Hvor nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Men hva man kan få til men noen brytere og slikt på høyttalere er uansett småtteri i forhold til hva som i prinsippet er mulig om man arbeider heldigitalt.
    Det er det liten tvil om. Men den type korrigering ikke akkurat like brukervennlig for folk flest, resultatene varierer og det er magert utvalg av seriøse produkter - spesielt av "ferdige" løsninger der brukeren slipper å styre med PC-software. Så selv en enkel PEQ på delefilteret er for en veldig stor andel bedre enn ingenting.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    Men hva man kan få til men noen brytere og slikt på høyttalere er uansett småtteri i forhold til hva som i prinsippet er mulig om man arbeider heldigitalt.
    Yes - sånn ser det ut hos Meridian, i deres DSP-løsning.
    Nei, ikke akkurat. Dette er gammel software til 861, grensesnittet er forandret for mange år siden. Nå kan en blant annet trekke linjer på tegningen rett ut fra utgangen til prosessoren til elektronikk/høyttalere, og tegne opp høyttalerne der de står i rommet for så å legge inn riktig avstand og størrelse.

    Jeg har Meridian sitt flaggskip 861 i siste versjon, så jeg kjenner produktet godt. Det er faktisk ikke så voldsomt mye en kan gjøre for å påvirke lyden som en EQ, selv om det er noen mindre funksjoner. Romkorreksjonen jobber forøvrig kun under 250hz, og det eneste man kan gjøre der er å trinnløst justere for decay i antall ms. Den fungerer bra i den form at det er vanskelig unngå at det ikke låter bedre, men samtidig er det ikke i nærheten så avansert som for eks. Audiolense.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    HåkonN skrev:
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    Men hva man kan få til men noen brytere og slikt på høyttalere er uansett småtteri i forhold til hva som i prinsippet er mulig om man arbeider heldigitalt.
    Yes - sånn ser det ut hos Meridian, i deres DSP-løsning.
    Nei, ikke akkurat. Dette er gammel software til 861, grensesnittet er forandret for mange år siden.

    Jeg har Meridian sitt flaggskip 861 i siste versjon, så jeg kjenner produktet godt. Det er faktisk ikke så voldsomt mye en kan gjøre for å påvirke lyden som, selv om det er noen funksjoner. Romkorreksjonen jobber forøvrig kun under 250hz, og det eneste man kan gjøre der er å trinnløst justere for decay i antall ms. Den fungerer bra i den form at det er vanskelig unngå at det ikke låter bedre, men samtidig er det ikke i nærheten så avansert som for eks. Audiolense.
    Joda - det har du rett i. Kan du legge ut noen images av seneste versjon, og ev. tipse Meridian om at de bør gjøre endringer på hjemmesiden! ;D
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Joda - det har du rett i. Kan du legge ut noen images av seneste versjon, og ev. tipse Meridian om at de bør gjøre endringer på hjemmesiden! ;D
    Brukermanualen er også feil og bør nok oppdateres først. Det er faktisk så store endringer i softwaren at jeg til slutt la bort hele brukermanualen.

    Uansett - en 861 løser neppe problemet til trådstarer. ;D
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Jeg gleder meg til den DSP-korreksjon kommer som klarer å beholde oppløsningen og realismen samtidig som den korrigerer frekvensresponsen. Per i dag så har jeg kun opplevd kompromiss mellom nøytral og jevn klangbalanse eller virkelighetstro realisme men med visse romskavanker. Faktisk så finner jeg stort sett den siste formen lettere å leve med siden jeg lettere "tror" på det som skjer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    marsboer skrev:
    Jeg gleder meg til den DSP-korreksjon kommer som klarer å beholde oppløsningen og realismen samtidig som den korrigerer frekvensresponsen. Per i dag så har jeg kun opplevd kompromiss mellom nøytral og jevn klangbalanse eller virkelighetstro realisme men med visse romskavanker. Faktisk så finner jeg stort sett den siste formen lettere å leve med siden jeg lettere "tror" på det som skjer.
    Hei!

    Jeg har vel andre erfaringer enn deg her....., men så er jeg jo også bli DRC frelst da! ;D
    Du må gjerne stikke innom om du skulle være i Bergen!

    Mvh
    OMF
     
    M

    marsboer

    Gjest
    OMF skrev:
    marsboer skrev:
    Jeg gleder meg til den DSP-korreksjon kommer som klarer å beholde oppløsningen og realismen samtidig som den korrigerer frekvensresponsen. Per i dag så har jeg kun opplevd kompromiss mellom nøytral og jevn klangbalanse eller virkelighetstro realisme men med visse romskavanker. Faktisk så finner jeg stort sett den siste formen lettere å leve med siden jeg lettere "tror" på det som skjer.
    Hei!

    Jeg har vel andre erfaringer enn deg her....., men så er jeg jo også bli DRC frelst da! ;D
    Du må gjerne stikke innom om du skulle være i Bergen!

    Mvh
    OMF
    Er rommet ditt helt krise uten korreksjon? I såfall har jeg selv opplevd at DRC er klart å foretrekke i eget anlegg også. Men som den siste finish på "kransekaka" i mitt nåværende rom som egentlig fungerer ganske bra, så merker jeg så utrolig godt at det blir mindre oppløsning, selv om det låter noe mer detaljert.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå er det veldig delte meninger om hva som er "krise" da....mange uttaler jo at de har et "bra" rom - selv om responsen kan variere med +/-15dB.

    Har forøvrig aldri prøvd mitt nåværede rom uten korreksjon. Personlig kunne jeg fortrukket mer demping, men har vel i grunn fått utfolde meg nok i vår felles stue.

    Men hadde samme erfaring i mitt gamle oppsett og gamle lytterom - romkorreksjon gjort riktig gir mer tilstedeværelse!

    Mvh
    OMF
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Alt dette er jo vel og bra. Men når en etterhvert har fått tunet anlegg/rom (enten digitalt eller ved utstyrsmatching/romtuning) slik at det spiller bra på gode innspillinger - så vil det fremdeles være behov for å justere for de råtne innspilningene som en likevel vil høre på! Istedet for å bære inn tante Olga som absorbent og skifte kabler må det jo gå an å dempe litt i diskanten med tonekontrollen...
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Odd J skrev:
    Alt dette er jo vel og bra. Men når en etterhvert har fått tunet anlegg/rom (enten digitalt eller ved utstyrsmatching/romtuning) slik at det spiller bra på gode innspillinger - så vil det fremdeles være behov for å justere for de råtne innspilningene som en likevel vil høre på! Istedet for å bære inn tante Olga som absorbent og skifte kabler må det jo gå an å dempe litt i diskanten med tonekontrollen...
    +1

    Må det være så himla vanskelig da?Eller så dyrt? ;)

    For meg har bare det å bruke tonekontrollen gjort susen.Men som jeg sa tidligere så er jo det forutsagt at man har et godt matchet anlegg og rom fra før så det ikke føles for å justere hele tiden.Her er det snakk om en gang i blant,at man må skru litt på tonekontrollen for å legge til eller trekke fra litt.

    Mange bruker sikkert tonekontroller av og til og jeg skjønner ikke hva som er galt i det.
    Jah,Det trenger ikke engang være riktig av dem å gjøre det da de gjør det,men kanskje de liker avspillingen av noen innspillinger bedre slik de da hører med en liten tweak.F.eks. kan det være de tenker "uff,den bassen var litt vel feit der" eller "Der skrek det litt vel mye i toppen" kanskje til og med "nå vil jeg ha litt ekstra bass".Slik er det for meg av og til i alle fall,og det har tonekontrollen vært bra nok til den.Ikke noe hokus pokus.Litt + eller - db her og der og "voila" fornøyd.:) Rett eller galt,samme kan det være.Man er fornøyd og nyter musikken,det er Alfa og Omega! :)

    Synes også dette sitatet fra Barry Willis (AVguide) er supert og det burde gi tvilere og neserynkere noe å tenke på:
    The inclusion of tone controls will make some purists sniff, but so what? Somewhere along the way audiophiles got this bizarre, misguided notion that recordings were perfect and that including tone controls in amplifiers somehow besmirched their perfection. It's beyond ridiculous.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn