O
omholt
Gjest
Hva bør de av oss som røyker pipe gå for?
Off-topic: Dali Euphonia MS4 synes jeg er en knakende god høyttaler.
Off-topic: Dali Euphonia MS4 synes jeg er en knakende god høyttaler.
On the contrary; Tannoy Glenair 10 eller 15 vil være "just the ticket" for mange. Disse DC'ene fra Tannoy er litt "glemte" og noen ganger undervurderte høyttalere! Moderne klassikere; har trollbundet lyttere i 50 år; teknologien hos Tannoy står ikke tilbake for noen; aller minst for enkelte jalla-balla-produsenter uten engang evne til å lage egne elementer; dette er høyttalere fra folk som gjennom generasjoner vet mer om det å lage høyttalere enn antakelig hele HFS tilsammen.Rojoh skrev:Glem Tannoy. Det er kun for folk som røyker sigar og driver med andre politiske ukorrektheter.Lyngen skrev:Hvordan klarer Tannoy Glenair seg mot disse igjen? Er deres svakkhet nøytralitet?
Mvh. J8)han
Er jo egentlig helt enig.Vidar P skrev:On the contrary; Tannoy Glenair 10 eller 15 vil være "just the ticket" for mange. Disse DC'ene fra Tannoy er litt "glemte" og noen ganger undervurderte høyttalere! Moderne klassikere; har trollbundet lyttere i 50 år; teknologien hos Tannoy står ikke tilbake for noen; aller minst for enkelte jalla-ball-produsenter uten engang evne til å lage egne elementer; dette er høyttalere fra folk som vet mer om det å lage høyttalere enn antakelig hele HFS tilsammen.Rojoh skrev:Glem Tannoy. Det er kun for folk som røyker sigar og driver med andre politiske ukorrektheter.Lyngen skrev:Hvordan klarer Tannoy Glenair seg mot disse igjen? Er deres svakkhet nøytralitet?
Mvh. J8)han
Unnskyld at jeg sier det.
Mvh Vidar P
Noe som både er korrigert og kalibrert?omholt skrev:Hva bør de av oss som røyker pipe gå for?
Orion låter utvilsomt bra.Rojoh skrev:Linkwitz Orion er en god kandidat som nok skårer jevnt høyt på de kriteriene du stilte opp i første innlegg til god pris.Lyngen skrev:Ser i allefall at målet med tråden er rent ut i sanden. Forøvrig så spiller B&W med musikk så bare det så. Ergo er det en musikalske høyttalere. "HiFi" vs "musikalske"? HiFi betyr høy toverdighet og alle spiller musikk.ch skrev:Å skille høytalere fra rommet (= akustikken) er nesten meningsløst.Lyngen skrev:DALI Euphonia MS4 og B&W 803s er jo gode. Chario Ursa major har jeg ikke hørt. Hva mente de var bedre enn Cremona?
Jeg etterlyser sammenligninger. Alfor sjeldent merkelig nok. Det er jo da vi virkelig finner forskjellene og kan si noe om hva man bør tenke på når det gjelder parring med resten.
Akustikkdiskusjoner kan dere ta andre steder!
Forøvrig er MS4 en musikalsk høytaler, mens 802D og 803D ikke er det, hørt hos Hifi klubben.
mvh
Mvh. Johan
Jeg tror faktisk jeg har funnet noe som i stor grad samsvarer med mine ønsker. De få gangene jeg tviler, det er når jeg ikke har anlegget på. En helhjertet anbefaling herfra, men er selvsagt innforstått at ikke alle vil falle pladask - i alle fall ikke med en gang.Vidar P skrev:Johan; nå først så jeg signaturen din ja Tenkte i et forvirret øyeblikk at du var seriøs jeg
Mvh Vidar P
Problemet er nok demomuligheter. Et svært kapabelt system imho.Anonym skrev:Orion låter utvilsomt bra.Rojoh skrev:Linkwitz Orion er en god kandidat som nok skårer jevnt høyt på de kriteriene du stilte opp i første innlegg til god pris.Lyngen skrev:Ser i allefall at målet med tråden er rent ut i sanden. Forøvrig så spiller B&W med musikk så bare det så. Ergo er det en musikalske høyttalere. "HiFi" vs "musikalske"? HiFi betyr høy toverdighet og alle spiller musikk.ch skrev:Å skille høytalere fra rommet (= akustikken) er nesten meningsløst.Lyngen skrev:DALI Euphonia MS4 og B&W 803s er jo gode. Chario Ursa major har jeg ikke hørt. Hva mente de var bedre enn Cremona?
Jeg etterlyser sammenligninger. Alfor sjeldent merkelig nok. Det er jo da vi virkelig finner forskjellene og kan si noe om hva man bør tenke på når det gjelder parring med resten.
Akustikkdiskusjoner kan dere ta andre steder!
Forøvrig er MS4 en musikalsk høytaler, mens 802D og 803D ikke er det, hørt hos Hifi klubben.
mvh
Mvh. Johan
Kan populariteten til små to-veis monitorer med begrenset dynamikk og bass men med meget godt 3D stereoperspektiv være et symptom på dette?Vidar P skrev:Ch; interessant hypotese og innfallsvinkel; jeg tenkte just litt over hva du sa; hva savner man når man ofte med det meste av hifi? Etter å ha vært på konsert mener jeg? Jo... bombe... dynamikk og klangrikdom. Akkurat som du sier.ch skrev:Gå på konserter med akustisk musikk, så hører du fort at nesten all hifi gjør dette.Lyngen skrev:Er det mulig å få bedre plasseringsdefinisjon enn virkeligheten?
Og ofte på bekostning av dynamikk og klang.
Det er grunnen til at så mye hifi lyder umusikalsk er min lille hypotese for tiden.
mvh
En interessant hypotese; jeg skal reflektere over den.
En ting er sikkert; man reflekterer sjelden over mangel på pinpoint, luft og perspektiv hjemme etter en konsert... iallefall gjør ikke jeg det.
Jeg mener ikke å påstå at en ikke hører hvor lyden kommer fra i en live setting. Tvert i mot.Lyngen skrev:Helt uenig...ch skrev:Gå på konserter med akustisk musikk, så hører du fort at nesten all hifi gjør dette.Lyngen skrev:Er det mulig å få bedre plasseringsdefinisjon enn virkeligheten?
Og ofte på bekostning av dynamikk og klang.
Det er grunnen til at så mye hifi lyder umusikalsk er min lille hypotese for tiden.
mvh
Det er da ikke noe problem å høre hvor lyden kommer fra på en scene med mindre du er langt ute i salen. Det er ikke mikrofonene.
ch skrev:Lyngen skrev:Helt uenig...ch skrev:Gå på konserter med akustisk musikk, så hører du fort at nesten all hifi gjør dette.Lyngen skrev:Er det mulig å få bedre plasseringsdefinisjon enn virkeligheten?
Og ofte på bekostning av dynamikk og klang.
Det er grunnen til at så mye hifi lyder umusikalsk er min lille hypotese for tiden.
mvh
Det er da ikke noe problem å høre hvor lyden kommer fra på en scene med mindre du er langt ute i salen. Det er ikke mikrofonene.
Jeg mener ikke å påstå at en ikke hører hvor lyden kommer fra i en live setting. Tvert i mot.
Det jeg observerer er at HiFi "overdriver" - om en kan si det slik - fenomenet. Ting er mer presist, eller nøyaktig pin-point lokalisert i et stereobilde hjemme, enn det jeg hører live.
mvh
Men leser du ikke hva jeg skriver? Tror du ikke at det er mye lettere å pinpointe hvis du hadde stått der hovedmikrofonene oftes er plasserte? Om jeg ikke husker helt feil så er det høyt oppe rett bak dirigenten. Jeg er i allefall rimelig sikker på at plasseringer høres mye tydelig ut der og det er derfor du oppfatter fenomenet som overdrivet. Jeg tror alså ikke at HiFi overdriver.ch skrev:Jeg mener ikke å påstå at en ikke hører hvor lyden kommer fra i en live setting. Tvert i mot.Lyngen skrev:Helt uenig...ch skrev:Gå på konserter med akustisk musikk, så hører du fort at nesten all hifi gjør dette.Lyngen skrev:Er det mulig å få bedre plasseringsdefinisjon enn virkeligheten?
Og ofte på bekostning av dynamikk og klang.
Det er grunnen til at så mye hifi lyder umusikalsk er min lille hypotese for tiden.
mvh
Det er da ikke noe problem å høre hvor lyden kommer fra på en scene med mindre du er langt ute i salen. Det er ikke mikrofonene.
Det jeg observerer er at HiFi "overdriver" - om en kan si det slik - fenomenet. Ting er mer presist, eller nøyaktig pin-point lokalisert i et stereobilde hjemme, enn det jeg hører live.
mvh
Det er akkurat hva gode anlegg gjør - og det har lite med lys klangbalanse å gjøre.Stereoen min pinpointer hvis opptaket pinpointer
Jeg synes faktisk at denne tråden bør fokusere på hvilke høyttalere som står best på egne ben, uavhengig av hjelp med akustikkontroll.omholt skrev:Ikke meningen å dra tråden i en annen retning, men jeg tror bare ikke du kommer i mål i forhold til dine ønsker uten god akustikk. Så sant du ikke har et særdeles bra rom vel og merke.Lyngen skrev:Akustikkdiskusjoner kan dere ta andre steder!
Forlatt Sonus Faber klubben Val ? Pga at Hr. Serbelin har startet noe annet ?Valentino skrev:Jeg prøver igjen. De nye Kef Reference. Alle som en.
Vil de gi like mye bass (og dypbass) som andre alternativer? Fint å ha muligheten til å spille høyt også uten å synes at noe mangler.Mbare skrev:*host* Magnepan 3.6? *host* :
Trenger du så mange muligheter da. :Lyngen skrev:Vil de gi like mye bass (og dypbass) som andre alternativer? Fint å ha muligheten til å spille høyt også uten å synes at noe mangler.Mbare skrev:*host* Magnepan 3.6? *host* :
Men vet ikke helt om de tilfredstiller siste krav om at de er pene og ikke dominerende :.
Det samme gjelder Quad.
Synd det er så få muligheter til å få hørt Kef :-\.
Beklager ot, men hva er prisen på Kef Ref 207.2 ?KW skrev:Trenger du så mange muligheter da. :Lyngen skrev:Vil de gi like mye bass (og dypbass) som andre alternativer? Fint å ha muligheten til å spille høyt også uten å synes at noe mangler.Mbare skrev:*host* Magnepan 3.6? *host* :
Men vet ikke helt om de tilfredstiller siste krav om at de er pene og ikke dominerende :.
Det samme gjelder Quad.
Synd det er så få muligheter til å få hørt Kef :-\.
Sender deg en PM!
Mvh.KW
Synes å huske at de lå rundt prisen på en ny VW Golf ?Karma skrev:Beklager ot, men hva er prisen på Kef Ref 207.2 ?KW skrev:Trenger du så mange muligheter da. :Lyngen skrev:Vil de gi like mye bass (og dypbass) som andre alternativer? Fint å ha muligheten til å spille høyt også uten å synes at noe mangler.Mbare skrev:*host* Magnepan 3.6? *host* :
Men vet ikke helt om de tilfredstiller siste krav om at de er pene og ikke dominerende :.
Det samme gjelder Quad.
Synd det er så få muligheter til å få hørt Kef :-\.
Sender deg en PM!
Mvh.KW
La oss si at vi kunne ha satt opp alle høyttalerne på nøytral elektronikk i et bra rom. Da kunne vi ha sett hvilke styrker og svakheter de kan ha opp mot hverandre. For det er jo slik at ikke alle er like gode på ulike områder rett og slett. Så noen umulig oppgave burde det ikke være. Hvis vi hadde lyttet blindt med samme musikk da så hadde vi kanskje funnet klare likhetstrekk på vurderingene? Fidelity gjengen klarer det visstnok utmerket selv om de også sikkert har personlige preferanser. Problemet vårt er vel at vi ikke får testet slik de kan.Vidar P skrev:Men hvilken høyttaler har det meste for de fleste? Ikke vet jeg iallefall. Jeg er ikke "de fleste". Og nevnte gruppe har hverken samme rom, smak eller elektronikk. Så uhøytidelig eller ei så er det en umulig oppgave å besvare trådens spørsmål med noen grad av treffsikkerhet. Iallefall for de fleste.
Mvh Vidar P
3.6 er specca til 34hz, som burde være nok? Og jeg tror du kan spille høyt nok, så lenge du ikke skal bruke det til PA-anlegg. Om de er pene og ikke dominerende? Nja... De er lette å flytte på, da, så selv om de bør stå metern fra bakvegg til musikkbruk, så kan de jo settes inn til veggen når de ikke skal brukes, da.Lyngen skrev:Vil de gi like mye bass (og dypbass) som andre alternativer? Fint å ha muligheten til å spille høyt også uten å synes at noe mangler.Mbare skrev:*host* Magnepan 3.6? *host* :
Men vet ikke helt om de tilfredstiller siste krav om at de er pene og ikke dominerende :.
De ble jo demonstret på messa i Horten, men nesten ingen som kommenterte dem. Personlig likte jeg ikke klangen, men husker ikke elektronikken som ble brukt i farta.Leikis. skrev:Selv synes jeg jo mine Canton Vento 890DC har det meste jeg trenger, lyd og finish og ikke minst en hyggelig pris.
Klangen var elektronikken sin, de er dønn ærlige ;DLyngen skrev:De ble jo demonstret på messa i Horten, men nesten ingen som kommenterte dem. Personlig likte jeg ikke klangen, men husker ikke elektronikken som ble brukt i farta.Leikis. skrev:Selv synes jeg jo mine Canton Vento 890DC har det meste jeg trenger, lyd og finish og ikke minst en hyggelig pris.
Jo, trodde det, men tolkning og passende svar som blir tolket likt av mottaker som avsender er alltid en utfordring, spesielt på et internett forum.Lyngen skrev:Men leser du ikke hva jeg skriver?ch skrev:Jeg mener ikke å påstå at en ikke hører hvor lyden kommer fra i en live setting. Tvert i mot.Lyngen skrev:Helt uenig...ch skrev:Gå på konserter med akustisk musikk, så hører du fort at nesten all hifi gjør dette.Lyngen skrev:Er det mulig å få bedre plasseringsdefinisjon enn virkeligheten?
Og ofte på bekostning av dynamikk og klang.
Det er grunnen til at så mye hifi lyder umusikalsk er min lille hypotese for tiden.
mvh
Det er da ikke noe problem å høre hvor lyden kommer fra på en scene med mindre du er langt ute i salen. Det er ikke mikrofonene.
Det jeg observerer er at HiFi "overdriver" - om en kan si det slik - fenomenet. Ting er mer presist, eller nøyaktig pin-point lokalisert i et stereobilde hjemme, enn det jeg hører live.
mvh
Og hvordan kan Valentino, du eller noen andre vite når opptaket pinpointer?Tror du ikke at det er mye lettere å pinpointe hvis du hadde stått der hovedmikrofonene oftes er plasserte? Om jeg ikke husker helt feil så er det høyt oppe rett bak dirigenten. Jeg er i allefall rimelig sikker på at plasseringer høres mye tydelig ut der og det er derfor du oppfatter fenomenet som overdrivet. Jeg tror alså ikke at HiFi overdriver.
Valentino sier det meget presist:
Det er akkurat hva gode anlegg gjør - og det har lite med lys klangbalanse å gjøre.Stereoen min pinpointer hvis opptaket pinpointer
Ja hadde det vært så enkelt. Tror nok en bør utvide kravet til uforvrengt (eller samme lave forvrengning) ved alle frekvenser og lydstyrker opp til maksimum lydtrykk som er nødvendig for realisme. Har en mistanke om at peak nivåer kan være meget høyt selv fra kun akustiske instrumenter.2-veis høyttalere står ikke noe tilbake dynamisk så fremt de spiller høyt nok.
Noe så enkelt at du kan pinpointe via anlegget. Hvordan skulle et anlegg kunne greie å pinpointe nøyaktig om det ikke var i opptaket?ch skrev:Og hvordan kan Valentino, du eller noen andre vite når opptaket pinpointer?
De færreste lyttere henger vel over orkesteret?
I et studio blir det anderledes fordi perspektivet og plasseringer oftes gjøres elektronisk. Da blir det bare teknikernes valg hvordan dette gjøres. Da er det også lett å høre at det er kunstig. Noen opptak blir gjort mer realistsik men de kan fort lure oss også tror jeg. Med et klassisk orkester så er lydlandskapet gitt.Så kan man si at en mikrofon stilt nær et instrument vil pinpointe dette, og det er kanskje riktig, men hvis en samtidig har en mikrofon nr. 2 som pinpointer et annet instrument, og avstanden er større enn ørene våre, så kan vi umulig vite presist hvordan den ene responsen skal være i forhold til den andre; hvordan det ene instrumentet skal fremstå i 3D i forhold til det andre (siden vi ikke kan være to steder samtidig).
Hva med lydteknikeren som er til stede ved opptaket? Vel, han/hun kan høre hva som forgikk live, og mikse det slik at det høres noenlunde likt ut som spilt på et valgt anlegg i et aktuelt rom. Men det oppsettet er relativt unikt i forhold til alle variantene representert bare for eksempel på HFS. I tillegg er stereoperspektivet en hører, et resultat av prosessering i hjernen, og en må vel anta at der kan være individuelle forskjeller også der
Ja, klart det. Hvorfor ikke komme så nær virkeligheten som mulig? Det er jo det HiFi er.Jo mer presist og veldefinert, jo mer positivt oppfattes dette.
To ører kan registrere plasseringer i rommet fordi det er en viss avstand mellom dem. Det samme er det med to mikrofoner også. Og det blir litt samme prinsipp igjen med to høyttalere. Dimensjonen og preisisjonen blir ikke like god, men gode HiFi anlegg gjengir det nesten forbausende bra. Og det liker jeg .Stereoperspektivet generert av høyttalerne er kunstig i den forstand at det er et resultat av hjernens prosessering (og kan ikke måles - eller meget vanskelig - i motsetning til frekvensrespons og dynamikk. Frekvensrespons og dynamikk er relevante målinger også for mono lyd.)
Vi kan ikke vite hvordan det stereoperspektivet vi hører egentlig skulle vært.
Jeg tror CD -mediet har mye av skylden her. De som har hørt analoge mastertape sier forskjellen er stor.Og det leder til hypotesen min; fokuset på og viktigheten av et presist stereoperspektiv blant anmeldere og publikum har ført til utstyr som gjør dette bra. Korrekt bass respons og dynamikk er dyrt og vanskelig, litt forsiktig betoning av høye frekvenser er enklere og billigere, men sammenlignet med live akustiske instrumenter høres det ut som typisk hifi - ikke naturlig.
Du har sikkert rett i at en to-veis som prøver å gå så dypt den kan vil forvrenge mer enn en tre-veis som ikke trenger å presses så mye. Kanskje går det litt utover dynamikken i bassen uten at jeg vet det. Ja, ofte mer ubehagelig på høyt volum over et anlegg enn det burde. Høres logisk ut at et element som ikke trenger å gi ut basstoner vil ha lettere for å gjengi rent på høye volum. Men det spørs jo på hvor høyt vi trenger å spille da.Ja hadde det vært så enkelt. Tror nok en bør utvide kravet til uforvrengt (eller samme lave forvrengning) ved alle frekvenser og lydstyrker opp til maksimum lydtrykk som er nødvendig for realisme. Har en mistanke om at peak nivåer kan være meget høyt selv fra kun akustiske instrumenter.2-veis høyttalere står ikke noe tilbake dynamisk så fremt de spiller høyt nok.
Et eksempel. For et par uker siden satt jeg i konsertsalen med SSO og hadde en trompetsolist rett foran meg på 4-5 m avstand, munningen rettet mot ørene mine. Når han spilte på det høyeste, var det så intenst at det var ubehagelig og jeg er vant med rockekonserter og høy lyd.
Men samtidig var lyden hele tide klar og uforvrengt trompet ved alle lydstyrker. Min erfaring med hifi som er begrenset riktignok er at lyden blir progressivt dårligere og styggere ettersom lydnivået øker, og mange ganger blir det ubehagelig før det egentlig er høyt nok.
Dynamikk trenger ikke å ha noe med maks nivå å gjøre. Derfor skrev jeg; så fremt de spiller høyt nok for brukeren. Alså at de ikke trenger å presses til det ytterste.the_eye skrev:høh. 2veis like dynamisk som 3veis så lenge de spiller høyt nok? ???
fysisk urimelig. en 2veis vil typisk ikke klare samme nivået som en 3veis og vrenge. med mindre wooferen er så stor at det går utover spredningen oppover, og igjen forvrengningen.. :