Hvilke høyttalere har det meste vi ønsker til en anstendig sum?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Lyngen skrev:
realist skrev:
Det er vel denne du behøver etter dine beskrivelser ;)
For fjerde gang; dette er ikke en "hvilken skal jeg kjøpe" tråd ;). Jeg er for tiden meget godt fornøyd.

tja... er du sikker på det? ;D
tenker du ikke tanken hvordan det ville vært hvis det sto et par living voice avatar obx-r der hvor microene nå regjerer...? ;D ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
eller et par Trio..........anstendig ifht hva de leverer
imo
mvh
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
LMC skrev:
eller et par Trio..........anstendig ifht hva de leverer
imo
mvh

det var dette med budsjettet til lyngen, da.
eller, oooops, jeg mente å si "budsjettet som lyngen har satt opp sånn generellt, for allmenheten". ;D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Artig tråd dette, Lyngen.! ;)
Du har det med å sette søkelyset på ting som faktisk er int for oss galinger :)

Liker utviklingen her mht hønn ;D
Uansett pris, så kommer man ikke helt i mål uten å bruke horn..
Hornbass er det eneste som kan spille sømløst sammen med en diskant, uten at delefilter er helt forskrudd og svelger unna enorme mengder strøm..
Eller at diskant står fysisk bak basselementet på baffel eller vinkles bakover..

Få klasse-A watt med litt strøm i rumpa klarer å drive de aller fleste elementer meget bra, uten delefilter innvolvert..
Få klasse-A watt er vel det eneste som makter å få frem ekte musikk, eller.?

Så drømmehøyttaleren min i prisklassen 50-60k ville vært følgende:
Kalott diskant plassert rett på baffel er bra nok, må ikke ha horn der..
Mellomtone i horn..
8-10" bass i horn..
Må klare å fremføre frekvenser ned til 30hz, eller lavere, på samme måte som resten av frekvensområdet.!
(det er ikke snakk om frekvenslinjert/målbart som sikkert mange tror)
1'ste ordens, 6 db filter (komponenter helt i toppklasse)..
Nominel impedanse på 8 ohm, aldri under noen omstendighet falle under 6 ohm..
Utseende og dimensjoner spiller ingen rolle, det er musikken som er viktigst.!

(OT)
Personlig er det SVÆRT få høyttalere jeg har hørt, som klarer å spille musikk på en "ekte" måte uten å spille forholdsvis høyt..
De få som virkelig klarer dette, som jeg har hørt, har hatt horn i en eller annen form..
(OT/)

Dette er mine tanker og refleksjoner om høyttalere..
Dessverre så vet jeg ikke om høyttalere som er tilgjengelig på bruktbørsen, eller nye modeller i den prisklassen som, Lyngen, etterspør..
Vet du om høyttalere som kunne passet min smak, i den prisklassen som, Lyngen, har oppgitt så si ifra ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.761
Antall liker
21.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke vitsen med alle disse passive delefiltrene. ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det finnes vel bare en god grunn til å bruke passivt delefilter. Forsterkere koster penger.... ;)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Valentino skrev:
Skjønner ikke vitsen med alle disse passive delefiltrene. ;D
Det har seg slik at de store gutta sitter med Klasse-A amper som koster litt penger ;D
Og rør er heller ikke gratis, men en nødvendighet for å få frem musikken 8)
Så det så.! ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.761
Antall liker
21.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gode forsterkere koster mindre enn fjonge kabler. Det er en rar verden, den hifiverdenen.

Og musikken er framme her, og vi har da horn (iallefall i navnet). 8)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Zomby_Woof skrev:
Det finnes vel bare en god grunn til å bruke passivt delefilter. Forsterkere koster penger.... ;)
Sant ;)
For min del hadde jeg passer 150k på 3-veis høyttalere + elektronisk delefilter av høvelig klasse som står i stil..
Kan få ny bil for den prisen der ::)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Rotekroken skrev:
Valentino skrev:
Skjønner ikke vitsen med alle disse passive delefiltrene. ;D
Det har seg slik at de store gutta sitter med Klasse-A amper som koster litt penger ;D
Og rør er heller ikke gratis, men en nødvendighet for å få frem musikken 8)
Så det så.! ;D
Nåja... Siden rørgutta allerede er i gang med forvrengningen sin, kan de jo alltids slenge på et fulltoneelement med 'whizzer' og et kjøleskap av et bakladerhorn med det samme. ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Valentino skrev:
Gode forsterkere koster mindre enn fjonge kabler. Det er en rar verden, den hifiverdenen.

Og musikken er framme her, og vi har da horn (iallefall i navnet). 8)
Men... Fjonge forsterkere koster mer enn gode kabler. ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rotekroken; med en slik innstilling, som er nokså megetsigende om hvordan du oppfatter hørselen hos oss andre som ikke bruker rør, så kunne det har vært verdt en orientering om hvorfor/hvordan du fant at den transistoriserte Edge GCD låt så bra da.

Det der er ikke artig engang, siden du a) misleder folk som kunne finne på å tro deg, og 2) fornærmer alle andre på HFS som har valgt en annen vei. Omtrent samme som å si at har du ikke hørt ICE så har du ikke hørt musikk. Eller; bruker du ikke vinyl, så har du ikke fått frem musikken. Like tullete åkkesom.

Mvh Vidar P
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Og en ting til, før Rotekroken får tid til å ta igjen: Nå må vi ikke spore av tråden til Lyngen.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Valentino skrev:
Gode forsterkere koster mindre enn fjonge kabler. Det er en rar verden, den hifiverdenen.

Og musikken er framme her, og vi har da horn (iallefall i navnet). 8)
hehehe.. Kunne vel ikke kommet stort lenger unna horn, enn Gjallerhorn.? :D
Hadde faktisk sett for meg ett eller annet som hadde en form for hornlading, men det er trykk kammer og firkanta kasse.?
Ikke negativt ment, men fakta jeg etterspør..
Gjallarhorn er jo et veldig fint navn på en høyttaler, men når jeg tenker på navnet så ser jeg for meg AG TRIO lookalike ;D

Er snakk om ca 150k til 3-veis høyttalere, man bruker ikke like mye i kabler.!
Holder mer enn lenge nok med Oblivion ;)

Har ikke hørt, bare hørt gode rykter om anlegget ditt ;)
Så der må jeg rett å slett melde pass, når det kommer til egen erfaring..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.761
Antall liker
21.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lenge siden sist vi fikk en dose Rotekroken-fundamentalisme her, kom jeg på ganz plötzlich. ;D
Anlegget mitt koster 120k, ikke 150.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Vidar P skrev:
Rotekroken; med en slik innstilling, som er nokså megetsigende om hvordan du oppfatter hørselen hos oss andre som ikke bruker rør, så kunne det har vært verdt en orientering om hvorfor/hvordan du fant at den transistoriserte Edge GCD låt så bra da.

Det der er ikke artig engang, siden du a) misleder folk som kunne finne på å tro deg, og 2) fornærmer alle andre på HFS som har valgt en annen vei. Omtrent samme som å si at har du ikke hørt ICE så har du ikke hørt musikk. Eller; bruker du ikke vinyl, så har du ikke fått frem musikken. Like tullete åkkesom.

Mvh Vidar P
Vidar.. Om du ikke så humoren i det jeg skrev, så er ikke det min skyld ;D
Jeg har aldri seriøst sagt at rør er bedre enn noe annet.!
Derimot så tar jeg meg lov til å spøke litt med dette, slik som i denne tråden :D

Om du vil ha min 100% ærlige mening, så er min påstand at rør i effekt er det aller viktigste for meg personlig..
En god pre kan også være laget av transistorer, men rør er å foretrekke..

Jeg har ikke rør på vinyl eller CD..
Har hatt rør på RIAA og på CD, men der er transistoren foreløpig en klar vinner..
Jeg er ikke en person som skal ha rør hele veien bare for at det er rør, jeg personlig går kun etter hva som får frem musikken på best mulig måte..

Jeg anbefaler ingen noen verdens ting her.!
Nå er det du som vrir og vrenger på en spøk, som det ser ut til at alle andre fikk med seg, foruten deg.!
Om noen spør meg, så kan jeg fortelle dem hva jeg personlig mener om ting, men de må selv sørge for å teste ut om det faller i smak hos dem selv.!
Dette har jeg alltid understreket når jeg har tatt meg tid til å anbefale noen noe, og dette vet du veldig godt, Vidar.!


Jeg har hatt en aldeles flott dag med masse humor og glede, helt til du med dine påstander ødelegger dagen for meg.!
Tusen takk skal du ha.!
Kjell
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Noen liker aktive delefiltre, andre passive...So what? Er det ikke musikken i fokus ? En kan jo klage på rør's forvrenging.. Og den er jo der. Så kan rør freakene si at de får frem den lyden de vil ha med rørskifter osv osv ..Hva da med eq ? Ikke at jeg sier at det er forvrening men er ikke det å også å "vrenge" på det opprinnelige slik at det blir sånn en trodde det var... ;)


Forøvrig...WLM høytalere.... De spilte nydelig på Leben på messa...Er det en kandidat ? :)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Valentino skrev:
Lenge siden sist vi fikk en dose Rotekroken-fundamentalisme her, kom jeg på ganz plötzlich. ;D
Anlegget mitt koster 120k, ikke 150.
Om jeg skulle valgt elektronisk delefilter, så måtte jeg hatt 6 monoblokker av samma art som jeg har i dag..
Det koster meg ca 150k totalt, eller ca 100k i tillegg til de jeg har..
Da skjønte du meg og de summene.?

Syns vi hadde en artig tråd med mye spøkefull humor, helt til Vidar P kommer på banen..
Vet ikke hva han har i mot meg, men tydelig at han har et horn i siden til meg.?
Jeg får slutte å skrive i de trådene som han vandrer i tror jeg, for jeg er ikke ute etter bråk av noe slag, men tydeligvis så er han ute etter noen å hugge hodet av.! :p
Kjell
 
M

musicus

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Valentino skrev:
Gode forsterkere koster mindre enn fjonge kabler. Det er en rar verden, den hifiverdenen.

Og musikken er framme her, og vi har da horn (iallefall i navnet). 8)
Men... Fjonge forsterkere koster mer enn gode kabler. ;)
Gode forsterkere koster mer enn fjonge kabler, mmm.... :) ....

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror ikke Vidar P vil deg vondt, Rotekroken. Det hele beror nok på en misforståelse.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Vidar.. Om du ikke så humoren i det jeg skrev, så er ikke det min skyld ;D
Jeg har aldri seriøst sagt at rør er bedre enn noe annet.!
Veldig bra spøk. Jeg skjønte den nå. Den var jo så åpenbar.

Rotekroken skrev:
Det har seg slik at de store gutta sitter med Klasse-A amper som koster litt penger ;D
Og rør er heller ikke gratis, men en nødvendighet for å få frem musikken 8)
Så det så.! ;D
Mvh Vidar P
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
Valentino skrev:
Skjønner ikke vitsen med alle disse passive delefiltrene. ;D
Det har seg slik at de store gutta sitter med Klasse-A amper som koster litt penger ;D
Og rør er heller ikke gratis, men en nødvendighet for å få frem musikken 8)
Så det så.! ;D
Må si meg enig med Vidar P og rør er ikke gratis nei, du selger vel rør vil jeg mene.

Burde ikke du være markert som bransjeaktør da eller er det noe jeg ikke forstår.

http://www.rotekroken.com/nostubes.htm

Egentlig så bare fleiper jeg ;) ;D

Mvh.KW
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Mange hårsåre her gitt... ikke at Rino har hørt om uttrykket ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Men intet koster mer enn fjonge damer...
 
U

utgatt60135

Gjest
musicus skrev:
Lyngen skrev:
emotikon skrev:
limvingen skrev:
musicus skrev:
limvingen skrev:
musicus skrev:
Marten Miles III...
mvh
Marten Miles III kjøpt på bruktbørsen ::)
Hva tenkte du på?

mvh
Tenkte ikke mere enn at det må være det absolutte beste kjøpe man kan gjøre nå. Har jo sett Marten Miles III til 45000kr.
Syk pris spør du meg.
Er verdt en del mer en det IMO :)

Men nye kommer de nok utenfor denne trådens rammer.
Men du solgte dem om jeg husker riktig? Hvordan vil du beskrive bassen de leverer?
Emotikon solgte ikke sine, det var FallenA.

Siterer noen (ikke mine egne) inntrykk fra komboen Marten Miles III/Hovland HP200P-Radia/Meridian 588, men alikevel sammenfallende.

"Noen inntrykk som sitter igjen:

Oppløsning
Anlegget høres bare så oppløst og luftig ut at det er det første som noteres i hjernebarken. Uten mulighet til å få tak i knaster/knuter/kviser i lyden, det bare løses opp og serveres til deg på en måte som forteller deg om skavanker og feil i innspillinger samtidig som du gir blaffen i dem fordi de er så naturlig en del av anlegget. Samme feeling får jeg hos EspenR, selv om nettopp det anlegget nok er et par små knepp mer oppløst. (Det mest oppløste jeg vet om)
Merkelig fenomen dette, oppløsing og avsløring som ikke låter stygt.
Kjapt
Anlegget låter så plutselig at du ikke rekker å reagere på utsving og anslag. Bassen spiller dyypt og med sånn hastighet i transientene at du ikke rekker å få med deg bassens ramling med gulvplankene før den har passert deg. Samme er det med transienter lengre opp i frekvensområdet, det er over før det har startet nærmest. Lynkjapt, direkte, plutselig og samtidig dannet.
Anti-hifi
Perspektiv, dybde, bredde og slikt sånn..... Hvor ble det av? Anlegget har en evne til å få deg til å tenke musikk og høre på musikk uten å legge merke til hifi-greiene. Ikke det at det ikke er på plass, men inntrykkene av det er borte og inntrykkene av måten det spiller helhetlig musikk på sitter fast. Sammenlignet med omsms forrige anlegg låter dette mer ensartet og sammenhengende, selv om jeg ikke reagerte på noe oppstykket ved forrige anlegg heller. Det forrige var mer "Grom, stram bass, stor varm mellomtone, tøff diskant med piff", mens dette er totalpresentasjon hvor alt låter på samme måte fra "dc til lys"

Førsteinntrykk, litt grått, litt lukket kanskje? Det holdt seg ikke da EH ble byttet ut med Telefunken, steike!! Tuberolling har noe for seg



mvh
Kom over HiFi & Musik sin anmeldelse av Martens, men det var Form Floor. Og det var nettopp den jeg hørte på Ärken. Kjente meg godt igjen i beskrivelsene så messeintrykket var vel ikke så gæli alikevel.

De skriver om en meget flott diskant og sømløs overgang til den like flotte mellomtonen. Veldig oppløst og transparent. Trekker lydbildet litt bakover. Men de syntes ikke bassen holdt samme nivå, presist hva jeg også la merke til. Ikke like nyansert og kjapp. Og ikke så fyldig klang som de kunne ha ønsket. Litt mudrete bass (mine ord). Kan virke som det er fordi de er tunet dypere enn de har godt av.

Men Miles III retter opp disse svakhetene?
 
M

musicus

Gjest
Lyngen skrev:
musicus skrev:
Lyngen skrev:
emotikon skrev:
limvingen skrev:
musicus skrev:
limvingen skrev:
musicus skrev:
Marten Miles III...
mvh
Marten Miles III kjøpt på bruktbørsen ::)
Hva tenkte du på?

mvh
Tenkte ikke mere enn at det må være det absolutte beste kjøpe man kan gjøre nå. Har jo sett Marten Miles III til 45000kr.
Syk pris spør du meg.
Er verdt en del mer en det IMO :)

Men nye kommer de nok utenfor denne trådens rammer.
Men du solgte dem om jeg husker riktig? Hvordan vil du beskrive bassen de leverer?
Emotikon solgte ikke sine, det var FallenA.

Siterer noen (ikke mine egne) inntrykk fra komboen Marten Miles III/Hovland HP200P-Radia/Meridian 588, men alikevel sammenfallende.

"Noen inntrykk som sitter igjen:

Oppløsning
Anlegget høres bare så oppløst og luftig ut at det er det første som noteres i hjernebarken. Uten mulighet til å få tak i knaster/knuter/kviser i lyden, det bare løses opp og serveres til deg på en måte som forteller deg om skavanker og feil i innspillinger samtidig som du gir blaffen i dem fordi de er så naturlig en del av anlegget. Samme feeling får jeg hos EspenR, selv om nettopp det anlegget nok er et par små knepp mer oppløst. (Det mest oppløste jeg vet om)
Merkelig fenomen dette, oppløsing og avsløring som ikke låter stygt.
Kjapt
Anlegget låter så plutselig at du ikke rekker å reagere på utsving og anslag. Bassen spiller dyypt og med sånn hastighet i transientene at du ikke rekker å få med deg bassens ramling med gulvplankene før den har passert deg. Samme er det med transienter lengre opp i frekvensområdet, det er over før det har startet nærmest. Lynkjapt, direkte, plutselig og samtidig dannet.
Anti-hifi
Perspektiv, dybde, bredde og slikt sånn..... Hvor ble det av? Anlegget har en evne til å få deg til å tenke musikk og høre på musikk uten å legge merke til hifi-greiene. Ikke det at det ikke er på plass, men inntrykkene av det er borte og inntrykkene av måten det spiller helhetlig musikk på sitter fast. Sammenlignet med omsms forrige anlegg låter dette mer ensartet og sammenhengende, selv om jeg ikke reagerte på noe oppstykket ved forrige anlegg heller. Det forrige var mer "Grom, stram bass, stor varm mellomtone, tøff diskant med piff", mens dette er totalpresentasjon hvor alt låter på samme måte fra "dc til lys"

Førsteinntrykk, litt grått, litt lukket kanskje? Det holdt seg ikke da EH ble byttet ut med Telefunken, steike!! Tuberolling har noe for seg



mvh
Kom over HiFi & Musik sin anmeldelse av Martens, men det var Form Floor. Og det var nettopp den jeg hørte på Ärken. Kjente meg godt igjen i beskrivelsene så messeintrykket var vel ikke så gæli alikevel.

De skriver om en meget flott diskant og sømløs overgang til den like flotte mellomtonen. Veldig oppløst og transparent. Trekker lydbildet litt bakover. Men de syntes ikke bassen holdt samme nivå, presist hva jeg også la merke til. Ikke like nyansert og kjapp. Og ikke så fyldig klang som de kunne ha ønsket. Litt mudrete bass (mine ord). Kan virke som det er fordi de er tunet dypere enn de har godt av.

Men Miles III retter opp disse svakhetene?
Ja! MM III er rasedyr, de krever fullgode ledd i hele kjeden for å yte max, som seg hør og bør, Form vs Miles er som moped vs halvtung sykkel. Ikke minst er det jo en viss forskjell på en messelyd (reportasje) og en "hjemme hos" lyd (Storebror´s inntrykk).

mvh

mvh
 
S

Storebror

Gjest
Lyngen skrev:
Noen ganger får jeg spørsmål om dette og hjernen går igjennom alt jeg har hørt. Men den stopper ikke opp, for ved hver mulighet så er det et eller annet minus eller prisen er "uforsvarlig". God match med rom og elektronikk er premissen.
Mener du da den beste allrounder-høyttaleren?
Altså god på alt, men ikke best på noe? Dette er så individuelt at jeg sliter med å se hvordan det skal kunne finnes en almenn enighet.

Er det så vanskelig å lage den gode høyttaleren uten å bruke svært mange penger? Eller er det slik at når en produsent lykkes så vil han uansett skru prisen såpass høyt at "du får hva du betaler for"?
Husker jeg skvatt da prisen for Gjallarhorna til Valentino kom frem, det er vel trolig at man priser høyttalere generelt etter et tenkt kost/nytte perspektiv for kjøperen? Da jeg bygget mine HFLS-1 etter oppskrift fra hififorum.nu så trodde jeg ikke det var noe særlig til elementer og råvarer. Men for å finne tilsvarende i ferdighøyttalere så koster det pæng.
Vil tro det for folk flest er en rimelig bratt kurve oppover når man passerer 50k, for den prisen bør man kunne finne sin "det meste jeg ønsker".

Anstendig pris vil jo variere fra person til person, men selv tenker jeg at taket ligger et sted på ca 50 - 60k for et middels stort rom. Skulle tro man får det aller meste for denne summen? Jeg tror faktisk ikke vi er så forskjellige når vi beskriver drømmehøyttaleren. Eller hur?
Nei har du sett! ;D Så ikke dette mens jeg skrev svaret over her, ser ut som vi er på linje når det gjelder pris.

Så kommer listen din med kriterier som jeg synes virker både litt personlig, samt motstridende.

- De må engasjere og "svinge" godt.
Har litt vansker med å linke dette punktet direkte til høyttalerens oppførsel. Engasjerende og svingende henger sammen med fart, og fart henger ofte sammen med en litt "tynn" klang og spretne høyttalere. Men dette er ikke rett for alle, og i mine ører høres for eksempel Perssons Grande Dimensjon veldig engasjerende ut.

- Være transparente.
Gjennomsiktige, nakne er ting jeg tenker på da. Jo mer transparente jo mer avslørende for hva som skjer tidligere i kjeden. Jeg er ikke så sikker på at den ultimale transparens er noe man skal jakte på i denne prisklassen, ikke minst dersom det finnes et budsjett på elektronikken også. Gjennomsiktighet er helt klart en viktig sak, det synes jeg også, men poenget er bare at den høyttaleren som er mest transparent i prisklassen ikke nødvendigvis er den som med tilsvarende priset elektronikk gir det største musikalske utbyttet.

- Klangbalansen må være bra jevn og gi naturtro klang uten å ha nevneverdig egenklang i hele spektret.
Fyldig kontra naken? Jeg mistenker at mange av oss vil ha litt fyldigere klang ett sted i kjeden, og om ikke dette gjøres på høyttalerne så istedet på forsterkere eller kilde. En snorrett frekvensgang og kort etterklang vil for noen av oss ikke oppfattes som "riktig", igjen også med tanke på prisklassen vi nå snakker om.

- Gi god kropp på instrumenter og vokaler.
Personlig enig med deg. Men her har du begynt å trekke frem personlige preferanser inn i denne almenne "best på mest" tråden. Naken og ærlig klangbalanse og god transparens blandet med god kropp? Gi og ta, dosert etter personlig smak.

- Være hurtig og dynamisk.
Horn. I prisklassen? Ikke peiling. jeg synes også at man med horn kaster mye annet som kan være viktig på båten. Selv om jeg har kost meg mye foran hornhøyttalere. På mer "vanlige" høyttalere fobinder jeg de merkene som skiller seg ut på dette med "lett på tå" frekvensgang/klangbalanse. Ofte motstridende med "godt med kropp". Før motargumentene hagler, så tenk på prisklassen vi snakker om.

- Gi tilfredstillende dypbass. 30 hz kan være tilstrekkelig etter min smak.
Ikke stativhøyttalere altså? Bare større gulvstående saker? Skal de kunne spille ned til 30Hz i lytterom eller ved målinger i lyddødt?
Mine er ned på tredvetallet i rommet, men måten disse nederste frekvensene spiller på er ikke sammenligningsbart med større gulvstående saker.

- Gi et bredt og godt fokusert lydbilde med god dybde og helst god høyde også.
Denne er tøff å få til med flere høyttalertyper. Dipoler, bipolare, horn er alle generelt dårligere på dette enn dynamiske høyttalere flest. Smal frontbaffel henger ofte sammen med gode perspektivegenskaper. Vanskelig punkt å oppfylle uten å nekte adgang til mange gode høyttalere.

- Ha den hårfine balansen mot å yte de gode innspillingene beste forhold og ikke være for slem med de dårlige.
Joda, enig. Men hvordan balansere dette mot ultimat transparens?

- Ikke gi lyttetretthet.
Igjen enig, men igjen hvordan står dette seg mot den største gjennomsiktighet? En lun fyldig klangbalanse er da bedre på dette enn en naken ærlig en?
Kan hende må man lempe på andre greier, tilsvarende å vinkle høyttalerne mindre inn mot sweetspot, for å skape mindre lyttetretthet.

- Se bra ut og ikke være for dominerende.
Kjærringpunkt! ;D I alle fall veldig personlig hvor mye man vektlegger utseendet. ;)
Men også her enig.

Hvilke høyttalere er nærmest? Eller må vi bare innse at vi er nødt til å forsake noen goder. Hvilke goder velger vi da bort? Kom med forslag om du har noen, men prøv å vær så objektiv som mulig.
Sonus Faber Cremona eller Respons Grande Dimension er høyttalere jeg tenkter først på.
Da med større fokus på naturlig kropp, enn på ultimat transparens og hurtighet / dynamikk.

Mvh
Rolf-i senga med snørr-Inge
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.796
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
- De må engasjere og "svinge" godt.
- Være transparente.
- Klangbalansen må være bra jevn og gi naturtro klang uten å ha nevneverdig egenklang i hele spektret.
- Gi god kropp på instrumenter og vokaler.
- Være hurtig og dynamisk.
- Gi tilfredstillende dypbass. 30 hz kan være tilstrekkelig etter min smak.
- Gi et bredt og godt fokusert lydbilde med god dybde og helst god høyde også.
- Ha den hårfine balansen mot å yte de gode innspillingene beste forhold og ikke være for slem med de dårlige.
- Ikke gi lyttetretthet.
- Se bra ut og ikke være for dominerende.



Har sans for Montana jeg da ::) Fornuftig skrudd sammen, relativt nøytrale av utseende (finnes nok mange som er mere "flashy") - og ikke minst bra value for money sammenliknet med det meste.
Viktig å huske at en høyttaler alene ikke yter noe som helst, og Montana har en fordel at de er grei last for de fleste forsterkere, samt mulig å få til i de fleste rom. (Krever som alt annet nøyaktig plassering for å hente ut det fulle potesialet).

30 hz uten å bli for dominerende, tja spørs hva du mener med dominerende. Dypbass forutsetter en viss størrelse hvis man ikke velger stativhøyttalere og gjemmer bort en sub eller to.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@Storebror

Bra innlegg, som gir mening for meg.
Mvh.KW
 
O

omholt

Gjest
Man kommer ikke mål med disse ønskene pr. dags dato uten akustiske tiltak eller/og lydkorreksjon. Da kan man få det meste til å spille knall bra. Å finne den perfekte høyttaleren uten å gjøre noe annet, blir en lang pilgremsferd med et utopisk landsted langt der fremme.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er da virkelig all grunn til å tro at de fleste hifientusiaster med nogenlunde muligheter for det vil sørge for at rommet de spiller i er så godt som mulig. Uansett type tiltak eller ei. Det kan iallefall låte bra også uten kommersielt tilgjengelige akustikk-produkter. Men det er off tema :)

Mvh Vidar P
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
omholt skrev:
Man kommer ikke mål med disse ønskene pr. dags dato uten akustiske tiltak eller/og lydkorreksjon. Da kan man få det meste til å spille knall bra. Å finne den perfekte høyttaleren uten å gjøre noe annet, blir en lang pilgremsferd med et utopisk landsted langt der fremme.
Fint at du sitter med fasiten 8)
 
M

musicus

Gjest
Vidar P skrev:
Det er da virkelig all grunn til å tro at de fleste hifientusiaster med nogenlunde muligheter for det vil sørge for at rommet de spiller i er så godt som mulig. Uansett type tiltak eller ei. Det kan iallefall låte bra også uten kommersielt tilgjengelige akustikk-produkter. Men det er off tema :)

Mvh Vidar P
Vel talt Vidar P, helt enig!...

mvh
 
O

omholt

Gjest
Vidar P skrev:
Det er da virkelig all grunn til å tro at de fleste hifientusiaster med nogenlunde muligheter for det vil sørge for at rommet de spiller i er så godt som mulig. Uansett type tiltak eller ei. Det kan iallefall låte bra også uten kommersielt tilgjengelige akustikk-produkter. Men det er off tema :)

Mvh Vidar P
Er enig at man kan få det til å spille bra i rom uten tiltak, men jeg tror man uansett går glipp av noe. Kommer også mye ann på rommet. Noe er heldig og har et rom med lite stående bølger. Høyttalere med kontrollert sprednings mønster er også enklere å få til. Kanskje ikke tilfeldig at jeg synes Von Schweikert var muligens de beste på Horten messen?

Tror nok uansett de fleste er enig om at et godt akustisk rom vil bidra ytterligere positivt. Det er stor forskjell på konsert saler.
 
U

utgatt60135

Gjest
Veldig bra innlegg RoDa (for meg er du han så..) :) :). Du setter et veldig flott perspektiv på dilemmaer og kompromisser en må forholde seg til. For jeg tror du langt på vei har rett.

Storebror skrev:
Lyngen skrev:
Noen ganger får jeg spørsmål om dette og hjernen går igjennom alt jeg har hørt. Men den stopper ikke opp, for ved hver mulighet så er det et eller annet minus eller prisen er "uforsvarlig". God match med rom og elektronikk er premissen.
Mener du da den beste allrounder-høyttaleren?
Altså god på alt, men ikke best på noe? Dette er så individuelt at jeg sliter med å se hvordan det skal kunne finnes en almenn enighet.
Ja, det må være en allroundhøyttaler for min del. Ja, det er slett ikke lett men det er interessant å se hvordan andre tenker (slik som ditt innlegg).



- De må engasjere og "svinge" godt.
Har litt vansker med å linke dette punktet direkte til høyttalerens oppførsel. Engasjerende og svingende henger sammen med fart, og fart henger ofte sammen med en litt "tynn" klang og spretne høyttalere. Men dette er ikke rett for alle, og i mine ører høres for eksempel Perssons Grande Dimensjon veldig engasjerende ut.
Som jeg skrev tidligere så var det et uttrykk for det viktigste med HiFi: Å bli engasjert av musikken via anlegget. Få frem store smil og gjerne våte øyekroker. På en måte blir jo dette summen av nesten alle goder.


- Være transparente.
Gjennomsiktige, nakne er ting jeg tenker på da. Jo mer transparente jo mer avslørende for hva som skjer tidligere i kjeden. Jeg er ikke så sikker på at den ultimale transparens er noe man skal jakte på i denne prisklassen, ikke minst dersom det finnes et budsjett på elektronikken også. Gjennomsiktighet er helt klart en viktig sak, det synes jeg også, men poenget er bare at den høyttaleren som er mest transparent i prisklassen ikke nødvendigvis er den som med tilsvarende priset elektronikk gir det største musikalske utbyttet.
Du har et godt poeng med transparens og kvaliteten på elektronikken. Men er usikker på om det egentlig trenger å være så problematisk. ML Vantage er den beste på dette feltet tror jeg og opplever de som veldig musikalske. Nakent lydbilde kombinert med sort bakteppe gjør at i allefall jeg blir dradd utrolig godt inn i musikken. Jeg har en venn som har ML og jeg synes ikke de er så slemme med mindre gode innspillinger egentlig, godt hørbart men de står ikke frem som dirkekte fæle. Men hører man mye på dårlige innspillinger i sweetspot så ville jeg også heller anbefale Cremona. De er klart bedre på rock, imo. Mens Vantage er bedre på akustisk om kvaliteten er god nok ellers, imo.
- Klangbalansen må være bra jevn og gi naturtro klang uten å ha nevneverdig egenklang i hele spektret.
Fyldig kontra naken? Jeg mistenker at mange av oss vil ha litt fyldigere klang ett sted i kjeden, og om ikke dette gjøres på høyttalerne så istedet på forsterkere eller kilde. En snorrett frekvensgang og kort etterklang vil for noen av oss ikke oppfattes som "riktig", igjen også med tanke på prisklassen vi nå snakker om.
Tenkte ikke på fyldig kontra nakent her untatt at "kropp" er endel av naturtro. Kropp blir ofte synonymt med fylde tror jeg - så da har du litt rett alikevel ;D. Veldig transparente høyttalere har nok godt av litt fylde et sted i elektronikken ja.

- Være hurtig og dynamisk.
Horn. I prisklassen? Ikke peiling. jeg synes også at man med horn kaster mye annet som kan være viktig på båten. Selv om jeg har kost meg mye foran hornhøyttalere. På mer "vanlige" høyttalere fobinder jeg de merkene som skiller seg ut på dette med "lett på tå" frekvensgang/klangbalanse. Ofte motstridende med "godt med kropp". Før motargumentene hagler, så tenk på prisklassen vi snakker om.
Horn er gode (best) på dette ja, men dynamiske er gode nok, imo :). Vet ikke om dette har så mye med frekvensgang å gjøre men ellers enig. Mine microer er hurtige og har bra kropp på tonene og jeg tror de har ganske så jevn kurve. De tilfredstiller faktisk de fleste "krav", men min "drømmehøyttaler" er gulvstående uten bruk av sub. Prisklassen vil jeg definere som høy, hvor man burde få veldig mye for pengene. Vi snakker om ca 90% opp til taket?
- Gi tilfredstillende dypbass. 30 hz kan være tilstrekkelig etter min smak.
Ikke stativhøyttalere altså? Bare større gulvstående saker? Skal de kunne spille ned til 30Hz i lytterom eller ved målinger i lyddødt?
Mine er ned på tredvetallet i rommet, men måten disse nederste frekvensene spiller på er ikke sammenligningsbart med større gulvstående saker.
Nei, stativhøyttalere gir for lite dype toner med nok trøkk. Og "drømmehøyttaleren" gir mer høyde på lydbildet også. Men ikke et viktig parameter.
- Gi et bredt og godt fokusert lydbilde med god dybde og helst god høyde også.
Denne er tøff å få til med flere høyttalertyper. Dipoler, bipolare, horn er alle generelt dårligere på dette enn dynamiske høyttalere flest. Smal frontbaffel henger ofte sammen med gode perspektivegenskaper. Vanskelig punkt å oppfylle uten å nekte adgang til mange gode høyttalere.
Enig, bortsett fra dybde. Med mange høyttalere mener du vel å få frem større romakusikk. Men det blir for dyrt :-\.
- Ha den hårfine balansen mot å yte de gode innspillingene beste forhold og ikke være for slem med de dårlige.
Joda, enig. Men hvordan balansere dette mot ultimat transparens?
Ja - det er en hårfin balanse. Kanskje smartest å være et hakk på den sikre siden.
- Ikke gi lyttetretthet.
Igjen enig, men igjen hvordan står dette seg mot den største gjennomsiktighet? En lun fyldig klangbalanse er da bedre på dette enn en naken ærlig en?
Kan hende må man lempe på andre greier, tilsvarende å vinkle høyttalerne mindre inn mot sweetspot, for å skape mindre lyttetretthet.
Det var jo det siste jeg gjorde med stort hell :).
Hvilke høyttalere er nærmest? Eller må vi bare innse at vi er nødt til å forsake noen goder. Hvilke goder velger vi da bort? Kom med forslag om du har noen, men prøv å vær så objektiv som mulig.
Sonus Faber Cremona eller Respons Grande Dimension er høyttalere jeg tenkter først på.
Da med større fokus på naturlig kropp, enn på ultimat transparens og hurtighet / dynamikk.
Da har du gjort et klart valg på den ene siden- et personlig godt valg. Jeg ville gjerne ha valgt et sted i midten om mulig. Spørsmålet er hvem det kan være. Er Audio Physics Virgo 5 langt unna?
 
O

omholt

Gjest
Anonym skrev:
omholt skrev:
Man kommer ikke mål med disse ønskene pr. dags dato uten akustiske tiltak eller/og lydkorreksjon. Da kan man få det meste til å spille knall bra. Å finne den perfekte høyttaleren uten å gjøre noe annet, blir en lang pilgremsferd med et utopisk landsted langt der fremme.
Fint at du sitter med fasiten 8)
Hvorfor ikke komme med noen gode mot argumenter framfor å være sarkastisk?
Alle som jobber med lyd i profesjonell sammenheng vil nikke annerkjende til at akustikken og kontroll på refleksjoner/stående bølger/tidsforsinkelse er ekstremt viktig. Hifi folket føler seg derimot tråkket på trærne. God møblering er en ting, men det kan ikke på ingen måte erstatte akustiske remedier. Om PC lydkorreksjon kan gjør det, vet jeg ikke enda. Har inntrykk av at en kombinasjon der begge deler brukes er det absolutt beste.
 
U

utgatt60135

Gjest
omholt skrev:
Vidar P skrev:
Det er da virkelig all grunn til å tro at de fleste hifientusiaster med nogenlunde muligheter for det vil sørge for at rommet de spiller i er så godt som mulig. Uansett type tiltak eller ei. Det kan iallefall låte bra også uten kommersielt tilgjengelige akustikk-produkter. Men det er off tema :)

Mvh Vidar P
Er enig at man kan få det til å spille bra i rom uten tiltak, men jeg tror man uansett går glipp av noe. Kommer også mye ann på rommet. Noe er heldig og har et rom med lite stående bølger. Høyttalere med kontrollert sprednings mønster er også enklere å få til. Kanskje ikke tilfeldig at jeg synes Von Schweikert var muligens de beste på Horten messen?

Tror nok uansett de fleste er enig om at et godt akustisk rom vil bidra ytterligere positivt. Det er stor forskjell på konsert saler.
Jeg synes en kar sa det fortreffelig: Liker du å oppholde deg og prate i rommet så burde du få god lyd fra et musikkanlegg også. Men bass - hvor bølgene møtes- er et eget kapitel :-\ :).
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
...Tror nok uansett de fleste er enig om at et godt akustisk rom vil bidra ytterligere positivt. Det er stor forskjell på konsert saler.
Tror du misforstår meg; det er ikke slik at jeg mener at god romakustikk ikke er viktig. Jeg mener bare at det slett ikke alltid er nødvendig med kommersielle akustikkprodukter for å få det til.
Selv jeg er jo enig med deg i at et akustisk sett godt rom vil bidra positivt. Det jeg sier er at for mange så er det ikke nødvendig eller sågar ønskelig med akustikkplater o.l. for å oppnå god akustikk; mange vil ha såpass god akustikk i sine møblerte rom at hifi fungerer utmerket som det er. Uten ytterligere "korreksjoner".

Andre igjen vil kunne ha mer nytte av kommersielle akustikkremedier. Rom er så forskjellige; noen bor i små blokkleiligheter bygd i betong, andre i store eneboliger bygd med bindingsverk, noen har nakent interiør andre har rom fulle av møbler, tepper, planter, bokhyller etc. Det er ikke å undres over at behovet for akustikkremedier er forskjellig, og det er imo en grov overforenkling å hevde at akustikkbehandling ved kommersielle remedier alltid er nødvendig for å utnytte hifi til fulle, slik du antydet i ditt første innlegg;

omholt skrev:
Man kommer ikke mål med disse ønskene pr. dags dato uten akustiske tiltak eller/og lydkorreksjon. Da kan man få det meste til å spille knall bra....
Så må vi heller ikke glemme at noen har høyttalere som fungerer best i "normalt" livlige romomgivelser, for disse vil akustikktiltak potensielt forverre f.eks livet og engasjementet. Andre igjen har tytet altfor store høyttalere inn i altfor små rom, eller høyttalere som ikke passer klangmessig i rommet, og vil kunne oppleve noe bedring ved å usynliggjøre rommet i størst mulig grad med kommersielle akustikktiltak.

Nei, ting er så forskjellige rundtom. Akustikk, rom, elektronikk, lyttevaner, preferanser og smak etc. Hvilket bringer meg til topic; det er i beste fall svimlende optimistisk å se for seg at det fins noe slikt som en høyttaler eller en liten gruppe høyttalere som er "best" for alle innen et gitt budsjett.

Mvh Vidar P
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
omholt skrev:
Anonym skrev:
omholt skrev:
Man kommer ikke mål med disse ønskene pr. dags dato uten akustiske tiltak eller/og lydkorreksjon. Da kan man få det meste til å spille knall bra. Å finne den perfekte høyttaleren uten å gjøre noe annet, blir en lang pilgremsferd med et utopisk landsted langt der fremme.
Fint at du sitter med fasiten 8)
Hvorfor ikke komme med noen gode mot argumenter framfor å være sarkastisk?
Alle som jobber med lyd i profesjonell sammenheng vil nikke annerkjende til at akustikken og kontroll på refleksjoner/stående bølger/tidsforsinkelse er ekstremt viktig. Hifi folket føler seg derimot tråkket på trærne. God møblering er en ting, men det kan ikke på ingen måte erstatte akustiske remedier. Om PC lydkorreksjon kan gjør det, vet jeg ikke enda. Har inntrykk av at en kombinasjon der begge deler brukes er det absolutt beste.
Nå finnes det jo flere høyttalere som er konstruert for å spille med rommet, vil det da ikke være mulig å oppnå god lyd med de? Tenker da Klipsch, AN og Carlson
 
Topp Bunn