Høyttalere Hvem kan høyttalere II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Får vel slenge på min mening her rundt de beste PA løsningene.

    Var i Danmark å hørte på dette oppsettet for litt over et år siden, og fra ca500 Hz og opp leverte dette kanskje den beste lyden jeg har hørt når det kommer til ekthet, tonalitet, klang og utklinging
    Og dette med forholdsvis tynne kabler der fås hos BT og CO, drevet av en PA-amp, og i tillegg et selv printet synergy-horn som så vidt hang sammen og bestykket billige drivere. Husker at noe av det første jeg tenkte på her var at "dette skulle trompetnerd hørt" Han kjenner jo klangbilde i musikk på en unik måte.
    Edit: Kan jo også legge til at det var DSP inne i bildet
    Dette slår beina unna mange myter i mitt hode
    Vis vedlegget 683804
    Eg fekk aldri besøkt Bo Hansson, men det vart sagt at han hadde eit brukbart anlegg, sjølv om det ikkje akkurat var PA: https://duckduckgo.com/?q=bo+hansso...//www.minhembio.com/bild/162028.jpg&ia=images
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg er lei av å prøve hifi.
    Testing er noe herk ja. Som gammel IT mann var det det værste vi hørte, tiden når resignasjonen seg inn, tiltakslysten dovnet hen, når prosjektlederen påtatt entusiastisk deklamerte: Nå skal vi teste! distriburte testskjema i bok tykkelse. Vi måtte ikke bare teste, men bygge vår egen galge, altså planlegge testingen...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Eg fekk aldri besøkt Bo Hansson, men det vart sagt at han hadde eit brukbart anlegg, sjølv om det ikkje akkurat var PA: https://duckduckgo.com/?q=bo+hansson+basshorn&t=avast&iax=images&iai=http://www.minhembio.com/bild/162028.jpg&ia=images
    Jeg var hjemme hos han en gang, drøyt 20 år siden. Spilte mye «Jussi-musikk» og med det ingen referanser for meg. Men, hovedhøyttalerne plassert i hvert sitt hjørne (litt på Carlsson vis) fungerte, det. Men, bass-hornet hans, som startet under stua hans, på gulvet i kjelleren og som et gedigent hjemmelaget hornsystem som viet seg utover og oppover kjellerveggen og endte ut i en «lufterist» oppe på stuegulvet over, bak sofaen. Denne «rista» som bassen kom opp fra var vel noen meter lang, og en 10 - 20 cm bred, så ut som et forstørret USA klima lufteanlegg. Det spilte bass fullstendig uten at det var mulig å høre at den dukket opp bak sofaen der vi satt, eller noe annet sted. Den bare var der i rommet, helt ubeskrivelig å høre hvor den kom fra - med dette trodde jeg nærmest den kom fra de små pinglete hjørne høyttalerne. Og han brukte platespiller med egenlaget system, en tangentialarm som vandret med stiften i et trinsesystem bestående av et liggende delt glassrør - som en steinhard renne hvor et stålhjule rullet armen inn mit midten.
     
    Sist redigert av en moderator:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Prøv denne real world høyttaleren du...:
    6000 Euro full pupp på døren-
    Jeg leste teknisk info på siden til Buchardt, og det ser særdeles ordentlig, moderne og gjennomført ut. Her tenker tydeligvis produsenten systemdesign, hvor hele kjeden fra DSP-DAC-individuelle forsterkere, element og rom henger sammen. De har også vurdert både on-axis og off axis respons og refleksjon fra frontvegg:). Jeg reagerer også positivt på prisen, alt er med i denne pakka "ready to play".

    Det er kanskje typisk at dette kommer på "direktesalg" til forbruker også? For jeg finner ikke slike produkt hos hifi-klubben eller Oslo Hifi center (mulig jeg har leta dårlig). Jeg tror at de tradisjonelle forhandlerne bør henge seg på hvis har ambisjoner om å være i front på utviklingen. Utfordringen er kanskje at det ikke er så sexy, mange hifi interesserte liker konseptet med å bytte ut og oppgradere enkeltkomponenter, Buchardt, Grimm, Kii, Dutch & Dutch, B&O, Genelec osv utfordrer dette konseptet.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, jeg synes denne høyttalerne virker svært spennende. ~70000kr er jo en del penger, men da har man nesten et komplett system i en relativt pen og stuevennlig innpakning. Hvis du er interessert i konseptet, har System Audio mye av samme teknologien i sine aktive Legend Silverback høyttalere. Jeg fikk en demo av Legend 40. En nokså liten gulvstående høyttaler. Jeg syntes det låt overbevisende og helt perfekt når man går lei av tweaking og opp/bortgraderinger. Tipper de kan lyttes på hos de fleste Soundgarden-butikkene. Skal være litt forsiktig med å si for mye om elektronikken - tror Buchardt bruker litt annerledes forsterkere og dacer og litt flere valgmuligheter i DSPen. Wisa-huben er også veldig enkel og grei med mange tilkoblingsmuligheter.

    Tidligere var jeg litt skeptisk til om slike aktive høyttalere ville slå an, men kombinasjonen "vanlig design"/pen finish og etterhvert "overkommelige" priser tror jeg vil gjøre disse høyttalerne attraktive for stadig flere.:)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Vel da er pinnekjøtt på damp, og jeg har lagd riskrem a-la-Hellstrøm

    Tusen takk til dere alle, spesielt "Knubie" for å opprette denne interessante og relevante tråden. Som Rojohll her utmerket kommenterer, hvis prisene går nedover så blir dette mer relevant for mange. Jeg tror derfor at vi er inne i en brytningstid for hifi utstyr. Blir spennende å følge med utover 2021.

    God jul alle sammen:)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    [/QUOTE]
    Vel da er pinnekjøtt på damp, og jeg har lagd riskrem a-la-Hellstrøm

    Tusen takk til dere alle, spesielt "Knubie" for å opprette denne interessante og relevante tråden. Som Rojohll her utmerket kommenterer, hvis prisene går nedover så blir dette mer relevant for mange. Jeg tror derfor at vi er inne i en brytningstid for hifi utstyr. Blir spennende å følge med utover 2021.

    God jul alle sammen:)
    Pinnekjøtt på gang nå, god jul :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Nå ligger vi flat etter masse pinnekjøtt og presanger ... litt dessert tid ...
    Av en eller annen grunn er jeg alltid tom for akevitt :ROFLMAO:

    FAB5229A-F601-4716-9962-462592C44CFA.jpeg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har en bekjennelse å komme med i stereo perspektiv. Jeg hakkje peiling. Som sikkert er litt av bakgrunnen til den litt provoserende trådtittelen, for noen. Jeg har hatt stereo hjemme i stuen, jeg hadde noen elektrostater ML ESL engang også når jeg bodde i en større stue. Jeg liker god oppløsning, klare, luftige høytalere, men de må ha snert, punch og trøkk også, har jeg etterhvert funnet ut. Litt sånn live feeling. Men sånn soundstaging, dybde, bredde og høyde i lydbilde i innspillinger osv. har jeg aldri helt blitt grepet av, skjønner bredde, ene gitaren helt til høyre, andre helt til venstre, ett eller annet triangler, nesten helt oppi taket liksom, hørte jeg i går. (Rene julekvelden og avslutte dagen med litt god musikk). Men har ikke det der genet for søke ut musikk og vurdere kvaliteten i bredden, høyden og dybden i lydbilde, så der har jeg ikke peiling, sorry. Så kan godt være jeg driver med vranglære her, og det gjør sikkert også, hvis denne typen høytalere suger på dette, det vet jeg ikkje. Men de som liker de andre parametrene så har jeg bare gode intensjoner 😀😬🍰
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ok betryggende og høre, da er vi som de 2 psykologene som snakker sammen og den ene sier "Du har det bra, hvordan har jeg det!"
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Trøst deg med det, Knubie, at det er mange rådyre høyttalere og rådyre anlegg som sliter med å kunne gjengi en menneksestemme mest mulig naturlig (slik stemmen høres ut i virkeligheten).

    Denne vanskelige «øvelsen» mener jeg (eksempelvis) B & W sine 805D3 (ca 65.000 ) utfører veldig mye bedre enn 802D3 (ca 238.000) så selv ikke samme produsents kunnskap/løfter overgår det man selv opplever.

    For ordens skyld; selvfølgelig er bassfundamentet i storebror 802 klasser bedre enn lillebror 805, jeg sier dette, da mange eiere av dyrere B & W trolig vil sette formiddagskaffen i halsen med hva jeg opplever med disse.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Gutta er på’an igjen alt ja, god jul!

    Ang.dette med dybde, scene «og alt det tullet der»: Er overraskende hvor mye høyttaler, -og tildels forsterkervalg har å si på slike lyd opplevelser, når det gjelder å sette opp et anlegg som passer i en brukers hjem.
    Og det handler jo her om hvordan man ønsker å få musikken presentert, ofte basert på type musikk man hører mest på.
    Noe utstyr leverer «in ya face», annet gjør at blir du henvist til bakerste rad.
    Og slik er det vel også når man setter opp PA (og studio) med spredning vertikalt/horisontalt, near/midfield/distance/Atmos ++
    Litt med alder (eller «følt» alder) å gjøre dette med hvordan man ønsker musikken presentert?
    Før: AC/DC, Stones m.fl.på aller første rad, Nå: Vaking rundt mixepult området
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Vis en klarer å få bredde,dybde, Instrumentklang tonalitet og litt dynamikk. Dynamikken skorter det litt på, siden høytalerene har kun to 10" ere, men tonalitet er veldig bra. :cool:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Da jeg var på klassisk konsert i Musikverein i Wien (de hvor nyttårskonserten spilles) så opplevde jeg null imaging og null lokalisering av instrumenter, det er helt fantastisk opplevelse men det er ingen dybde, bredde, høyde prerspektiv overhode ....

    Jeg har aldri opplevd et anlegg som greier å gjenskape denne opplevelsen til fulle men hvis man sitter hjemme og får en tilnærmet fantastisk opplevelse så er man jo der, er mye av dette imaging greiene noe kunstig som hifi verden har funnet på og som ikke er der i den virkelige verden?

    jeg går mye mere etter høyttalerlokalisering hvor stemmer er naturlige, opplevelsen er fin og magien ”sitter”
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Trøst deg med det, Knubie, at det er mange rådyre høyttalere og rådyre anlegg som sliter med å kunne gjengi en menneksestemme mest mulig naturlig (slik stemmen høres ut i virkeligheten).

    Denne vanskelige «øvelsen» mener jeg (eksempelvis) B & W sine 805D3 (ca 65.000 ) utfører veldig mye bedre enn 802D3 (ca 238.000) så selv ikke samme produsents kunnskap/løfter overgår det man selv opplever.

    For ordens skyld; selvfølgelig er bassfundamentet i storebror 802 klasser bedre enn lillebror 805, jeg sier dette, da mange eiere av dyrere B & W trolig vil sette formiddagskaffen i halsen med hva jeg opplever med disse.
    Ditto .... det er ikke uvanlig at jeg har likt mindre og enklere høyttalere bedre enn store toppmodeller eller lignende (gjerne i samme serie)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Da jeg var på klassisk konsert i Musikverein i Wien (de hvor nyttårskonserten spilles) så opplevde jeg null imaging og null lokalisering av instrumenter, det er helt fantastisk opplevelse men det er ingen dybde, bredde, høyde prerspektiv overhode ....

    Jeg har aldri opplevd et anlegg som greier å gjenskape denne opplevelsen til fulle men hvis man sitter hjemme og får en tilnærmet fantastisk opplevelse så er man jo der, er mye av dette imaging greiene noe kunstig som hifi verden har funnet på og som ikke er der i den virkelige verden?

    jeg går mye mere etter høyttalerlokalisering hvor stemmer er naturlige, opplevelsen er fin og magien ”sitter”
    Min erfaring er at det tegnes opp et «bilde» (imaging) på noen opptak. På andre opptak er det et helt annet inntrykk som formidles.

    Det er vel forskjellene i opptak og reproduksjonen av disse forskjellene som i bunn og grunn har å gjøre med hi-fi-begrepet?

    I så fall er det tvilsomt om man bør lete etter «bilde» der det ikke finnes noe på opptaket?

    Tanketips: Forsøk med hodetelefoner. Kan hodetelefoner i noen tilfeller lure hjernen til å tro på et «bilde» med dybde og andre effekter?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Min erfaring er at det tegnes opp et «bilde» (imaging) på noen opptak. På andre opptak er det et helt annet inntrykk som formidles.
    Det er vel forskjellene i opptak og reproduksjonen av disse forskjellene som i bunn og grunn har å gjøre med hi-fi-begrepet?
    I så fall er det tvilsomt om man bør lete etter «bilde» der det ikke finnes noe på opptaket
    Tanketips: Forsøk med hodetelefoner. Kan hodetelefoner i noen tilfeller lure hjernen til å tro på et «bilde» med dybde og andre effekter?
    Ok, i noen tilfeller så spilles alt inn hver for seg og så bare panner produsenten/mikseren de ulike sporene til høyre og venstre og senter.
    I noen tilfeller spilles det inn i ett stort lokale, en sal, kirke f.eks., men alle instrumentene er mikket hver for seg, og mikset på samme måte.
    Dette skal jo ifølge teknikken gi ett skapt stereoperspektiv.
    Her var det en grusomt underholdende diskusjon på Hoffmann forumet tror jeg, hvor noen hadde anmeldt en plate, og snakket varmt om det fantastiske holografien i opptaket, mens han som hadde mixet platen påstod hardnakket, at dette ikke var mulig. Den var innspilt med kun moderat panning.
    Så fikk han månebedotten høre platen på ett skikkelig high-end anlegg ! Hans konklusjon da var at dette var noe avspillingskjeden på en eller annen måte skapte.

    I de ekte tilfellene så er det innspilt i ett rom med mikking som gir ett bilde av rommets akustikk og dermed instrument plassering osv, som skal kunne høres i opptaket hvis utstyret er iorden. Her er jeg ikke særlig trent.
    For å høre denne opptaksrom akustikken må man sitte i nærfelt ellers hører man sitt eget roms akustikk, og dette blir vanskelig.
    Hvis man derimot sørger for at det meste av refleksjoner unngår lytteren, sendes til bakveggen og evt diffuseres og kommer tilbake til lytteren etter min 15 helst 20-25ms eller ca 6m ekstra vei for den reflekterte lyden, så skal man kunne høre opptakets akustikk mye bedre også i tilnærmet far-field (fjern felt på norsk?) Jeg har prøvd å gjøre dette sånn nogenlunde men har allikevel ikke kunnet klare å høre så mye av dette. Siden jeg stort sett gleder meg over klarhet, punch og dynamikk og godfoten går konseptet.. Tror jeg trenger ett holografi kurs, Arve, Rognlien en business mulighet for dere
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ai f..... glemte dette er en høytalere diskusjon ikke akustikk...Lett å forveksle tingene..:rolleyes:
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Glir vel greit i hverandre her:)

    Innspilling og teknikk er jo en ting, reproduksjon/avspilling er en annen og her er jeg stor tilhenger av meg selv og mener at INGENTING blir riktig i en avspilling uansett. Derfor velg HT type/design som spiller musikken slik du liker den avspilt.
    Jeg kan digge PA og Klipsch Cornwall, like mye som jeg kan digge lyden av en stor Duevel rundstråle som gir en annen opplevelse IMØ. Kan også like en Graham eller Harbeth på «riktig» musikk. Eller en søyle.
    Tilgode å finne en HT som passer til alt, og party HT som er likegod til hangover dagen etter, da man ikke ønsker for mye dynamikk og skvetting i sofaen;)

    *Er slett ingen ekspert på noe av dette, men har spilt/spiller litt selv, vært på noen timer innspilling i studio, nok konserter og annet til at jeg ikke engang prøver å reprodusere hjemme. Men, jeg setter selvsagt pris på mange egenskaper og parameter som andre her inne. Her skal det være smooth og luftig topp uten antydning til digitale korn, organisk mellomtone som ikke er for skarp, tight drivende bass..
    Her skal det testes ut open baffle HT fra Pure Audio P.så fort annet er på plass.
     
    Sist redigert:

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Slappen sie ab bitte😁
    Ja nå til dags må man dessverre servere sin egen gluhwein😁😂⛷🏂🏄
    Flere har bestemt gravitasjonskraften med en pendel, svaret "makes perfect sense". Men senere trenger unøyaktigheten inn, den beste målestokken for den beste forsterker. Jesus hadde en løsning på lyd. Spred lykke. Målinger er best uten glede😁☝
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Slappen sie ab bitte😁

    Flere har bestemt gravitasjonskraften med en pendel, svaret "makes perfect sense". Men senere trenger unøyaktigheten inn, den beste målestokken for den beste forsterker. Jesus hadde en løsning på lyd. Spred lykke. Målinger er best uten glede😁☝
    Hør, hør! Glede uten målinger er heresy! PA provokatører må i gapestokken 😂😬 Jeg tror jeg kjøper større sub istedenfor alle disse lykkepillen! Det er da jul i Corona-land er det ikke! Godt nytt år snart, blanke ark og fargestifter tel ..
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Har kjøpt meg ut av ligningen, bass gjerne subbass, spiller liten rolle, det er ørene som formidler kvaliteten. Unnskyld, dette var da en uungeålig påstand. Proceed!
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Audio Nirvana er når ørene og måleutstyret er enige.
    Audio Limbo er når ørene sier det er bra men måleutstyret sier det er feil. Da må jeg finne ut hvorfor. Er det målemetodikken som er feil eller ørene som er ute av "kalibrering".
    Audio Helvete er når ørene sier det er drit og måleutstyret viser det samme. Da går jeg i baren.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Det nevnes at enklere høyttalerkonstruksjoner kan gi mer troverdig lyd (bortsett fra bass). Det får meg til å tenke på en som virkelig kan Høyttalerbygging, Troels Gravesen (anbefaler alle å se litt på siden hans).

    Han konstruerer både komplekse og enkle konstruksjoner (toveis til fireveis), men felles for disse er at han har foretatt en reise fra høyere ordens delefiltre, til 2. orden og nå ofte 1. ordens filtre. På det siste innlegget "CNO 4 " som kom nå i desember skriver han:

    "Treble? I've had the question on some of my 1st order tweeter set-ups. Where's the tweeter? Is there really enough treble level because I can't "hear" the tweeter. No, we can't hear the tweeter, we only hear treble without phase distortion and the overall tuning as fairly linear. It can take some mental adjustment, because "1st order treble" sounds quite different to treble passed through any higher order crossover. Again, the T29 is a magnificent tweeter and does very well with 1st order filters."
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg har sett mye på Troels Gravesen sine sider og han har mange interessante konstruksjoner, men felles for dem alle er at ingen av dem er impuls/fasekorrekte, uansett hva Truls sier. På de konstruksjonene som er med 1. ordens filter så står diskanten i motfase, og det eneste jeg kan tenke meg da er at han benytter 2. ordens akustisk deling på diskant, uansett er det ikke phase/time coherent når diskanten står i motfase, dette kan ikke diskuteres: Dette er et faktum.
    Videre skriver Troels Gravesen at det er umulig å lage en høyttaler som er ekte fase/tids korrekt fordi det er så mange avvik i drivere ... Dette gjør vel at min tiltro til Gravesen ikke er på høymål for å si det forsiktig :LOL:

    Jeg tror dette er tull fra Gravesen, John Dunlavy, Richard Vandersteen, Jim Thiel Kiat Low, Philip Vafiadis har alle gjort dette og levert høyttalere som beviser med målonger nærmest perfekt respons i tid og fase..... Jeg sier ikke at deres konstruksjoner nødvendigvis er the holy grail, men det er mulig. Jeg hørte nylig på Vandersteen Trio og det var unimpressive dessverre

    Jeg tror vel høyttalere er vel alltid er et kompromiss, enkle to-veis konstruksjoner kan gi en magi som i alle fall jeg aldri har hørt i gulvstående, kanskje unntak av Piega Master One, men jeg er ikke sikker. Jeg opplever at når du går opp i størrelse så mister du alltid noe, mindre minimonitorer har noe med seg som du aldri får i store gulvstående.... store gulvstående har ting med seg som du aldri får i mindre minimonitorer.

    Ikke lett dette nei :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja, det er to-veis her og, men med elektronisk deling. Passiv deling er uansett ett formidabelt kompromiss. Og hvis du skal lage en høytaler så er det gjerne bedre med 20 ingeniører med ulike spesialfelt, og mye ressurser, enn 1 geniforklart. Har hørt om Truls Gravesen, går utfra 10år med dansk high fidelity for mange år siden må ha nevnt han! Skal Truls Gravesen hevet nivået ytterligere på ytelsen, og gå for aktive høytalere også, så får han mye å gjøre :D :cool: synes hi-fi bransjen preges av mange mindre firma som leverer produkter som er gode, men bare på noe, skal du lage ett produkt som er bunnsolid, skal vare i 20 år og skal kunne brukes på all musikk og former for avspilling. Så må man høyne innsatsen, derav tråden... All respekt til Truls Gravesen, men tror han hadde lagde en mye bedre høytaler i R&D avdelingen til d&b audiotecnic f.eks. Men jeg skjønner at han er en respektert og erfaren designer....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn