Hvilket frekvensområde er viktigst for tredimensjonalitet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.636
    Antall liker
    21.416
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    La på denne EQ-en forleden. Utenfor sweetspot låter det litt mørkere. I sweetspot dominerer følelsen av å ha flyttet noen seterader lenger bak i salen.


    Slik målte det før denne EQ-en:
    Venstre og høyre spl med 100-10000.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    0
    Pling plong var bare for å sette det litt mer i kontekst. ;)
    Men kan det være noe med kanselleringer inne i bildet når lydbildet blir mer komplekst, eller at høyttalerne starter å komprimere lyden mer så tredimensjonaliteten forsvinner?
    Det kan ofte være både høyttalere og rom som komprimerer eller går i metning, men det kan være lydmiksen også. Gode produksjoner bør holde 3D effekten selv om der er mye som skjer😊
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.328
    Sted
    Østfold
    Pling plong var bare for å sette det litt mer i kontekst. ;)
    Men kan det være noe med kanselleringer inne i bildet når lydbildet blir mer komplekst, eller at høyttalerne starter å komprimere lyden mer så tredimensjonaliteten forsvinner?
    Det kan også ha noe med å gjøre at mange høyttalere begynner å forvrenge fryktelig mye mer når de skal gjengi flere ting samtidig. I tillegg vet vi at det kan bli mye rot om spredningen ikke er på stell og begynner å rote til akustikken. Om det er noe i lydbildet som holder illusjonen ved like og noe annet som får den til å briste så vinner som regel det som får den til å briste.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dette er jo bare spekulasjon, dette innlegget altså, men det som er tema blant de leverandørene som bygger ett nytt dyrt studio for en kravstor kunde fokuserer mindre og mindre på mellomtone/diskant, de fokuserer på bass. Ett vanlig rom hvis det ikke har flutter, er ett vanlig rom, det kan jo bedres med diffusjon osv, men det viktigste er å ha grunntone område i orden. Grunntonen i min og din stemme og i det fleste instrumenter er 80-250Hz kanskje. Alle de dyre kronene for å få 3-dimensjonalitet trenger at dette område er i orden. Bortsett fra det har eg ingen peiling, jeg hører på mye musikk, men 3-dimensjonalitet er ikke min greie. Om hunden til Waters står helt uti hagen og bjeffer, er jo greit nok, men om det bjeffet bare er noen dølle voff så er vel det også feil. Personlig så antar jeg at grunntoner må ha en mye større betydning for 3-dimensjonalitet enn vanligvis antatt.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja da er vel det så, hvis du sier det, hver kveld sitter eg og øver med min yngste sønn som utrolig nok ville spille fiolin. Hvordan han kom på den tanken er fremdeles uavklart! Det var ikke noe jeg foreslo i det hele tattt, 7 år og engasjert,og utrolig nok det var noe han ville sjøl, så eg hjelper han. Det er naturligvis litt vanskelig og øve en halv time fiiolin hver dag. Med G3 og lav toer er ett slit å øve inn, men det er no ihvertfall ett naturlig instrument. Jeg har aldrit tatt i en fiolin før, men det er ett fint naturlig instrument.. Hvis man kan plasserefingrene på rette plassen
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Og jeg må få lov å presisere, det var hans ide, jeg har aldri tatt i en fiolin før. ALDRI! ALT var nytt for meg og,,,,, Min datter spiller piano, og hun har muligens en smule talent også, så innimellom bliir hun litt lei og mener hun vil heller prøve ett annet instrument og spille HARPE, der gikk grensen, det blir IKKE aktuelt, hvem spiller harpe nå til dags? Naturlig nok har du fingrene feil på fiolinen , låter det høgg, men utoner er også naturlige....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det er helt uforståelig for meg, hvordan eg endte opp med å øve fiolin med min sønn mens jeg spiller med han på keyboardet. Det er kult på en rar måte. Musikk er en jammen en deilig beskjeftigelse.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er helt uforståelig for meg, hvordan eg endte opp med å øve fiolin med min sønn mens jeg spiller med han på keyboardet. Det er kult på en rar måte. Musikk er en jammen en deilig beskjeftigelse.
    Har spillt fiolin selv jeg. Varte bare noen år 4 var det vel. Før piano tok over en stund, så akustisk og el gitar..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.636
    Antall liker
    21.416
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Plukker opp denne tråden med ett av mine favorittskriverier om juks, fanteri og illusjonsskaping, fra Ring Resounding av John Culshaw, her om finalen i Das Rheingold:
    EC9DB467-B880-4DC7-AD0F-1E7AA34131A0.jpeg

    1281DD19-C58B-4950-BF28-1FB5DBD368CD.jpeg

    Lars Kristensen kunne ikke gjort det bedre.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Plukker opp denne tråden med ett av mine favorittskriverier om juks, fanteri og illusjonsskaping...
    Hvordan opplever du illusjonen på denne Vinylplaten?
    Spesielt forskjellen mellom #1 og #2 på side B....... :unsure:

    Friday_Night_010123.JPG
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.636
    Antall liker
    21.416
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke den plata. Husker mange hadde den da jeg studerte, sånn vis fram anlegget-plate.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Husker mange hadde den da jeg studerte, sånn vis fram anlegget-plate.
    Ok.....den landet her i romjulen sammen med flere fra iMusic etter lesing av diverse omtaler
    Se ut som den var banebrytende i sin tid......
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.636
    Antall liker
    21.416
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er et konsertopptak med PA. Sjekk mikrofonplassering etc. Ingen romakustikk med på illusjonsskapingen her altså:

     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.631
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Plukker opp denne tråden med ett av mine favorittskriverier om juks, fanteri og illusjonsskaping, fra Ring Resounding av John Culshaw, her om finalen i Das Rheingold:
    Vis vedlegget 881142
    Vis vedlegget 881143
    Lars Kristensen kunne ikke gjort det bedre.
    Når det er sagt, så klarte de jo å lage en illusjon av at de synger fra et lavere punkt. Vi snakker vel om Solti/Decca fra ‘67? Nøkkelen er vel at de kuttet de høyeste frekvensene på det sporet, så blir det litt som å høre dem opp fra orkestergraven.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.636
    Antall liker
    21.416
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1958.
    Trick 1 er avstand til hovedmikrofonene og akustikken i Sofiensaal. Ingen egne mikrofoner på rhindøtrene og deres livredde harpistinne.
    Trick 2 er å fortelle folk hva det er de hører. Cue Nordost-demo.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.631
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    1958.
    Trick 1 er avstand til hovedmikrofonene og akustikken i Sofiensaal. Ingen egne mikrofoner på rhindøtrene og deres livredde harpistinne.
    Trick 2 er å fortelle folk hva det er de hører. Cue Nordost-demo.
    Takk, det er vel den samme innspillingen fra ‘58 som er en del av «the complete cycle» utgivelsen som kom i 67/68? Fantastiske greier å spille av 60 år senere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn