Hvilke høyttalere har det meste vi ønsker til en anstendig sum?

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Innlegg
190
Antall liker
0
>Hvilke høyttalere har det meste vi ønsker til en anstendig sum?

Utvilsomt Snell Acoustic XA90.

En genial konstruksjon jeg ikke fatter så få benytter seg av.. Hver høyttaler består av 8 elementer, blant annet 2 subwoofere som er aktivt drevet. De spiller med så enorm dybde og man får følelsen av å lytte til en utømmelig kilde. En fantstisk klarhet og åpenhet.

De beste høyttalerne jeg har lyttet til.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Lyngen skrev:
ch skrev:
Jo mer presist og veldefinert, jo mer positivt oppfattes dette.
Ja, klart det. Hvorfor ikke komme så nær virkeligheten som mulig? Det er jo det HiFi er.
Hei Lyngen, jeg begynte å tenke mer kritisk på dette med stereoperspektiv etter den tråden om lyd utenfor høyttalerne som jeg tror du startet.
Jeg (blant noen få andre) hører ikke noe særlig utenfor høyttalerne og etter responsen å dømme skulle en tro at om det ikke var noe galt med ørene våre, var det i hvert fall med anlegget - satt litt på spissen.

Jeg har siden konkludert at det er musikalsk lite signifikant hvor bikkja til Waters er, og bryr meg lite om det.
Men skal jeg tolke deg slik at jo lenger utenfor høyttalerne bikkja er, jo bedre?
Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kan vite hvordan virkeligheten er f.eks. i forhold til platen til Waters.

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Den bikkja til Waters har jeg ingen forhold til, ikke vet jeg hvor den er og ikke bryr det meg heller(men det er Q-sound). Har plata men har spilt den lite.

Jeg hadde orkestre i tankene og at jeg synes det å høre god dybde og god presisjon i lydbildet er posistivt for musikkopplevelsen. Det betyr ikke at man sitter å analyserer hvor de sitter og spiller, men den totale opplevelsen blir mer ekte. Hvor virkelighetsnært anlegget spiller i form av 3D synes jeg ikke er viktig så lenge man får en god illusjon av en scene med musikere rundt omkring. Mange andre aspektre betyr mye mer for det musikalske. Å eventuelt høre at det er galt å like god og realistisk inklusivt 3D/fokus lyd blir snålt når det kommer fra HiFi folk. Når man slapper av og nyter musikken konsenteret så får man automatisk lydkvalitetene med på kjøpet. Jeg ser ikke at det trenger å være noen motsetning mellom å like god lyd på alle plan og ren musikkglede. Det første fører til siste.

Men så må man passe på å ikke bli sur om noen plater ikke er ideelle :).
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Uten å ha lyttet til noen av dem, er Marten Miles 3, Sonus Faber Cremona, Audio Physic Virgo V og Kef 205/2 mine favoritter i dette prissegmentet.

Bor i blokk, så jeg ønsker ikke jordskjelvbass. Men realistisk nivå på akustiske bassinstrumenter i klassisk og jazz er nødvendig. Tar derfor med Guarneri Homage/Cremona Auditor M og Reference 203/2 som alternativ.

Lyngen var også inne på Audio Physic Virgo V, uten å få noe respons. Hvordan vil denne måle seg med de nevnte kandidatene?

Hvilke av disse høyttalerene er minst kresne på elektronikk. Hvem passer best med klangnøytrale transistorer, og hvem krever månedsvis med rørbytter for å låte bra?
 
Topp Bunn