Digitale avspillere Hvor mye må en DAC koste før den er "bra nok"?

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
For meg ser det ut som trenden fortsetter mhp. anbefalinger, som består av at man primært anbefaler DAC’er som man selv ønsker seg eller har erfaringer med, heller enn å bruke energi på å avdekke behovet til den som spør. Hvis trådstarter er bevisst dette, så er det muligens ikke noe stort problem.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Artig da at Veridian Utopia har en bruker som har sammenlignet AN 4,1 med Veridian og fant sistnevnte litt bedre.
Veridian Utopia er en god del billigere:)
Ikke hørt Veridian. Det er dog en utfordring at AN har flere varianter av 4.1, derav også en fra AN Kits, som ikke låter like overbevisende.
Hører gjerne Veridian, og, dersom den er på høyde eller bedre enn AN 4.1, bør den lett være bedre enn også min APL.

EDIT: Om noen har kontakt med produsenten, kontakt dem gjerne å sjekk om de ønsker en omtale av sin DAC. Det ser svært interessant ut.

Mvh
Håkon Rognlien
Hei Håkon,
Jeg har blitt enig med Ondrej om detaljene nå. Det er ca 6ukers leveringstid, men hvis både du og Ondrej er med på det så kan gjerne du få testet den.

Mvh
Christer
Det er kjempeflott. Mange vil ha glede av en sammenligning mellom Veridian og AN. Brukeren eide AN 4.1 Signatur og byttet den med Veridian.
Kan lese om brukeren her; DAC | Veridian Utopia
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvis jeg nevner Electrocompaniet ECD 2 her nå, og gir øksa til Rognlien, og legger hodet på hoggestabben...
Den koster jo en brøkdel av de som er nevt her mot slutten, og finnes brukt innimellom til 10-12k, og er attpåtil laget her til lands!
Jeg har levd lykkelig med min i snart 2 år, og har ingen planer om å bytte. Jeg opplever den som analog i klangen, og passe frisk i lyden, uten å bli hverken spiss eller slitsom.
Men jeg har aldri hørt hverken AMR, AN, APL eller andre til flere ganger prisen, så...
*ecd2 virker uansett å være kurrant å kvitte seg med om ønskelig, og EC holder seg godt i pris til å være i det segmentet det er i..
Den er jo en av de tre jeg lister opp i åpningsinnlegget, så den har naturligvis blitt vurdert. :)

Er det noen som kan si om den låter som EMC1-UP? Hvis den låter som ECP-2 er det nesten en no-brainer.
Beklager det gikk meg hus forbi!
Tråder som dette er vanskelige å holde tritt med, di eksploderer med anbefaliger og synsinger i starten, før det roer seg til å bli lettere å henge med for " ikke-debattanter"..
Men som sagt, jeg kan varmt anbefale, kjøpte min kun kort tid etter CW kom i hus, for 2 år siden... fin pris på brukten, som den ser ut til å holde, dersom du skulle ønske å bytte og..
*+ser ut som en million
Niema problema, ikke noe å beklage. Den er fortsatt aktuell, men jeg lurer på om den låter likt som eller annerledes enn cd-spilleren EMC-1. Den ville jo passet visuelt sammen med ECP-2 som jeg har fra før.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
For meg ser det ut som trenden fortsetter mhp. anbefalinger, som består av at man primært anbefaler DAC’er som man selv ønsker seg eller har erfaringer med, heller enn å bruke energi på å avdekke behovet til den som spør. Hvis trådstarter er bevisst dette, så er det muligens ikke noe stort problem.
Anbefalinger springer jo i de fleste tilfeller ut fra egne erfaringer, og det er man klar over. Heller det enn anbefalinger fra noen som har sittet og lest tester og anbefaler ting ut fra det istedenfor hva de har hørt og har inngående kjennskap til. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Artig da at Veridian Utopia har en bruker som har sammenlignet AN 4,1 med Veridian og fant sistnevnte litt bedre.
Veridian Utopia er en god del billigere:)
Ikke hørt Veridian. Det er dog en utfordring at AN har flere varianter av 4.1, derav også en fra AN Kits, som ikke låter like overbevisende.
Hører gjerne Veridian, og, dersom den er på høyde eller bedre enn AN 4.1, bør den lett være bedre enn også min APL.

EDIT: Om noen har kontakt med produsenten, kontakt dem gjerne å sjekk om de ønsker en omtale av sin DAC. Det ser svært interessant ut.

Mvh
Håkon Rognlien
Hei Håkon,
Jeg har blitt enig med Ondrej om detaljene nå. Det er ca 6ukers leveringstid, men hvis både du og Ondrej er med på det så kan gjerne du få testet den.

Mvh
Christer
Det er kjempeflott. Mange vil ha glede av en sammenligning mellom Veridian og AN. Brukeren eide AN 4.1 Signatur og byttet den med Veridian.
Kan lese om brukeren her; DAC | Veridian Utopia
How is it compared to my old fav, the Audio Note 4.1 ? This one is more true to the music, making you want to listen to old recordings over and over because you now hear more in them. Can it beat the Audio Note? In the bass its more defined and open, the treble more open. About the midrange, its about taste. And the recording. The midrange is sweet, but not as lush as the Audio Note.

Tolker det som at Veridian er mer detaljert og muligens mer transparent enn AN.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Kan kun anbefale det jeg ville kjøpt selv og min neste dac finnes her: DDDAC 1794 NOS DAC - Non Oversampling DAC with PCM1794 - no digital filter - modular design DIY DAC for high resolution audio 192/24 192kHz 24bit

Har budsjettversjonen av en slik idag samlet sammen av LMC av overskuddsdeler han hadde liggende. Denne grisebanker mange "dyre" standard dac'er.
Ingen oversampling, ingen filter.
Finnes ferdig samlet og satt sammen fra webshopen de linker til.

Vet du vil kjøpe fra Norsk forhandler, men ville allikevel gi et tips om denne.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Artig da at Veridian Utopia har en bruker som har sammenlignet AN 4,1 med Veridian og fant sistnevnte litt bedre.
Veridian Utopia er en god del billigere:)
Ikke hørt Veridian. Det er dog en utfordring at AN har flere varianter av 4.1, derav også en fra AN Kits, som ikke låter like overbevisende.
Hører gjerne Veridian, og, dersom den er på høyde eller bedre enn AN 4.1, bør den lett være bedre enn også min APL.

EDIT: Om noen har kontakt med produsenten, kontakt dem gjerne å sjekk om de ønsker en omtale av sin DAC. Det ser svært interessant ut.

Mvh
Håkon Rognlien
Hei Håkon,
Jeg har blitt enig med Ondrej om detaljene nå. Det er ca 6ukers leveringstid, men hvis både du og Ondrej er med på det så kan gjerne du få testet den.

Mvh
Christer
Christer,

Jeg er definitivt med på dette! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Hvis jeg nevner Electrocompaniet ECD 2 her nå, og gir øksa til Rognlien, og legger hodet på hoggestabben...
Den koster jo en brøkdel av de som er nevt her mot slutten, og finnes brukt innimellom til 10-12k, og er attpåtil laget her til lands!
Jeg har levd lykkelig med min i snart 2 år, og har ingen planer om å bytte. Jeg opplever den som analog i klangen, og passe frisk i lyden, uten å bli hverken spiss eller slitsom.
Men jeg har aldri hørt hverken AMR, AN, APL eller andre til flere ganger prisen, så...
*ecd2 virker uansett å være kurrant å kvitte seg med om ønskelig, og EC holder seg godt i pris til å være i det segmentet det er i..
Den er jo en av de tre jeg lister opp i åpningsinnlegget, så den har naturligvis blitt vurdert. :)

Er det noen som kan si om den låter som EMC1-UP? Hvis den låter som ECP-2 er det nesten en no-brainer.
Beklager det gikk meg hus forbi!
Tråder som dette er vanskelige å holde tritt med, di eksploderer med anbefaliger og synsinger i starten, før det roer seg til å bli lettere å henge med for " ikke-debattanter"..
Men som sagt, jeg kan varmt anbefale, kjøpte min kun kort tid etter CW kom i hus, for 2 år siden... fin pris på brukten, som den ser ut til å holde, dersom du skulle ønske å bytte og..
*+ser ut som en million
Niema problema, ikke noe å beklage. Den er fortsatt aktuell, men jeg lurer på om den låter likt som eller annerledes enn cd-spilleren EMC-1. Den ville jo passet visuelt sammen med ECP-2 som jeg har fra før.
Jeg har aldri hørt noen av emc spillerene så det tør jeg ikke svare på. Regner med du får kjapt svar om du spør i EC tråden, om ikke Rognlien har noe.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Kan kun anbefale det jeg ville kjøpt selv og min neste dac finnes her: DDDAC 1794 NOS DAC - Non Oversampling DAC with PCM1794 - no digital filter - modular design DIY DAC for high resolution audio 192/24 192kHz 24bit

Har budsjettversjonen av en slik idag samlet sammen av LMC av overskuddsdeler han hadde liggende. Denne grisebanker mange "dyre" standard dac'er.
Ingen oversampling, ingen filter.
Finnes ferdig samlet og satt sammen fra webshopen de linker til.

Vet du vil kjøpe fra Norsk forhandler, men ville allikevel gi et tips om denne.
Et kit er liksom noe annet, men jeg skjønner ikke helt den webshopen. Ser ut som byggesettet bare inneholder kretskort og ikke kabinett o.s.v., så hvis jeg skulle prøvd denne måtte jeg betalt 2300 euro for å få en DAC jeg er sikker på er komplett.

Kunne vært artig å prøvd å bygge en sånn selv, men da hadde det blitt mer som et sideprosjekt tror jeg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Beklager det gikk meg hus forbi!
Tråder som dette er vanskelige å holde tritt med, di eksploderer med anbefaliger og synsinger i starten, før det roer seg til å bli lettere å henge med for " ikke-debattanter"..
Men som sagt, jeg kan varmt anbefale, kjøpte min kun kort tid etter CW kom i hus, for 2 år siden... fin pris på brukten, som den ser ut til å holde, dersom du skulle ønske å bytte og..
*+ser ut som en million
Niema problema, ikke noe å beklage. Den er fortsatt aktuell, men jeg lurer på om den låter likt som eller annerledes enn cd-spilleren EMC-1. Den ville jo passet visuelt sammen med ECP-2 som jeg har fra før.
Jeg har aldri hørt noen av emc spillerene så det tør jeg ikke svare på. Regner med du får kjapt svar om du spør i EC tråden, om ikke Rognlien har noe.
Vil gjerne prøve noe nytt, så hvis den er klin lik EMC-1 som jeg har eid i flere år er det kanskje ikke sååå spennende allikevel. Er ECD-2 derimot en Ernstsen konstruksjon i forkledning sånn som ECP-2, er jeg klar til å dra kortet rimelig umiddelbart. :)
 
M

MusicBear

Gjest
Beklager det gikk meg hus forbi!
Tråder som dette er vanskelige å holde tritt med, di eksploderer med anbefaliger og synsinger i starten, før det roer seg til å bli lettere å henge med for " ikke-debattanter"..
Men som sagt, jeg kan varmt anbefale, kjøpte min kun kort tid etter CW kom i hus, for 2 år siden... fin pris på brukten, som den ser ut til å holde, dersom du skulle ønske å bytte og..
*+ser ut som en million
Niema problema, ikke noe å beklage. Den er fortsatt aktuell, men jeg lurer på om den låter likt som eller annerledes enn cd-spilleren EMC-1. Den ville jo passet visuelt sammen med ECP-2 som jeg har fra før.
Jeg har aldri hørt noen av emc spillerene så det tør jeg ikke svare på. Regner med du får kjapt svar om du spør i EC tråden, om ikke Rognlien har noe.
Vil gjerne prøve noe nytt, så hvis den er klin lik EMC-1 som jeg har eid i flere år er det kanskje ikke sååå spennende allikevel. Er ECD-2 derimot en Ernstsen konstruksjon i forkledning sånn som ECP-2, er jeg klar til å dra kortet rimelig umiddelbart. :)


Drister meg til å spørre hva du mener med ECP-2?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har aldri hørt noen av emc spillerene så det tør jeg ikke svare på. Regner med du får kjapt svar om du spør i EC tråden, om ikke Rognlien har noe.
Vil gjerne prøve noe nytt, så hvis den er klin lik EMC-1 som jeg har eid i flere år er det kanskje ikke sååå spennende allikevel. Er ECD-2 derimot en Ernstsen konstruksjon i forkledning sånn som ECP-2, er jeg klar til å dra kortet rimelig umiddelbart. :)


Drister meg til å spørre hva du mener med ECP-2?
RIAA forsterkeren Electrocompaniet slapp på markedet i fjor eller når det var. Ryktene vil ha det til at det egentlig er en konstruksjon Leif Ernstsen stod bak, og at tegningene fulgte med boet når EC kjøpte opp Dynamic Precision. Uansett spiller det rimelig greit her hjemme hos meg, og har blitt flere gode tester til del.

