Diverse Hvilken egenskap ved anlegget ditt er viktigst?

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Innlegg
261
Antall liker
187
Jo, har stort sett en del 18-åring i meg, jeg også. Men jeg merker til min store skrekk at han er i ferd med å forlate meg!! Vurderer i fullt alvor å trappe ned fra Aurum Vulkan's brutale verden, til Spendor A6R's sivilserte, levende og elegante gjengivelse.... Hm.

Mvh
Håkon Rognlien[/QUOTE]

Synttes heller du burde oppgradere til aurum titan. Eller en gammel Titan 5. Den siste Titan.

Syntes alle har gode vektige argumenter.
Helheten er viktigst for meg.
Når jeg hører på forskjellige anlegg, er det først og fremst dynamikk som jeg savner fra mange gode systemer.
Det andre jeg registrerer, er mangel på presisjon i veeeldig lave frekvenser. Her er det mye å hente for mange.
Aktiv deling til bassen, ville klart sette mere fart på sakene.

Men nå begynner hørselen å bli dårligere, så flott vintage utstyr betyr mye for interessen. Kan ikke helt gi meg heller
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Synttes heller du burde oppgradere til aurum titan. Eller en gammel Titan 5. Den siste Titan.

Syntes alle har gode vektige argumenter.
Helheten er viktigst for meg.
Når jeg hører på forskjellige anlegg, er det først og fremst dynamikk som jeg savner fra mange gode systemer.
Det andre jeg registrerer, er mangel på presisjon i veeeldig lave frekvenser. Her er det mye å hente for mange.
Aktiv deling til bassen, ville klart sette mere fart på sakene.

Men nå begynner hørselen å bli dårligere, så flott vintage utstyr betyr mye for interessen. Kan ikke helt gi meg heller
Hehe, rommet mitt er for lite til en Titan. Vulkan V8R har dessuten brutalitet nok for et helt rugbyteam, så det er ikke akkurat synd på meg. Skal jeg gjøre noe på dynamikk og størrelse, så blir det nok rør/horn igjen, men jeg må innrømme at jeg er litt lei av alt det styret, nå ønsker jeg meg bare noe som funker, har fjernkontrol og generelt god styring på det meste. Og akkurat det har jeg nå, og bør dermed være glad og fornøyd. :) Lever vel egentlig greit med det lille savnet av "magi", eksplosivitet og live-opplevelse. Tross alt har jeg jo et bra røroppsett på lur, da, for de dagene jeg bare må høre det igjen...

Mvh
Håkon Rognlien
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.537
Antall liker
102.887
Torget vurderinger
23
Selvbedragets edle kunst :cool:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.537
Antall liker
102.887
Torget vurderinger
23
- eller en feig faen :rolleyes:
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Hos meg er nok det viktigste at jeg har nok headroom og lite nok decay i bassen til at den er "vektløs". Om bassfundamentet i musikken er skikkelig på plass i grunntoneområdet så låter det meste kult og engasjerende. Har også kommet til den konklusjonen at for å oppnå dette så hjelper det ikke med et par 8 tommere i liten portet kasse. Fysikkens realitet for min del. Stort bassystem er undervurdert imho.
 

joneinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
247
Antall liker
227
Fruen vil trives med det, Joneinar. Fordi dere ender med et par velmatchede små kjemper av noen monitorer som ikke bare rundspiller søylene, men glir rett inn i hennes visjon om interiørmessig stil og storhet også! Hu kommer til å kravle opp i sofaen, velge den fineste plata hu vet om i samlingen deres og bli ekstra kosete..vent og se:rolleyes:
Når sant skal sies så er det noe i det der ja. Nå har hun faktisk sittet et par ganger i stolen og hørt littegrann musikk, og det var helt utenkelig før. Og hun liker den nye (mer varierte) musikksmaken min mye bedre.

Interiørmessig bryr hun seg lite om hvordan det ser ut. Da anlegget står på mitt eget dedikerte lytterom i kjelleren. (Må ha det, bare må ha det)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.493
Antall liker
84.340
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Plutselighet har sammenheng med decay, altså hvordan lyden klinger ut tidsmessig i rommet. Er den kort og da snakker vi gjerne helst om lavfrekvent informasjon, så oppleves det som kjapt, impulsivt og "plutselig". Det skal si bang og ikke booom.
Såg dette ordet. Kva heiter det på nynorsk?
Bråttskap? :eek:;)
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Utstyret kan spille de fleste formater av film og musikk med super kvalitet, men som også har forbedringspotensiale.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2

brotevatn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.02.2010
Innlegg
88
Antall liker
229
Torget vurderinger
1
Plutselighet har sammenheng med decay, altså hvordan lyden klinger ut tidsmessig i rommet. Er den kort og da snakker vi gjerne helst om lavfrekvent informasjon, så oppleves det som kjapt, impulsivt og "plutselig". Det skal si bang og ikke booom.
Såg dette ordet. Kva heiter det på nynorsk?
Bråttskap? :eek:;)
Eg tenkar nok meir det ville væra brånad.

:)

Bråleik,seier no eg...
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Nå er vi vel langt ut på Hardangervidda i forhold til tema? :) Kanskje tråden er mettet for nye momenter og bør dø en stille død.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.493
Antall liker
84.340
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Nå er vi vel langt ut på Hardangervidda i forhold til tema? :) Kanskje tråden er mettet for nye momenter og bør dø en stille død.
Nei da, må bare finne et passende ord for "plutselighet" på nynorsk, slik at alle forstå hva vi snakker om. Ikke glem at vi har tre sprog i kongeriket Norge, riksmål, nynorsk og samisk!

EDIT: Hva ordet "plutselighet" er på samisk, aner jeg ikke
 
Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nå er vi vel langt ut på Hardangervidda i forhold til tema? :) Kanskje tråden er mettet for nye momenter og bør dø en stille død.
Nei da, må bare finne et passende ord for "plutselighet" på nynorsk, slik at alle forstå hva vi snakker om. Ikke glem at vi har tre sprog i kongeriket Norge, riksmål, nynorsk og samisk!

EDIT: Hva ordet "plutselighet" er på samisk, aner jeg ikke
Det må være noe med -sjok.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå er vi vel langt ut på Hardangervidda i forhold til tema? :) Kanskje tråden er mettet for nye momenter og bør dø en stille død.
Gjør det noe? Litt skravling og avsporing i tråder der de relevante innleggene er postet før, er det som gjør et forum til et interessant og hyggelig sted å være. Hvis noen har mer å komme med ang. sitt anleggs viktigste egenskaper, kommer de fint til syne nå også.

Tråden dør ut når den dør ut
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Joneinar: Se der..Hu kommer ned på lytterommmet? Ikke verst. Poenget er at størrelsen bidrar positivt, med færre kvalitative kompromisser. Heller en kjempe av en monitor enn ei tilsvarende prisa søyle som- for å komme på samme pris- har kompromisser uten korreksjonsmulighet. Riktig kvalitet = tilstrekkelig kvantitet.
Størrelsen skal ikke skremme før du setter på musikken. DA først skal anlegget spille skremmende stort- helt uten nevneverdige kompromisser:cool:
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Lite bilder.. her er nå min illusjonsmester for tiden..prøver seriøst å holde takten,men krampen i begge legga har satt en stopper for det akkurat nå;)

20160331_143248.jpg


Og selvsagt driverket..da de kunne bygge slikt..

20160331_143303.jpg
 
Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nå er vi vel langt ut på Hardangervidda i forhold til tema? :) Kanskje tråden er mettet for nye momenter og bør dø en stille død.
Gjør det noe? Litt skravling og avsporing i tråder der de relevante innleggene er postet før, er det som gjør et forum til et interessant og hyggelig sted å være. Hvis noen har mer å komme med ang. sitt anleggs viktigste egenskaper, kommer de fint til syne nå også.

Tråden dør ut når den dør ut
Som trådstarter siger jeg eder: Spor av alt dere vil. Tråden dør ut i tidens fylde. Ingen vits i å kverke den før vi må.
 
Sist redigert:

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Gåsehudfaktoren står høyt her hos meg, jeg er glad i trykk og høytalere som gir meg det lille ekstra!
Helt enig i dette, men samtidig så blir jo den eneste faste referansen som alle kan forholde seg til 'nøytralitet og høy troverdighet'
Hvordan holde fast ved dette når man ikke engang kjenner innspillingen, studioet og masteringen blir jo ikke lett.....
Jeg så heldig å heldig å ha vært med på noen inspillinger og miksinger så jeg vet hvordan noen ting skal/var ment å låte.
Det å gjenskape dette hjemme er viktig for meg, når det sitter får jeg med magien og foten som går.
Gøy å høre sitt eget instrument hjemme i stua, og høre de andres særegenskaper i klang osv.
At det ikke er en sax jeg hører men André som spiller

Sitter å hører på en innspilling som er på vei nå og gliser.
Tatt opp i Rainbow studio, mikset av Kongshaug. Han mener forøvrig at mastring er oppskrytt..
Det er forøvrig en innspilling med Scheen jazz ork. Med Rune Klakeggs musikk. Audun Kleive på trommer, Rob Waring vib osv..

Nærmer meg noe nå... :)

Nøytralt er mye varmere enn de fleste demoer jeg har hørt i følge mine referanser..

Gøy er det med musikk!

J.O
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Ja,er jo ett hvidt begrep hva folk mener er nøytralt.
Mener selv at anlegget mitt er nøytralt.
Men nå er det jo så store forskjeller på innspillinger også.
Slikt sett er det bare å hive inn årene og gi opp.
Når man kommer inn i stua mi og ser 4 relativt gedigne subber og 120 cm høye høyttaler,tenker man alt annet enn nøytralt.

Og det som spiller nøytralt her låter kanskje ikke nøytralt hos André :).

Har hatt folk her som har forventet diskotek lyd og de har bare hengt med haka når de forstår at slik låter det ikke nødvendigvis.
Sier nødvendigvis fordi at hvis jeg setter på slik moderne musikk så blir det diskotek her.
Bare mye bedre.
Sitter å hører på James Last her nå eller rettere sagt en tribute for han.
Og denne mangler helt bass. Så det høres ut som små stativ høyttalere helt uten bass.
Men det låter iallfall musikalsk og morro.
Og foten svinger.
Har også mange jazz innspillinger.
Mange av de låter som om jeg spiller på rør.
Andre er klare og mer åpne og dynamiske.
Noen av dem har mye bass andre ikke.

Folk nevner at de begynner å like andre musikk grener,der er jeg også.
Musikken står alltid i fokus og jeg er ikke redd for å prøve ny musikk.

Ellers er det viktig med dynamikk/ headroom.
Og muligheten til å gjengi rom og detaljer er viktig.

Mellomtonen er viktigst av alt for å gjengi alle musikkstiler på en overbevisende måte.
Diskant og bass er second etter det: )

Jeg vil med andre ord ha alt,då en dårlig bass ikke gir no godt inntrykk.
Og det må plenty til når man spiller moderne musikk.
Bassen skal være så bra at du ser dumt på folk når de spør om den er på:)
Kan man ikke spille alt med sub så har du ikke en god nok sub.
At du foretrekker å skru den av sier mer om subben en deg,ferdig med det....
Mellomtone og diskant skal ha nok piff til å kunne spille alle moderne musikk typer.
Og være oppløst nok til å ikke bli hard.

Jeg er en kravfull jævel og står for det.
Låter det ikke som beskrevet så kan jeg kun høre på moderne musikk .
Og det bare en sjelden gang. All annen musikk blir tannløst.
Og TV og nettbrett vil ta opp dagen.

Jeg fikk omsider ett high end anlegg igjen og har hatt sene netter siden og tv'en er svart.

Ha en fortsatt god helg..
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
At alt henger sammen. Musikken i sentrum ikke hi-fi. Til og med en Audioquest minnepinne dac med navnet Dragonfly låter nydelig harmonisk og med denne high-end luften. 2x23 klasse A Sugden watt holder til mine gulvstående tyske Audiophysic høyttalere. Litt boomy, men never mind. Dette låter bedre enn Bowers & Wilkins med hensyn på varme og musikalitet.
Anlegget kan kalibreres til å passe rommet. :)
 
Topp Bunn