Digitale avspillere Hvor mye må en DAC koste før den er "bra nok"?

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Min erfaring er at veldig dyre dacer har en tendens til å overdrive detaljer og dermed låter imponerende, feks hd30. Noe av dette kan ligge i høyere utgangsspenning slik at man ved a-b testing synes den virker klarere når den bare spiller litt høyere, men jeg fikk inntrykk av at den spiller i overkant detaljert.

Jeg tror personlig at det er enkelt å lage transparente dacer for seriøse selskap uten at det er spesielt dyrt, så jeg tror at feks Yamaha enkelt kan lage like god dag for 2000kr som en garasjebedrift klarer for 100 000kr.

Stordriftsfordeler er like gyldig i hifi som i alle andre bransjer.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
904
Antall liker
446
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Det var nok Ove som kjøpte den, en DA-250. Men DA-06 er et par hakk over DA-250. Når man først skal kjøpe så dyre dac'er, er det kanskje best å få lånt hjem for en liten test?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Min erfaring er at veldig dyre dacer har en tendens til å overdrive detaljer og dermed låter imponerende, feks hd30. Noe av dette kan ligge i høyere utgangsspenning slik at man ved a-b testing synes den virker klarere når den bare spiller litt høyere, men jeg fikk inntrykk av at den spiller i overkant detaljert.

Jeg tror personlig at det er enkelt å lage transparente dacer for seriøse selskap uten at det er spesielt dyrt, så jeg tror at feks Yamaha enkelt kan lage like god dag for 2000kr som en garasjebedrift klarer for 100 000kr.

Stordriftsfordeler er like gyldig i hifi som i alle andre bransjer.
Nja, hadde du sagt SONY og ikke Yamaha, hadde jeg kanskje vært enig, men... ;) Jeg skjønner tankegangen selvsagt, og tror det langt på vei kan være noe i det. Men jeg tror allikevel noen litt kompetente ildsjeler med litt omsetning kan hoste opp subjektivt mer spennende gjengivere enn gigantselskaper hvor målet er å få en generisk DAC som måler ok ut på markedet. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det var nok Ove som kjøpte den, en DA-250. Men DA-06 er et par hakk over DA-250. Når man først skal kjøpe så dyre dac'er, er det kanskje best å få lånt hjem for en liten test?
Akkurat det med hjemlån og demo virker som er vanskelig å få til på en del produkter hos hifibutikkene i nærområdet mitt. Det er hederlige unntak selvsagt, men en del dyrere utstyr virker det som ikke er lagervare eller er på demo mange steder.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
885
Antall liker
566
For a være helt ærlig, synes jeg ikke der er den store forskel på DAC'S. I en blindtest tror jeg ikke, jeg ville kunne høre forskel på daccen i min Audia Flight cd-one og min m2tech Young.
En af de få dac jeg som jeg har hørt, der virkelig skiller sig ud fra andre er en Modwright Elyse.
 
U

utgatt60135

Gjest
Utstyr som er virkelig transparent må også slippe gjennom trøkket i mellombassen og tyngden i trommer, ikke bare masse detaljer og luft for å si det veldig enkelt. Og musikken må ha flow og svinge, ellers er det heller ikke transparent slik jeg forstår begrepet.
Helt enig i dette, men det er vel nettop dette som er high-end (uten å overdrive)? Det er vel oftere rimeligere komponenter til tilfører egenart i form av varme, fet lyd, overdreven bass osv. Mange ønsker jo egenklang, men det er kanskje ikke så viktig hvor i kjeden den ligger? Du ønsker den i DAC´en eller tar jeg feil? Hva har du for noen høyttalere og forsterker?
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
904
Antall liker
446
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Kanskje Stereofil har en DA-06 til utlån? Skader ikke ta kontakt med dem imorgen :)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.079
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ikke tenk så mye på dac type.
Viktigste delen I en dac er analogutgangen. Den blir aldri bra nok og koster litt å lage som regel ??????
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Et annet spørsmål man kan stille er: Hvor mye må en dag koste for at den skal bli tatt seriøst..?
Jeg personlig har for lite erfaring med dyre dac-er, men blir ofte overrasket over hvor godt det låter av en dac til under 10 tusen. Nevner Abrahamsen, rega, musikal fidelity, Beresford, nuprime,
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Til trådstarter, jeg ville funnet en Chord 2qute eller Hugo.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Fra NOK 40k og oppover begynner det å smake av fugl.
Har ikke mange erfaringer over 40k, men min egen AMR er verdt prisen. Dog betalte jeg 22k, som er under halvparten av nypris.
Til mine ører tror jeg ikke det finnes noe bedre i betalbar prisklasse.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.092
Antall liker
2.509
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
enig med haavard, men som selv bygger har jeg selv fått erfaring med at paralell kobling av dacen har betydning for lyden ,, som teac og wadia feks bruker bb 1704 i flere modeller , fordelen med neoen av designene er at ett enkelt filter kan brukes og option NOS og til med filter less ,
Sabre dacen er vel overtageren spesielt om den brukes paralell koblet alle 8 kanalene og 2 dac for stereo
Til audio generellt synes jeg shunt supply er overlegen , og tilmed digitale kretser ser ut å profitere
lydmessig på nesten total støy undertrykkelse som disse gir ,
En annen ting er oppbyning av kretsen , jeg har mer tro på diskrete kretser enn opamper og smds oppbygging
Allt dette i betraktning da må det nødvendigvis bli dyrt , ennå så mye jeg har brukt av penger og tid på min dac så spøker det for den i sammen likning med min CI mc riia ,,,,
siste lille mod gjort just i julen var å gi min usb /i2s converter en ny ccs shunt ,,,, resultatet var overveldene i forhold til hva jeg forventet ,
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg har prøvd Henry audio mk1, Densen fabeldac, GD audio Nfb-1 og Parasound z-dac v1. Alle disse dacene ble solgt etter kort tid.

Jeg har et forslag til dac som jeg tror kan løfte et hvert anlegg til nye høyder. Chord Hugo 2. Jeg har tro på den jeg.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har nevnt det før, men det er på tide å nevne det igjen. Jeg tror Veridian Utopia er den mest naturlig lydende DAC jeg har lyttet skikkelig til. Hvor mye den koster er jeg ikke sikker på, men fullt utstyrt med pre og hele pakken tror jeg den ender rundt 15k ferdig levert. Det eneste "negative" jeg kan komme på er at den har en ganske voksen størrelse.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Jeg har nevnt det før, men det er på tide å nevne det igjen. Jeg tror Veridian Utopia er den mest naturlig lydende DAC jeg har lyttet skikkelig til. Hvor mye den koster er jeg ikke sikker på, men fullt utstyrt med pre og hele pakken tror jeg den ender rundt 15k ferdig levert. Det eneste "negative" jeg kan komme på er at den har en ganske voksen størrelse.
En av få jeg kunne tenkt meg å prøve mot min AMR. Naturlighet, nerve, musikalitet, ektehet er stikkord som går igjen, mens analytisk, skarpt og lyttetretthet er fremmedord.

De som sier at de fleste dacer låter noenlunde likt kan ikke ha hatt "skikkelig" dac, i eget anlegg over tid.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Fra NOK 40k og oppover begynner det å smake av fugl.
Har ikke mange erfaringer over 40k, men min egen AMR er verdt prisen. Dog betalte jeg 22k, som er under halvparten av nypris.
Til mine ører tror jeg ikke det finnes noe bedre i betalbar prisklasse.
Man finner 40k spillere til 10-15k på brukten - og de duger, de.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Utstyr som er virkelig transparent må også slippe gjennom trøkket i mellombassen og tyngden i trommer, ikke bare masse detaljer og luft for å si det veldig enkelt. Og musikken må ha flow og svinge, ellers er det heller ikke transparent slik jeg forstår begrepet.
Helt enig i dette, men det er vel nettop dette som er high-end (uten å overdrive)? Det er vel oftere rimeligere komponenter til tilfører egenart i form av varme, fet lyd, overdreven bass osv. Mange ønsker jo egenklang, men det er kanskje ikke så viktig hvor i kjeden den ligger? Du ønsker den i DAC´en eller tar jeg feil? Hva har du for noen høyttalere og forsterker?
Det er litt ymse syns jeg. En fordom jeg har opparbeidet meg for mange år siden er at billig utstyr ofte kan være bassfattig, muligens p.g.a. kjip strømforsyning, og at det ofte har blitt bortforklart med at det er "nøytralt" og ikke legger til noe. Så ja, man kan vel si at billig utstyr kanskje enten legger til eller trekker fra mer enn godt er?

Er ikke nødvendigvis ute etter egenklang heller, jeg vil bare at en DAC skal evne å gjengi ekte tyngde, fylde, klarhet, og nøyaktighet i tid og rom. Og jeg spiller på en LM 508IA SET forsterker på et par Klipsch Cornwall.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Kanskje Stereofil har en DA-06 til utlån? Skader ikke ta kontakt med dem imorgen :)
Koster ikke den opp mot 50.000,-? Det er i overkant så jeg ville vært nødt til å vente til det dukket opp en brukt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ikke tenk så mye på dac type.
Viktigste delen I en dac er analogutgangen. Den blir aldri bra nok og koster litt å lage som regel ������
Tenker ikke så mye på DAC type heller, hvis du mener hva slags chip som sitter i. Er helt med på at den analoge utgangen er det som trenger å være beefy.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Et annet spørsmål man kan stille er: Hvor mye må en dag koste for at den skal bli tatt seriøst..?
Jeg personlig har for lite erfaring med dyre dac-er, men blir ofte overrasket over hvor godt det låter av en dac til under 10 tusen. Nevner Abrahamsen, rega, musikal fidelity, Beresford, nuprime,
Fordømt bra spørsmål, det der. Som nevnt tidligere i tråden har jeg fordommer mot de billigste komponentene, og klarer ikke helt å ta seriøst at en DAC til f.eks. fem tusen kroner skal kunne ha bra nok komponenter og strømforsyning, eller være bra nok konstruert for annet enn billige budsjettanlegg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg har nevnt det før, men det er på tide å nevne det igjen. Jeg tror Veridian Utopia er den mest naturlig lydende DAC jeg har lyttet skikkelig til. Hvor mye den koster er jeg ikke sikker på, men fullt utstyrt med pre og hele pakken tror jeg den ender rundt 15k ferdig levert. Det eneste "negative" jeg kan komme på er at den har en ganske voksen størrelse.
Vet om den og har fått med meg de panegyriske brukeromtalene her inne, men vil ha noe fra en kjent og etablert produsent.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Fra NOK 40k og oppover begynner det å smake av fugl.
Hva er det som skjer med lyden når man passerer det prispunktet, mener du?
Ikke verre enn at de DAC’ene jeg har efaring med i det eleverte segmentet begynner i dette prisleiet, mens de prisgunstige alternativene for sammenligning av ytelse ligger fra NOK 8k til NOK 350.
Dette er mitt inntrykk og ikke noen objektiv fasit. Andres betraktninger er sikkert mer veloverveid.
Man må også spørre seg selv om det er irritasjonen over et høyt prisleie som er problemet eller om det ligger et snev av skuffelse over at ikke alle bekrefter at alle DAC’er lyder likt, uavhengig av pris (for det er dette man ønsker å høre og ikke at intet tre vokser inn i himmelen, formoder jeg)?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg tenker man bør legge i minst 4-5000,- Da selve chippene koster fort dette i selvkost om man skulle ha byggd de selv. Man får ok innebyggde DACer idag på stereo og surround forsterkere også, de koster da gjerne litt ekstra for å få dette i god nok kvalitet. Om man kjøper en rimelig DAC så kan man ende med å få samme kvalitet som man har på den innebyggde forsterkeren man sitter med fra før. Man merker veldig stor forskjell på lyden på en dårlig og god DAC, er den dårlig så er lyden utrolig flat og kjedelig.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Utstyr som er virkelig transparent må også slippe gjennom trøkket i mellombassen og tyngden i trommer, ikke bare masse detaljer og luft for å si det veldig enkelt. Og musikken må ha flow og svinge, ellers er det heller ikke transparent slik jeg forstår begrepet.
Helt enig i dette, men det er vel nettop dette som er high-end (uten å overdrive)? Det er vel oftere rimeligere komponenter til tilfører egenart i form av varme, fet lyd, overdreven bass osv. Mange ønsker jo egenklang, men det er kanskje ikke så viktig hvor i kjeden den ligger? Du ønsker den i DAC´en eller tar jeg feil? Hva har du for noen høyttalere og forsterker?
Det er litt ymse syns jeg. En fordom jeg har opparbeidet meg for mange år siden er at billig utstyr ofte kan være bassfattig, muligens p.g.a. kjip strømforsyning, og at det ofte har blitt bortforklart med at det er "nøytralt" og ikke legger til noe. Så ja, man kan vel si at billig utstyr kanskje enten legger til eller trekker fra mer enn godt er?

Er ikke nødvendigvis ute etter egenklang heller, jeg vil bare at en DAC skal evne å gjengi ekte tyngde, fylde, klarhet, og nøyaktighet i tid og rom. Og jeg spiller på en LM 508IA SET forsterker på et par Klipsch Cornwall.
Herrgegud, hvor vanskelig tror du det er å levere la oss si 20hz på anslogutgangene på en DAC? Selv med en chromecast til noen få hundrelapper buldrer det bra i subwooferen min og da har alle hifi-høyttalere kastet inn håndkleet for en hel del Hz siden. Om du synest du har for lite bass bør du bytte høyttalere, ikke DAC
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
885
Antall liker
566
Fra NOK 40k og oppover begynner det å smake av fugl.
Hva er det som skjer med lyden når man passerer det prispunktet, mener du?
Ikke verre enn at de DAC’ene jeg har efaring med i det eleverte segmentet begynner i dette prisleiet, mens de prisgunstige alternativene for sammenligning av ytelse ligger fra NOK 8k til NOK 350.
Dette er mitt inntrykk og ikke noen objektiv fasit. Andres betraktninger er sikkert mer veloverveid.
Man må også spørre seg selv om det er irritasjonen over et høyt prisleie som er problemet eller om det ligger et snev av skuffelse over at ikke alle bekrefter at alle DAC’er lyder likt, uavhengig av pris (for det er dette man ønsker å høre og ikke at intet tre vokser inn i himmelen, formoder jeg)?
Sikke noget underligt noget at skrive! Jeg har f.eks en Audio Research REF5 som ikke ligefrem er billig. Den skiftede jeg med en Audia flight som heller ikke er billig, fordi Audio Research lød bedre hos mig. Jeg valgte en ASR mini basis frem for en Tron seven riaa, selv om Tron seven er 3 gange så dyr, fordi ASR lder bedre hos mig. Jeg har en Audia Flight cd-one med digital indgang. Jeg og andre der har været hos mig, kan stort set ikke høre forskel på den, og en m2tech dac.

Men du er sikkert typen der hører en STOR forskel på en Edge cd afspiller med Denon indmad, og en god cdafspiller fra son til 10.000. Eller en Simaudio til 18000$ med Denon indmad, og en god Yamaha surround forstærker til 10.000
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Et annet spørsmål man kan stille er: Hvor mye må en dag koste for at den skal bli tatt seriøst..?
Jeg personlig har for lite erfaring med dyre dac-er, men blir ofte overrasket over hvor godt det låter av en dac til under 10 tusen. Nevner Abrahamsen, rega, musikal fidelity, Beresford, nuprime,
Fordømt bra spørsmål, det der. Som nevnt tidligere i tråden har jeg fordommer mot de billigste komponentene, og klarer ikke helt å ta seriøst at en DAC til f.eks. fem tusen kroner skal kunne ha bra nok komponenter og strømforsyning, eller være bra nok konstruert for annet enn billige budsjettanlegg.
Greit nok, sannsynligheten for at en dac til x ganger prisen for en 5000kronerssak låter bedre/mer riktig, er der - men som en annen var inne på tidligere i tråden; kurven som indikerer pris vs kvalitet, er ikke lineær, den bøyer mer og mer av jo høyere prisen er. Da sier det seg selv at man betaler myyye for de siste små kvalitetene - men det betyr ikke at en dac til 5-10k ikke er til å leve med, og en dac til 10k vil således sannsynligvis låte bedre enn en til 2k.
Så blir det jo opp til hver enkelt å bestemme hvor mange kkr man er villig til å legge i en dac, som igjen da vil sette en del premisser for godlyden det er mulig å oppnå.

Pr i dag er min limit de ca 7k jeg ga for min Audio gd. Finnes det noen i samme prissegment som kan matche eller overgå denne? Mulig, men jeg har vansker med å se hvilken det skulle være. Jeg tror man skal legge atskillig flere kkr for å oppleve en hørbar forbedring.

mvh
Proffen
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Fra NOK 40k og oppover begynner det å smake av fugl.
Hva er det som skjer med lyden når man passerer det prispunktet, mener du?
Ikke verre enn at de DAC’ene jeg har efaring med i det eleverte segmentet begynner i dette prisleiet, mens de prisgunstige alternativene for sammenligning av ytelse ligger fra NOK 8k til NOK 350.
Dette er mitt inntrykk og ikke noen objektiv fasit. Andres betraktninger er sikkert mer veloverveid.
Man må også spørre seg selv om det er irritasjonen over et høyt prisleie som er problemet eller om det ligger et snev av skuffelse over at ikke alle bekrefter at alle DAC’er lyder likt, uavhengig av pris (for det er dette man ønsker å høre og ikke at intet tre vokser inn i himmelen, formoder jeg)?
Sikke noget underligt noget at skrive! Jeg har f.eks en Audio Research REF5 som ikke ligefrem er billig. Den skiftede jeg med en Audia flight som heller ikke er billig, fordi Audio Research lød bedre hos mig. Jeg valgte en ASR mini basis frem for en Tron seven riaa, selv om Tron seven er 3 gange så dyr, fordi ASR lder bedre hos mig. Jeg har en Audia Flight cd-one med digital indgang. Jeg og andre der har været hos mig, kan stort set ikke høre forskel på den, og en m2tech dac.

Men du er sikkert typen der hører en STOR forskel på en Edge cd afspiller med Denon indmad, og en god cdafspiller fra son til 10.000. Eller en Simaudio til 18000$ med Denon indmad, og en god Yamaha surround forstærker til 10.000
Igjen min erfaring og det er helt som forventet at mange er uenige, inklusive de som har helt andre erfaringer (som du).
Det betyr ikke at høy pris garanterer for kvalitet, det var bare et konkret svar på et konkret spørsmål fra trådstarter.
Når det er sagt så vet jeg ikke om spørsmålet skal leses som det står eller som fanden leser bibelen.
Mitt svar var vel bare en annen måte å proklamere at ingenting kommer gratis, noe mange provoseres av.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.079
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har nevnt det før, men det er på tide å nevne det igjen. Jeg tror Veridian Utopia er den mest naturlig lydende DAC jeg har lyttet skikkelig til. Hvor mye den koster er jeg ikke sikker på, men fullt utstyrt med pre og hele pakken tror jeg den ender rundt 15k ferdig levert. Det eneste "negative" jeg kan komme på er at den har en ganske voksen størrelse.
Vet om den og har fått med meg de panegyriske brukeromtalene her inne, men vil ha noe fra en kjent og etablert produsent.
Akkurat det skjønner jeg lite av. Tviler på at servicenivået er bedre hos en etablert produsent.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Utstyr som er virkelig transparent må også slippe gjennom trøkket i mellombassen og tyngden i trommer, ikke bare masse detaljer og luft for å si det veldig enkelt. Og musikken må ha flow og svinge, ellers er det heller ikke transparent slik jeg forstår begrepet.
Helt enig i dette, men det er vel nettop dette som er high-end (uten å overdrive)? Det er vel oftere rimeligere komponenter til tilfører egenart i form av varme, fet lyd, overdreven bass osv. Mange ønsker jo egenklang, men det er kanskje ikke så viktig hvor i kjeden den ligger? Du ønsker den i DAC´en eller tar jeg feil? Hva har du for noen høyttalere og forsterker?
Det er litt ymse syns jeg. En fordom jeg har opparbeidet meg for mange år siden er at billig utstyr ofte kan være bassfattig, muligens p.g.a. kjip strømforsyning, og at det ofte har blitt bortforklart med at det er "nøytralt" og ikke legger til noe. Så ja, man kan vel si at billig utstyr kanskje enten legger til eller trekker fra mer enn godt er?

Er ikke nødvendigvis ute etter egenklang heller, jeg vil bare at en DAC skal evne å gjengi ekte tyngde, fylde, klarhet, og nøyaktighet i tid og rom. Og jeg spiller på en LM 508IA SET forsterker på et par Klipsch Cornwall.
Herrgegud, hvor vanskelig tror du det er å levere la oss si 20hz på anslogutgangene på en DAC? Selv med en chromecast til noen få hundrelapper buldrer det bra i subwooferen min og da har alle hifi-høyttalere kastet inn håndkleet for en hel del Hz siden. Om du synest du har for lite bass bør du bytte høyttalere, ikke DAC
Det er sikkert ikke så veldig vanskelig å generere en 20 Hz sinustone på et par analogee utganger. Dessverre er det ikke sinustoner jeg hører på, men dynamiske pulser i form av musikk.

Jeg skriver ingen steder at jeg verken har for lite bass eller skal bytte DAC. Jeg skal ha en ny DAC, og vil være sikker på å ende opp med en som ikke låter for lett eller spinkelt blant andre kriterier. Hvis du mener at det ikke er forskjell på lyden fra analoge utgangstrinn fra bluray, cd, eller DAC'er så er jeg uenig med deg.
 
  • Liker
Reaksjoner: JK

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ikke verre enn at de DAC’ene jeg har efaring med i det eleverte segmentet begynner i dette prisleiet, mens de prisgunstige alternativene for sammenligning av ytelse ligger fra NOK 8k til NOK 350.
Dette er mitt inntrykk og ikke noen objektiv fasit. Andres betraktninger er sikkert mer veloverveid.
Man må også spørre seg selv om det er irritasjonen over et høyt prisleie som er problemet eller om det ligger et snev av skuffelse over at ikke alle bekrefter at alle DAC’er lyder likt, uavhengig av pris (for det er dette man ønsker å høre og ikke at intet tre vokser inn i himmelen, formoder jeg)?
Sikke noget underligt noget at skrive! Jeg har f.eks en Audio Research REF5 som ikke ligefrem er billig. Den skiftede jeg med en Audia flight som heller ikke er billig, fordi Audio Research lød bedre hos mig. Jeg valgte en ASR mini basis frem for en Tron seven riaa, selv om Tron seven er 3 gange så dyr, fordi ASR lder bedre hos mig. Jeg har en Audia Flight cd-one med digital indgang. Jeg og andre der har været hos mig, kan stort set ikke høre forskel på den, og en m2tech dac.

Men du er sikkert typen der hører en STOR forskel på en Edge cd afspiller med Denon indmad, og en god cdafspiller fra son til 10.000. Eller en Simaudio til 18000$ med Denon indmad, og en god Yamaha surround forstærker til 10.000
Igjen min erfaring og det er helt som forventet at mange er uenige, inklusive de som har helt andre erfaringer (som du).
Det betyr ikke at høy pris garanterer for kvalitet, det var bare et konkret svar på et konkret spørsmål fra trådstarter.
Når det er sagt så vet jeg ikke om spørsmålet skal leses som det står eller som fanden leser bibelen.
Mitt svar var vel bare en annen måte å proklamere at ingenting kommer gratis, noe mange provoseres av.
Spørsmålet var rett fram og ikke et forsøk på å kødde med deg. Jeg spurte fordi jeg lurte på hvilke erfaringer du hadde gjort deg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg har nevnt det før, men det er på tide å nevne det igjen. Jeg tror Veridian Utopia er den mest naturlig lydende DAC jeg har lyttet skikkelig til. Hvor mye den koster er jeg ikke sikker på, men fullt utstyrt med pre og hele pakken tror jeg den ender rundt 15k ferdig levert. Det eneste "negative" jeg kan komme på er at den har en ganske voksen størrelse.
Vet om den og har fått med meg de panegyriske brukeromtalene her inne, men vil ha noe fra en kjent og etablert produsent.
Akkurat det skjønner jeg lite av. Tviler på at servicenivået er bedre hos en etablert produsent.
Ser den. Jeg vil bare ha noe som er kommersielt tilgjengelig, velkjent, og som eventuelt kan repareres uten å måtte sendes til utlandet hvis nødvendig.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Tror det blir viktig (og smart) å gjøre en midlere konklusjon av alle innspill og deretter lande på en short list for utprøving.
For min egen del, selv om jeg er trygg på egne meninger og valg, så er det langt fra sikkert at min mening/anbefaling er mer korrekt eller bedre enn noen andres oppfatninger, for den del. Man snakker også om synergi i ens anlegg og personlig smak (feks. voicing og klang). Erfaring og preferanser blir hva de er - subjektive - og bør behandles deretter.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Det er litt ymse syns jeg. En fordom jeg har opparbeidet meg for mange år siden er at billig utstyr ofte kan være bassfattig, muligens p.g.a. kjip strømforsyning, og at det ofte har blitt bortforklart med at det er "nøytralt" og ikke legger til noe. Så ja, man kan vel si at billig utstyr kanskje enten legger til eller trekker fra mer enn godt er?

Er ikke nødvendigvis ute etter egenklang heller, jeg vil bare at en DAC skal evne å gjengi ekte tyngde, fylde, klarhet, og nøyaktighet i tid og rom. Og jeg spiller på en LM 508IA SET forsterker på et par Klipsch Cornwall.
Herrgegud, hvor vanskelig tror du det er å levere la oss si 20hz på anslogutgangene på en DAC? Selv med en chromecast til noen få hundrelapper buldrer det bra i subwooferen min og da har alle hifi-høyttalere kastet inn håndkleet for en hel del Hz siden. Om du synest du har for lite bass bør du bytte høyttalere, ikke DAC
Det er sikkert ikke så veldig vanskelig å generere en 20 Hz sinustone på et par analogee utganger. Dessverre er det ikke sinustoner jeg hører på, men dynamiske pulser i form av musikk.

Jeg skriver ingen steder at jeg verken har for lite bass eller skal bytte DAC. Jeg skal ha en ny DAC, og vil være sikker på å ende opp med en som ikke låter for lett eller spinkelt blant andre kriterier. Hvis du mener at det ikke er forskjell på lyden fra analoge utgangstrinn fra bluray, cd, eller DAC'er så er jeg uenig med deg.
Ja, de som lager kjipe komponenter velger nok å kutte fra la oss si 40hz.

Har du noensinne hørt en CD-spiller som ikke klarer å levere bass langt under hva høyttalerene dine klarer? Selv en discman fra 1995 klarer det. Ethvert analyseverktøy vil foretelle deg det, om du leser Fidelity får du sikkert et annet svar - da er fort området i bunnen av bassen krvende for rimelige komponenter. Koster minst 20k å få 20hz ut av en dac.
 
Topp Bunn