Hvor nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Dette er det mange tråder om på nettet nå om dagen.
    Mbare er muligens ikke den første heller på sentralen som tar opp dette.

    Vi er i ett generasjonskifte i industrien nå om dagen.
    Hvordan håndtere man den unge generasjonen av opptak...
    Alt blir mer oppløst med tiden... innen utstyr.
    Vi hører mer og mer av hva vi faktism har lagra på diverse media.

    Plutselig er man der hvor man etterhvert oppdager at noen av platene låter bad på ens oppsett...
    Hva gjør man, for jølle hva gjør man MED det, for man vil jo høre på dem!!!

    ---

    Jeg skal si hva jeg tror, og dette er ikke sikkert blir populært å lese...
    Vi har rota det til for oss selv over lengre tid!!!

    Elliot Goldman, en forhandler i USA, var i harnisk her om dagen da han mente at man til stadighet slenger seg på
    nye bølger og kjøper i vildens sky det som har den siste hypen...
    Man ender opp med ett sammensurium av deler som man liksom skal som privatperson sortere bra lyd ut av.
    Han er forhandler og sier selvfølgelig imellom linjene at det har blitt mindre av "hands on" og samarbeid med forhandlere over årene.
    Internett og priser meg lavere ditt og priser meg lavere datt har ført til at man som sluttbruker må ibeha enorm kunnskap for å
    få det hele til å henge sammen!...

    Jeg tror Mbare her er inne på en kjerne... i denne sammenheng.
    Råvarene vi bruker, musikken da, har vist seg å være ganske så temperamentsfull!!!
    How the fjott to make it taste?
    Med dagens utrolige teknologifremgang og muligheter innenfor matching... eller umuligheter???
    Justeringmulighetene har blitt så abnorme at jeg kjenner jeg mister oversikten... snart... :p
    Flere som føler dette?

    ---

    Det er påtakelig hva produsentene selv sier om dagen også... når de kobler opp pc'er og driver dem derfra...
    ER det fordi de føler de må si det vi leser på hjemmesidene dems, "We're getting with the program folks... we're going usb/firewire Highwire..." ... Hig-End ... The High-Wire route...."

    Eller er det masser av produsentene der ute som ser dette fra den siden MBare gjør.
    De ser ett problem og jobber for å finne løsningen de og... og i prosessen oppdager de, sikkert av og til til forskrekkelse at ...
    Pc'n er kommet for å bli, og når man brukern bra, så blir det bra og!!!

    Først ute var nesten Burwen/Levinson.. nå baller det på seg i alle firma så det hakker tenner etter!!!
    På slutten av 90 tallet og langt inn på 200 tallet var mantraet "Upsamle vs oversample..) så kom NOS dac bølgen...
    Nå er vi noen år inne i USB dac bølgen... Alle løper jo beina av seg føler man.
    Og med alt dette er man inne på at opptaka som florerer på pc... eller nettet kommer til å ha komprimert lagra effekter...
    Det er drøsser av opptak der ute med bra musikk, men kanskje med noe "kravstor" Codec....

    mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har full sympati med innlegget ditt, Imperial. Og syns som deg at det er blitt vilt komplisert å nyte elektronisk gjengitt musikk - ris til egen bak.
    Jeg reagerer når jeg hører ordet HiFi-anlegg - og forestiller meg at det er bedre å komme til dekket bord, men det er meg.

    Men - jeg er kresen når det gjelder hva jeg spiser og drikker, og syns det også er helt i orden å være kresen på hva jeg gir høyttalerne av mat! ;D
    Om produsenter tar kortsiktige, profittorienterte beslutninger, så mister de meg. They couldn't care less - and I don't give a damn.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Ja... men jeg tror at det nye "formatet" heter USB/Firewire og det vil bli en utrolig mye raskere utvikling på dette en på alle de andre (LP CD SACD og hva de heter..)
    For nå er det KRIG i bransjen, og krigen går på implementering mot allerede eksisterende utstyr ellers i systemet.
    Jeg tror High-End som vi kjenner det er på god vei til å bli splittet i to hovedleire---

    - Play it with utmost fidelity. (The good old quality fidelity you know...)
    og
    - Play anything with just about utmost fidelity, from your computer (some say it's even better...) The slogan...


    mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Imperial skrev:
    Ja... men jeg tror at det nye "formatet" heter USB/Firewire og det vil bli en utrolig mye raskere utvikling på dette en på alle de andre (LP CD SACD og hva de heter..)
    For nå er det KRIG i bransjen, og krigen går på implementering mot allerede eksisterende utstyr ellers i systemet.


    mvh
    Herlig, i forkant, til en forandring. Min musikk går fra harddisk>ethernet>styringsenhet>firewire>lydkort>forsterker/høyttaler.

    Og ja, det er krig, men den behøver man egentlig ikke være med på, om man skjønner hva det du ser som det nye formatet medfører. Man kan ta styringen selv.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Ta styringen selv... er ikke det dette som er illusjonen vi driver å roter oss selv inn i?

    mvh
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det beste man kan håpe på er at det eksisterer gode originalopptak og at om 10-20 år eller så, når man har innsett at hodeløs mastering har gitt elendige utgivelser, så vil det forhåpentligvis bli frigjort remastringer etter hifi-prinispper i et eller annet format. Inntil da er det vel bare å høre på musikk med god gjenngivelser, og heller vente med å høre på denne musikken til den en gang foreligger på ordentlig måte. Man kan vel også gjøre endel etterhvert med korreksjoner som retter opp noen av skjevhetene i utgivelsen slik at man hever nivået over det uutholdelige i allefall. Men så lenge folk kjøper skadet musikk uten å klage og ikke etterspør ordentlige utgivelser, så kommer det neppe mange med det første fra annet enn entusiaster og old-school teknikere.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Imperial skrev:
    Ta styringen selv... er ikke det dette som er illusjonen vi driver å roter oss selv inn i?

    mvh
    Litt avhengig av hvordan man tolker styring. Hvis man tror på alt som hifi-bransjen ønsker å fortelle oss er problemer, så har du null styring.
    Det er godt mulig jeg er en halvdøv, kranglevoren faen, men det er ikke så jævlig vanskelig å få god lyd ut av et anlegg som enkelte skal ha det til, syns nå jeg. Men man må være bevisst hva man arbeider i retning av, og spesielt bevisst hva naturtro musikkgjengivelse er ...
    Selv har jeg gjort et valg som betydelig forenkler mitt lytteliv: primært musikk det ikke er mulig å ratte rundt i under etterarbeidet, helst tatt opp live, akustisk, og med ekte instrumenter og ekte vokal.
    Det er mine preferanser - og de fungerer fint for meg, og også for musikerne som har lyttet til seg selv på det jeg bruker.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Men du skjønner at jeg er meget motvillig til å si hva jeg bruker?
    Henger man seg opp i komponenter, blir musikken plutselig ikke målet lenger.
    Det blir bare middelet på veien til vårt eget private himmerik...
    Vårt private, som kanskje andre ikke liker selv om de skulle kopiere det ned i minste detalj...

    Jeg blitt mer og mer tilhenger av forhandler prisippet med årene!!!
    Vannhullet! Deg, forhandlern og musikken!!!
    Forumet vil jeg sammenlikne med Leirbålet, der man deler de gode historier...

    Jeg liker navlen min jeg... men det er ikke sikkert at andre liker det jeg beskuer... ;D

    mvh
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Her tok det jammen meg av i sommervarmen. :) Takk for mange gode innlegg og tips og slikt. La meg forsøke å reformulere meg noe:

    Situasjonen min er slik at jeg er ikke villig til å prioritere anlegget foran musikken - jeg har en masse musikk jeg vil kunne spille, også sittende i sweet-spot, uten at det føles som den tidligere nevnte sirkelsaga. Jeg ser poenget om at hvis jeg hadde lyttet på musikk som var tatt opp "live", med akustiske instrumenter og minst mulig kødd med opptaket, så ville det nok gjort livet mitt enklere. Samtidig: veldig mye av musikken jeg hører på og er glad er IKKE tatt opp på den måten.

    Og der ligger dilemmaet mitt: prioriteringa mi er klar; jeg setter musikken min først og anlegget som en vei inn til musikken. Og det er det jeg sakte, men sikkert, skjønner at begynner å bli et lite problem.

    Ja, jeg har hørt anlegg som klarte å spille alt jeg hadde med meg, både av dårlig og bra lydkvalitet, på en fortreffelige måte - men jeg har ikke hørt et slikt anlegg som har kostet mindre enn en halv million. For å eksemplifisere: anlegget til RolfOzzy er helt rått på stemmer og stemmekvalitet. For den typen musikk hvor det er utrolig viktig, blues, rock, visemusikk slike ting, er det et sjukt bra anlegg. På klassisk sliter det nok mer. RoDa sitt anlegg tok overhodet ikke vekk sirkelsag-problemet til Notorious. Anlegget til Val hørte jeg vel ikke med spesielt dårlige opptak, dog er det et så ekstremt anlegg i sin natur (nærfelt) at det blir uaktuelt av den grunn. Og sånn kunne jeg fortsatt.

    Eller sett fra denne vinkelen: som andre har påpekt kan vi gjøre jack shit ingenting med hvordan platene er innspilt. De er nå innspilt som de er og vi må leve med det. Eller velge å ikke leve med det, hvis vi mener det er så huggorm at det er helt uaktuelt. Og som Vredensgnag påpeker, er en del av disse platene mikset for helt, helt andre ting enn å spilles over gode stereoanlegg. Samtidig: det tar ikke vekk den musikalske kvaliteten i musikken og gjør ikke meg mindre interessert i musikken. Og hvis jeg vil ha et anlegg som kan brette ut et helt symfoniorkester, samtidig som det etterpå kan spille Notorious, for så å spille The Strokes (dæven, den plata er ihjelkomprimert) og til sist å avslutte med Louis Armstrong sine innspillinger fra 20-tallet - vel... Hadde jeg hatt nærmere 1 million og et større rom, skulle jeg fått det til. På tynt budsjett? Nja... :-\

    Derfor forsøker jeg meg nå på Audiolense (hvis bare den forbanna servern ville samarbeid, that is), rett og slett fordi jeg da får en form for EQ som jeg håper vil gi meg noen redskaper for å komme meg videre. Vi får se. Håpet mitt er at det en en fortrinnvis billig inngangsport til bedre og justerbar lyd. Hvis det ikke funker helt som jeg håper, vel. Da er det klart for den super-hemmelige-lagt-under-tre-lags-lokk-plan-B.

    Mer spesifikke kommenterar:
    Imperial: Den MBL-dac'en så jævli spennende ut, dog jeg er skeptisk til USB, men de er jo tyske og påstår de har ordnet opp i ting, så hvem vet?

    Solhaug: jeg skal nok ta med meg noen av de verste platene mine å komme til deg en tur, frykt ikke - men som RoDa påpeker så hjelper det meg fint lite at du har et anlegg som kan gjøre det så lenge jeg ikke har det. Lyst til å selge anlegget ditt for en billig penge? Du kan få mitt i innbytte? ;D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Imperial skrev:
    Merkelig nok når støygulvet synker, så blir ting man før irriterte seg over i musikken klarere og man hører dypere inn i mixer og
    det som om det plutselig "just makes sense".
    Bare et eksempel: Hørte engang på de dyreste Burmester høyttalere, Mark Levinson og DP eller ML effekt. Det låt altfor avslørende, men jeg tror neppe det var pga for mye støy. Så jeg kjøper ikke helt den enkle forklaringen.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Oslo2 skrev:
    Velformulert Mbare; du beskriver godt et dilemma innen denne hobbyen. Da jeg gjorde min siste store oppgradering var det akkurat dette dilemmaet som jeg var bevisst på å finne en best mulig (kompromiss) løsning på. Jeg har gjennom årenes løp lyttet til mange utrolig flotte anlegg, virkelig kule anlegg, men helt til du setter på en 70-talls innspilling, hip-hop, moderne liste pop, og det hele blir bare slitsomt. Jeg tror RoDa har rett: Mbare ber oss ikke om tips. Han har greie på utstyr som finnes - etter mitt inntrykk har han masse erfaring over hvilke komponenter som finnes. Problemstillingen er vel mer det å reflektere slik at vi blir bevisste over hva vi ønsker med det anlegget vi skaffer oss.

    Jeg har gjort meg noen små betraktninger: Siden alle anlegg innebærer komprisser i hvilke parametere de skal fokusere på, må vi gjøre noen valg over hvilke parametere som er av størst betydning for deg i forhold til den musikken du lytter på. Med parametere tenker jeg på transparens, detaljer, dynamikk, gestaltering av musikk (sammenheng), flyt, nøytralitet osv. I likhet med Mbare liker jeg å lytte til musikk innen mange sjangere og stilarter. Her er innspillingskvaliteten høyst variabel. Jeg har derfor valgt å matche et anlegg som fremhever de parameterne som jeg mener er viktigst for å fremme musikalitet. Jeg tror disse parameterne er; dynamikk, PRaT, flyt og sammenheng (at musikken kommer som et stykke og ikke adskilte lyder og toner). Dette betyr at jeg har vært mindre opptatt av at anlegget skal være transparent, detaljert og nøytralt. Dersom disse siste parameterne er prioritert, så får du et vanvittig spennende og deilig anlegg på gode innspillinger, men på bekostning av 70% av platesamlingen. Jeg ser at noen her på forumet hevder at nøytrale og detaljerte anlegg også er de mest musikalske. Det er jeg enig i, men bare når innspillingen er bra. På dårlige innspillinger må en ha et anlegg som kanskje overdriver noe; for eksempel fremmer dynamikken og PRaT - slik at du får lyst til å tappe foten, danse og digge. Du hører fortsatt at det er dårlig innspilling men det kommer i bakgrunnen av oppmerksomheten fordi det diggbare ved låta blir fremhevet.

    Ja, ja... dere for ta det som det er. Det er ikke lett å beskrive lyd og lydopplevelse.
    Fint innlegg :).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Mbare skrev:
    Ja, jeg har hørt anlegg som klarte å spille alt jeg hadde med meg, både av dårlig og bra lydkvalitet, på en fortreffelige måte - men jeg har ikke hørt et slikt anlegg som har kostet mindre enn en halv million.
    ProAc Response er en høyttalerserie som er tunet til symfonier samtidig som de kan spille nær sagt hva som helst med verdighet.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lyngen skrev:
    Mbare skrev:
    Ja, jeg har hørt anlegg som klarte å spille alt jeg hadde med meg, både av dårlig og bra lydkvalitet, på en fortreffelige måte - men jeg har ikke hørt et slikt anlegg som har kostet mindre enn en halv million.
    ProAc Response er en høyttalerserie som er tunet til symfonier samtidig som de kan spille nær sagt hva som helst med verdighet.
    Ble nysgjerrig nå - siden du nevner ProAc - men "verdighet" var kanskje å ta hardt i. Mine Response D25 klarer ikke å spille f.eks. Bruce Springsteens nyeste CDer med noe som ligner verdighet. Adskillig bedre i TVstuen, dog. Med de nye Response D1, i samarbeid med en for anledningen litt oppjustert sub, låt det til min store overraskelse ikke så aller verst. M.a.o. en grei grøtete lyd, med et snev av en slags fet live-sound. Takket være suben. Men egentlig ikke så mye å rope hurra for.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Tidlig på '80 tallet hadde jeg bygget opp et Stereophile klasse A/B anlegg...

    Etterhvert ble det klart at jeg måtte gjøre et valg:

    Enten måtte jeg fortsette å høre på soundstage og utklinging.

    Eller så måte jeg slutte å høre på lyd, og heller gå tilbake til å høre på musikk igjen.

    Jeg solgte mesteparten av anlegget, begynte med diy, og gikk tilbake til å høre på musikk.

    Jeg har aldri angret på det.


    ;)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Jeg har merket meg at noen har en formening om at høy musikalsk goodfeel/tramp-takten/"bare digge musikken-følelse" er uforenlig med begrepene ultraoppløst anlegg, lavt støygulv, transparet osv. Dette er jeg uenig i. Jeg mener at (til syvende og sist) så er dette den eneste veien å gå; å strebe etter et anlegg som mest ærlig gjengir det som er på platene dine, med minst mulig støy og forvregning, hverken mer eller mindre.

    Jeg har mang en gang her på sentralen lest noe sånt som: "Anlegget hadde en så sinnsyk grad av detaljering i diskanten at man ble sittende å lytte til alle detaljene og ikke selve musikken, da er det bedre med noe mindre avslørende".
    Sannheten i dette tilfellet er nok heller at anlegget hadde altfor liten grad av oppløsthet og detaljering. Kanskje en del støy som la seg som et lag med elektronisk fnidder og som var til hinder for et lavt støygulv og sann detaljering?
    Ihvertfall, Pedals anlegg er et anlegg som jeg vil beskrive som "sinnsykt detaljert og oppløst". Men ikke en gang i løpet av de 2 timer jeg hørte musikk tok jeg meg i å sitte å lytte etter detaljer, kun musikken. Men faktum er at det veldig lave støygulvet i Pedals anlegg fikk meg til å høre nye ting i innspillinger som jeg kjente meget godt, spesielt i det låta fades ut og går i stillhet, f.eks "Inn i mitt hode" med Lillebjørn Nilsen.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Enten måtte jeg fortsette å høre på soundstage og utklinging.

    Eller så måte jeg slutte å høre på lyd, og heller gå tilbake til å høre på musikk igjen.
    Man trenger da ikke "å høre på lyd" selv om soundstage og utklinging er er god. Begrepene kan like gjerne bare være en del av musikkopplevelsen. Problemet sitter i hjernen hos enkelte. Jeg tror alle vil like å ha et godt soundstage i stedet for lyder fra et punkt eller bred lydsaus på konsert og et teppe foran for å dempe detaljene. Om noen trenger en annen lydfilosofi enn troverdig lyd (HiFi) for å komme seg ut av analyse tilstand så er jo det fint, men tro nå ikke at alle trenger det samme. Jeg ser det er flere her som tror det dessverre (uten å nevne navn).

    (se og delta i den gode tråden vredensgnag lagde i "forskjellsemnene")
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Mbare skrev:
    RoDa sitt anlegg tok overhodet ikke vekk sirkelsag-problemet til Notorious.
    Hehe ;D
    Husker jeg tok meg selv i å tenke at den der lyden kunne jeg fort blitt gal av!
    Spesielt den der summetone-gone-loco lyden som går om igjen og om igjen... ::)

    Den dagen anlegget mitt gjengir den låta pent så fortell meg om det, da er det på tide å bytte noe ;D

    R
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.490
    Antall liker
    35.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er Magnepanene på vei ut ? :eek:
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    HoJ skrev:
    Er Magnepanene på vei ut ? :eek:
    Ikke på vilkår. De er ferd med å bli Audiolensa, men de må nok regne med å bli i stua mi en god stund til.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    slowmotion skrev:
    Tidlig på '80 tallet hadde jeg bygget opp et Stereophile klasse A/B anlegg...

    Etterhvert ble det klart at jeg måtte gjøre et valg:

    Enten måtte jeg fortsette å høre på soundstage og utklinging.

    Eller så måte jeg slutte å høre på lyd, og heller gå tilbake til å høre på musikk igjen.

    Jeg solgte mesteparten av anlegget, begynte med diy, og gikk tilbake til å høre på musikk.

    Jeg har aldri angret på det.


    ;)
    Svært godt innlegg. Jeg synes dette setter fingeren på svært mye viktig.

    Så lenge man hele tiden jakter på detaljer i "superinnspillinger" blir selve definisjonen på en god innspilling at den lar seg overeksponere uten at det låter alt for slitsomt. Et oppsett tunet etter slike preferanser blir fort avslørt om man dytter på andre innspillinger.

    Den beskrevne sirkelsageffekten er noe jeg opplever i mange "superanlegg" som etter mine preferanser kun desperat forsøker å imponere med ett eller annet. Dette er da typisk også anlegg som gjør at man fort blir sittende å lytte til detaljer/effekter, såfremt man har en "kompatibel" innspilling. Med mange andre innspillinger mister man helt meningen med det som skjer og lyden oppleves som støy.

    Hvis jeg forstår DIY_dude rett så mener han at et anlegg ikke skal være ett apparat for å dømme innspillinger til å være "blant de dårlige", men at et anlegg som fungerer på den måten simpelt hen ikke er godt balansert. Stort bedre kan det neppe sies.

    Karma dro frem en plate her om dagen og sa til meg "Denne er blant dem veldig mange på sentralen mener låter helt forferdelig. De mener den er så ille at de ikke klarer å høre på den, jeg forstår det bare ikke, hva synes du?". For meg var plata svært god og underholdende, med en svært bevisst måte å produsere den på, ikke minst samspillet mellom vokaler og instrumenter. Produksjonen er litt annerledes men alt stemte og ingen ting virket feil, unaturlig eller på noen måte mislykket.

    Så for meg er det ikke platene som blir avslørt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.796
    Antall liker
    21.705
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan du fortelle hvilken plate Karma spilte, Snickers? (PM om du så ønsker.)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Synes nesten det er litt trist å se de ulike tips og kveruler-innleggene i denne tråden, hvor Mbare har kommet til et veiskille og prøver og beskrive noe som vi alle kan forholde oss til. Jeg tror de fleste av oss på ett eller annet tidspunkt kommer til at det er enkelte ting som er uforenlige i denne hobbyen, og noen valg og prioriteringer må gjøres, da gjør man det samtidig lettere for seg selv. RoDa, du traff det spot on, tror jeg.

    Trekk ut noen viktige punkt her; Mbare har ikke ett dårlig anlegg. Han har brukt plenty av kroner på det og, og han vet minst like mye som alle oss andre om hifi, hifikomponenter, hvilke kabler han kan prøve og jeg vet ikke hva. Allikevel løser ikke det essensen i det han prøver og si. Lydfokuset trekker vekk gleden fra musikkavspillingen rett og slett.

    Jeg har ingen enkle svar til deg, Mbare. Jeg kan bare si hva som fikk meg til å endre fokus når jeg kom til min "Crossroad". For en stund lot jeg være å spille musikk på mitt superduper-hifiparameter-anlegg, for uansett hvor bra det låt, så var det noe innerst inne i meg som prøvde og si at jeg ikke var fornøyd, og jeg kom ikke til å bli det heller om jeg fikk litt mer sølv i kabelen, eller litt mer Blu-Tac på stativet. Noe manglet, og jeg ante hva det var.

    Jeg spilte derfor allslags musikk på alt annet enn godanlegget. Mye radio, mye cd i bil, osv osv. Det tok faktisk ikke lange tiden før jeg oppdaget at jeg hørte på musikk, og det var en faktor i det som gjenoppdaget, om ikke ny. Det var jo det som fikk meg til å begynne med denne hersens hobbyen, nemlig gleden av å høre på musikk, og gleden av å stå i en platebutikk og bla i plater etter plater.

    Hva gjør man så? Jeg har som sagt ingen enkle svar. Men, for meg var det enkleste å høre litt mer på de anleggene og produsentene jeg falt for når jeg startet med hobbyen. Merker jeg selv solgte i min hifi-ungdom hos den lokale pusheren, merker jeg gjorde alt for å overbevise andre om at ville gi dem ett steg nærmere musikken. Ting jeg hadde kviet meg for å spille på igjen i mange år, for jeg trodde det var så fattig lydmessig siden de ikke hadde femti meter store lydbilder, og en fiolin ikke var like stor som ett standard kinolerret. Samtidig visste jeg jo nå, at de typene anlegg jeg var "ferdig med", ikke var noe vits i å teste ut på dette tidspunkt. Vel, jeg skal prøve å korte ned historien. For min del havnet jeg nesten tilfeldigvis på Naim, det kunne like så godt vært Linn, Cyrus eller andre i den gata hvor fokuset er noe annerledes enn på typiske anlegg. Jeg kjøpte ingenting av det, jeg bare hørte på ulike ting for å se om det ga meg den gleden som nettopp radioen, tv'en og det å spille luftfiolin i bilen ga. Produsentene kan være hvem som helst andre, fra et hvilket som helst land, men de er mest sannsynlig noen andre enn de du har ansett som mest aktulle så langt.

    Det er såklart middelveier her, og ingen fasitsvar. Men, jeg tror mange kan erkjenne at flisa må snus litt på, så lenge man ikke kommer i mål med valgte fremgangsmetode så langt. Hør på litt ting litt utenom det typiske, gå på konsert, legg av deg "hifi-ørene" for en stund. Det er sommer nå, så det er god timing for det. Stikk på stranda med favorittmusikken på I-poden istedet. Hva som helst, gjenoppdag musikken og finn en følelse av å være på sporet som du ikke har kjent på lenge. Dette er ett generelt tips til alle som leser tråden.

    Jeg kan bare si meg en gang at jeg ikke er villig til å være med på noen hva er lyder, hva er musikk, man må ha holografi-krangler. Jeg tok bare sjansen å slenge inn noen tanker når en så oppegående kar som Mbare tar seg bryet å starte en så essensiell tråd. Og jeg må igjen understreke at jeg ikke kommer med kjøpsanbefalinger, jeg bare nevner hva som fikk meg til finne veien tilbake, so to speak.

    Vel, det ble mange ord, og mye rør, sikkert. Da gjenstår det bare å ønske alle en god sommer!
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Valentino skrev:
    Kan du fortelle hvilken plate Karma spilte, Snickers? (PM om du så ønsker.)
    Samme her.


    Kanskje det var RHCP - Californication? :)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Sånn litt på siden; tilgang til helt vanlige gammeldagse tonekontroller ville redusert dette problemet kraftig ::)



    Mvh. RS
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    RoDa skrev:
    VELDIG bra innlegg, MaHa!!

    R

    Svært uenig. Et forsvar av manglende kompetanse spør du meg. I all vennskaplighet :-*


    Mvh. RS
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Jeg synes dette som Mbare adresserer her er en meget vesentlig problemstilling. Jeg registrerer at noen mener at de fleste innspillinger er gode. Noen synes også at det er et kvalitetsstempel at en plate er "remastret". For meg er det motsatt. Som regel låter remasteren dårligere, mindre dynamisk og presset til lyttetretthet. Det samme gjelder mange av nyinnspillingene også. Det finnes hederlige unntak, men her har jeg en "jeg tror det når jeg hører det"-holdning.

    Jeg for min del sliter med det Mbare beskriver. Og jeg er kommet til det punktet hvor jeg ikke gidder å kjøpe en del musikk på plate, ganske enkelt fordi den på plate ikke låter noe bedre enn en passelig hardt komprimert MP3-fil. Og jeg snakker ikke her om at musikken har godt av MP3-komprimeringen, men at kvalitetsforskjellen opp til ukomprimert på en rekke innspillinger er forsvinnende liten.

    Likevel har jeg det enklere enn Mbare. Jeg gidder rett og slett ikke kjøpe god musikk i dårlige innspillinger lenger. Jeg kjøper heller original-CDen på eBay enn å kjøpe remasteren i nypressing. Ny musikk hender det jeg kjøper. Selv om også disse gjerne er komprimert, så tror jeg miksen er gjort litt annerledes for å tilpasses at mastringene faktisk skal mikses til et høyt RMS-nivå med komprimert dynamikk.

    Til dem som gjerne vil ha noen skrekkeksempler, så kan jeg jo "anbefale" The Who - Ultimate Collection. Den tror jeg ligger med et snittnivå på CD mellom -3dB og 0dB. Nå er ikke originalene her noen perler, innspillingsmessig heller, det skal sies, men likevel vesenlig bedre.

    Jeg har ellers kommet fram til at nøytralt er fint for analyse, men ikke alltid det beste når det gjelder nytelse. For å ta i bruk en parallell fra en annen tråd: Det gjør seg gjerne med litt pynt på juletreet.

    Eller for å si det med Roger Waters: "Hey, girl, as I've always said I prefer your lips red, not what the good Lord made, but what he intended."
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Mbare skrev:
    Solhaug: jeg skal nok ta med meg noen av de verste platene mine å komme til deg en tur, frykt ikke - men som RoDa påpeker så hjelper det meg fint lite at du har et anlegg som kan gjøre det så lenge jeg ikke har det. Lyst til å selge anlegget ditt for en billig penge? Du kan få mitt i innbytte? ;D

    For det første; mitt koster ikke en halv million. Og for det andre; det er no big deal for meg å putte sammen en tilsvarende høyttaler, om ikke akkurat identisk. Som flere vet har jeg hamstra biter med tanke på det en tid.


    Ellers er min tanke at såfremt du synes de vanskelige spiller greit hos meg burde det være innen rekkevide for undertegnede å få sakene dine til å fungere etter noen håndspåleggelser. Om du da bare ser til å få modifisert den slappe Hegel-boksen din først ;)



    Mvh. RS
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    MaHa skrev:
    Synes nesten det er litt trist å se de ulike tips og kveruler-innleggene i denne tråden, hvor Mbare har kommet til et veiskille og prøver og beskrive noe som vi alle kan forholde oss til. Jeg tror de fleste av oss på ett eller annet tidspunkt kommer til at det er enkelte ting som er uforenlige i denne hobbyen, og noen valg og prioriteringer må gjøres, da gjør man det samtidig lettere for seg selv. RoDa, du traff det spot on, tror jeg.
    Her må jeg si meg hjertens enig med Solhaug. Dette virker veldig sutrete, som å fremstille noen som offer. Er du uenig får du heller trekke frem eksempler på kverulering.

    Problemstillingen er relevant, men å fremstille den som nær uløselig er simpelt hen galt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Valentino skrev:
    Kan du fortelle hvilken plate Karma spilte, Snickers? (PM om du så ønsker.)
    RoDa skrev:
    Samme her.


    Kanskje det var RHCP - Californication? :)
    Jeg er litt usikker på om det har noen relevans da dette egentlig bare var ett av mange eksempler.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.796
    Antall liker
    21.705
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mest nysgjerrighet fra min side; Et opptak som er opplest og vedtatt elendig (eller superbt for den saks skyld) er det uavhengig av diskusjonen interressant å låne øre til, synes jeg.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Valentino skrev:
    Kan du fortelle hvilken plate Karma spilte, Snickers? (PM om du så ønsker.)
    RoDa skrev:
    Samme her.


    Kanskje det var RHCP - Californication? :)
    Jeg er litt usikker på om det har noen relevans da dette egentlig bare var ett av mange eksempler.
    Støtter Val, det er interessant og relevant.

    R
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Snickers-is skrev:
    Problemstillingen er relevant, men å fremstille den som nær uløselig er simpelt hen galt.
    Når innspillingenes kvalitet varierer så mye som de gjør, så er det bortimot umulig å sette sammen et anlegg som er det beste på alle innspillinger. Man vil alltid kunne finne en gruppe med innspillinger som krever egenskaper som i enhver annen sammenheng ville betraktes som sterkt fargende på en uakseptabel måte.

    Den største utfordringen er vel at mens alle innspillinger låter like dårlig på et dårlig anlegg (og dermed oppfattes som like gode), så evner gode anlegg som regel å hente fram det beste i gode innspillinger, mens dårlige forblir dårlige og oppfattes da i kontrast til de beste som dårlige.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Til hovedinnlegget. Dette var akkurat hva jeg selv slet med da jeg fikk på plass mitt første påkostede oppsett. Det spilte som en fryd på gode innspillinger men det gjorde vondt å sette i remastrede 70talls-cder. Sånn har jeg det ikke lenger. Etter en del grep synes jeg det spiller bra nærmest uansett hva jeg forer den med. Sist jeg hadde en hifi-interessert på besøk ble det skryt av lyden selv om jeg satte på min ultimate elendig-lyd-referanse. For å komme dit har jeg gjort ganske mange grep. Det første var å erstatte et særdeles avslørende transistor forsterkersett med en langt mer tilgivende KT88-forsterker. Nå har jeg en cd-spiller med en god volumkontroll, så en egen forforsterker var egentlig overflødig. Deretter skiftet jeg ut kablene, og til slutt anskaffet jeg vinylsnurrer. Jeg bør vel legge til at den ultimate elendig-lyd-referansen var cd, men nå spilles den på vinyl.

    Jeg besøkte jo omf da han skulle selge sitt forrige overkill-oppsett. Det syntes jeg spilte fantastisk på gode innspillinger, selv om det ikke var optimalt oppsatt den gangen. Men da jeg lurte meg til å finne fram en remastret Robert Plant-cd fra samlingen hans, som jeg visste hadde dårlig lyd, opplevde jeg mye av det samme som jeg ikke likte med mitt første oppsett. Derfor valgte jeg å gå en helt annen vei, noe som altså resulterte i det jeg har nå.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Ok, mulig kverulere var et for sterkt ord, og sutring var vel så absolutt ikke hensikten her, og det tror jeg du skjønte, Snickers-is. Uansett tror jeg ikke trådstarter var ute etter en debatt om hvorvidt enkelte innspillinger låter dårlig eller ei, eller nøyaktig hvilken siste modell testet i ett eller annet blad. Nok om det, jeg var ikke ute etter å debattere småting.

    Snickers-is skrev:
    MaHa skrev:
    Synes nesten det er litt trist å se de ulike tips og kveruler-innleggene i denne tråden, hvor Mbare har kommet til et veiskille og prøver og beskrive noe som vi alle kan forholde oss til. Jeg tror de fleste av oss på ett eller annet tidspunkt kommer til at det er enkelte ting som er uforenlige i denne hobbyen, og noen valg og prioriteringer må gjøres, da gjør man det samtidig lettere for seg selv. RoDa, du traff det spot on, tror jeg.
    Her må jeg si meg hjertens enig med Solhaug. Dette virker veldig sutrete, som å fremstille noen som offer. Er du uenig får du heller trekke frem eksempler på kverulering.

    Problemstillingen er relevant, men å fremstille den som nær uløselig er simpelt hen galt.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at det er mange her som opplever Mbare's innlegg som relevant og gjenkjenbart. Så er det noen som mener at løsningen er bare å finne den enkelte gode nye komponenten. Andre igjen mener at det mest nøytrale anlegget, er det beste og at alt annet er farging. Det er rart at det er enkelt her som stiller seg helt utenfor problemstillingen, og tenker det finnes en løsning som er optimal for all musikk.

    roffe skrev:
    Når innspillingenes kvalitet varierer så mye som de gjør, så er det bortimot umulig å sette sammen et anlegg som er det beste på alle innspillinger. Man vil alltid kunne finne en gruppe med innspillinger som krever egenskaper som i enhver annen sammenheng ville betraktes som sterkt fargende på en uakseptabel måte.
    Dette er godt sagt. Jeg har derfor valgt å sette sammen et anlegg, kall det gjerne farget (har ikke noe problem med det), slik MaHa og BT som spiller bra også på 70-talls skivene. Det er klart at et slikt at anlegg vil ikke få ut det helt råeste på hifi-innspillinger. Jeg synes MaHa sa det godt, for meg er det også musikken som kommer først.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye interessant i denne tråden, og jeg skal ikke gjenta andres gode formuleringer. Mbare uttrykker tanker og erfaringer som minner om mine egne.
    Flere innlegg her får meg til å tenke på noe jeg så på forumet på www.pinkfishmedia.net

    i think your pursuit of detail has led you to judge your hi fi system by typical flat earth plus detail choices and i think you are heading for a poor system.
    you need to get away from forums and re evaluate your own needs IMHO.
    read this as it does allow you to get a logical perspective on choosing and evaluating gear ....
    good luck.
    http://www.audionote.co.uk/articles/art_audio_hell.shtml
    it certainly will give you a new bit of power to choose your gear !


    Linket artikkel er en tankevekker.
    Gammelt nytt men fullt gyldig.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng, enkelt sagt:
    Jøgga skrev:
    i think your pursuit of detail has led you to judge your hi fi system by typical flat earth plus detail choices and i think you are heading for a poor system.
    you need to get away from forums and re evaluate your own needs IMHO.
    read this as it does allow you to get a logical perspective on choosing and evaluating gear ....
    good luck.
    http://www.audionote.co.uk/articles/...dio_hell.shtml
    it certainly will give you a new bit of power to choose your gear !
    Jeg er også enig i at det er poeng å gjøre en beslutning i oppbyggingen av et anlegg. Mener fortsatt at beslutningen må tas med henblikk på at det er komprisser i alle komponenter og anlegg.

    Jøgga: linken funker ikke hos meg. Skulle gjerne ha lest den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn