjort rett. Men tipp heller lotto er mitt tips, større sjanse for å treffe der.

Men ønsker du et kinorom selv, så er det jo bare å bygge ivei! :) Selv om det koster så er det jo verdt det, ville ikke tenkt så mye på "salgsverdien" om man skal bo der og leve der selv i flere år.
Takk takk. Jeg har kommet frem til ca. samme anslag selv, altså en sum rundt 100-150k med alt. Jeg har ikke de pengene ligge, og lurer på om jeg er helt idiot som vurderer å låne pengene fra broren min som har tilbudt meg det? Han ville selv sikkert brukt kinorommet litt selv da vi bor ganske nærme. Om man har en grei lånekontrakt er det da litt mer innafor å bruke lånte penger på dette eller er det fy fy? Og spesielt når det er penger lånt fra familie? Merker jeg så lyst så stoler ikke helt på meg selv om hva som er lurt her eller ikke 😅

lyko

Medlem
Ble medlem
25.04.2025
Antall liker
0
Sted
Oslo
Har folk forresten tips til en grei lydplanke? Sonos beam eller f.eks. Samsung?

Ser Samsung har 25% rabatt her.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.892
Torget vurderinger
1
Takk takk. Jeg har kommet frem til ca. samme anslag selv, altså en sum rundt 100-150k med alt. Jeg har ikke de pengene ligge, og lurer på om jeg er helt idiot som vurderer å låne pengene fra broren min som har tilbudt meg det? Han ville selv sikkert brukt kinorommet litt selv da vi bor ganske nærme. Om man har en grei lånekontrakt er det da litt mer innafor å bruke lånte penger på dette eller er det fy fy? Og spesielt når det er penger lånt fra familie? Merker jeg så lyst så stoler ikke helt på meg selv om hva som er lurt her eller ikke 😅
Bygging kan jo ta tid, selv brukte jeg vel ca. 400t på det ene rommet jeg hadde før. Så bare handle byggematerialer og start og bygg først. Innkjøp er også noe som tar nesten like lang tid som montering. Så kan man handle litt elektronikk og høyttalere etc. Etter hvert.
Kan hende man finner noen kupp på finn også på endel av det man trenger.

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Antall liker
1.334
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
3
Et dokumenterbart bra akustisk rom som også kan fungere som et soverom, hjemmekontor etc vil nok kunne kommunisere at den som har eid boligen har vært handy eller hattt kapital til å gjøre ting skikkelig.
Det vil trekke positivt i mange tilfeller hvis alt annet også er på plass.
Et rom der du prøver å selge det med elektronikk, stoler, lerret osv vil jeg si er negativt for prisen.
Skal uendelig mye til for at kjøper har akkurat samme preferanser som deg og ikke bare tenker at det bare blir styr og ukjent verdi å bli kvitt driten på Finn etter kjøp.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.131
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Hjemmekino som er "proff" betyr skjult kabling til alle kanaler bla (og da må man legge opp til alt som er tilgjengelig på markedet nå)
Selvom det er skjult i en "blindboks"
Nå kan man begynne og regne på kostnadene ;)

Et nøytralt rom med god akustikk er nok veien imo...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.259
Tror ikke jeg ville ha lånt pengene av en bror, uansett hvor godt forholdet er. Da er det bedre å låne i bank.

lyko

Medlem
Ble medlem
25.04.2025
Antall liker
0
Sted
Oslo
Mange gode råd her, men jeg skal gi deg ett til.
Ikke lån penger til luksusformål. Kinorommet bygger du den dagen du har spart pengene til det.
Takk for tips... innerst inne føler jeg nok at det er det lureste..

Sydvest

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2018
Antall liker
25
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
0
Takk for tips... innerst inne føler jeg nok at det er det lureste..
Heng heller opp en tv, rull inn en digg sofa og start i det små. Kjøp en budsjett AVR og bygg deg oppover samtidig som du sparer til noe litt mere "endgame" (hvis det i det hele tatt eksisterer).

Trenger ikke koste skjorta for å bli bedre enn tv-lyd heller.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.319
Torget vurderinger
2
Ganske sikker på at en megler kan gi råd her,ellers er jeg veldig enig med Armand. Kinorom er sært og trekker ned vil jeg tro- og pengene får du aldri igjen, mye bedre med et disponibelt rom som kan fungere som soverom og annet, det bør ha gulv og opppussede vegger, da regnes det med i boligarealet, ubelagt murgulv defineres som kjeller /bod og bidrar ikke til boligarealet, slik var det med gamle regler i allefall

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.210
Torget vurderinger
1
Dersom en skal få betalt for et kinorom så er man avhengig av minst to interesserte og betalingsvilige kjøpere som vet å verdsette det som er gjort med rommet. For alle andre kjøpere vil jeg tro at kinorommet kanskje trekker litt ned, siden det potensielt innebærer merkostnader til atter en ombygging, om det skal bli barnerom, trimrom, gjesterom, bibliotek, bod eller whatever.

Mvh
KJ

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.247
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Vanlige folk er mest opptatt av rom for varig opphold, soverom eller stue.
Mitt blir godkjent den dagen jeg eller andre setter inn ett vindu.
Dette pga rømningsvei.

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
512
Torget vurderinger
6
Om det tilfører verdi eller ikke kommer vel litt ann på boligens innhold for øvrig. Er det en stor bolig med feks 4 eller 5 soverom er det ikke sikkert at enda ett soverom trekker så mye opp, men at en kjellerstue/filmstue/allrom vil komplettere mer. Skikkelig bat-caves tror jeg ikke treffer bredden i normale boliger, men uansett skikkelig kult for de spesielt interesserte. 😃

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
25.393
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
På en boligtakst vil ikke hjemmekino bli særlig verdsatt. Men ved et salg der en av budgiverne er en som har samme diagnose, så kan jo dette slå positivt ut. Jeg ville ikke lånt penger til dette hvis økonomien var stram, men har du mulighet og økonomi til dette så hvorfor ikke? Folk låner penger til mye verre ting😅

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.672
Torget vurderinger
0
Det første boligkjøpere vurderer er hvor mye som skal rives og hives.
Kjøkken og bad ryker først.
Spesialrom like ille.

Det ser ut som du vurderer lydplanke i "kinorommet"
og da kan litt maling og gardiner bli et billig soverom.
Bruk noen kroner på lydplanke, maling og gardiner så
slipper du unna luksusfellen......uten lån (y)

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Antall liker
1.492
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har folk forresten tips til en grei lydplanke? Sonos beam eller f.eks. Samsung?

Ser Samsung har 25% rabatt her.
Hvorfor skriver du at du skal lage kinorom når du skal lage deg TV rom. Da har du innredet et soverom som TV rom, og null betydning for salgsum av et hus. Som Flagerborg sier du trenger noen kroner til maling og du er ferdig....

Lydplanke har ingenting med kino å gjøre!!

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.170
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har selv Sonos-system i hovedetasjen fungerer overraskende bra kontra plass osv., men i kjelleren har jeg skikkelig surround-system med normale høyttalere. Det ER stor forskjell.
Må nevnes at Sonos-systemet koster nesten like mye..

BullFire

Medlem
Ble medlem
21.10.2014
Antall liker
13
Sted
Stathelle
I vårt forrige hus valgte vi å ha kino i det største soverommet i huset for det var det vi hadde mulighet til da. Ideelt var vi på leit etter et hus med plass til kinorom i kjelleren, men på grunn av at vi ventet tvillinger og vi måtte ha oss et sted å bo før de kom til verdenen valgte vi å kjøpe et lite nytt og ferdigstilt hus.
Siden det var stor sannsynlighet for at vi enten kom til å selge det en dag og oppgradere eller bygge på og da flytte kinorom til bedre egnet sted valgte jeg å gjøre det slik at rommet enkelt kunne konverteres tilbake.
Rommet var langt fra ideelt, hadde en meget merkelig tak konstruksjon. Skråtak på den ene siden og kasse på den andre hvor man hadde kaldtloft, misstenker at det var tiltenkt ventilasjon som sto der oppe og inspeksjon. Rommet hadde også skyvedør inn til en bod og en dør ut på en liten 1 m2 lufte veranda. der jeg kunne ha frontvegg.
Det jeg endre opp med å gjøre var å blende døra til verandaen med lystett duk, siden vi ikke kom til bruke den likevel, så bygde jeg et stenderverk for å holde oppe et diy lerret og maskeringssystem som jeg bygde selv. Alt på sidene, over og under lerretet ble dekt av rammer laget av mdf og trekt i sort stoff for rent utseende. I dette rommet hadde jeg ikke plass til høyttalere bak den falske veggen og lerretet så det ble stående forran. Taket ble malt mørkt grått og veggene litt lysere. Av utstyr brukte jeg en blanding av ting jeg hadde fra før og ting jeg kjøpte på finn.no. Akkustikk løste jeg med med Rockfon plater i 50mm som jeg bygde inn i rammer og trekte med stoff.
Stoler kjøpte jeg brukt på finn. Alt ble kjøpt inn litt og litt. Det eneste dyre i rommet var projektoren, der ville jeg ha kvalitet, men jeg fikk importert den selv fra Japan, noe en sparte masse penger på da. Men som ikke lenger er så gunstig.

Man kan få til mye bra for lite penger hvis man bruker dem rett og ikke lar seg blende av fancy utstyr.
Når vi valgte å selge huset ble rammeverket i front fjernet, hull etter skruer sparklet og hele rommet malt med hvit tak og lyse vegger.

Hvor stort er rommet?
Har du en plantegning som viser hvordan dører og vinduer er plassert?
Tenker du dedikert kinorom eller er det mer en TV stue du ser for deg?
Er det estetiske viktig for deg?

Hva folk legger i ordet hjemmekino er veldig individuelt.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.892
Torget vurderinger
1
Hva folk legger i ordet hjemmekino er veldig individuelt.
De fleste sier hjemmekino om TV-stue. TV og lydplanke er vel for noen hjemmekino også.
Men så er jo dette kanskje en mer entusiast side, så da hever man ofte nivået "litt" mer enn det.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.576
Sted
Oslo
De fleste sier hjemmekino om TV-stue. TV og lydplanke er vel for noen hjemmekino også.
Men så er jo dette kanskje en mer entusiast side, så da hever man ofte nivået "litt" mer enn det.
Godt poeng. Vi kjører en mellomting. Kjellerstuen er lydisolert, har grei TV og lyd, men sitteplassen er en sovesofa. Kino ville jeg ikke kalle det, men helt OK.

Generelt til spørsmålet: I mer sentrale strøk er fire eller flere soverom mangelvare og langt mer verd enn et kinorom.

Topp Bunn