Ok, jeg kom litt skjeivt ut forrige gang, jeg ble troll og tråden stengt.
Jeg prøver ikke å forkynne PA høytalere, jeg skjønner bare ikke en del ting med Hi-Fi høytalere.
1. Tiden har mer eller mindre stått stille teknologisk hos mange merker. Analoge delefiltre sier teknologi eksperter Linkwitz f.eks. skulle vært vekke på 90 tallet!
Hvem kjøper en Ferrari og setter på,slitte vinterdekk i dimensjon 165/83-13 og fyller de med 0,5 bar?
Folk brenner 2-300 tusen for å spille gjennom analoge delefiltre når de kan ha en forsterker tilpasset elementet, utenfor min forstand, helt fullstendig.
2. Voicing, Hi-Fi høytaler merker voicer høytalerne siden til kundene, for å passe deres smak, da virker den fint på noe musikk, dårlig på annet.
En god høytaler spiller all musikk! Hvorfor bruker musikere 20-30 år og kanskje 30.000 timer på å lære seg kunsten, spiller den inn mer eller mindre bra (ofte ikke bra),
og så sitter audiofile og tenker, nei jeg liker det ikke sånn, jeg vil ha mer oppløsning eller soundstage. Tilpasser man anlegget til musikksmaken gjør man seg selv en bjørnetjeneste, jeg forstår ikke dette, skal vi ikke høre på musikken slik musikerene tenkte å presentere den for oss.
3. Pris, noen av disse, veldig mange faktisk koster sjokkerende mye. De er sjelden med noen som helst info eller målinger, men med en brosjyre av audiofilt tåkeprat som grenser til latterlig, er min mening. Skulle tro de trodde vi var nyrike russere hele gjengen, som helst vil kjøpe så dyrt som mulig. For disse summene kunne du tapetsert rommet med trykkbaserte bassfeller og annet akustikk snacks som FAKTISK forbedrer rommet
4. PA høytalere er ikke bare PA høytalere, det har jeg en egen tråd om, kort oppsummert, consumer og pro er stort sett dritt, Rølpe PA, premium sjiktet T&T Theater og Touring, altså konserter og store rom bruker Line Array med mere, det er overkill.
Men der er et utall musikere, ensembler, solister, pianister, vokalister etc etc som fremfører musikken sin i alle slags sjangre, de bruker hvis de vil konkurrere på god lyd og det vil de gjerne, de bruker nedskalert topp produkter i en område som kalles installasjon PA. Spør Leif Ove Andsnes hvis du treffer han. Egne nisje merker for dette f.eks KV Audio med mange fler, de leverer aktive høytalere for 50-100, som trente lydteknikere og lignende sier låter sjokkerende bra. Selv i forhold til T&T.
Jeg prøver ikke å forkynne PA høytalere, jeg skjønner bare ikke en del ting med Hi-Fi høytalere.
1. Tiden har mer eller mindre stått stille teknologisk hos mange merker. Analoge delefiltre sier teknologi eksperter Linkwitz f.eks. skulle vært vekke på 90 tallet!
Hvem kjøper en Ferrari og setter på,slitte vinterdekk i dimensjon 165/83-13 og fyller de med 0,5 bar?
Folk brenner 2-300 tusen for å spille gjennom analoge delefiltre når de kan ha en forsterker tilpasset elementet, utenfor min forstand, helt fullstendig.
2. Voicing, Hi-Fi høytaler merker voicer høytalerne siden til kundene, for å passe deres smak, da virker den fint på noe musikk, dårlig på annet.
En god høytaler spiller all musikk! Hvorfor bruker musikere 20-30 år og kanskje 30.000 timer på å lære seg kunsten, spiller den inn mer eller mindre bra (ofte ikke bra),
og så sitter audiofile og tenker, nei jeg liker det ikke sånn, jeg vil ha mer oppløsning eller soundstage. Tilpasser man anlegget til musikksmaken gjør man seg selv en bjørnetjeneste, jeg forstår ikke dette, skal vi ikke høre på musikken slik musikerene tenkte å presentere den for oss.
3. Pris, noen av disse, veldig mange faktisk koster sjokkerende mye. De er sjelden med noen som helst info eller målinger, men med en brosjyre av audiofilt tåkeprat som grenser til latterlig, er min mening. Skulle tro de trodde vi var nyrike russere hele gjengen, som helst vil kjøpe så dyrt som mulig. For disse summene kunne du tapetsert rommet med trykkbaserte bassfeller og annet akustikk snacks som FAKTISK forbedrer rommet
4. PA høytalere er ikke bare PA høytalere, det har jeg en egen tråd om, kort oppsummert, consumer og pro er stort sett dritt, Rølpe PA, premium sjiktet T&T Theater og Touring, altså konserter og store rom bruker Line Array med mere, det er overkill.
Men der er et utall musikere, ensembler, solister, pianister, vokalister etc etc som fremfører musikken sin i alle slags sjangre, de bruker hvis de vil konkurrere på god lyd og det vil de gjerne, de bruker nedskalert topp produkter i en område som kalles installasjon PA. Spør Leif Ove Andsnes hvis du treffer han. Egne nisje merker for dette f.eks KV Audio med mange fler, de leverer aktive høytalere for 50-100, som trente lydteknikere og lignende sier låter sjokkerende bra. Selv i forhold til T&T.