Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Lazarus: Noe forteller meg at du likte THE HANDMAID` S TALE på TV..De to der er imo Quentins aller beste. Mer enn en likhet mellom Uma Thurman og Elisabeth Moss. Stakkars de gutta som havna på feil side av dem..😈 Selv om de alle mer enn fortjente det.. Knapt en eneste serie har noensinne gjort meg så sint på kvinnens vegne. Og Bill var jo en skikkelig premiekødd, han og..Forresten, se VENGEANCE TRILOGY , regi Park Chan-Wook..
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    CinemaCon er i gang. Cameron er på gang med oppfølgerne til Avatar - og han (og andre) har sans for 3D. Avatar betydde mye for den siste 3D runden vi har hatt.

    Kan Avatar 2 gjøre noe av det samme?


    Liker å lese dette (fra Barco):

    On 3D, we are doubling down and getting a lot of questions from customers, because 3D has been a little in the background, but [the industry is] trying to get back to a great 3D presentation.
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Age of Consent (1969) med James Mason og Helen Mirren.
    Underholdende film.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    3D var for meg en unødig gimmick som gjorde meg like uvel som en ukalibrert koreansk flatskjerm. Men filmen…gamle Alf visste å skremme vannet av det kaldeste hjerte. Og det ved å bruke solid filmfag. Litt som vi seinere har sett fra Roar Uthaug og Fantefilm..men uendelig mye mer sofistikert. Det elsker jeg Alfreds filmarv for. Spesielt REAR WINDOW, THE BIRDS, ROPE & PSYCHO..
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ingen lager filmer som Hitchcock lengre - hver film er et mesterverk i seg selv.
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Det begynte så bra.

    Riktignok den komplette galskap fullstendig blottet for fornuft, men fortsatt underholdende.

    Det skulle imidlertid vise seg å bli filmens bane også for med et åpenbart sterkt ønske om å hele tiden overgå seg i splatter, gøgge og annen dævelskap så går Tokyo Gore Police fra å være en splatterfilm til en parodi på en splatterfilm til en parodi på sin egen parodi.

    På en annen side var finalen fornøyelig og det skal vanskelig la seg gjøre å forholde seg helt nøytral til 2 meter lange peniser, vaginaser som bokstavelig talt spiser mennesker og andre mutanter som går fullstendig bananas!

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    3D var for meg en unødig gimmick som gjorde meg like uvel som en ukalibrert koreansk flatskjerm. Men filmen…gamle Alf visste å skremme vannet av det kaldeste hjerte. Og det ved å bruke solid filmfag. Litt som vi seinere har sett fra Roar Uthaug og Fantefilm..men uendelig mye mer sofistikert. Det elsker jeg Alfreds filmarv for. Spesielt REAR WINDOW, THE BIRDS, ROPE & PSYCHO..
    Jepp. Har alle de nevnte på blue-ray. Men har kun et svakt minne om at jeg muligens har sett
    Dial M for Murder en gang i tiden, men er ikke sikker.

    Derfor gikk jeg på ebay og bestilte meg en DVD fra england for 45 kroner inkl frakt. Her er d storien som teller, ikke 3D.
    Takk til MrSpock for et godt filmtips! 😊
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har sett en del Hitchcock det siste året og denne er en av de jeg har likt mest.

    3D er vel litt som med surround - enten har man sansen for det eller ei. For egen del tilfører 3D bestandig noe positivt. Kanskje mest i visuelt spektakulære filmer.

    Men selv i Dial M så gir det en stor positiv effekt, følelsen av å være tilstede er mye større enn i 2D - du ser levende mennesker i stedet for pappfigurer.

    Dial M er smart filmet, som med alle Hitchcocks filmer, her bruker han 3D stort sett til dybde - med et unntak, en scene - supereffektivt - hvor noe stikker langt ut av lerretet. Veldig stilig. Ellers smart plassering av diverse ting nær kamera for å vise dybde.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Men de gangene jeg har sett 3D på kino har jeg alltid hatt en «kunstig opplevelse». Klart effektene kan være stilig. Men deler av filmen foregår litt i mellomting mellom 2D og 3D, for så plutselig at 3D-effektene settes på full pupp sånn at alle skal skjønne at nå er man på 3D kino. Føles ikke «analogt» mot den virkelige verden.

    Kanskje detfor at 3D floppet nok en gang?
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    763
    Antall liker
    452
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    The Batman
    The-Batman-poster.jpeg
    En blanding av saw og offeret i the dark knight triologien.
    Severdig, men når Nolans univers midt på kneet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Men de gangene jeg har sett 3D på kino har jeg alltid hatt en «kunstig opplevelse». Klart effektene kan være stilig. Men deler av filmen foregår litt i mellomting mellom 2D og 3D, for så plutselig at 3D-effektene settes på full pupp sånn at alle skal skjønne at nå er man på 3D kino. Føles ikke «analogt» mot den virkelige verden.

    Kanskje detfor at 3D floppet nok en gang?
    Jeg har aldri sett 3D på kino. Så det demonstrert noen ganger på tv i butikk, synes det bare var en laber gimmik. Totalt uinteressant for meg.

    Kjøpte ny projektor som hadde 3D, for noen år siden og bare testet, siden jeg hadde noen titler som hadde 3D discen inkludert by default. Først ut var Gravity - ble sittende med kjeften åpen mesteparten av filmen. Etter det har jeg handlet alt av 3D film jeg har kommet over - og elsker det.

    Datteren har sett en del 3D på kino - og hun liker det. Men det hun ser her på projen er noe helt annet, veldig mye bedre - sier hun. Men det kan variere fra kinosal til kinosal, film til film osv.

    Nyere filmer er også som regel konverteringer - hvor de bruker 3D mye slik som du skriver - varierer det i styrke etter intensiteten i filmen, bruker det som et verktøy.

    Dial M er filmet stereoskopisk med 2 kameraer - som gir en veldig naturlig 3D, det ser veldig virkelig ut, ekte, nært. Men det er klart filmen er nesten 70 år gammel, bildet har sine mangler, men ikke noe jeg bryr meg om.

    Det som er veldig synd med den siste 3D runden, er at både kvaliteten på konverteringer og tver (4k OLED osv), først ble skikkelig bra når de plutselig bestemte seg for å slutte med det.

    Størrelse har mye med hvor mye du får ut av 3D - nærmere 90-100" med lyssterk 4k OLED og nesten perfekt konvertering vil være heftig.

    Jeg synes 1080p 3D bilde er bedre å se på enn 4k hdr/dv bilde. Hva kunne 4k 3D med hdr gitt oss??

    Jeg håper selvfølgelig på en ny 3D revival, men tviler..
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er lite kjent med standarder og oppløsning, men merket meg fort at 3d-bildet på f.eks Collosseum var mindre skarpt enn 2d-versjonen av samme film. Når det ikke blir skarpt nok blir en del av «hoppe ut av lerretet»-effektene for dårlige. Scott skjønte poenget i Prometheus. Store ting som beveger seg sakte funker.
    Sandefjord kino var best på 3d, der var det aktive briller.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg er lite kjent med standarder og oppløsning, men merket meg fort at 3d-bildet på f.eks Collosseum var mindre skarpt enn 2d-versjonen av samme film. Når det ikke blir skarpt nok blir en del av «hoppe ut av lerretet»-effektene for dårlige. Scott skjønte poenget i Prometheus. Store ting som beveger seg sakte funker.
    Sandefjord kino var best på 3d, der var det aktive briller.
    Jeg bruker også aktive briller, opplever ikke bildet på 3D som mindre skarpt enn selv 4k - heller omvendt, føles som man får med seg mer detaljer.

    Har regissøren tenkt på 3D, vil det bety mye for hvor god opplevelsen blir.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Men uansett, innholdet trumfer form og visuell storslåtthet, big time.

    Når man har passert 50, så har man sett alle biljakter som er å se, hemmelige agenter i alle tenkelige settinger og grøsselige ting som går på repeat.
    Det blir stadig lengre mellom de virkelig gode filmopplevelsene, Imo. Ser heller en gammel film en gang til, som en Hitchcock.

    Ellers finner jeg mye glede i lavbududsjett filmer som vises på Tromsø internasjonale filmfestival.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Holder på å se disse Hitchcock boxene



    Har veldig sans for filmingen/regien - det fortelles mye, selv om det ikke bestandig sies noe.

    Er vel omtrent halvveis, best foreløpig - Dial M for Murder - likte minst - Rope.

    Beste cameo av Hitch, foreløpig - skal ha med seg en kontrabass på et tog i Strangers on a Train 😁
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Holder på å se disse Hitchcock boxene



    Har veldig sans for filmingen/regien - det fortelles mye, selv om det ikke bestandig sies noe.

    Er vel omtrent halvveis, best foreløpig - Dial M for Murder - likte minst - Rope.

    Beste cameo av Hitch, foreløpig - skal ha med seg en kontrabass på et tog i Strangers on a Train 😁
    Det er den midterste jeg har.

    Hvilken film er det en person blir levende begravd?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kan ikke huske noen som er levende begravd, kanskje andre vet.

    Det mangler vel noen i min samling også - hvilke i tillegg burde jeg se?

    Rebecca, Notorious, To Catch a Thief, kanskje?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Mr Spock: Levende begravd? Det gjorde Quentin Tarantino i finalen på femte sesong CSI- dobbelepisoden GRAVE DANGER.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.004
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    The Batman

    En blanding av saw og offeret i the dark knight triologien.
    Severdig, men når Nolans univers midt på kneet.

    Enig. Så den forleden og fant den underholdende, men dette er definitivt ikke "den nye Batman". Pattinson spilte godt, men det ble likevel ikke riktig for meg. For plaget, for ensidig og selv om jeg ikke har sett en eneste av filmene så fikk jeg litt Twilight-vibber.

    Nolan reigns supreme still.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Håper noen klarer å dra 3D teknologien så langt at man ikke trenger briller for å se på det. Da er jeg interessert. :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.004
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ditto, men ikke før. Mye på samme måte som jeg er hypp på VR så snart jeg kan få lagt inn en jack i nakken og ikke behøver å plassere et svært apparatur over øynene.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mine google-ferdigheter forteller meg at det faktisk allerede finnes skjermer som gir 3D uten briller, men at prisen er høy. Og at bl.a. James Cameron jobber med å bringe det ut til massene på kino. :)


    VR blir vel en helt annen greie, og særlig hvis man skal få det installert i kroppsåpninger for at det skal funke. ;P
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Enig. Så den forleden og fant den underholdende, men dette er definitivt ikke "den nye Batman". Pattinson spilte godt, men det ble likevel ikke riktig for meg. For plaget, for ensidig og selv om jeg ikke har sett en eneste av filmene så fikk jeg litt Twilight-vibber.

    Nolan reigns supreme still.
    Jeg syns på en måte at Pattinson himself ikke var det viktigste med den nye Batman, men egentlig selve filmhåndverket med alt det visuelle og hvordan filmen som helhet ga meg litt av den samme følelsen som en del av tegneseriene. Tegneseriene er jo også laget av en bunch med forskjellige artister, og det er ganske stort sprik mellom hvordan Batman framstår i flere av dem også.

    Personlig syns jeg egentlig det virker litt "riktig" at Batman framstår som plaget, for det er jo det han er. Han velger å kle seg ut som en flaggermus og jakte på kriminelle nattestid, drevet av tanker om hevn for sine døde foreldre, som ble skutt ned og drept foran øynene hans. I virkeligheten ville han trolig brukt årevis på bearbeiding av traumer og sorg, og gått i terapi kanskje resten av livet. Batman er vel egentlig den mørkeste av alle superhelter, kanskje bare overgått av Marvel's Frank Castle aka The Punisher. Rent psyologisk syns jeg kanskje Batman er den mest interessante, om ikke annet.

    Nå skal jeg ikke plage tråden mer med mitt nerde-korstog for å forsvare den nye Batman. ;P
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mine google-ferdigheter forteller meg at det faktisk allerede finnes skjermer som gir 3D uten briller, men at prisen er høy. Og at bl.a. James Cameron jobber med å bringe det ut til massene på kino. :)


    VR blir vel en helt annen greie, og særlig hvis man skal få det installert i kroppsåpninger for at det skal funke. ;P
    Nintendo 3DS har brilleløst 3D.

    Men synes ikke briller er særlig plagsomt - jeg bruker det ellers også. OLED tv brukte lettere passive briller.

    Kommer ny VR til PS5 - med høy oled oppløsning - håper det åpnes for titting på 3D blu ray.

    Jeg synes Cameron burde se å prioritere The Abyss & True Lies utgivelse i full hd i det minste - 4k hdr helst. Også gjerne i 3D - Titanic var veldig kul å se i 3D.

    Edit:

    En stund siden jeg har googlet dette med full hd utgivelse av The Abyss - men det virker som det er på gang - i løpet av 2022 faktisk:


    sikreste filmkjøpet for meg i år 🥳
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Husker jeg hadde True Lies på VHS, kopiert fra NTSC laserdisc når den kom. :D

    The Abyss hadde fortjent et gjensyn i 4K, enig der. Og Aliens, men håper det kommer som en greie med resten av Alien-filmene også. Venter særlig på David Fincher's Alien 3.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    ^Husker jeg hadde True Lies på VHS, kopiert fra NTSC laserdisc når den kom. :D

    The Abyss hadde fortjent et gjensyn i 4K, enig der. Og Aliens, men håper det kommer som en greie med resten av Alien-filmene også. Venter særlig på David Fincher's Alien 3.
    Problemet med The Abyss er at den ikke kom i annet enn letterboxed dvd - ikke anamorhp - noe som gir en veldig lav oppløsning - er vel omtrent som vhs?

    Så den sist for rundt et år siden, extended seff - nærmere 3 timer. Håper de lager 4k med mulighet for å se den lange versjonen.

    Har egentlig lite interesse for 4k - så lenge 1080p blu ray versjonen er ok.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    I følge min geekesønn er ikke Batman en superhelt. pr. def.
    Kommer sikkert an på hvordan man definerer en superhelt. Han har jo ikke superkrefter, så antar man kan hevde han bare er en maskert vigilante. Ser allikevel at DC regner han som superhelt i sin beskrivelse av ham:

    In the name of his murdered parents, Bruce Wayne wages eternal war on the criminals of Gotham City. He is vengeance. He is the night. He is Batman.
    One of the most iconic fictional characters in the world, Batman has dedicated his life to an endless crusade, a war on all criminals in the name of his murdered parents, who were taken from him when he was just a child. Since that tragic night, he has trained his body and mind to near physical perfection to be a self-made Super Hero. He's developed an arsenal of technology that would put most armies to shame. And he's assembled teams of his fellow DC Super Heroes, like the Justice League, the Outsiders and Batman, Incorporated.
    A playboy billionaire by day, Bruce Wayne’s double life affords him the comfort of a life without financial worry, a loyal butler-turned-guardian and the perfect base of operations in the ancient network of caves beneath his family’s sprawling estate. By night, however, he sheds all pretense, dons his iconic scalloped cape and pointed cowl and takes to the shadowy streets, skies and rooftops of Gotham City.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Problemet med The Abyss er at den ikke kom i annet enn letterboxed dvd - ikke anamorhp - noe som gir en veldig lav oppløsning - er vel omtrent som vhs?

    Så den sist for rundt et år siden, extended seff - nærmere 3 timer. Håper de lager 4k med mulighet for å se den lange versjonen.

    Har egentlig lite interesse for 4k - så lenge 1080p blu ray versjonen er ok.
    Vet ikke, men du har sikkert rett. Husker 16:9 var foretrukket format i gamle dager, selv om det var en del som ville ha 2:35:1 på tross av lavere oppløsning. Orket aldri å sette meg helt inn i det, men antar noe av dette stammer fra gamle dager hvor det fortsatt var 4:3 som var mest vanlig på hjemmeunderholdningsfronten? Hadde en trerørs prosjektor for mange år siden, som først var satt opp til 4:3, men som jeg kjøpte 16:9 lerret til når jeg fikk meg min første DVD spiller.

    Syns egentlig skillet mellom vanlig bluray og 4K er litt kunstig, og ser ikke helt poenget med at ting skal tilbys i forskjellige oppløsninger. Lag alt best, så slipper man å velge. :)
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, crt proj var kult, enorm dingsverdi - varme opp en halvtimes tid osv, min gamle Barco, en tung jævel



    Bra sortnivå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn