Høyttalere Hvis du skulle designet en høyttaler (med god hjelp og denslags), hvordan skulle den da ha sett ut og fungert?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Linjekilder er glimrende tips å se på. @inselwind sine psyko Bendits, @Kalle Klovn sine flotte greier, @Halair sine veldokumenterte versjoner og de CBT greiene Orso og Don Keele droddler med er veldig interessante saker som jeg kunne ønsket meg rett inn i stuen uten betenkeligheter (utenom voldsbølgen fra min iltre latina, selvsagt).

    Jeg har troen på konstruksjoner som minimerer de største akustiske problemene i rommet. Linjekilder kan integreres usynlig i en soffit-vegg og dermed slipper man unna det meste av SBIR også. Good idea :unsure:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Lite DIY her...

    Jeg er for gammel til å bli imponert av høye lydtrykk og suberdyp bass. For meg er det mellomtonen som er viktigst og jeg ville startet her. Fostex eller Lowther i transmisjonslinje? Manger? Deretter, hvis det mangler noe vesentlig i topp og/eller bunn er det bare å supplere....

    Fasiten er vel elektrostat, men DIY blir litt plundrete :)
    Da vil du kanskje finne denne artikkelen interessant?

    Jeg har skrevet to til der som ikke direkte går på mellomtoner, men som allikevel kan ha relevans da det handler om høyttalere...:

     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Et par tråder over her, disse GRS diskantene, så mange sånne som ser så veldig bra ut. Diskanter, blir imidlertid aldri klok på det, man kan høre en grisedyr beryllum og nikke seg selv enig i at snarveier finnes ikke. Så hører man plutselig en billigdiskant på en høyttaler hvor man hverken hører noe feil eller savner noe.
    En ting er jeg imidlertid overbevist om; coax er det rette prinsippet mht. overgangen til mellomtone.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Er som deg selv veldig opptatt av mellomtone. Som kan skille mellom «høre på en høyttaler» til «jøss står du her og synger for meg» - men når du snakker mellomtone via Fostex eller Lowther er det da store eller små utgaver av drivere? Spør, fordi jeg på små drivere ofte føler å ikke alltid få nok «kjøtt» nedover mot bassomtådet.
    Jeg tenker vel egentlig på fulltone elementer her. Seks til åtte tommers tradisjonelle elementer eller andre fulltone tranducere. Manger og elektrostat er vel mest spennende. Så kan man jo spe på i topp og bunn ved behov.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Hvis man deler en coax med 1. ordens filter vil den gi perfekt impulsrespons og i prinsippet forsvinner delingspunktet fullstendig og driveren vil oppføre seg som en veldig god fulltone. Med "perfekt impulsrespons" mener jeg perfekt. Ikke "ganske bra", men filterresponsen til et 1. ordens filter er matematisk perfekt.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Jeg var på BAF 2012 og hørte årets kreasjon fra Nelson Pass. https://www.stereophile.com/content/burning-amp-sizzles-san-francisco
    Dette var veldig enkel DIY og låt veldig bra i mine ører. Faktisk klart best på hele showet. Linkwitz skuffet, det samme gjorde alle forsøk på linjedesign.
    Men Nelson stjal showet i mine ører.

    Dette er enkelt å kopiere, i alle fall hvis man dropper sub'en i første omgang. Ganske kostbare elementer, men pytt! :)
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Hvis man deler en coax med 1. ordens filter vil den gi perfekt impulsrespons og i prinsippet forsvinner delingspunktet fullstendig og driveren vil oppføre seg som en veldig god fulltone. Med "perfekt impulsrespons" mener jeg perfekt. Ikke "ganske bra", men filterresponsen til et 1. ordens filter er matematisk perfekt.
    "Coax" reiser busta på ryggen min. Jeg har aldri hørt en god coax-design (men så har jeg heller ikke hørt alle!). I min ungdom trodde jeg dette var veien til lykken og kjøpte meg et par Tannoy Arden. Slik kan man ta feil. Heldigvis fikk jeg solgt dem.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    "Coax" reiser busta på ryggen min. Jeg har aldri hørt en god coax-design (men så har jeg heller ikke hørt alle!). I min ungdom trodde jeg dette var veien til lykken og kjøpte meg et par Tannoy Arden. Slik kan man ta feil. Heldigvis fikk jeg solgt dem.
    Start med å lytte på KEF Reference serien. Bortsett fra kapasitet, tviler på at du finner noen «lydmessige feil» her, men som nevnt kapasitet - de er vel konstruert for folks stuer.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser at jeg la inn et innlegg i denne tråden tidligere i dag med en video, den skulle selvsagt i utviklingstråden til høyttalerne våre, og hadde ingenting i denne tråden å gjøre. Beklager det, det var rett og slett en feilposting. Den er slettet nå.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvis man deler en coax med 1. ordens filter vil den gi perfekt impulsrespons og i prinsippet forsvinner delingspunktet fullstendig og driveren vil oppføre seg som en veldig god fulltone. Med "perfekt impulsrespons" mener jeg perfekt. Ikke "ganske bra", men filterresponsen til et 1. ordens filter er matematisk perfekt.
    Vær så god - konstruer verdens beste coax - six-pack på at du løser oppgaven (y)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Da hadde det blitt en variant av Ton Art Etera men med bånddiskant i hele høyttalerens lengde og 2 matchende basstårn. Det ble bygd en versjon med bånddiskant, som jeg angrer på att jeg ikke kjøpte når den var til salgs. Hadde Etera i 15 år og selvbygde subwoofere, var veldig fornøyd med den komboen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.634
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    "Coax" reiser busta på ryggen min. Jeg har aldri hørt en god coax-design (men så har jeg heller ikke hørt alle!). I min ungdom trodde jeg dette var veien til lykken og kjøpte meg et par Tannoy Arden. Slik kan man ta feil. Heldigvis fikk jeg solgt dem.
    Jeg har hatt Kef Reference 207/2 som hadde en meget god coax løsning, men de beste coaxene jeg har hatt i eie er Piega sine. Vanskelig å finne noe å sette fingeren på der.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Måtte nok blitt sektor linjekilder til hver kanal, i separate tårn til diskant, mellomtone og bass, med accuton c25 diskanter, accuton c173-6-090 mellomtoner, seas l26rfx/p mellombass/bass og dayton um18-22 i bass/subbass. Ellers er jeg forholdsvis happy med det jeg allerede eier og skal bygge. ;)
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    er du morsom, dette fulltone rælet når ikke linkwitz til knærne engang.
    Du er veldig sikker i din uttalelse, noe du overhodet ikke har noen grunn til å være. Jeg hørte begge (Nelson/Siegfried) med kun minutter i mellom og er overhodet ikke i tvil. Men du ville kanskje bare være morsom?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Som med all annen hifi, er det tydeligvis smak og behag, kjepphester, plass til rådighet, og mye annet som avgjør hva slags DIY kreasjoner vi ender opp med...inntil man begynner på nytt igjen. ;)

    Jeg er en av de heldige som har egen cave og boltre meg i. Dette gir meg stor frihet til å gjøre som jeg selv vil.
    Som igjen fører til at det å tenke STORT, gjør det litt lettere å få lyden JEG ønsker meg. (iallefall i min verden)

    Har holdt på med DIY i 4 år og har et par ganske vellykkede kreasjoner på CV'n, kanskje ikke visuelt, men ganske vellydende.
    Bassystem er under ferdigstillelse, og nå er jeg midt i planlegging og designfase på satellitter.
    Har ennå ikke bestemt meg for hvordan disse skal bli, men har noen råvarer jeg akter å benytte.

    Snickers-is som har designet bassene sier at de ikke er beregnet for tjeneste over 65 Hz, så da får jeg prøve å holde meg under det, kanskje 70-75 Hz. ;)
    Jeg har allerede doble 15" til å ta stafettpinnen fra 65 Hz og videre opp.
    Videre derfra er jeg usikker, fra 400-600 Hz trenger jeg mellomtone, men hva, og hvilken....?

    skisse.png



    18 m2 og en trapp som kommer ned midt i rommet gir noen utfordringer, så 2 meter lytteavstand er låst.
    Men lytteposisjon fungerer veldig bra ifm. hvordan bassen opptrer i rommet. +/- 5 dB fra 10 til 100 Hz...før EQ innlemmes, og har vært heldig der.
    Ingen akustiske bass tiltak, men litt tiltak over skrøderfrekvens.

    lytterom.png


    Jeg bruker digitale FIR filtre og har som regel fått best resultat når jeg bruker alle 8 kanaler jeg har til rådighet. (4-veis)
    Vet ikke hvordan dette prosjektet ender opp til slutt, men har også en 3-veis reserveløsning som jeg tror kan bli vellydende og ganske enkel å bygge.
    18Sound horn og driver (samme som sitter i Ø Audio icon) og JBL 12" 2206 som da må spille over litt flere oktaver enn jeg ønsker meg.
    65-70 Hz til 1 kHz.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Altså: Som kunde har du alle mulighetene til å velge i nåværende konstruksjoner. Hvis du ønsker DIY og halvfabrikat, så kan man f.eks. titte på Troels Gravesens sider m.fl. Men altså: Forrige høyttalertråd her på "Generelt" ble stengt. Så da må vi ha en annen tilnærming for å kunne diskutere noe som kanskje mest av alt påvirker hva vi sitter igjen med etter å ha trykket Play.

    Så: Hva er din ønskedrøm for et salgbart høyttalerdesign/konsept som er:
    • Sånn noenlunde realiserbart
    • Sånn noenlunde betalbart og regningssvarende
    • Sånn noenlunde ikke allerede tilgjengelig
    • Plan B: Den optimale løsningen finnes allerede. Forklar gjerne hvorfor.
    Jeg er ganske godt fornøyd med de jeg selv drodlet frem med mange gode innspill her inne. Jeg mener ganske oppriktig at de er et seriøst forsøk på god lyd i et vanlig stuemiljø. Men salgbare er de jo ikke, allerminst til en betalbar pris med en viss fortjeneste.

    Det som mangler i kravspec’en i åpningsinnlegget er noe om hva slags rom dette skal stå i. Det er veldig stor forskjell på en liten byleilighet med betong i alle vegger og et atelier med 250 m3 volum i en lett tre/stålkonstruksjon. Euforiaene mine trives fortsatt godt sammen med et par Midgard Oberon i byleiligheten, uten hjelp av subwoofer, men i atelieret er det opptil flere JBL 15’’ med kompresjonsdrivere og horn. Og der behøves det subwoofere i omtrent samme kaliber i tillegg før det låter som jeg vil at det skal låte. Høyttalerne i den lenkede tråden ble bygget for noe midt i mellom, hvor de også får støtte fra en subwoofer. Horses for courses, sier britene.

    Det mest «salgbare» utgangspunktet er nok en høyttaler for byleiligheten. Da behøver man ikke all verdens kapasitet til å flytte luft i bassen, siden volumet ikke er altfor stort og betongveggene reflekterer langt ned i bassfrekvensene. Derimot er plassering en krevende øvelse i konkurranse med alt annet i oppholdsrommet. Akustisk behandling av symmetrisk plasserte refleksjonspunkter er «dream on». Så det bør være nokså retningsbestemt og jevn direktivitet i et bredt frekvensbånd, gjerne kardioide for å nulle ut refleksen fra bakveggen også i bassen og unngå at avstanden til vegg former hele bassgjengivelsen.

    De bør også være wireless, slik at man bare kaster innhold til dem fra hvilken dings som helst. Det betyr at hele elektronikken med streamer, DSP, DAC’er og effektforsterkere er innebygget i høyttaleren, og at den eneste ledningen er en strømkabel. Dutch&Dutch 8C og Kii Three finnes jo allerede, men er vel ikke wireless. B&O Beolab 50 finnes også, og den er wireless. Om hhv 90k, 190k og 320k er «noenlunde betalbart» er kanskje åpent for diskusjon, men om man først skal ønskedrømme mener jeg det er der dagens state of the art høyttalerkonstruksjoner befinner seg.

    Om man skulle bygge noe slikt tenker jeg at en bra start er en liten coax i en mild waveguide med et basselement ovenfor og nedenfor den på frontbaffelen, og et par basselementer på baksiden. Diskanten blir retningsbestemt av seg selv der den står, resten styres i DSP. De bakre bassene får spille noe høyere i frekvens enn de foran for også å agere kardioider for mellomtonen. Behøver minst fire DSP- og forsterkerkanaler, så det er kanskje mest naturlig å tenke gulvstående heller enn stativhøyttaler for å få plass til all elektronikken.

    Elementer, tja. Coax’en vil jo være det viktigste. Det er ikke så mange små coax’er der ute. PHL 970Nd 5’’ kunne vært en mulig kandidat, SEAS L12RE/XFC et annet. Eller man kan skalere det litt opp og bruke Seas MR18REX/XF eller C18EN/002. Basselementer i passe størrelse finnes det fler av. F eks 18sound 6NTLW2000 vil gi litt headroom. Om man er i stand til å spesifisere og bygge sine egne drivere er det enda færre begrensninger. Lukkede kasser, siden DSP og aktiv drift gjør det enklere og mer presist å styre frekvensgangen direkte enn å la resonansen i en bassreflekskasse bestemme den. Et par subwoofer-kuber med to L26RO4Y rygg mot rygg og egen plateforsterker plassert på strategiske steder i rommet skader vel heller ikke.

    Hele drodlingen ender vel opp som et hypotetisk statement-produkt for KEF om de skulle begi seg inn på trådløse DSP-styrte aktive kardioidehøyttalere, ser det ut som.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...men hvis jeg skulle DIY'et den for eget bruk tror jeg at jeg hadde droppet wireless-funksjonen med tilhørende apputvikling. Kompleksiteten med å bygge inn DSP og effektforsterkere i selve høyttaleren kan også være litt i overkant, så jeg hadde muligens endt opp med eksterne komponenter nok en gang for streamer, DSP, DAC og effektforsterkere. Hvis man tenker litt gjennom de delene er det kanskje ikke så vanskelig å se hvorfor det ikke allerede er noe slikt på markedet. Det forutsetter en kombinasjon av kompetanse og ingeniørkapasitet som relativt få av "high end"-produsentene er i nærheten av å ha. Det er nok noe for de litt større drakene.

    KEF kan coax, aktive høyttalere og wireless, men ikke kardioider, og har bare kombinert det for entry level, ikke high end (ennå): https://eu.kef.com/pages/wireless-hifi-speakers

    B&O har wireless og mye annet, men bruker en annen diskantløsning: https://www.bang-olufsen.com/en/speakers/beolab-50

    Dutch & Dutch har resistiv kardioide og stålkontroll på spredningskarakteristikken, men er ikke wireless. Imponerende hva de har fått til som ny og liten aktør. https://dutchdutch.com/8c/

    Kii Three har aktiv styring, men heller ikke wireless: https://www.kiiaudio.com/electronics.php

    JBL kan det meste, men er mer tilbøyelige til waveguides enn coaxer, og har ikke satt det sammen til noe high end-produkt (ennå). https://jblpro.com/en/products/708p

    Technics har nok kompetansen, til og med en coax, men vil også selge separate bokser med visere på: https://www.technics.com/us/products/r1/sb-r1.html

    Sony forsøker ikke engang.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.004
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg skulle laget noe selv, så hadde det sikkert blitt noe tilsvarende 4348. Aktivt drevet med fire veis plateamp i rompa. Plateampen måtte hatt DSP slik at deling gjøres der. Det vil ikke være krav til at de skal spille særlig dypt siden det brukes subwoofere i tillegg. Elementene kommer selvfølgelig fra øverste hylle, type Everest.
    Utseendet blir noe liknende dette (4348).
    7D37BC54-74F5-4588-909E-0E0EE85FD890.jpeg

    Fantasifosteret har allerede fått ett navn. Nuten, oppkalt etter ett ikke så veldig høyt fjell i nærheten. Så nå er det bare tiltakslyst, evner og økonomi som stopper meg :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tar tilbake det jeg skrev om JBL. Harman bruker Lexicon brand til sånt, ikke JBL eller Revel.

    Litt å bryne seg på som DIY’er der.
     

    Faller

    Medlem
    Ble medlem
    12.03.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    19
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg skulle hatt noe til nåværende bosted, så måttte det vært noe som er lite pga liten leilighet.
    Ønsket mitt ville vært et 2,5-veis system med et coax-element, en eller to bassdrivere for å ta bunnen kombinert med f. eks en 3-kanals Hypex plateamp.
    Vet ikke helt hvilken coax jeg ville valgt, men både Sica og .Kartesian ser ut til å ha noen spennende varianter. Ville enten valgt en 5,5" eller 6,5". Som basser er jeg usikker på hva jeg ville hatt. Et "drømmesystem" ville kanskje vært en eller to Purifi 6,5", men har gjort ca. null modelleringer etc.

    Hadde jeg hatt større plass så ville jeg enten fortsatt sett på en 2,5 veis variant, men da med større elementer eller en gulvstående 2-veis med en 12" eller noe der omkring og en bånddiskant (selv om jeg aldri har hørt noen enda).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der er JBL 4350, «main monitors» for studiobruk fra ca 1980. Det var vel meningen at de skulle felles inn i vegg. De på bildet er den stuerene versjonen med valnøttfinish.

    Jeg funderte på noe lignende som et alternativ i «hytteanlegget», mer med utgangspunkt i disse:
    239ADF60-F7BD-480B-8C51-8592FEAEF018.jpeg

    Tenkte på en Beyma TPL200 diskant, et par pro-mellomtoner over og under (f eks PHL 1130 eller 18sound 6NTLW2000), og så et par kraftige basser til sidene (f eks BMS 15N620). Som innfelte i vegg slipper man å tenke på kompleksiteten med kardioider og tilhørende DSP. Det stoppet på at jeg ikke fant noen logisk plassering i rommet pga noen dører og vinduer. Så det ble JBL med en 15’’ og to kompresjonsdrivere i horn pr høyttaler i stedet.

    Og et par langt mindre DIY-Gnurk som nærfeltsmonitorer.
    2212E870-E933-4A40-A6C1-259FA410624A.jpeg
     
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Drømmehøyttaleren er en passiv 3 veis konstruksjon med Seas Excel elementer.
    Joseph Audio Pearl 3 er ett eksempel.
    Noe liknende til en rimeligere pris selvfølgelig.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Drømmehøyttaleren er en passiv 3 veis konstruksjon med Seas Excel elementer.
    Joseph Audio Pearl 3 er ett eksempel.
    Noe liknende til en rimeligere pris selvfølgelig.
    Pisse enkel konstruksjon for en hendig herremann. Send forespørsel til feks @Hunsbedt eller @inselwind for mekking av sånt om man vil ha samme greiene til en brøkdel av prisen. (y)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt mer med den enn hva som synes utenpå:
    Crossover: 3-way Series/Parallel Asymmetrical Infinite Slope Crossover at 2 kHz & 130Hz.

    Constructed of specially selected components, woofer, midrange and tweeter crossover circuits are physically independent. Each network is tested and individually calibrated to a high degree of precision, resulting in a virtually perfect match to the original design prototype.

    The steep filter slopes ensure good acoustical behavior in the crossover regions, with a minimum of acoustical interference, along with low distortion and wide dynamic range. Driver acoustic responses are in-phase throughout the crossover regions.
    Excel-elementene behøver bratt deling for å klippe vekk oppbrytningstendenser i membranen. Loddrett ved 2,0-2,2 kHz virker som en bra idé. Hvis man kombinerer den med aktiv drift og digitalt delefilter er det en lett match. Med passive delefiltre er det en helt annen utfordring å få til. "Infinite slope", ja.

    Jeg ville satt en Hypex FA253 i hekken på den hvis jeg skulle klone Pearl3:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Troels Gravesen sine aller siste Seas kreasjoner med diste utgaver Exel Nextel er vel heller ikke å forakte - og så mye enklere hva passive filtere angår.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt mer med den enn hva som synes utenpå:


    Excel-elementene behøver bratt deling for å klippe vekk oppbrytningstendenser i membranen. Loddrett ved 2,0-2,2 kHz virker som en bra idé. Hvis man kombinerer den med aktiv drift og digitalt delefilter er det en lett match. Med passive delefiltre er det en helt annen utfordring å få til. "Infinite slope", ja.

    Jeg ville satt en Hypex FA253 i hekken på den hvis jeg skulle klone Pearl3:
    Vi må jo bare ignorere mas om passiv drift når vi snakker om å lage ting med høy ytelse 😁
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Altså: Som kunde har du alle mulighetene til å velge i nåværende konstruksjoner. Hvis du ønsker DIY og halvfabrikat, så kan man f.eks. titte på Troels Gravesens sider m.fl. Men altså: Forrige høyttalertråd her på "Generelt" ble stengt. Så da må vi ha en annen tilnærming for å kunne diskutere noe som kanskje mest av alt påvirker hva vi sitter igjen med etter å ha trykket Play.

    Så: Hva er din ønskedrøm for et salgbart høyttalerdesign/konsept som er:
    • Sånn noenlunde realiserbart
    • Sånn noenlunde betalbart og regningssvarende
    • Sånn noenlunde ikke allerede tilgjengelig
    • Plan B: Den optimale løsningen finnes allerede. Forklar gjerne hvorfor.
    Tja. Å få alle parametre optimalisert, til en pris som alle "liker".
    Det vel det som var tanken med spørsmålet.
    Prisen liker et fåtall.🤔
    16216906361653127375766540729207.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Passiv deling - er det noen som driver med sånt lenger...? :unsure: 😚
    Er jo de som hardnakket mener det spiller bedre med passiv deling, spesielt innenfor danske hi-fi miljøer, dog uten at jeg har sanset noen direkte forklaringer til «hvorfor/hva skjer»
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Er jo de som hardnakket mener det spiller bedre med passiv deling, spesielt innenfor danske hi-fi miljøer, dog uten at jeg har sanset noen direkte forklaringer til «hvorfor/hva skjer»
    Har man først bestemt seg for at man hører "fnidder fra DSP-en" så vil det nok for alltid være sånn, helt til man hører et oppsett med DSP som man tror er end to end analogt da...
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Det er litt mer med den enn hva som synes utenpå:


    Excel-elementene behøver bratt deling for å klippe vekk oppbrytningstendenser i membranen. Loddrett ved 2,0-2,2 kHz virker som en bra idé. Hvis man kombinerer den med aktiv drift og digitalt delefilter er det en lett match. Med passive delefiltre er det en helt annen utfordring å få til. "Infinite slope", ja.

    Jeg ville satt en Hypex FA253 i hekken på den hvis jeg skulle klone Pearl3:
    Vel aktive høyttalere har nok sine fordeler, men ikke akkurat min drømmehøyttaler. En passiv høyttaler synes jeg har mye mer eierglede enn en høyttaler med klasse-D forsterker stappet i ræva.
    Passive delefiltere er fullt oppnåelig med Seas Excel elementer, det krever bratt deling ja. Men fortsatt oppnåelig.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg gjorde mine egne tanker på hva jeg tror ville vært en god løsning for meg (og sikkert en god del andre også). Denne løsningen finnes delvis allerede, men jeg kunne likt min egen twist:

    De fleste produsentene tilbyr bare en ferdig høyttaler. That's it. Du kjøper altså en ferdig høyttaler, og når du vil oppgradere eller flytte sidelengs - må du selge/bytte ut (og kanskje starte på ny med alt fra amper til ledninger).

    I min drømmeverden er ting modulært og oppgraderbart/nedgraderbart. Noe som kan tilpasses om man f.eks. flytter ut fra stuen på 40m2 og ned i bula på 16m2 uten at hele anlegget må byttes ut - eller omvendt: Man flytter ut av bula på 16m2 og inn i stuen på 40-50 kvadrat.

    På mange måter synes jeg grunnprinsippet til Buchardt Audio (eller System Audio for den del) ser nokså optimalt ut med deres aktive A-500/A-700. Trådløst digitalt (+AD-konverter for dem som trenger det) via WISA-hub, programmerbar DSP og mastertunings. Egne forsterkere til hver driver. Ulempen er at man deretter er låst til selve høyttaleren og driverne.

    I mitt hode ville derfor et "fornuftig" høyttalerdesign vært basert på denne teknologien (WISA, DSP, aktive amper), men med litt andre høyttalerløsninger. Jeg tenker at bass/dypbass er akilleshelen til alle høyttalere som skal fungere i normale rom. Derfor virker det fornuftig å splitte det opp i sub + satelitt. Tenker at det kunne vært fornuftig å tenke SPL-behov i ulike trinn.

    - Laget f.eks. 3 ulike satelitter med forskjellig max SPL. Prøvd å voice dem noenlunde likt men selvsagt med litt forskjellige XOs og drivere.
    - Laget 4-5 subwoofere med litt ulik SPL, nedre grense, fysisk utforming og kanskje en såkallt high-output versjon med mer fokus på midbass/trøkk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn