Diverse Hvilken egenskap ved anlegget ditt er viktigst?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Dynamikk, rytmikk og at anlegget ikke legger seg på den lyse siden.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.541
Antall liker
3.730
Torget vurderinger
96
Hifi er stygt å se på uansett.
Det er det. Hvis du er ei kjerring :cool:
Hifi er noe av det flotteste jeg kan tenke meg, og eierglede og kjæling for hvordan oppsettet tar seg ut er en stor del av denne hobbyen for meg.
Spesielt lekkert er det når form og funksjon er av like høy kvalitet. Slå av lyset gjør man med støgge damer, ikke med lekker hifi.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Til tider så har jeg også en litt motsatt tilnærming til flertallet (hvis jeg skal drive med litt selvransakelse), og det er at når alt faller på plass, så hender det ofte at jeg tendenserer til å spille de samme sporene om igjen da de går opp i en høyere enhet opplevelsesmessig, enn å spille gjennom hele platesamlingen i timevis. Vet ikke helt om dette er en styrke eller svakhet med meg eller anlegget. Hobbypsykologer må gjerne diagnostisere.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.844
Antall liker
964
mennesker frykter det ukjente, det har alltid vært kjent :rolleyes:
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Holografi, musikerplassering, livefølelse, musikalitet og et visst bunndrag( fra en med stativer..). Ikke opptatt av detaljeringen, men det er jo fint det og
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
At jeg tror på illusjonen, lener meg tilbake og lytter til musikken.
Flott initiativ Mr. Lund. Gode diskusjoner. Tror tross alle innlegg at kanskje Atle T gir meg best svar. Hvis jeg bare visste hvordan man definerte begrepet illusjon i HiFi-sammenheng. Noen som vil prøve seg?
Det jeg definerer illusjon som er at toner oppfører seg og høres likt nok ut som en homogen nedskalering de samme tonene hadde gjort i et rom hvis det ikke var et opptak, men en ekte begiventhet man hører på.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Ren prestisje - at anlegget høster anerkjennelse hos audiofile og låter bra på noen få audiofile innspillinger☺
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hvis man skal ha som utgangspunkt at alt blir lydmessig perfekt hvis alt måler perfekt, så fordrer vel det at vi har full kontroll på og kan måle alle parametere som er betydningsfulle for å oppnå både ojektivt og subjektivt oppfattet perfekt lyd.

Har vi det?
Jeg tipper nok at det meste KAN måles, sånn i prinsippet. Tross alt er jo lyd helt fysiske fenomener. Et annet spørsmål er om man får til å måle det med det utstyret man har for hånden (som hifi-entusiast, anmelder eller produsent). Frekvenskurven sier på ingen måte alt om hvordan en høyttaler oppfører seg, for eksempel. Ta dette med «klang». Jeg kan lett peke på klang i akustisk musikk. Ulike flygler har ulik klang. Ulike sangere har også ulik klang i stemmen. Jeg vet hva det er når jeg hører det, og jeg er temmelig sikker på at ulikheter i klang kan måles. Men hvordan? Har ikke peiling. Finnes det også forskjeller i klang mellom høyttalere? Selv når de gjengir samme frekvenser med samme volum? Jeg vet ikke. Men hvis de gjør det, kan det nok måles. Og hvorfor er noen høyttalere «myke» i diskanten, mens andre er «harde»? Jeg tror det finnes forskjeller her, som ikke bare handler om ulikheter i hvor mye som gjengis i de ulike frekvensene. Jeg tror også det kan være mulig å måle dette. Men hvordan? Aner ikke.
Alt kan måles, men det er ingen triviell sak å lese av målingene og sette de sammen slik at det gir mening for hørselen vår.
Det kan ofte være lettere å lese av målinger hvorfor ting lyder bra, men det er ikke like lett å skape et bra lydbilde ut i fra målingene. Hadde det vært lett så hadde tror jeg vi hatt perfekte høyttalere for lengst.
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.301
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
plutselighet er absolutt det mest korka fornorskede ord jeg vet om
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Plutselighet har sammenheng med decay, altså hvordan lyden klinger ut tidsmessig i rommet. Er den kort og da snakker vi gjerne helst om lavfrekvent informasjon, så oppleves det som kjapt, impulsivt og "plutselig". Det skal si bang og ikke booom.
 

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
Kort fortalt at hjernen kjøper illusjonen, slik at scenen åpenbarer seg foran meg. Krever svært mye, men når det først sitter slutter jeg å analysere lyden og i stede lever meg inn i musikken. Merker det spesielt godt ved at jeg da fort kan sitte å høre på musikk jeg vanligvis syns er totalt uinteressant, eller til og med fæl, og jeg koser meg som bare det! :D

Hvis jeg ikke får denne troverdigheten er et godt fallback underholdning. Da skifter fokus over på imponatoreffekter som pinpointing, bassytelse og dynamikk.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
det viktigste for meg; bakgrunn så sort som blod i måneskinn, transparent med ekstrem dynamikk over hele registeret, tørt og taktilt, ekstrem separasjon og krystallklar oppløsning som aldri blir hard uansett hvor høyt man spiller.

er ikke helt der enda, men nærmer meg med stormskritt. :)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
At det funker. Kjipt når man trykker på powerknappen og ingenting skjer. Å spille på slurva er ikke så gøy i lengden.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Kort fortalt at hjernen kjøper illusjonen, slik at scenen åpenbarer seg foran meg. Krever svært mye, men når det først sitter slutter jeg å analysere lyden og i stede lever meg inn i musikken. Merker det spesielt godt ved at jeg da fort kan sitte å høre på musikk jeg vanligvis syns er totalt uinteressant, eller til og med fæl, og jeg koser meg som bare det! :D

Hvis jeg ikke får denne troverdigheten er et godt fallback underholdning. Da skifter fokus over på imponatoreffekter som pinpointing, bassytelse og dynamikk.
Faktisk helt enig. Jeg skryter av å ha tre preamper. En måler utrolig bra og spiller alt rett, men skaper ingen illusjon. Det låter som lyd fra et godt anlegg - verken mer eller mindre. En måler bra og spiller det meste rett. Men lyden blir litt smal og indirekte. Den siste måler elendig og gjør det meste feil. Men den har evnen til å skape illusjonen, og følelsen av å høre gjennom høyttalere forsvinner. Desidert beste preamp på jord inntil jeg finner en som er enda bedre. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
ANM: Langtfra i egen trompet. Det jeg ønsket var å gi utvetydige forklaringer, unngå digresjon og misforståelser. Dersom enkelte lenger oppe her ønsker svar på spørsmål av "Hva ville du sagt til..."- type, er det der du må begynne for å finne de svar du evt kan gi andre som lurer på det samme. Gå i deg selv. Bruke- og bygge opp-egen erfaringsbank , samtidig som du har evnen til å beskrive, forklare og forstå på det nivå "novisen" ligger og skape interesse hos vedkommende. Alt bygget på bla markedskunnskap, soleklare oppfatninger om egne preferanser og solid matching. Dette må ligge i bånn før du kan ha håp om å engang prøve å hjelpe andre. Eller klare å beskrive de egenskapene ved husalteret og dets musikalske ofringer som er viktigst for deg. Sistnevnte er- som du nok har sett- overskriften i herværende tråd:cool:

Orso: Da er transienter og -respons bedre ord...det og evt mangel på maskering er to av flere nøkkelfaktorer for å oppnå den troverdigheten vi alle søker fra anlegget våres. Enkelte beskriver på en litt VEL norsk måte, og trives med det. Jeg veksler mellom flere språk, men er enig i at enkelte fornorskninger i Hi-Fi er som å kalle Cola for søtvatn.. Poenget er å "takle" alle nivåer. Sant?
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Den viktigste egenskapen i mitt anlegg er at det klarer å få forskjeller til å høres forskjellig ut- helt fra mikronyanser til makro-nivå. Unike særpreg i både instrumenter såvel som stemmer må gjengis med en klarhet og troverdighet for at jeg skal klare å sette pris på akkurat den musikalske opplevelsen der og da.

Det er underordnet for meg om det låter helt riktig, for akkurat det er et spørsmål man aldri vil finne svar på med mindre man får en stuekonsert av Springsteen og bandet for referanse. Og selv da er jeg overbevist om at man blindfoldet ville sverget på at minst 3 av 10 identiske konserter ville vært urealistisk/dårligere. Slik innflytelse kan vår dagsform ha på vår oppfattelse av ting.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Flere i denne tråden kommer med bastante uttalelser om hvordan ting skal være. Som om de besitter den eneste sanne sannhet. Det er morsomt. :)


Det finnes ingen stereoanlegg som gjengir musikk "korrekt".

Musikk-gjengivelse gjennom et stereoanlegg i heimen er en illusjon.

Så hvis anlegget er medvirkende til at lytteren liker illusjonen er det bra.

Og så er det opp til lytteren hva slags illusjoner han eller hun liker å la seg forføre av.


ok, så jeg har noen bastante meninger selv også. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det viktige for meg et at det låter engasjerende, at det er morsomt å høre på musikken og at jeg blir i godt humør av å spille plater.

For meg behøves god dynamikk, et solid bassfundament og at man kan spille brukbart høyt uten at lydkvaliteten reduseres for å få til dette. Jeg liker at det høres "live" ut.

Holografi, pinpointing og ekstrem oppløsning er flott, men ikke hva som egentlig gir meg "fot", men et minimum av dette kreves naturligvis for at musikken skal høres bra ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Flere i denne tråden kommer med bastante uttalelser om hvordan ting skal være. Som om de besitter den eneste sanne sannhet. Det er morsomt. :)
Vel, hvis jeg skal koke suppe - feks spikersuppe - til meg selv, så er det ikke urimelig at jeg har bastante meninger om hvordan den skal smake. Det finnes de ganger der jeg treffer godt med balansen mellom ingrediensene. Da synes jeg at min suppe smaker sabla godt, akkurat sånn jeg vil ha det. Det trenger ikke å nødvendigvis å ha noe med om hvorvidt det er den eneste sannhet eller ei å gjøre. :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Og da inviterer man gjester - og forventer at de sier at det er den beste suppen de har smakt!
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvilken egenskap ved suppen er viktigst?
Ikke spør meg! Det må du selv bestemme. Det er din suppe og dine smaksløker/preferanse. Noen foretrekker det spicy, utvannet, tykk osv. :)

Det er helt klart en fordel hvis vi har en mal, eller referanse/standard, for hvordan suppen smake. Men jeg har til gode å se noe slik.
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
U

utgatt25555

Gjest
...at det (anlegget) formidler musikken og skaper opplevelser på en måte som passer mellom mine ører...det er deilig å være subjektiv, i opplevelsen sin...

mvh
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Egenskap(er) som er viktigst?
Etter maaange år "i bransjen", og med mange ulike anlegg & ditto filosofier bak valgene jeg har tatt, har jeg kommet til at det for MEG er den "egenskap" at høyttalerne FORSVINNER det viktigste.
(Okay, må ha både software (lp, cd osv) & hardware som holder tritt med hverandre, men det er den totale 3D-opplevelsen jeg etterstreber som viktigste parameter).

Cheers!
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
Egenskap(er) som er viktigst?
Etter maaange år "i bransjen", og med mange ulike anlegg & ditto filosofier bak valgene jeg har tatt, har jeg kommet til at det for MEG er den "egenskap" at høyttalerne FORSVINNER det viktigste.
(Okay, må ha både software (lp, cd osv) & hardware som holder tritt med hverandre, men det er den totale 3D-opplevelsen jeg etterstreber som viktigste parameter).

Cheers!
Samme her.
 
M

MusicBear

Gjest
Punkt 1, 2 og 3; at det kan gjengi menneskestemmer troverdig - noe de aller fleste høyttalere sliter fryktelig med.

Deretter blir tonal klangbalanse, få frem de dypeste toner og kunne spille høyt med minst mulig forvrengning ren bonus - dog (også dette) vanskelige oppgaver for en høyttaler.

Missunner (på en måte) folk som må/foretrekker å lytte til hodetelefoner - en perfekt verden bortsett fra mangelen av bassen/lydtrykket i kroppen. Som igjen gjør at man ikke helt får fot...
 
Topp Bunn