Deep Purple ;DMbare skrev:Eller, i mitt tilfelle, N.I.B., men ja; helt rett. Et anlegg som ikke får Black Sabbath til å sparke steinhardt rompe har ingenting å gjøre i min stue i hvert fall. 8)
|
Deep Purple ;DMbare skrev:Eller, i mitt tilfelle, N.I.B., men ja; helt rett. Et anlegg som ikke får Black Sabbath til å sparke steinhardt rompe har ingenting å gjøre i min stue i hvert fall. 8)
Denne setningen må jeg lese mange ganger for å prøve å forstå :Roysen skrev:For meg er anlegget ikke så mye et medium for å nyte den musikken jeg har som et verktøy for å utførske og prøve nye musikk.
Ja, det er endel akustisk musikk som gjør seg mye bedre på gode anlegg. Men samtidig så blir det for dumt å unngå å spille musikk man liker bare fordi det er dårlig lyd. Problemet gjelder dem som både liker rock og akustisk musikk (jazz, akustisk/klassisk). Da er det vanskelig, for å ikke si umulig å få best mulig lyd i alle sjangre.Roysen skrev:Jeg har i hvert fall fått en langt mer moden og utviklet musikksmak med hovedårsak i den lyden anlegget gir på gode innspillinger.
Du er ikke alene om det. De fleste av oss har vel erfart den oppgraderingen som satt på en slik måte at vi nesten syntes våre gamle plater låt som nytt. Men det er liksom ikke det jeg leser ut av det Roysen sier. Så jeg forstår heller kke hva som er tenkt uttrykt her. Om det da ikke er paradevegen inn i det «helvete» Mbares problemstilling indikerer.Lyngen skrev:Denne setningen må jeg lese mange ganger for å prøve å forstå :Roysen skrev:For meg er anlegget ikke så mye et medium for å nyte den musikken jeg har som et verktøy for å utførske og prøve nye musikk..
Det vil jeg tro, siden du selv har sagt at dagens samling på 3-3500 titler ble til på 3-4 år.Roysen skrev:De som har vært her og sett musikksamlingen vet at den har stor bredde.
Mvh
Roysen
Da blir det jo temmelig begrenset hva du kan nyte av musikk. Det er fakta og det ligger ikke noen annen menig i detRoysen skrev:Når jeg leter ny musikk er lydkvalitet minst like viktig som musikken.
Jeg synes å dele HiFi/musikk interessen er kjempeflott, så skjønner ikke hvorfor du ikke vil at jeg skal legge meg opp i det.Jeg synes du skal bruke mindre tid på å finne ut/legge deg opp i hva andre lytter til Lyngen.
Det jeg forsøker å skrive er at det betyr vel ikke så mye om noen få innspillinger ikke spiller opp til forveningene når det finnes så mye annen god musikk der ute som gjør det. Prøv nye ting og utvid horisonten så finner man fort noe annet man liker i stedet for å forsøke å få sirkelsagmusikk til å låte fløyel (om det nå skulle være ønskelig).Parelius skrev:Du er ikke alene om det. De fleste av oss har vel erfart den oppgraderingen som satt på en slik måte at vi nesten syntes våre gamle plater låt som nytt. Men det er liksom ikke det jeg leser ut av det Roysen sier. Så jeg forstår heller kke hva som er tenkt uttrykt her. Om det da ikke er paradevegen inn i det «helvete» Mbares problemstilling indikerer.Lyngen skrev:Denne setningen må jeg lese mange ganger for å prøve å forstå :Roysen skrev:For meg er anlegget ikke så mye et medium for å nyte den musikken jeg har som et verktøy for å utførske og prøve nye musikk..
Her er vi grunnleggende uenige. Musikk som er laget for å selge på mp3 markedet eller listepop for radio er som oftest av dårlig kvalitet. Annen musikk er en annen skål.Lyngen skrev:Da blir det jo temmelig begrenset hva du kan nyte av musikk. Det er fakta og det ligger ikke noen annen menig i detRoysen skrev:Når jeg leter ny musikk er lydkvalitet minst like viktig som musikken..
Det du sier er ganske interessant.Roysen skrev:Det jeg forsøker å skrive at det betyr vel ikke så mye om noen få innspillinger ikke spiller opp tilforveningene når det finnes så mye annen god musikk der ute som gjør det. Prøv nye ting og utvid horisonten så finner man fort noe annet man liker i stedet for å forsøke å få sirkelsagmusikk til å låte fløyel (om det nå skulle være ønskelig).
Mvh
Roysen
rolfozzy skrev:Det er vel bare sånn at det er to veier:
Anlegget benyttes for og høre på musikk.
Eller musikken brukes for å høre på anlegget.
Da her du en helt annen innfallsvinkel til hobbyen enn meg. Jeg kjøper den musikken jeg liker best helt uanhengig av om det er dårlig lyd eller ikke, og noe annet ville vært utenkelig for meg. Men selvsagt er jo det beste om begge deler er topp (ikke altfor ofte dessverre).Roysen skrev:Det jeg forsøker å skrive er at det betyr vel ikke så mye om noen få innspillinger ikke spiller opp til forveningene når det finnes så mye annen god musikk der ute som gjør det. Prøv nye ting og utvid horisonten så finner man fort noe annet man liker i stedet for å forsøke å få sirkelsagmusikk til å låte fløyel (om det nå skulle være ønskelig).
Det ene er ikke galere enn det andre, selv om det kan virke sånn. Jfr. viljen til å se sine egne prioriteringer i "galskapen".Lyngen skrev:Da her du en helt annen innfallsvinkel til hobbyen enn meg. Jeg kjøper den musikken jeg liker best helt uanhengig av lydkvaliteten og noe annet ville vært utenkelig for meg.Roysen skrev:Det jeg forsøker å skrive er at det betyr vel ikke så mye om noen få innspillinger ikke spiller opp til forveningene når det finnes så mye annen god musikk der ute som gjør det. Prøv nye ting og utvid horisonten så finner man fort noe annet man liker i stedet for å forsøke å få sirkelsagmusikk til å låte fløyel (om det nå skulle være ønskelig).
Beklager måten det ble fremstilt på. Jeg har overhode ikke til hensikt å skryte av noen musikksamling som til sammenligning med andre på forumet er nokså liten. Det jeg imidlertid er litt lei er det stempelet jeg har fått av mange her inne som en særing som ikke er opptatt av musikk men som bare sitter og lytter etter lyd. Det er helt feil! Jeg er dypt engasjert i begge deler - både lyd og musikk, men jeg beklager at jeg ikke klarer å sitte og høre på sirkelsag i lengre perioder av gangen uten bli trett/lei samme hvor god musikken er.VilhelmW skrev:Jeg konstaterer at også her på forumet er det størrelsen som teller - størrelsen på høyttalere, forsterkere, cd-spillere, vinylspillere og jaggu også på platesamlingene! Jeg er ikke så opptatt av størrelse, men i kvaliteten på det som brukes. Jeg er likevel enig i noe av det du sier, Roysen; man bør være åpne for nye musikkstiler og nye media, sjøl om jeg foretrekker vinyl - dersom jeg får velge. Heime hos meg sjøl, får jeg for det meste det...av og til forvist til head-fi p.g.a. husfreden.
PS: Skal vi åpne en tråd om "hvem har størst?" Så kan vi fordele det og spre bilder av vinyl- og cd-samlinger, panservognlignende forsterkere, cdspillere, vinylspillere som ligner isskulpturer, og høyttalertårn som sikkert veier opp mot 1 tonn...for ikke å glemme største p.u. og pc. Vi kan holde det gåanes lenge da...
;D
R.Solhaug skrev:rolfozzy skrev:- å det blir vel litt begge deler :
såfremt man ikke kjøper ubrukelig musikk kun for lyden da, f.ex Kari Bremnes;D
Mvh. RS
Klarer ikke å dy meg: Kari Bremnes er noe av det likaste innen sin sjanger vi har i landet pr. dato. Ho har a) gode, tildels veldig gode tekster, b) vakker musikk, c) dyktige musikere og d) gode innspillinger - sjøl om enkelte er komprimert i meste laget og ei vinylskive ikke låter heilt bra hos enkelte. I tillegg er ho fra Svolvær - og bare det gir høy score hos meg! Heia Kari!!!
Du liker ikke rock?Roysen skrev:Her er vi grunnleggende uenige. Musikk som er laget for å selge på mp3 markedet eller listepop for radio er som oftest av dårlig kvalitet. Annen musikk er en annen skål.Lyngen skrev:Da blir det jo temmelig begrenset hva du kan nyte av musikk. Det er fakta og det ligger ikke noen annen menig i detRoysen skrev:Når jeg leter ny musikk er lydkvalitet minst like viktig som musikken..
Mvh
Roysen
Roysen skrev:en særing som ikke er opptatt av musikk men som bare sitter og lytter etter lyd
Mvh
Roysen
Her skriver du mye med få ord, Parelius.Parelius skrev:Selv har jeg sett på problematikken litt mer pragmatisk. Gode anlegg lar virkelig gode innspillinger skinne, mens det vanskelig lar seg gjøre å få gull ut av gråstein. Forskjellene blir mer merkbare. Når forskjellen blir mer merkbar, så kjører psykologien oss i en mulig grøft; når det gode blir bedre, så blir det dårlige relativt sett dårligere. Våre forventninger (gitt anleggets fortreffelighet) lar oss i stikken. Og jeg mener faktisk at gode anlegg nettopp er kjennetegnet av å gjøre forskjellene på innspillingene mer merkbare. Ikke hele sannhetene, men sannsynligvis én av mekanismene vi bør ta hensyn til.
Enig! Det lå myetil ettertanke i dette...RoDa skrev:Her skriver du mye med få ord, Parelius.Parelius skrev:Selv har jeg sett på problematikken litt mer pragmatisk. Gode anlegg lar virkelig gode innspillinger skinne, mens det vanskelig lar seg gjøre å få gull ut av gråstein. Forskjellene blir mer merkbare. Når forskjellen blir mer merkbar, så kjører psykologien oss i en mulig grøft; når det gode blir bedre, så blir det dårlige relativt sett dårligere. Våre forventninger (gitt anleggets fortreffelighet) lar oss i stikken. Og jeg mener faktisk at gode anlegg nettopp er kjennetegnet av å gjøre forskjellene på innspillingene mer merkbare. Ikke hele sannhetene, men sannsynligvis én av mekanismene vi bør ta hensyn til.
Vel talt!
R
Både enig og uening med deg OMF. Hersketeknikk kan være så mangt.OMF skrev:Synes tråden beveger seg mot en blindgate her....
Ser ikke folk paradokset med å ha stereoanlegg til over 10 000,- og samtidig kritisere andre for å være opptatt av lydkvalitet! Synes i grunn denne "de som er opptatt av god lyd ikke er er glade i musikk" er en dårlig form for hersketeknikk....hva ønsker man egentlig å oppnå - annet en å diskreditere andre....?
Mvh
OMF
Rock er nok ikke helt min favoritt. I hvert fall ikke rock av nyere dato. Litt eldre rock treffer nok litt bedre (Deep Purple, Pink Floyd, AC/DC, Kiss, Led Zeppelin, Jethro Tull, Steely Dan, Supertramp, Little Feet, Eagles, Tom Waits (om det kan kalles rock da) etc), men fremdeles ikke hva jeg hører mest på.Lyngen skrev:Du liker ikke rock?Roysen skrev:Her er vi grunnleggende uenige. Musikk som er laget for å selge på mp3 markedet eller listepop for radio er som oftest av dårlig kvalitet. Annen musikk er en annen skål.Lyngen skrev:Da blir det jo temmelig begrenset hva du kan nyte av musikk. Det er fakta og det ligger ikke noen annen menig i detRoysen skrev:Når jeg leter ny musikk er lydkvalitet minst like viktig som musikken..
Mvh
Roysen
Det gjør vi jo hele tida!VilhelmW skrev:PS: Skal vi åpne en tråd om "hvem har størst?" Så kan vi fordele det og spre bilder av vinyl- og cd-samlinger, panservognlignende forsterkere, cdspillere, vinylspillere som ligner isskulpturer, og høyttalertårn som sikkert veier opp mot 1 tonn...for ikke å glemme største p.u. og pc. Vi kan holde det gåanes lenge da...
;D
Nei, selve dilemmaet med HiFi interessen dette her, imo.OMF skrev:Synes tråden beveger seg mot en blindgate her....
Jo absolutt, men vi snakker om å begrense hva vi lytter til pga lydkvaliteten på platene. Det trengs ikke selv om er glad i god lyd.Ser ikke folk paradokset med å ha stereoanlegg til over 10 000,- og samtidig kritisere andre for å være opptatt av lydkvalitet!
Hvem har sagt det?Synes i grunn denne "de som er opptatt av god lyd ikke er er glade i musikk" er en dårlig form for hersketeknikk....hva ønsker man egentlig å oppnå - annet en å diskreditere andre....?
Kan du utdype hva du mener med "flinkismusikk"? Forøvrig er denne tråden på veg ut i samme grøft som tråden "Let Michael RIP" - en krangel om hva som er god/dårlig musikk som jeg tror er et blindspor.ErosLoveking skrev:Hvem har sagt at "flinkismusikk" med superbe lydkvaliteter alltid er det "beste"?OMF skrev:Synes tråden beveger seg mot en blindgate her....
Ser ikke folk paradokset med å ha stereoanlegg til over 10 000,- og samtidig kritisere andre for å være opptatt av lydkvalitet! Synes i grunn denne "de som er opptatt av god lyd ikke er er glade i musikk" er en dårlig form for hersketeknikk....hva ønsker man egentlig å oppnå - annet en å diskreditere andre....?
Mvh
OMF
Hvorfor eier du et godt stereoanlegg?Lyngen skrev:Jeg kjøper den musikken jeg liker best helt uanhengig av om det er dårlig lyd eller ikke, og noe annet ville vært utenkelig for meg.
Støttes!OMF skrev:Ser ikke folk paradokset med å ha stereoanlegg til over 10 000,- og samtidig kritisere andre for å være opptatt av lydkvalitet! Synes i grunn denne "de som er opptatt av god lyd ikke er er glade i musikk" er en dårlig form for hersketeknikk....hva ønsker man egentlig å oppnå - annet en å diskreditere andre....?
Ironi er en fin bil. Det var såvisst en musikkveld vi hadde hjemme hos deg før du flyttet.R.Solhaug skrev:Nei det er meg det :-[ :Roysen skrev:en særing som ikke er opptatt av musikk men som bare sitter og lytter etter lyd![]()
Det tror jeg vi alle er enige i.ErosLoveking skrev:Hvorfor skal ikke de som mener at musikk har sin verdi og kvaliteter utover innspillingskvalitet (og instrumenttraktering for den saks skyld)?
Et anlegg som kan gjengi den musikken du liker på en best måte er jo jævla kjekt og ha da.RoDa skrev:Støttes!OMF skrev:Ser ikke folk paradokset med å ha stereoanlegg til over 10 000,- og samtidig kritisere andre for å være opptatt av lydkvalitet! Synes i grunn denne "de som er opptatt av god lyd ikke er er glade i musikk" er en dårlig form for hersketeknikk....hva ønsker man egentlig å oppnå - annet en å diskreditere andre....?
Vi er alle opptatt av lyd i tillegg til musikk, ellers hadde vi ikke vært hverken på hfs eller eiere av gode stereoanlegg.
R
Enig i at dette er blindspor, men om man unngår å lytte til musikk som man liker pga dårlig lyd så er det ikke bra, imo.Roysen skrev:Kan du utdype hva du mener med "flinkismusikk"? Forøvrig er denne tråden på veg ut i samme grøft som tråden "Let Michael RIP" - en krangel om hva som er god/dårlig musikk som jeg tror er et blindspor.