Ønsker anbefaling Hvor er flaskehalsene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm... Er du sikker på at du har flaskehalser da? :) Utstyret er jo helt tipp topp.

    Kjenner ikke høyttalerene dine så de kan jeg ikke mene noe om.
    Siden du starter en slik tråd må det være noe konkret du ikke er fornøyd med!? Har du lyst til å skrive litt om hvordan musikk du hører på og hva som mangler?

    Mitt inntrykk er at det er mye jobb for å få anlegg på dette nivået til å spille som man selv ønsker. Det er bedre med homogenitet enn fantastiske enkeltprodukter etter min mening, men sånn sett virker det som at du har balansert det fint.

    Det eneste jeg ikke liker i oppsettet ditt er bidraget fra Nordost. Mitt første tips er å låne med produkter fra Transparent Audio og forsøke å erstatte Nordostkablene og se hva som skjer. Mest sannsynlig skjer det ingenting;)
    Pcen har vi vært inne på før. Her er det masse variabler der du muligens har noe å hente.

    Edit: Skrevet før jeg leste 8X12Toms innlegg.
    Se over! Jeg digger en trompetist faktisk: Chris Botti. Andre eksempler på musikk som betyr noe her: Fourplay, Quincy Jones, Junior Wells, Tom Waits, Renee Olstead, Michelle Ndegeochello. Og med Blade har jeg begynt å spille ting med fuzz-gitarer også - noe rockete greier er gøy nå. Det er det 30 år siden jeg hørte på: Junior Wells, Roger Waters er eksempler. R&B, Acid/soft/smooth/nu-jazz er vel noen stilbenevnelser...
    Ok. Presiserer at at rådene mine over kun var siktet til utstyret uten tanke på rommet (som du ba om).
    Hvis du vil ha mer kontroll kan du jo prøve Adyton for å sjekke om det er der skoen trykker.
    Siden resten av utstyret er Burmester ville jeg kanskje prøvd høyttaleren som er tilpasset forsterkeren din.
    Synes du har fått veldig mye gode råd hittil i tråden!

    Lykke til!
    Hei! Jeg hørte Burmester B30 før jeg kjøpte Blade. Fant egenskaper i denne som B30 manglet. Har avtalt med OHC at Adyton skal testes så snart lageret fylles opp hos de. Og ja - her det mange gode råd! At noen av rådene er motstridende er naturlig og bra...
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Det første jeg bet meg merke i var den trådløse musa. Alle vet at kablet utstyr er best.
    Om du ikke har råd til det kan det iallfall lønne seg å prøve forskjellige batterier.
    Nå er vi helt sikkert, endelig i sakens kjerne!
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Kabler er forskjellig. Ingen tvil om det. Men det viktigste er ikke hvilket merke eller status på kabelen, men heller at matching blir bra. Dette blir min erfaring, men forsterkere med mye dempefaktor og hurtige høyttalere, er kanskje ikke Nordost de beste kablene og bruke til. Men mangler du derrimot hurtighet så kan feks Nordost gjøre underverker.
    Det er ett vanskelig tema, men en må teste på eget oppsett for og høre om det blir det en ønsker. Kjenner en kar som var allergisk mot Nordost. Han testet Kimber, Nordost, Pm Audio sine Black magic, både revelation og giant. Han endte faktisk opp med nettop Nordost sin ny serie, Frey 2. Det spilte bare bedre hos han enn alle andre kabler testet tidligere på hans anlegg. Hurtighet, tungde i bassen, hollografi osv.
    Ikke utelukk noe før det er testet.
    Veldig enig med deg, her! En Frey 2-kabel brennes inn nå. Henter denne tirsdag for test. Prøvde den først uinnbrent. Gleder meg til å høre effekten av en ukes innbrenning! Og jeg utelukker ingenting. Er nemlig en stabukk som ikke overtar holdninger raskt fra andre. Her er det bare egne opplevelser som styrer. Minus en konkret selger da selvsagt... :)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja, jeg tenkte jeg skulle gi dere litt tid på å gå rundt grøten.

    Se for deg følgende skrekkscenario; Du gjør klar en go'låt, Clash' Guns of Brixton f.eks. og så gjør en liten dropout at du isteden kjører i gang Hanne Hauge, Diana Krall eller slikt.
    Katastrofe, intet mindre.
     
    Sist redigert:

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Da har det kommet mange gode råd i prisklassen 20-200k:)
    noe billigere og enklere råd som enkelt kan bli utført, er bytte av sikringer i dine eksisterende komponenter. dette løfter lyden vel så mye som et hvilket som helst kabelbytte. Pris per sikring er ca 500-600kr, hos pm audio.
    Hos meg i mitt kontrollerte lytterom med mitt nåværende oppsett så fikk jeg et større løft,med nye sikringer, enn når jeg satte inn 3 nettkabler til 10k per komponent.

    mvh
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ja, jeg tenkte jeg skulle gi dere litt tid på å gå rundt grøten.

    Se for deg følgende skrekkscenario; Du gjør klar en go'låt, Clash' Guns of Brixton f.eks. og så gjør en liten dropout at du isteden kjører i gang Hanne Hauge, Diana Krall eller slikt.
    Katastrofe, intet mindre.
    Jeg tror kanskje at jeg skjønner hva du mener! :)
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Da har det kommet mange gode råd i prisklassen 20-200k:)
    noe billigere og enklere råd som enkelt kan bli utført, er bytte av sikringer i dine eksisterende komponenter. dette løfter lyden vel så mye som et hvilket som helst kabelbytte. Pris per sikring er ca 500-600kr, hos pm audio.
    Hos meg i mitt kontrollerte lytterom med mitt nåværende oppsett så fikk jeg et større løft,med nye sikringer, enn når jeg satte inn 3 nettkabler til 10k per komponent.

    mvh
    Klarer de fleste dette selv? Jeg har skrujernangst!
    Og er det andre som mener at dette bidrar så kraftig som det hevdes her?
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    vel jeg snakker bare av erfaring. jeg byttet på min bladelius grendel effektforsterker, og på min emc1up cdspiller, og på dspz11. det var for meg en hyggelig overraskelse, og oppleve hvordan dette virket. jeg begynte først med cdspilleren, der var det størst forskjell. det er ikke sikkert at du trenger og skru det opp heller, ofte er sikringen under nettutaket på komponenten, der er det en liten skuffe som sikringen står i. det var bare dspz11 som jeg måtte skru opp. jeg vet at det høres litt søkt ut og bytte sikring, men etter min erfaring så var dette en kjekk og billig oppgradering, som jeg er glad for jeg gjennomførte:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Best kost nytte i lydforbedring tror jeg du får ved å implementere lydkorreksjon i JRiver (*kremt*). Dernest kan akustikktiltak potensielt gi en kontroll, ro og sortnivå i lydbildet som er sterkt vanedannende. På hardwaresiden ville jeg tatt en nærmere kikk på SPDIF overføringen fra PC til DAC. Hvis dette er rett ut av PC-ens innebygde lydkort, så er det et visst lotteri om du har et bra SPDIF signal eller ei. Et bra lydkort med god digitalutgang kan muligens gi en bra gevinst her.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Detta är spännande att följa..
    min nya erfarenhet är att ju mer nordost jag stoppar in-ju bättre har det blitt. Ville inte riktigt tro på det först, men det visar sig hela tiden att det är de som funkar bäst i min setup.
    t.o.m bas som har varit det jag fokuserat mest på har blitt bättre med de tunna kablarna...ville jag inte tro alls.
    nu är det strömkablar som är min nästa huvudvärk..jag hoppas att de ska forstätta synergieffekten.
    har till och med gått från rumskorrigering...det som var räddningen innan.
    kanske frey till din cd skulle va fint. Tror att det blir det för mig i alla fall.
    mätning i all ära men fy fasen vad lite mm-pill med högtalarna kan göra katastrof till succe;) oavsett mätning, för man kan ju faktiskt tycka annorlunda än micen...
    lycka till för du har en bra grund i alla fall.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Synes nordost kabler får mye ufortjent pepper her.
    Tror mye av grunnen til dette er diverse lyttinger til deres rimeligste og eldre modeller
    og gjerne uinbrente kabler.
    Jeg personlig kjører Valhalla fra pre til power ampen samt ht kabler.
    Låter det tynt & analytisk,niks.....
    I ett vellballansert anlegg så burde det ikke være noe problem,
    faktisk så synes jeg ikke klang ballansen var så mye varmere/fyldigere med Jorma Prime ht kabler heller,
    som er kjent for å være på den varme siden av nøytral.
    Og hvor ofte har jeg hørt skrikende lyd i high end rommet til Oslo hifisenter som utelukkende bruker nordost??
    Ytterst sjeldent....med ett lite unntak når hr Tømmervik nesten bunner ellementene på sine stakkars Adyton imagic høyttalere:)

    ¨På elektronikk siden råder jeg deg til å sjekke ut Mark Levinson og Plinius sine klasse A amper.
    Ialefall hvis du er ute etter forholdsvis fyldig lyd,med trøkk svart bakgrunn og bra punktplassering.
    Det nevnes også Mcintosh her,men da råder jeg deg til å sjekke ut de nyeste tingene exe 601mono blokker.
    Har selv hatt 501 mono blokker,men når jeg skjiftet til Plinius reference var det som om perle porten åpnet seg.
    Selv om Plinius ampen kostet betydelig mer,40000 var det vell verdt pengene.
    Nesten som å gå fra budsjett hifi til High end hifi på første åndedrag.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig flott utstyr, flott rom og sikkert flott lyd. Hatt mine up's and down's i hifiverden i over 25 år, både prismessig og opplevelsesmessig. Nå er det lo-cost her men noen tommelfingerregler har jeg jo fått med meg. Orker denne integrerte Burmesteren drive Blade'ne Ser på spec sheet til Blade og de er IKKE forsterkervennlige. Nå vet jeg ikke hvor heftig spec'et denne tyskeren er men utfra det jeg har hørt og lest er ikke tyskerne overbolet akkurat. Uten å ha studert hele tråden, har du prøvd andre forsterkere her? Ser for meg muskler fra "over there" evt "down under" for å få kål på alle eventuelle flaskehalser. Ser for meg det kan gi tydeligere pekepinner på hva du liker/misliker fremfor å tukle med sikringer og ledningsstumper.

    Et par "tilfeldige" eksempler:

    x350.5_main__large.jpg
    '
    MB-01-filtered.jpg


    p1056684375-4.jpg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Da har det kommet mange gode råd i prisklassen 20-200k:)
    noe billigere og enklere råd som enkelt kan bli utført, er bytte av sikringer i dine eksisterende komponenter. dette løfter lyden vel så mye som et hvilket som helst kabelbytte. Pris per sikring er ca 500-600kr, hos pm audio.
    Hos meg i mitt kontrollerte lytterom med mitt nåværende oppsett så fikk jeg et større løft,med nye sikringer, enn når jeg satte inn 3 nettkabler til 10k per komponent.

    mvh
    Ja det løfter anlægget mere end nyt anlæg for 200.000 mindst. ;)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Og hvor ofte har jeg hørt skrikende lyd i high end rommet til Oslo hifisenter som utelukkende bruker nordost??
    Ytterst sjeldent....med ett lite unntak når hr Tømmervik nesten bunner ellementene på sine stakkars Adyton imagic høyttalere:)
    Har faktisk vært utsatt for dette mer en en gang, og det meg tykke velurgardiner, fra gulv til tak, i hele rommet - nesten godt gjort i et så diskant-dempet rom. Tør ikke tenke på hvordan det ville vært uten gardinene
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Da har det kommet mange gode råd i prisklassen 20-200k:)
    noe billigere og enklere råd som enkelt kan bli utført, er bytte av sikringer i dine eksisterende komponenter. dette løfter lyden vel så mye som et hvilket som helst kabelbytte. Pris per sikring er ca 500-600kr, hos pm audio.
    Hos meg i mitt kontrollerte lytterom med mitt nåværende oppsett så fikk jeg et større løft,med nye sikringer, enn når jeg satte inn 3 nettkabler til 10k per komponent.

    mvh
    Ja det løfter anlægget mere end nyt anlæg for 200.000 mindst. ;)
    for en som ikke har lest hele tråden,(språk vansker?) men slenger seg på helt på slutten så kan jeg skjønne at du misforstår dette;)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Nope tror ikke det. Har også læst det meste af tråden.
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig flott utstyr, flott rom og sikkert flott lyd. Hatt mine up's and down's i hifiverden i over 25 år, både prismessig og opplevelsesmessig. Nå er det lo-cost her men noen tommelfingerregler har jeg jo fått med meg. Orker denne integrerte Burmesteren drive Blade'ne Ser på spec sheet til Blade og de er IKKE forsterkervennlige. Nå vet jeg ikke hvor heftig spec'et denne tyskeren er men utfra det jeg har hørt og lest er ikke tyskerne overbolet akkurat. Uten å ha studert hele tråden, har du prøvd andre forsterkere her? Ser for meg muskler fra "over there" evt "down under" for å få kål på alle eventuelle flaskehalser. Ser for meg det kan gi tydeligere pekepinner på hva du liker/misliker fremfor å tukle med sikringer og ledningsstumper.

    Et par "tilfeldige" eksempler:

    Vis vedlegget 145274 '
    Vis vedlegget 145275

    Vis vedlegget 145276
    vel i et lo-cost anlegg så kan jeg si meg enige i at en ikke får all verden ut av noen nye sikringer og et par ledningstumper, men det er ikke tilfelle her:)
    punkt to: effektforsterkere til et par hundre har blitt nevnt og jeg er glad for at du deler min observasjon der, men når en har brukt 200-300k på hifi det siste året så er en åpen for små justeringer for og få det meste ut av det eksisterende hifianlegget, dette er nok en gang min subjektive erfaring som jeg har tilegnet meg på bare et knapt10år:)

    Det er vel snakk om et par flaskehalser her, ikke et nytt hus eller:)?
     

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Så taler Grace:- trådstarter forholder seg innledningsvis til relativisering;- han utelukker derved absolutter;- han må gjerne gjøre musikkreproduksjon til et spørsmål om personlig smak;- undertegnede derimot forholder seg så langt mulig til korrekthet;- en forutsetning er naturligvis forståelse av begrepet timbre.

    Trådstarter berører ellers dette med rettferdiggjøring;- dette at man søker å godtgjøre sine valg,- og slik redusere subjektiv kjøpsrisiko;- forståelig nok,- men man bør kanskje heller bestrebe seg på å forholde seg lidenskapsløst til sine anskaffelser.


    Motiver:- tror slike kan være nokså ulike;- når det gjelder trådstarter tror jeg selve prosessen er hovedbeveggrunn;- i så fall er det liten vits å "hjelpe" ham





    Grace
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Så taler Grace:- trådstarter forholder seg innledningsvis til relativisering;- han utelukker derved absolutter;- han må gjerne gjøre musikkreproduksjon til et spørsmål om personlig smak;- undertegnede derimot forholder seg så langt mulig til korrekthet;- en forutsetning er naturligvis forståelse av begrepet timbre.

    Trådstarter berører ellers dette med rettferdiggjøring;- dette at man søker å godtgjøre sine valg,- og slik redusere subjektiv kjøpsrisiko;- forståelig nok,- men man bør kanskje heller bestrebe seg på å forholde seg lidenskapsløst til sine anskaffelser.


    Motiver:- tror slike kan være nokså ulike;- når det gjelder trådstarter tror jeg selve prosessen er hovedbeveggrunn;- i så fall er det liten vits å "hjelpe" ham



    Grace
    Hei Grace!

    Dine kommentarer er også denne gangen "annerledes". Jeg kjenner bare en annen i landet som omtaler seg selv i tredje person. Og det er Hans Kongelige Høyhet Harald den femte.

    Du er kritisk til hvilken rolle jeg tildeler personlig smak. Jeg er faktisk 95% enig med deg. Og det er opplagt at noe er objektivt. Men jeg reagerer litt der hvor mennesker i og utenfor butikker ikke gir plass til ulike kriterier, mål og bruksmåter for anlegget.

    Prosessen er ikke beveggrunn i det hele tatt. Det er lydresultater og impulser fra andre dette handler om.

    G
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Detta är spännande att följa..
    min nya erfarenhet är att ju mer nordost jag stoppar in-ju bättre har det blitt. Ville inte riktigt tro på det först, men det visar sig hela tiden att det är de som funkar bäst i min setup.
    t.o.m bas som har varit det jag fokuserat mest på har blitt bättre med de tunna kablarna...ville jag inte tro alls.
    nu är det strömkablar som är min nästa huvudvärk..jag hoppas att de ska forstätta synergieffekten.
    har till och med gått från rumskorrigering...det som var räddningen innan.
    kanske frey till din cd skulle va fint. Tror att det blir det för mig i alla fall.
    mätning i all ära men fy fasen vad lite mm-pill med högtalarna kan göra katastrof till succe;) oavsett mätning, för man kan ju faktiskt tycka annorlunda än micen...
    lycka till för du har en bra grund i alla fall.
    Hei pak.k!
    Ja, kanskje jeg bør teste Frey 2 XLR. Spennende er det å lese dine erfaringer med Nordost...
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Synes nordost kabler får mye ufortjent pepper her.
    Tror mye av grunnen til dette er diverse lyttinger til deres rimeligste og eldre modeller
    og gjerne uinbrente kabler.
    Jeg personlig kjører Valhalla fra pre til power ampen samt ht kabler.
    Låter det tynt & analytisk,niks.....
    I ett vellballansert anlegg så burde det ikke være noe problem,
    faktisk så synes jeg ikke klang ballansen var så mye varmere/fyldigere med Jorma Prime ht kabler heller,
    som er kjent for å være på den varme siden av nøytral.
    Og hvor ofte har jeg hørt skrikende lyd i high end rommet til Oslo hifisenter som utelukkende bruker nordost??
    Ytterst sjeldent....med ett lite unntak når hr Tømmervik nesten bunner ellementene på sine stakkars Adyton imagic høyttalere:)

    ¨På elektronikk siden råder jeg deg til å sjekke ut Mark Levinson og Plinius sine klasse A amper.
    Ialefall hvis du er ute etter forholdsvis fyldig lyd,med trøkk svart bakgrunn og bra punktplassering.
    Det nevnes også Mcintosh her,men da råder jeg deg til å sjekke ut de nyeste tingene exe 601mono blokker.
    Har selv hatt 501 mono blokker,men når jeg skjiftet til Plinius reference var det som om perle porten åpnet seg.
    Selv om Plinius ampen kostet betydelig mer,40000 var det vell verdt pengene.
    Nesten som å gå fra budsjett hifi til High end hifi på første åndedrag.
    Takk for nyttig informasjon om din bruk av Valhalla. Og forsterkertipsene!
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Utrolig flott utstyr, flott rom og sikkert flott lyd. Hatt mine up's and down's i hifiverden i over 25 år, både prismessig og opplevelsesmessig. Nå er det lo-cost her men noen tommelfingerregler har jeg jo fått med meg. Orker denne integrerte Burmesteren drive Blade'ne Ser på spec sheet til Blade og de er IKKE forsterkervennlige. Nå vet jeg ikke hvor heftig spec'et denne tyskeren er men utfra det jeg har hørt og lest er ikke tyskerne overbolet akkurat. Uten å ha studert hele tråden, har du prøvd andre forsterkere her? Ser for meg muskler fra "over there" evt "down under" for å få kål på alle eventuelle flaskehalser. Ser for meg det kan gi tydeligere pekepinner på hva du liker/misliker fremfor å tukle med sikringer og ledningsstumper.
    Jeg har testet ett rørsett med tilsvarende wattstyrke. Og i går et transistor/rørhybrid-sett med noen hundre watt mer enn min Burmester. Ingen av disse løftet resultatet nevneverdig. Dine innspill om sikringer og ledninger noterer jeg meg. Selv om flere i tråden og i pm-er forteller troverdig om solide efffekter av dette.

    Og takk for forsterkerinnspillene. Pass Labs særlig - virker spennende! Synes jeg...
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    698
    Torget vurderinger
    1
    På hardwaresiden ville jeg tatt en nærmere kikk på SPDIF overføringen fra PC til DAC. Hvis dette er rett ut av PC-ens innebygde lydkort, så er det et visst lotteri om du har et bra SPDIF signal eller ei. Et bra lydkort med god digitalutgang kan muligens gi en bra gevinst her.

    Helt enig - har ventet på at noen skulle kommentere SPDIF grensesnittet fra en budsjett PC til DAC. Stusser over at så mange trekker "kabel-kortet" når det kommer til forbedringsforslag. Det er langt mer kostbart enn å få verifisert om Burmester DAC kan gjøre "gull av gråstein"

    Forslag til HW endring: Lån deg en USB/SPDIF konverter.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    698
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen.

    Ser ingen grunn til at du må ha en ny DAC - men kanskje heller se nærmere på digitalsignalet før DAC. Mye her lover "gull og grønne skoger" men les deg litt opp på hva Steve Nugent kan tilby og de tilbakemeldingen produktene hans mottar. Igjen alt er avhengig av hvor godt din eksisterende DAC "pakker opp" datastrømmen - det vet man ikke før man har prøvd.

    Off-Ramp Converter Reviews : Empirical Audio
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig flott utstyr, flott rom og sikkert flott lyd. Hatt mine up's and down's i hifiverden i over 25 år, både prismessig og opplevelsesmessig. Nå er det lo-cost her men noen tommelfingerregler har jeg jo fått med meg. Orker denne integrerte Burmesteren drive Blade'ne Ser på spec sheet til Blade og de er IKKE forsterkervennlige. Nå vet jeg ikke hvor heftig spec'et denne tyskeren er men utfra det jeg har hørt og lest er ikke tyskerne overbolet akkurat. Uten å ha studert hele tråden, har du prøvd andre forsterkere her? Ser for meg muskler fra "over there" evt "down under" for å få kål på alle eventuelle flaskehalser. Ser for meg det kan gi tydeligere pekepinner på hva du liker/misliker fremfor å tukle med sikringer og ledningsstumper.

    Et par "tilfeldige" eksempler:

    Vis vedlegget 145274 '
    Vis vedlegget 145275

    Vis vedlegget 145276
    vel i et lo-cost anlegg så kan jeg si meg enige i at en ikke får all verden ut av noen nye sikringer og et par ledningstumper, men det er ikke tilfelle her:)
    punkt to: effektforsterkere til et par hundre har blitt nevnt og jeg er glad for at du deler min observasjon der, men når en har brukt 200-300k på hifi det siste året så er en åpen for små justeringer for og få det meste ut av det eksisterende hifianlegget, dette er nok en gang min subjektive erfaring som jeg har tilegnet meg på bare et knapt10år:)

    Det er vel snakk om et par flaskehalser her, ikke et nytt hus eller:)?
    Ser den, ser den, jeg er bare redd for at man ved å lete etter små flaskehalser og justere inn det eksisterende kommer dit man kan men det utgjør egentlig lite nytte dersom man ikke har hørt høyttalerne ved sitt fulle potensiale i form av f.eks 350 watt power med skikkelig kontroll på ekkelt impedanseforløp. Noe jeg nesten tviler på Burmester'n klarer til fulle.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, ser flere sikter til forsterkeren din som den mulige flaskehalsen. Er ikke det en integrert forsterker til over 100K på 35 K?
    Jeg er i prinsippet enig at effektforsterkeren er kjempeviktig, men tror denne er kjempekraftig og god på vanskelige laster.
    Blir spennende om du får mer kontroll ut av en Adyton. Veier vel omtrent det samme.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er det du synes mangler i ditt anlegg som du søker å få mere av? Er det ting du vil ha mindre av ? Kabler, er slik jeg ser det, en siste fintuning som kan gjøres når anlegget ellers spiller oppimot 99% av det du ønsker...
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Hei, ser flere sikter til forsterkeren din som mulig flaskehalser. Er ikke det en integrert forsterker til over 100K på 35 K?
    Jeg er i prinsippet enig at effektforsterkeren er kjempeviktig, men tror denne er kjempekraftig og god på vanskelige laster.
    Blir spennende om du får mer kontroll ut av en Adyton. Veier vel omtrent det samme.
    Hei igjen A!
    Jeg ha jo helt dilla her på andre forsterkere. Testet som skrevet før et nydelig rørsett for en uke siden. Og et 500 watts-sett i går. Dette hjelper ingen ting her. Og fra alle de andre velmente (tror jeg) forslagene, er jo dette med SPDIF interessant. Kommer nettopp fra sofaen. Spilte CD-plate og FLAC, samme spor nesten helt i synk. Hoppet mellom. Jeg hører fortsatt ikke forskjell. Og da er jeg i grunnen overbevist om at SPDIF fra en billig PC ikke bidrar negativt.

    Også er det flere som mener Nordost Red Dawn XLR fra DAC til forsterker er et svakt ledd. Jeg har spilt et par timer i ettermiddag på storebror Frey 2. Den viser takter på noen parametre, men sliter på andre.

    Sikringer ja... Dette sitter langt inne. Har en tendens til å ødelegge det jeg skal "operere". Men flere skriver troverdig om effekt av dette. Blir vurdert videre. Det greieste hadde kanskje vært om en domstol dømte meg til 20 års sikring. Da ville lydnevrosen opphørt.

    Det som hjelper kraftig er å bytte ut min ht-kabel med en annen kabel jeg prøvde - Audience AU24. Dette ga en helt utrolig effekt. Uten denne kabelen jeg i dag ikke disponerer, er lyden her ikke på plass. Og dette er skikkelig merkelig. Kabelen jeg har fungerer som bare det i andre oppsett - sier man. Den er rett og slett ikke dårlig. Og det tror jeg på.

    Så hvis en nerd med trang til trompetspill - eller nerder i andre kategorier kan oppklare dette. Da blir det lydlykke i huset her... :)
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Her skulle HCS vært sitert... Se en halvmeter ovenfor her!


    Litt om dette i svaret ovenfor til Trompetnerd. Egentlig mangler jeg bare riktig høyttalerkabel. Samt demping på vegg bak meg. Jeg er i mål med dette, ganske sikkert. Men det er så merkelig hvilket utslag min egen ht-kabel gir... Kanskje du har en teori?
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig flott utstyr, flott rom og sikkert flott lyd. Hatt mine up's and down's i hifiverden i over 25 år, både prismessig og opplevelsesmessig. Nå er det lo-cost her men noen tommelfingerregler har jeg jo fått med meg. Orker denne integrerte Burmesteren drive Blade'ne Ser på spec sheet til Blade og de er IKKE forsterkervennlige. Nå vet jeg ikke hvor heftig spec'et denne tyskeren er men utfra det jeg har hørt og lest er ikke tyskerne overbolet akkurat. Uten å ha studert hele tråden, har du prøvd andre forsterkere her? Ser for meg muskler fra "over there" evt "down under" for å få kål på alle eventuelle flaskehalser. Ser for meg det kan gi tydeligere pekepinner på hva du liker/misliker fremfor å tukle med sikringer og ledningsstumper.

    Et par "tilfeldige" eksempler:

    Vis vedlegget 145274 '
    Vis vedlegget 145275

    Vis vedlegget 145276
    vel i et lo-cost anlegg så kan jeg si meg enige i at en ikke får all verden ut av noen nye sikringer og et par ledningstumper, men det er ikke tilfelle her:)
    punkt to: effektforsterkere til et par hundre har blitt nevnt og jeg er glad for at du deler min observasjon der, men når en har brukt 200-300k på hifi det siste året så er en åpen for små justeringer for og få det meste ut av det eksisterende hifianlegget, dette er nok en gang min subjektive erfaring som jeg har tilegnet meg på bare et knapt10år:)

    Det er vel snakk om et par flaskehalser her, ikke et nytt hus eller:)?
    Ser den, ser den, jeg er bare redd for at man ved å lete etter små flaskehalser og justere inn det eksisterende kommer dit man kan men det utgjør egentlig lite nytte dersom man ikke har hørt høyttalerne ved sitt fulle potensiale i form av f.eks 350 watt power med skikkelig kontroll på ekkelt impedanseforløp. Noe jeg nesten tviler på Burmester'n klarer til fulle.
    joda hvis en forsatt har et par hundre k til overs etter høytaler kjøpet, så kan nok mer effekt være kjekt. jeg har foreslått bladelius ymer/saga komboen. hegel sitt nye flaggskip kan jo også kjøpes for 200k.hegel p 30+ h30*2 ( eventuelt 160k på kampanje pris. da får en jo årets forsterkersett,(i lyd og bilde) med nær 1200 w disp i 8ohm.:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hehehehe, "nerd med trang til trompetspill" var god. Har ikke rørt hornet på 13 dager nå (tvunget ferie) og har skikkelig abstinenser. :)

    "
    1. HT-kabler (testet): Vesentlig forbedring med skifte av kabler.
    2. Stående bølger her og der mellom 25 og 50 hertz. Har hørt at forsterker og HT-kabler påvirker grad av kontroll i bassen, og hvordan rombegrensninger slår ut varierende.
    3. Forsterker (testet en annen): Usikker på hva det er å hente inntil jeg tester noe annet. Dette pågår. Den ene jeg hittil har testet, ga samme totalkvalitet. Forventer stor forbedring fordi Blade krever mye kraft. Og fordi mine 2 x 171 watt er på grensen."

    Hei, dette er de konkrete ankepunktene jeg finner. Tror du at du kan kontretisere litt mer hva du mangler, som tydeligvis er litt, så tror jeg du kan få enda mer konkrete råd fra flere.
    Når det gjelder de stående bølgene i bassen så skjønner jeg at du har "eksperten" på dette engasjert, så hvis du gjør som han vil kommer du nok i mål der hvis høyttaler/rom og mengden akustiske tiltak går opp.
    Når det gjelder kabler, så kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale deg å låne Transparent Audio rund baut hos NAT. Prøv det!
    I forhold til mine preferanser så bidrar ikke Nordost med noe positivt, men det er MANGE som er uenig med meg i det, så det er jo en smaksak.

    Det føles nærmest umulig å sitte på gjerdet å skulle forestille seg hvordan det låter i ditt rom for så å tipse om hva flaskehalsen er. :)
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Hehehehe, "nerd med trang til trompetspill" var god. Har ikke rørt hornet på 13 dager nå (tvunget ferie) og har skikkelig abstinenser. :)

    "
    1. HT-kabler (testet): Vesentlig forbedring med skifte av kabler.
    2. Stående bølger her og der mellom 25 og 50 hertz. Har hørt at forsterker og HT-kabler påvirker grad av kontroll i bassen, og hvordan rombegrensninger slår ut varierende.
    3. Forsterker (testet en annen): Usikker på hva det er å hente inntil jeg tester noe annet. Dette pågår. Den ene jeg hittil har testet, ga samme totalkvalitet. Forventer stor forbedring fordi Blade krever mye kraft. Og fordi mine 2 x 171 watt er på grensen."

    Hei, dette er de konkrete ankepunktene jeg finner. Tror du at du kan kontretisere litt mer hva du mangler, som tydeligvis er litt, så tror jeg du kan få enda mer konkrete råd fra flere.
    Når det gjelder de stående bølgene i bassen så skjønner jeg at du har "eksperten" på dette engasjert, så hvis du gjør som han vil kommer du nok i mål der hvis høyttaler/rom og mengden akustiske tiltak går opp.
    Når det gjelder kabler, så kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale deg å låne Transparent Audio rund baut hos NAT. Prøv det!
    I forhold til mine preferanser så bidrar ikke Nordost med noe positivt, men det er MANGE som er uenig med meg i det, så det er jo en smaksak.

    Det føles nærmest umulig å sitte på gjerdet å skulle forestille seg hvordan det låter i ditt rom for så å tipse om hva flaskehalsen er. :)
    Jeg tar detaljene på PM. Hent posten før du legger deg!
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Bara undrar lite.
    har du testat att köra strömkabeln som du har till förstärkaren in i qb4 eller vad den heter och den du har där till förstärkaren? Alltså byta plats på dom.?
    jag är sugen på att köra en frey strömkabel till min cd nämligen...
    förstod det som att den bästa ska in i början på kedjan.helst.
    spännande detta :)
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Bara undrar lite.
    har du testat att köra strömkabeln som du har till förstärkaren in i qb4 eller vad den heter och den du har där till förstärkaren? Alltså byta plats på dom.?
    jag är sugen på att köra en frey strömkabel till min cd nämligen...
    förstod det som att den bästa ska in i början på kedjan.helst.
    spännande detta :)
    Rådet fra OHC var å kjøre amp på beste kabel. Har ikke prøvd motsatt... Kanskje dette bør testes her i morgen? Takk for tipset!
    Og det er litt uklart om 032 har nytte av Frey 2 hvis strømmen går videre i Blue Heaven fra QB4. OHC-sjefen sier jeg bør kjøre rett i veggen nå. Eller kjøpe en Frey 2 til... slik at 032 fores av Frey 2 hele veien og gjennom QB4 - som skal være aller best.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Ja det är svårt att veta.Synd bara att frey är såpass dyr.men det verkar som att de nya är bra mycket bättre än de gamla nordostkablarna.kommer nog att försöka testa nya strömkablar själv också.
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Bara undrar lite.
    har du testat att köra strömkabeln som du har till förstärkaren in i qb4 eller vad den heter och den du har där till förstärkaren? Alltså byta plats på dom.?
    jag är sugen på att köra en frey strömkabel till min cd nämligen...
    förstod det som att den bästa ska in i början på kedjan.helst.
    spännande detta :)
    Rådet fra OHC var å kjøre amp på beste kabel. Har ikke prøvd motsatt... Kanskje dette bør testes her i morgen? Takk for tipset!
    Og det er litt uklart om 032 har nytte av Frey 2 hvis strømmen går videre i Blue Heaven fra QB4. OHC-sjefen sier jeg bør kjøre rett i veggen nå. Eller kjøpe en Frey 2 til... slik at 032 fores av Frey 2 hele veien og gjennom QB4 - som skal være aller best.
    hos meg i mitt oppsett så spiller det ingen rolle om jeg bruker en nettkabel til 2k 5k 9k eller 14k i bladeliusen(ampen). den eneste plassen jeg hører forskjell på nettkabel er på cd spilleren. men der hører jeg ikke forskjell på en nordost nettkabel til 9k og en til 2k. men kimber palladian til 14 k gjorde et utslag som jeg kunne plukket ut i en blindtest. min tro på nordost brahma nettkabel falt da litt i grus, så den havnet på projektoren:)
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Personlig tror jeg kanskje kombinasjonen kef blade,bladelius pre og amp blir litt kjølig i klangen.
    Men dette er uansett smak & behag.
    Hegel H30 vil jeg tro vil låte litt varmere,men det finnes helt klart alternativer til den også,
    som er enda mere raffinert og har bedre definert bass.

    Jeg ville ha testet denne forsterker parken.


    Mark Levinson 532 og 532H
    Plinius SA-reference eller SA103
    T+A (Rør)
    Jeff Rowland
    MBL
    Adyton
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    vi har alle hver våre preferanser. nå er nå bladelius ymer og adyton cordis1.8 slående lik i klang, utseende kostnad(ca100k) å speck (2*300w 8ohm) så da er vel denne også litt kjølig eller?
    jeg er jo da enig i at adyton er et godt valg siden jeg syns at de to eg ganske like på alle områder :)

    uansett så har vel trådstarter konkludert med at mer krefter ikke nødvendigvis er det som han trenger..
    mvh
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Bara undrar lite.
    har du testat att köra strömkabeln som du har till förstärkaren in i qb4 eller vad den heter och den du har där till förstärkaren? Alltså byta plats på dom.?
    jag är sugen på att köra en frey strömkabel till min cd nämligen...
    förstod det som att den bästa ska in i början på kedjan.helst.
    spännande detta :)
    Rådet fra OHC var å kjøre amp på beste kabel. Har ikke prøvd motsatt... Kanskje dette bør testes her i morgen? Takk for tipset!
    Og det er litt uklart om 032 har nytte av Frey 2 hvis strømmen går videre i Blue Heaven fra QB4. OHC-sjefen sier jeg bør kjøre rett i veggen nå. Eller kjøpe en Frey 2 til... slik at 032 fores av Frey 2 hele veien og gjennom QB4 - som skal være aller best.
    hos meg i mitt oppsett så spiller det ingen rolle om jeg bruker en nettkabel til 2k 5k 9k eller 14k i bladeliusen(ampen). den eneste plassen jeg hører forskjell på nettkabel er på cd spilleren. men der hører jeg ikke forskjell på en nordost nettkabel til 9k og en til 2k. men kimber palladian til 14 k gjorde et utslag som jeg kunne plukket ut i en blindtest. min tro på nordost brahma nettkabel falt da litt i grus, så den havnet på projektoren:)
    Jeg har ikke testet effekten av investeringen jeg har gjort i strømkabler og -fordeler. Er derfor helt uten meninger om dette. Det er jo flott at billigste løsning matcher en dyrene en hos deg...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn