I et sånt rom, ser jeg fordelen med pro-løsninger. Men teknikken er ikke ny. Vi som har vært på DIY-avdelingen med jevne mellomrom har sett mange gode løsninger på slike problemer. Så ja, det er på mange måter gammelt nytt som forsøkes presentert her.Det er jo greit nok, forskjell på rom, noen har stue/kjellerstue på 50 kvm Men utgangspunktet som jeg ville diskutere/forkynne, (og som dere vist har gjort mange ganger før,) er dette med forskjell i teknologi valg og utvikling i PA og HiFi bransjen. Jeg ble overrasket (når jeg rehabiliterte dette store rommet), og måtte ha noen høytalere (de kom rett etter platene var på veggene) og begynte å undersøke høytalere... Igjen...
Hadde ikke tenkt å brenne en halv million på BW 801 eller noe sånt... De passende premium produktene innen PA bruker gjerne DSP, er balanserte, aktive med aktive delefiltre, de voicer ikke høytalerne, god spredning, og begynner ikke å få pustebesvær når volumkontrollen er på halv ti. Samt at de låter rent og naturlig på alle typer musikk og brukes av musikere som vet hvordan instrumentet sitt skal låte. OG de kan fint brukes i en stue... Og så kan du kjøpe de, nytt 50-100, brukt for 30.000,- Får jeg noe sånt som det på Oslo Hifisenter?
Du skjønner fort hvorfor. Les mer enn gjerne linken jeg la inn i forrige innlegg. God jul!Å starte tråden med å si "Tull" er ikke ønskelig, da ender det opp med at hele tråden min stenges
Ja sef det vet jeg, dette er helt vanlig DIY, har allerede lest den tråden, ihvertfall deler. Men hvis du skal kjøpe det ferdig koster det skjorta i HiFi, Dutch&Dutch, Kii, Kef Refdrence osvI et sånt rom, ser jeg fordelen med pro-løsninger. Men teknikken er ikke ny. Vi som har vært på DIY-avdelingen med jevne mellomrom har sett mange gode løsninger på slike problemer. Så ja, det er på mange måter gammelt nytt som forsøkes presentert her.
Les og gled deg:
Høyttalere - Asbjørns hytteanlegg - trenger litt råd her
Du er jo litt av en karakter, Asbjørn..! :) Det begynte så enkelt, behøver et eller annet på hytta som kan fylle rommet med lyd, må spille høyt nok for rommet, og rytmisk nok til å danse... Aktive proff-høyttalere ble foreslått, joda, så en stund ut til å gå den veien, men nå er du på galeien...www.hifisentralen.no
Æh sorry tok feil har ikke lest den tråden, den er på 5 sider så det blir jo en kort affære...I et sånt rom, ser jeg fordelen med pro-løsninger. Men teknikken er ikke ny. Vi som har vært på DIY-avdelingen med jevne mellomrom har sett mange gode løsninger på slike problemer. Så ja, det er på mange måter gammelt nytt som forsøkes presentert her.
Les og gled deg:
Høyttalere - Asbjørns hytteanlegg - trenger litt råd her
Du er jo litt av en karakter, Asbjørn..! :) Det begynte så enkelt, behøver et eller annet på hytta som kan fylle rommet med lyd, må spille høyt nok for rommet, og rytmisk nok til å danse... Aktive proff-høyttalere ble foreslått, joda, så en stund ut til å gå den veien, men nå er du på galeien...www.hifisentralen.no
Jeg bruker Audiolense dsp, er ikkje det digital FIR over hele fjøla? Eller har jeg misforstått igjen...Hmmm ... vet ikke hvorfor du er sinna "Rojohll", ingen grunn til det nå i denne førjulstida.
Vel, jeg tok et lite søk og FIR brukes i Pro audio, her er også en forklaring: https://www.prosoundweb.com/fir-filtering-for-audio-practitioners/
Når det gjelder DEQX, så er vel ikke det et høyttalersystem? Grimm LS1 kom vel noen år senere og representerer en ferdig "pakke".
Jeg "prediker " ikke FIR heller, det har sine svakheter, men for å få et faselineært system har det en misjon, derfor brukes det blant annet av: Grimm, Kii three og Dutch & Dutch
God jul til dere alle, logger nok av nå
Jeg er ikke sinna, men blir litt dryg når ting utbasuneres uten filter eller forbehold. At det står noe om FIR på PSW betyr ikke mye. Jeg har vært en del på PSW selv. ...og Gearslutz. For å si det på annen måte: Trenger ikke behandle oss gamle hfsere som intetanende idioter selv om vi kjører rør, snurrer vinyl eller har passive 3-veis høyttalere...Hmmm ... vet ikke hvorfor du er sinna "Rojohll", ingen grunn til det nå i denne førjulstida.
Vel, jeg tok et lite søk og FIR brukes i Pro audio, her er også en forklaring: https://www.prosoundweb.com/fir-filtering-for-audio-practitioners/
Når det gjelder DEQX, så er vel ikke det et høyttalersystem? Grimm LS1 kom vel noen år senere og representerer en ferdig "pakke".
Jeg "prediker " ikke FIR heller, det har sine svakheter, men for å få et faselineært system har det en misjon, derfor brukes det blant annet av: Grimm, Kii three og Dutch & Dutch
God jul til dere alle, logger nok av nå
Men den er nokså på ditt poeng/lytteromssituasjon. Den viser ikke at du tar feil, men den highlighter problemstillingen. + at den er postet lenge før dine innlegg...Æh sorry tok feil har ikke lest den tråden, den er på 5 sider så det blir jo en kort affære...
Det programmet har mange muligheter og det må ikke brukes fir over hele fjøla.Jeg bruker Audiolense dsp, er ikkje det digital FIR over hele fjøla? Eller har jeg misforstått igjen...
Post gjerne navn og data. Vi tror ingenting bare fordi du sier så.Angående FIR: Brukes massevis av FIR i PA-verden men man bruker de som regel ikke under ca. 500hz for å holde latency i høyttalersystemet på et fornuftig nivå.
Jeg eier flere PA-høyttalere med FIR implementert og bruker FIR i stua på anlegget mitt. I stua er det rimelig uproblematisk med et tosifret antall millisekund, i PA ønsker jeg å holde det under 8ms.
He, ja det har jeg merket... Men jeg har aldri fått vite om de alglritmene som brukes i software baserer seg på FIR, men gjør vel det...Det programmet har mange muligheter og det må ikke brukes fir over hele fjøla.
Det fine med det programmet er at det går helt fint å bruke fir i bassen og det helt ned.
Men det er sikkert ingen som kjører Audiolense i PA, så da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du drar dette inn i en PA-debatt? Og det er jo hele/halve debatten her. Det skjønner du vel?Det programmet har mange muligheter og det må ikke brukes fir over hele fjøla.
Det fine med det programmet er at det går helt fint å bruke fir i bassen og det helt ned.
DEQX er helt ubrukelig på akkurat det.
Jeg har EAW KF750, ble lansert uten FIR implementert med MX8750 prosessor, fikk FIR implementert når EAW oppgraderte til UX8800 prosessering. Solgte et oppsett med KF300z tidligere i år, samme der. Det er en passivt delt høyttaler som bruker FIR "på toppen" av det interne delefilteret for korrigering.Post gjerne navn og data. Vi tror ingenting bare fordi du sier så.
Jo jeg, det er jo fest der opp en gang i blant, da er det full PAMen det er sikkert ingen som kjører Audiolense i PA, så da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du drar dette inn i en PA-debatt? Og det er jo hele/halve debatten her. Det skjønner du vel?
Jeg er jo ikke innenfor i prolyd, men det er imponerende. BTW - EAW benytter/benyttet seg jo av TAD-drivere, men da er vi muligens mer innenfor DIY-avdelingen. Føler dog på ingen måte at fjols til fjells er frikjent...Jeg har EAW KF750, ble lansert uten FIR implementert med MX8750 prosessor, fikk FIR implementert når EAW oppgraderte til UX8800 prosessering. Solgte et oppsett med KF300z tidligere i år, samme der. Det er en passivt delt høyttaler som bruker FIR "på toppen" av det interne delefilteret for korrigering.
EAW er langt fra de eneste produsentene som har implementert FIR, nesten enklere å komme med eksempler på produsenter som ikke bruker det
Aha, hjemme med publikum og hele pakka -og playback. Imponerende.Jo jeg, det er jo fest der opp en gang i blant, da er det full PA
EAW brukte TAD i gamle serier, den gang TAD var regna som "premium" sammenlignet med alternativene. Har ikke sett TAD-drivere i nyere serier, men jeg har ikke vært inni alleJeg er jo ikke innenfor i prolyd, men det er imponerende. BTW - EAW benytter/benyttet seg jo av TAD-drivere, men da er vi muligens mer innenfor DIY-avdelingen. Føler dog på ingen måte at fjols til fjells er frikjent...
Artig tråd, og du ville han skulle inn på disco markedet? Function One? Har du hatt noen av de?Du skjønner fort hvorfor. Les mer enn gjerne linken jeg la inn i forrige innlegg. God jul!
Du finner B&C/18sound (samme eier) og BMS i produkter fra mange pro audio-produsenter.Ikke godt å vite hva som er "premium" lenger. Danley kjører B&C og Tannoy kjører BMS coax + BMS basser i sin VQ-serie. Den tror jeg kunne kunne passet i en hfs hifi-prolyd-fusion.
Premium er de som selger mest, til de aller mest krevende kundene og bruker mest på FU... Idag er det d&b AudioTechnic, l'Acoustic og Meyer Sound.Ikke godt å vite hva som er "premium" lenger. Danley kjører B&C og Tannoy kjører BMS coax + BMS basser i sin VQ-serie. Den tror jeg kunne kunne passet i en hfs hifi-prolyd-fusion.
Skulle han ikke danse da...? Funktion One - basert på en 5" FR-driver i stedet for 1,5-2" CD. Nei har ikke hørt Funktion One, men logikken er minst like slående som alt annet her i tråden.Artig tråd, og du ville han skulle inn på disco markedet? Function One? Har du hatt noen av de?
Joda bare overrasket ovev i det hele tatt høre navnet Function One på HFS, må ha vært første bruk av navnet ever... Masse kred til deg....Skulle han ikke danse da...? Funktion One - basert på en 5" FR-driver i stedet for 1,5-2" CD. Nei har ikke hørt Funktion One, men logikken er minst like slående som alt annet her i tråden.
Flere PA høyttalere i dag som jeg syntes låter bra, de med (ofte) flere mindre mellomtonedrivere i strl. 4 - 6 tommer, sammen med tilhørende subber, de aktive utgavene tilpasset hverandre, flere av disse systemene «kjenner» jo hva de er tilkoblet og spiller således på lag = ingen «fikle-prøve-seg-fram-saker» som innenfor hi-fi.Premium er de som selger mest, til de aller mest krevende kundene og bruker mest på FU... Idag er det d&b AudioTechnic, l'Acoustic og Meyer Sound.
JBL, RCF, Function One , Nexo, DB Technologies, Danley etc er sikkert like god på Line Array, JBL driver med mye annet bra, kino etc.
En Funktion One monitor hadde vært min perfekte "fredagshøyttaler".Joda bare overrasket ovev i det hele tatt høre navnet Function One på HFS, må ha vært første bruk av navnet ever... Masse kred til deg....
Ja det er det at topp modellene til noen av disse premium produsentene, med de beste elementene og ellers full pupp med dsp, fase korreksjon, aktiv osv osv, fås i mindre versjoner for bruk som side-fill. De skal ha samme lyden som toppmodellen men skal dekke ett lite side område. Disse høytalerne er de beste du får fra dette segmentet som kan brukes i mindre lokaler, men det er ikke mange som lager de, d&b gjør de ikke, ikke l'Acoustic heller, men Adamson, Coda Audio, RCF, Meyer Sound og KV Audio gjør det. Disse er ansett til å være lydkvalitetsmessig 3 divisjoner over Mackie etc...Flere PA høyttalere i dag som jeg syntes låter bra, de med (ofte) flere mindre mellomtonedrivere i strl. 4 - 6 tommer, sammen med tilhørende subber, de aktive utgavene tilpasset hverandre, flere av disse systemene «kjenner» jo hva de er tilkoblet og spiller således på lag = ingen «fikle-prøve-seg-fram-saker» som innenfor hi-fi.De med treveis PA med 6’’ mellomtoner, 15’’ i bass og horn spiller jo også pent, enten det er JBL, ElectroVoice, Mackie eller tilsvarende.
Vi har jo denne også da ... kost på elektronikk ligger under 50.000 så det er jo ikke superbillig, men ikke stratosfærisk, koster mindre enn skjorta... det forteller litt hvor dyre skjorter jeg harHmmm ... vet ikke hvorfor du er sinna "Rojohll", ingen grunn til det nå i denne førjulstida.
Vel, jeg tok et lite søk og FIR brukes i Pro audio, her er også en forklaring: https://www.prosoundweb.com/fir-filtering-for-audio-practitioners/
Når det gjelder DEQX, så er vel ikke det et høyttalersystem? Grimm LS1 kom vel noen år senere og representerer en ferdig "pakke".
Jeg "prediker " ikke FIR heller, det har sine svakheter, men for å få et faselineært system har det en misjon, derfor brukes det blant annet av: Grimm, Kii three og Dutch & Dutch
God jul til dere alle, logger nok av nå
Vi har jo denne også da ... kost på elektronikk ligger under 50.000 så det er jo ikke superbillig, men ikke stratosfærisk, koster mindre enn skjorta... det forteller litt hvor dyre skjorter jeg har
The Digital Loudspeaker
Prøv denne real world høyttaleren du...:Vi har jo denne også da ... kost på elektronikk ligger under 50.000 så det er jo ikke superbillig, men ikke stratosfærisk, koster mindre enn skjorta... det forteller litt hvor dyre skjorter jeg har
The Digital Loudspeaker
Har en PA høyttaler. 10" med en integrert diskant. Låter både "live" og rimelig "høflig"Flere PA høyttalere i dag som jeg syntes låter bra, de med (ofte) flere mindre mellomtonedrivere i strl. 4 - 6 tommer, sammen med tilhørende subber, de aktive utgavene tilpasset hverandre, flere av disse systemene «kjenner» jo hva de er tilkoblet og spiller således på lag = ingen «fikle-prøve-seg-fram-saker» som innenfor hi-fi.
De med treveis PA med 6’’ mellomtoner, 15’’ i bass og horn spiller jo også pent, enten det er JBL, ElectroVoice, Mackie eller tilsvarende.
Joachim Gerhard sverger til å bruke AudioVero Acourate med en spesiell filterslope utviklet av Dr.Brüggemann.... når han som har drevet med hi-end høyttalere i 50+ år sier at AudioVero Acourate er det beste han noengang har hørt, så legger jeg øre til det... om Audiolense er like bra eller ikke aner jeg ikke ... har null erfaring eller innsikt på akkurat det ... sikkert mange andre her som kan si noe om Acourate vs AudiolenseVi har jo denne også da ... kost på elektronikk ligger under 50.000 så det er jo ikke superbillig, men ikke stratosfærisk, koster mindre enn skjorta... det forteller litt hvor dyre skjorter jeg har
The Digital Loudspeaker
Prøvde bare å opplyse trådstarter.Men det er sikkert ingen som kjører Audiolense i PA, så da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du drar dette inn i en PA-debatt? Og det er jo hele/halve debatten her. Det skjønner du vel?
Gull enda en progressiv Hifi produsent...Prøv denne real world høyttaleren du...:
6000 Euro full pupp på døren-
Kanskje noe for Rognlien å gjøre. Mitcho på Audiofilestyle mener nå det....Joachim Gerhard sverger til å bruke AudioVero Acourate med en spesiell filterslope utviklet av Dr.Brüggemann.... når han som har drevet med hi-end høyttalere i 50+ år sier at AudioVero Acourate er det beste han noengang har hørt, så legger jeg øre til det... om Audiolense er like bra eller ikke aner jeg ikke ... har null erfaring eller innsikt på akkurat det ... sikkert mange andre her som kan si noe om Acourate vs Audiolense
Jeg er lei av å prøve hifi.Kanskje noe for Rognlien å gjøre. Mitcho på Audiofilestyle mener nå det....
Har det på samme mådeJeg er lei av å prøve hifi.