Hvilket frekvensområde er viktigst for tredimensjonalitet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.611
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-øreflipper, festes med superlim! Laget av kryokjølt silikon med 99,999% renhet! Garantert passform! Kun 49,990kr per par! Utropstegn!
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du har diskanter som har mindre spredning en nesten alt annet i toppen, og du snakker om at det blir for lite topp om du har teppe på gulvet...
    Det er to forskellige ting.
    Mine diskantener peger mod mig i lyttestolen.
    Så jeg føler ikke, at jeg mangler diskant.
    Angående gulvrefleksion så skal den ikke kompensere for evt manglende diskant.
    Et gulvtæppe giver gulvtæppe lyd. Du må vel give mig ret i, at det er bedre at dæmpe med absorbenter under loftet, end at bruge et gulvtæppe?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Er ørefasongen din egnet til tokanals lydgjengivelse? Ikke?
    Gå til venstre.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg vet ikke i hvilken grad av detalj dette har vært dekket tidligere i tråden, men jeg har skrevet om det en del ganger tidligere. Tror også jeg snakket om det på DSP-treffet i 2015.

    Vis vedlegget 838604

    Her ser vi en del øreflipper og felles for dem alle er at selv om lyden kan gå direkte inn i øregangen vil også en andel reflekteres via kurven bak øregangen, tilbake via det som kalles Tragion (Se bildet nedenfor) og inn i øregangen. Summen av denne refleksjonen og lyden som går direkte inn i øret ser vi på frekvenskurven her. Det er tydelig at vi får en dipi området 7-10kHz, og vi ser en liten variasjon fra person til person. Denne variasjonen kommer av variasjoner i ørets anatomi.


    Vis vedlegget 838608

    Dersom vi ser på bildet over til venstre har vi et punkt nr 8 der refleksjonen vil finne sted ved lyd som kommer rett forfra eller litt lavere enn øret forfra. Dersom vi hever lydkilden vil vi treffe en del av "8 Posterior concha" som ligger nærmere "6 Intertragic incisure". Her er avstanden til "9 Traigon" mye kortere, det gjør at dipen i frekvensresponsen flytter seg oppover i frekvens når lydkilden flytter seg oppover.

    Effekten av dette er altså at om vi fyller på med mer energi i området der vi har dip vil vi oppleve lydkilden som høyere plassert. Samtidig vil de individuelle forskjellene på mennesker gjøre at ikke alle opplever et slikt avvik i frekvensresponsen riktig. For noen kan det bli for mye energi og bare plastisk og feil. Det hele må også gjøres med svært stor presisjon, og bredden på høyttalerplasseringen er også vesentlig siden høydeeffekten til en stor del opphører fullstendig for lyder som kommer rett fra siden. For lyder bakfra har vi i prinsippet ingen høydepersepsjon, men det hele bidrar til at vi får en frekvenspåvirkning der vi også kan til en viss grad identifisere om lyd kommer bakfra gitt at frekvensresponsen er kjent.

    Vi har tidligere vært inne på avstandspersepsjon og romklang. Dersom vi har et stereooppsett og gjør følgende emulering kan det bli ekstremt effektivt:
    1: Vi begynner med å endre frekvensresponsen til lydkilden for å gi inntrykk av at den er bak oss. Vi legger på litt klang og demper lyden noe.
    2: Vi gjør en overgang der vi øker volumet og reduserer klangen.
    3: Vi begynner å ta bort filteret som gir følelsen av lyd bakfra, dreper klangen fullstendig og øker lyden ytterligere.
    4: Vi legger på et filter for høydepersepsjon som tilsvarer en svært skarp vinkel opp. Vi reduserer volumet en anelse og legger på en anelse klang.
    5: Vi flytter filteret nedover i frekvens, reduserer volumet og øker klangen.

    I punkt 1 vil vi oppleve lyden som bakfra. I punkt 2 vil vi oppleve lyden som rett bak oss. I punkt 3 vil vi oppleve lyden som rett over oss. I punkt 4 er den rett foran, og over oss, og i punkt 5 er den langt foran, men beholder høyden.

    Denne metoden ivaretar alle mekanismene vi har for å kunne identifisere hvor lyden kommer fra, bortsett fra at dersom lyden ikke skal passere rett over hodet på oss må vi filtrere ulikt for de to ørene (altså for de to høyttalerne) og vi må muligens tweake litt med delay i den ene høyttaleren akkurat i det lyden passerer for å få riktig ITD (tidsforskjell mellom ørenes oppfattelse av samme hendelse).
    Dette er jo ganske store variasjoner, rød har dip på 6 og blå på nesten 10 kHz, disse personene vil vel da ha en ganske solid forskjell på høydepersepsjonen, hvis mix/master f.eks. høyner eq fra 6-9kHz som gir høyde.
    Filter for høyde og bakfra persepsjon, hvordan ser de ut?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Her ser vi en del øreflipper og felles for dem alle er at selv om lyden kan gå direkte inn i øregangen vil også en andel reflekteres via kurven bak øregangen...
    Øregangens ganglige utforming innover, åpning kontra ytre variasjon av flipper samt innvendig øregangens høyde/bredde påvirker også persepsjonen......
    PS! Ser bort fra naturlig obstruksjoner som i 99,99% er tilstede i varierende grad...... samt reduksjoner og aldersbetingede svekkelser....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Øregangens ganglige utforming innover, åpning kontra ytre variasjon av flipper samt innvendig øregangens høyde/bredde påvirker også persepsjonen......
    PS! Ser bort fra naturlig obstruksjoner som i 99,99% er tilstede i varierende grad...... samt reduksjoner og aldersbetingede svekkelser....
    Det påvirker ikke nødvendigvis persepsjonen, men den faktiske lyden som treffer trommehinnen. Hjernen filtrerer dette basert på erfaring.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Dette er jo ganske store variasjoner, rød har dip på 6 og blå på nesten 10 kHz, disse personene vil vel da ha en ganske solid forskjell på høydepersepsjonen, hvis mix/master f.eks. høyner eq fra 6-9kHz som gir høyde.
    Filter for høyde og bakfra persepsjon, hvordan ser de ut?
    Ja, vi benytter erfaring for å fastslå høyde. Poenget er at om man forsøker å emulere dette vil det ikke bli riktig for alle.

    Filter for lyd bakfra vil lide litt av det samme, men redusert diskant er typisk det vi ser.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Det er to forskellige ting.
    Mine diskantener peger mod mig i lyttestolen.
    Så jeg føler ikke, at jeg mangler diskant.
    Angående gulvrefleksion så skal den ikke kompensere for evt manglende diskant.
    Et gulvtæppe giver gulvtæppe lyd. Du må vel give mig ret i, at det er bedre at dæmpe med absorbenter under loftet, end at bruge et gulvtæppe?
    Men det at diskanten sprer mye mindre i toppen vil påvirke mengden energi i toppen så lenge man har refleksjoner og etterklang. Det er en grunn til at gode metalldomer banker alt av soft domer når filteret er gjort rett.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Med all mulig respekt, dere med mest kunnskap, men skal vi begynne å analysere øreflippene til den enkelte så er det vel kanskje ikke så merkelig at mannen i gata ser oss hi-fi interesserte som litt smågale - vil si langt over kabelnivå :ROFLMAO:

    Mulig jeg tar feil, kanskje jeg skulle oppsøke plastisk kirugi for hi-fi tilpasning av øreflippene? :oops:
    Det er nettopp det vi ikke skal gjøre. Men vi skal være klar over at om vi forsøker å jukse til oss høyde i lydbildet vil det bare låte riktig for et fåtall av oss.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nå vet jeg hvorfor ingen elefanter har hornhøyttalere, de har så store ører at horn-effekten trolig oppstår ved inngangen til selve ørene, i tillegg til at de kan spyle øregangene med sin egen snabel - naturen er utrolig da. Sikkert også derfor sjiraffer i liten grad er eiere av line-arrays høyttalere, de vil trolig kun vil høre de øvre driverne. Og siden kongekrabber er lite representert som abonnenter av høyeste streamer oppløsning hos Tidal, er det vel logisk på den måten at de trolig ikke hører særlig forskjeller under vann - mon tro om dette fortoner seg likt i saltvann og ferskvann?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Det tror jeg faktisk gjelder de fleste oppsett i de fleste lytteomgivelser.
    Det skal godt gjøres å retnings bestemme lyder under 100 Hz i en hifi rigg.

    Jeg har fått det til i mine egne diy sprell...av og til.
    Med "heldige" konstruksjoner og gode FIR filtre.

    Men jeg raser jo alltid videre i min nyfikenhet på diy stadiet, og misser denne egenskapen på veien videre noen ganger.

    Med Snickers-is designede 21" basser (er de egentlig designet for kino bass under 60 Hz?)
    så har jeg faktisk klart å lage filtrere hvor jeg kan lokalisere "happenings" høyre/venstre i lydbildet under 100 Hz med disse bassdriverne.

    Bortsett fra denne selvskryten, har jeg pr dags dato ikke hørt stereo effekter under 100 Hz som overgår FAT-SLOBS'ene i Slukoteket.

    Jeg har Langesund-riggen i timeplanen ila neste uke om alt klaffer.
    Regner med lyden innfrir, men vet ikke om jeg kan høre i stereo under 100 Hz der med 8x24" i halvsirkel. Det bryr meg egentlig mindre, da mine referanser/ønsker prioriteres av langt mer betydningsfulle egenskaper.
    Det bør vi få til, og håper jeg klarer å levere en demo med god balanse. Du bør i hvert fall ta med noe kjent musikk på en minnepinne hvis stereo under 100Hz skal prøves ut. Har jo ikke tilgang på spot-i-fy elle tidal.
    Om lyden innfrir får tiden vise, men å treffe på alle parametere er jo utopi....så det håper jeg ikke, men hyggelig om du gidder høre mer enn en halv sang ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med all mulig respekt, dere med mest kunnskap, men skal vi begynne å analysere øreflippene til den enkelte så er det vel kanskje ikke så merkelig at mannen i gata ser oss hi-fi interesserte som litt smågale - vil si langt over kabelnivå :ROFLMAO:

    Mulig jeg tar feil, kanskje jeg skulle oppsøke plastisk kirugi for hi-fi tilpasning av øreflippene? :oops:
    Nei, men det er blant annet dette som får Q-Sound og lignende til å fungere med bare to høyttalere, om du noensinne hadde lurt på det. Se også linken til masteringteknikker som SigbergAudio la ut tidligere i tråden, hvor man flytter rundt på en vokal ved å gjøre dette:
    1659632237382.png

    Hvorfor en notch ved nettopp 8 kHz?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Lydbildets høyde er en av de tre dimensjonene som TS adresserer.

    Det minner meg om demoen til en tysk high end høyttalerprodusent på Horten messa, for 10-15 år siden. De spilte på noen kostbare modeller. Låt bra. I litteraturen gjorde de et nummer av at de manipulerte frekvensgangen for å få skape mer høyde i lydbildet. Påstanden stemte bra med hva man hørte. Metode: De hevet nivået et par dB innenfor et smalt område i diskanten.

    Har glemt både navnet på produsenten (lite kjent) og frekvensområdet (12-14kHz?). Noen som husker?
    Hvorfor en notch ved nettopp 8 kHz?
    A-ha: Så den høyde-manipulerende frekvensen er 8kHz og notch, ikke peak?
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Med all mulig respekt, dere med mest kunnskap, men skal vi begynne å analysere øreflippene til den enkelte så er det vel kanskje ikke så merkelig at mannen i gata ser oss hi-fi interesserte som litt smågale - vil si langt over kabelnivå :ROFLMAO:

    Mulig jeg tar feil, kanskje jeg skulle oppsøke plastisk kirugi for hi-fi tilpasning av øreflippene? :oops:
    Synes heller Snickers sitt øremusling innlegg er spot on og forklarer tydelig om hvilke frekvenser som påvirker 3D opfattelsen til lytteren.
    Dette er jo grunnlegende forståelse for trådens tema, er det ikke?

    Regner med at hjernen din er gjennom årense løp blitt lært op og er vant med de øremuslingene du har, plastiske justeringer vil jo bare rote dette til og du ville være nødt til å omprogramere hørselen i en periode før det vil fungere igjen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Synes heller Snickers sitt øremusling innlegg er spot on og forklarer tydelig om hvilke frekvenser som påvirker 3D opfattelsen til lytteren.
    Dette er jo grunnlegende forståelse for trådens tema, er det ikke?

    Regner med at hjernen din er gjennom årense løp blitt lært op og er vant med de øremuslingene du har, plastiske justeringer vil jo bare rote dette til og du ville være nødt til å omprogramere hørselen i en periode før det vil fungere igjen.
    Enig! Min galgenhumor går på at ja selvfølgelig er det sånn og selvfølgelig er hjernen til hver av oss tilpasset slik du skriver, men trenger vi da virkelig analysere & fokusere på ørenes utforming? :cool:

    På den annen side; kabel-løftere diskuteres, så hvorfor ikke også selve ørene - er selv uten hår så kan være det gir for glatt lyd i forhold til de med hår :ROFLMAO:
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ca 3 meter til bakvegg og 16 stk eccophon dempeplater i taket. Og gulvteppe. Synes det gir en bra holografi/dybde i lydbildet. Funker for meg. Beklager litt dårlige bilder.
    ED246153-9F93-43E5-B986-8AA27EEDDA83.jpeg
    2868CAD9-423F-4943-859E-3FCEEAD6466A.jpeg
    2868CAD9-423F-4943-859E-3FCEEAD6466A.jpeg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ca 3 meter til bakvegg og 16 stk eccophon dempeplater i taket. Og gulvteppe. Synes det gir en bra holografi/dybde i lydbildet. Funker for meg...
    99% av Audiofile har mye større problemer med rommet enn ørene... :unsure:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har full dempet front vegg, tekstil på isolasjon med tekstil på baksiden, svelger veldig mye lyd, nesten ingen retur fra frontvegg, førsterefleksjonspunkter er dempet med 15cm ( burde hatt endel diffusjon der), taket er 4 cm Glava Venus plater under 10-15cm isolasjon og deretter 1,6m til mønet, rimelige god bassdemper i taket da. På bakre side/bakvegg har eg 13 kvm med lett diffusjon foran bassdemper + 3,2 kvm med full diffusjon mellom bakvegg og tak + 2 kvm 70cm dempere rett bak lytteposisjon I tillegg er 5,4 kvm av bak og sidevegg (3 x 1,2x1,2m + 1,8x1,2m) bassfeller som demper helt til bunn for de er åpne ut, og de har de lette diffusorer nevnt tidligere foran seg, så ikke rommet blir dødt. Så jeg har lite refleksjoner fremme og fra førsterefleksjonspunkter, en god del diffuseret retur fra bak og side vegg siden bassfeller er dekket av de lette diffusorer
    og mye bassdemping bak. Holografi derimot aldri hørt noe av det, det burde da kanskje være der? Forstår ikke det, kan ikke høre det. Alt annet burde da være ok?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg innrømmer det, jeg er en prinsipielt annerkjent holografi idiot, men refleksjons kontroll og bassdemping tilfaller meg.
    Er det noe andre med samme med HiFi personlighets mangel?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Velkommen i klubben :)

    Jeg vil vel hevde at frekvensrespons, ETC og waterfall i rommet sier omtrent alt om hvordan ting høres ut.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva med de stakkarne med høreapparat? Har ikke mye glede av flapper eller flipper.
    Merkelig nok så er Bob Marley fremdeles 3 m høy når han synger War her. Phonaks veier er uransakelige.
    Usikker på om bikkja til Waters er i hus. Virker den på Spotify, dere som skryter av at dere ikke trenger høreapparat?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.044
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Usikker på om bikkja til Waters er i hus. Virker den på Spotify, dere som skryter av at dere ikke trenger høreapparat?

    Har bare hørt den på Spotify. Kan ikke huske hvor bikkja var, men det var vel en slede som kjørte fra venstre mot høyre mener jeg, så noe funk må det jo være i undermåls ogg-filer også. Lenge siden jeg kjørte den så den er stort sett glemt og jeg kjører den neppe igjen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Kanskje på tide å bare blåse litt i hva andre sier og mener her inne. Er du fornøyd så er du det. Det som er hyggeligst med denne hobbyen er jo å reise litt rundet og høre litt forskjellige oppsett og treffe folket bak meningene og ideene
    Lærer litt av det også og en får nye ideer en får lyst til å prøve ut
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ikke uenig i dette. I mitt lytterom er det 40mm akustikkplater i taket over hele lytteområdet, heldekkende teppe på gulvet, i tillegg til dempeplater bak, i ett av hjørnene og noe på den ene siden der den ene høyttaleren står litt nærme vegg. Minimalt på sidene da jeg opplever at dette reduserer romfølelse og opplevd bredde.
    Det er godt, at du ikke har 40 mm på gulvet og et tæppe under loftet :)
    For at nørde lidt... Det er positivt ment. :cool:

    Som du helt sikkert ved, er det godt, ikke at have to parallel ubehandlede flader på grund af flutter effekten. Her tænker jeg gulv og loft, frontvæg og bagvæg. Det er noget andet med sidevægge fordi de skal helst være ens og kun med tyndt absorbering eller endnu bedre med diffusere.
    I dit tilfælde for at nørde, :) havde nok været bedre med 50 mm under loftet og ikke noget gulvtæppe i stedet for. Fordi der så ville være en dæmpning, der ville dæmpe længere ned i frekvens.
    Det vigtigere er, at et absorberende loft akustisk svarer til et loft, der er uendeligt højt - uanset hvad reflekteres af lyd, der bevæger sig op, forsvinder og aldrig kommer tilbage. At have et loft, der enten er meget højt eller meget absorberende, er især vigtigt, for lyden. Min erfaring er så, at med diffusion er endnu bedre. Jeg havde Rockfon 22 mm. Burde havde haft 40 mm. De 22 mm gav et for dæmpet rum, så man blev træt, når man snakkede.

    Hvis man har et gulvtæppe, så prøv at lægge træplader på gulvtæppet og oplev en lydforbedring. Inden i et rom forventer ørene at det skal være refleksioner og ambient. Vi bruger refleksioner til at orientere os om, hvor lyden kommer i fra.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Lydbølgene er såpass lave i frekvens at de følger gjerne jordas krumning.. Skal et stykke opp i frekvens for at de faktisk blir veldig direkte og heller reflekterer i atmosfæren etc.
    Men i et promperom kan man jo se bort ifra det meste av fysikk såklart, det blir uansett såpass lite forskjell på så korte avstander.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @ Snickers-is.

    Veldig fint indlæg (#239)(y).

    Men det jo vigtigt for folk forstå det skal ses i kontekst til, det er hjernen der "bestemmer" lyden du hører.
    Principelt står ørerne jo bare åbne døgnet rundt, og hvis ikke hjernen bortredigerer alt der ikke har relevans, kunne vi ikke lytte HIfi og dermed ville ikke Hifi-sentralen eksistere og dette, mit indlæg aldrig skrevet :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    I grotta har jeg funnet at rundt ca 30-40Hz er grensen for når jeg kan ane hvor lyden kommer fra. Litt annen diskusjon en 3D og jeg sier ikke at jeg kan pinpointe bassens opprinnelse med ørene. Men det er klart at vi bruker alle sanser for å lokalisere farer og en trykkbølge har kortere bølgelengde i fast gods enn luft.
    Lidt forklaring mangler.
    Når du kan stedbastemme 30-40hz så præcist, er det så i stereo-konfiguration med to højttalere tilsluttet ? Er det med kun en højttaler tilsluttet ?
    Hvor langt ude i lytterummet sidder du placeret ? Hvor bredt står dine højttalere fra hinanden, hvor nær er de sidevægge, frontvæg ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Grensen for lokalisering av lyd er på ingen måte absolutt. Selv om noen av uforståelige grunner har fått det for seg at de bare lytter med ørene spiller kroppen en viktig rolle i å lokalisere bass. Setter man en subwoofer ved siden av lyttestolen er det enkelt å avgjøre hvilken side den står på. Det samme gjelder for en del romresonanser som gir ulik påvirkning på ulike deler av kroppen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Lidt forklaring mangler.
    Når du kan stedbastemme 30-40hz så præcist, er det så i stereo-konfiguration med to højttalere tilsluttet ? Er det med kun en højttaler tilsluttet ?
    Hvor langt ude i lytterummet sidder du placeret ? Hvor bredt står dine højttalere fra hinanden, hvor nær er de sidevægge, frontvæg ?
    Beklager, men det blir for meget å forklare. :) Men kort: For en tid tilbake lekte jeg med Geddes "teorier" og på papiret later det til å stemme, men det var liten tvil om at jeg sanset skjevhetene i bass temmelig lang under 100Hz, så hans metode fikk fyken. Jeg endte med å kjøre front-bak plassering av basser en periode, men igjen, de bak forstyrret om jeg ikke delte dem skarpt ved 30-40Hz.
    Nå kjører jeg kun 8x18" front.

    Hva gjelder detaljer om plassering og forskjellige betingelser: Du får bare tillit til at jeg til en viss grad tror jeg vet hva jeg gjør. Ellers er @Snickers-is sin forklaring den samme som min bare med litt andre ord.

    Dagens setup av høyttalere + lekre føtter
    1659713660776.jpeg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Disse tidlige før 20ms er de man vil fjerne, de er bare rot i en enkel sjels hjerne og støyer ned det du kaller clarity og timbre. I en konsertsal så har man gjerne "tidlige" refleksjoner ja, men disse ligger gjerne på 20ms++ og da får man det man kaller romklang/ekko som hjernen skiller fint ut fra direktelyden og bidrar positivt til lyden ellers (ganske uavhengig av frekvens, de laveste frekvensene er vanskeligere å lokalisere og har større bølgelengder også så plassering er viktigere der enn behandling ofte mtp. kanselleringer, også er bølgelengden såpass lang at den bare går rett igjennom det meste av materialer. Har man et stort auditorium så kan man få dette til med romklangen, men ikke i et lite promperom på ca. 20kvm som er vanlig for de fleste av oss her inne.
    Her er jeg uenig.

    Jeg har søgt på forskning og akustik og jeg fandt noget som er fra Stig Carlson og Claes Wettebrandt : "De tidligste refleksioner kommer almindeligvis og forhåbentlig vis så kort tid efter direkte lyden, at det opfattes som en del af det samme.
    Det bidrager dermed i høj grad til at vor billede af instrumenter og øvrige lydkilder lyder. I et videre perspektiv kan de tidlige refleksioner dermed betragtes som et slags forlægning af musikinstrumenter, hvorfor de udgør en selvklar og nødvendig del af instrumentets sound. Stig Carlson og Claes Wettebrandt fra1980 tallet."

    Kilde: Forskning inom akustik | Studio Blue — Ljudteknikerutbildning & inspelningsstudio | Studio Blue


    Mads Odemalm fra SMT Svanå Teknik siger, at det er vigtigt, at vi hører lyden to gange, fordi det giver hjernen responstid. Han siger, at man skal sætte ind 5 - 10 ms efter direkte lyden.

    Tråden her er godt inde i, at vi må forstå, hvordan vi hører. Meget spændende. :) (y)

    Gulvrefleksioner er en fundamental komponent af vores høresystem, hvilket tillader os til akkurat lokaliserer (source) kilden i det horisontale plan imellem venstre og højre. Med andre ord, vores hjerne aktuelt behøver gulvrefleksionen til at placere kilden akkurat i stereo feltet. Så vi skal ikke have en flad frekvensgang.

    Jeg har rettet navnet til Claes Wettebrandt. Jeg hade skrevet lt og ikke tt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn