Juss og økonomi Hvem har fått ny strømmåler ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har hatt besøk av elektriker to ganger, men har fremdeles den gamle måleren. Var ikke hjemme da montøren var her, men han sa at han hadde med feil måler begge gangene. Trodde det var samme måler i alle skap med 230v. Ser at han har borret et hull i skapet, og montert ekstern antenne. Kanskje han plages med å få dekning? Vi har ikke mobildekning hjemme.. Jeg er ikke interessert i noe monsterantenne inne ??? Noen som har vært borti noe lignende?

Edit: På hvilket nett sendes signalene på strømmåleren?
på vanlig GSM etter det jeg har lest
Hos meg sa installatøren at de hadde eget nett.
DYRT tenkte jeg.
GSM høres enkelt og rimelig.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.036
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Strømmålerinstallatøren dukket opp kl 07:58 i dag og monterte apperaturen på kun seks minutter. Lydmessig har jeg ikke merket noen forandring, men etter sigende, så kan dette komme etterhvert når kablene har vennet seg til måleren og vice versa eller hvordan det egentlig burde ha vært, tror jeg...
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Strømmålerinstallatøren dukket opp kl 07:58 i dag og monterte apperaturen på kun seks minutter. Lydmessig har jeg ikke merket noen forandring, men etter sigende, så kan dette komme etterhvert når kablene har vennet seg til måleren og vice versa eller hvordan det egentlig burde ha vært, tror jeg...
Jeg håper at de tar seg tid til å gjøre en skikkelig jobb i iveren på å få det fort unna. En del strøm som går i de punktene !
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.036
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Strømmålerinstallatøren dukket opp kl 07:58 i dag og monterte apperaturen på kun seks minutter. Lydmessig har jeg ikke merket noen forandring, men etter sigende, så kan dette komme etterhvert når kablene har vennet seg til måleren og vice versa eller hvordan det egentlig burde ha vært, tror jeg...
Jeg håper at de tar seg tid til å gjøre en skikkelig jobb i iveren på å få det fort unna. En del strøm som går i de punktene !
Det ble benyttet verktøy med momentjustering ved tildragning av kabelskoene, dessuten var festepunktene like på gml og ny måler
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.036
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Og brenner huset ned, så får det bare gjøre det
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.349
Antall liker
2.175
Sted
Nordland
Jeg har hatt besøk av elektriker to ganger, men har fremdeles den gamle måleren. Var ikke hjemme da montøren var her, men han sa at han hadde med feil måler begge gangene. Trodde det var samme måler i alle skap med 230v. Ser at han har borret et hull i skapet, og montert ekstern antenne. Kanskje han plages med å få dekning? Vi har ikke mobildekning hjemme.. Jeg er ikke interessert i noe monsterantenne inne ??? Noen som har vært borti noe lignende?

Edit: På hvilket nett sendes signalene på strømmåleren?
på vanlig GSM etter det jeg har lest
Hos meg sa installatøren at de hadde eget nett.
DYRT tenkte jeg.
GSM høres enkelt og rimelig.
Har også hørt at de har eget nett.. Tviler litt på det da, har ikke sett noe antenner i området.

Vi har «trådløst nett», er vel de gamle radio/TV frekvensene de bruker. Har 30/10, fungerer for det meste meget bra. Men jeg har ikke tenkt å dele med strømleverandøren. Har betalt i søkk og kav bare for å få antennene i området opp så det er helt uaktuelt.
Kanskje et påskudd om å få 4G+? Det hadde vært noe:cool:
 
C

cruiser

Gjest
Vår måler er ikke på nett men kommuniserer med en sentral i området over en radiolink sak, 870MHz tror jeg
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
Strømmålerinstallatøren dukket opp kl 07:58 i dag og monterte apperaturen på kun seks minutter. Lydmessig har jeg ikke merket noen forandring, men etter sigende, så kan dette komme etterhvert når kablene har vennet seg til måleren og vice versa eller hvordan det egentlig burde ha vært, tror jeg...
Jeg håper at de tar seg tid til å gjøre en skikkelig jobb i iveren på å få det fort unna. En del strøm som går i de punktene !
Ikke så mye strøm gjennom en strømmåler. Den leser kun verdien fra en induksjonspole på inntakskabelen.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Strømmålerinstallatøren dukket opp kl 07:58 i dag og monterte apperaturen på kun seks minutter. Lydmessig har jeg ikke merket noen forandring, men etter sigende, så kan dette komme etterhvert når kablene har vennet seg til måleren og vice versa eller hvordan det egentlig burde ha vært, tror jeg...
Jeg håper at de tar seg tid til å gjøre en skikkelig jobb i iveren på å få det fort unna. En del strøm som går i de punktene !
Ikke så mye strøm gjennom en strømmåler. Den leser kun verdien fra en induksjonspole på inntakskabelen.
Tviler jeg på, da hos meg går det 3 kraftige kabler fra hovedbryter, ned bak måler og inn i måler og tilsvarende går 3 kabler videre opp bak sikringene. Litt vanskelig å se dog hvordan de er terminert i måler da plasten som dekker er uklar og forseglet... så det kan selvfølgelig sitte en spole der.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.036
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Litt morosamt for oss nerder og kanskje litt «storebror ser deg», men tidligere fikk jeg strømstatistikk på Hafslundappen pr mnd, men nå, pr time. Helt klart at de kan ha differensierte priser pr time i døgnet.

Her er døgnet i går, fra nye måleren ble innstallert. Størst belastning de første timene, da «alt» slår inn etter brudd

B59CD877-0E6F-4B29-A938-9879DD5D95E6.jpg
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Kunne de ikke ha sendt denne informasjonen gjennom strømnettet?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Blir litt vanskelig med BF gjennom alle trafostasjonene.... Forbikoblingsutstyret er nokså kostbart..
Jeg bare lurte. Da jeg bygde huset installerte jeg et NOBØ system for styring av varmeovner og det systemet benyttet strømledningene i huset. Måtte sette et stoppesystem i sikringsskapet, hule magneter rundt ledningene slik at ikke signalene skulle forlate huset.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.950
Antall liker
11.354
Sted
Ytterst i havgapet...
Det funker, - og det gjør jo også nettverk, powernode.... BF på høyspent var i alle fall svært vanlig for fjernstyring av koblings- og trafostasjoner, men idag går det vel mer og mer over til IP nettverk...
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.036
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Det må jo nevnes at strømmåleren er 102.4% støyfri og det leveres strøm over en lav sko i heimen for øyeblikket. Lysdiodene fra varmekabelstyringene blinker i takt med musikken på NRK P1. Dette blir nok ny rekord i antall tellerskritt for stømmåleren her i huset. Go sønda! :rolleyes:
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Blir litt vanskelig med BF gjennom alle trafostasjonene.... Forbikoblingsutstyret er nokså kostbart..
Jeg bare lurte. Da jeg bygde huset installerte jeg et NOBØ system for styring av varmeovner og det systemet benyttet strømledningene i huset. Måtte sette et stoppesystem i sikringsskapet, hule magneter rundt ledningene slik at ikke signalene skulle forlate huset.
Det har jeg også hatt. Orion 512 het det og sluttet å fungere når det ble installert nok forurensende utstyr på nettet. Dagens Nobøsystem er trådløst via wifi og styres fra telefonen. Ellers kommuniserer min smartmåler via strømnettet, men mange velger å installere trådløse.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.036
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hvor ble det av klagene på de nye strømmålerne?
Flopp?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hvor ble det av klagene på de nye strømmålerne?
Flopp?
Forandringer oppfattes ofte som noe negativt, særlig blant den eldre del av befolkningen. Men så går det seg til. Regningene er som før, ingen får vondt i hodet, det er i grunnen ganske så greit likevel.;)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Bare vent til de tas i bruk som tiltenkt - høyere pris når vi trenger støm. Folk som kjøre tørketrommel på natta med følge at hustet brenner ned og folk brenner inne, folk som drar hjem i arbeidstiden for å vaske klær osv osv. Mange artige og ikke artige hendelser og påfunn. Vi er nok ikke ferdig...
 
Topp Bunn