Ønsker anbefaling Hvor er flaskehalsene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Personlig tror jeg kanskje kombinasjonen kef blade,bladelius pre og amp blir litt kjølig i klangen.
    Men dette er uansett smak & behag.
    Hegel H30 vil jeg tro vil låte litt varmere,men det finnes helt klart alternativer til den også,
    som er enda mere raffinert og har bedre definert bass.

    Jeg ville ha testet denne forsterker parken.


    Mark Levinson 532 og 532H
    Plinius SA-reference eller SA103
    T+A (Rør)
    Jeff Rowland
    MBL
    Adyton
    Takk - slike tips er også bra! Har hørt MBL og Adyton. Sistnevnte vil bli testet om noen uker. Synes at Jeff Rowland har bra design. Kanskje jeg finner ut mer om disse. ML og Plinius: Har ikke hatt disse i tankene før nå...
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    FLASKEHALS FUNNET

    I går kveld spilte jeg altså uten Nordost Red Dawn XLR, og med Nordost Frey 2. Dette endret lyden i stor grad. Jeg er nok en gang overrasket over hvordan en kabel påvirker sluttresultatet. De forskjellene jeg opplevde behøver ikke ha særlig mye med kabelforskjellene i seg selv å gjøre. Men utslaget i mitt rom/oppsett/hode var:
    • Rotet i bassen halvert
    • Stresset i lyden - er det støy eller hva - er borte
    • Bedre holografi
    I deler av testen opplevde jeg helt subjektivt effekter som må sjekkes videre:
    • Er det nok mellomtone her?
    • Er lyden for lys nå? Eller er dette bare i hodet mitt? (Hadde jeg en sjelden gang et lyst øyeblikk?)
    Etter dette er altså kabelstatus her hos meg: Sluttresultatet er svakt med mindre jeg bytter minst en kabel. XLR gir utslag. Og ht-kabel gir samme positive utslag. Og da lurer jeg på hva som skjer hvis begge disse kablene byttes samtidig til alternativer som alene rydder opp...

    Mandag skal en nyinnbrent Frey 2 ht-kabel testes sammen med Frey 2 XLR. Hvem vil tippe på hva som skjer i ørene mine da?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tøft gjort å si at ting faller på plass ved å seende bytte kabel. Det viktigste er at du er fornøyd.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    EN OPPSUMMERING KANSKJE?

    Fra anlegget ble endelig satt opp har lydresultatet gått fra svakt til mye bedre. Dette er endringstiltakene som har bidratt:
    1. Blade flyttet fra parkett til "medfølgende spikes"
    2. Høyttalerplassering korrigert
    3. Strøm til forsterker fra vegg og ikke fra strømfordeler/ikke fra feil uttak i strømfordeler
    4. Bedre XLR fra DAC til forsterker
    5. Høyttalerkabel med andre egenskaper
    6. Ecophon Solo 120 x 240 cm, to stk over Blade og lytteposisjon
    7. Teppe under digitalflygel i samme rom
    Planlagte tiltak og tester er:
    1. Hvordan slår Nordost Frey 2 ht-kabel ut?
    2. 480 cm gardin til 380 cm bakvegg nå i lokal systue
    3. Endelig valg av XLR og ht-kabel
    4. Test av Adyton Cordis Signature, Audionet og kanskje andre forsterkere (men utsetter trolig kjøp pga av penger)
    5. Gjenta test av DAC-er med høyere oppløsning, upsampling og bedre interface til PC
    Testene som ikke bidro vesentlig til lydkvalitet har vært:
    1. Rørsett av høy kvalitet
    2. Forsterkersett på 2 x 500 w i 4 ohm
    3. DAC-er med upsampling, asynkront PC-interface og hi-res (åpen for at feil i anlegget maskerte reelle effekter)
    4. Jumpers i begge ender, samt biwire jumpers (også her åpen for at feil i anlegget maskerte reelle effekter)
    5. Eliminering av SPDIF, egen billig PC - ved å spille CD-plate (samme DAC)
    Med riktig XLR, ht-kabler og gardin på bakvegg: Hvilken lydkvalitet opplever hodet mitt da? Helt presist vet jeg ikke. Men jeg tror at det eneste som ikke er åleit vil være bass-området. Tror ikke bassen vil være presis, ren og tilmålt. Dette må vel da om ikke løses, men lappes på - gjennom EQ. Enten i Burmester 032. Eller digitalt i J River. Blir resultatet mye bedre med bassfeller - blir dette vurdert. Men jeg tviler. Og jeg liker at rommet visuelt forblir en stue og ikke et utstyrsrom...
    Det var i grunnen det jeg kom på nå. Sånn før jeg våkner og mens espresso inntas...
     
    Sist redigert:

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Flott anlegg og flotte inlegg. Bra beskrivelser og ærlige ovenfor deg selv og dine mål, liker metodikken du bruker, tålmodig, sten for sten. Har ingen tips å komme med, men synes det er en interessant tråd og lykke til videre på reisen.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ G-nøkkel: Har fulgt alle trådene dine, og fått incitament til å prøve Vallhalla fra stikk-kontakt til H.T. Derfor kjøpte jeg idag Vallhalla nett-kabel , som jeg har plugget direkte inn i "Thor". Gjenstår å bytte 2 Brahma & 2 Vishnu. Har ikke hatt tid til å lytte ennu. Forøvrig ser jeg at du har funnet "flaskehalsen". Kan bli ennu bedre lyd m. endring av kabling. MEN. KEF er "tørste" på watt. Hvorfor har ingen nevnt Krell? Vet at du er kresen ang. design, men Krell & Jeff Rowland ser jo pene ut. I all vennskapelighet:).

    mvh
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    @ G-nøkkel: Har fulgt alle trådene dine, og fått incitament til å prøve Vallhalla fra stikk-kontakt til H.T. Derfor kjøpte jeg idag Vallhalla nett-kabel , som jeg har plugget direkte inn i "Thor". Gjenstår å bytte 2 Brahma & 2 Vishnu. Har ikke hatt tid til å lytte ennu. Forøvrig ser jeg at du har funnet "flaskehalsen". Kan bli ennu bedre lyd m. endring av kabling. MEN. KEF er "tørste" på watt. Hvorfor har ingen nevnt Krell? Vet at du er kresen ang. design, men Krell & Jeff Rowland ser jo pene ut. I all vennskapelighet:).

    mvh
    Hei oct!

    Ja, Red Dawn fungerte ikke hos meg. Og den skal byttes.

    I dag har jeg hatt svært kompetent besøk. Innhentet ikke tillatelse til å reklamere for ham her. Men han er godt kjent på forumet. Han tror at det er mer og gå på når det gjelder ht-plassering også. Jeg vet ikke om han har rett. Men her snus alle steiner. Skal derfor måle selv når utstyret kommer. Og teste alle mulige plasseringer for å finne den riktigste frekvensgangen. Jeg har mye jo-jo fra bunnen og oppover et stykke. Hans råd er å sjekke plassering først. Kabeltesting med gal plassering har lite for seg, sier han...

    Og ja - jeg synes både Krell og Jeff Rowland ser bra ut. Men som jeg vel har nevnt: HT-plassering og frekvensgangforberinger er viktigst nå. Deretter kablene. Mine planlagte tester av forsterkere er mest for å vite hva jeg skal bruke pengene på om litt tid. For budsjettet er egentlig brukt opp... Og supermannen som var her mener at Burmester 032 duger bra - selv med sultne Blades.

    Hilsen G
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det var som pokker..... alltid hatt lyst til å hilse på han der supermann. Ellers må jeg si meg enig i det han påpeker her. Jo-jo frekvens med avvik på mer en 20db må være mulig å bedre noe med optimal plassering. Veldig stilige høyttalere i et nydelig opppsett som virkelig begynner nærme seg noe stort
    Takk for lytten.

    Mvh-
    Tor
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ja, og når du fikk bort alle mine minus-db-i-eq-en i hytt og vær i hele bassen. Og la etter gehør (!) på et par db ekstra i stedet rett som det var. Dæven røske! Nå er det ting som spiller veldig bra her. Og noe materiale som treffer jo-jo-en mer. Der er det fortsatt hult og småromlete... Men de siste 24 timer har brakt meg mye nærmere sjelefred. Jeg målte lydforbedringen dette døgnet etter gehør til 250.000 kr. Mva eksl...

    Og dette skal gå bra... I'm sure! Takk for innsatsen, Tor. Jeg er svært takknemlig!
     
    Sist redigert:

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Og det er jo selvsagt sånn, at det finnes høyttalervarianter som hadde funka rett fra bilen. Men en av disse typene ville jo gitt meg et interiør som fikk gjester til å lure på om jeg har rigga for innendørs høydehopp...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Dette er i grunn en spennende tråd, men vil i grunn oppfordre trådstarter til å ta et lite steg tilbake....

    Flaskehalser finnes alltid, do struper noen mer enn andre. etter å ha lest igjennom tråden, så tolker jeg deg dithen at du ikke er helt i lydhimmelen....og det er kanskje der du bør starte. Pengesluk er sitert på det samme tidligere i tråden - hva liker du...? Hva er det beste du har hørt..? Det er vel og bra å være lojal mot en butikk man er fonøyd med, men i disse prisklassene så vill ejg aboslutt investert i en runde for å høre andre oppsett. Uansett hvor mye du tveaker KEF og Burmester - så kommer du ikke i mål dersom det er SET/Horn, Klipch, elektrostater eller nope annet du faktisk er på jakt etter!

    Når det er sagt - så er vel høytalere knapt nok innspilt, nytt utstyr er stadig på besøk og jeg tror nok erfro at du kan ha en del å vinne på å jobbe med rommet, høytalerplassering og plassering av lytteposisjon. I mine øyne er det høytaleren og disse tre faktorene som i all hovedsak påvirker lyden.

    Ellers er vel alle disse produktene superoppløste og veldig avslørende - det liker jeg, men det stiller litt krav til rommet. Slike komponenter krever i mine øyne en del demping - ellers kan helheten bli litt lys - og det påvirker mye - sorthet, holografi, stemmegjengivelse+++


    Når det gjelder flaskehalser på utstyret - så er jo dette bra utstyr, men det er alltid mye å gå på.
    Høytalerne er som oftest det svakeste ledde - det tror jeg nok også her - og da er det bassen som oftest som er det svakeste. Noen hjemmelagde kasser med 12 tommere som andre her på sentralen har bygd synes å fungere veldig bra, ellers er jo dipol basstårn i skuddet for tiden. Det er umulig for kommersielle løsninger å konkurrere mot DIY på basskvalitet. Aktiv deling er et must, og helst også en eller annen form romkorreksjon/EQ. Å få rydde opp i bassen betyr utrolig mye for resten av lydbildet.

    Personlig er jeg veldig glad i aktiv deling, og mener at det gir langt mer oppløsning og "klarhet" i lyden - som igjen gir mer ro, presisjon og innsyn i innspillinger.

    Akustikken i lytterommet kan du dra så langt du ønsker, så vidt jeg har forstått er du bare såvidt kommet ut av startblokken her!

    Kabler, sikringer, strømtveaks, spikes, og annet dill dall er ikke bevisst ikke nevnt!

    Mvh
    OMF
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kanskje det ville være lurt av trådstarter å åpne for diskusjon av høyttaler/lytterom, så får du kanskje enda mer hjelp?

    Hva er målene på rommet og hvor står høyttalerene?
    Hvordan ser frekvensresponsen ut?
    Hvilke akustikktiltak kan du leve med?

    Har du hatt kontakt med KEF og undersøkt hvordan plassering de mener høyttaleren spiller best med?

    Ingenting kan jo selvsagt ikke erstatte å lytte til oppsettet, men siden du har en så god tråd gående er det jo morsomt å diskutere.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ OMF: Jeg trodde på det du nyss skrev. Men efter å ha hørt en runde m. Bowie`s "Single Colletion" m. dagfersk N.O.Valhalla nettkabel, så må jeg si at denne ene nett-kabelen gjorde lyden bedre på alle måter. Jeg liker ikke uttrykk, som holografi, opløsning etc. Dette er F.Ø. O.T. i denne tråden. Konklusjon:Kabler endrer lydbildet. I mitt oppsett til noe bedre.

    mvh
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det var som pokker..... alltid hatt lyst til å hilse på han der supermann. Ellers må jeg si meg enig i det han påpeker her. Jo-jo frekvens med avvik på mer en 20db må være mulig å bedre noe med optimal plassering. Veldig stilige høyttalere i et nydelig opppsett som virkelig begynner nærme seg noe stort
    Takk for lytten.

    Mvh-
    Tor
    Blir fort bare en forskyvning av "20dB-avviket" i frekvens ved flytting? Uansett havner det i båndpasset til Kef-bassene (<350Hz).
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hvis jeg leser innleggene i denne tråden riktig, skulle man tro at flasken sto oppned. Jeg for min del ville aldri kjøpt så dyre høyttalere uten å ha hatt en anstendig kilde. Jeg sier ikke at den er dårlig, men Burmester lager da vitterlig mye bedre cd spillere som vil spille med en vesentlig høyere grad av presisjon, oppløsning og grep enn 006.
    Skulle gjerne smelt opp en smiley eller 4 etter dette utsagnet, men det får bare stå til: Hvis man synger surt, vasker man seg ikke i ræva?


    Ta deg en tur til Skink og lån den dyreste Burmester cd spilleren med separat strømforsyning er mitt tips.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Utrolig flott utstyr, flott rom og sikkert flott lyd. Hatt mine up's and down's i hifiverden i over 25 år, både prismessig og opplevelsesmessig. Nå er det lo-cost her men noen tommelfingerregler har jeg jo fått med meg. Orker denne integrerte Burmesteren drive Blade'ne Ser på spec sheet til Blade og de er IKKE forsterkervennlige. Nå vet jeg ikke hvor heftig spec'et denne tyskeren er men utfra det jeg har hørt og lest er ikke tyskerne overbolet akkurat. Uten å ha studert hele tråden, har du prøvd andre forsterkere her? Ser for meg muskler fra "over there" evt "down under" for å få kål på alle eventuelle flaskehalser. Ser for meg det kan gi tydeligere pekepinner på hva du liker/misliker fremfor å tukle med sikringer og ledningsstumper.

    Et par "tilfeldige" eksempler:

    Vis vedlegget 145274 '
    Vis vedlegget 145275

    Vis vedlegget 145276
    Uten å fornærme noen fra både "over there" og "down under" ang muskler så vil jeg allikevel kaste ut en tysker:cool:
    Se litt på specen her også før du hiver deg rundt;) Disse kan lett ta kontroll på Bladene og la dem synge:)




    7.JPG


    Audionet MAX monoblokker:)

    gismo
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Tysk er alltid best. Hadde en tråd m. ingressen. Skjønner ikke helt hvorfor jeg endte opp m.amerikansk/japansk? Slik er tilfeldighetenes spill.

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    @ OMF: Jeg trodde på det du nyss skrev. Men efter å ha hørt en runde m. Bowie`s "Single Colletion" m. dagfersk N.O.Valhalla nettkabel, så må jeg si at denne ene nett-kabelen gjorde lyden bedre på alle måter. Jeg liker ikke uttrykk, som holografi, opløsning etc. Dette er F.Ø. O.T. i denne tråden. Konklusjon:Kabler endrer lydbildet. I mitt oppsett til noe bedre.

    mvh
    Joda - har også vært der. Men nå er jeg altså ikke det lengre - uten å utbrodere det noe mer!

    Mvh
    OMF
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Et steg tilbake?

    Hei!

    Dette er i grunn en spennende tråd, men vil i grunn oppfordre trådstarter til å ta et lite steg tilbake....

    Flaskehalser finnes alltid, do struper noen mer enn andre. etter å ha lest igjennom tråden, så tolker jeg deg dithen at du ikke er helt i lydhimmelen....og det er kanskje der du bør starte. Pengesluk er sitert på det samme tidligere i tråden - hva liker du...? Hva er det beste du har hørt..? Det er vel og bra å være lojal mot en butikk man er fonøyd med, men i disse prisklassene så vill ejg aboslutt investert i en runde for å høre andre oppsett. Uansett hvor mye du tveaker KEF og Burmester - så kommer du ikke i mål dersom det er SET/Horn, Klipch, elektrostater eller nope annet du faktisk er på jakt etter!

    Når det er sagt - så er vel høytalere knapt nok innspilt, nytt utstyr er stadig på besøk og jeg tror nok erfro at du kan ha en del å vinne på å jobbe med rommet, høytalerplassering og plassering av lytteposisjon. I mine øyne er det høytaleren og disse tre faktorene som i all hovedsak påvirker lyden.

    Ellers er vel alle disse produktene superoppløste og veldig avslørende - det liker jeg, men det stiller litt krav til rommet. Slike komponenter krever i mine øyne en del demping - ellers kan helheten bli litt lys - og det påvirker mye - sorthet, holografi, stemmegjengivelse+++


    Når det gjelder flaskehalser på utstyret - så er jo dette bra utstyr, men det er alltid mye å gå på.
    Høytalerne er som oftest det svakeste ledde - det tror jeg nok også her - og da er det bassen som oftest som er det svakeste. Noen hjemmelagde kasser med 12 tommere som andre her på sentralen har bygd synes å fungere veldig bra, ellers er jo dipol basstårn i skuddet for tiden. Det er umulig for kommersielle løsninger å konkurrere mot DIY på basskvalitet. Aktiv deling er et must, og helst også en eller annen form romkorreksjon/EQ. Å få rydde opp i bassen betyr utrolig mye for resten av lydbildet.

    Personlig er jeg veldig glad i aktiv deling, og mener at det gir langt mer oppløsning og "klarhet" i lyden - som igjen gir mer ro, presisjon og innsyn i innspillinger.

    Akustikken i lytterommet kan du dra så langt du ønsker, så vidt jeg har forstått er du bare såvidt kommet ut av startblokken her!

    Kabler, sikringer, strømtveaks, spikes, og annet dill dall er ikke bevisst ikke nevnt!

    Mvh
    OMF
    God morgen OMF!

    Det kan godt hende det smarteste jeg kunne gjøre var å ta det steget du beskriver tilbake. Men det kan jeg nok ikke gjøre. Halve anleggsinvesteringen min ligger i Blade. Og jeg har eid disse i ca seks uker. En annen tråd beskriver hvor vanskelig det var for en nybegynner som meg å velge høyttaler. Jeg reiste rundt og lyttet til ca 15 alternativer. Det var dette jeg kunne ta meg tid til. Jeg tror dette kan kalles - siterer deg - å investere i en runde for å høre andre oppsett.

    Det jeg ikke lyttet til var elektrostater og dipoler. Uansett hvilke 15 høyttalere og anlegg jeg rakk å sjekke ut på runden min, vil mange her mene at viktige kandidater mangler. Og relevant spør du - om hva som er det beste jeg har hørt, hva jeg egentlig liker best. Jeg har hittil vært lite interessert i å høre anlegg utenfor økonomisk og interiørmessig rekkevidde. Er faktisk redd for at gleden over egne anlegg - for meg - kan bli borte hvis jeg oppdager hvordan de aller beste anlegg kan låte i de aller beste rommene.

    I øyeblikket handler det om her hos meg, å gjøre det optimale ut av det utstyret jeg nå sitter med. Men som du har lest: Jeg har lånt andre forsterkere for å forstå hvordan egen forsterker fungerer. Og jeg har testet andre kabler med overraskende resultater. Du er den første som anbefaler akkurat meg aktiv deling. Det skal jeg vurdere, men slik det ser ut nå - en annen "sommer".

    Jeg har aldri vært interessert i dedikert lytterom. Stuen min er utfordrende, men langt fra håpløs - har flere som kan Hi-Fi sagt etter besøk her. Det betyr jo selvsagt at jeg avstår fra den beste lyden jeg kunne få for "budsjettet". Og om DYI-basser lyder bedre enn alt fra fabrikker, tviler jeg på om noen DYI-er har snekret noe som jeg kunne leve med i interiøret mitt.

    Hilsen G
     
    Sist redigert:

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje det ville være lurt av trådstarter å åpne for diskusjon av høyttaler/lytterom, så får du kanskje enda mer hjelp?

    Hva er målene på rommet og hvor står høyttalerene?
    Hvordan ser frekvensresponsen ut?
    Hvilke akustikktiltak kan du leve med?

    Har du hatt kontakt med KEF og undersøkt hvordan plassering de mener høyttaleren spiller best med?

    Ingenting kan jo selvsagt ikke erstatte å lytte til oppsettet, men siden du har en så god tråd gående er det jo morsomt å diskutere.
    Hei igjen Trompetnerd!
    Du har sikkert rett i at forumet kunne bidra innenfor rom-/akustikkproblematikken også. Men jeg har valgt og vil stå ved å holde dette utenfor. Tror dette er kompliserte tema, og jeg velger fagfolk på besøk og målinger her.

    Hilsen G
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg leser innleggene i denne tråden riktig, skulle man tro at flasken sto oppned. Jeg for min del ville aldri kjøpt så dyre høyttalere uten å ha hatt en anstendig kilde. Jeg sier ikke at den er dårlig, men Burmester lager da vitterlig mye bedre cd spillere som vil spille med en vesentlig høyere grad av presisjon, oppløsning og grep enn 006.
    Skulle gjerne smelt opp en smiley eller 4 etter dette utsagnet, men det får bare stå til: Hvis man synger surt, vasker man seg ikke i ræva?


    Ta deg en tur til Skink og lån den dyreste Burmester cd spilleren med separat strømforsyning er mitt tips.
    God morgen Griffenfeldt!

    Hvis jeg spør 10 forumdebattanter og 10 bransjemenn om hvilken vei flasken min står - ville jeg fått 20 helt ulike svar. Minst. En bransjemann mange mener kan lyd, omtalte gamle høyttalere som et svakere ledd i oppsettet mitt enn min nåværende CD-spiller. Derfor har jeg Burmester 006 i dag og helt nye høyttalere.

    Jeg har ingen planer om vinyl fordi jeg synes det er upraktisk. Og jeg sluttet å spille CD-er for et par år siden. Fordi det er helt fantastisk å ha hele låtsamlingen tilgjengelig med musa på venstre hånd. Mitt mål er å få best mulig lyd med PC-basert innspilling. Derfor er det ny DAC og ny optimal PC-kilde som vil bli vurdert etterhvert.

    Hilsen G
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    God Morgen!
    Jeg trodde faktisk at den to-delte løsningen kom med dac funksjon, dvs digitale innganger?
    Vel, uansett. Kikk etter en kilde med en god strømforsyning. Det samme gjelder også pre-amp og effektrinn.
    I min verden er det nettopp der skillet mellom skitt og kanel ligger. Det er somregel også prisene på strømforsyningene som avgjør kvaliteten på et produkt. Støtter deg på pc basert avspilling. Jeg bruker også J River ( og qobus i tillegg ) og synes det er super praktisk og lydmessig meget bra.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Dette er i grunn en spennende tråd, men vil i grunn oppfordre trådstarter til å ta et lite steg tilbake....

    Flaskehalser finnes alltid, do struper noen mer enn andre. etter å ha lest igjennom tråden, så tolker jeg deg dithen at du ikke er helt i lydhimmelen....og det er kanskje der du bør starte. Pengesluk er sitert på det samme tidligere i tråden - hva liker du...? Hva er det beste du har hørt..? Det er vel og bra å være lojal mot en butikk man er fonøyd med, men i disse prisklassene så vill ejg aboslutt investert i en runde for å høre andre oppsett. Uansett hvor mye du tveaker KEF og Burmester - så kommer du ikke i mål dersom det er SET/Horn, Klipch, elektrostater eller nope annet du faktisk er på jakt etter!

    Når det er sagt - så er vel høytalere knapt nok innspilt, nytt utstyr er stadig på besøk og jeg tror nok erfro at du kan ha en del å vinne på å jobbe med rommet, høytalerplassering og plassering av lytteposisjon. I mine øyne er det høytaleren og disse tre faktorene som i all hovedsak påvirker lyden.

    Ellers er vel alle disse produktene superoppløste og veldig avslørende - det liker jeg, men det stiller litt krav til rommet. Slike komponenter krever i mine øyne en del demping - ellers kan helheten bli litt lys - og det påvirker mye - sorthet, holografi, stemmegjengivelse+++


    Når det gjelder flaskehalser på utstyret - så er jo dette bra utstyr, men det er alltid mye å gå på.
    Høytalerne er som oftest det svakeste ledde - det tror jeg nok også her - og da er det bassen som oftest som er det svakeste. Noen hjemmelagde kasser med 12 tommere som andre her på sentralen har bygd synes å fungere veldig bra, ellers er jo dipol basstårn i skuddet for tiden. Det er umulig for kommersielle løsninger å konkurrere mot DIY på basskvalitet. Aktiv deling er et must, og helst også en eller annen form romkorreksjon/EQ. Å få rydde opp i bassen betyr utrolig mye for resten av lydbildet.

    Personlig er jeg veldig glad i aktiv deling, og mener at det gir langt mer oppløsning og "klarhet" i lyden - som igjen gir mer ro, presisjon og innsyn i innspillinger.

    Akustikken i lytterommet kan du dra så langt du ønsker, så vidt jeg har forstått er du bare såvidt kommet ut av startblokken her!

    Kabler, sikringer, strømtveaks, spikes, og annet dill dall er ikke bevisst ikke nevnt!

    Mvh
    OMF
    God morgen OMF!

    Det kan godt hende det smarteste jeg kunne gjøre var å ta det steget du beskriver tilbake. Men det kan jeg nok ikke gjøre. Halve anleggsinvesteringen min ligger i Blade. Og jeg har eid disse i ca seks uker. En annen tråd beskriver hvor vanskelig det var for en nybegynner som meg å velge høyttaler. Jeg reiste rundt og lyttet til ca 15 alternativer. Det var dette jeg kunne ta meg tid til. Jeg tror dette kan kalles - siterer deg - å investere i en runde for å høre andre oppsett.

    Det jeg ikke lyttet til var elektrostater og dipoler. Uansett hvilke 15 høyttalere og anlegg jeg rakk å sjekke ut på runden min, vil mange her mene at viktige kandidater mangler. Og relevant spør du - om hva som er det beste jeg har hørt, hva jeg egentlig liker best. Jeg har hittil vært lite interessert i å høre anlegg utenfor økonomisk og interiørmessig rekkevidde. Er faktisk redd for at gleden over egne anlegg - for meg - kan bli borte hvis jeg oppdager hvordan de aller beste anlegg kan låte i de aller beste rommene.

    I øyeblikket handler det om her hos meg, å gjøre det optimale ut av det utstyret jeg nå sitter med. Men som du har lest: Jeg har lånt andre forsterkere for å forstå hvordan egen forsterker fungerer. Og jeg har testet andre kabler med overraskende resultater. Du er den første som anbefaler akkurat meg aktiv deling. Det skal jeg vurdere, men slik det ser ut nå - en annen "sommer".

    Jeg har aldri vært interessert i dedikert lytterom. Stuen min er utfordrende, men langt fra håpløs - har flere som kan Hi-Fi sagt etter besøk her. Det betyr jo selvsagt at jeg avstår fra den beste lyden jeg kunne få for "budsjettet". Og om DYI-basser lyder bedre enn alt fra fabrikker, tviler jeg på om noen DYI-er har snekret noe som jeg kunne leve med i interiøret mitt.

    Hilsen G
    Hei!

    Det høres jo bra ut! vil tro at du har hørt KEF i "hulen" til Tømmervik. Nå er det lenge siden jeg har vært der, men hvis jeg ikke husker helt feil er dette et ganske stort rom, høyt undertaket, og relativt mye demping - kort fortalt dette er et rom som tåler høy lyd godt. Og når man kan spille høyt uten at " skjærer i ørene" - så får man mer detaljer, man får mer oppløsningen, bassen sparker mye bedre osv.

    Det kan nok for de fleste være vanskelig å reprodusere lyden fra hulen i sitt eget hjem. Butikken kan gjerne hevde at det er et vanskelig rom, at strømmen er dårlig osv. Men det har tross alt vært det dedikerte high-end demorommet til Norges ubestridte high-end butikk i over 20 år. Så jeg anser det for å være et rom som funker veldig godt.


    Kjenner ikke Blade noe særlig, men KEF har jo tidligere hatt god kontroll på energiresponsen i sine høytalere og at det er punktkilde skulle gi grunnlag for superb holografi og presisjon. Så igjen går mine tips i retnig av rom, høytalerplassering og lytteposisjon - kunne du lastet opp en skisse og tatt et par bilder!

    Mvh
    OMF
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Hei!

    Dette er i grunn en spennende tråd, men vil i grunn oppfordre trådstarter til å ta et lite steg tilbake....

    Flaskehalser finnes alltid, do struper noen mer enn andre. etter å ha lest igjennom tråden, så tolker jeg deg dithen at du ikke er helt i lydhimmelen....og det er kanskje der du bør starte. Pengesluk er sitert på det samme tidligere i tråden - hva liker du...? Hva er det beste du har hørt..? Det er vel og bra å være lojal mot en butikk man er fonøyd med, men i disse prisklassene så vill ejg aboslutt investert i en runde for å høre andre oppsett. Uansett hvor mye du tveaker KEF og Burmester - så kommer du ikke i mål dersom det er SET/Horn, Klipch, elektrostater eller nope annet du faktisk er på jakt etter!

    Når det er sagt - så er vel høytalere knapt nok innspilt, nytt utstyr er stadig på besøk og jeg tror nok erfro at du kan ha en del å vinne på å jobbe med rommet, høytalerplassering og plassering av lytteposisjon. I mine øyne er det høytaleren og disse tre faktorene som i all hovedsak påvirker lyden.

    Ellers er vel alle disse produktene superoppløste og veldig avslørende - det liker jeg, men det stiller litt krav til rommet. Slike komponenter krever i mine øyne en del demping - ellers kan helheten bli litt lys - og det påvirker mye - sorthet, holografi, stemmegjengivelse+++


    Når det gjelder flaskehalser på utstyret - så er jo dette bra utstyr, men det er alltid mye å gå på.
    Høytalerne er som oftest det svakeste ledde - det tror jeg nok også her - og da er det bassen som oftest som er det svakeste. Noen hjemmelagde kasser med 12 tommere som andre her på sentralen har bygd synes å fungere veldig bra, ellers er jo dipol basstårn i skuddet for tiden. Det er umulig for kommersielle løsninger å konkurrere mot DIY på basskvalitet. Aktiv deling er et must, og helst også en eller annen form romkorreksjon/EQ. Å få rydde opp i bassen betyr utrolig mye for resten av lydbildet.

    Personlig er jeg veldig glad i aktiv deling, og mener at det gir langt mer oppløsning og "klarhet" i lyden - som igjen gir mer ro, presisjon og innsyn i innspillinger.

    Akustikken i lytterommet kan du dra så langt du ønsker, så vidt jeg har forstått er du bare såvidt kommet ut av startblokken her!

    Kabler, sikringer, strømtveaks, spikes, og annet dill dall er ikke bevisst ikke nevnt!

    Mvh
    OMF
    God morgen OMF!

    Det kan godt hende det smarteste jeg kunne gjøre var å ta det steget du beskriver tilbake. Men det kan jeg nok ikke gjøre. Halve anleggsinvesteringen min ligger i Blade. Og jeg har eid disse i ca seks uker. En annen tråd beskriver hvor vanskelig det var for en nybegynner som meg å velge høyttaler. Jeg reiste rundt og lyttet til ca 15 alternativer. Det var dette jeg kunne ta meg tid til. Jeg tror dette kan kalles - siterer deg - å investere i en runde for å høre andre oppsett.

    Det jeg ikke lyttet til var elektrostater og dipoler. Uansett hvilke 15 høyttalere og anlegg jeg rakk å sjekke ut på runden min, vil mange her mene at viktige kandidater mangler. Og relevant spør du - om hva som er det beste jeg har hørt, hva jeg egentlig liker best. Jeg har hittil vært lite interessert i å høre anlegg utenfor økonomisk og interiørmessig rekkevidde. Er faktisk redd for at gleden over egne anlegg - for meg - kan bli borte hvis jeg oppdager hvordan de aller beste anlegg kan låte i de aller beste rommene.

    I øyeblikket handler det om her hos meg, å gjøre det optimale ut av det utstyret jeg nå sitter med. Men som du har lest: Jeg har lånt andre forsterkere for å forstå hvordan egen forsterker fungerer. Og jeg har testet andre kabler med overraskende resultater. Du er den første som anbefaler akkurat meg aktiv deling. Det skal jeg vurdere, men slik det ser ut nå - en annen "sommer".

    Jeg har aldri vært interessert i dedikert lytterom. Stuen min er utfordrende, men langt fra håpløs - har flere som kan Hi-Fi sagt etter besøk her. Det betyr jo selvsagt at jeg avstår fra den beste lyden jeg kunne få for "budsjettet". Og om DYI-basser lyder bedre enn alt fra fabrikker, tviler jeg på om noen DYI-er har snekret noe som jeg kunne leve med i interiøret mitt.

    Hilsen G
    Hei!

    Det høres jo bra ut! vil tro at du har hørt KEF i "hulen" til Tømmervik. Nå er det lenge siden jeg har vært der, men hvis jeg ikke husker helt feil er dette et ganske stort rom, høyt undertaket, og relativt mye demping - kort fortalt dette er et rom som tåler høy lyd godt. Og når man kan spille høyt uten at " skjærer i ørene" - så får man mer detaljer, man får mer oppløsningen, bassen sparker mye bedre osv.

    Det kan nok for de fleste være vanskelig å reprodusere lyden fra hulen i sitt eget hjem. Butikken kan gjerne hevde at det er et vanskelig rom, at strømmen er dårlig osv. Men det har tross alt vært det dedikerte high-end demorommet til Norges ubestridte high-end butikk i over 20 år. Så jeg anser det for å være et rom som funker veldig godt.


    Kjenner ikke Blade noe særlig, men KEF har jo tidligere hatt god kontroll på energiresponsen i sine høytalere og at det er punktkilde skulle gi grunnlag for superb holografi og presisjon. Så igjen går mine tips i retnig av rom, høytalerplassering og lytteposisjon - kunne du lastet opp en skisse og tatt et par bilder!

    Mvh
    OMF
    ... bilder finner du i Galleriet: G-nøkkels Zanotta :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Sikkert vært nevnt tidligere i tråden , men er ikke ht rimelig nye .
    Normalt at de er litt tynne/spisse i lyden de første mnd .
    ellers ser det jo ut som et krem anlegg i den øverste divisjonen ,og bør jo spille deretter :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert vært nevnt tidligere i tråden , men er ikke ht rimelig nye .
    Normalt at de er litt tynne/spisse i lyden de første mnd .
    ellers ser det jo ut som et krem anlegg i den øverste divisjonen ,og bør jo spille deretter :)
    Det er seks uker unge for meg. Men det er lenge siden dette settet kom til butikken. De er brukt i demorom og på messer. Butikkeieren sier de nok er innspilt...
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Meget god tråd. Alle innspill leses f.ø. fra sidelinjen, siden jeg ikke har konstruktive forslag.

    mvh
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det var som pokker..... alltid hatt lyst til å hilse på han der supermann. Ellers må jeg si meg enig i det han påpeker her. Jo-jo frekvens med avvik på mer en 20db må være mulig å bedre noe med optimal plassering. Veldig stilige høyttalere i et nydelig opppsett som virkelig begynner nærme seg noe stort
    Takk for lytten.

    Mvh-
    Tor
    Blir fort bare en forskyvning av "20dB-avviket" i frekvens ved flytting? Uansett havner det i båndpasset til Kef-bassene (<350Hz).
    Så det du mener er at det alltid vil være et avvik på mærmere 20db, selv ved flytting av både høyttaler og lytteposisjon. Dette er i såfall nytt for meg, og jeg har flytta og målt litt bass til tider;) Har dette noe med at det er bassrefleks?
    I dette tilfelle var den største dippen fra 40-70hz og veldig hørbar.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Du mangler jo platespiller mann ;-)
    Ja, rri - du har satt deg inn i saken! Jeg er ingen nostalgiker - skjønner du... Men gammel nok til å ha vært gjennom ca 12 år med samling av vinyl - som tok slutt når CD-mediet inntok heimen i 1984 (tror jeg). Jeg savner ikke disse støvsugerne, og vil helst fortsatt leve i troen på at digitale kilder er bra... :)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Det var som pokker..... alltid hatt lyst til å hilse på han der supermann. Ellers må jeg si meg enig i det han påpeker her. Jo-jo frekvens med avvik på mer en 20db må være mulig å bedre noe med optimal plassering. Veldig stilige høyttalere i et nydelig opppsett som virkelig begynner nærme seg noe stort
    Takk for lytten.

    Mvh-
    Tor
    Blir fort bare en forskyvning av "20dB-avviket" i frekvens ved flytting? Uansett havner det i båndpasset til Kef-bassene (<350Hz).
    Så det du mener er at det alltid vil være et avvik på mærmere 20db, selv ved flytting av både høyttaler og lytteposisjon. Dette er i såfall nytt for meg, og jeg har flytta og målt litt bass til tider;) Har dette noe med at det er bassrefleks?
    I dette tilfelle var den største dippen fra 40-70hz og veldig hørbar.
    Normalt sett vil man i prinsippet bare flytte dipen. Man vil også endre Q og forandre hvor mye grafen synker og stiger. Det er greit nok at dipen på 40-70 kan reduseres, men ikke uten kompromisser. Og da sitter man igjen med smak som avgjør hva man foretrekker.


    Geir Arne
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet ikke hvor flaskehalsen er ,da jeg ikke tror at der er noen flaskehals da det ser ut som dette er utstyr av høy kvalitet.Når det gjelder forskjeller på kabler ønsker jeg ikke å mene noe spesielt omkring det emnet.Det som jeg anser som det viktigste i et oppsett er hvor nøye man har vært med oppsettingen av høyttalerne.Når det gjelder disse Kef Blade høyttalerne så har jeg aldri hørt dem men regner med at de er av meget høy kvalitet og dermed også er veldig avslørende for ukjyndig oppsetting
    som igjen fører til dårlig gjengivelse som igjen prøves rettet på med antakelig forskjellige kabler.
    Mitt tips eller rettere sagt dette er obligatorisk:pDisse høyttalerne av dette kaliber må stilles opp med pinlig nøyaktighet da høyttalerne er i stand til å gjengi musikk med ekstrem hurtighet med meget høy detaljeringsgrad.Ved slurv i oppsettet av høyttalerne premieres man med slapp lyd,masete lyd,anstrengt lyd o.s.v.Man starter med å måle avstand til bakvegg som MÅ være 100% identisk for begge høyttalere.Når det gjelder vinkling av høyttaler så trenger man ikke stresse dette så mye så lenge høyttaleren har en noenlunde grei avstand til sidevegg.min.40-50cm. Normalt trenger man ikke vinkle høyttalerne mer enn kanskje 10-15 grader.Det neste man må gjøre er å anskaffe seg et laservater.Med dette kan man avsløre at høyttalerne står med forskjellig høyde,at den ene høyttaleren lener mer frem enn den andre,at den ene lener mer til siden enn den andre.Ved å bruke laservater kan man stille opp høyttalerne med pinlig nøyaktighet slik at begge høyttalere står med eksakt samme høyde i rommet og er 99,99% i lodd. Premien er en gjengivelse som oppleves ultradynamisk,uanstrengt,kraftfullt,ekstremt perspektiv,meget høy musikalitet.
    Håper at dette kan være til hjelp.Lykke til:rolleyes:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ... bilder finner du i Galleriet: G-nøkkels Zanotta :)
    Flott rom og opsett - men mangler jo nærmest fullstendig noen form for demping!


    Vil på det sterkete anbefale å gjøre noe med akustikken!

    Mvh
    OMF
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Plassering og "watring"

    Jeg vet ikke hvor flaskehalsen er ,da jeg ikke tror at der er noen flaskehals da det ser ut som dette er utstyr av høy kvalitet.Når det gjelder forskjeller på kabler ønsker jeg ikke å mene noe spesielt omkring det emnet.Det som jeg anser som det viktigste i et oppsett er hvor nøye man har vært med oppsettingen av høyttalerne.Når det gjelder disse Kef Blade høyttalerne så har jeg aldri hørt dem men regner med at de er av meget høy kvalitet og dermed også er veldig avslørende for ukjyndig oppsetting
    som igjen fører til dårlig gjengivelse som igjen prøves rettet på med antakelig forskjellige kabler.
    Mitt tips eller rettere sagt dette er obligatorisk:pDisse høyttalerne av dette kaliber må stilles opp med pinlig nøyaktighet da høyttalerne er i stand til å gjengi musikk med ekstrem hurtighet med meget høy detaljeringsgrad.Ved slurv i oppsettet av høyttalerne premieres man med slapp lyd,masete lyd,anstrengt lyd o.s.v.Man starter med å måle avstand til bakvegg som MÅ være 100% identisk for begge høyttalere.Når det gjelder vinkling av høyttaler så trenger man ikke stresse dette så mye så lenge høyttaleren har en noenlunde grei avstand til sidevegg.min.40-50cm. Normalt trenger man ikke vinkle høyttalerne mer enn kanskje 10-15 grader.Det neste man må gjøre er å anskaffe seg et laservater.Med dette kan man avsløre at høyttalerne står med forskjellig høyde,at den ene høyttaleren lener mer frem enn den andre,at den ene lener mer til siden enn den andre.Ved å bruke laservater kan man stille opp høyttalerne med pinlig nøyaktighet slik at begge høyttalere står med eksakt samme høyde i rommet og er 99,99% i lodd. Premien er en gjengivelse som oppleves ultradynamisk,uanstrengt,kraftfullt,ekstremt perspektiv,meget høy musikalitet.

    Håper at dette kan være til hjelp.Lykke til:rolleyes:
    Dette er en anbefaling av høy kvalitet! Tror jeg... Bladene vil bli testet i "alle" posisjoner når målinger blir gjort til uka. EHED: Kommer pakken snart?
    Og det med water: Det er noe som ligner et innebygd water i føttene på de jeg kaller mine to hvite skjønnheter. Må bare finne ut av dette...
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Akustikktiltak

    ... bilder finner du i Galleriet: G-nøkkels Zanotta :)
    Flott rom og opsett - men mangler jo nærmest fullstendig noen form for demping!


    Vil på det sterkete anbefale å gjøre noe med akustikken!

    Mvh
    OMF
    Ja, OMF - akustikkanskaffelser pågår! Bildene viser ingen slike. Men tråden forteller ovenfor om takplater og gardin på bakvegg. Jeg tester også plater i førsterefleks på høyre side. Men gode hi-fi-mennesker har jo lært meg i det siste at slike tiltak er krevende i bassområdet. Men med plassering og gode komponenter i hele kjeden, håper jeg det blir bra.

    Spilleøkten inn mot midnatt i går, var "all time high". Fant en låt som hadde mye 80hz. Tok bort enda flere db. Det ble riktigere med nåværende plassering. Jeg var ekstremt fornøyd med lyden etter dette...
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Det var som pokker..... alltid hatt lyst til å hilse på han der supermann. Ellers må jeg si meg enig i det han påpeker her. Jo-jo frekvens med avvik på mer en 20db må være mulig å bedre noe med optimal plassering. Veldig stilige høyttalere i et nydelig opppsett som virkelig begynner nærme seg noe stort
    Takk for lytten.

    Mvh-
    Tor
    Blir fort bare en forskyvning av "20dB-avviket" i frekvens ved flytting? Uansett havner det i båndpasset til Kef-bassene (<350Hz).
    Så det du mener er at det alltid vil være et avvik på mærmere 20db, selv ved flytting av både høyttaler og lytteposisjon. Dette er i såfall nytt for meg, og jeg har flytta og målt litt bass til tider;) Har dette noe med at det er bassrefleks?
    I dette tilfelle var den største dippen fra 40-70hz og veldig hørbar.
    Normalt sett vil man i prinsippet bare flytte dipen. Man vil også endre Q og forandre hvor mye grafen synker og stiger. Det er greit nok at dipen på 40-70 kan reduseres, men ikke uten kompromisser. Og da sitter man igjen med smak som avgjør hva man foretrekker.


    Geir Arne
    Ble litt usikker på dette jeg også………………..

    Min erfaring er også at man klarer å forbedre en så markant dipp som 20dB over nesten en hel oktav, men skulle det vise seg at man bare flytter den vil det fremdeles kunne gjøre den mer akseptabel.

    Flyttes den nedover og du får en bratt avrulling fra 40hz så er ikke det noen stor krise og man kan på sikt leke med noen subber om preferansene tilsier det.

    Flyttes den lengre opp blir den mer håndterbar med tanke på headroom og bruk av EQ
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Det var som pokker..... alltid hatt lyst til å hilse på han der supermann. Ellers må jeg si meg enig i det han påpeker her. Jo-jo frekvens med avvik på mer en 20db må være mulig å bedre noe med optimal plassering. Veldig stilige høyttalere i et nydelig opppsett som virkelig begynner nærme seg noe stort
    Takk for lytten.

    Mvh-
    Tor
    Blir fort bare en forskyvning av "20dB-avviket" i frekvens ved flytting? Uansett havner det i båndpasset til Kef-bassene (<350Hz).
    Så det du mener er at det alltid vil være et avvik på mærmere 20db, selv ved flytting av både høyttaler og lytteposisjon. Dette er i såfall nytt for meg, og jeg har flytta og målt litt bass til tider;) Har dette noe med at det er bassrefleks?
    I dette tilfelle var den største dippen fra 40-70hz og veldig hørbar.
    Normalt sett vil man i prinsippet bare flytte dipen. Man vil også endre Q og forandre hvor mye grafen synker og stiger. Det er greit nok at dipen på 40-70 kan reduseres, men ikke uten kompromisser. Og da sitter man igjen med smak som avgjør hva man foretrekker.


    Geir Arne
    Ble litt usikker på dette jeg også………………..

    Min erfaring er også at man klarer å forbedre en så markant dipp som 20dB over nesten en hel oktav, men skulle det vise seg at man bare flytter den vil det fremdeles kunne gjøre den mer akseptabel.

    Flyttes den nedover og du får en bratt avrulling fra 40hz så er ikke det noen stor krise og man kan på sikt leke med noen subber om preferansene tilsier det.

    Flyttes den lengre opp blir den mer håndterbar med tanke på headroom og bruk av EQ
    Men jeg kan ikke forstå at det nødvendigvis er akkurat 20db det er snakk om... Så bra er vel ikke ditt, eller noens gehør - 8x12 tom? :) Mener bare å si her - at hvis avviket er et annet enn 20db... Kan det da ha noe med stridstemaet å gjøre?
     
    Sist redigert:

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet ikke hvor flaskehalsen er ,da jeg ikke tror at der er noen flaskehals da det ser ut som dette er utstyr av høy kvalitet.Når det gjelder forskjeller på kabler ønsker jeg ikke å mene noe spesielt omkring det emnet.Det som jeg anser som det viktigste i et oppsett er hvor nøye man har vært med oppsettingen av høyttalerne.Når det gjelder disse Kef Blade høyttalerne så har jeg aldri hørt dem men regner med at de er av meget høy kvalitet og dermed også er veldig avslørende for ukjyndig oppsetting
    som igjen fører til dårlig gjengivelse som igjen prøves rettet på med antakelig forskjellige kabler.
    Mitt tips eller rettere sagt dette er obligatorisk:pDisse høyttalerne av dette kaliber må stilles opp med pinlig nøyaktighet da høyttalerne er i stand til å gjengi musikk med ekstrem hurtighet med meget høy detaljeringsgrad.Ved slurv i oppsettet av høyttalerne premieres man med slapp lyd,masete lyd,anstrengt lyd o.s.v.Man starter med å måle avstand til bakvegg som MÅ være 100% identisk for begge høyttalere.Når det gjelder vinkling av høyttaler så trenger man ikke stresse dette så mye så lenge høyttaleren har en noenlunde grei avstand til sidevegg.min.40-50cm. Normalt trenger man ikke vinkle høyttalerne mer enn kanskje 10-15 grader.Det neste man må gjøre er å anskaffe seg et laservater.Med dette kan man avsløre at høyttalerne står med forskjellig høyde,at den ene høyttaleren lener mer frem enn den andre,at den ene lener mer til siden enn den andre.Ved å bruke laservater kan man stille opp høyttalerne med pinlig nøyaktighet slik at begge høyttalere står med eksakt samme høyde i rommet og er 99,99% i lodd. Premien er en gjengivelse som oppleves ultradynamisk,uanstrengt,kraftfullt,ekstremt perspektiv,meget høy musikalitet.

    Håper at dette kan være til hjelp.Lykke til:rolleyes:
    Dette er en anbefaling av høy kvalitet! Tror jeg... Bladene vil bli testet i "alle" posisjoner når målinger blir gjort til uka. EHED: Kommer pakken snart?
    Og det med water: Det er noe som ligner et innebygd water i føttene på de jeg kaller mine to hvite skjønnheter. Må bare finne ut av dette...
    Det jeg mener er den endelige justering av høyttaleren etter at man har funnet den rette posisjonen til høyttaleren.Når det gjelder innebygget vater i høyttalerføttene så vil ikke de avsløre om høyttalerne står med forskjellig høyde i rommet,det klarer du kun med et laservater.Det er meget viktig at høyttalerne er helt i lodd og har samme høyde.Belønningen blir en fantastisk timing med utrolig dynamikk,men den kanskje det beste er uanstrengtheten.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vet ikke hvor flaskehalsen er ,da jeg ikke tror at der er noen flaskehals da det ser ut som dette er utstyr av høy kvalitet.Når det gjelder forskjeller på kabler ønsker jeg ikke å mene noe spesielt omkring det emnet.Det som jeg anser som det viktigste i et oppsett er hvor nøye man har vært med oppsettingen av høyttalerne.Når det gjelder disse Kef Blade høyttalerne så har jeg aldri hørt dem men regner med at de er av meget høy kvalitet og dermed også er veldig avslørende for ukjyndig oppsetting
    som igjen fører til dårlig gjengivelse som igjen prøves rettet på med antakelig forskjellige kabler.
    Mitt tips eller rettere sagt dette er obligatorisk:pDisse høyttalerne av dette kaliber må stilles opp med pinlig nøyaktighet da høyttalerne er i stand til å gjengi musikk med ekstrem hurtighet med meget høy detaljeringsgrad.Ved slurv i oppsettet av høyttalerne premieres man med slapp lyd,masete lyd,anstrengt lyd o.s.v.Man starter med å måle avstand til bakvegg som MÅ være 100% identisk for begge høyttalere.Når det gjelder vinkling av høyttaler så trenger man ikke stresse dette så mye så lenge høyttaleren har en noenlunde grei avstand til sidevegg.min.40-50cm. Normalt trenger man ikke vinkle høyttalerne mer enn kanskje 10-15 grader.Det neste man må gjøre er å anskaffe seg et laservater.Med dette kan man avsløre at høyttalerne står med forskjellig høyde,at den ene høyttaleren lener mer frem enn den andre,at den ene lener mer til siden enn den andre.Ved å bruke laservater kan man stille opp høyttalerne med pinlig nøyaktighet slik at begge høyttalere står med eksakt samme høyde i rommet og er 99,99% i lodd. Premien er en gjengivelse som oppleves ultradynamisk,uanstrengt,kraftfullt,ekstremt perspektiv,meget høy musikalitet.

    Håper at dette kan være til hjelp.Lykke til:rolleyes:
    Dette er en anbefaling av høy kvalitet! Tror jeg... Bladene vil bli testet i "alle" posisjoner når målinger blir gjort til uka. EHED: Kommer pakken snart?
    Og det med water: Det er noe som ligner et innebygd water i føttene på de jeg kaller mine to hvite skjønnheter. Må bare finne ut av dette...
    Det jeg mener er den endelige justering av høyttaleren etter at man har funnet den rette posisjonen til høyttaleren.Når det gjelder innebygget vater i høyttalerføttene så vil ikke de avsløre om høyttalerne står med forskjellig høyde i rommet,det klarer du kun med et laservater.Det er meget viktig at høyttalerne er helt i lodd og har samme høyde.Belønningen blir en fantastisk timing med utrolig dynamikk,men den kanskje det beste er uanstrengtheten.
    Supert! Her blir det laserwatring...
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Når man har kjørt sinussveip hundrevis av ganger blir det stadig lettere å høre avvik, men det er jo ikke alltid man treffer helt nøyaktig, så før reelle målinger er på plass vet man ikke sikkert :)
    Poenget mitt var bare at avvik fra ønsket frekvensrespons har forskjellige løsninger og bruk av EQ for å løfte området 40-70hz koster deg for mye av headroomet og det er nesten en hel oktav som er mye brukt til trommer

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn