Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Siden dere henger her, og åpenbart er interesserte.

    Hvilket glass har dere vinen i?

    Jeg har etterlevd VidarP etter beste evne. Glemmer aldri at han mente at den som ikke knuser glass enten drikker for lite eller for sjelden.

    Jeg må innrømme at de langt fleste har gått i oppvasken, men likevel.... Jeg er i ferd med å gå tom.
    Dere må ha dårlige oppvaskmaskiner. Jeg vasker mine Riedelglass (Vinum) i min Miele og har til gode å knuse noen etter snart 3 år.

    Hva anbefales egentlig?
    Kitch'n har jo nesten alltid salg på 2 typer Riedelglass - Riesling og Bordeaux. De koster da ikke all verden på tilbud? Det er de glassene jeg bruker mest (sammen med noen Burgundglass fra Spiegelau)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.512
    Antall liker
    9.659
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er de tre typene glass du trenger, et relativt lite tulipanformet, et stort tulipanformet, og et stort åpent.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Årets rose fra Ioppa er svært bra (2016), og til prisen vil jeg si at du ikke får tak i bedre rose i Norge i alle fall. Den har tidligere vært vel på den syrefriske siden, men nå er balansen helt utmerket.

    Kjøpe en kasse eller to og ha utover sommeren på fine dager.

    Den er ukomplisert, fløyelsmyk og leskende.
    Var det denne du mente?
    Passer fint til brunosten.

    IMG_6037.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.261
    Antall liker
    10.983
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. glass, Zomby:
    Jeg har ikke prøvd alt på markedet, men etter å ha fått diverse vinglass i gave er det ikke tvil hos oss.
    Vi ser etter Spiegelau logo for vinglass, og gidder ikke surre mer. De er fullgode.

    Til øl er det Rosendal som gjelder, de knuser litt når flere unge har det gøy, men det er bare å ønske seg hver jul og bursdag så blir det fort nok.
    Hadeland Tangen er min personlige favoritt på design, brukes til mørkt øl og sterkere vare til jul.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Årets rose fra Ioppa er svært bra (2016), og til prisen vil jeg si at du ikke får tak i bedre rose i Norge i alle fall. Den har tidligere vært vel på den syrefriske siden, men nå er balansen helt utmerket.

    Kjøpe en kasse eller to og ha utover sommeren på fine dager.

    Den er ukomplisert, fløyelsmyk og leskende.
    Var det denne du mente?
    Passer fint til brunosten.

    Vis vedlegget 443007
    Litt syrlighet og friskhet til brunost er ikke å forakte. Selv spiser jeg geitost med sylteagurker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.512
    Antall liker
    9.659
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Geitost er parkert av osteevolusjonen Gjestemedlem. Masse rare smaker som kun eksentrikere, kunstnere, hipstere og ironikere kan nyte i dag.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Siden dere henger her, og åpenbart er interesserte.

    Hvilket glass har dere vinen i?

    Jeg har etterlevd VidarP etter beste evne. Glemmer aldri at han mente at den som ikke knuser glass enten drikker for lite eller for sjelden.

    Jeg må innrømme at de langt fleste har gått i oppvasken, men likevel.... Jeg er i ferd med å gå tom.
    Dere må ha dårlige oppvaskmaskiner. Jeg vasker mine Riedelglass (Vinum) i min Miele og har til gode å knuse noen etter snart 3 år.

    Hva anbefales egentlig?
    Kitch'n har jo nesten alltid salg på 2 typer Riedelglass - Riesling og Bordeaux. De koster da ikke all verden på tilbud? Det er de glassene jeg bruker mest (sammen med noen Burgundglass fra Spiegelau)
    Hehe... Det er ikke maskinen som tar den, men logistikkoperasjonen inn og ut og fram og tilbake. Stettglass er hakket mer sårbare enn annen oppvask, men ikke i den grad at jeg bryr meg nok, til å være forsiktig nok.

    Jeg har for eksempel klart å sette glass opp ned i oppvaskkummen, latt dem stå lenge nok til at de har 'tørket fast' og dratt av stetten mens resten av glasset sto igjen. Jeg er ikke noen stor glassknuser, altså. Men det går ett og annet en gang i blant, og jeg har vel ikke klart å etterfylle på ti år eller noe..

    Nå ser det ut som det blir Spiegelau på egen magefølelse og majoriteten av anbefalingene herfra.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Siden dere henger her, og åpenbart er interesserte.

    Hvilket glass har dere vinen i?

    Jeg har etterlevd VidarP etter beste evne. Glemmer aldri at han mente at den som ikke knuser glass enten drikker for lite eller for sjelden.

    Jeg må innrømme at de langt fleste har gått i oppvasken, men likevel.... Jeg er i ferd med å gå tom.
    Dere må ha dårlige oppvaskmaskiner. Jeg vasker mine Riedelglass (Vinum) i min Miele og har til gode å knuse noen etter snart 3 år.

    Hva anbefales egentlig?
    Kitch'n har jo nesten alltid salg på 2 typer Riedelglass - Riesling og Bordeaux. De koster da ikke all verden på tilbud? Det er de glassene jeg bruker mest (sammen med noen Burgundglass fra Spiegelau)
    Hehe... Det er ikke maskinen som tar den, men logistikkoperasjonen inn og ut og fram og tilbake. Stettglass er hakket mer sårbare enn annen oppvask, men ikke i den grad at jeg bryr meg nok, til å være forsiktig nok.

    Jeg har for eksempel klart å sette glass opp ned i oppvaskkummen, latt dem stå lenge nok til at de har 'tørket fast' og dratt av stetten mens resten av glasset sto igjen. Jeg er ikke noen stor glassknuser, altså. Men det går ett og annet en gang i blant, og jeg har vel ikke klart å etterfylle på ti år eller noe..

    Nå ser det ut som det blir Spiegelau på egen magefølelse og majoriteten av anbefalingene herfra.
    Jeg bruker Riedelglass til finere anledninger og "seriøs" vindrikking. Ellers Ikea
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det høres ut som noe man kunne gjort om man hadde plass, råd og interesse. :)

    Forøvrig må jeg innrømme at seriøs vindrikking ikke er i mitt repertoar. Men, når det gjelder glass og vin og sånt. Heller en fornuftig temperert og 'helt grei' vin fra et godt glass enn dyrt, flott og feiltemperert fra 'designede' glass. Disse fra Spiegelau ser fornuftige ut, som mine gamle Duka til femtilappen for stykket en gang i tiden. Dyre er de jo heller ikke. IKEA sine fristet ikke like mye sist jeg var innom.

    Stikk motsatt av forholdet til musikk og hifi, med andre ord.
     
    Sist redigert av en moderator:
    6

    65finger

    Gjest
    Det høres ut som noe man kunne gjort om man hadde plass, råd og interesse. :)

    Forøvrig må jeg innrømme at seriøs vindrikking ikke er i mitt repertoar. Men, når det gjelder glass og vin og sånt. Heller en fornuftig temperert og 'helt grei' vin fra et godt glass enn dyrt, flott og feiltemperert fra 'designede' glass. Disse fra Spiegelau ser fornuftige ut, som mine gamle Duka til femtilappen for stykket en gang i tiden. Dyre er de jo heller ikke. IKEA sine fristet ikke like mye sist jeg var innom.

    Stikk motsatt av forholdet til musikk og hifi, med andre ord.
    Jeg liker lette glass. Tunge krystalglass er slitsomt. Arvet et skap med slike til enhver anledning. Seriøs vindrikking betyr når det kommer venner med supersamlinger innom. Jeg hiver i meg nesten hva som helst
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    929
    Det har jeg også, enkel vin og enkel mat på respatex-bord, men veldig godt til hverdags likevel, både vin og mat
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    929
    Vi kjøpte en fin libaneser idag, en Ch Musar. Etter anbefaling. Jeg har gode minner fra libanesiske restauranter i London, og vinene deres, men det begynner å bi lenge siden. Godt å se at det finnes vinkultur i landet fremdeles.
    Jeg er ikke sikker om den skal til lagring eller prøvesmaking. Har noe italiensk fra Toscana som bør drikkes snart.

    Jeg smakte den billigste forrige helg, litt spesiell men god til kjøtt tror jeg. I dag kjøpte jeg den og de 2 dyrere også, spennende
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    929
    Ang. glass, Zomby:
    Jeg har ikke prøvd alt på markedet, men etter å ha fått diverse vinglass i gave er det ikke tvil hos oss.
    Vi ser etter Spiegelau logo for vinglass, og gidder ikke surre mer. De er fullgode.

    Jeg kjøpte Bordeaux modellen og etter min smak er de for stor, 65 cl, De har mindre modeller til rødvin og hvitvin som er lettere å håndtere
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da har jeg enten klart å forstå tipsene jeg fikk, eller hatt flaks. Jeg gikk forresten også sånn delvis etter noe lignende de gamle Dukaglassene som jeg har likt og knust..

    Takker for innspill. :)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Grunnet uhell i kjelleren nådde denne aldri noe glass. Fin og vellagret duft i boden nå, da.

    IMG_1233.jpg
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Visst. Siste flasken også.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Du endte opp med vakre glass, helt enkle og formfullendte. Ikke for mye og heller ikke noe for lite.
    Måtte sjøl bestille etterfyll etter siste hardkjør, men samler på Vino Grand, de er litt høyere enn dine.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Fire år har føket, baluba. Det har vært litt av en reise. Nå er det tilbake til fødebyen, og mer studier og sambo. Da går det vel ikke lenge før jeg forfremmes til farfar. Det blir i fall en stas.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    I går falt sensur. Det ble beste karakter, og pris for beste besvarelse - et pappahjerte er rørt og stolt. Så nå er det snart videre til bok og lesesal i verdens beste by for verdens beste sønn.
    Vi graver litt dypere i vinbunken, at oppussingen er neeesten ferdig er heller ikke noe som trekker ned. Heller ikke at jeg har ferie, og i morgen er det off to the Orkeneys før graduation i neste uke. Livet er så visst ikke så verst for tiden.

    P7090020.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vis vedlegget 448043
    Mye bra fra Rioja til svært hyggelig pris. Denne er perfekt til en god biff. Prisen 140 kroner er rørende billig. På vinmonopolet
    Testet den der. Mye vin for pengene til 140 det der, når man tross alt er i Norge. Blir ikke siste flaske av den nei.

    Nesten litt sløkket å tenke på at en flaske med "30 dager gammelt" hipsterøl koster omtrent det samme.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har en Rioja Grand reserva som står på tur her også..

    Det er vel den famøse Faustino 1 Gran reserva 2005

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Kom over De Toute Beaute Nature på Vinmonopolet, en frisk, litt syrlig, jordbæraktig, ufiltrert, økologisk vin som tappes usvovlet, fra Ganevat i Jura. Som man ser av etiketten - My kind of woman.

    Vi hygger oss og venter på at kveldens gryte skal putre ferdig, om vinen varer til putringen er over er kanskje usikkert. Mulig vi er på vei til en ny favoritt for rødt om sommeren. Vi liker at den er så frisk. Velger et litt overvinklet bilde så man ser at dette ikke er en dyprød vin.

    Skjermbilde 2017-07-14 kl. 18.12.42.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn