Høyttalere Hvis du skulle designet en høyttaler (med god hjelp og denslags), hvordan skulle den da ha sett ut og fungert?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En aktivt delt høyttaler må vel ikke nødvendigvis ha kl.D i ræva.
    Selv mikser jeg alle slags klasse-x i fire-veis løsninger.

    Som ellers i hifi miljøet står kanskje frontene steilt mot hverandre..eks rør vs transistor.
    Og i DIY miljøet, passivt vs fullaktiv DSP.

    For få år siden skal jeg innrømme at jeg selv sto på barrikadene for DSP, men jeg er ikke like høy på pæra i dag...håper jeg.
    De som tukler med DSP har kanskje begrenset erfaring med passive løsninger...og motsatt?

    I begge tilnærmelser kan nok disse løsningene gi varierende sluttresultat.
    Det hele ender i kunnskapsnivået til mannen bak rattet...og i enkelte tilfeller litt flaks (meg selv)
    Jeg vil tro at de som designer de virkelig gode riggene med passiv drift ligger på et kunnskapsnivå som er høyere, og i tillegg i litt andre gater (eks Haglund84) enn DSP dudene.

    Men jeg tror, og mener fortsatt at den enkleste og minst kronglete veien til ultimate lytteopplevelser...gjør man med DSP....men det også må rattes med stø hånd.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    I mitt hode ville derfor et "fornuftig" høyttalerdesign vært basert på denne teknologien (WISA, DSP, aktive amper), men med litt andre høyttalerløsninger. Jeg tenker at bass/dypbass er akilleshelen til alle høyttalere som skal fungere i normale rom. Derfor virker det fornuftig å splitte det opp i sub + satelitt. Tenker at det kunne vært fornuftig å tenke SPL-behov i ulike trinn.
    Enig med du Rojohll.
    Jeg var innom noen lignende etterlysninger tidligere i samme tråd tror jeg.
    Skulle ønske det var et stort utvalg av høyttalere i høy kvalitet/prisklasse som kun går ned til 100-200 Hz.
    Velger vi selv type bass system som skal komplettere det hele (DIY eller fra butikk) så er veien kort til skikkelig god og ekte highend lyd på en enkel måte.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.832
    Antall liker
    957
    fulltoner er så langt fra hifi som man kommer :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    fulltoner er så langt fra hifi som man kommer :)
    ...ikke nødvendigvis.
    Om man begrenser en fulltone/bredbånder sitt bruksområde så kan vel det også låte godt nok.
    Eks i et baklada horn med ekstra bass ved siden av og Fostex T-500 over.

    Det finnes ingen påbud om at fulltoner skal spille helt alene.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    En aktivt delt høyttaler må vel ikke nødvendigvis ha kl.D i ræva.
    Selv mikser jeg alle slags klasse-x i fire-veis løsninger.

    Som ellers i hifi miljøet står kanskje frontene steilt mot hverandre..eks rør vs transistor.
    Og i DIY miljøet, passivt vs fullaktiv DSP.

    For få år siden skal jeg innrømme at jeg selv sto på barrikadene for DSP, men jeg er ikke like høy på pæra i dag...håper jeg.
    De som tukler med DSP har kanskje begrenset erfaring med passive løsninger...og motsatt?

    I begge tilnærmelser kan nok disse løsningene gi varierende sluttresultat.
    Det hele ender i kunnskapsnivået til mannen bak rattet...og i enkelte tilfeller litt flaks (meg selv)
    Jeg vil tro at de som designer de virkelig gode riggene med passiv drift ligger på et kunnskapsnivå som er høyere, og i tillegg i litt andre gater (eks Haglund84) enn DSP dudene.

    Men jeg tror, og mener fortsatt at den enkleste og minst kronglete veien til ultimate lytteopplevelser...gjør man med DSP....men det også må rattes med stø hånd.
    Men den ultimate høyttaleren for min stue burde ikke inneholde ett mikkmakk av eksterne/interne aktive delefilter eller DSP. Pure analog :)
    Når det er sagt så er jo dette kun en utopisk drømmehøyttaler. Markedet bestemmer jo som oftest hva vi forbrukere ender opp med.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.832
    Antall liker
    957
    ...ikke nødvendigvis.
    Om man begrenser en fulltone/bredbånder sitt bruksområde så kan vel det også låte godt nok.
    Eks i et baklada horn med ekstra bass ved siden av og Fostex T-500 over.

    Det finnes ingen påbud om at fulltoner skal spille helt alene.
    da snakker man om en 3-veis høyttaler, ikke fulltone ;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nettopp - hvorfor fulltone hvis det låter knept i begge ender? Sikkert moro på kammermuikk og jazztrio mens man gumler trøffelsjokolade. I de sene kveldstimene derimot...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Det er overraskende hvor opphengte en del er i metode. Jeg er mye mer interessert i resultatet. Kan vi nå målet med rør er jeg fornøyd. Kan vi nå det med klasse AB, A eller D, ja da er jeg akkurat like fornøyd. Jeg vet ikke hva som feiler meg men jeg klarer liksom ikke bry meg.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er overraskende hvor opphengte en del er i metode. Jeg er mye mer interessert i resultatet. Kan vi nå målet med rør er jeg fornøyd. Kan vi nå det med klasse AB, A eller D, ja da er jeg akkurat like fornøyd. Jeg vet ikke hva som feiler meg men jeg klarer liksom ikke bry meg.
    Nettopp.
    God lyd er jo målet, og hvordan man tråkker stien dit kan gjøres på uendelig forskjellige måter.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Uansett en metode. Snickers etterlyser resultat uavhengig av metode slik jeg tolker siste innlegg? Hodetelefoner er jo lempeligere på mange måter hvis de innfrir reultatkravet.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det er overraskende hvor opphengte en del er i metode. Jeg er mye mer interessert i resultatet. Kan vi nå målet med rør er jeg fornøyd. Kan vi nå det med klasse AB, A eller D, ja da er jeg akkurat like fornøyd. Jeg vet ikke hva som feiler meg men jeg klarer liksom ikke bry meg.
    Kan vi nå det med klasse AB, A eller D, ja da er jeg akkurat like fornøyd
    Helt enig
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Det er overraskende hvor opphengte en del er i metode. Jeg er mye mer interessert i resultatet. Kan vi nå målet med rør er jeg fornøyd. Kan vi nå det med klasse AB, A eller D, ja da er jeg akkurat like fornøyd. Jeg vet ikke hva som feiler meg men jeg klarer liksom ikke bry meg.
    Burde ikke komme som en bombe at hifi folk er opttatt av konstruksjonen av sin høyttaler/forsterker uansett hvor godt den spiller, En god del av gamet er å være fornøyd med anleggets komponenter. Både eierglede og hvordan de spiller har hvertfall betydning for min del. Derav min preferanse for Electrocompaniet. Sikkert mye som spiller fletta ev de, men spiller ikke emosjonelt på lag. Ett eksemplet made in China hifi, som nå er på full fart inn i markedet. Spiller sikkert hur bra som helst men who det fuck cares...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Burde ikke komme som en bombe at hifi folk er opttatt av konstruksjonen av sin høyttaler/forsterker uansett hvor godt den spiller, En god del av gamet er å være fornøyd med anleggets komponenter. Både eierglede og hvordan de spiller har hvertfall betydning for min del. Derav min preferanse for Electrocompaniet. Sikkert mye som spiller fletta ev de, men spiller ikke emosjonelt på lag. Ett eksemplet made in China hifi, som nå er på full fart inn i markedet. Spiller sikkert hur bra som helst men who det fuck cares...
    For meg handler det om musikk. Det må gjerne se bra ut også, men hadde jeg lagt dobbelt så mye penger i en DAC som faktisk var dårligere enn den (kinesiske) jeg nylig kjøpte hadde det gitt meg en fryktelig dårlig følelse.

    Så kan du jo spørre deg selv da, er din preferanse for Electrocompaniet basert på ting du vet, eller ting du tror? Du trenger selvsagt ikke svare på det, men tro utgjør en fryktelig stor del av kjøpsargumentene.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    For meg handler det om musikk. Det må gjerne se bra ut også, men hadde jeg lagt dobbelt så mye penger i en DAC som faktisk var dårligere enn den (kinesiske) jeg nylig kjøpte hadde det gitt meg en fryktelig dårlig følelse.

    Så kan du jo spørre deg selv da, er din preferanse for Electrocompaniet basert på ting du vet, eller ting du tror? Du trenger selvsagt ikke svare på det, men tro utgjør en fryktelig stor del av kjøpsargumentene.
    Hvor har det ifra at en Electrocompaniet DAC er dårligere enn en china DAC? Er dette ting du vet, eller tror? Hvis vi skal snakke om billigste komponenter så må det nok taes i en annen tråd.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Hvor har det ifra at en Electrocompaniet DAC er dårligere enn en china DAC? Er dette ting du vet, eller tror? Hvis vi skal snakke om billigste komponenter så må det nok taes i en annen tråd.
    Det var ikke tilsiktet fra min side at det skulle forstås som en EC-DAC. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hva de har å tilby av DAC-er.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kva med ein plasmafulltone med 180 graders spreiing av heile frekvensområdet i eit trygt design med nasjonalromantisk utsjånad?
    Spennende tanke, spennede konsept! Men, blir ikke det litt som å reise til månen, på den måten at det stort sett er Nasa og Russere som har teknologien som skal til for å komme frem til målet? Eller er 180 graders plasmafulltoner handelsvare noe sted?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Spennende tanke, spennede konsept! Men, blir ikke det litt som å reise til månen, på den måten at det stort sett er Nasa og Russere som har teknologien som skal til for å komme frem til målet? Eller er 180 graders plasmafulltoner handelsvare noe sted?
    Akkurat dette med "nasjonalromantisk utsjånad" tyder vel på at Arve ikke var helt seriøs med sitt forslag. Gjelder kanskje 180 grader plasmadriver og..
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Alternativ 1: La Snickers-Is utvikle nye drivere

    Alternativ 2: Toveis system bestående av 1 stk. diskant + 16 stk per side i lukket kabinett av disse her:
    (For dere som roper æmmen gosjameg så små drivere - gir totalt drøyt 4.000 cm 2 membranareal over 32 motorer)
    Mener du sånn?
    1621731468002.png


    Riktignok ikke 16 stk. w18ex003, men 12stk. Seas CY15001.
    Diskanten er B&G RD75.
    Bassduty blir 16 stk. 15" i DBA. Har noen crappy 15" tiltenkt oppgaven, men tviler på at de duger og har satt Snickers på noen tanker :)
    Om gudene vil blir det lyd på dette i sommer en gang...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde nok bygd en klassisk monitor med trykkammer eller transmisjonslinje. Med en respons så rettlinjet og umaskert at den kunne gått rett inn i kontrollrommet..En konstruksjon som satte eieren på prøve, men formidlet akkurat det som fantes på skiva.. Og det i en størrelse som var naturstridig. Heldigvis finnes det flere sånne allerede, så det slipper jeg å gjøre😎
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mener du sånn?
    Vis vedlegget 724256

    Riktignok ikke 16 stk. w18ex003, men 12stk. Seas CY15001.
    Diskanten er B&G RD75.
    Bassduty blir 16 stk. 15" i DBA. Har noen crappy 15" tiltenkt oppgaven, men tviler på at de duger og har satt Snickers på noen tanker :)
    Om gudene vil blir det lyd på dette i sommer en gang...
    Ståpels 👍🏽👍🏽👍🏽
    Seasene, uten noe kammere?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Ståpels 👍🏽👍🏽👍🏽
    Seasene, uten noe kammere?
    Diskanten har eget kammer, men jeg orket ikke bygge egne kamre til mellomtonene, så de deler 120 liter.
    Responsen blir slik for 3 stykker i parallell med 10W effekt per element. Impedansen synker da ned til 2 ohm, men det går fint med de rette forsterkerne. Med totalt 24 stk kan man legge til 18dB på kurven under, og man får 120dB ved 100Hz med kun 2mm excursion. Det burde gi greit med headroom uten særlig forvrengning.
    Under 100Hz kommer subbene, og der satser jeg på at Snickers etterhvert kommer med noe skikkelige saker etterhvert :)
    1621739355680.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.726
    Antall liker
    21.580
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prinsippene brukt i høyttalerne jeg har er såpass velegnet til formålet at vi sikkert kunne brukt de samme en gang til.
    Snakk om å tenke utenfor boksen.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.698
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Akkurat dette med "nasjonalromantisk utsjånad" tyder vel på at Arve ikke var helt seriøs med sitt forslag. Gjelder kanskje 180 grader plasmadriver og..
    Plasmadrivar hadde ikkje vore uråd. Såg ein nederlandsk, heimelaga konstruksjon omtalt på nettet som kunne lagast slik. Problemet er heller at ein plasmadrivar neppe kan spele lågare enn diskantområdet. Og så alt det praktiske rundt å konstruere noko som er trygt med dei temperaturane som må til.
    Den nasjonalromantiske utsjånaden får vi heller komme attende til...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mener du sånn?
    Vis vedlegget 724256

    Riktignok ikke 16 stk. w18ex003, men 12stk. Seas CY15001.
    Diskanten er B&G RD75.
    Bassduty blir 16 stk. 15" i DBA. Har noen crappy 15" tiltenkt oppgaven, men tviler på at de duger og har satt Snickers på noen tanker :)
    Om gudene vil blir det lyd på dette i sommer en gang...
    Jeg har veldig mye erfaring med RD75. Vil vel anbefale å kjøre de dipol. De kan også deles så lavt at et 2 veis system også er en mulighet. Jeg gjorde dette med de 16 stk Beyma 21" jeg hadde i H-bafler. Delte ved 200 Hz, og kjørte RD75 uten noe baffel også.

    Jeg bruker de ikke lenger da jeg vel fant ut at Magnepan låt bedre......
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Jeg har veldig mye erfaring med RD75. Vil vel anbefale å kjøre de dipol. De kan også deles så lavt at et 2 veis system også er en mulighet. Jeg gjorde dette med de 16 stk Beyma 21" jeg hadde i H-bafler. Delte ved 200 Hz, og kjørte RD75 uten noe baffel også.

    Jeg bruker de ikke lenger da jeg vel fant ut at Magnepan låt bedre......
    Lå vel et aldri så lite kompromiss i området 100 - 500 hz i det systemet. Husker det låt magisk åpent og luftig den gang, men er blitt litt sånn lyd jeg nå har tatt litt avstand til. Er det ikke nok pulver i det området blir det kjedelig. Hører gjerne Magnepanene dine en dag. OMF står også høyt på listen over spennende oppsett.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja du har nok rett i det. Men det bunnet kanskje mest ut i litt feil target kurve tror jeg.

    Uansett så liker jeg den større, smoothere og litt mer laidback lyden i Magnepan. Det gamle systemet låt monitor og ikke musikk, for å bruke et litt forslitt uttrykk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn