Lyngen skrev:
Noen ganger får jeg spørsmål om dette og hjernen går igjennom alt jeg har hørt. Men den stopper ikke opp, for ved hver mulighet så er det et eller annet minus eller prisen er "uforsvarlig". God match med rom og elektronikk er premissen.
Mener du da den beste allrounder-høyttaleren?
Altså god på alt, men ikke best på noe? Dette er så individuelt at jeg sliter med å se hvordan det skal kunne finnes en almenn enighet.
Er det så vanskelig å lage den gode høyttaleren uten å bruke svært mange penger? Eller er det slik at når en produsent lykkes så vil han uansett skru prisen såpass høyt at "du får hva du betaler for"?
Husker jeg skvatt da prisen for Gjallarhorna til Valentino kom frem, det er vel trolig at man priser høyttalere generelt etter et tenkt kost/nytte perspektiv for kjøperen? Da jeg bygget mine HFLS-1 etter oppskrift fra hififorum.nu så trodde jeg ikke det var noe særlig til elementer og råvarer. Men for å finne tilsvarende i ferdighøyttalere så koster det pæng.
Vil tro det for folk flest er en rimelig bratt kurve oppover når man passerer 50k, for den prisen bør man kunne finne sin "det meste jeg ønsker".
Anstendig pris vil jo variere fra person til person, men selv tenker jeg at taket ligger et sted på ca 50 - 60k for et middels stort rom. Skulle tro man får det aller meste for denne summen? Jeg tror faktisk ikke vi er så forskjellige når vi beskriver drømmehøyttaleren. Eller hur?
Nei har du sett! ;D Så ikke dette mens jeg skrev svaret over her, ser ut som vi er på linje når det gjelder pris.
Så kommer listen din med kriterier som jeg synes virker både litt personlig, samt motstridende.
- De må engasjere og "svinge" godt.
Har litt vansker med å linke dette punktet direkte til høyttalerens oppførsel. Engasjerende og svingende henger sammen med fart, og fart henger ofte sammen med en litt "tynn" klang og spretne høyttalere. Men dette er ikke rett for alle, og i mine ører høres for eksempel Perssons Grande Dimensjon veldig engasjerende ut.
Gjennomsiktige, nakne er ting jeg tenker på da. Jo mer transparente jo mer avslørende for hva som skjer tidligere i kjeden. Jeg er ikke så sikker på at den ultimale transparens er noe man skal jakte på i denne prisklassen, ikke minst dersom det finnes et budsjett på elektronikken også. Gjennomsiktighet er helt klart en viktig sak, det synes jeg også, men poenget er bare at den høyttaleren som er mest transparent i prisklassen ikke nødvendigvis er den som med tilsvarende priset elektronikk gir det største musikalske utbyttet.
- Klangbalansen må være bra jevn og gi naturtro klang uten å ha nevneverdig egenklang i hele spektret.
Fyldig kontra naken? Jeg mistenker at mange av oss vil ha litt fyldigere klang ett sted i kjeden, og om ikke dette gjøres på høyttalerne så istedet på forsterkere eller kilde. En snorrett frekvensgang og kort etterklang vil for noen av oss ikke oppfattes som "riktig", igjen også med tanke på prisklassen vi nå snakker om.
- Gi god kropp på instrumenter og vokaler.
Personlig enig med deg. Men her har du begynt å trekke frem personlige preferanser inn i denne almenne "best på mest" tråden. Naken og ærlig klangbalanse og god transparens blandet med god kropp? Gi og ta, dosert etter personlig smak.
- Være hurtig og dynamisk.
Horn. I prisklassen? Ikke peiling. jeg synes også at man med horn kaster mye annet som kan være viktig på båten. Selv om jeg har kost meg mye foran hornhøyttalere. På mer "vanlige" høyttalere fobinder jeg de merkene som skiller seg ut på dette med "lett på tå" frekvensgang/klangbalanse. Ofte motstridende med "godt med kropp". Før motargumentene hagler, så tenk på prisklassen vi snakker om.
- Gi tilfredstillende dypbass. 30 hz kan være tilstrekkelig etter min smak.
Ikke stativhøyttalere altså? Bare større gulvstående saker? Skal de kunne spille ned til 30Hz i lytterom eller ved målinger i lyddødt?
Mine er ned på tredvetallet i rommet, men måten disse nederste frekvensene spiller på er ikke sammenligningsbart med større gulvstående saker.
- Gi et bredt og godt fokusert lydbilde med god dybde og helst god høyde også.
Denne er tøff å få til med flere høyttalertyper. Dipoler, bipolare, horn er alle generelt dårligere på dette enn dynamiske høyttalere flest. Smal frontbaffel henger ofte sammen med gode perspektivegenskaper. Vanskelig punkt å oppfylle uten å nekte adgang til mange gode høyttalere.
- Ha den hårfine balansen mot å yte de gode innspillingene beste forhold og ikke være for slem med de dårlige.
Joda, enig. Men hvordan balansere dette mot ultimat transparens?
Igjen enig, men igjen hvordan står dette seg mot den største gjennomsiktighet? En lun fyldig klangbalanse er da bedre på dette enn en naken ærlig en?
Kan hende må man lempe på andre greier, tilsvarende å vinkle høyttalerne mindre inn mot sweetspot, for å skape mindre lyttetretthet.
- Se bra ut og ikke være for dominerende.
Kjærringpunkt! ;D I alle fall veldig personlig hvor mye man vektlegger utseendet.
Men også her enig.
Hvilke høyttalere er nærmest? Eller må vi bare innse at vi er nødt til å forsake noen goder. Hvilke goder velger vi da bort? Kom med forslag om du har noen, men prøv å vær så objektiv som mulig.
Sonus Faber Cremona eller Respons Grande Dimension er høyttalere jeg tenkter først på.
Da med større fokus på naturlig kropp, enn på ultimat transparens og hurtighet / dynamikk.
Mvh
Rolf-i senga med snørr-Inge