Digitale avspillere Hvor mye må en DAC koste før den er "bra nok"?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hei Berserk

Hva som er bra»nok» for Hansen, trenger ikke være bra nok for Andersen.??????
Det finnes mange nivåer innen denne hobbyen.
Misunnelsen er dessverre større enn kjønns................ i dette landet.??????
Mange mener mye om noe de aldri har prøvd?
Et stereanlegg starter med signalkilder.
Ofte setter dette standarden i hva som virkelig kan oppnåes til syvende
og sist.
Derfor bør en tenke seg om hvor langt en er villig til å gå?
De fleste vet at akkustikk/ høyttalere er siste ledd og viktigst i hele kjeden.??????
Er derimot signalkilden ikke «bra nok» kan en dessverre aldri rette opp dette
i framtida.(annet enn å kjøpe ny og «bedre»)

Lykke til!
Hei, hifipuristen.

Det er en erkjennelse jeg har kommet til også, kilden er viktig. Ikke like kritisk som akustikk og høyttalere, men det er noe i det gamle jungelordet "shit in, shit out". Nesten førti tusen som er det Hegel HD 30 koster nå, er absolutt maksimalt av hvor langt jeg kanskje kunne vært villig til å gå, men da føler jeg at den måtte vært såpass mye bedre enn alt annet i lavere prisklasser at man virkelig, virkelig merket det. Subtile forskjeller er ikke bra nok lenger når vi kommer opp i den prisklassen. :)

Jeg syns det er mye fornuft i rådet om å starte i det små, bakdelen med det er bare at det nesten alltid blir dyrere totalt sett i lengden å stadig bytte seg oppover istedenfor å gå all-in med en gang.
Hei igjen Berserk

Hvis du har lyst til å se/høre noe av det «værste» som finnes pt.?
Bare ta kontakt pr. PM.

Mvh
puristen
Vet ikke om jeg tør eller burde, hvis kvaliteten på det du har er så ekstremt at det blir vanskelig å leve med betalbare løsninger etterpå? ;D
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Mine fem cent: hvis du ønsker en spesiell lydsignatur er det jo en lang og tornefull vei å finne fram til dacen som passer dine preferanser perfekt. Kanskje er det en superhighend-dac, og kanskje er det en enkel dings til noen få tusenlapper? Vanskelig å vite på forhånd.

Hvis du "bare" ønsker transparent forvandling fra digital til analog, blir det på en måte enklere, fordi man da kan ta utgangspunkt i både målinger og blindtester. En del proffdacer - Benchmark, RME, Lynx, osv - er safe kort tror jeg.

Hvis man som meg har litt troa på blindtester, kan man feks teste ut Yamaha WXC-50 til 3100 kr, som de erfarne blindtesterne i det svenske Ljudtekniska Sällskapet ikke klarte å detektere da de satte den inn i kjeden sin (i motsetning til en del andre dacer de har kunnet detektere, feks Oppo Sonica).

Men har vel en følelse av at du snarere har lyst på noe med en lydsignatur som passer dine preferanser? :) Uansett, lykke til, og god jul!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.577
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Essensen var ikke vanskelig å få tak i.😂
Men å bare tenke pris vs "godt nok" blir litt snevert imho.
Noen vil oppleve godt nok ved f x 2k, mens andre kan bli skuffet ved 100k - og gjerne samtidig oppleve av en dag til 10k matcher preferanser bedre enn en til 100k.
Selv mener jeg Audio gd er vfm, og den passer mine øreganger - men hva som avgjør om den er godt nok, vil gjerne også påvirkes av både preferanser og forventninger. Kanskje jeg hadde blitt mer fornøyd med en dac til 60k, men hvor mange % bedre og mer "godt nok" ville det blitt?.....

Mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.577
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei Berserk

Hva som er bra»nok» for Hansen, trenger ikke være bra nok for Andersen.������
Det finnes mange nivåer innen denne hobbyen.
Misunnelsen er dessverre større enn kjønns................ i dette landet.������
Mange mener mye om noe de aldri har prøvd?
Et stereanlegg starter med signalkilder.
Ofte setter dette standarden i hva som virkelig kan oppnåes til syvende
og sist.
Derfor bør en tenke seg om hvor langt en er villig til å gå?
De fleste vet at akkustikk/ høyttalere er siste ledd og viktigst i hele kjeden.������
Er derimot signalkilden ikke «bra nok» kan en dessverre aldri rette opp dette
i framtida.(annet enn å kjøpe ny og «bedre»)

Lykke til!
Hei, hifipuristen.

Det er en erkjennelse jeg har kommet til også, kilden er viktig. Ikke like kritisk som akustikk og høyttalere, men det er noe i det gamle jungelordet "shit in, shit out". Nesten førti tusen som er det Hegel HD 30 koster nå, er absolutt maksimalt av hvor langt jeg kanskje kunne vært villig til å gå, men da føler jeg at den måtte vært såpass mye bedre enn alt annet i lavere prisklasser at man virkelig, virkelig merket det. Subtile forskjeller er ikke bra nok lenger når vi kommer opp i den prisklassen. :)

Jeg syns det er mye fornuft i rådet om å starte i det små, bakdelen med det er bare at det nesten alltid blir dyrere totalt sett i lengden å stadig bytte seg oppover istedenfor å gå all-in med en gang.
Hei igjen Berserk

Hvis du har lyst til å se/høre noe av det «værste» som finnes pt.?
Bare ta kontakt pr. PM.

Mvh
puristen
Vet ikke om jeg tør eller burde, hvis kvaliteten på det du har er så ekstremt at det blir vanskelig å leve med betalbare løsninger etterpå? ;D
Peis på.
Du vil om ikke annet sitte igjen med erfaring ifht hvor der er noe å hente ifht det du bruker idag.
Og; finnes det betalbare alternativer som har tilstrekkelig med kvaliteter, bør de jo bli vurdert, selv om det ikke blir helt det samme...

Mvh
Proffen
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg tenkte at NAD M51 som jeg hadde før er såpass god at jeg trodde neppe det var veldig mye mer å oppnå. Den holdt for high-end høyttalere imo. Er Hegel HD 30 verd dobbel pris? Det hadde overrasket meg i såfall.
Hegel HD 30 koster faktisk over tre ganger så mye som NAD M51. Ville nesten vært litt skandaløst hvis den ikke var bedre, syns jeg. Men om det er verdt prisøkningen er jo det jeg lurer nok på til at jeg startet denne tråden. :)

Ville vanligvis ikke vurdert Hegel særlig nøye, men det jeg har lest om HD 30 gjør at jeg har litt tro på den.
Den er helt sikkert bedre, men på ett eller annet sted beynner man å betale veldig mye for relativt små endringer. Men tanke på hvor lite forskjeller det faktisk er fra meget billige dac´er og opp til M51 hadde jeg blitt overrasket over at forskjellen er meget stor videre oppover. Men har ikke prøvd av den grunn. Og jeg tror mange som prøver vil overdrive forskjellene for å forsvare innvesteringen så jeg er alltid litt skeptisk til store ord. Mange overdriver forskjeller tror jeg.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Hei igjen Berserk

Hvis du har lyst til å se/høre noe av det «værste» som finnes pt.?
Bare ta kontakt pr. PM.

Mvh
puristen
Vet ikke om jeg tør eller burde, hvis kvaliteten på det du har er så ekstremt at det blir vanskelig å leve med betalbare løsninger etterpå? ;D
Peis på.
Du vil om ikke annet sitte igjen med erfaring ifht hvor der er noe å hente ifht det du bruker idag.
Og; finnes det betalbare alternativer som har tilstrekkelig med kvaliteter, bør de jo bli vurdert, selv om det ikke blir helt det samme...

Mvh
Proffen
Det er vel her essensen ligger. En må finne sitt "comfort" nivå når det gjelder pris, og hva som matcher resten av anlegget. Ser ingen grunn til å bruke 100k på en DAC i et budsjettanlegg....
Men det er vel det samme som å tro på julenissen at en DAC til 5000 kan matche det beste på markedet....
 
U

utgatt60135

Gjest
Misunnelsen er dessverre større enn kjønns................ i dette landet.😡
Mange mener mye om noe de aldri har prøvd?
Nå var det snakk om hvor dyrt man må gå for før kurven flater ut i denne tråden, for det gjør den. "Value for money" kurven er ikke snorrett oppover. Jeg tror for min del at jeg har hørt såpass mye high-end at jeg vet omtrent hva som er mulig å få til uten overdrivelser. Men det er alltids mulig å strekke strikken litt mer. For min del er min terskel nådd fordi jeg vet hvor himla dyrt det er å forbedre anlegget betydelig. Og ja, selvfølgelig er jeg missunelig på de som har så mye penger at det kan velge og vrake ;).
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Smaken er forskjellig ja men deilig å vite at pris har lite og si for hva man liker av lyd :)
Det stemmer nok, men for noen kan nok også overnevnte omskrives til at ‘pris har nok lite å si for resultatet’
Der er det nok langt mindre dissens. Er redd man i stor grad får det man betaler for - også her.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.948
Antall liker
11.351
Sted
Ytterst i havgapet...
Men det er vel det samme som å tro på julenissen at en DAC til 5000 kan matche det beste på markedet....
Dersom de interesserte hadde engasjert seg i et kurs tilsvarende BSc eller bedre i digitalteknikk, så hadde man kanskje forstått hvorfor det faktisk kan være slik... og at få bransjer om noen er så til de grader full av hype og hearsay som påstått HiEnd Audio......:cool:

God Jul!
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg fikk meg en vekker da jeg hørte på Teac cd/dac riggen til ca 600.000,-. Første tanke var "wow, visste ikke at det var så mye informasjon i innpillingen". Men så gikk det opp for meg at dette høyst sannsynlig er overdrivelser for i likhet med foto og video kan man overdrive detalj. Det er ikke god high-end, og jeg lærte at man skal være obs på dette. Hører man på instrumenter direkte får man ikke et "wow" av luftige mikrodetaljer med mektig bass.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Men det er vel det samme som å tro på julenissen at en DAC til 5000 kan matche det beste på markedet....
Dersom de interesserte hadde engasjert seg i et kurs tilsvarende BSc eller bedre i digitalteknikk, så hadde man kanskje forstått hvorfor det faktisk kan være slik... og at få bransjer om noen er så til de grader full av hype og hearsay som påstått HiEnd Audio......:cool:

God Jul!
Ja det er mye hype og mye rart i hifi bransjen, det skal være sikkert...
Når det gjelder digitalteknikk så legger jeg personlig lite vekt på denne da jeg føler den har lite betydning for lydkvaliteten så lenge det er grei kvalitet på produktet, men derimot i analogdelen og strømforsyning er det en annen skål...

God Jul!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.948
Antall liker
11.351
Sted
Ytterst i havgapet...
Der er vi vel egentlig enige, men poenget mitt er at DA og analogdelen ikke nødvendigvis er svært kostbar, - vanskelig ja, men ikke nødvendigvis veldig komponentkrevende og kostnadsdrivende for produktet. Mye av det som selges er utvilsom stæsjet opp med bling som ikke har noen som helst betydning for lydkvaliteten.
 

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
243
Antall liker
95

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Der er vi vel egentlig enige, men poenget mitt er at DA og analogdelen ikke nødvendigvis er svært kostbar, - vanskelig ja, men ikke nødvendigvis veldig komponentkrevende og kostnadsdrivende for produktet. Mye av det som selges er utvilsom stæsjet opp med bling som ikke har noen som helst betydning for lydkvaliteten.
Men dette er ‘kost-pluss’ tenkning.
Hvis noen fabrikater lyder bedre enn andre så dekker man ikke inn FoU og IP med 1.7 kalkyle.
Man tar seg derimot betalt i det markedssegmentet man vil konkurrere i.
Dette er et klassisk problem her inne. Folk skal hele tiden kjøpe til kostpris med et beskjedent DB og alt annet blir oligark-nivå.
Liker man ikke dette får man gjøre noe med den kapitalistiske tankegangen ;)
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
537
Antall liker
790
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Godt svar om DAC.
Oppsummert sier Paul at analogdelen og strømforsyning er det «viktigste», og at prisen ikke er så viktig.

 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.751
Antall liker
21.622
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tokanals ikke-proff?
Logitech/Slimdevices Transporter ble designet for å være transparent. I tillegg kunne den spille "alt" unntatt SACD, og streame det som streames kunne. Kostet den ca. 15k i sin tid? Fin dings som jeg angrer på at jeg solgte selv om jeg egentlig ikke kan bruke den nå siden jeg trenger 8 kanaler.
Det finnes fine tokanals proffdacer som både er transparente og ikke koster skjorta.
Skal du ha en dac med egenlyd kan du betale hva som helst egentlig.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Synes Metrum gjør lite feil med sine dac'er! Selv har jeg Metrum Hex og er strålende fornøyd. Men har veldig lyst til å forsøke en av toppmodellene for å sammenligne.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Hvis man som meg har litt troa på blindtester, kan man feks teste ut Yamaha WXC-50 til 3100 kr, som de erfarne blindtesterne i det svenske Ljudtekniska Sällskapet ikke klarte å detektere da de satte den inn i kjeden sin (i motsetning til en del andre dacer de har kunnet detektere, feks Oppo Sonica).
Både blåtann og airplay, her er det ingen tvil om at hifi har aller høyeste prioritet.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Hvis man som meg har litt troa på blindtester, kan man feks teste ut Yamaha WXC-50 til 3100 kr, som de erfarne blindtesterne i det svenske Ljudtekniska Sällskapet ikke klarte å detektere da de satte den inn i kjeden sin (i motsetning til en del andre dacer de har kunnet detektere, feks Oppo Sonica).
Både blåtann og airplay, her er det ingen tvil om at hifi har aller høyeste prioritet.
Kvasi hva er problemet
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Hvis man som meg har litt troa på blindtester, kan man feks teste ut Yamaha WXC-50 til 3100 kr, som de erfarne blindtesterne i det svenske Ljudtekniska Sällskapet ikke klarte å detektere da de satte den inn i kjeden sin (i motsetning til en del andre dacer de har kunnet detektere, feks Oppo Sonica).
Både blåtann og airplay, her er det ingen tvil om at hifi har aller høyeste prioritet.
Kvasi hva er problemet
Problemet?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Hvis man som meg har litt troa på blindtester, kan man feks teste ut Yamaha WXC-50 til 3100 kr, som de erfarne blindtesterne i det svenske Ljudtekniska Sällskapet ikke klarte å detektere da de satte den inn i kjeden sin (i motsetning til en del andre dacer de har kunnet detektere, feks Oppo Sonica).
Både blåtann og airplay, her er det ingen tvil om at hifi har aller høyeste prioritet.
Kvasi hva er problemet
Kvasi er nok relativt overbevist om at en rimelig boks som fra en stor produsent som tilbyr mye funksjonalitet for brukeren neppe kan tilby noe særlig til lydkvalitet. Så får han utløp for den overbevisningen gjennom å skrive syrlige sarkasmer på HFS på julekvelden.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Kvasi er nok relativt overbevist om at en rimelig boks som fra en stor produsent som tilbyr mye funksjonalitet for brukeren neppe kan tilby noe særlig til lydkvalitet. Så får han utløp for den overbevisningen gjennom å skrive syrlige sarkasmer på HFS på julekvelden.
Kvasi er nok en smule forutinntatt, men noen titalls år med erfaring gjør at det ofte viser seg at han har rett. Og når en boks til 3k med alt man anser som middelmådig innebygd blir dratt frem og anbefalt i en tråd som denne, da syns han sarkasmer trumfer julekveld.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Sarkasme og overforenkling er vel omtrent like nyttig. Når det gjelder DACer, så tenker jeg veldig mye blir nokså mye enklere å forstå og plassere ved egne forsøk og egne erfaringer. Jeg husker f.eks. Cambridges første DacMagic for en del år tilbake. Det var dengang en såkalt "killerDAC", men i direkte sammenligning med dyrere eller andre DACer, hørte man fort forskjell. Hva denne forskjellen bestod av var litt mer vrient å forklare. I noen sammenhenger/systemer låt det helt knall. I andre ikke så mye...

Den største heresien som hersker rundt DACer, er at det gjøres store fremsteg for hver år og hver måned. Det er vel snart 20 år siden jeg prøvde toppDAcen fra Parasound i mitt anlegg, og jeg kan ikke se annet enn at det låt feiende flott allerede da... ...og jeg er ikke helt overbevist om at toppytelse har sluttet å koste heller. Jeg registrer dog at Lavry-DACen (DA-11) jeg kjøpte for 5-6 år siden fortsatt selges av Dan Lavry. Den er dog blitt mye dyrere. For meg er den akkurat så god som den må være - d.v.s. at det ikke er der skoen trykker i anlegget. Ulempen er at den er litt kresen på digitalsignalet.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Kvasi er nok relativt overbevist om at en rimelig boks som fra en stor produsent som tilbyr mye funksjonalitet for brukeren neppe kan tilby noe særlig til lydkvalitet. Så får han utløp for den overbevisningen gjennom å skrive syrlige sarkasmer på HFS på julekvelden.
Kvasi er nok en smule forutinntatt, men noen titalls år med erfaring gjør at det ofte viser seg at han har rett. Og når en boks til 3k med alt man anser som middelmådig innebygd blir dratt frem og anbefalt i en tråd som denne, da syns han sarkasmer trumfer julekveld.
Hehehe. Du kunne spandert på deg en smiley for å kompensere for omtalen i tredje person.
Simon says = kvasi says? :cool:
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg kjenner at jeg også ønsker å ta et lite "oppgjør" med den noe lettvindte betegnelsen "Pro". ProDac. Hva er det? Benchmark? Mytek? Jeg har allerede nevnt min egen Lavry DAC. Jeg har også en 8-kanals Lynx Aurora. RME er ofte nevnt. DAD er gjerne forstått som helt der oppe. Jeg har ikke kjennskap til DAD, men har hatt en Ontec-DAC. Samme mann i kulissene: Ole Nielsen. Anyway: Mye prof-wannabe-bling derute. Jeg nevner ytterligere noen eksempler på reale proff-DACs som er å regne med: Weiss, DCS og Prism. Prisen fluktuerer selvsagt. Pick your poison. Selv på Gearslutz har man en "high-end"-avdeling.:)
 
Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg har en Doxa dac til låns her. Selv om den egentlig ikke er best på noe, så har den noe spesielt ved seg som jeg ikke har hørt fra selv dyre dac'er. Oppoen som jeg har oppgradert med MI utgangstrinn, som løftet den mange hakk, gruser Doxa'en på detaljer og dynamikk. Men Doxa'en får alt til å høres ekte og naturlig ut. Mer analogt om du vil. Så system og preferanser vil avgjøre hva som er best. Ting kan låte veldig forskjellig, men alikevel like bra! Det blir sammensetningen og synergieffekt med resten av utstyret som blir utslagsgivende.
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg har en Doxa dac til låns her. Selv om den egentlig ikke er best på noe, så har den noe spesielt ved seg som jeg ikke har hørt fra selv dyre dac'er. Oppoen som jeg har oppgradert med MI utgangstrinn, som løftet den mange hakk, gruser Doxa'en på detaljer og dynamikk. Men Doxa'en får alt til å høres ekte og naturlig ut. Mer analogt om du vil. Så system og preferanser vil avgjøre hva som er best. Ting kan låte veldig forskjellig, men alikevel like bra! Det blir sammensetningen og synergieffekt med resten av utstyret som blir utslagsgivende.


Tenk, dersom folk hadde sagt så mye med så få ord og så forståelig og så oppriktig.

Kårer dette til et av de beste innlegg jeg har lest noen gang :)
 
Sist redigert av en moderator:
N

Naca4

Gjest
Noen dacer låter ekstraordinært godt, jeg finner DPA blant disse. De som låter dårlig blir som regel anbefalt av dagens nye yppersteprester - 'objektivistene'.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Jeg har en Cambridge DAC3 på loftet jeg gjerne låner ut jeg også. Den er mindre oppløst og kjedeligere enn nymotens konkurrenter. Hentet den ned i stua og koblet den til for noen mnd siden og kokluderte med at den er døll, i mangel av en bedre beskrivelse.
Vet av flere her som sannsynligvis ville syns det var verdens beste, dere vet hvem dere er så bare send PM så betaler jeg frakt så dere får testet den :D
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.746
Antall liker
13.235
Jeg spiller på en chromecast audio om dagen. Vel vitende om at det uansett ikke er der slaget står. Før det spillte jeg på en chromecast som feeedet en reciever.

Utrolig nok hadde bytte av høyttalere og forsterker mer å si enn bytte av DAC - hvem skulle trodd det?
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Jeg spiller på en chromecast audio om dagen. Vel vitende om at det uansett ikke er der slaget står. Før det spillte jeg på en chromecast som feeedet en reciever.

Utrolig nok hadde bytte av høyttalere og forsterker mer å si enn bytte av DAC - hvem skulle trodd det?
Sånn ca alle.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Slik jeg tolker det, bør berserkr gå for en hjemmekino prosessor eller receiver......hvis surround er tingen.

Eller er det stereo? Her kommer noen alt i ett løsninger som lydmessig og brukermessig har enorm gevinst for penga:
Moon Neo Ace, By simaudio. Den kan jeg anbefale fordi den har jeg selv. Mange digitale innganger untatt HDMI. Just add speakers.
Alternativt, en av alt i ett boksene til Naim: Naim uniti Atom, Nova eller Star med HDMI inngang for lyd....Jeg snakker om alt i et produkter med intregrert forsterker, streamer dac. De produktene jeg lister opp har jeg hørt og låter helt fantastisk.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har en Cambridge DAC3 på loftet jeg gjerne låner ut jeg også. Den er mindre oppløst og kjedeligere enn nymotens konkurrenter. Hentet den ned i stua og koblet den til for noen mnd siden og kokluderte med at den er døll, i mangel av en bedre beskrivelse.
Vet av flere her som sannsynligvis ville syns det var verdens beste, dere vet hvem dere er så bare send PM så betaler jeg frakt så dere får testet den :D
Virker som det er litt den samme erfaringen jeg har gjort meg tidligere med billig elektronikk, at det gjerne låter litt gråere og flatere enn mer påkostet utstyr. Det kan sikkert måle ganske lineært o.s.v., men det føles av og til allikevel som noe mangler. Livet er for kort til sånt, jeg vil ha noe som gir ørene luksusbehandling hvis jeg først skal kjøpe meg noe nytt nå.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Slik jeg tolker det, bør berserkr gå for en hjemmekino prosessor eller receiver......hvis surround er tingen.

Eller er det stereo? Her kommer noen alt i ett løsninger som lydmessig og brukermessig har enorm gevinst for penga:
Moon Neo Ace, By simaudio. Den kan jeg anbefale fordi den har jeg selv. Mange digitale innganger untatt HDMI. Just add speakers.
Alternativt, en av alt i ett boksene til Naim: Naim uniti Atom, Nova eller Star med HDMI inngang for lyd....Jeg snakker om alt i et produkter med intregrert forsterker, streamer dac. De produktene jeg lister opp har jeg hørt og låter helt fantastisk.
Hjemmekinoforsterker skal jeg ikke ha, det jeg er ute etter er en stand-alone DAC som jeg kan koble til stereoanlegget jeg allerede har, ellers takk. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har tikket en mange svar og erfaringer her, men vet ikke om jeg ble veldig mye klokere selv om mye klokt har blitt skrevet. Jeg er fortsatt spørrende til hvor ytelse flater ut mens kostnaden fortsetter å stige, og ved hvilket punkt det er lurest å legge seg på den grafen.

Innrømmer glatt at jeg er fordomsfull til produkter i den billigste enden av skalaen, og har alltid opplevd at det billigste utstyret har flere kompromisser i gjengivelsen enn det som koster mer. Samtidig har jeg fordommer mot at de dyre greiene kan bli for hifi og låte både blodfattig og tynt i enkelte tilfeller og da blir det feil å påstå at sånt utstyr er transparent. Utstyr som er virkelig transparent må også slippe gjennom trøkket i mellombassen og tyngden i trommer, ikke bare masse detaljer og luft for å si det veldig enkelt. Og musikken må ha flow og svinge, ellers er det heller ikke transparent slik jeg forstår begrepet.

Vet ikke akkurat hva jeg ventet å få vite når jeg startet tråden, men de bidragene som har kommet inn har vært vedifulle og gjør vel at jeg kommer litt videre i egen grubling over temaet.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Jeg tror en Luxman DA-06 dac hadde passet ørene dine perfekt :) Man får ikke mer analog lyd fra en dac før man mangedobler prisen. Er å finne på brukten til rundt 30k, og noen ganger under 30k.

Hvor mye er du villig til å bruke på en dac?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hadde sett meg ut noen få kandidater, hvor Hegel HD 30 til ca. 39 lapper før pruting var absolutt maks. Da skulle jeg blitt rimelig overbevist før jeg dro kortet.

Er egentlig ikke så veldig keen på å handle brukt, så det spørs ganske mye på hva som dukker opp til hvilken pris. Men Hegel HD 30 virker som et fornuftig og gjennomarbeidet produkt, selv om prisen er høy i mine øyne. Rundt halvparten hadde vært mye mer komfortabelt prismessig.

Var vel forresten en Luxman DAC til rundt 14-15 tusen brukt for noen uker siden.
 
Topp Bunn