Høyttalere Hvem kan høyttalere II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Å starte tråden med å si "Tull" er ikke ønskelig, da ender det opp med at hele tråden min stenges
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det er jo greit nok, forskjell på rom, noen har stue/kjellerstue på 50 kvm Men utgangspunktet som jeg ville diskutere/forkynne, (og som dere vist har gjort mange ganger før,) er dette med forskjell i teknologi valg og utvikling i PA og HiFi bransjen. Jeg ble overrasket (når jeg rehabiliterte dette store rommet), og måtte ha noen høytalere (de kom rett etter platene var på veggene) og begynte å undersøke høytalere... Igjen...
    Hadde ikke tenkt å brenne en halv million på BW 801 eller noe sånt... De passende premium produktene innen PA bruker gjerne DSP, er balanserte, aktive med aktive delefiltre, de voicer ikke høytalerne, god spredning, og begynner ikke å få pustebesvær når volumkontrollen er på halv ti. Samt at de låter rent og naturlig på alle typer musikk og brukes av musikere som vet hvordan instrumentet sitt skal låte. OG de kan fint brukes i en stue... Og så kan du kjøpe de, nytt 50-100, brukt for 30.000,- Får jeg noe sånt som det på Oslo Hifisenter?
    I et sånt rom, ser jeg fordelen med pro-løsninger. Men teknikken er ikke ny. Vi som har vært på DIY-avdelingen med jevne mellomrom har sett mange gode løsninger på slike problemer. Så ja, det er på mange måter gammelt nytt som forsøkes presentert her.

    Les og gled deg:
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    937
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Østfold
    Hmmm ... vet ikke hvorfor du er sinna "Rojohll", ingen grunn til det nå i denne førjulstida.

    Vel, jeg tok et lite søk og FIR brukes i Pro audio, her er også en forklaring: https://www.prosoundweb.com/fir-filtering-for-audio-practitioners/

    Når det gjelder DEQX, så er vel ikke det et høyttalersystem? Grimm LS1 kom vel noen år senere og representerer en ferdig "pakke".

    Jeg "prediker " ikke FIR heller, det har sine svakheter, men for å få et faselineært system har det en misjon, derfor brukes det blant annet av: Grimm, Kii three og Dutch & Dutch

    God jul til dere alle, logger nok av nå:)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    I et sånt rom, ser jeg fordelen med pro-løsninger. Men teknikken er ikke ny. Vi som har vært på DIY-avdelingen med jevne mellomrom har sett mange gode løsninger på slike problemer. Så ja, det er på mange måter gammelt nytt som forsøkes presentert her.
    Les og gled deg:
    Ja sef det vet jeg, dette er helt vanlig DIY, har allerede lest den tråden, ihvertfall deler. Men hvis du skal kjøpe det ferdig koster det skjorta i HiFi, Dutch&Dutch, Kii, Kef Refdrence osv
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    I et sånt rom, ser jeg fordelen med pro-løsninger. Men teknikken er ikke ny. Vi som har vært på DIY-avdelingen med jevne mellomrom har sett mange gode løsninger på slike problemer. Så ja, det er på mange måter gammelt nytt som forsøkes presentert her.

    Les og gled deg:
    Æh sorry tok feil har ikke lest den tråden, den er på 5 sider så det blir jo en kort affære...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hmmm ... vet ikke hvorfor du er sinna "Rojohll", ingen grunn til det nå i denne førjulstida.

    Vel, jeg tok et lite søk og FIR brukes i Pro audio, her er også en forklaring: https://www.prosoundweb.com/fir-filtering-for-audio-practitioners/
    Når det gjelder DEQX, så er vel ikke det et høyttalersystem? Grimm LS1 kom vel noen år senere og representerer en ferdig "pakke".
    Jeg "prediker " ikke FIR heller, det har sine svakheter, men for å få et faselineært system har det en misjon, derfor brukes det blant annet av: Grimm, Kii three og Dutch & Dutch
    God jul til dere alle, logger nok av nå:)
    Jeg bruker Audiolense dsp, er ikkje det digital FIR over hele fjøla? Eller har jeg misforstått igjen...
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hmmm ... vet ikke hvorfor du er sinna "Rojohll", ingen grunn til det nå i denne førjulstida.

    Vel, jeg tok et lite søk og FIR brukes i Pro audio, her er også en forklaring: https://www.prosoundweb.com/fir-filtering-for-audio-practitioners/

    Når det gjelder DEQX, så er vel ikke det et høyttalersystem? Grimm LS1 kom vel noen år senere og representerer en ferdig "pakke".

    Jeg "prediker " ikke FIR heller, det har sine svakheter, men for å få et faselineært system har det en misjon, derfor brukes det blant annet av: Grimm, Kii three og Dutch & Dutch

    God jul til dere alle, logger nok av nå:)
    Jeg er ikke sinna, men blir litt dryg når ting utbasuneres uten filter eller forbehold. At det står noe om FIR på PSW betyr ikke mye. Jeg har vært en del på PSW selv. ...og Gearslutz. For å si det på annen måte: Trenger ikke behandle oss gamle hfsere som intetanende idioter selv om vi kjører rør, snurrer vinyl eller har passive 3-veis høyttalere...😁

    + Det finnes anmeldere som er progressive: Her John Darko:

    Han har hatt både DutchDutch8c og Kii 3 innom. Just sayin... Jeg har jo Buchardt-høyttalere selv. Passiv versjon dog, men hvem vet. Men nå er det jeg som presenterer nyheter for deg, og ikke motsatt. Buchardt A500 ble anmeldt sist av disse. Jeg ventet lenge på DD8C anmeldelsen, men den kom visst aldri. Jeg lurer virkelig fælt på hvorfor. Og det mener jeg. Hvorfor ble aldri 8C skikkelig anmeldt av Darko? Fishy....
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Æh sorry tok feil har ikke lest den tråden, den er på 5 sider så det blir jo en kort affære...
    Men den er nokså på ditt poeng/lytteromssituasjon. Den viser ikke at du tar feil, men den highlighter problemstillingen. + at den er postet lenge før dine innlegg...;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Jeg bruker Audiolense dsp, er ikkje det digital FIR over hele fjøla? Eller har jeg misforstått igjen...
    Det programmet har mange muligheter og det må ikke brukes fir over hele fjøla.
    Det fine med det programmet er at det går helt fint å bruke fir i bassen og det helt ned.
    DEQX er helt ubrukelig på akkurat det.
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Angående FIR: Brukes massevis av FIR i PA-verden men man bruker de som regel ikke under ca. 500hz for å holde latency i høyttalersystemet på et fornuftig nivå.
    Jeg eier flere PA-høyttalere med FIR implementert og bruker FIR i stua på anlegget mitt. I stua er det rimelig uproblematisk med et tosifret antall millisekund, i PA ønsker jeg å holde det under 8ms.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Angående FIR: Brukes massevis av FIR i PA-verden men man bruker de som regel ikke under ca. 500hz for å holde latency i høyttalersystemet på et fornuftig nivå.
    Jeg eier flere PA-høyttalere med FIR implementert og bruker FIR i stua på anlegget mitt. I stua er det rimelig uproblematisk med et tosifret antall millisekund, i PA ønsker jeg å holde det under 8ms.
    Post gjerne navn og data. Vi tror ingenting bare fordi du sier så. ;)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    937
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Østfold
    Helt riktig, Audiolense mener jeg har FIR ja. Grunnen til at jeg ikke brukte FIR i bassen var pga pre-ringing samt økt energi fra filteret som ga dårligere step-respons. Helt riktig som Helge sier at FIR gir lite "latency" høyere opp i frekvens, bølgelengdene blir korte.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det programmet har mange muligheter og det må ikke brukes fir over hele fjøla.
    Det fine med det programmet er at det går helt fint å bruke fir i bassen og det helt ned.
    He, ja det har jeg merket... Men jeg har aldri fått vite om de alglritmene som brukes i software baserer seg på FIR, men gjør vel det...
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det programmet har mange muligheter og det må ikke brukes fir over hele fjøla.
    Det fine med det programmet er at det går helt fint å bruke fir i bassen og det helt ned.
    DEQX er helt ubrukelig på akkurat det.
    Men det er sikkert ingen som kjører Audiolense i PA, så da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du drar dette inn i en PA-debatt? Og det er jo hele/halve debatten her. Det skjønner du vel?
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Post gjerne navn og data. Vi tror ingenting bare fordi du sier så. ;)
    Jeg har EAW KF750, ble lansert uten FIR implementert med MX8750 prosessor, fikk FIR implementert når EAW oppgraderte til UX8800 prosessering. Solgte et oppsett med KF300z tidligere i år, samme der. Det er en passivt delt høyttaler som bruker FIR "på toppen" av det interne delefilteret for korrigering.
    EAW er langt fra de eneste produsentene som har implementert FIR, nesten enklere å komme med eksempler på produsenter som ikke bruker det :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Men det er sikkert ingen som kjører Audiolense i PA, så da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du drar dette inn i en PA-debatt? Og det er jo hele/halve debatten her. Det skjønner du vel?
    Jo jeg, det er jo fest der opp en gang i blant, da er det full PA :p:p:p
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg har EAW KF750, ble lansert uten FIR implementert med MX8750 prosessor, fikk FIR implementert når EAW oppgraderte til UX8800 prosessering. Solgte et oppsett med KF300z tidligere i år, samme der. Det er en passivt delt høyttaler som bruker FIR "på toppen" av det interne delefilteret for korrigering.
    EAW er langt fra de eneste produsentene som har implementert FIR, nesten enklere å komme med eksempler på produsenter som ikke bruker det :)
    Jeg er jo ikke innenfor i prolyd, men det er imponerende. BTW - EAW benytter/benyttet seg jo av TAD-drivere, men da er vi muligens mer innenfor DIY-avdelingen. Føler dog på ingen måte at fjols til fjells er frikjent...
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Jeg er jo ikke innenfor i prolyd, men det er imponerende. BTW - EAW benytter/benyttet seg jo av TAD-drivere, men da er vi muligens mer innenfor DIY-avdelingen. Føler dog på ingen måte at fjols til fjells er frikjent...
    EAW brukte TAD i gamle serier, den gang TAD var regna som "premium" sammenlignet med alternativene. Har ikke sett TAD-drivere i nyere serier, men jeg har ikke vært inni alle :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ikke godt å vite hva som er "premium" lenger. Danley kjører B&C og Tannoy kjører BMS coax + BMS basser i sin VQ-serie. Den tror jeg kunne kunne passet i en hfs hifi-prolyd-fusion.
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Ikke godt å vite hva som er "premium" lenger. Danley kjører B&C og Tannoy kjører BMS coax + BMS basser i sin VQ-serie. Den tror jeg kunne kunne passet i en hfs hifi-prolyd-fusion.
    Du finner B&C/18sound (samme eier) og BMS i produkter fra mange pro audio-produsenter.
    Relativt få som bruker mest egne elementer, kommer på Meyer, Adamson, JBL og Alcons i farta.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ikke godt å vite hva som er "premium" lenger. Danley kjører B&C og Tannoy kjører BMS coax + BMS basser i sin VQ-serie. Den tror jeg kunne kunne passet i en hfs hifi-prolyd-fusion.
    Premium er de som selger mest, til de aller mest krevende kundene og bruker mest på FU... Idag er det d&b AudioTechnic, l'Acoustic og Meyer Sound.
    JBL, RCF, Function One , Nexo, DB Technologies, Danley etc er sikkert like god på Line Array eller andre nisjer JBL driver med mye annet bra, kino etc.
    Hvis du har sett han lyd nerden på Mythbusters så er det John Meyer....
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Artig tråd, og du ville han skulle inn på disco markedet? :ROFLMAO::LOL::cool: Function One? Har du hatt noen av de?
    Skulle han ikke danse da...? Funktion One - basert på en 5" FR-driver i stedet for 1,5-2" CD. Nei har ikke hørt Funktion One, men logikken er minst like slående som alt annet her i tråden.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Skulle han ikke danse da...? Funktion One - basert på en 5" FR-driver i stedet for 1,5-2" CD. Nei har ikke hørt Funktion One, men logikken er minst like slående som alt annet her i tråden.
    Joda bare overrasket ovev i det hele tatt høre navnet Function One på HFS, må ha vært første bruk av navnet ever... Masse kred til deg....:p(y)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Premium er de som selger mest, til de aller mest krevende kundene og bruker mest på FU... Idag er det d&b AudioTechnic, l'Acoustic og Meyer Sound.
    JBL, RCF, Function One , Nexo, DB Technologies, Danley etc er sikkert like god på Line Array, JBL driver med mye annet bra, kino etc.
    Flere PA høyttalere i dag som jeg syntes låter bra, de med (ofte) flere mindre mellomtonedrivere i strl. 4 - 6 tommer, sammen med tilhørende subber, de aktive utgavene tilpasset hverandre, flere av disse systemene «kjenner» jo hva de er tilkoblet og spiller således på lag = ingen «fikle-prøve-seg-fram-saker» som innenfor hi-fi.
    De med treveis PA med 6’’ mellomtoner, 15’’ i bass og horn spiller jo også pent, enten det er JBL, ElectroVoice, Mackie eller tilsvarende.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Var litt snakk her tidligere om Genelec og S360, bl.a. @Knubie og @BritFi.

    Her er en tråd om høyttalerne:


    Selve designen av S360 er nyskapende og patentert:


    Inni sitter drivere av PA-typen, optimalisert for oppgaven. Dette systemet tåler en trøkk.

    «Utenpå» det hele sitter et DSP-system, GLM, som sikrer linearitet i fase, «perfekt» impulsrespons mv.uten at latens overstiger 5 ms.

    Det slår meg stadig hvor bra systemet er tross manges mistro til kompresjonsdrivere og effektive woofere. Til opplysning har jeg også 8351a og 8030/G3 med 2 stk. F Two-subber som sammenlikningsgrunnlag. Ingen høyttalere måler bedre enn disse hos Audiosciencereview.com.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Flere PA høyttalere i dag som jeg syntes låter bra, de med (ofte) flere mindre mellomtonedrivere i strl. 4 - 6 tommer, sammen med tilhørende subber, de aktive utgavene tilpasset hverandre, flere av disse systemene «kjenner» jo hva de er tilkoblet og spiller således på lag = ingen «fikle-prøve-seg-fram-saker» som innenfor hi-fi.De med treveis PA med 6’’ mellomtoner, 15’’ i bass og horn spiller jo også pent, enten det er JBL, ElectroVoice, Mackie eller tilsvarende.
    Ja det er det at topp modellene til noen av disse premium produsentene, med de beste elementene og ellers full pupp med dsp, fase korreksjon, aktiv osv osv, fås i mindre versjoner for bruk som side-fill. De skal ha samme lyden som toppmodellen men skal dekke ett lite side område. Disse høytalerne er de beste du får fra dette segmentet som kan brukes i mindre lokaler, men det er ikke mange som lager de, d&b gjør de ikke, ikke l'Acoustic heller, men Adamson, Coda Audio, RCF, Meyer Sound og KV Audio gjør det. Disse er ansett til å være lydkvalitetsmessig 3 divisjoner over Mackie etc...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Hmmm ... vet ikke hvorfor du er sinna "Rojohll", ingen grunn til det nå i denne førjulstida.

    Vel, jeg tok et lite søk og FIR brukes i Pro audio, her er også en forklaring: https://www.prosoundweb.com/fir-filtering-for-audio-practitioners/

    Når det gjelder DEQX, så er vel ikke det et høyttalersystem? Grimm LS1 kom vel noen år senere og representerer en ferdig "pakke".

    Jeg "prediker " ikke FIR heller, det har sine svakheter, men for å få et faselineært system har det en misjon, derfor brukes det blant annet av: Grimm, Kii three og Dutch & Dutch

    God jul til dere alle, logger nok av nå:)
    Vi har jo denne også da ... kost på elektronikk ligger under 50.000 så det er jo ikke superbillig, men ikke stratosfærisk, koster mindre enn skjorta... det forteller litt hvor dyre skjorter jeg har :ROFLMAO:

    The Digital Loudspeaker
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Markedsfør Norge litt da :D;), vi har jo AudioLense, samme kvalitet som Acurate nevnt i artikkelen, bare mye mer brukervennlig.
    Jeg bruker det, selv om jeg har en del kontroll på akustikken. Det er konge det....
    Under 50 ja, 3 for PC, 4 for Audiolense og 11 for DAC / Audio Interface = 18
    Audio interface kan du får for mye mindre og... = 10

    Vi har jo denne også da ... kost på elektronikk ligger under 50.000 så det er jo ikke superbillig, men ikke stratosfærisk, koster mindre enn skjorta... det forteller litt hvor dyre skjorter jeg har :ROFLMAO:

    The Digital Loudspeaker
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Flere PA høyttalere i dag som jeg syntes låter bra, de med (ofte) flere mindre mellomtonedrivere i strl. 4 - 6 tommer, sammen med tilhørende subber, de aktive utgavene tilpasset hverandre, flere av disse systemene «kjenner» jo hva de er tilkoblet og spiller således på lag = ingen «fikle-prøve-seg-fram-saker» som innenfor hi-fi.
    De med treveis PA med 6’’ mellomtoner, 15’’ i bass og horn spiller jo også pent, enten det er JBL, ElectroVoice, Mackie eller tilsvarende.
    Har en PA høyttaler. 10" med en integrert diskant. Låter både "live" og rimelig "høflig"
    16087678456537048009996005580931.jpg
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Vi har jo denne også da ... kost på elektronikk ligger under 50.000 så det er jo ikke superbillig, men ikke stratosfærisk, koster mindre enn skjorta... det forteller litt hvor dyre skjorter jeg har :ROFLMAO:

    The Digital Loudspeaker
    Joachim Gerhard sverger til å bruke AudioVero Acourate med en spesiell filterslope utviklet av Dr.Brüggemann.... når han som har drevet med hi-end høyttalere i 50+ år sier at AudioVero Acourate er det beste han noengang har hørt, så legger jeg øre til det... om Audiolense er like bra eller ikke aner jeg ikke ... har null erfaring eller innsikt på akkurat det ... sikkert mange andre her som kan si noe om Acourate vs Audiolense :)
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Joachim Gerhard sverger til å bruke AudioVero Acourate med en spesiell filterslope utviklet av Dr.Brüggemann.... når han som har drevet med hi-end høyttalere i 50+ år sier at AudioVero Acourate er det beste han noengang har hørt, så legger jeg øre til det... om Audiolense er like bra eller ikke aner jeg ikke ... har null erfaring eller innsikt på akkurat det ... sikkert mange andre her som kan si noe om Acourate vs Audiolense :)
    Kanskje noe for Rognlien å gjøre. Mitcho på Audiofilestyle mener nå det....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn