Ja, med disse målerne vil det jo potensielt bli billigst å bruke strøm når det ikke er noen hjemme eller om natta når man sover - akkurat på de tidspunktene man ikke bør bruke strøm av sikkerhetshensyn.
Hva er liksom greia her...?
Må det være en konspirasjon fordi det skal byttes ut noen målere.
"Smart Grid"/"internet of things" er i startfasen, men dette kommer.
Hensikten er ikke nok ikke først og fremst å flå forbrukerne, men å skape et mer stabilt og mer effektivt nett som er bedre rustet til å møte nye utfordringer.
Et borettslag som er grønnt og satser på elbil, tenker trolig ikke så mye på konsekvensen av at de 20 nye hurtigladerne til elbil drar maks belastning samtidig som alle setter på stekovnen når de kommer hjem, men slik ting kan overbelaste nettet og kan kreve dyre oppgraderinger av nettkapasitet. Så er det selvdagt et ønske om at prisen for strøm til forbrukerne også samsvarer med markedsprisen på strøm. Dette vil være en nullsumspill - der de som er villig til å tilpasse strømfobruket sitt for lavere strømrengning, mens de som bruker mye strøm når prisen er høy vil få høyere regning.
I dag er det vel foreløpig snakk om å sjalte ut mindre kritiske forbrukere. Jeg ser det er mange som snakker om klesvask - men tror ikke det er aktuellt foreløpig. Det er mer snakk om VVB og elektriske gulvvarmesystemer. For de som har varmepumpe - så er ikke den så glad i å få brutt strømmen, men etterhvert vil det nok komme standariserte kommunikasjonsprotokoller, som kan infomere ulike produkter om status i strømnettet og for eksemepl fortelle en varmpumpe at nå skal du stoppe, og når den eventuellt kan starte opp igjen. Så vil det selvsgat være mulig å programmere ting som man selv vil.
Feks så kan jeg med mitt vannbårne system ha regler som tilsier at dersom utetemperaturen er under 5 kuldegrader, så skal jeg ha 38 grader på mitt magasin. Dersom prisen er i prisgruppe 2, kan jeg tilllate å senke temperaturen til 36. Er den i prisgruppe 3 kan jeg sende den til 35.
Samme regel kan jeg ha på VVB, og etterhvert så vil det sikkert dukke opp vaskemaskiner, oppvaskemaskinener og tørketromler som kan stå i standby, og kun starte dersom prisen er på laveste prisnivå. Når man knytter en slikt system opp i mot feks en nettavgift som er knyttet opp i mot hvor stort inntakskapasitet du har, så vil det etterhvert også bli lønnsomt med et batteri hjemme - som kan tilføre effekt i toppene. Eller et stort batteri - så kan du trade strøm hjemmefra - lade om natten og levere ut på nettet i peakene.
Osv....
Dette blir bra.
Er man bekymret for å gi fra seg informasjon om hva som foregår i hjemmet ville jeg nok heller sett på PC og mobil, enn å titte i sikringsskapet.
Mvh
OMF