Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Actionfylt film, men den var innholdsmessig ganske tom, kjedelig og forutsigbar. Hadde forventet mer av denne. Godt Atmos spor som bruker formatet bra gjennom hele filmen.

    Da var kveldens filmrunde gjennomført :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.475
    Antall liker
    7.999
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er redd David Suchets perfekte personifisering av Poirot har vaksinert meg mot enhver annen skuespiller som måtte prøve seg på figuren, kanskje for all fremtid. Prøvde meg på Branaghs orientekspress og syntes han dessverre falt fullstendig gjennom.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Da ble det The Northman på meg i går kveld, i en av de mindre salene på den lokale kinoen. Det var slett ikke så påskefullt som jeg hadde trodd, og bilde og lyd var helt ok, men syns lyden i en av de andre salene var bedre sist jeg var der og så The Batman.

    Selve filmen var veldig bra, og selv om jeg har lest at den er inspirert av bl.a. Shakespeare, tenkte jeg først og fremst på den islandske Hrafninn flygur fra 1984 når jeg så denne, og lurte på om det kan ha vært en inspirasjon. Litt det samme hevntemaet, og den er også filmet i lignende landskaper. Satt også noen ganger og tenkte at dette kunne ha vært tegnet av Hal Foster, men det er ellers en film som står støtt på sine egne ben. Robert Eggers har jo allerede bevist at han er flink til å lage film med The Witch og The Lighthouse, så det overrasker ikke at denne også er vellaget og spennende. Musikken og de litt drømmeaktige scenene med seidmannen og bloting og festing og lignende gir på en måte filmen et slags autentisk preg også, i forhold til om det skulle vært mer typisk "filmmusikk". Dette høres tidvis mer ut som Wardruna eller noe sånt. Jeg syns filmen evnet å gi en følelse av hvordan det må ha fortonet seg å tro på Odin og de andre norrøne gudene i tiden den er satt til. Ganske kult, med andre ord.

    Kan anbefale denne. :)

     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    280
    Antall liker
    659
    Sted
    Hadeland
    Da ble det The Northman på meg i går kveld, i en av de mindre salene på den lokale kinoen. Det var slett ikke så påskefullt som jeg hadde trodd, og bilde og lyd var helt ok, men syns lyden i en av de andre salene var bedre sist jeg var der og så The Batman.

    Selve filmen var veldig bra, og selv om jeg har lest at den er inspirert av bl.a. Shakespeare, tenkte jeg først og fremst på den islandske Hrafninn flygur fra 1984 når jeg så denne, og lurte på om det kan ha vært en inspirasjon. Litt det samme hevntemaet, og den er også filmet i lignende landskaper. Satt også noen ganger og tenkte at dette kunne ha vært tegnet av Hal Foster, men det er ellers en film som står støtt på sine egne ben. Robert Eggers har jo allerede bevist at han er flink til å lage film med The Witch og The Lighthouse, så det overrasker ikke at denne også er vellaget og spennende. Musikken og de litt drømmeaktige scenene med seidmannen og bloting og festing og lignende gir på en måte filmen et slags autentisk preg også, i forhold til om det skulle vært mer typisk "filmmusikk". Dette høres tidvis mer ut som Wardruna eller noe sånt. Jeg syns filmen evnet å gi en følelse av hvordan det må ha fortonet seg å tro på Odin og de andre norrøne gudene i tiden den er satt til. Ganske kult, med andre ord.

    Kan anbefale denne. :)

    Interresant det du nevner med lyden, på min lokale kino synes jeg lyden på denne var litt tam men jeg så Dune i samme sal med veldig god lyd, kan det være en litt kjedelig lydmiks rett og slett?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Interresant det du nevner med lyden, på min lokale kino synes jeg lyden på denne var litt tam men jeg så Dune i samme sal med veldig god lyd, kan det være en litt kjedelig lydmiks rett og slett?
    Det er en mulighet, og jeg tenkte litt det samme selv når jeg satt der. Men tenkte også at det rett og slett kunne være lyden i denne salen også som var litt dårligere, uten at det kanskje er helt logisk. Lyden i den andre lille salen på samme kino var nemlig veldig bra, så det er kanskje mer nærliggende å tenke at det er selve miksen på filmen som er problemet.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.335
    Antall liker
    10.919
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Da ble det The Northman på meg i går kveld, i en av de mindre salene på den lokale kinoen. Det var slett ikke så påskefullt som jeg hadde trodd, og bilde og lyd var helt ok, men syns lyden i en av de andre salene var bedre sist jeg var der og så The Batman.

    Selve filmen var veldig bra, og selv om jeg har lest at den er inspirert av bl.a. Shakespeare, tenkte jeg først og fremst på den islandske Hrafninn flygur fra 1984 når jeg så denne, og lurte på om det kan ha vært en inspirasjon. Litt det samme hevntemaet, og den er også filmet i lignende landskaper. Satt også noen ganger og tenkte at dette kunne ha vært tegnet av Hal Foster, men det er ellers en film som står støtt på sine egne ben. Robert Eggers har jo allerede bevist at han er flink til å lage film med The Witch og The Lighthouse, så det overrasker ikke at denne også er vellaget og spennende. Musikken og de litt drømmeaktige scenene med seidmannen og bloting og festing og lignende gir på en måte filmen et slags autentisk preg også, i forhold til om det skulle vært mer typisk "filmmusikk". Dette høres tidvis mer ut som Wardruna eller noe sånt. Jeg syns filmen evnet å gi en følelse av hvordan det må ha fortonet seg å tro på Odin og de andre norrøne gudene i tiden den er satt til. Ganske kult, med andre ord.

    Kan anbefale denne. :)

    Husker godt Ravnen flyr og Ravnens skygge. (Tungr knivur😉 )
    Hvis de referansene er noe å gå etter så gleder jeg meg til The Northman.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Husker godt Ravnen flyr og Ravnens skygge. (Tungr knivur😉 )
    Hvis de referansene er noe å gå etter så gleder jeg meg til The Northman.
    Tenkte faktisk på akkurat den scenen selv, 'tungr knivur'. 😄

    Altså, det var bare en assosiasjon jeg fikk når jeg så den, siden jeg fortsatt husker Hrafninn flygur som en veldig kul vikingfilm. Er ikke sikkert du eller andre ser det på samme måten. Men det er noen elementer der jeg vil si er ganske like, selv om mye også er veldig ulikt.

    Skulle forresten gjerne sett Hrafninn flygur igjen, men har bare funnet diverse køddevideoer med tulleteksting hittil. :)

     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.335
    Antall liker
    10.919
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg likte det vi kalte spagetti northern godt. Mener Veiviseren også ble regnet inn der. Ravnen flyr er nok den beste av de. Av mer moderne film kan vel Valhalla rising (2009) regnes inn. Den likte jeg ikke. Syntes bare den var vold uten substans.

    Jeg kjøpte begge Ravnen.. filmene på en samle dvd en del år tilbake. Var godt fornøyd med kvalitet, og reagerte ikke på teksting.
    F6C45598-60F4-4353-9E6D-2F5DF0F06A21.jpeg

    kanskje den fins oppdatert til BR?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg likte det vi kalte spagetti northern godt. Mener Veiviseren også ble regnet inn der. Ravnen flyr er nok den beste av de. Av mer moderne film kan vel Valhalla rising (2009) regnes inn. Den likte jeg ikke. Syntes bare den var vold uten substans.

    Jeg kjøpte begge Ravnen.. filmene på en samle dvd en del år tilbake. Var godt fornøyd med kvalitet, og reagerte ikke på teksting.

    kanskje den fins oppdatert til BR?
    Veviseren husker jeg også, og jeg skjønner hva som menes med 'spaghetti northern', for det er jo på en måte samme sjanger som en del av de italienske westernfilmene. Nå har jeg ikke lest Shakespeare, men er det ikke på en måte der alle disse egentlig stammer fra, inkludert samuraifilmene til Kurosawa? :)
    Syns forresten Pathfinder, re-maken av Veiviseren var kul på sin egen måte i sin tid. Men en helt annen film enn originalen.

    Valhalla Rising, kan ikke si jeg likte den veldig godt, men tror jeg fikk en slags fornemmelse av hva regissørens visjon kan ha vært. På en måte. Skal ikke begi meg ut på noen tolkning av den, men det er jo en rød tråd i filmene hans at det er mye og ganske grotesk vold, og at selve historien kan synes å komme litt i andre rekke noen ganger. Drive er vel den beste av dem, Only God Forgives er mer eller mindre en nedadgående voldsspiral med tragisk endelikt. Neon Demon likte jeg ikke noe særlig, og Pusher fikk jeg aldri sett.

    Tror ikke jeg så Ravnens Skygge noengang heller, så kanskje jeg burde prøve å få tak i den også etterhvert. Med dagens oppsampling av bilde er det ikke noe problem om den bare finnes på DVD heller, egentlig. :)

    Nicolas Winding Refn var det visst han med Valhalla Rising het. Kontroversiell fyr.

     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Den første Pusher-filmen er et slags must. Den er til tider voldsom men også smart. Også har den noe skittent ekte over seg som f.eks Guy Ritchie aldri får til. Jeg må si jeg er et lett bytte for Winding Refns suggererende billedverden og elsket «Valhalla rising» og ikke minst «Bronson» der Tom Hardy gjør en fomidabel innsats. Film trenger ikke alltid å fortelle en historie med hode og hale. «Neon demon» hadde kvaliteter, men ble litt for prosaisk.
    Jeg falt av løpet til Winding Refn med serien «Too old to die young» den ville for mye og gjorde for lite. For meg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bronson hadde jeg glemt, den var også temmelig spesiell. Tror det var en av de første filmene jeg så Tom Hardy spille i. Husker forresten Bleeder, og den er kanskje noe av det samme som Pusher? Ganske stygg film, åpenbart at Winding Refn satser mye på sjokkeffekt.


    Ellers er jeg enig i at film kan være en audiovisuell opplevelse hvor historien ikke er det viktigste også, jeg syns f.eks. Mandy med Nicholas Cage er eksempel på en sånn film som funker over all forventning. Men der er det en tydelig historie, da. Bare syns at lyssetting, musikk, og effekter skaper en overall stemning gjennom hele filmen som er nesten nok i seg selv.

     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Da ble det The Northman på meg i går kveld, i en av de mindre salene på den lokale kinoen. Det var slett ikke så påskefullt som jeg hadde trodd, og bilde og lyd var helt ok, men syns lyden i en av de andre salene var bedre sist jeg var der og så The Batman.

    Selve filmen var veldig bra, og selv om jeg har lest at den er inspirert av bl.a. Shakespeare, ........

    Det er nok ikke fullt så enkelt, la oss heller si at Shakespeare også ble inspirert av den samme gamle nordiske historien hos Saxo Grammaticus. Amleth - Wikipedia
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    I går kveld ble det Malignant.

    Den begynte riktignok som en tradisjonell thriller av den atmosfæriske sorten, men akkurat når det begynte å dabbe litt av så snudde filmen fullstendig av og ble en heidundrande splatterfest som fikk latteren til runge godt!

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke for å kverulere på subjektive opplevelser, men jeg syns egentlig ikke Pattinson var helt borte i rollen som Bruce Wayne, millionarving som velger å bekjempe kriminalitet.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 770191

    The Power of the Dog

    Streamet på netflix i 1080p, men helt klart svært komprimert. Synd, for det er flotte bilder som vises. Høy produksjonsverdi. Veldig gode skuespillerprestasjoner. Det som trekkes ned er noe flat handling i enkelte partier av filmen. 7/10
    Fikk omsider til familievisning av denne. Min 15 årige gamle datter syntes også handlingen ble for treg. Det synes ikke jeg. Det bygges sten for sten, indre og ytre skall. Det som sies, ikke sies. Jane Campion er en mester. Flotte bilder. Av de fire skuespillerene som driver dette saktegående krasjet til sin ende synes jeg kanskje Blenderblitz Clueslumberhatch er den svakeste. Men det sier mest om de tre andre.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det ble The Batman her i kveld på HBO, wow den var lekker å se på :love:

    Og for et herlig soundtrack, laget en creepy steming gjennom hele filmen. Var noen herlig scener, bl.a. den blinkende "heis-scenen" hadde jeg veldig sans for.

    Trodde jeg var mett på Batman - men dette ser jeg gjerne mer av.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Så denne her i går. Stanley Kubrick har regien.
    OK film. Billedkvaliteten (4K) er super. Kirk Douglas i hovedrollen blir aldri feil. Men lang er den: 3t 12min......





    spartacus.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Voff: James Bond er også et menneske. Den som ikke tåler kontinuitet , skriver som deg her. Og du går glipp av noe stort ved å ikke se den siste. Bond er like mye tidsspeil som eskapisme. Daniel innførte det aspektet med kontinuiteten, så han har komplettert kronologien. Det, hans prestasjoner og koblingene mot de andre filmene er det som gjør at han var en fortreffelig James…

    Kaller du Spartacus « OK»? Den er et pokkers mesterverk. Burde vært fem timer lang.😈 En god film er ikke like kort som en serieepisode..
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jason Bourne (den siste). Liker JB-universet veldig godt, men dette er den dårligste JB-filmen med Matt Damon. Blir aldri skikkelig spennende, og den biljakten i Las Vegas hører mer hjemme i en Marvel-film. Og jammen klarte de ikke å presse inn replikken "You have no idea who you're dealing with" her også. Også ho ungjenta i CIA på snaut 23-24 år (eller?) som liksom får ansvar for diverse operasjoner :)rolleyes:), eier jo ikke karisma. Ble skuffet første gang jeg så den, og skuffet nå også.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    ...og i går ble det gjensyn med denne på blu ray. Flott billedkvalitet her også.
    Underholdende film, og Michael Caine blir jo aldri feil. Biljaktscenene med Mini er kanskje ikke så imponerende nå til dags, men jeg liker slutten - en bokstavelig cliffhanger uten løsning.
    Uforglemmelig åpningsekvens med Lamborghini Miura. Den blir desverre knust, men man ser at det kun er et karrosseri de ødelegger - og godt er det. Værre er det at de knuser to Jaguar e-type og èn Aston Martin...


    452066.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.252
    Antall liker
    9.038
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det ble The Batman her i kveld på HBO, wow den var lekker å se på :love:

    Og for et herlig soundtrack, laget en creepy steming gjennom hele filmen. Var noen herlig scener, bl.a. den blinkende "heis-scenen" hadde jeg veldig sans for.

    Trodde jeg var mett på Batman - men dette ser jeg gjerne mer av.
    Enig.. Hadde middels forventninger(christian bale trilogien er hard å toppe, spesielt nr 2).
    Men denne må jeg si var meget nært.. Pattison gjør en jævlig god jobb og funker utmerket i rollen. Ja filmen er lang, men jeg kjedet meg ikke..
    The riddler gjør nesten en like god figur som Joker og Cravitz avkom gjør seg ikke bort som kattekvinne.

    alt i alt en MEGET bra film. Håper det bygges videre og at vi får 1 eller 2 til :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Så etterpå at Colin Farrel spilte The Penguin i The Batman - totalt ugjenkjennelig for meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn