Høyttalere Hvem kan høyttalere II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ok, jeg kom litt skjeivt ut forrige gang, jeg ble troll og tråden stengt.
    Jeg prøver ikke å forkynne PA høytalere, jeg skjønner bare ikke en del ting med Hi-Fi høytalere.
    1. Tiden har mer eller mindre stått stille teknologisk hos mange merker. Analoge delefiltre sier teknologi eksperter Linkwitz f.eks. skulle vært vekke på 90 tallet!
    Hvem kjøper en Ferrari og setter på,slitte vinterdekk i dimensjon 165/83-13 og fyller de med 0,5 bar?
    Folk brenner 2-300 tusen for å spille gjennom analoge delefiltre når de kan ha en forsterker tilpasset elementet, utenfor min forstand, helt fullstendig.
    2. Voicing, Hi-Fi høytaler merker voicer høytalerne siden til kundene, for å passe deres smak, da virker den fint på noe musikk, dårlig på annet.
    En god høytaler spiller all musikk! Hvorfor bruker musikere 20-30 år og kanskje 30.000 timer på å lære seg kunsten, spiller den inn mer eller mindre bra (ofte ikke bra),
    og så sitter audiofile og tenker, nei jeg liker det ikke sånn, jeg vil ha mer oppløsning eller soundstage. Tilpasser man anlegget til musikksmaken gjør man seg selv en bjørnetjeneste, jeg forstår ikke dette, skal vi ikke høre på musikken slik musikerene tenkte å presentere den for oss.
    3. Pris, noen av disse, veldig mange faktisk koster sjokkerende mye. De er sjelden med noen som helst info eller målinger, men med en brosjyre av audiofilt tåkeprat som grenser til latterlig, er min mening. Skulle tro de trodde vi var nyrike russere hele gjengen, som helst vil kjøpe så dyrt som mulig. For disse summene kunne du tapetsert rommet med trykkbaserte bassfeller og annet akustikk snacks som FAKTISK forbedrer rommet
    4. PA høytalere er ikke bare PA høytalere, det har jeg en egen tråd om, kort oppsummert, consumer og pro er stort sett dritt, Rølpe PA, premium sjiktet T&T Theater og Touring, altså konserter og store rom bruker Line Array med mere, det er overkill.
    Men der er et utall musikere, ensembler, solister, pianister, vokalister etc etc som fremfører musikken sin i alle slags sjangre, de bruker hvis de vil konkurrere på god lyd og det vil de gjerne, de bruker nedskalert topp produkter i en område som kalles installasjon PA. Spør Leif Ove Andsnes hvis du treffer han. Egne nisje merker for dette f.eks KV Audio med mange fler, de leverer aktive høytalere for 50-100, som trente lydteknikere og lignende sier låter sjokkerende bra. Selv i forhold til T&T.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes dette er et kult tema, om stæsj jeg (Og sikkert noen andre også ;) ) kan ALT for lite om.
    Kan du poste noen linker til utstyr du ref.til som installasjons PA?
    Gjerne både aktive og passive alternativer og front end.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hei ja sef
    Mange flere men jeg husker ikke nettsidene i farten
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Du har vært medlem kun et halvt år Knubie. Du har gått glipp av årelange kamper rundt samme tema. Jeg tror folk er litt lei av å diskutere dette. Meningene rundt temaet er bare for forskjellige, og folk vil gjøre det slik de er vant til. For mange er hobbyen å prøve / lytte i stedet for å fikle med målemikrofoner og tekniske ting, og det må jo være alldeles ubroblematisk om noen vil bruke passive filtre og rørforsterkere. For ikke å snakke om platespiller!! :p.
    Noen sier til og med rett ut at de foretrekker en anelse farging, imens andre blir blodig fornærmet hvis man skulle være så frekk å påpeke at deler av utstyret farger lyden.
    Det er jo bare en hobby og folk må få gjøre som de vil uten å bli idiotforklart av noen som "vet bedre". Men når det går for langt ut på viddene med kvasiteorier som skal forsvare fantasipriser på tulleprodukter klarer ikke helt jeg å holde kjeft heller :censored::censored:

    Personlig er jeg helt enig med deg. Hvorfor bytte - ofte svinedyre - komponenter i audiokjeden mer eller mindre på måfå etter prøv og feil metoden når man kan bygge opp et lydsystem slik de profesjonelle gjør? Bare ha kontroll på spredning, demping, støy og forvrengning. Måle seg frem til et bra utgangspunkt og deretter finstille etter egnepreferanser. Dette krever jo en del kompetanse rundt teknikken og det er nok ikke alle som har, - skal vi si - interesse av dette.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    PA høyttalere er laget for å spille veldig høyt i større lokaler for mange personer og de skal være solide og tåle en støyt. Utseende er ikke vesentlig. HiFi høyttalere er for de fleste et møbel som skal stå i en stue og spille for noen få på relativt lave volum. Det er to helt forskjellige markeder.

    At de voicer forskjellig er helt naturlig da vi har forskjellig lydideal og det gjør hobbyen mye mer morsom. At endel veldig dyrt HiFi er overpriset vet alle, men det er valgfritt å kjøpe de.

    Nei, det er forskjell på ulike musikksjangre og hva de krever/ikke krever av utstyr og det er store forskjeller på innspillingskvalitet. Det gir full mening å tilpasse anlegg til musikksmak.

    Tviler ikke på at det finnes gode PA høyttalere for hjemmebruk også og aktiv deling er sikkert ikke dumt, men selv vil jeg helst ikke ha strømkabler til høyttalere. Estetikk er endel av det også. Her gjelder det samme- det er helt valgfritt hva du velger.

    Jeg har hørt på veldig, veldig mange PA anlegg vedrørerende min jobb og konserter. Svært sjelden jeg har blitt imponert over lydkvaliteten. Det er en annen greie enn HiFi, men som sagt prøv gjerne.... Og forkynn gjerne, men å å mene at Hifi folk "ikke har skjønt det" kommer du ingen vei med. Det er mer sammensatt en det.

    (og vær så snill og skriv høyttalere med to t)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei ja sef
    Mange flere men jeg husker ikke nettsidene i farten
    Den Meyer X40 hadde virkelig vært gøy å hørt, mye fine tester. Og skikkelig plug&play/lite å stille på. Etter det jeg skjønner, så er det ingen access til DSP og slikt. Men vanskelig å finne pris pr.par, her på berget ca, 100k?
    Kan man kjøre signal med bra resultat og ha nok gain fra en vanlig forforsterker/streamer?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det som går under kategorien "PA" elementer er jo så mangt.
    Tar man det ypperste fra den leiren, så banker jo slike hifi elementer ned i støvlene.
    Att påstander om at slikt bare kan spille høyt er jo bare tøv.
    AE elementer er vel et bevis på dette, som også blir brukt til hifi.
    Men ja det finnes jo mye søppel også sikkert.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    God PA låter fantastisk underholdende. Men som Lyngen formidler, dette er ikke svart-hvitt. Jeg bare elsker velskrudd PA, samtidig som jeg også opplever enkelte mindre overbevisende sider ved det.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Går begge veier dette. Det er mye følelser og myter i PA bransjen også. Merker som har fått legendestatus uten de er teknisk eller målemessig bra. Flere PA høyttalere passer dessuten ikke til korte avstander og stuebruk.

    Største styrken til PA høyttalere ligger i membranarealet, SPL og ofte spredningskontroll. Førstnevnte gir som regel betydelig lavere forvrengning nedover i frekvens. Man får ikke noen 6,5" eller en 10" woofer til låte som en stabel av 15", 18" eller store hornsubber. Selv om høy følsomhet også gir som regel lavere forvrengning, så blir også det et valg som kan gå utover områder. Det setter begrensninger i konstruksjonen og valg som man nødvendigvis ikke vil ta til stuebruk. Det er f.eks en grunn til at man ikke kjører kompresjonsdrivere spesielt langt ned i frekvens til PA. De mål tåle langt mer og delefrekvensene blir gjerne mindre optimale. Mer slitasje gjør også at man ikke nødvendigvis velger top of the line drivere. Å skifte beryllium membraner er ikke akkurat rimelig.

    Men PA er så mangt akkurat som hifi og man ikke egentlig ikke trekke bastante konklusjoner. De beste PA høyttalerne holder høy kvalitet og det er ofte lagt mer utvikling i f.eks spredningskontroll. Danley sine synergy horn er et eksempel på det. Samtidig ser man ikke topp drivere i Danley Synergy horn. Det blir for kostbart i den type høyttaler og vinningen med icing of the cake er ikke verdt det til den type bruk. Det samme kan man si om forsterkere til PA. Man bruker som regel noe som er godt nok og ikke det beste. Men det gjør man vel heller sjelden til hifi bruk hvis lav forvrengning er målestokken?

    Kjøp gjerne slike Knubie. Det er skikkelige saker.
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Denne kan være verdt å se, Bennett er innom et par relevante forskjeller på høyttalere.

     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    PA høyttalere er laget for å spille veldig høyt i større lokaler for mange personer og de skal være solide og tåle en støyt. Utseende er ikke vesentlig. HiFi høyttalere er for de fleste et møbel som skal stå i en stue og spille for noen få på relativt lave volum. Det er to helt forskjellige markeder.

    At de voicer forskjellig er helt naturlig da vi har forskjellig lydideal og det gjør hobbyen mye mer morsom. At endel veldig dyrt HiFi er overpriset vet alle, men det er valgfritt å kjøpe de.

    Nei, det er forskjell på ulike musikksjangre og hva de krever/ikke krever av utstyr og det er store forskjeller på innspillingskvalitet. Det gir full mening å tilpasse anlegg til musikksmak.

    Tviler ikke på at det finnes gode PA høyttalere for hjemmebruk også og aktiv deling er sikkert ikke dumt, men selv vil jeg helst ikke ha strømkabler til høyttalere. Estetikk er endel av det også. Her gjelder det samme- det er helt valgfritt hva du velger.

    Jeg har hørt på veldig, veldig mange PA anlegg vedrørerende min jobb og konserter. Svært sjelden jeg har blitt imponert over lydkvaliteten. Det er en annen greie enn HiFi, men som sagt prøv gjerne.... Og forkynn gjerne, men å å mene at Hifi folk "ikke har skjønt det" kommer du ingen vei med. Det er mer sammensatt en det.

    (og vær så snill og skriv høyttalere med to t)
    Vi blander muligens begrepene noe, ja PA rigger er en ting.
    Men når vi kommer til en del elementers egenskaper, så er det en annen ting.
    Ta som ett ex AE TD15M.
    Har enda ikke hørt noen element som sitter i vanlig stue ht som har den naturlige smekken i mellombassen.
    Kun 1, der sitter elementer fra AE. Ø Audio.
    Har også fått tips om 18 Sound, som skal være fantastiske drivere.
    Tar man de beste fra begge leire så har jeg mest troen på PA, utifra det jeg har hørt så langt.
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Kan også være verdt å notere seg at PA-høyttalere har flest lyttere off-axis men hifi-høyttalere oftest har lyttere( n ) midt på, on-axis. Det gir deg to helt forskjellige forutsetninger for høyttalerdesign.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Tar man de beste fra begge leire så har jeg mest troen på PA, utifra det jeg har hørt så langt.

    Ja HiFi er så begrænset i forhold til PA synes jeg.

    Men der er bare min mening . Ingen behøver at være enige.

    Når disse tråde dukker op synes jeg det tit bliver et forsvar for Pa.

    Men er det ikke lige meget hvad en musik nyder har af anlæg . Bare man er tilfreds. uanset hvad andre mener . Om det så er ren Pa eller ren HiFi eller en blanding af det hele. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Går begge veier dette. Det er mye følelser og myter i PA bransjen også. Merker som har fått legendestatus uten de er teknisk eller målemessig bra. Flere PA høyttalere passer dessuten ikke til korte avstander og stuebruk.

    Største styrken til PA høyttalere ligger i membranarealet, SPL og ofte spredningskontroll. Førstnevnte gir som regel betydelig lavere forvrengning nedover i frekvens. Man får ikke noen 6,5" eller en 10" woofer til låte som en stabel av 15", 18" eller store hornsubber. Selv om høy følsomhet også gir som regel lavere forvrengning, så blir også det et valg som kan gå utover områder. Det setter begrensninger i konstruksjonen og valg som man nødvendigvis ikke vil ta til stuebruk. Det er f.eks en grunn til at man ikke kjører kompresjonsdrivere spesielt langt ned i frekvens til PA. De mål tåle langt mer og delefrekvensene blir gjerne mindre optimale. Mer slitasje gjør også at man ikke nødvendigvis velger top of the line drivere. Å skifte beryllium membraner er ikke akkurat rimelig.

    Men PA er så mangt akkurat som hifi og man ikke egentlig ikke trekke bastante konklusjoner. De beste PA høyttalerne holder høy kvalitet og det er ofte lagt mer utvikling i f.eks spredningskontroll. Danley sine synergy horn er et eksempel på det. Samtidig ser man ikke topp drivere i Danley Synergy horn. Det blir for kostbart i den type høyttaler og vinningen med icing of the cake er ikke verdt det til den type bruk. Det samme kan man si om forsterkere til PA. Man bruker som regel noe som er godt nok og ikke det beste. Men det gjør man vel heller sjelden til hifi bruk hvis lav forvrengning er målestokken?

    Kjøp gjerne slike Knubie. Det er skikkelige saker.
    Man kan også snu det andre veien selvsagt. Noe som ofte går igjen blant hifi høyttalere er at produsentene presser elementene til å gå dypt i frekvens. Det er neppe populært å selge en høyttaler som er oppgitt med -3 dB ved 40 Hz. Og få audiofile vil integrerer subwoofer siden de ikke bruker delefilter/DSP. Kombinert med både relativt små elementer og små kabinetter, så blir resultatet av dette mindre nivå og smekk i mellombassen. Det blir det fort kjedelig hifi av.

    Så finnes det selvsagt hederlige unntak som f.eks Klipsch La Scala og enkelte JBL høyttalere som leverer kvalitetsbass fremfor mest mulig dypbass. Men her har hifi verden noe å lære av PA. Aktiv deling og bruk av ekstern subwoofer(e), slik at man slipper å presse nivået nedover i frekvens gir et bedre totalresultat. Mer krevende med integrering også selvsagt.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja er en frekke nybegynner på HFS på 52 skjønner det, men noen må jo få lov å tro at man får lov til og ha takhøyde til å provosere litt men ett tema som dere da har diskutert før. Sorry for det. Synes allikevel at dette er ett viktig tema. De fleste guruer sier rommet betyr 60/70%, høytalere 20-30 % og god nok elektronikk nesten ingenting for lydkvaliteten. Så mange stikker hodet i sanden og brenne en kvart million på forsterkere. Hvis det skal være slik det er for å bli en av gutta i audiofil gjengen, så sliter vi med rekrutteringen. Vi blir en gubbe klubb. Jeg abbonerte på High Fidelity dansk i ti år (fantastisk spennende blad den gang mye utradisjonelt )på nittitallet, har bygd 3 byggesett høytalere selv (TL, elektrostat og sub) og hatt ett antall kjøpe høytalere stort sett gulv stående. Har de fire først utgavene av "Valve Amplifiers" alle utslitt/utlest, og har hatt rørforsterkere. Så ekkje så jævla grønn som den bråkjekke tonen i åpningsinnlegget, det er bare bergenseren i meg!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tar man de beste fra begge leire så har jeg mest troen på PA, utifra det jeg har hørt så langt.

    Ja HiFi er så begrænset i forhold til PA synes jeg.

    Men der er bare min mening . Ingen behøver at være enige.

    Når disse tråde dukker op synes jeg det tit bliver et forsvar for Pa.

    Men er det ikke lige meget hvad en musik nyder har af anlæg . Bare man er tilfreds. uanset hvad andre mener . Om det så er ren Pa eller ren HiFi eller en blanding af det hele. :)
    Ja takk begge deler, er det noe som heter:=)
    veldig enig.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    ^ Vi ER allerede en gubbeklubb, Knubie, så det toget har forlatt stasjonen for lengst! :)

    Ettesom vi er så gjennomsnittlig gamle, hører vi dessuten knappest diskantelementene mer, og PA overdøver lett litt øresus, så du er absolutt inne på noe! 🎺
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Får vel slenge på min mening her rundt de beste PA løsningene.

    Var i Danmark å hørte på dette oppsettet for litt over et år siden, og fra ca500 Hz og opp leverte dette kanskje den beste lyden jeg har hørt når det kommer til ekthet, tonalitet, klang og utklinging
    Og dette med forholdsvis tynne kabler der fås hos BT og CO, drevet av en PA-amp, og i tillegg et selv printet synergy-horn som så vidt hang sammen og bestykket billige drivere. Husker at noe av det første jeg tenkte på her var at "dette skulle trompetnerd hørt" Han kjenner jo klangbilde i musikk på en unik måte.
    Edit: Kan jo også legge til at det var DSP inne i bildet
    Dette slår beina unna mange myter i mitt hode
    20191005_181111.jpg
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    :LOL::D:LOL::D
    ^ Vi ER allerede en gubbeklubb, Knubie, så det toget har forlatt stasjonen for lengst! :)

    Ettesom vi er så gjennomsnittlig gamle, hører vi dessuten knappest diskantelementene mer, og PA overdøver lett litt øresus, så du er absolutt inne på noe! 🎺
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Får vel slenge på min mening her rundt de beste PA løsningene.

    Var i Danmark å hørte på dette oppsettet for litt over et år siden, og fra ca500 Hz og opp leverte dette kanskje den beste lyden jeg har hørt når det kommer til ekthet, tonalitet, klang og utklinging
    Og dette med forholdsvis tynne kabler der fås hos BT og CO, drevet av en PA-amp, og i tillegg et selv printet synergy-horn som så vidt hang sammen og bestykket billige drivere. Husker at noe av det første jeg tenkte på her var at "dette skulle trompetnerd hørt" Han kjenner jo klangbilde i musikk på en unik måte.
    Edit: Kan jo også legge til at det var DSP inne i bildet
    Dette slår beina unna mange myter i mitt hode
    Vis vedlegget 683804
    ^^^Trivelig, gitt ... Men det er kanskje meningen at man skal lytte med øynene lukket?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Vedr. Image bare en artig historie: Broderen er musiker og driver Havnelageret studio, hver gang jeg snakker med han eller musikk kompisene hans om akustikk så er han mektig interessert, snakker jeg om høytalere så sier han, ja de er sikkert bra, nevner jeg noe om audiofilt innhold, så spør han "de derre okkulte heksedoktorer som brenner 100 høvding på kabler og spiller på høytalere som knapt kan gjengi en bass tam, håper du ikke faller ned på feil side!" Houston: "We have an image problem!"
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Tror kjerringa hadde tatt livet av meg om jeg hadde kommet drassende med et fullt PA-sett inn i stua... uansett hvor bra det måtte låte. Det er vel kanskje litt av greia til de fleste av oss som har dette som hobby; dette må stå i en stue som også brukes av andre og bør derfor ha en viss estetikk?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    Vedr. Image bare en artig historie: Broderen er musiker og driver Havnelageret studio, hver gang jeg snakker med han eller musikk kompisene hans om akustikk så er han mektig interessert, snakker jeg om høytalere så sier han, ja de er sikkert bra, nevner jeg noe om audiofilt innhold, så spør han "de derre okkulte heksedoktorer som brenner 100 høvding på kabler og spiller på høytalere som knapt kan gjengi en bass tam, håper du ikke faller ned på feil side!" Houston: "We have an image problem!"
    Her bygger man jo opp omkring hverandres fordommer, Knubie. Skjønner at din bror setter det på spissen, men uansett er det mange hifi-høyttalere som spiller veldig, veldig bra.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja er en frekke nybegynner på HFS på 52 skjønner det, men noen må jo få lov å tro at man får lov til og ha takhøyde til å provosere litt men ett tema som dere da har diskutert før. Sorry for det. Synes allikevel at dette er ett viktig tema. De fleste guruer sier rommet betyr 60/70%, høytalere 20-30 % og god nok elektronikk nesten ingenting for lydkvaliteten. Så mange stikker hodet i sanden og brenne en kvart million på forsterkere. Hvis det skal være slik det er for å bli en av gutta i audiofil gjengen, så sliter vi med rekrutteringen. Vi blir en gubbe klubb. Jeg abbonerte på High Fidelity dansk i ti år (fantastisk spennende blad den gang mye utradisjonelt )på nittitallet, har bygd 3 byggesett høytalere selv (TL, elektrostat og sub) og hatt ett antall kjøpe høytalere stort sett gulv stående. Har de fire først utgavene av "Valve Amplifiers" alle utslitt/utlest, og har hatt rørforsterkere. Så ekkje så jævla grønn som den bråkjekke tonen i åpningsinnlegget, det er bare bergenseren i meg!
    Husk også at du har et stort rom og helt frie tøyler til både utstyr og akustiske tiltak. De fleste som har anlegget i en fellesstue har ikke det. Kravet er da gjerne høyttalere med lite fotavtrykk, sitteplassen er bestemt og akustiske tiltak får man ikke nødvendigvis tillatelse til. Da blir det gjerne at man bruker mye kronasje på det man kan, som er elektronikk og bytte av akseptable høyttalere osv.

    Men jeg er helt enig med deg i at fokuset i hifi bransjen må endres, ellers risikerer den å gå helt under. Overdrevet fokus på ting som enten ingen hører forskjell på i blindtester eller gir små forskjeller med høy prislapp tror jeg skremmer mange folk vekk. Jeg har kjempet mot mye av dette tidligere, men går litt med forsiktig i dørene nå som jeg er bransjeaktør. ;)

    At høyttalere betyr bare 20-30% mener jeg du derimot tar helt feil på. :giggle:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det var i garasjen og det var litt kald og guffent også.
    Ja, tenkte det. Blir nesten litt grøssen av å se på bildet he-he

    Selv om det er svært lite sannsynlig at et sånt anlegg ender opp i noens stue, er det uansett kult at det finnes relativt enkle og mindre kostbare løsninger som gir knallyd.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Ja, tenkte det. Blir nesten litt grøssen av å se på bildet he-he

    Selv om det er svært lite sannsynlig at et sånt anlegg ender opp i noens stue, er det uansett kult at det finnes relativt enkle og mindre kostbare løsninger som gir knallyd.
    Ja det er forskjell på hvor jålete, overfladiske og fordomsfulle vi er. Han danske var ekstrem og til og med jeg synes jeg har det triveligere en dette i hulen.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Får vel slenge på min mening her rundt de beste PA løsningene.

    Var i Danmark å hørte på dette oppsettet for litt over et år siden, og fra ca500 Hz og opp leverte dette kanskje den beste lyden jeg har hørt når det kommer til ekthet, tonalitet, klang og utklinging
    Og dette med forholdsvis tynne kabler der fås hos BT og CO, drevet av en PA-amp, og i tillegg et selv printet synergy-horn som så vidt hang sammen og bestykket billige drivere. Husker at noe av det første jeg tenkte på her var at "dette skulle trompetnerd hørt" Han kjenner jo klangbilde i musikk på en unik måte.
    Edit: Kan jo også legge til at det var DSP inne i bildet
    Dette slår beina unna mange myter i mitt hode
    Vis vedlegget 683804
    Ja Sebastian har godt styr på sin lyd :) Har besøgt ham nogle gange :) Han er i øvrigt i gang med nye projekter
    Husker ved første besøg at der var så koldt at lytte stolen var udstyret med en varmepude :) Men uanset temperaturen var der hygge og god lyd
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Ja Sebastian har godt styr på sin lyd :) Har besøgt ham nogle gange :) Han er i øvrigt i gang med nye projekter
    Roald var der i år igjen, og da var det lyd inne. Noen stepp tilbake fra første gangen vi hørte det samme, skjønte jeg på han, og ganske annerledes en det du hadde - Mye lysere klangbalanse.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Roald var der i år igjen, og da var det lyd inne. Noen stepp tilbake fra første gangen vi hørte det samme, skjønte jeg på han, og ganske annerledes en det du hadde - Mye lysere klangbalanse.
    Okay
    Ja Sebastians lyd og min er meget forskelligt. Men det et sted vil det da også være mærkeligt hvis vi havde fuldstændig ens lyd :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Skal jeg oppgradere høyttalere en gang, skal jeg bevisst undersøke høyttalere som låter bra off axis. I det siste har jeg fått en ny foretrukket lytteposisjon, nemlig som på bildet - så sant jeg ikke skal «finlytte», da trekker jeg høyttalerne godt ut og lager tradisjonelt trekantoppsett. Men sånn det er nå låter det overraskende bra. Høyttalerne er «aggressivt» vinklet inn, og selv fra min posisjon kommer midtplasserte elementer i midten av lydbildet. Flere får bra lyd enn bare den i sweetspot. Lydbildet blir selvsagt litt mer kompakt, og du ser inn på en «scene» i stedet for at musikken fyller rommet, men det er faktisk ganske greit. Skal jeg ta den helt ut, går jeg for Joachim Gerhards oppsett, med høyttalerne over i andre halvdel av rommet og langt ut til siden. Da er du liksom inne i musikken, og høyttalerne forsvinner. Men det blir litt for intenst i lengden.

    IMG_20201222_111549051.jpg
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Har hørt mye PA høytalere/oppsett og det kan spille høyt samt gi en gedigen livefølelse, men for meg er vel det alt..Har aldri hørt noe PA anlegg jeg kunne tatt med meg hjem, pga god lydkvalitet..
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Lest en del av det som har vært skrevet om PA vs. HiFi, og tester av den NYE generasjon PA som kommer for fullt(?)
    Bruker Meyer X40 som eksempel. De benytter seg av DSP, de er point source med variabel spredning 50/110 eller 110/50, de er vifteløse og «stille», de er kompakte så de kan brukes hjemme, de har bærehåndtak bak og ikke på siden og ser ikke så gærne ut, made in USA..
    Mye å like her egentlig:?
    Men kan man kjøre «vanlig» HiFi i kombinasjon med dette uten problemer med matching? Utifra spec.så ser det jo slik ut.
    F.eks en god rør-pre?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.241
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Tror kjerringa hadde tatt livet av meg om jeg hadde kommet drassende med et fullt PA-sett inn i stua... uansett hvor bra det måtte låte. Det er vel kanskje litt av greia til de fleste av oss som har dette som hobby; dette må stå i en stue som også brukes av andre og bør derfor ha en viss estetikk?
    Kjøpte meg et par PA høyttalere og hengte de opp på soverommet, og det ble baluba med en gang de ble oppdaget av kona...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt mye PA høytalere/oppsett og det kan spille høyt samt gi en gedigen livefølelse, men for meg er vel det alt..Har aldri hørt noe PA anlegg jeg kunne tatt med meg hjem, pga god lydkvalitet..
    Men "PA" og bygge selv blir noe annet en å kjøpe en pa høyttaler:=)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    Lest en del av det som har vært skrevet om PA vs. HiFi, og tester av den NYE generasjon PA som kommer for fullt(?)
    Bruker Meyer X40 som eksempel. De benytter seg av DSP, de er point source med variabel spredning 50/110 eller 110/50, de er vifteløse pg «stille», de er kompakte så de kan brukes hjemme, de har bærehåndtak bak og ikke på siden og ser ikke så gærne ut, made in USA..
    Mye å like her egentlig:?
    Men kan man kjøre «vanlig» HiFi i kombinasjon med dette uten problemer med matching? Utifra spec.så ser det jo slik ut.
    F.eks en god rør-pre?
    Har prøvd mange forskjellige forsterkere i lag med PA-høyttalere, men liker enten PA-forsterkere, eller over middels gode hjemmekinoforsterkere med romkorreksjon best. Vet ikke helt hvorfor, men det er noe med mer sofistikerte hifi som ikke går så godt i lag med "normale" PA-høyttalere.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Du har vært medlem kun et halvt år Knubie. Du har gått glipp av årelange kamper rundt samme tema. Jeg tror folk er litt lei av å diskutere dette. Meningene rundt temaet er bare for forskjellige, og folk vil gjøre det slik de er vant til. For mange er hobbyen å prøve / lytte i stedet for å fikle med målemikrofoner og tekniske ting, og det må jo være alldeles ubroblematisk om noen vil bruke passive filtre og rørforsterkere. For ikke å snakke om platespiller!! :p.
    Noen sier til og med rett ut at de foretrekker en anelse farging, imens andre blir blodig fornærmet hvis man skulle være så frekk å påpeke at deler av utstyret farger lyden.
    Det er jo bare en hobby og folk må få gjøre som de vil uten å bli idiotforklart av noen som "vet bedre". Men når det går for langt ut på viddene med kvasiteorier som skal forsvare fantasipriser på tulleprodukter klarer ikke helt jeg å holde kjeft heller :censored::censored:

    Personlig er jeg helt enig med deg. Hvorfor bytte - ofte svinedyre - komponenter i audiokjeden mer eller mindre på måfå etter prøv og feil metoden når man kan bygge opp et lydsystem slik de profesjonelle gjør? Bare ha kontroll på spredning, demping, støy og forvrengning. Måle seg frem til et bra utgangspunkt og deretter finstille etter egnepreferanser. Dette krever jo en del kompetanse rundt teknikken og det er nok ikke alle som har, - skal vi si - interesse av dette.
    Ok skjønner!
    Og ja platespiller er nok bedre enn CD, det må nok aksepteres som ettertrykkelig bevist 😇😀. De rumpetrollene som har kjørt kompressorene på fullt i 30 år, Gud bedre...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn