Hvor mye forandrer pickup seg i klangkarakter?

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.169
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
er vel du som er trĂ„dstarter😆
Jo, men forsto ikke spÞrsmÄlet i forhold til mitt fÞrste innlegg.

Jeg kjenner plutselig ikke igjen lyden pÄ den ene platespilleren min. Synes plutselig lyden har blitt tam. Lyden ble forandret, eneste jeg gjorde var Ä bytte rca-kabel fra sut til riaa samt tilte hÞyttalerne innover. Jeg byttet tilbake kabler samt satte hÞyttalerne til gamle plass igjen, uten at det hjalp.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
SĂŠtre
Jo, men forsto ikke spÞrsmÄlet i forhold til mitt fÞrste innlegg.

Jeg kjenner plutselig ikke igjen lyden pÄ den ene platespilleren min. Synes plutselig lyden har blitt tam. Lyden ble forandret, eneste jeg gjorde var Ä bytte rca-kabel fra sut til riaa samt tilte hÞyttalerne innover. Jeg byttet tilbake kabler samt satte hÞyttalerne til gamle plass igjen, uten at det hjalp.
HÞres rart ut at lyden plutselig har forandret seg pga noe sÄnt. Med mindre det er noe galt med kabelen

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.169
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
HÞres rart ut at lyden plutselig har forandret seg pga noe sÄnt. Med mindre det er noe galt med kabelen
Regner med det ikke er kabel da jeg har
a) testet flere kabler
b) testet direkte fra platespiller til riaa

Det er heller ikke pickup da jeg opplever det samme pÄ tre pickuper.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
SĂŠtre
Artig du... Les fÞrste innlegg sÄ forstÄr du litt mer.

Jobben betale for skylling av Þrer fire ganger i Äret. Og q-tips er absolutt ikke bra.
SÄ sÄ,
Du skriver du har prĂžvd pĂ„ to forskjellige spillere. Da har du svaret ditt der , q tips er fint det , du mĂ„ bare lĂŠre deg Ă„ bruke den fĂžrst 😘

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.169
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
SÄ sÄ,
Du skriver du har prĂžvd pĂ„ to forskjellige spillere. Da har du svaret ditt der , q tips er fint det , du mĂ„ bare lĂŠre deg Ă„ bruke den fĂžrst 😘
Jeg skrev at pÄ den ene spilleren ble lyden mye verre...
Nei q-tips er ikke bra. Men for all del, bare trĂžkk inn voksen du. TĂžrr ikke Ă„ rote med Ăžrene mine selv, da det er det viktigste verktĂžyet jeg har.

Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
SĂŠtre
Jeg skrev at pÄ den ene spilleren ble lyden mye verre...
Nei q-tips er ikke bra. Men for all del, bare trĂžkk inn voksen du. TĂžrr ikke Ă„ rote med Ăžrene mine selv, da det er det viktigste verktĂžyet jeg har.
Svaret mÄ jo vÊre den andre spilleren . Er forskjell pÄ arm og match av pickup

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.169
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Svaret mÄ jo vÊre den andre spilleren . Er forskjell pÄ arm og match av pickup
Absolutt det er jeg fullstendig klar over, men jeg mener jeg har ganske god hukommelse nÄr det gjelder klangforskjell, jobber med det daglig. Men klarer ikke Ä erindre den klangen jeg nÄ har med Fisher-spilleren.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
54.054
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Mysteriet er avdekket.
Det viste seg at jeg hadde klart Ä vÊrt borti disse nÄr jeg byttet kabler.
Vis vedlegget 1030719
Er i grunn rart dette! NÄr man utvilsomt hÞrer store forskjeller finner man ofte plutselig plausible hÄndfaste Ärsaker. Lignende skjedde meg en gang hvor jeg vekslet mellom coax og optisk og ble overrasket over forskjellen, helt til jeg ikke var det lenger og fikset det. Litt som nÄr ikke motoren starter, sjekk tanken.

Men var det noen av oss "eksperter" i denne trĂ„den som antydet at noe slikt kunne vĂŠre Ă„rsaken?😔

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.169
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det rare er at mm-pu forandret seg mye mens mc-pu ikke gjorde det. Begge gÄr til sut og inn i mm-inngang pÄ riaa.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.957
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
MM er jo mye kilen pÄ kapasitans enn MC er pÄ resistans, sÄ det er vel bare slik det bÞr vÊre - hvis det var kapasitans du fiklet med. Bildet er ikke godt nok til jeg kan se hva det stÄr.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.796
Torget vurderinger
2
Det rare er at mm-pu forandret seg mye mens mc-pu ikke gjorde det. Begge gÄr til sut og inn i mm-inngang pÄ riaa.
MC bryr seg knapt om lasten hverken R eller C, det eneste som skjer er at nivÄet blir lavere med lavere R. MM derimot kan endre frekvensrespons ganske mye, flere dB

Men Lasten R kan endre responsen til en SUT om man er uheldig..

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.796
Torget vurderinger
2
Stemmer den har pass-through.
Entré et-100
Oi den er fin,! har lyst pÄ en sÄnn, men pengene som lÄ lÞst i lomma rakk akkurat til en litt kjipere sak, Denon AU-320. ET-100 og AU-340 ligger omtrent pÄ det doble har jeg sett . SUT med Pass through og kildevelger er helt ideelt med flere spillere og kun en RIAA inngang.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.957
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
AU-320 er en ypperlig sak, tross den "beskjedne" prisen. Brukte den i mange Är uten Ä ha noe som helst Ä klage pÄ.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.796
Torget vurderinger
2
Ja, Jeg mÄler den til Ä vÊre paddeflat til 45k ( testplaten stopper der) uten noen mÄlbar forvregning eller avvik i forhold til transistorer , men den gir 3-5db lavere stÞygulv..intet brum og null stÞybidrag . Passet akkurat pÄ den minimale plassen jeg hadde til rÄdighet .:)
IMG_3482.jpeg

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JMM

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.169
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Selv etter justering bak pÄ riaa sÄ ble det ikke like bra som fÞr - mm-pickupene lÄt helt likt, dempet og ullent. Dette var sÄ frustrerende at jeg lurte pÄ Ä selge hele Fisher-spilleren med alle mine mm-pu'er. SÄ kom heldigvis ferien Ä reddet meg. Kom hjem igjen, det lÄt like dempet med mm-pu. Hva er det som har skjedd...?
Hva gjorde jeg nĂ„r lyden ble sĂ„ forandret? Jeg vinklet hĂžyttalere, og jeg byttet ledning fra SUT til riaa. Kontroller igjen... Sannelig, sannelig sier jeg eder.... Totalt flauhet og dumrian har jeg vĂŠrt. Jeg har koblet SUT til MC og ikke MM pĂ„ riaa. NĂ„ er alt i sin kjĂžneste orden igjen - og jeg selger ikke noe....😎

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.005
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det hele minner meg om da vi satte en MM pÄ en spiller der en supersmart tidligere eier hadde terminert armkablene med 100 Ohm her forleden. Omtalt i altmuligvinyltrÄden.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.957
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
SÄnt skjer. Har ikke gjort akkurat det samme, men plenty lignende ting opp igjennom.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.005
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En gammel liknelse fra BjÞrn EidsvÄg: I mÞte med en distributÞr skrÞt han voldsomt av lyden pÄ den nye plata. DistributÞren da at det interesserte ham midt i ryggen siden kundene hans stumpet rÞyken i bilkassettspilleren og puttet kassetten i askebegeret.

Feil hull sa brura.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.005
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Driver og koser meg med en AT-OC9XML for tiden. Ikke like magisk som AT33PTG/II, men absolutt kapabel. Kan spore side 3 pĂ„ DG TOS Brahms’ pianokonserter ordentlig ogsĂ„.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.796
Torget vurderinger
2
Hele dette tullballet fortjener en ny pickup muligens. Som "gevinst" for oppklaring av saken.
s
Jeg har funnet ut at jeg trenger en sjekkliste ala flypiloter fÞr avgang. Jeg tukler og tveaker og mÄler sÄ mye at jeg surrer meg helt bort og har flere ganger trodd bÄde hÞyttalere og forsterkere har gÄtt dukken-, men da er det Ä ta 1 minutts pustepause og starte fra bunn,

Nylig tok jeg opptak med SUT tilkoblet 200ohm last pÄ MM, det ble lavt og tam lyd ja

Musikkmannen

HelÄrsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.169
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
s
Jeg har funnet ut at jeg trenger en sjekkliste ala flypiloter fÞr avgang. Jeg tukler og tveaker og mÄler sÄ mye at jeg surrer meg helt bort og har flere ganger trodd bÄde hÞyttalere og forsterkere har gÄtt dukken-, men da er det Ä ta 1 minutts pustepause og starte fra bunn,

Nylig tok jeg opptak med SUT tilkoblet 200ohm last pÄ MM, det ble lavt og tam lyd ja
Godt det ikke bare er jeg som roter. NĂ„ lar jeg alt vĂŠre som det er (for en stund).

Topp Bunn