Juss og økonomi Hvem har fått ny strømmåler ?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
Nå har vel strømprisen vært relativt høy i januar sammenlignet med 2015 om jeg ikke husker feil.

På enovas sider kan man beregne årlig strømforbruk basert på areal, byggeår , personer i husholdningen osv det gir i alle fall en pekepinn på hvor lander bør ligge. Om du ser på juni/juli/august (ikke den måneden dere er på ferie) så får du et tall for grunnlasten. Resten er oppvarming.

For øvrig oppgis forbruk av elektrisk energi i kWh, ikke i NOK...

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Låter de nye strømmålerne bedre? 😜

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.231
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Men skal noen finne ut hva vi bruker strøm på forutsetter det at vi gir tredjepart tilgang til måleren. F.eks. alarmselskap o.l.
Eller at den hackes. Passordet er kanskje admin admin ;)
Men det vil vel være bortimot umulig å vite hva vi bruker strøm på?
Jeg forstår at man kan se strømforbruket hvert 15. Min. Og man kan muligens se de forskjellige kursene. Men de greier ikke å se forskjell på min rørforsterker på kurs 4 og oppvaskmaskinen på kurs 7... Trur eg;)

Toern

Medlem
Ble medlem
17.11.2015
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
Det at målere kan måle feil fikk jeg bekreftet av en kollega her om dagen. Han hadde likt hus som naboen men halve strømforbruket, selv om naboen hadde smartløsninger i hytt og gevær. Endte med å melde fra og fikk vipps dobbelt forbruk. Stemmer bra med 3-fasebeskrivelsen gitt tidligere i tråden.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det at målere kan måle feil fikk jeg bekreftet av en kollega her om dagen. Han hadde likt hus som naboen men halve strømforbruket, selv om naboen hadde smartløsninger i hytt og gevær. Endte med å melde fra og fikk vipps dobbelt forbruk. Stemmer bra med 3-fasebeskrivelsen gitt tidligere i tråden.
Da snakker vi vel om koblingsfeil og ikke målerfeil. Smarte løsning er forøvrig ikke altid smart. Varmepumpa begynte å streike i høst - den slo ut på jordfeil. Valge å koble den på en annen kontakt uten jordfeilbryter og bare bruke den ved behov og når jeg var hjemme. Strømforbruket er gått markant ned ....;)

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Mulig du sikter til at januar har vært mild.... Poenget mitt er at jeg har har hatt pumpa i 7 år og ikke spart en dritt... Svaret får vi vel når februar er omme med "normale" temperaturer.
Tenkte mest på usikkerhetsmomentene slike nye dingser ofte er beheftet med....

mvh

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.611
Torget vurderinger
12

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Strømforbruket er gått markant ned ....;)
Det får man da vitterlig håpe.

mvh
Mulig du sikter til at januar har vært mild.... Poenget mitt er at jeg har har hatt pumpa i 7 år og ikke spart en dritt... Svaret får vi vel når februar er omme med "normale" temperaturer.
Altså samme komfort og strømforbruk som før?
Komforten er den samme i det pumpa brukes når det er folk hjemme og fornuftig utetemperatur. Har det vært under 5 ute har jeg heller fyrt i peisen og tatt på en genser. Tidligere dunket og gikk pumpe hele døgnet slik det ble instruert den skulle. Problemet er at den ble solgt under motto betydelig redusert strømforbruk - det kom aldri.

Hvem som solgte meg varmepumpa - de lokal e-verket :rolleyes:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.713
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg synes å huske at du skrev at du gikk over til å bruke varmepumpa istedenfor å fyre med ved?

i såfall er det ikke å undres over at strømforbruket øker.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg synes å huske at du skrev at du gikk over til å bruke varmepumpa istedenfor å fyre med ved?

i såfall er det ikke å undres over at strømforbruket øker.
Nå må du leste hva jeg skriver - strømforbruket har gått ned etter at jeg sluttet å kjøre pumpe slik de sa jeg skulle gjøre men bare ved behov. Jeg fyrer med strøm. Det vesle jeg fyrer i peisen er mest for kos, som jeg har gjort hele tiden om pumpa går eller ikke, og slår knapt nok ut.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Og når kommer regninga for de nye målerne:
Dyrere for norske strømkunder: Nå øker nettleien - Strøm - Energi - E24

Fint at de bygger ut nettet men en stor del av dette påslaget skyldes de nye måleren som de største kjeltringene, politikerne, har bestemt vi alle skal ha. De har sikkert prøvd å si at disse skal vi spare inn ved å være smarte ved å lade bilen, vaske klær og hel del annet strømkrevende om natta. Forsikringsbransjen og brannvesenet har allerede gått ut og sagt at dette er en farlig utvikling. Jeg tror de ikke gir seg før mange liv har gått tapt - kjeltringene altså, for el-bransjen gjør vel bare som de får beskjed ? Påslaget utgjør 100% i avgift i eksemplet som er vist .....

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.231
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Det er ikke rart at vi får nye strømmålere, de ønsker at vi skal fordele forbruket mer. Og det hjelper ikke med henstillinger og anbefalinger. Ola Nordmann tenker kun med lommeboka. Marerittet for netteierne om noen år er at vi alle sammen skal sette el-bilen på lading, samtidig med at vi lager middag, dusjer og slår på varmen i stua for å gjøre oss klar for kveldskosen.
Venter vi med å sette bilen på lading til vi har spist middag så er mye gjort og hvis varmekabler, varmtvannsberedere o.l. kun er på om natten så har vi gjort det vi kan for å fordele forbruket.
Og jeg synes det er viktig at vi oppgraderer strømnettet vårt. Mye av det er over 40 år gammelt. Jeg vil ha en pålitelig leveranse av strøm. Om det betyr at jeg må betale noe mer i strøm så får det bli slik.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.713
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dette er en forberedelse til at bilparken, all offshore-virksomhet, bilferger osv skal over på strøm. Vi får problemer med å ta unna effekttoppene. Om vi skal ture fram som vi gjør, så krever det en betydelig oppgradering av både nett- og generatorkapasitet. I og med at nett-kostnader finansieres over nettlaia, og forbrukeren også betaler gildet på bygging av generatorkapasitet, så blir det hele å svi i lommeboka, uansett. Det blir veldig mye billigere for forbrukerne om en kan styre effekttoppene med prismekanismer, enn å bygge seg ut av kapasitetsproblemene.

Johan-Kr

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det er ikke rart at vi får nye strømmålere, de ønsker at vi skal fordele forbruket mer. Og det hjelper ikke med henstillinger og anbefalinger. Ola Nordmann tenker kun med lommeboka. Marerittet for netteierne om noen år er at vi alle sammen skal sette el-bilen på lading, samtidig med at vi lager middag, dusjer og slår på varmen i stua for å gjøre oss klar for kveldskosen.
Venter vi med å sette bilen på lading til vi har spist middag så er mye gjort og hvis varmekabler, varmtvannsberedere o.l. kun er på om natten så har vi gjort det vi kan for å fordele forbruket.
Og jeg synes det er viktig at vi oppgraderer strømnettet vårt. Mye av det er over 40 år gammelt. Jeg vil ha en pålitelig leveranse av strøm. Om det betyr at jeg må betale noe mer i strøm så får det bli slik.
Vel og bra men det er mye bedre vaskemaskinen eller tørketrommelen begynner å brenne når vi er våkne og kan gjøre noe med det enn at vi brenner inne fordi man skal spare strøm ved å kjøre dette om natta. Både forsikrings bransjen og brannvesenet er skeptiske. Elbiler lader vi allerede om natta men der har man regelverk for å sikre at det går sikkert for seg samt at det er mye sikring bygd inn i bilen. Ikke slik med forbrukerelektronikk.

Med dette vet de allerede og satser på at folk er fornuftige og ikke gjør dette om natta noe som vil gi høyere inntekter. Har ikke tenkt å stå å henge opp tøy om mårran....

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.713
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er direkte feil. Det er lover og forskrifter på alt av elektrisk materiell som tilknyttes strømnettet - det er som sådan ikke noe unikt med elbiler som gjør de noe sikrere.

Johan-Kr

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.231
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Vel og bra men det er mye bedre vaskemaskinen eller tørketrommelen begynner å brenne når vi er våkne og kan gjøre noe med det enn at vi brenner inne fordi man skal spare strøm ved å kjøre dette om natta. Både forsikrings bransjen og brannvesenet er skeptiske. Elbiler lader vi allerede om natta men der har man regelverk for å sikre at det går sikkert for seg samt at det er mye sikring bygd inn i bilen. Ikke slik med forbrukerelektronikk.

Med dette vet de allerede og satser på at folk er fornuftige og ikke gjør dette om natta noe som vil gi høyere inntekter. Har ikke tenkt å stå å henge opp tøy om mårran....
Poenget er å begrense forbruket når det er full pupp i strømnettet.
Jeg ser ikke noe problem med å sette el-bilen på lading etter at middagen er fortært. Og sette igang oppvaskmaskinen sent om kvelden, men tidlig nok til at den går seg ferdig før jeg hopper i bingen. Dette er bare praktiske endringer som ikke koster noe som helst.

Har man behov eller ønske om ytterligere endringer så kan man få montert seriøse timere på kursene til varmtvannsbereder og varmekablene man eventuelt har. Det blir jo et regnestykke om dette lønner seg.

Målet er nådd hvis noen gjør små endringer av de daglige rutinene.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.457
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg fikk automatisk strømmåler for omtrent tre år siden, - uten at forbruket gikk opp. Nå skal jeg også få ny måler- på nytt..... fordi "noen" i alle fall skal ha muligheten til å fikle med eller kartlegge noe... :) Jeg fyrer forøvrig med varmepumpe, og kun ved ekstremvær har vi behov for ekstravarme i form av vedfyring eller annen elektrisk tilleggsvarme, så at man ikke sparer strøm med varmepumpe høres nokså merkelig ut. Jeg skiftet forøvrig pumpe for 3-4 år siden, og den nye har betydelig strørre virkningsgrad ved minusgrader enn den gamle fra 2005. Jeg bor forøvrig ytterst i havgapet, slik at ekstrem kulde er sjeldent her.

Det er vel liten tvil om at det er elbransjen selv som er pådriver for dette målerhysteriet, og at "korrekt" prissetting er hovedmålet, dvs. oppnå høyere pris når spotprisen er på sitt høyeste om morgen og ettermiddag. Så kan vi glede oss til de prisene som kommer når alle utenlandskablene er ferdige og spotprisen får enda større svingninger. Selvsagt koster det å oppgradere strømnettet, men dette er nok i beste fall en delvis unnskyldning, om noe....

EDIT: Såvidt jeg vet er det fortsastt bare "intelligente" målere som skal installeres - intelligent i den forstand at forbruket kan kartlegges mye hyppigere og derved prsidifferensieres, men de er nå likevel ikke så intelligente at de skiller mellom klA-forsterkere og evt "hjemmeproduksjon".... :)

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Nye strømmålere har i det store bilde lite å gjøre med de små nettselskap,Statnett eller NVE å gjøre.

Smart str?m – stor besparelse - SINTEF

Mange må investere
Problemet er at ingen enkeltaktør kan innføre SmartGrids alene.

Mange må investere for at smarte strømnett skal bli noe av: du, jeg, industribedrifter og nettselskapene.

Men..

https://www.sintef.no/projectweb/smartgrids/

Bruk av Smart Grids-teknologier er særlig relevant for nettet nært sluttbrukerne, da sentral- og regionalnett på høyere spenningsnivå i stor grad allerede er "smarte"

beskrives blant annet i EUs SET-plan der Smart grids defineres som ”an electricity network that can intelligently integrate the actions of all users connected to it - generators, consumers and those that do both – in order to efficiently deliver sustainable, economic and secure electricity supplies.

Og..

Energiunion til begjær og besvær - Gemini.no

EU vil ha fri energiflyt. Det er godt nytt for norsk kraftbransje. For norsk gass gir det både trusler og muligheter

Den femte friheten kommer, enten nordmenn liker det eller ei. Når energiunionen tar form, må politikere fra annerledes-landet Norge sitte på gangen. Norske bedrifter og institutter, derimot, er representert i mange av komiteene der detaljene skal hamres ut. For Norge kan derfor mye vinnes, om representanter for stat, industri og forskning stikker sine hoder sammen.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.457
Sted
Ytterst i havgapet...
Mye kan nok vinnes for kraftindustrien og en del andre, men den norske forbrukeren , strøkunden, blir taperen i dette spillet.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Har menigmann i det daglige noen gang i historien vert en vinner?

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Og de folkevalgte er valgt av?
Et lite mindretall av kapitaleiere?
Ett flertall av menigmann?

"Folk flest" = ett flertall av menigmann,som derfor må slutte å klage.
Politiske analfabeter var ordet en minister brukte en gang

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Jeg ser ikke noe problem med å sette el-bilen på lading etter at middagen er fortært. Og sette igang oppvaskmaskinen sent om kvelden, men tidlig nok til at den går seg ferdig før jeg hopper i bingen. Dette er bare praktiske endringer som ikke koster noe som helst.

Har man behov eller ønske om ytterligere endringer så kan man få montert seriøse timere på kursene til varmtvannsbereder og varmekablene man eventuelt har. Det blir jo et regnestykke om dette lønner seg.

Tror jeg ikke noe på. Tror heller på det Aurora sier at man ønsker å hente ut mest når etterspørselen er størst. Det er jo en grunn til at vi bruker mest strøm på denne tiden og det ekstra strømbehovet for å lade en elbil er jo ikke mer en 1-2 panelovner over en begrenset periode.

Men hvis det er om morgene og kvelder man har topper kan man vel kjøre lav pris på dagen slik at fru Hansen kan få vasket klærne siden og ikke må ty til natta. Skulle likt å se den politiker som kunne si at vi må gjøre det slik da vi skal selge strøm til utlandet, og så få det heller gå et og annet hus eller i værte fall liv.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.231
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23

Tror jeg ikke noe på. Tror heller på det Aurora sier at man ønsker å hente ut mest når etterspørselen er størst. Det er jo en grunn til at vi bruker mest strøm på denne tiden og det ekstra strømbehovet for å lade en elbil er jo ikke mer en 1-2 panelovner over en begrenset periode.

Men hvis det er om morgene og kvelder man har topper kan man vel kjøre lav pris på dagen slik at fru Hansen kan få vasket klærne siden og ikke må ty til natta. Skulle likt å se den politiker som kunne si at vi må gjøre det slik da vi skal selge strøm til utlandet, og så få det heller gå et og annet hus eller i værte fall liv.
Strømmen vil bli dyrest når vi bruker mest, dvs. Om morgenen og på ettermiddagen, fru Hansen vil derfor spare 50 øre på å vaske klær om dagen. Men er ikke hele denne diskusjonen storm i et vannglass ? Jeg føler at det er krisemaksimering her......

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Men i dagens samfunn er også fru Hansen i arbeid på dagtid.
Det er leeeenge siden kjerringene var hjemmeværende og
vasket hus,klær og lagde mat.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.358
Sted
Trondheim
Ja, med disse målerne vil det jo potensielt bli billigst å bruke strøm når det ikke er noen hjemme eller om natta når man sover - akkurat på de tidspunktene man ikke bør bruke strøm av sikkerhetshensyn.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.028
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Og når kommer regninga for de nye målerne:
Dyrere for norske strømkunder: Nå øker nettleien - Strøm - Energi - E24

Fint at de bygger ut nettet men en stor del av dette påslaget skyldes de nye måleren som de største kjeltringene, politikerne, har bestemt vi alle skal ha. De har sikkert prøvd å si at disse skal vi spare inn ved å være smarte ved å lade bilen, vaske klær og hel del annet strømkrevende om natta. Forsikringsbransjen og brannvesenet har allerede gått ut og sagt at dette er en farlig utvikling. Jeg tror de ikke gir seg før mange liv har gått tapt - kjeltringene altså, for el-bransjen gjør vel bare som de får beskjed ? Påslaget utgjør 100% i avgift i eksemplet som er vist .....
10 milliarder til nye målere er jo peanøtter i forhold til opp mot 70 milliarder til nye utenlandskabler som du og jeg må betale! Dette er ran ved høylys dag da dette i all vesentlighet kun gavner kraftprodusenter som får importert et erupæisk prisnivå til det norske område. Så først får forbrukerne regningen for kablen og etter på må vi belage oss på ett høyere prisnivå på selve kraften! Hvorfor er der ingen som taler forbrukernes sag sak her?

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.979
Har menigmann i det daglige noen gang i historien vert en vinner?
Litt avhengig av hvilket land du bor i. Tar vi det mest nærliggende, Norge, som eksempel, er vel det korrekte svaret at menigmann har vært en enrom vinner uten stans fra ca. 1945 fram til ca. 2015. Levestandarden, livskvaliteten og den sosiale sikkerheten har i Norge vært en suksesshistorie av dimensjoner sammenlignet med så å si alle andre land.

Disqutabel

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Torbjørn Berntsen;"mange politiske analfabeter som ikke skjønner konsekvensen av hvilken stemmeseddel som brukes"

Rar det,at de det er flest av,nemlig menigmann,aldri blir vinneren.
For mange som tror de vil bli vinnere ved å "pisse" storkapitalen (høyresiden) opp etter ryggen.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.979
Torbjørn Berntsen;"mange politiske analfabeter som ikke skjønner konsekvensen av hvilken stemmeseddel som brukes"

Rar det,at de det er flest av,nemlig menigmann,aldri blir vinneren.
For mange som tror de vil bli vinnere ved å "pisse" storkapitalen (høyresiden) opp etter ryggen.
Ordet "aldri" blir litt feil i vårt land, som nevnt. En del av et vellykket samfunn ligger jo blant annet i en viss økonomisk frihet også. Det åpner for at de mest kuniske kan utbytte de svakeste, og der kommer politikerne in i bildet for å skape visse reguleringer. Og der oppstår diskusjonene, for hvor skal grensene settes, og loven avgjøre?

Disqutabel

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.231
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
De som synes Norge er forferdelig burde tatt seg en runde blant vanlige folk i Afrika og Asia. Da tenker jeg klaginga stilner.....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, med disse målerne vil det jo potensielt bli billigst å bruke strøm når det ikke er noen hjemme eller om natta når man sover - akkurat på de tidspunktene man ikke bør bruke strøm av sikkerhetshensyn.
Hva er liksom greia her...?

Må det være en konspirasjon fordi det skal byttes ut noen målere.

"Smart Grid"/"internet of things" er i startfasen, men dette kommer.

Hensikten er ikke nok ikke først og fremst å flå forbrukerne, men å skape et mer stabilt og mer effektivt nett som er bedre rustet til å møte nye utfordringer.
Et borettslag som er grønnt og satser på elbil, tenker trolig ikke så mye på konsekvensen av at de 20 nye hurtigladerne til elbil drar maks belastning samtidig som alle setter på stekovnen når de kommer hjem, men slik ting kan overbelaste nettet og kan kreve dyre oppgraderinger av nettkapasitet. Så er det selvdagt et ønske om at prisen for strøm til forbrukerne også samsvarer med markedsprisen på strøm. Dette vil være en nullsumspill - der de som er villig til å tilpasse strømfobruket sitt for lavere strømrengning, mens de som bruker mye strøm når prisen er høy vil få høyere regning.

I dag er det vel foreløpig snakk om å sjalte ut mindre kritiske forbrukere. Jeg ser det er mange som snakker om klesvask - men tror ikke det er aktuellt foreløpig. Det er mer snakk om VVB og elektriske gulvvarmesystemer. For de som har varmepumpe - så er ikke den så glad i å få brutt strømmen, men etterhvert vil det nok komme standariserte kommunikasjonsprotokoller, som kan infomere ulike produkter om status i strømnettet og for eksemepl fortelle en varmpumpe at nå skal du stoppe, og når den eventuellt kan starte opp igjen. Så vil det selvsgat være mulig å programmere ting som man selv vil.

Feks så kan jeg med mitt vannbårne system ha regler som tilsier at dersom utetemperaturen er under 5 kuldegrader, så skal jeg ha 38 grader på mitt magasin. Dersom prisen er i prisgruppe 2, kan jeg tilllate å senke temperaturen til 36. Er den i prisgruppe 3 kan jeg sende den til 35.

Samme regel kan jeg ha på VVB, og etterhvert så vil det sikkert dukke opp vaskemaskiner, oppvaskemaskinener og tørketromler som kan stå i standby, og kun starte dersom prisen er på laveste prisnivå. Når man knytter en slikt system opp i mot feks en nettavgift som er knyttet opp i mot hvor stort inntakskapasitet du har, så vil det etterhvert også bli lønnsomt med et batteri hjemme - som kan tilføre effekt i toppene. Eller et stort batteri - så kan du trade strøm hjemmefra - lade om natten og levere ut på nettet i peakene.

Osv....
Dette blir bra.

Er man bekymret for å gi fra seg informasjon om hva som foregår i hjemmet ville jeg nok heller sett på PC og mobil, enn å titte i sikringsskapet.

Mvh
OMF

Topp Bunn