https://www.electrocompaniet.no/products/classic/preamp/ecp2.html
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg har aldri hørt noen av emc spillerene så det tør jeg ikke svare på. Regner med du får kjapt svar om du spør i EC tråden, om ikke Rognlien har noe.
Vil gjerne prøve noe nytt, så hvis den er klin lik EMC-1 som jeg har eid i flere år er det kanskje ikke sååå spennende allikevel. Er ECD-2 derimot en Ernstsen konstruksjon i forkledning sånn som ECP-2, er jeg klar til å dra kortet rimelig umiddelbart. :)


Drister meg til å spørre hva du mener med ECP-2?
RIAA forsterkeren Electrocompaniet slapp på markedet i fjor eller når det var. Ryktene vil ha det til at det egentlig er en konstruksjon Leif Ernstsen stod bak, og at tegningene fulgte med boet når EC kjøpte opp Dynamic Precision. Uansett spiller det rimelig greit her hjemme hos meg, og har blitt flere gode tester til del.

https://www.electrocompaniet.no/products/classic/preamp/ecp2.html

Jøss, heder til EC anno 2016 - moro da!
...For vi er vel fortsatt nordmenn :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Drister meg til å spørre hva du mener med ECP-2?
RIAA forsterkeren Electrocompaniet slapp på markedet i fjor eller når det var. Ryktene vil ha det til at det egentlig er en konstruksjon Leif Ernstsen stod bak, og at tegningene fulgte med boet når EC kjøpte opp Dynamic Precision. Uansett spiller det rimelig greit her hjemme hos meg, og har blitt flere gode tester til del.

https://www.electrocompaniet.no/products/classic/preamp/ecp2.html

Jøss, heder til EC anno 2016 - moro da!
...For vi er vel fortsatt nordmenn :)
Javisst er det gøy at vi lager såpass bra hifi her tillands. Sant å si kjøper jeg gjerne Norsk når det lar seg gjøre også.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Kom over en w4s dac2 dsd. Noen som kjenner godt til denne? Ikke behov for pre
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Og jeg med innebygget dac i mine to tilårskomne CD-spillere befinner meg sikkert på steinaldernivå i forhold til denne diskusjonen, antar jeg. Like fullt; jeg er fornøyd og savner ingenting. Konstruerer man problemstillinger?
Neida, jeg sitter også på en 12 år gammel cd spiller Marantz SA11 S1. En gang prøvde jeg å erstatte den med PC og USB DAC fra et annerkjent merke. Det tok 3 dager så var cd spilleren på plass igjen.
Har lignende erfaring. Har prøvd CD-spiller fra Analouge Audio Paganini (kosta vel 10k ny) som er omtrent samme alderen som Marantzen den. Har forsøkt ulike dacer, rimelige, men likevel kritikerroste, som ikke hadde sjanse i lydkvaliteten til Cd-spilleren. Sistnevnte spilte mye mer rolig, organisk og naturlig.

Selv kjører jeg med en Parasound zDac v2 og skulle gjerne testet den opp mot en god CD-spiller for en sammenligning. Har en mistanke om et en god gammel CD-spiller i mellomklassen burde matche dacen. Men har dessverre ikke testet det ut.
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Spørsmålet er egentlig ganske enkelt å svare på. Det avhenger av anlegget ditt forøvrig. Liten vits å dra i gang med en kjempe dyr dac hvis anlegget yter den rettferdighet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er det så enkelt som at dyrest alltid er best, eller finnes det killer-DAC'er i de lavere prisklassene også?
HVordan går det her? Kom du fram til noen konklusjon?
Nei, det ble ingen definitiv konklusjon, men jeg endte med å kjøpe Electrocompaniet DAC'en. Virker helt grei den til mitt bruk. Men jeg vet jo fortsatt ikke hvor nærme jeg hadde kommet om jeg hadde halvert eller doblet prisen. Tok allikevel sjansen basert på utelukkende positive tester, og ikke minst målingene Stereophile gjorde. Virker heller ikke som den gjør noe særlig galt nå som jeg har den hjemme og spiller, låter fint. Er fornøyd.

https://www.stereophile.com/content/electrocompaniet-classic-ecd-2-da-processor-measurements

IMG_0290.jpg
 
Topp Bunn