Smart grid mm er helt ok og helt klart fremtiden! Vi må bare sikre oss at rasjonaliserings effekten kommer forbruker tilgode siden det jo er oss som bær investeringen. Nye overføringskabler til utlandet kan jeg ikke se gavner menigmann!
Poenget er at det er ingen som gidder å gjøre dette når det ikke er prisinsentiver. Derfor beveger alle seg i flokk, og når flokken reiser på jobb så setter alle på vaksemaskin, oppvaskemaskin, VVB varmer opp vannet etter dusjing osv.Hvem har snakket om konspirasjon her? Spørsmålet er vel mer hva hvermannsen vil gjøre, og ha/un vil vel sikkert kjøre sine enheter som bruker mye strøm når den er billigst - sannsynligvis om natten. Når i tillegg både vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin har klokke for utsatt startidspunkt vil det jo være veldig rart om manhe ikke benytter seg av dette.
Godt - litt mer optimistisk nå , men vi har lang vei før vi er herHva er liksom greia her...?Ja, med disse målerne vil det jo potensielt bli billigst å bruke strøm når det ikke er noen hjemme eller om natta når man sover - akkurat på de tidspunktene man ikke bør bruke strøm av sikkerhetshensyn.
Må det være en konspirasjon fordi det skal byttes ut noen målere.
"Smart Grid"/"internet of things" er i startfasen, men dette kommer.
Hensikten er ikke nok ikke først og fremst å flå forbrukerne, men å skape et mer stabilt og mer effektivt nett som er bedre rustet til å møte nye utfordringer.
Et borettslag som er grønnt og satser på elbil, tenker trolig ikke så mye på konsekvensen av at de 20 nye hurtigladerne til elbil drar maks belastning samtidig som alle setter på stekovnen når de kommer hjem, men slik ting kan overbelaste nettet og kan kreve dyre oppgraderinger av nettkapasitet. Så er det selvdagt et ønske om at prisen for strøm til forbrukerne også samsvarer med markedsprisen på strøm. Dette vil være en nullsumspill - der de som er villig til å tilpasse strømfobruket sitt for lavere strømrengning, mens de som bruker mye strøm når prisen er høy vil få høyere regning.
I dag er det vel foreløpig snakk om å sjalte ut mindre kritiske forbrukere. Jeg ser det er mange som snakker om klesvask - men tror ikke det er aktuellt foreløpig. Det er mer snakk om VVB og elektriske gulvvarmesystemer. For de som har varmepumpe - så er ikke den så glad i å få brutt strømmen, men etterhvert vil det nok komme standariserte kommunikasjonsprotokoller, som kan infomere ulike produkter om status i strømnettet og for eksemepl fortelle en varmpumpe at nå skal du stoppe, og når den eventuellt kan starte opp igjen. Så vil det selvsgat være mulig å programmere ting som man selv vil.
Feks så kan jeg med mitt vannbårne system ha regler som tilsier at dersom utetemperaturen er under 5 kuldegrader, så skal jeg ha 38 grader på mitt magasin. Dersom prisen er i prisgruppe 2, kan jeg tilllate å senke temperaturen til 36. Er den i prisgruppe 3 kan jeg sende den til 35.
Samme regel kan jeg ha på VVB, og etterhvert så vil det sikkert dukke opp vaskemaskiner, oppvaskemaskinener og tørketromler som kan stå i standby, og kun starte dersom prisen er på laveste prisnivå. Når man knytter en slikt system opp i mot feks en nettavgift som er knyttet opp i mot hvor stort inntakskapasitet du har, så vil det etterhvert også bli lønnsomt med et batteri hjemme - som kan tilføre effekt i toppene. Eller et stort batteri - så kan du trade strøm hjemmefra - lade om natten og levere ut på nettet i peakene.
Osv....
Dette blir bra.
Er man bekymret for å gi fra seg informasjon om hva som foregår i hjemmet ville jeg nok heller sett på PC og mobil, enn å titte i sikringsskapet.
Mvh
OMF
Betyr jo ingen ting da han bare målte en måler et par døgn selv om han nok er inne på noe... Kan man ikke lever alle målere med et sertifikat som bekrefter at den fysiske måleren faktisk er kontroller og måler riktig - dette er da helt vanlig i andre bransjer.
Så lenge det er andre som gjør dette, så er jeg enig ;Dmatlaging, støvsuging, vask av klær og kopper, lys og mange el. verktøy m.m. Ikke så gale.
Tør vedde på at forfatter av oppslaget har eller vurderer å gå med sølvfolie under sixpencen
Absolutt, i forhold til inntekt er kilowattprisen grei, selv om vi har et kaldt klima.Jeg mener strømmen er rimelig slik det er, mye for pengene,Hifi, matlaging, støvsuging, vask av klær og kopper, lys og mange el. verktøy m.m. Ikke så gale.
I forhold til norsk inntekt kunne prisen vært høyere tror jeg
Det er jeg helt enig i. Dette vil bli dyrere for forbrukerne. Men samtidig forstår jeg godt at de ønsker å redusere toppene i forbruket. For meg personlig betyr dette at jeg vurderer å montere et seriøst tidsur på kursen til varmtvannsbereder. Den kan få strøm om natten, det holder.Nå har jeg ikke lest hele tråden, så mulig jeg gjentar.
Men det er et aspekt med disse automatiske målerene som jeg ikke liker: mulighet for prisdifferensiering i døgnet, f.eks med rimeligere strøm om natta (som incentiv for å få jevnere effektuttak i nettet). Da vil typisk de mindre priveligerte velge å f.eks. vaske/tørke klær og sette på oppvaskmaskinen om natta for å spare noen kroner, mens de som har råd kan fortsette med å sette sikkerheten først. For å sette det på spissen: Vil vi ha et system som kan føre til at vi får flere dødsulykker?
Jeg tror bestemt at motivet for å installere automatiske målere er optimaliseringsmuligheter for kraftprodusentene og nettselskapene - men jeg tror også at kun smuler av gevinsten vil tilfalle oss forbrukere.
Jeg ser dette med prisdifferensiering som positivt, både for leverandører og forbrukere. Sannsynligvis vil det alltid være muligheter for abonnement som ikke baserer seg på timeavlesinger, men vanlig variabel eller fastprisavtaler. Så for dem som ikke vil forholde seg til dette så er det ingen grunn til engstelse. Noe som er positivt er at mye av lading av kjøretøy kan gjøres på natten og at det også, når det blir mer vanlig med private batteripakker, at man kan bruke disse til å kjøpe og selge strøm til nettet i løpet av døgnet og dermed fungere som buffer og magasin. All slik avlasting kan jo også føre til at behovet for oppgradering og oppskalering av nettet ikke blir like stort. Siste vil jo føre til at man unngår dyrere linjeleie. Det er alltid sluttbruker som betaler for alt.Nå har jeg ikke lest hele tråden, så mulig jeg gjentar.
Men det er et aspekt med disse automatiske målerene som jeg ikke liker: mulighet for prisdifferensiering i døgnet, f.eks med rimeligere strøm om natta (som incentiv for å få jevnere effektuttak i nettet). Da vil typisk de mindre priveligerte velge å f.eks. vaske/tørke klær og sette på oppvaskmaskinen om natta for å spare noen kroner, mens de som har råd kan fortsette med å sette sikkerheten først. For å sette det på spissen: Vil vi ha et system som kan føre til at vi får flere dødsulykker?
Jeg tror bestemt at motivet for å installere automatiske målere er optimaliseringsmuligheter for kraftprodusentene og nettselskapene - men jeg tror også at kun smuler av gevinsten vil tilfalle oss forbrukere.
Så selv om det er visse utfordringer, og at vask og tromler ikke bør gå på natten eller når man ikke er hjemme, så er ikke dette i seg selv noe som er større farer eller ulemper enn slik det har vært til nå.
/QUOTE]
Det er akkurat her jeg mener faren ligger, at prismekanismen vil øke bruk av vask og tromler om natta, ergo større risiko for ulykker. Og for hvem? De med dårlig råd, som har de kjipeste hvitevarene med størst feilprosent.
https://www.dinside.no/bolig/ett-merke-skiller-seg-negativt-ut/69523800
Du fantaserer! og fantsiene dine er helt på jordet! Strøm er et alle manns eie og å tro at forbrukerne kommer til å endre vaner som medfører at man kommer ut av innlært og praktisk gjennomførbart forbruksmønster er som å tro på julenissen.Jeg ser dette med prisdifferensiering som positivt, både for leverandører og forbrukere. Sannsynligvis vil det alltid være muligheter for abonnement som ikke baserer seg på timeavlesinger, men vanlig variabel eller fastprisavtaler. Så for dem som ikke vil forholde seg til dette så er det ingen grunn til engstelse. Noe som er positivt er at mye av lading av kjøretøy kan gjøres på natten og at det også, når det blir mer vanlig med private batteripakker, at man kan bruke disse til å kjøpe og selge strøm til nettet i løpet av døgnet og dermed fungere som buffer og magasin. All slik avlasting kan jo også føre til at behovet for oppgradering og oppskalering av nettet ikke blir like stort. Siste vil jo føre til at man unngår dyrere linjeleie. Det er alltid sluttbruker som betaler for alt.Nå har jeg ikke lest hele tråden, så mulig jeg gjentar.
Så selv om det er visse utfordringer, og at vask og tromler ikke bør gå på natten eller når man ikke er hjemme, så er ikke dette i seg selv noe som er større farer eller ulemper enn slik det har vært til nå.
Koble fra veggvorter, slå av TVer helt, trekke ut støpsel på småelektrisk etc er nok faktorer som er like store som bruk om natten av elektrisk utstyr. Mye kan løses med bedre informasjon, opplæring og holdninger. Litt på samme måte som med holdninger til resirkulering og energiøkonomisering generelt.
Du fantaserer! og fantsiene dine er helt på jordet! Strøm er et alle manns eie og å tro at forbrukerne kommer til å endre vaner som medfører at man kommer ut av innlært og praktisk gjennomførbart forbruksmønster er som å tro på julenissen.Jeg ser dette med prisdifferensiering som positivt, både for leverandører og forbrukere. Sannsynligvis vil det alltid være muligheter for abonnement som ikke baserer seg på timeavlesinger, men vanlig variabel eller fastprisavtaler. Så for dem som ikke vil forholde seg til dette så er det ingen grunn til engstelse. Noe som er positivt er at mye av lading av kjøretøy kan gjøres på natten og at det også, når det blir mer vanlig med private batteripakker, at man kan bruke disse til å kjøpe og selge strøm til nettet i løpet av døgnet og dermed fungere som buffer og magasin. All slik avlasting kan jo også føre til at behovet for oppgradering og oppskalering av nettet ikke blir like stort. Siste vil jo føre til at man unngår dyrere linjeleie. Det er alltid sluttbruker som betaler for alt.Nå har jeg ikke lest hele tråden, så mulig jeg gjentar.
Koble fra veggvorter, slå av TVer helt, trekke ut støpsel på småelektrisk etc er nok faktorer som er like store som bruk om natten av elektrisk utstyr. Mye kan løses med bedre informasjon, opplæring og holdninger. Litt på samme måte som med holdninger til resirkulering og energiøkonomisering generelt.
Dersom berederen kun får strøm om natten, vil det ikke da bli en boost i strømforbruket i forhold til om den får en jevn oppvarming gjennom hele døgnet? Vil jo tro at den tømmes for varmt vann i løpet av dagen/kvelden og da vil den vel trekke maksimalt med strøm når tidsuret slår inn?Det er jeg helt enig i. Dette vil bli dyrere for forbrukerne. Men samtidig forstår jeg godt at de ønsker å redusere toppene i forbruket. For meg personlig betyr dette at jeg vurderer å montere et seriøst tidsur på kursen til varmtvannsbereder. Den kan få strøm om natten, det holder.Nå har jeg ikke lest hele tråden, så mulig jeg gjentar.
Den eneste strømmen du eier er den du lager selv. Alt annet hart noen andre mennesker produsert og aller nådigst latt deg få lov til å kjøpe/låne.Du fantaserer! og fantsiene dine er helt på jordet! Strøm er et alle manns eie og å tro at forbrukerne kommer til å endre vaner som medfører at man kommer ut av innlært og praktisk gjennomførbart forbruksmønster er som å tro på julenissen.
Beredere er konstruert slik at de er av og på. 2000w, 3000w o.l. Når temperaturen synker under forhåndsstilt nivå slår den seg på.Dersom berederen kun får strøm om natten, vil det ikke da bli en boost i strømforbruket i forhold til om den får en jevn oppvarming gjennom hele døgnet? Vil jo tro at den tømmes for varmt vann i løpet av dagen/kvelden og da vil den vel trekke maksimalt med strøm når tidsuret slår inn?Det er jeg helt enig i. Dette vil bli dyrere for forbrukerne. Men samtidig forstår jeg godt at de ønsker å redusere toppene i forbruket. For meg personlig betyr dette at jeg vurderer å montere et seriøst tidsur på kursen til varmtvannsbereder. Den kan få strøm om natten, det holder.Nå har jeg ikke lest hele tråden, så mulig jeg gjentar.
Nå tenker du beredere laget med 50-talls-teknologi.Beredere er konstruert slik at de er av og på. 2000w, 3000w o.l. Når temperaturen synker under forhåndsstilt nivå slår den seg på.
Ved å ha bereder kun på om natten så vil det strømforbruket aldri kollidere med matlaging, vaskemaskin og oppvaskmaskin. Og da er målet oppnådd. Hvis la oss si 100.000 husstander gjør dette vil det hjelpe betydelig og det er heller ingen økt brannfare.
Den beste måten å få folk ut av et innlært forbruksmønster er via lommeboka. Et strømregningssjokk eller to gjør underverker...Du fantaserer! og fantsiene dine er helt på jordet! Strøm er et alle manns eie og å tro at forbrukerne kommer til å endre vaner som medfører at man kommer ut av innlært og praktisk gjennomførbart forbruksmønster er som å tro på julenissen.
Det var en serie med OSO beredere som var brannfarlig, det er riktig. Vi har OSO men ingen av disse.Med mindre du har en OSO-varmtvannsbereder...
https://www.dagbladet.no/nyheter/varmtvannsberederen-din-kan-vaere-en-brannfelle/60382977
De jeg beskriver produseres i dag (de har selvfølgelig god isolasjon) eller tar jeg feil?Nå tenker du beredere laget med 50-talls-teknologi.Beredere er konstruert slik at de er av og på. 2000w, 3000w o.l. Når temperaturen synker under forhåndsstilt nivå slår den seg på.
Ved å ha bereder kun på om natten så vil det strømforbruket aldri kollidere med matlaging, vaskemaskin og oppvaskmaskin. Og da er målet oppnådd. Hvis la oss si 100.000 husstander gjør dette vil det hjelpe betydelig og det er heller ingen økt brannfare.
Det er ingen hindre for å lage beredere som har både tidsstyring, tariffstyring og varmelagring.
Varmelagring oppnås ved å isolere berederen ekstremt godt.
Tidsstyring er ikke mere komplisert enn å koble en mikrokontroller til berederen som styrer av- og påslag, istedenfor å bruke en simpel termostat. Denne mikrokontrolleren kan enten gå på ren klokkestyring, eller at den kontrollerer tariffen for å få et bilde av når det er billigst å varme opp.
Jeg har sett beredere med både varmekolbe og pelletsfyring, som sjekker tariffen for å se om den skal bruke pellets eller strøm til å varme opp, avhengig av hva som er rimeligst.
Johan-Kr
Var den gamle måleren kalibrert?På hytta har jeg først statistikk siden 2006. Hver eneste mnd har jeg notert strømforbruket og de to eneste gangene forbruket vårt gikk markant opp var:
1) Når termostaten på kjøleskapet sviktet, økte forbruket med 30%
2) Når vi i 2017 fikk smartmåler gikk forbruket opp med 21%
Alle data, med grafer og trendlinjer ble sendt til kraftleverandør som bare avfeide hele greia. Gadd ikke bruke mer energi)) siden hytta skulle selges.
-BB-
En bekjent fikk byttet måler her for et par måneder siden. Første måneds regningen med basis i den måleren var på over 20.000kwh. Han har et årsforbruk på ca 35000kwh!
Regningen kom på en fredag, og han fikk ikke kontaktet kraftlaget før mandag morgen. Det var en "interessant" helg, og FB "gikk varm"! Støyen omkring Listhaug er en sval bris i forhold!
På mandag ble det oppdaget at installatøren hadde notert feil forbruk på den gamle måleren han tok ut. Og verden kom brått i vater igjen!