Ønsker anbefaling Hvor er flaskehalsene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Det er langt til industrien. Men jeg mistenker at strømmen min kan være påvirket av et stort senter tilhørende Frelsesarmeen nede i veien her. De har jo mye kontakt med en sterk guddommelig kraft. Det er klart sånt merkes på strømmen hos meg! Dere ser den eller?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er godt du fant flaskehalsen din.

    Men nå er du nesten pliktig i å demonstrere denne fremragene oppgraderingen for oss som trodde dette i første omgang handlet om et høyttaler /rom problem. Skjønte aldri helt hva du mente med dette med vann i øra. Jeg oppvevde det mer som store avvik i frekvens. Dette er tydeligvis mye bedre nå.
    Som du sier er lyd litt mer enn bare kurver, så det kunne vært artig og på nytt høre de samme kuttene som trigget problemene i oppsettet.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Det er godt du fant flaskehalsen din.

    Men nå er du nesten pliktig i å demonstrere denne fremragene oppgraderingen for oss som trodde dette i første omgang handlet om et høyttaler /rom problem. Skjønte aldri helt hva du mente med dette med vann i øra. Jeg oppvevde det mer som store avvik i frekvens. Dette er tydeligvis mye bedre nå.
    Som du sier er lyd litt mer enn bare kurver, så det kunne vært artig og på nytt høre de samme kuttene som trigget problemene i oppsettet.
    Du er velkommen til meg gang nr 2! Vi snakkes om dette senere...
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Når du bruker Jriver, bruker du equalizer funksjonen i DSP studio funksjonen? Det hadde vært artig å fått en skjermdump av innstillingene dine ( hvis du bruker den aktivt ) Det første halve året jeg brukte Jriver drev jeg og fiklet og rotet meg bort med diverse gain justeringer og aktivt bruk av equalizeren.
    En gang fikk jeg faktisk godt bruk for å ratte eq og det var når jeg eide et sett med AudioPhysic høyttalere. De låt så nasale ( hul lyd ) at alle mannlige artister låt som countrysangere. Da var det kjekt med litt eq.
    Hvilken versjon bruker du forresten? Jeg antar at du bruker 17 og oppgraderer til 18 ila ett par mnd du også?

    mvh
    Thomas
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Digital EQ

    Hei igjen Griffenfeldt!

    Jeg har brukt J River DSP. Når strømmen har endret lydbildet mye, er innstillingene ikke lenger riktige. Jeg vil ta i bruk eq-justeringer som en siste finpuss. Men regner med at det er smartest å gjøre dette når rommet er ferdig... Behovet for frekvensjusteringer nå, er mindre enn noensinne gjennom de snart to månedene jeg har rota rundt. Det må vel være et sunnhetstegn? Et bevis på at jobbingen har gitt resultater?

    Jeg er alltid på siste versjon av J River...
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det høres ut som du er på nett ang justeringene G-nøkkel, men alt praten om antall watt i denne tråden gjør meg svimmel :)
    Det er dreiemomentet i forsterkeren din som styrer elementene, ikke antall watt. Watt forteller bare noe om hvor høyt du kan spille og det kan være kjekt nok, men la det ikke være avgjørende. Store strømbaner, overdimensjonerte trafoer o.l er fremdeles mye viktigere enn antall watt. Skal jeg ha watt, stikker jeg på stoffbua, skal jeg ha kvalitet på strømforsyning, stikker jeg til Kontrapunkt :cool:

    God helg!
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det høres ut som du er på nett ang justeringene G-nøkkel, men alt praten om antall watt i denne tråden gjør meg svimmel :)
    Det er dreiemomentet i forsterkeren din som styrer elementene, ikke antall watt. Watt forteller bare noe om hvor høyt du kan spille og det kan være kjekt nok, men la det ikke være avgjørende. Store strømbaner, overdimensjonerte trafoer o.l er fremdeles mye viktigere enn antall watt. Skal jeg ha watt, stikker jeg på stoffbua, skal jeg ha kvalitet på strømforsyning, stikker jeg til Kontrapunkt :cool:

    God helg!
    Eller som de sier i Fidelity - kjøp den tyngste forsterkeren du har råd til, min veier 50 kg :p
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det høres ut som du er på nett ang justeringene G-nøkkel, men alt praten om antall watt i denne tråden gjør meg svimmel :)
    Det er dreiemomentet i forsterkeren din som styrer elementene, ikke antall watt. Watt forteller bare noe om hvor høyt du kan spille og det kan være kjekt nok, men la det ikke være avgjørende. Store strømbaner, overdimensjonerte trafoer o.l er fremdeles mye viktigere enn antall watt. Skal jeg ha watt, stikker jeg på stoffbua, skal jeg ha kvalitet på strømforsyning, stikker jeg til Kontrapunkt :cool:

    God helg!
    Det er jo kjekt at trådstarter opplever bruk av skilletrafo som positivt!
    Og, ja, en skal ikke se seg blind på bare watt, nei. Det handler jo desto mer om at forsterkeren må kunne levere strøm.... Og det var bare en forskrivelse sent i går kveld som gjorde at jeg skrev om watt istedet for ampere...
    Derfor er jeg litt nyfiken på hvilken 500watts forsterker det var trådstarter testet ut. For om det var anemiske 500w, ville jo ikke en så "kraftig" forsterker løse problemene...
    Og når trådstarter testet en 500watts forsterker, lurer jeg på hvordan den virket ifht B 032; var det de "samme" problemene, eller var det problemer på andre områder...?

    mvh
    PRoffen
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg som trodde at Burmester lagde forsterkere for vanskelige laster!?
    Minner om at den største forsterkeren til BM som er en koloss, veier MYE og koster "Huffameg" leverer ikke mer enn 500w 8 ohm.

    Når en forsterker som G-nøkkel sin veier over 30 kilo i et lett kabinett med en liten trafo på 650V så tenker jeg at vekten er lagt i andre komponenter.
    I sammenligningstester mellom B 032 og Diablo er visst B32 bedre på kompliserte og vanskelige spor. LYKKE TIL med å finne kraftigere saker i vektklassen.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    God morgen Grumpy

    Se svaret til proffen... Jeg kan bare si at jeg opplevde meget god basskontroll i går kveld. Grisehøyt volum vil de fleste mene... Og OHC har ikke anbefalt 032 til Blade. De har hele veien sagt at denne skal fungere fint med Blade, men er på kanten. Med ren strøm opplever jeg dette som bevist.

    Her er det ingen behov for å unnskylde noe som helst! Jeg er ganske nær et supert resultat nå. Du verden hvilken forskjell fra medio juni :)

    Hilsen G-nøkkel
    Ingenting er mer gledelig enn å høre at anstrengelsene har gitt ønskede resultater.
    Vi gleder oss på dine vegne G-nøkkel :D
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Så Burmester 032 har trafo på 650 VA? Det virker noe pinglete for meg.
    Jeg mener at en forsterker som skal drive slike høyttalere ved høye nivåer burde hatt det dobbelte av dette. Pr kanal. Altså totalt i området 2000 VA.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    To uker har gått...

    Og en god del har skjedd. Her kommer litt om de siste begivenheter. Men først et blikk tilbake. Tidlig i juni ble mine Raidho Eben Adyton X2 og dobbel Martin Logan Abyss subwoofere erstattet med et par demobrukte KEF Blade. Lydløftet uteble. Her uttrykt som et understatement. Andre forsterkere, kabler, dac-er, spillere og en isofrafo ble satt inn i kjeden. Blade ble testet og frekvensmålt på tre andre vegger. Og i femti ulike posisjoner. Noe hjalp litt. Men ingenting hjalp skikkelig.

    I trådene mine fikk jeg innspill om hvor mine problemer lå - en interessant liste med forbedringstiltak, må jeg si. Her var det kompetente og in-kompetente råd. Og seriøse råd, samt noen som ble fremsatt med kvalifisert humor.

    Fra hukommelsen - råd jeg aldri tok tak i:
    • andre sikringer i elektronikken
    • bedre toslink-kabel
    • kablet mus til avspiller-pc-en
    • bedre batterier i mus til avspiller-pc-en
    • forsterker med strømforsyning i kilovoltampere-klassen
    • melding med kun et foto av nakkepartiet på (må ha vært) en livstidsbolet Bandidos-høvding, med rulleblad trolig like langt som alle sølvtrådene i mine Nordost høyttalerkabler lagt ut etter hverandre
    Ca 15 personer var innom stua og lyttet. Og analyserte. Meningene om hvor flaskehalsen(e) lå - spriket som da Per Borten bar staur i decenniet jeg var guttunge. Jeg valgte å trekke min egen konklusjon - sammenfallende med noen av de som lyttet. For meg virket det logisk at problemet lå i kombinasjonen av KEF Blade's konstruksjonsmåte og akustiske utfordringer i mitt rom. Noen mente at rommet hadde skylden alene. Men ingen med denne forklaringen hørte noensinne forrige høyttaleroppsett i samme rom - med vesentlig mindre akustisk demping.

    Heldigvis stilte OHC opp med en god bytteordning. Mandag kveld cruiset jeg gjennom flere lytterom i butikken. Hørte ulike produktalternativer. Fikk råd og advarsler knyttet til mitt bruksmønster. Tirsdag morgen innhentet jeg erfaringer og råd fra mennesker som kan det produktet jeg trodde mest på. Selvsagt burde jeg testet hjemme før valg. Men det er ikke helt enkelt. Tilgang på produktene er begrenset. Det tar av min tid og forsinker prosessen frem mot avslutning. Valget falt på et par Martin Logan Montis med to Paradigm Sub 1. Medio september skal disse være på plass hos meg.

    En tidsmessig DAC var et ønske forrige uke. Og digital romkorreksjon virker spennende. Bestilte derfor torsdag en DEQX HDP-4 fra EHED som erstatning for min Burmester 006 (solgt i går). Vurderer også en oppgradering nå fra Burmester 032 til noe jeg ikke vet hva blir. Min isotrafo overtas av OHC. Jeg satser på å klare meg uten denne.

    Det var det, gutter! For damer - det finnes vel ikke her inne?
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette blir nok bra skal du se !

    Så vidt jeg klarer å lese meg til har Montis egen klasse D forsterker til bassen. Dermed er kravet til effekt på effektforsterker begrenset slik at den gjerne kan drives av relativt svake forsterkere så lenge de takler en dip ned til 0,5 ohm ved 20 khz. Hva du velger er styrt av hva slags lyd du liker. Hos meg testet jeg Xindak XA6950, Hegel H200 og til slutt Passlabs x250.5 på mine Vista, og lyden ble ganske så forskjellig - fra den fete xindak med dårlig kontroll i bass, via Hegel med ultra kontroll i bass men tørr og kjedlig til Passlabs med den amerikanske/fete lyden og full kontroll. Nå skal det og sies at Vista ikke har bassforsterker slik at her er effektkravet større.

    Det kan og hende at forstekeren i Montis kan forbikobles slik at du driver bassen direkte fra egen forsterker. Om du dog finner en forsterker som driver disse direkte bedre en ML's egen vet jeg ikke. Jeg har testet ML Purity, og her fikk jeg bedre lyd, i mini ørere, med en ekstern forsterker enn ML egen innebygde klasse D som drev panel og bass, men som kunne forbikobles.

    Er redd at du her kan få omtrent like mange forslag som før på forsterker hvis du velger å selge Burmerster 032. Siden du har en meget bra forsterker i 032 ville jeg teste den først på Montis og tatt det derfra. Hva du liker er det bare du som vet !

    Schaffner filteret ligger vel bra hos deg en stund til tenker jeg, til Montis er på plass ? Fargen er ille så du får putte det i en skuff.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    G-nøkkel har jo nå gått for et par subber med sannsynligvis det man trenger av krefter og kontroll og litt av hensikten med DEQX'en er å finne riktig deling mot ML'ene og avlaste hovedhøyttaler/forsterker på de områdene den kan være vanskelig med tanke på plassering og krefter bl.a. Med meget bra headroom i bassene skal vi klare å ratte oss inn til meget bra kontroll i bassen og jeg tror dette systemet blir meget potent når alt har gått seg til.
    Med de akustikktiltakene som nå er gjort og dipol høyttalere vil jeg bli overrasket om vi ikke finner godlyden her. For de som har fulgt med på Scrooge sitt oppsett, så har han fått til et ML Vista/sub oppsett det står respekt av i et mye mindre rom enn G-nøkkel sitt.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @G-nøkkel: Efter summarisk lesing, ser jeg at du har levert inn "bladene". Da har du et romslig budsjett, men vrient å finne estetisk like vakre kreasjoner. Selv B & O. har intet i nærheten. Følger tråden m. spenning:).

    mvh
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Kroner og estetikk

    @G-nøkkel: Efter summarisk lesing, ser jeg at du har levert inn "bladene". Da har du et romslig budsjett, men vrient å finne estetisk like vakre kreasjoner. Selv B & O. har intet i nærheten. Følger tråden m. spenning:).

    mvh
    Hei igjen, OCT!

    OHCs innbyttedeal belastet ikke budsjettet mitt. Det estetiske har du rett i. Fire nye tårn/kasser i sort, sammenlignet med hvite Blade blir hos meg en viss estetisk nedtur. Men det er viktig at det man velger fascinerer mer enn øynene. Over tid er andre egenskaper viktige. En mann med - som du vet - to eks-koner, vet hva han snakker om her...

    Og Blade står her inntil videre - uten å gi lyd fra seg...

    Hilsen G-nøkkel
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @G-nøkkel: Efter summarisk lesing, ser jeg at du har levert inn "bladene". Da har du et romslig budsjett, men vrient å finne estetisk like vakre kreasjoner. Selv B & O. har intet i nærheten. Følger tråden m. spenning:).

    mvh
    Hei igjen, OCT!

    OHCs innbyttedeal belastet ikke budsjettet mitt. Det estetiske har du rett i. Fire nye tårn/kasser i sort, sammenlignet med hvite Blade blir hos meg en viss estetisk nedtur. Men det er viktig at det man velger fascinerer mer enn øynene. Over tid er andre egenskaper viktige. En mann med - som du vet - to eks-koner, vet hva han snakker om her...

    Og Blade står her inntil videre - uten å gi lyd fra seg...

    Hilsen G-nøkkel
    Tror jeg vet hva du mener mht. fagre møer...

    mvh
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    @G-nøkkel: Efter summarisk lesing, ser jeg at du har levert inn "bladene". Da har du et romslig budsjett, men vrient å finne estetisk like vakre kreasjoner. Selv B & O. har intet i nærheten. Følger tråden m. spenning:).

    mvh
    Hei igjen, OCT!

    OHCs innbyttedeal belastet ikke budsjettet mitt. Det estetiske har du rett i. Fire nye tårn/kasser i sort, sammenlignet med hvite Blade blir hos meg en viss estetisk nedtur. Men det er viktig at det man velger fascinerer mer enn øynene. Over tid er andre egenskaper viktige. En mann med - som du vet - to eks-koner, vet hva han snakker om her...

    Og Blade står her inntil videre - uten å gi lyd fra seg...

    Hilsen G-nøkkel
    Tror jeg vet hva du mener mht. fagre møer...

    mvh
    Enig at det var synd at bladene ikke fungerte da de passet 100 % estetisk. ML Montis er dog ikke et dårlig bytte - ganske skulpturelle de og men med tyngden plasser litt litt legre ned.
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Fra hukommelsen - råd jeg aldri tok tak i:
    • ...
    • melding med kun et foto av nakkepartiet på (må ha vært) en livstidsbolet Bandidos-høvding, med rulleblad trolig like langt som alle sølvtrådene i mine Nordost høyttalerkabler lagt ut etter hverandre
    Det var fleskehalsen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Denne har gått meg litt "hus forbi".

    Synes det er litt trist at du ikke fikk til høyttalerene og at du brukte hele sommerferien på det i stedet for å nyte musikk.
    Applaus for ståpåvilje og handlekraft!

    Gleder meg til en litt mer positiv tilbakemelding. :)

    Et lite tips fra meg (som du nok har skjønt for lengst) er å holde seg til EN "ekspert". Det finnes så mange veier til Rom og hvis du hører litt på alle blir det fort litt forvirring. Velg deg en "ekspert" med omhu og hold deg til den til dere ikke kommer lengre. En god indikasjon på hvem man kan bruke er hvordan det låter hjemme hos de selv. Det er gjerne en grunn til at det låter sånn. ;)
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Den som venter...

    Hei igjen Trompetnerd!

    Ja, sommeren ble helt annerledes enn planlagt. Og det var mange andre planer enn godlydslytting som gikk fløyten. Takk for applausen! Mere vanlig i din bransje enn min, slikt..

    Min nåværende rådgiver - Ehedmorten, har lovt meg at dette oppsettet skal han få til å låte bra. Og han er cirka den eneste bransjemannen jeg stoler 110% på nå. Jeg har ingen andre rådgivere gående her i parallell. Flere rådgivere var jo innom. Jeg brukte vel i for seg bare en slik om gangen. Men ingen av dem hadde nevneverdig sjanse for å lykkes, slik forutsetningene var. Og slik deres motiver og mål varierte...

    Planen min primo juni var jo å melde positivt på sentralen kvelden den 9. juni. I dag er jeg like optimistisk som den gang - rundt mulighetene for en slik melding medio september. Men sannsynligheten for lydlykke tror jeg har økt mye.

    For tre og en halv måned uten lyd- og musikkglede i heimen, det tåler en som venter på noe godt!

    Hilsen G-nøkkel
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.833
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Tror du ikke har gjort noe galt ved og velge EHED-Morten. Jeg benytter han selv og har gjennom fler år hørt flere av hans oppstett. På bakgrunn av dette vet jeg at hans lydidial stemmer godt med det jeg selv har og da er valget enkelt. Lykke til!
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Sannhetsvitnet

    En ting til er bra med min rådgiver... Han er eneste sannhetsvitne om lydkvaliteten jeg hadde i forrige oppsett - i samme rom. Jeg siterer uten forhåndstillatelse: Dette låter jo dårligere enn det du hadde det jo G...

    Hadde jeg ikke kunnet vurdere eget velbefinnende i sommer med basis i akkurat dette utsagnet; da hadde jeg kanskje sørget for frivillig innleggelse et egnet sted... og huset med den omtalte akustikken: Riv og reis.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Min nåværende rådgiver - Ehedmorten, har lovt meg at dette oppsettet skal han få til å låte bra. Og han er cirka den eneste bransjemannen jeg stoler 110% på nå. Jeg har ingen andre rådgivere gående her i parallell. Flere rådgivere var jo innom. Jeg brukte vel i for seg bare en slik om gangen. Men ingen av dem hadde nevneverdig sjanse for å lykkes, slik forutsetningene var. Og slik deres motiver og mål varierte...
    Godt å høre du velger noen med litt innsikt i sakene ! Det blir mitt valg med tid og stunder også...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn