Høyttalere Hvem kan høyttalere II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.363
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har prøvd mange forskjellige forsterkere i lag med PA-høyttalere, men liker enten PA-forsterkere, eller over middels gode hjemmekinoforsterkere med romkorreksjon best. Vet ikke helt hvorfor, men det er noe med mer sofistikerte hifi som ikke går så godt i lag med "normale" PA-høyttalere.
    Takk, og siden du er inne på den normale forståelsen: PA betyr jo bare Public Address.

Så om vi tenker f.eks Genelecs bidrag til denne sjangeren;her finnes vel mye bra ?

Noen som har vært på hotellet i Oslo foresten?

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Takk, og siden du er inne på den normale forståelsen: PA betyr jo bare Public Address.

Så om vi tenker f.eks Genelecs bidrag til denn sjangeren;her finnes vel mye bra PA?

Betydningen kommer derfra, men i bransjen er forståelsen at PA nå mer betyr Pro Audio.
    Genelec er fantastisk, de er på listen min over progressive, innovative, premium produsenter, som beviser hva de driver med.. De er dog heller ikke billig.,.

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Coda Audio fra Tyskland også, mange spår de vil bli en av de store raskt. De skal låte gromt. De har ett driver patent som jeg har prøvd å forstå, uten å klare det!

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.363
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Betydningen kommer derfra, men i bransjen er forståelsen at PA nå mer betyr Pro Audio.
    Genelec er fantastisk, de er på listen min over progressive, innovative, premium produsenter, som beviser hva de driver med.. De er dog heller ikke billig.,.
    Nei, de var ikke det gitt..
    Synes S360 så fiin ut, alt fra near field til over 10m distance bruk, SAM. I tillegg bør man vel ha romkorrigerigen.
    til Genelec. Og da havner vi på over 100k.
    Og dette med pris da, om man skal ha skikkelig lydkvalitet fra PA så er vi jo lett oppe på prisen av god HiFi.

oysteinr

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    0
    Beste PA jeg har hørt er Fohhn PT-70 med Fohhn subber. Men da i et mye større rom enn jeg har hjemme.

M

MusicBear

Gjest
    Men jeg er helt enig med deg i at fokuset i hifi bransjen må endres, ellers risikerer den å gå helt under. Overdrevet fokus på ting som enten ingen hører forskjell på i blindtester eller gir små forskjeller med høy prislapp tror jeg skremmer mange folk vekk. Jeg har kjempet mot mye av dette tidligere, men går litt med forsiktig i dørene nå som jeg er bransjeaktør. ;)

At høyttalere betyr bare 20-30% mener jeg du derimot tar helt feil på. :giggle:
    Dette innspill burde nærmest tilhørt en del av logoen på dette nettsted, kan ikke få sagt meg mer enig.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.751
    Sted
    Østfold
    Er hjertens enig med "Orso" ja.

Jeg synes at hifi har kjørt seg inn i en blingate, hvor vi med unntak av streaming og klasse D fremdeles befinner oss på sånn 1970-80 tallet (og ekte hifi vil jo ha rør og platespiller). Tror både hjemmekinogutta og PA-folket bare suser forbi, mens de ler av en gjeng som fremdeles drømmer om Engelske BBC passive bassrefleksbokser koblet til en spolebåndspiller (satt på spissen altså:))

Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Er hjertens enig med "Orso" ja.
    Jeg synes at hifi har kjørt seg inn i en blingate, hvor vi med unntak av streaming og klasse D fremdeles befinner oss på sånn 1970-80 tallet (og ekte hifi vil jo ha rør og platespiller). Tror både hjemmekinogutta og PA-folket bare suser forbi, mens de ler av en gjeng som fremdeles drømmer om Engelske BBC passive bassrefleksbokser koblet til en spolebåndspiller
    Ja men platespiller er jo retro på en kul måte som Flipperspill, Juke boxer og gamle Vauxhaller, jeg har ønsket meg en i 10 år. Platespiller og PA det er som gamle tante møter influencere. Tror jeg må inn i vinylavdelingen og trolle litt :p:love:;) (Eh moderator bare fleip)
    Hjemmekino Gutta har jo DVD, der er det jo kult med dynamikk, så får du en konsert utgivelse på Blue-Ray eller DVD så er det jo mye mer sprut i lyden....

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Nei, de var ikke det gitt..
    Synes S360 så fiin ut, alt fra near field til over 10m distance bruk, SAM. I tillegg bør man vel ha romkorrigerigen.
    til Genelec. Og da havner vi på over 100k.
    Og dette med pris da, om man skal ha skikkelig lydkvalitet fra PA så er vi jo lett oppe på prisen av god HiFi.
    Ja ok men du må vdl ha sub og? Men ok, det der spiller fletta av det meste, hvis du kan tolerere lyden slik den er innspilt da :D
    Mange måneder siden satt jeg å leste om historien om dette selskapet fra de finske skoger, imponerende...

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.806
    Sted
    Endor
    Du har vært medlem kun et halvt år Knubie. Du har gått glipp av årelange kamper rundt samme tema. Jeg tror folk er litt lei av å diskutere dette. Meningene rundt temaet er bare for forskjellige, og folk vil gjøre det slik de er vant til. For mange er hobbyen å prøve / lytte i stedet for å fikle med målemikrofoner og tekniske ting, og det må jo være alldeles ubroblematisk om noen vil bruke passive filtre og rørforsterkere. For ikke å snakke om platespiller!! :p.
    Noen sier til og med rett ut at de foretrekker en anelse farging, imens andre blir blodig fornærmet hvis man skulle være så frekk å påpeke at deler av utstyret farger lyden.
    Det er jo bare en hobby og folk må få gjøre som de vil uten å bli idiotforklart av noen som "vet bedre". Men når det går for langt ut på viddene med kvasiteorier som skal forsvare fantasipriser på tulleprodukter klarer ikke helt jeg å holde kjeft heller :censored::censored:

Personlig er jeg helt enig med deg. Hvorfor bytte - ofte svinedyre - komponenter i audiokjeden mer eller mindre på måfå etter prøv og feil metoden når man kan bygge opp et lydsystem slik de profesjonelle gjør? Bare ha kontroll på spredning, demping, støy og forvrengning. Måle seg frem til et bra utgangspunkt og deretter finstille etter egnepreferanser. Dette krever jo en del kompetanse rundt teknikken og det er nok ikke alle som har, - skal vi si - interesse av dette.
    Metodikk som du viser til her ble vel mye brukt av nå avdøde John Dunlavy, Founder av Duntech og Dunlavy Audio Labs. han er vel blitt absolutt geniforklart av mange og idiotforeklart av mange også.... jeg tror han brukte mye målinger som startpunkt og når han kom til et visst punkt bar set målings og lyttings i lang tid.

En interessant ting er at han brukte alltid relativt rimelige komponenter og aldri noe eksotiske greier, i hans hode var det bare dyrere og ikke bedre, til tider dårligere ...

Jeg er ihuga Dunlavy fan:love:

Jeg har et sett Dunlavy produkter hjemme (Duntech PCL-15) studiomonitorer, du ser dem aldri på bruktmarkedet, det betyr vel at de som har kjøpt dem aldri kan kvitte seg med dem.... mine blir hos meg. Dette er høyttalere som ikke kan spille høyt, mangler makrodynamikk, dårlig med bass .... men de presenterer komplett magi, unreal imaging, på høyde med alt, uansett prisklasse .... For meg er det utrolig gøy med slike produkter som ikke koster så du må pantsette huset :ROFLMAO:

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.806
    Sted
    Endor
    Kan også være verdt å notere seg at PA-høyttalere har flest lyttere off-axis men hifi-høyttalere oftest har lyttere( n ) midt på, on-axis. Det gir deg to helt forskjellige forutsetninger for høyttalerdesign.
    er det sikkert?

off axis respons har vel stor betydning også når du lytter on-axis, jeg mener og tror Joachim Gerhard (founder av Audio Physic) bruker ekstremt lave delefrekvenser fordi det gir ham bedre kontroll off-avis og bedre imaging ...

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.806
    Sted
    Endor
    Duntech lager fremdeles studiomonitorer som er litt modern day version av disse (Duntech PCL-15) jeg har aldri hørt dem så aner ikke hvordan det låter ...

56366BC7-16D8-429E-B6F5-2D804496E31E.png

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.751
    Sted
    Østfold
    Ja "Haraldo" - jeg har utrolig sansen for John Dunlavy

Utrolig seriøs engineering, og en av meget få som tar opp konseptet med faserespons: "Dunlavy argues that pulse coherence is essential for the speaker to be considered accurate". Det er slikt som skal til for å få utvikling.

I dag koster slikt slikk og ingenting, det gjør jeg hjemme med en DSP som har FIR kapasitet og individuelle forsterkere til hver enkelt element. Men finner man dette hos de større aktørene? Neida, der finner vi samme gamle passive bassreflekskonstruksjon, oppdatert med titan spikes og wolframkarbid og nanotech (pynte grisen)

Men det begynner å snike seg inn noen små aktive KEF osv. er det håp? High end har Grimm, Kii og Dutch&Dutch

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.806
    Sted
    Endor
    Ja "Haraldo" - jeg har utrolig sansen for John Dunlavy

Utrolig seriøs engineering, og en av meget få som tar opp konseptet med faserespons: "Dunlavy argues that pulse coherence is essential for the speaker to be considered accurate". Det er slikt som skal til for å få utvikling.

I dag koster slikt slikk og ingenting, det gjør jeg hjemme med en DSP som har FIR kapasitet og individuelle forsterkere til hver enkelt element. Men finner man dette hos de større aktørene? Neida, der finner vi samme gamle passive bassreflekskonstruksjon, oppdatert med titan spikes og wolframkarbid og nanotech (pynte grisen)

Men det begynner å snike seg inn noen små aktive KEF osv. er det håp?
    ja enig der .... jeg er garantert sikker på at tid og fase er utrolig viktig, hva skjer når overtonene til en violin er fasedreid et par tusen grader .... det går galt og jeg mener vi kan høre det og at det delvis ødelegger musikkopplevelsen ....

Med digitale løsninger forsvinner jo ulempen med passiv time/Phase coherent deling, hvor man kun kan benytte første ordens deling, noen slik som Wilson hevder at deres høyttalere er faserene.... komplett rubbish, ikke mulig med de filtrene de gjør... Piega gjør det samme, jeg påstår at de fører forbrukerne bak lyset med å hevde at de lager faserene høyttalere hvor diskant og mellomtone er koblet i motfase ...

med digital deling har du jo stålkontroll på dette

Sist redigert:
    L

Lassencad

Gjest
    Pa/HiFi eller hvad man nu sammensætter for at opnå den lyd man ønsker.
    Her synes jeg denne video fra en person der har en del erfaring når det kommer til gengivelse af lyd har lidt relevans i denne tråd :)

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.751
    Sted
    Østfold
    Tror fokus på frekvensgang 20-20khz og lydtrykk, samt utfordringer i passive høyttalere har medført at tidsdomenet er glemt.

Min subjektive opplevelse er at lydbildet, illusjonen av tredimensjonalitet blir betydelig forbedret med en høyttaler som er faseriktig.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.806
    Sted
    Endor
    Tror fokus på frekvensgang 20-20khz og lydtrykk, samt utfordringer i passive høyttalere har medført at tidsdomenet er glemt.

Min subjektive opplevelse er at lydbildet, illusjonen av tredimensjonalitet blir betydelig forbedret med en høyttaler som er faseriktig.
    Helt enig ....

Folk sier tid/fase bare er en av mange parametre, men jeg gror det må være på plass, en betingelse for naturtro gjengivelse.... designere slipper unna med det fordi folk flest ikke bryr seg...(min subjektive oppfatning)

snakker du med @geirf (Adyton) så er han helt klar på at tid og fase må være på plass, ellers funker det ikke

Helge.A

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    103
    er det sikkert?

off axis respons har vel stor betydning også når du lytter on-axis, jeg mener og tror Joachim Gerhard (founder av Audio Physic) bruker ekstremt lave delefrekvenser fordi det gir ham bedre kontroll off-avis og bedre imaging ...
    Ja, det som skjer off-axis har stor betydning og mange designere tar hensyn til det :)

Jeg tenkte mere på de faktiske forhold. Som regel er et par hifi-høyttalere satt opp for å dekke en sofa eller lignende så lytteren( e) havner relativt on-axis. Det gir deg større frihet i designet, du kan tillate deg designvalg som gir negative effekter off-axis uten at det blir hørbart i sofaen.
    I en større konsertsal er det relativt få seter som havner on-axis for høyttalere plassert L/R og du må ta mere hensyn.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.806
    Sted
    Endor
    Ja, det som skjer off-axis har stor betydning og mange designere tar hensyn til det :)

Jeg tenkte mere på de faktiske forhold. Som regel er et par hifi-høyttalere satt opp for å dekke en sofa eller lignende så lytteren( e) havner relativt on-axis. Det gir deg større frihet i designet, du kan tillate deg designvalg som gir negative effekter off-axis uten at det blir hørbart i sofaen.
    I en større konsertsal er det relativt få seter som havner on-axis for høyttalere plassert L/R og du må ta mere hensyn.
    off axis responsen er noe du også hører når du lytter direkte on axis, første og andrerefleksjoner .... hvis de har helt andre spektrum, så låter refleksjonene forskjellig og det dreper litt av magien.... tror jeg

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Interresant historie bak han Dunlavy haraldo, han designet antennen som sendte månelandingen fra ja da månen, men det er jo som du sier unobtainium, ingen som selger de. Takk for kul link, veldig interresant lesning, hvordan antenne forskerne skjønte vertikal spredning i det hele tatt eller mye bedre enn audio ingeniørene....

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.806
    Sted
    Endor
    Interresant historie bak han Dunlavy haraldo, han designet antennen som sendte månelandingen fra ja da månen, men det er jo som du sier unobtainium, ingen som selger de. Takk for kul link, veldig interresant lesning, hvordan antenne forskerne skjønte vertikal spredning i det hele tatt eller mye bedre enn audio ingeniørene....
    tips,Google alle John Dunlavy intervjuer ... kan garantere super interessant lesning .... den karen viste mye om høyttalere altså .... tror han brukte 2 - 3 år bare på design av kabinettet, intern bracing, test av forskjellige dempematerialer og masse annet på sin Dunlavy SC-IV, og de høyttalerne var ikke dyre i forhold til hva du fikk ...

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Ja gleder meg til det, faktum er vel at rakett forskerne (de skarpeste hodene) ofte ikke endte opp som høytaler konstruktører under den kalde krigen etc.
    Med noen hederlige unntak basert på interesse.
    Litt sånn som Christian Heil som startet L'acoustics, CERN forsker som heller ville drive med noe han likte, lyd.
    Skulle ønsket at jeg var skarp, men akk ja, det er eg ikkje :p:LOL::ROFLMAO:

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Den Meyer X40 hadde virkelig vært gøy å hørt, mye fine tester. Og skikkelig plug&play/lite å stille på. Etter det jeg skjønner, så er det ingen access til DSP og slikt. Men vanskelig å finne pris pr.par, her på berget ca, 100k?
    Kan man kjøre signal med bra resultat og ha nok gain fra en vanlig forforsterker/streamer?
    Der er en mindre X20 også. X40 koster 130 for paret, så dyre. Access til DSP osv. gjøres via nettverk - programvare, ikke Dante for Meyers del, de har ett eget system. Signal fra steamer/forforsterker går vel bra så lenge du har XLR, jeg har ett Audio Interface /DAC rett i topp/sub.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.751
    Sted
    Østfold
    Stereophile starter testen av Dunlavy SC-IV med setningen "This is a fabulous speaker".

I måleseksjonen sier John Atkinson: "Although the subjective effects of a loudspeaker featuring time-coherent behavior are not fully understood, my subjective impressions have been that such designs always feature superb imaging and soundstaging. The SC-IV is no exception."

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    ja enig der .... jeg er garantert sikker på at tid og fase er utrolig viktig, hva skjer når overtonene til en violin er fasedreid et par tusen grader .... det går galt og jeg mener vi kan høre det og at det delvis ødelegger musikkopplevelsen ....

Med digitale løsninger forsvinner jo ulempen med passiv time/Phase coherent deling, hvor man kun kan benytte første ordens deling, noen slik som Wilson hevder at deres høyttalere er faserene.... komplett rubbish, ikke mulig med de filtrene de gjør... Piega gjør det samme, jeg påstår at de fører forbrukerne bak lyset med å hevde at de lager faserene høyttalere hvor diskant og mellomtone er koblet i motfase ...
    med digital deling har du jo stålkontroll på dette
    Godt poeng, fase blir også endret bare den treffer en ikke perfekt hard og glatt vegg, tre, gips osv. Akk ja ikke lett dette...

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.751
    Sted
    Østfold
    Som et eksperiment på hva faselinearitet har å si har jeg lagd en relativt bredbafflet (36 cm) Seas fullrange løsning med lukket kasse Q ca. 0.85. Denne lineariserer jeg i frekvensdomenet med en MiniDSP 2x4xHD, legger også på bass-boost. Jeg justerte frekvensgangen temmelig likt mine Spendor Sp1/2R2. Deretter kjørte jeg A/B testing, alle som var innom på besøk ble tvunget til å lytte (stakkars)(liten rettelse, dette var en forløper til den dere ser på bildet, målingene er for de på bildet som er siste versjon).
    tempImagezuyXCF.png
    Her kommer spl, fase og step. Som dere ser så påvirkes måling av distanse til mic, dette er nærfelt for to ulike distanser (frekvensresponsen er ikke jevnere for Spendorene):
    amplitude.png phase.png step.png
    Som dere ser er det kun avrulling i bass som gir fasedreining (dette slipper vi ikke unna). Step respons er også riktig integrert som triangel.

Alle likte Seas best, Spendorene er solgt til en ny hyggelig eier. Den største forskjellen er at lydbildet er større og har bedre tredimensjonalitet. De er også lettere å plassere da de har mer konsistent spredningsmønster, snevrer jevn inn fra 1-2 khz.

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.806
    Sted
    Endor
    Som et eksperiment på hva faselinearitet har å si har jeg lagd en relativt bredbafflet (36 cm) Seas fullrange løsning med lukket kasse Q ca. 0.85. Denne lineariserer jeg i frekvensdomenet med en MiniDSP 2x4xHD, legger også på bass-boost. Jeg justerte frekvensgangen temmelig likt mine Spendor Sp1/2R2. Deretter kjørte jeg A/B testing, alle som var innom på besøk ble tvunget til å lytte (stakkars).
    Vis vedlegget 684181
    Her kommer spl, fase og step. Som dere ser så påvirkes måling av distanse til mic, dette er nærfelt for to ulike distanser (frekvensresponsen er ikke jevnere for Spendorene):
    Vis vedlegget 684185 Vis vedlegget 684186 Vis vedlegget 684187
    Som dere ser er det kun avrulling i bass som gir fasedreining (dette slipper vi ikke unna). Step respons er også riktig integrert som triangel.

Alle likte Seas best, Spendorene er solgt til en ny hyggelig eier. Den største forskjellen er at lydbildet er større og har bedre tredimensjonalitet. De er også lettere å plassere da de har mer konsistent spredningsmønster, snevrer jevn inn fra 1-2 khz
    knalltøft:love:

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Skjønner ikke helt sammenhengen mellom PA og en liten trykkammer fulltone dyttet inn i hjørnet. Det høres jo ut som om alle er hjertens enige om hva som er good shit, men jeg ser ikke sammenhengen mellom ytterpunktene presentert her. Det høres mer ut som om: Bare du ikke velger konvensjonell hifi, så er det faktisk good shit(?) - enten man har rigget seg til med svære PA-høyttalere og proamper, eller en liten fulltone uten delefilter.

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Skjønner ikke helt sammenhengen mellom PA og en liten trykkammer fulltone dyttet inn i hjørnet. Det høres jo ut som om alle er hjertens enige om hva som er good shit, men jeg ser ikke sammenhengen mellom ytterpunktene presentert her. Det høres mer ut som om: Bare du ikke velger konvensjonell hifi, så er det faktisk good shit(?) - enten man har rigget seg til med svære PA-høyttalere og proamper, eller en liten fulltone uten delefilter.
    PA fokuserer mye mer på jevn spredning og må dermed ha en del kontroll på fasefeil og slikt mer enn den gjengse hifi høytaler, derfor er dette egentlig bare en relevant utvikling i tråden...

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vel, horn og waveguider er da ikke ukjent i hifi-sammenheng? Er jo en hel hau her som sverger til f.eks. Tannoy. 8"/10"/12" og 15" coaxer hvor XO typisk settes hvor spredningskarakteristikken mellom bass/mid og diskant sammenfaller. Riktignok får man ikke sære 60/60 eller 90/40 graders spredning på slike waveguider, men hvor viktig er det i en stue? Å dempe mid/diskant er overkommelig i en stue. Bassen derimot. ...og der er jo en konvensjonell topp med frontfyrende 12" eller 15" ikke det plukk forskjellig fra en 12" eller 15" Tannoy coax.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.751
    Sted
    Østfold
    Hva mener du her egentlig? :)
    Hei Helge - det er et meget godt spørsmål du stiller. Det er slik at når en bøyer på frekvensgjengivelsen, så endres også fasen. Når vi bruker et delefilter, så bøyes både frekvensgjengivelsen, men også dessverre faseforløpet til de to involverte elementene.

Så tilbake til spørsmålet, hvorfor endres fasen i bassen når vi ikke har et delefilter her? Et basselement spiller ikke flatt ned til 20 hz. I stedet ruller frekvensgjengivelsen gradvis av nedover. I den øverste grafen, så ser du at den grønne kurven bøyer nedover fra ca 100 hz. Det resulterer i at fasen også dreies, selv om det ikke er et elektrisk filter som er årsaken.
    Slike systemer hvor fasen og frekvensgjengivelsen (amplituden) henger sammen heter pussig nok minimumfasesystemer.

Det er som regel feil når produsenter hevder at de har en faseriktig høyttaler fordi de kjører uten delefilter, avrulling i bass eller diskant er et filter i seg selv og fører til fasedreining

Men det er ikke helt riktig av meg å si at det ikke kan rettes opp, jeg har selv benyttet såkalt FIR filter (digitalt, DSP) til å rette opp fasen i bass, men det gir noen uheldige sideeffekter. Større hell er å bruke FIR filter høyere opp i frekvensområdet. Slike filtre uten noen fasedreining kalles lineære filtre og kan kun gjøres digitalt. Bygger en Seas Coax med slike filtre akkurat nå, håper forklaringen hjelper.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hei Helge - det er et meget godt spørsmål du stiller. Det er slik at når en bøyer på frekvensgjengivelsen, så endres også fasen. Når vi bruker et delefilter, så bøyes både frekvensgjengivelsen, men også dessverre faseforløpet til de to involverte elementene.

Så tilbake til spørsmålet, hvorfor endres fasen i bassen når vi ikke har et delefilter her? Et basselement spiller ikke flatt ned til 20 hz. I stedet ruller frekvensgjengivelsen gradvis av nedover. I den øverste grafen, så ser du at den grønne kurven bøyer nedover fra ca 100 hz. Det resulterer i at fasen også dreies, selv om det ikke er et elektrisk filter som er årsaken.
    Slike systemer hvor fasen og frekvensgjengivelsen (amplituden) henger sammen heter pussig nok minimumfasesystemer.

Det er som regel feil når produsenter hevder at de har en faseriktig høyttaler fordi de kjører uten delefilter, avrulling i bass eller diskant er et filter i seg selv og fører til fasedreining

Men det er ikke helt riktig av meg å si at det ikke kan rettes opp, jeg har selv benyttet såkalt FIR filter (digitalt, DSP) til å rette opp fasen i bass, men det gir noen uheldige sideeffekter. Større hell er å bruke FIR filter høyere opp i frekvensområdet. Slike filtre uten noen fasedreining kalles lineære filtre og kan kun gjøres digitalt. Bygger en Seas Coax med slike filtre akkurat nå, håper forklaringen hjelper.
    Her blir iallefall forskjellen mellom PA og koselig FIR-filtrert fulltone tydeligere. Det finnes ikke PA-systemer som kjører FIR p.g.a. delayet. Det vil man ikke ha på en live-opptreden. På den andre siden kommer også motsatsen til syne. En 8" full-range vil ha svært naturlige begrensninger i ytterpunktene. Jeg kjører f.eks. med 4x18" med 18mm Xmax i bunn.Selv godt dyttet inn i hjørnet vil en 8" Seas FR være særdeles SPL-begrenset i forhold til PA og live lyd med basstung musikk. I tillegg får man sikkert noen gode prosenter med THD i toppen med en slik full-range. Da er jo spørsmålet om en slik løsning faktisk virker begrensende på hvilken musikk man foretrekker å spille. For noe optimalt avspillingssystem er det jo neppe om man skal spill kort-trumf. Argumentet tilfaller mer head-fi gutta i så måte.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ble taust her gitt! Trådstarter sitter omtrent slik:

knubie.jpg
    Medsammensvorne Alfegutt sitter slik:
    alfegutt.png

Klarer ikke se at det finnes en fellesløsning, for å si det slik.

Vedlegg

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.751
    Sted
    Østfold
    He-he, nei "live lydtrykk" får en ikke fra en 8" fullrange.

Men jeg vil si at til stuebruk for meg, altså 75-90 db, så funker det ganske så fint. Men FIR filter blir brukt på live utstyr, teknologien er godt kjent der. Det er vel først med Grimm LS1 at vi fikk dette til hjemmebruk.

Selv om løsningen med digital korrigering av fullrange har begrensninger, så er det et billig og artig DIY-prosjekt, som har noen egenskaper som kun finnes i high end. En tilsvarende passiv løsning (uten digital korreksjon) tilbys av Trenner & Friedel:https://www.trenner-friedl.com/index.php?menu=product&sprache=en&second=phi Prisen er vel ca 80.000 kr

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Ble taust her gitt! Trådstarter sitter omtrent slik:

knubie.jpg
    Medsammensvorne Alfegutt sitter slik:
    Vis vedlegget 684274

Klarer ikke se at det finnes en fellesløsning, for å si det slik.
    Det er jo greit nok, forskjell på rom, noen har stue/kjellerstue på 50 kvm Men utgangspunktet som jeg ville diskutere/forkynne, (og som dere vist har gjort mange ganger før,) er dette med forskjell i teknologi valg og utvikling i PA og HiFi bransjen. Jeg ble overrasket (når jeg rehabiliterte dette store rommet), og måtte ha noen høytalere (de kom rett etter platene var på veggene) og begynte å undersøke høytalere... Igjen...
    Hadde ikke tenkt å brenne en halv million på BW 801 eller noe sånt... De passende premium produktene innen PA bruker gjerne DSP, er balanserte, aktive med aktive delefiltre, de voicer ikke høytalerne, god spredning, og begynner ikke å få pustebesvær når volumkontrollen er på halv ti. Samt at de låter rent og naturlig på alle typer musikk og brukes av musikere som vet hvordan instrumentet sitt skal låte. OG de kan fint brukes i en stue... Og så kan du kjøpe de, nytt 50-100, brukt for 30.000,- Får jeg noe sånt som det på Oslo Hifisenter?

Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    He-he, nei "live lydtrykk" får en ikke fra en 8" fullrange.

Men jeg vil si at til stuebruk for meg, altså 75-90 db, så funker det ganske så fint. Men FIR filter blir brukt på live utstyr, teknologien er godt kjent der. Det er vel først med Grimm LS1 at vi fikk dette til hjemmebruk.

Selv om løsningen med digital korrigering av fullrange har begrensninger, så er det et billig og artig DIY-prosjekt, som har noen egenskaper som kun finnes i high end. En tilsvarende passiv løsning (uten digital korreksjon) tilbys av Trenner & Friedel:https://www.trenner-friedl.com/index.php?menu=product&sprache=en&second=phi Prisen er vel ca 80.000 kr
    Tull. JBL har f.eks. ikke et eneste FIR-filter til deres loudspeaker management systemer. Vis meg ett FIR-filter beregnet på PA. FIR til hjemmebruk? Grimm? Tullball. Jeg hadde DEQX allerede i 2007. Den var FIR-basert. Tror ikke det var mange hjemme-FIR-løsninger før DEQX (utenom ganske hardcore PC-løsninger).

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn